Stuk 58 I
01/004950 Delft, 10 april 2001.
Onderwerp: Dynamische
afsluiting autoluwe binnenstad
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
Op 29 juni 2000 is uw raad
akkoord gegaan met de nota “Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot
autoluw (plus)”. Eén van de uitgangspunten om het autoverkeer in de binnenstad
te beperken is in die nota als volgt geformuleerd:
Het kernwinkelgebied en delen van de binnenstad
die van bijzonder cultuur historisch belang zijn, zijn autoluw+. Ze blijven
wel bereikbaar voor autoverkeer dat vanuit sociaal, economisch en/of
veiligheidsoogpunt essentieel is.
Om het autoluw+-gebied te
kunnen realiseren is een selectief toegangssysteem nodig. Bij de opstelling van
de parkeernota is uit gegaan van een toegangscontrole met behulp van digitale
camera’s Na overleg met de politie is besloten om niet voor digitale camera’s
te kiezen vanwege de fraudegevoeligheid. Inmiddels is gekozen voor toepassing
van elektronische afsluitingen met wegzinkbare voorzieningen (pollers).
Het autoluw+-gebied zal aan
de randen worden afgesloten door een combinatie van vaste en dynamische
afsluitingen. Ten aanzien van de
toegang tot het autoluw+-gebied komen er
3 regelingen:
Bewoners en bedrijven van het
gebied, in het bezit van een auto waarvoor een parkeer-vergunning is afgegeven,
dan wel een parkeervoorziening op eigen terrein aanwezig is. Deze bewoners en
bedrijven krijgen een algemene ontheffing waarmee ze of altijd het gebied in en
uit kunnen (parkeergelegenheid op eigen terrein) of met uitzondering van een
aantal tijdstippen het gebied in en uitkunnen.
Vaste leveranciers of vaste
laad-/losregeling. Bedrijven in het gebied, die op vaste tijden personen willen
laten halen of brengen of goederen willen laden of lossen krijgen een
ontheffing t.b.v. hun vaste leveranciers of brengende en ophalende voertuigen
beperkt tot de afgesproken doelen en tijden.
Incidentele laad/los
haal/breng regeling. Iedereen, die incidenteel personen wil ophalen of brengen
of goederen wil laden of lossen, kan een incidentele ontheffing krijgen.
Voor het openbaar vervoer en
de hulpdiensten worden in overleg passende regelingen getroffen.
Het autoluw+-gebied wordt in
4 fasen gerealiseerd. Daarbij is fase 1 het meest ingrijpend, omdat het
grootste deel van het uiteindelijke autoluw+-gebied al wordt gerealiseerd.
De dynamische afsluitingen
worden verbonden met de centrale regelkamer in de Phoenixgarage. De dynamische
afsluitingen worden voorzien van camera’s in verband met de uitvoering van het
toelatingsbeleid. Het biedt betere mogelijkheden voor communicatie, verhoogt de
veiligheid en maakt visuele controle mogelijk.
Onder voorbehoud van gunstig
advies van de commissie Duurzaamheid stellen wij u voor::
·
In te stemmen met het
plan voor de realisatie van dynamische afsluitingen van het
autoluw(plus)-gebied, conform model 2 (zie de voor u ter inzage gelegde nota).
·
Een krediet van fl
4.500.000,- (model 2) beschikbaar te stellen voor de uitvoering van fase 1 van
dit plan ten laste van de reserve parkeervoorzieningen.
·
Een jaarlijks budget van
fl 360.000,- (prijspeil maart 2001,
model 2) beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud.
·
Akkoord te gaan met het
opnemen van de onderhoudslasten (voor 15 jaar) in de reserve
parkeervoorzieningen volgens de aldaar aangegeven systematiek.
·
Kennis te nemen van de
in de voor u ter inzage gelegde nota reserve parkeervoorzieningen in hoofdstuk
IV genoemde geprognosticeerde stand van de reserve.
·
Voor het genoemde onder
2) en 3) vast te stellen de 29e wijziging van de gemeentebegroting
voor het dienstjaar 2001.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders
van Delft
H.M.C.M. van Oorschot , burgemeester.
N.
Roos ,
secretaris.
Stuk 58 II
01/004950
De raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van
burgemeester en wethouders van 10 april 2001:
b e s l u i t :
1.
In te stemmen met het
plan voor de realisatie van dynamische afsluitingen van het
autoluw(plus)-gebied, conform model 2 (zie de voor u ter inzage gelegde nota).
2.
Een krediet van fl
4.500.000,- (model 2) beschikbaar te stellen voor de uitvoering van fase 1 van
dit plan ten laste van de reserve parkeervoorzieningen.
3.
Een jaarlijks budget van
fl 360.000,- (prijspeil maart 2001,
model 2) beschikbaar te stellen voor het beheer en onderhoud.
4.
Akkoord te gaan met het
opnemen van de onderhoudslasten (voor 15 jaar) in de reserve
parkeervoorzieningen volgens de aldaar aangegeven systematiek.
5.
Kennis te nemen van de
in de nota reserve parkeervoorzieningen in hoofdstuk IV genoemde
geprognosticeerde stand van de reserve.
6.
Voor het genoemde onder
2) en 3) vast te stellen de 29e wijziging van de gemeentebegroting
voor het dienstjaar 2001.
Aldus vastgesteld in de
openbare raadsvergadering van 26 april 2001.
,burgemeester.
,secretaris.