Stuk
18 I
00/001019 Delft, 6 februari 2001.
Onderwerp: Bestedingsvoorstel no. 30: Instellen van
een
energiefonds.
Beschikbaar stellen van een
krediet van f .3.750.000,- (EZH-gelden).
Aan
de gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
Inleiding
Op
30 maart 1999 heeft u ingestemd met het toekennen van een budget vanuit de
EZH-reserve aan het project’ Instellen van een energiefonds’. Hieronder volgt
een voorstel voor verdere uitwerking van dit project.
1. Algemeen
1.1 Achtergrond
Besparing
van energie heeft prioriteit en is belangrijk voor burger en overheid. Een in
Delft uitgevoerd onderzoek toont aan dat in de oudere woningen in Delft, vooral
de vele flats, veel aan energiebesparing en toepassing van duurzame energie kan
worden gedaan. Door de energiemaatregelen te combineren met geplande renovaties
en herstructurering van oude wijken, kan kosteneffectief worden gewerkt. Door
een stevige subsidieregeling te maken voor energiebesparingsprojecten en
duurzame energieprojecten in de stad kan de gemeente een grote bijdrage leveren
aan het realiseren van milieudoelstellingen. Voor de velen die nu nog in slecht
geïsoleerde woningen wonen levert dit ook een lagere energierekening en een beter wooncomfort op.
In
het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 (3D) is het instellen van een
Energiefonds benoemd en zijn criteria beschreven waaraan projecten moeten
voldoen om voor een uitkering uit het fonds in aanmerking te komen. Het doel is
in eerste instantie een zo groot mogelijke besparing te realiseren op het
energiegebruik. De resterende energievraag zal vervolgens zo veel mogelijk
gedekt worden uit duurzame bronnen. Daarnaast is het doel de ontwikkelingen van
innovatieve energiesystemen te stimuleren.
Het
energiefonds vormt een extra impuls om de energiedoelstellingen uit het
Duurzaamheidsplan te realiseren.
Korte termijn energiedoelstellingen uit
Duurzaamheidsplan:
Per 1-1-2005 moet een energiebesparing
bereikt worden van minimaal 30% in tenminste 2000 bestaande woningen. Ook
moeten lokale energieopwekkingsprojecten uitgevoerd zijn, leidend tot opwekking
van in totaal minimaal ca. 3% van het electriciteitsverbruik.
Stuk
18 I pag.
2
1.2 Probleemstelling
Met
het energiefonds kan Delft projecten steunen die energie besparen. Daarbij gaat
het niet alleen om extra isolatie en zuiniger cv-ketels, maar vooral ook om het
‘duurzaam’ opwekken van energie uit (bijvoorbeeld) wind en zon. Het gaat onder
andere om een bijdrage aan aanpassingen van ongeveer 4000 tot 8000 (oudere)
woningen. Dit kunnen individuele woningen zijn maar ook grootschalige projecten
in oudere herstructureringswijken. Zo levert Delft een bijdrage aan een beter
milieu en kunnen meer Delftenaren die nu nog in slecht geïsoleerde woningen
wonen profiteren van een lagere energierekening. Ook experimentele duurzame
energieprojecten kunnen hieruit betaald worden, zoals warmteopslag in de bodem
en warmtepompen.
Het
doel van het energiefonds betreft met name het versterkt toepassen van
energiebesparing, duurzame energie, innovatieve energievoorzieningen en van
experimentele energieprojecten. Het is derhalve extra ten opzichte van wat al
wordt gesubsidieerd via reguliere mogelijkheden.
2 Resultaat
Gezien
het geformuleerde onder het kopje ‘Probleemstelling’ is het gewenst te komen
tot de instelling van een Energiefonds door de Raad.
Voeding
van het energiefonds
In
het collegeprogramma is de wens uitgesproken een reserve voor energiebesparing
en duurzame maatregelen in te stellen. Met de zomernota 2000-2003 is
voorgesteld deze reserve te vormen uit de te verwachten nutswinsten voor de
komende jaren. In totaal wordt een storting in de reserve voorzien van ƒ 1.2
mln. Voor de periode 2004 - 2009 is de reserve p.m.
Vanuit
de EZH-gelden krijgt het in te stellen fonds nog eens een extra impuls van 3,75
miljoen gulden. De totale looptijd van het fonds is 10 jaar (2000 - 2009) met
een totaal budget van ca. 5 miljoen gulden.
Richtlijn
voor de verdeling budget energiefonds
Het
totale budget voor het energiefonds zal vervolgens over 3 categorieën worden
verdeeld:
A. ‘grote’ projecten in de
bestaande bouw » ca. 2 mln. gulden
B. ‘grote’ projecten in de
nieuwbouw » ca. 2 mln. gulden
C. individuele bedrijven en
huishoudens » ca. 1 mln. gulden
Het
geld is primair bedoeld als object subsidie, dus voor het treffen van
energiemaatregelen. In de categorieën A en B is het ook mogelijk om subsidie
aan te vragen voor het verrichten van een haalbaarheidsstudie m.b.t. energie.
In totaal voor maximaal 10% van het jaarbudget: ƒ 50.000,-.
Stuk
18 I pag.
3
2.2 Randvoorwaarden en
uitgangspunten
Om
in aanmerking te komen voor een bijdrage uit het energiefonds, spelen de
volgende vragen een rol:
·
Heeft het project relatie met het thema energie?
·
Draagt het project bij aan een structurele vermindering van gebruik van
fossiele brandstoffen in Delft?
·
Draagt het project bij aan het beperken van de energievraag?
·
Draagt het project bij aan het verhogen van het aandeel duurzame
energiebronnen in de energievoorziening van gebouwen en/of wijken?
·
Draagt het project bij aan de vermindering van CO2-uitstoot?
·
Draagt het project bij aan het vergroten van het draagvlak voor het
lokale energiebeleid?
Het ingediende project moet aan de volgende randvoorwaarde
voldoen:
·
De criteria zoals opgesteld in bijlage V van het Duurzaamheidsplan Delft
2000 - 2003 (zie de voor u ter inzage gelegde bijlage 1);
Voorts gelden de volgende uitgangspunten:
·
De gemeente hecht tevens waarde aan innovatieve lokaal toepasbare
energietechnologie-projecten in de brede zin des woords. Een grote uitstraling
en/of spin-off is daarbij een pré. Het (verwachte) rendement van deze projecten
(direct, indirect of op langere termijn) moet daarbij aantoonbaar zijn;
·
Een pré is als bij de uitvoering van het project zoveel mogelijk wordt
aangesloten bij de prioriteiten in het collegeprogramma in termen van
wijkgericht werken, Delft Kennisstad en duurzaamheid.
Doelgroepen:
·
Aanmelding van projecten staat in principe open voor alle doelgroepen
van het gemeentelijk beleid, maar ook voor individuele personen.
·
Doelgroepen van het milieubeleid kunnen projecten indienen. Het gaat dan
om institutionele beleggers, woningbouwcorporaties, vereniging van eigenaren,
bedrijven, instellingen, scholen, milieuorganisaties, e.d.;
·
Projecten die de doelgroepen ondersteunen kunnen ook vanuit de
gemeentelijke organisatie ingediend worden. Projecten die in samenwerking met
externe partners worden uitgevoerd maken een grotere kans op een bijdrage.
Tenslotte dient nog vermeld te worden dat in te
dienen projecten zowel inhoudelijk als financieel goed onderbouwd moeten zijn,
zowel financieel als technisch haalbaar moeten worden geacht, waarbij de
bijdrage uit het fonds in relatie tot het totaal benodigde bedrag wordt
meegewogen.
Stuk 18 I pag.
4
Projecten:
Hieronder volgt een opsomming van projecten die
wellicht in aanmerking kunnen komen voor een bijdrage uit het energiefonds.
*
isolatieprojecten in woningen die nog niet geïsoleerd zijn;
*
zonneboiler projecten;
*
zonnecellen op gemeentebedrijven en kantoren;
*
warmtekrachtinstallaties in nieuwe en renovatiewijken;
*
duurzame herstructurering Schie-oevers (3D);
*
duurzame ontwikkeling TU zuid-gebied (3D);
*
duurzame herstructurering Poptahof (3D);
*
klein Kyoto in Delft (3D);
*
energiebesparing voor kleine bedrijven en huishoudens in Delft (3D);
*
duurzame energievoorziening Zuid-Poort gebied (3D);
*
koppeling koelsysteem stadstheater aan energievoorziening Zuid-Poort;
*
energievoorziening Spoorzone en Poptahof met mogelijkheid
restwarmtebenutting DSM-Gist (OEI-bestaande bouw);
*
etc.
Genoemde projecten komen pas in aanmerking voor
financiering na indiening van een projectvoorstel. Prioritering hierin is
noodzakelijk. Het is niet mogelijk om alle hierboven genoemde projecten met het
beschikbare budget voor het Energiefonds te realiseren.
3. Projectbeschrijving
stap 1: formele instelling van het energiefonds door
de gemeenteraad;
stap 2: publiciteit om doelgroepen uit te nodigen
projecten in te dienen;
stap 3: Delfts Energie Agentschap (DEA) werft actief
projecten;
stap 4: DEA beoordeelt de ingediende projecten op de
criteria en maakt hiervan een overzicht
voor de toetsingscommissie;
stap 5: de toetsingscommissie formuleert haar advies
voor Burgemeester & Wethouders (B&W)
stap 6: B&W besluit uiteindelijk over de hoogte
van de subsidies.
Het systeem van subsidieverstrekking moet flexibel
zijn. Op elk moment van het jaar moet het mogelijk zijn een project in te
dienen voor een bijdrage uit het Energiefonds. Daarom is het voorstel om het
principe ‘wie het eerst komt, wie het
eerst maalt’ te hanteren. Op het moment dat er een aanvraag binnenkomt
beoordeelt de toetsingscommissie deze. Het jaarlijks uit te geven bedrag
bedraagt maximaal 10% (ca. ƒ 500.000,-) van het totaal budget van het
Energiefonds, met de mogelijkheid hiervan af te wijken bij interessante
projecten tot een hoogte van 15 % (ca. ƒ 750.000,-).
Na 1 jaar zal de keuze voor dit systeem van
subsidieverstrekking worden geëvalueerd door het DEA. Het risico bestaat
namelijk dat bij een overmaat aan ingediende projecten vroegtijdig het
jaarlijkse budget op is en dat hierdoor projecten met bijvoorbeeld een hoger
milieurendement niet meer in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Indien dit
het geval is kan bijvoorbeeld gekozen worden voor een systeem waarbij de
projecten één keer per jaar worden vergeleken met elkaar (systeem
Novem-subsidies).
Stuk 18 I pag.
5
4 Projectorganisatie
4.1 Organisatie
Ambtelijk verantwoordelijk: milieuspecialist
duurzaam bouwen/ energie
Verantwoordelijke leidinggevende en
budgetbeheerder: hoofd vakteam Milieu
Politiek verantwoordelijke: wethouder Duurzaamheid
Toetsingscommissie
·
wethouder Duurzaamheid
·
hoofd vakteam Milieu
·
directeur Delfts Energie Agentschap
·
milieuspecialist duurzaam bouwen/ energie
De
toetsingscommissie maakt een beoordeling van de ingediende projecten op basis
van een overzicht, welke is samengesteld door het Delfts Energieagentschap
Delfts
Energie Agentschap (DEA)
Het
Energie Agentschap is een gezamenlijk initiatief van de gemeente Delft, de
gemeente Schipluiden, de TU Delft, Energie Delfland, de Delftse
woningcorporaties, de Kamer van Koophandel, de Windvereniging en de Woonkoepel.
Het Energie Agentschap is een zelfstandige organisatie die zich bezighoudt met
de opzet en uitvoering van lokaal energiebeleid.
4.2 Tijd
Planning
stap
1: formele instelling energiefonds door
de gemeenteraad » januari 2001
Jaarlijkse
procedure indiening aanvragen voor energiefonds
stap
2: publiciteit medio
januari 2001
stap
3: DEA werft actief projecten (gehele jaar)
stap
4: DEA maakt overzicht op basis criteria naar
behoefte
stap
5: advies toetsingscommissie naar behoefte
stap
6: besluit B & W naar
behoefte
De
uitvoerende werkzaamheden m.b.t. het Energiefonds voor het Delfts
Energieagentschap vallen binnen het budget van DEA.
Voor
de toetsingscommissie wordt uitgegaan van een tijdsinvestering van 10 uur/
jaar.
4.3 Informatie
De
Burgemeester en de wethouders zullen bij dit project worden betrokken. B&W
besluit over de toekenning van de subsidies op basis van het advies van de
toetsingscommissie.
Publiciteit
is nodig, door het uitbrengen van een persbericht bij start van het
Energiefonds en verder ieder jaar voor de aanmelding van nieuwe projecten.
Stuk
18 I pag.
6
communicatie
Na
instelling van het fonds moeten de criteria aan de betreffende doelgroepen,
waarop het fonds zich richt kenbaar gemaakt worden. Een belangrijke rol hierin
is neergelegd bij het Delfts Energie Agentschap. Doelgroepen zijn met name
particulieren, woningbouwcorporaties,
onderzoeksinstituten en bedrijven.
4.4. Geld
Financiën
Bestedingsvoorstel looptijd 10 jaar.
voeding fonds |
jaarlijks
beschikbaar voor subsidies |
|
verdeling
budget energiefonds |
project
subsidie |
||||
EZH
1-malig |
ƒ
3,75 mln. |
projecten ƒ 450.000,- |
|
A.
bestaande bouw |
ƒ
2 mln. |
afhankelijk
van het |
||
reserve
nutswinsten |
ƒ
1,2 mln. |
onderzoek
ƒ 50.000,- |
|
B.
nieuwbouw |
ƒ
2 mln. |
in
te dienen project |
||
vanaf
2003 jaarlijks |
p.m. |
|
|
C.
individueel |
ƒ
1 mln. |
|
||
TOTAAL |
ca. ƒ 5 mln. |
ca.
ƒ 500.000,- / jaar |
|
TOTAAL |
ƒ
5 mln. |
|
||
Reeds aangegane verplichtingen met als financiële
dekking ‘reserve nutwinsten’
project |
budget |
stuk
commissie vergadering |
100
Delfts blauwe daken |
ca. ƒ 450.000,- |
d.d. 06-06-2000 |
onrendabele
top energievoorziening Zuidpoort |
ca. ƒ 420.000,- |
d.d. 28-11-2000 |
energievoorziening
Spoorzone en Poptahof (OEI-aanvraag) |
ca.
ƒ 30.000,- |
voorstel
in voorbereiding |
Jaarlijks zal een overzicht van de te besteden gelden worden gemaakt.
project |
categorie |
budget 2000 |
budget 2001 |
budget 2002 |
budget 2003 |
100 Delfts
blauwe daken a) |
A |
ca. ƒ 225.000,- |
ca. ƒ 205.000,- |
|
|
|
C |
|
ca. ƒ 20.000,- |
|
|
onrendabele
top energievoorziening Zuidpoort a) |
B |
ca. ƒ 275.000,- |
ca. ƒ 50.000,- b) |
ca. ƒ 50.000,- b) |
ca. ƒ 45.000,- b) |
energievoorziening
Spoorzone en Poptahof (OEI-aanvraag) |
A |
|
ca. ƒ 30.000,- |
|
|
TOTAAL |
|
ca. ƒ
500.000,- |
ca. ƒ
305.000,- |
|
|
a) toezeggingen zijn
afhankelijk van subsidies van derden; wellicht dat genoemde bedragen slechts gedeeltelijk
worden uitgegeven.
b)
de exacte verdeling over de jaren 2001, 2002 en 2003 ligt niet vast;
verschuivingen zijn nog mogelijk.
4.5 Kwaliteit
Om
het energiefonds een juridische basis te geven zal zo spoedig mogelijk een
subsidieverordening worden opgesteld.
Toetsing
van de projecten aan de gestelde voorwaarden en uitgangspunten vindt plaats in
de toetsingscommissie en voorgelegd met advies aan B&W.
Stuk
18 I pag.
7
Monitoring
vindt plaats middels projectmonitoring
Om
te bepalen of met de subsidie uit het Energiefonds de gestelde doelen worden
bereikt, is het noodzakelijk dat, naast het monitoren van het project, ook
inzichtelijk wordt gemaakt of het project het gewenste resultaat heeft
bijvoorbeeld vermindering van de CO2-uitstoot. De indiener van het project
dient hiervoor de benodigde gegevens aan de gemeente te leveren.
5. Documenten
Belangrijke
documenten in dit kader zijn:
·
Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 Gemeente Delft, oktober 1999.
·
Voortgangsbericht I EZH
Wij
stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie
Duurzaamheid,
in
te stemmen met het oprichten van het energiefonds conform bovenstaand voorstel,
een krediet ad f. 3.750.000,- beschikbaar te stellen t.b.v. storting in de
reserve energie maatregelen en hiertoe vast te stellen de 16e
wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001.
Hoogachtend,
Burgemeester
en Wethouders van Delft,
H.M.C.M.
van Oorschot ,burgemeester
N.
Roos ,
secretaris
Stuk
18 II
01/001019
De
raad van de gemeente Delft;
gelezen
het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 februari 2001;
overwegende
dat het wenselijk is voor de gemeente Delft een energiefonds op te richten dat
tot doel heeft het subsidiëren van projecten op het gebied van
energiebesparing, duurzame energie en innovatieve energievoorzieningen en
eventuele experimentele energieprojecten.
b
e s l u i t :
1.
In te stemmen met het oprichten van het energiefonds:
2.
een krediet ad f. 3.750.000,- beschikbaar te stellen t.b.v. storting in
de reserve energie maatregelen en hiertoe vast te stellen de 16e
wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001.
Aldus vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 22 februari 2001.
,burgemeester
,secretaris