Stuk  58 I

01/004950                                                                                                           Delft, 10 april 2001.

 

 

 

Onderwerp: Dynamische afsluiting autoluwe binnenstad

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

 

Geachte dames en heren,

 

Op 29 juni 2000 is uw raad akkoord gegaan met de nota “Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw (plus)”. Eén van de uitgangspunten om het autoverkeer in de binnenstad te beperken is in die nota als volgt geformuleerd:

 

Het kernwinkelgebied en delen van de binnenstad die van bijzonder cultuur historisch belang zijn, zijn autoluw+. Ze blijven wel bereikbaar voor autoverkeer dat vanuit sociaal, economisch en/of veiligheidsoogpunt essentieel is.

 

 
 

 

 

 

 


Om het autoluw+-gebied te kunnen realiseren is een selectief toegangssysteem nodig. Bij de opstelling van de parkeernota is uit gegaan van een toegangscontrole met behulp van digitale camera’s Na overleg met de politie is besloten om niet voor digitale camera’s te kiezen vanwege de fraudegevoeligheid. Inmiddels is gekozen voor toepassing van elektronische afsluitingen met wegzinkbare voorzieningen (pollers).

 

Het autoluw+-gebied zal aan de randen worden afgesloten door een combinatie van vaste en dynamische afsluitingen.  Ten aanzien van de toegang tot het autoluw+-gebied komen er

3 regelingen:

Bewoners en bedrijven van het gebied, in het bezit van een auto waarvoor een parkeer-vergunning is afgegeven, dan wel een parkeervoorziening op eigen terrein aanwezig is. Deze bewoners en bedrijven krijgen een algemene ontheffing waarmee ze of altijd het gebied in en uit kunnen (parkeergelegenheid op eigen terrein) of met uitzondering van een aantal tijdstippen het gebied in en uitkunnen.

Vaste leveranciers of vaste laad-/losregeling. Bedrijven in het gebied, die op vaste tijden personen willen laten halen of brengen of goederen willen laden of lossen krijgen een ontheffing t.b.v. hun vaste leveranciers of brengende en ophalende voertuigen beperkt tot de afgesproken doelen en tijden.

Incidentele laad/los haal/breng regeling. Iedereen, die incidenteel personen wil ophalen of brengen of goederen wil laden of lossen, kan een incidentele ontheffing krijgen.

 

Voor het openbaar vervoer en de hulpdiensten worden in overleg passende regelingen getroffen.

 

Het autoluw+-gebied wordt in 4 fasen gerealiseerd. Daarbij is fase 1 het meest ingrijpend, omdat het grootste deel van het uiteindelijke autoluw+-gebied al wordt gerealiseerd.

 

De dynamische afsluitingen worden verbonden met de centrale regelkamer in de Phoenixgarage. De dynamische afsluitingen worden voorzien van camera’s in verband met de uitvoering van het toelatingsbeleid. Het biedt betere mogelijkheden voor communicatie, verhoogt de veiligheid en maakt visuele controle mogelijk.

 

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Duurzaamheid stellen wij u voor::

·       In te stemmen met het plan voor de realisatie van dynamische afsluitingen van het autoluw(plus)-gebied, conform model 2 (zie de voor u ter inzage gelegde nota).

·       Een krediet van fl 4.500.000,- (model 2) beschikbaar te stellen voor de uitvoering van fase 1 van dit plan ten laste van de reserve parkeervoorzieningen.

·       Een jaarlijks budget van fl  360.000,- (prijspeil maart 2001, model 2) beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud.

·       Akkoord te gaan met het opnemen van de onderhoudslasten (voor 15 jaar) in de reserve parkeervoorzieningen volgens de aldaar aangegeven systematiek.

·       Kennis te nemen van de in de voor u ter inzage gelegde nota reserve parkeervoorzieningen in hoofdstuk IV genoemde geprognosticeerde stand van de reserve.

·       Voor het genoemde onder 2) en 3) vast te stellen de 29e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft

 

 

H.M.C.M. van Oorschot , burgemeester.

 

 

N. Roos                                   , secretaris.


Stuk  58 II

01/004950                                                                                                         

 

 

 

De raad der gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 april 2001:

 

b e s l u i t :

 

 

1.       In te stemmen met het plan voor de realisatie van dynamische afsluitingen van het autoluw(plus)-gebied, conform model 2 (zie de voor u ter inzage gelegde nota).

2.       Een krediet van fl 4.500.000,- (model 2) beschikbaar te stellen voor de uitvoering van fase 1 van dit plan ten laste van de reserve parkeervoorzieningen.

3.       Een jaarlijks budget van fl  360.000,- (prijspeil maart 2001, model 2) beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud.

4.       Akkoord te gaan met het opnemen van de onderhoudslasten (voor 15 jaar) in de reserve parkeervoorzieningen volgens de aldaar aangegeven systematiek.

5.       Kennis te nemen van de in de nota reserve parkeervoorzieningen in hoofdstuk IV genoemde geprognosticeerde stand van de reserve.

6.       Voor het genoemde onder 2) en 3) vast te stellen de 29e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 april 2001.

 

 

 

                                               ,burgemeester.

 

 

 

                                               ,secretaris.