Stuk 101 I                                                                                                      

01/011498 -01/016095                                                                          Delft, 19 juni 2001.

 

Onderwerp:       Vaststelling bestemmingsplan Zuidpoort.

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Voor het gebied Zuidpoort, gelegen aan de zuidzijde van de historische binnenstad van Delft is een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Het plangebied wordt globaal begrensd door de Molsgracht aan de noordzijde, het Achterom aan de westzijde, het Rijn-Schiekanaal aan de zuidzijde en het Oosteinde aan de oostzijde.

Komende jaren zal dit plangebied ontwikkeld worden tot een volwaardig winkel-, uitgaans- en woongebied. De thans voornamelijk braakliggende terreinen direct ten oosten van het theater de Veste zullen bebouwd worden met woon- winkelgebouwen (de velden 5 en 7). In dat deel van het plangebied komen twee pleinen, het zogenoemde cultuurplein dat voornamelijk omringd wordt door culturele voorzieningen waaronder een bioscoop, horecavoorzieningen en de bibliotheek, en een winkelplein dat omringd wordt door winkels en daarbij behorende voorzieningen. Het terrein ten westen van de Oostpoort en ten noorden van het wooncomplex Museumhof (veld 9) zal ingevuld worden met een zorgcentrum met een bouwhoogte van plaatselijk maximaal 18 en 15 meter en plaatselijk maximaal 12 meter. Het parkeerveld ten oosten van Blokker en ten zuiden van de bestaande bibliotheek (veld 2) zal ingericht worden ten behoeve van wonen. De maximale bouwhoogte bedraagt 12 meter, met de mogelijkheid de bouwhoogte plaatselijk voor 35% te verhogen tot 15 meter.

Voor een deel wordt het gebied onderkelderd ten behoeve van een parkeergarage die plaats zal gaan bieden aan 940 tot 1030 auto’s.

Om geplande ontwikkelingen ook te kunnen realiseren is tijdig een juridische planologische basis nodig. Het nu voorliggende bestemmingsplan beoogt die basis te bieden.

Een bestemmingsplan kent procedureel een lang traject dat in de Wet op de Ruimtelijke Ordening verankerd ligt.

 

Voorontwerp-fase

Ter voldoening aan de wettelijke gestelde eisen is het voorontwerp bestemmingsplan op 21 augustus 2000 om overleg verzonden aan verschillende overleg-partners. Naar aanleiding van dit overleg zijn diverse, in de toelichting op het plan aangegeven reacties ingekomen. Het voorontwerp-bestemmingsplan is op 5 en 6 september 2000 met belangstellenden besproken en heeft voorts van 21 augustus tot 17 september 2000 ter inzage gelegen met de mogelijkheid tot het indienen van schriftelijke reacties.


 

Het voorontwerp-bestemmingsplan, het voorlopig ontwerp van de bouwplannen voor de velden 5 en 7 en de randvoorwaarden voor herontwikkeling van veld 9 zijn toegelicht tijdens de vergadering van de commissie Duurzaamheid van 19 september 2000. De commissie Duurzaamheid heeft op 14 november 2000 positief geadviseerd over de het voorlopig ontwerp van de velden 5 en 7. De gemeenteraad heeft de plannen op 28 november 2000 goedgekeurd. De commissie Duurzaamheid heeft zich op 31 oktober 2000 positief uitgesproken over randvoorwaarden van veld 9.

 

Op 28 november 2000 is de commissie Duurzaamheid akkoord gegaan met verplaatsing van de dienstwoningen.

 

Naar aanleiding van de vijftig ingekomen reacties, de op dat moment meer uitgewerkte bouwplannen en de adviezen van de commissie Duurzaamheid met betrekking tot de veld 9 en de dienstwoningen is het bestemmingsplan op meerdere punten geconcretiseerd ten behoeve van de rechtszekerheid van de burgers. Met name de bebouwing van de velden 5, 7 en 9 is gedetailleerder op de plankaart opgenomen en zijn de bouwhoogtes van de velden 9 en 12 verlaagd en is het profiel van de Ezelsveldlaan verbreed. 

Voorts zijn voorwaarden verbonden van cultuur-historische aard aan verplaatsing van de dienstwoningen. De horeca-regeling is afgestemd op de regeling in de Leefmilieuverordening Binnenstad.

 

Vaststellingsfase

Het aangepaste plan heeft in de vorm van het ontwerp-bestemmingsplan Zuidpoort ter inzage gelegen in de periode van 4 januari tot 31 januari 2001 met de mogelijkheid tot het indienen van schriftelijke zienswijzen. Er zij 50 brieven met zienswijzen ingekomen. De zienswijzen zijn samengevat en beantwoord in de notitie zienswijzen.

 

De meeste zienswijzen verzetten zich tegen:

1.                  de stedebouwkundige visie in het algemeen, waarbij met name de bouwmassa en de bouwhoogte van de plannen onderwerp van kritiek is;

2.                  het paviljoen in relatie tot het Haakpand;

3.                  de invulling van veld 12 in relatie tot de woningen aan het Museumhof;

4.                  de woonboten mede in relatie tot de invulling van veld 9;

5.                  de komst en de noodzaak van de discotheek;

6.                  de relatie van de woningen aan het museumhof en de massa/hoogte op veld 9;

7.                  horeca;

8.                  sociale veiligheid;

9.                  planschade en financiële haalbaarheid.

 

Met betrekking tot de stedebouwkundige visie is met een ingrijpende aanpassing van de gebiedsvisie (hoofdstuk 4 van de Toelichting) gepoogd de stedebouwkundige visie op de ontwikkelingen in het zuidpoortgebied beter te onderbouwen (1). In de aangepaste Toelichting is uitgebreid ingegaan op de noodzaak van het paviljoen (2), de invulling van de diverse velden en open ruimten (4) (6). Naar aanleiding van de zienswijzen is de bouwhoogte van veld 2 (parkeerterrein ten oosten van Blokker) aangepast van 17 naar 12 meter met de mogelijkheid de bouwhoogte plaatselijk voor 35 % van het totale oppervlak te verhogen tot 15 meter.


 

De invulling van veld 12 (ten oosten van het Museumhof) is niet aangepast omdat de opgenomen bouwhoogte van 15 meter en de opgenomen rooilijnen passen in het stedebouwkundige visie op dit deel van het plangebied. De bouwhoogte is gelijk aan de bouwhoogte van het zuidelijk aangrenzend arbeidsbureau en een verdieping lager dan het aangrenzende Museumhof en de aan de noordzijde geplande bebouwing van veld 9 (3).

Wel is het aantal parkeerplaatsen dat op veld 12 dient te worden gerealiseerd zodanig gewijzigd dat het aantal overeenkomt met de parkeernorm die was opgelegd bij de herontwikkeling van het Museumhof.

 

Het totale oppervlakte dat aan horeca in het bestemmingsplan wordt mogelijk gemaakt, is niet verminderd omdat de Zuidpoort een onderdeel is van de binnenstad, en een horeca een typische centrum-voorziening is. In het horeca onderzoek van Marktplan BV te Bussum dat onlangs is uitgevoerd, is bovendien gebleken dat voor een goed functioneren van de Delftse binnenstad het noodzakelijk is de horecavoorzieningen fors uit te breiden (7).

De bezwaren van direct omwonenden tegen de mogelijke vestiging van een discotheek blijven bestaan. De locatie voor de discotheek is echter zo gekozen dat deze voorziening zo min mogelijk overlast voor omwonenden zal opleveren. Vanuit de filosofie dat de binnenstad uitgaansvoorzieningen voor alle leeftijden dient te bieden wordt voorgesteld de discotheek, van vergelijkbare omvang als de discotheek aan de Burgwal, in het plan te handhaven(5).

Met betrekking tot de sociale veiligheid wordt opgemerkt dat de situering en maatvoering van de bouwblokken alsmede de gedefinieerde functies, in voldoende mate een sociaal veilige inrichting van het plangebied mogelijk maken (8).

De naar voren gebrachte twijfels over de financiële uitvoerbaarheid van het plan zijn niet reëel nu ook Gedeputeerde Staten akkoord zijn met de toelichting hierop.

De mogelijke planschadeclaims zijn pas aan de orde als het bestemmingsplan onherroepelijk is. Hier zal naar verwachting niet voor december 2002 sprake van zijn(9).

 

In de commissievergadering van 24 april 2001 is toegezegd dat de commissie Duurzaamheid een toelichtring zou ontvangen op de randvoorwaarden voor herontwikkeling van veld 10 (locatie gelegen tussen de dienstwoningen/Techniekmusuem en op- en afrit van de Sebastiaansbrug). In de bijlage is die toelichting op de herontwikkeling van dit veld opgenomen.

 

Naar aanleiding van zienswijzen is voorts de aanbouw aan het Hoogovenpand gedetailleerder op de plankaart opgenomen en in bouwhoogte enigszins beperkt.

De horeca-categorie indeling is zodanig aangepast dat de horeca 2 inrichtingen ook overdag geopend mogen zijn en bovendien is de horecavoorziening in V&D vergroot tot 500 m² ten behoeve van realisatie van een La Place restaurant.

Tot slot zijn nog een aantal aanpassingen van geringe omvang aangebracht.

 

Het bestemmingsplan is in de ontwerp-fase opnieuw ter advisering aan de Provinciaal Planologische Commissie (PPC) aangeboden. De PPC heeft op  6 april 2001 een positief advies uitgebracht over het bestemmingsplan.

De PPC is samengesteld uit vertegenwoordigers van negen rijksdiensten, de Vereniging van Zuid-Hollandse gemeenten, de Zuidhollandse Waterschapsbond en drie onafhankelijk deskundige. Een positief advies van deze commissie betekent dat de voorgestelde herontwikkeling van het Zuidpoort gebied breed gedragen wordt.


 Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Duurzaamheid, vast te stellen het bestemmingsplan Zuidpoort bestaande uit een plankaart 9218.00 en de voorschriften, vergezeld gaande van een Toelichting.

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Delft

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

N. Roos                                   ,secretaris.


 

Stuk 101 II                                                                                                     

01/011498 -01/016095                                                                         

 

De raad van de gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 mei 2001;

 

gezien het advies van de commissie Duurzaamheid van 22 mei 2001;

 

gelet op het bepaalde in de Wet op de Ruimtelijke Ordening;

 

overwegende dat het noodzakelijk is een nieuw bestemmingsplan vast te stellen voor het Zuidpoortgebied, zoals nader is aangegeven op de plankaart behorende bij het bestemmings­plan;

 

dat het plan ontwikkelingen in het plangebied juridisch vastlegt en een planologische basis biedt voor het realiseren van de geplande functies en bebouwing;

 

dat het plan op 21 augustus 2000 is verzonden voor overleg ex artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening;

 

dat naar aanleiding van dit overleg diverse, in de toelichting op het plan nader aangege­ven, reacties zijn ingekomen;

 

dat als bedoeld in artikel 6A van de Wet op de Ruimtelijke Ordening juncto de gemeente­lijke Inspraakverordening het voorontwerpbestemmingsplan met belangstellenden is besproken op 5 en 6 september 2000 en voorts ter inzage is gelegd van 21 augustus 2000 tot en met 17 september 2000 met mogelijkheid tot indiening van schriftelijke zienswijzen;

 

dat het voorontwerpbestemmingsplan naar aanleiding van reacties uit het overleg ex arti­kel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening alsmede de zienswijzen in het kader van de in­spraak op de ruimtelijke ordening is aangepast tot ontwerpbestemmingsplan;

 

dat het ontwerpbestemmingsplan van 4 januari tot en met 31 januari ter inzage is gelegd met mededeling van de mogelijkheid tot indiening van schriftelijke zienswijzen;

 

dat naar aanleiding van de terinzagelegging 50 brieven met zienswijzen op het ontwerpbe­stemmingsplan zijn ingekomen;

 

dat van de gelegenheid tot het kenbaar maken van zienswijzen door de volgende recla­man­ten gebruik is gemaakt:

1.          Belangenvereniging Zuidpoort, Zuiderstraat 284, 2611 SM Delft;

2.          Ir. J.L.H. Breen, Achterom 42, 2611 PR Delft;

3.          M.H.A. Eygenhuysen namens bewoners Zuiderstraat 124 t/m 144, Zuiderstraat 124, 2611 SJ Delft;

4.          Hajos en H.M. Kosijungan, Nieuwelaan 176, 2611 SB Delft;

5.          Drs. R.D.T Blomsma, Zuiderstraat 138, 2611 SJ Delft;

6.          C.J.L. Schaareman, Oosteinde 125, 2611 VB Delft;

7.          Fam. R.J.F. Feddema, Nieuwelaan 182, 2611 SB Delft;

8.          Heero D.P. Pol, Vestpoort 49, 2611 ME Delft;

9.          J.H. du Clou, Zuiderstraat 222, 2611 SL Delft;


 

10.      J.A. Snijders en J.Snijders-Reitsma, Zuiderstraat 18/18A, 2611 SJ Delft;

11.      Maria Overdevest, Molslaan 81, 2611 RK Delft;

12.      A.I.J.M. van der Hoorn, Koornmarkt 66A, 2611 EJ Delft;

13.      J. van Dalen namens Ondernemers Federatie Delft, Postbus 3081, 2601 DB Delft;

14.      Mr. C. Vidor van Advocatenkantoor Mr. C. Vidor namens 41bewoners van Vestpoort en Bas­tiaanspoort en de Vereniging van Eigenaren Koreneef in de Veste, Postbus 2898, 2601 CW Delft;

15.      Prof. Ir. A.J.H. Haak, Oude Delft 159, 2611 HA Delft;

16.      W. Veerman, Bastiaanspoort 18, 2611 MC Delft;

17.      Dr. Ir. M.G. Mey-Wissing, Vestpoort 31, 2611 ME Delft;

18.      Mw. mr. E. van Ree van MKB Juridisch Advies namens P.A.C. Hoeke, postbus 3104, 2600 GC Delft;

19.      Mw. mr. E. van Ree van MKB Juridisch Advies namens Dalero B.V., postbus 3104, 2600 GC Delft;

20.      R. Hogenes namens Vendex KBB Nederland BV, Postbus 7997, 1008 AD Amsterdam;

21.      Jérôme van Dam en Allard Assan, namens Bewonersvereniging De Oude Nieuwelaan, Nieu­welaan 48/50, 2611 RS Delft;

22.      F.J. Wiedenhoff en S. de Groen, Ezelsveldlaan 93, 2611 RV Delft;

23.      P.L.C. Petit en M.M.J. Petit-Vijgen, Ezelsveldlaan 95, 2611 RV Delft;

24.      Henk Wijnen namens Belangenvereniging Woonbootbewoners Zuidergracht, Zuidergracht 20, 2611 WH Delft;

25.      Henk Wijnen namens familie Wijnen-Verberne, Zuidergracht 20, 2611 WH Delft;

26.      H. Brandt Corstius en Y. Exaltus, Zuidergracht 17, 2611 WH Delft;

27.      A.T. de Man, Zuidergracht 11, 2611 WH Delft;

28.      C. van der Dussen, Zuidergracht 22, 2611 WH Delft;

29.      J. Kooistra, Zuidergracht 5, 2611 WH Delft;

30.      Dhr. ir. J.R.C. Sliphorst en mw. D. ter Haar, Zuidergracht 19, 2611 WH Delft;

31.      Gerrit Oude Sogtoen, Zuidergracht 16, 2611 WH Delft;

32.      F.C. de Witte en E.A.M. Leijtens, Ezelsveldlaan 79, 2611 RV Delft;

33.      Dr. Ir. K.J van Oostrum en mw. G.J. van Oostrum-Wennekers, Ezelsveldlaan 81, 2611 RV Delft;

34.      Mr. W.W. Sturms, Ezelsveldlaan 71, 2611 RV Delft;

35.      Danny van Seters en Lub Westra namens Vereniging van Eigenaren Museumhof I, II, IV en VI;

36.      Katrin Schäfer en Dannie van Seters; Ezelsveldlaan 119, 2611 RV Delft;

37.      R.S.J. de Vetten en A.Y. Kok, Nieuwelaan 170, 2611 SB Delft;

38.      H. van der Wal namens de Vereniging van Eigenaren Museumhof, Ezelsveldlaan 117, 2611 RV Delft;

39.      Peter Wolbrink en Saskia Spierdijk, Ezelsveldlaan 115, 2611 RV Delft;

40.      E. Kouwe en C. van Daalen, Ezelsveldlaan 99, 2611 RV Delft;

41.      Drs. B.B. de Boer, Ezelsveldlaan 121, 2611 RV Delft;

42.      M.V. Verhoef, Nieuwelaan 174, 2611 SB Delft;

43.      Ir. B.A.M. van Dongen en P.C.M. van Dongen-van der Meer, Ezelsveldlaan 109, 2611 RV Delft;

44.      E.C. Boelman en C.D. de Jong, Ezelsveldlaan 101, 2611 RV Delft;

45.      Ing. A.P. Frehe en J.E. Veenman, Ezelsveldlaan 107, 2611 RV Delft;

46.      Ir. P.J. Kiesling, Ezelsveldlaan 105; 2611 RV Delft;

47.      C.J. Nonhof namens Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afd. Regio Delft, Postbus 133, 2600 AC Delft;

 

48.      K.J. Bosma en H. Oostdijk, Zusterlaan 80, 2611 MP Delft;

49.      M.F.J. van der Aart en M.H. van der Aart-Kouwenhoven, Achterom 155 en Asvest 14, 2611 PN Delft;

50.      J.T Muller, Oude Delft 142, 2611 CG Delft.

 

dat de zienswijzen onder 1 tot en met 49 tijdig kenbaar bij de raad zijn gemaakt en in be­handeling kunnen worden genomen;

 

dat de zienswijze onder 50 niet tijdig kenbaar is gemaakt, dat van een verschoonbare ter­mijnoverschrijding niet is gebleken en niet voor behandeling in aanmerking komt;

 

dat de inhoud van de zienswijzen, alsmede de redenen waarom al dan niet daaraan tegemoet wordt gekomen, zijn weergegeven in de bij dit besluit behorende Notitie Zienswijzen;

 

dat de reclamanten in de gelegenheid zijn gesteld de zienswijzen mondeling toe te lichten in een op 9 mei 2001 gehouden vergadering van de Commissie Duurzaamheid;

 

dat het verslag van de hoorzitting als bijlage bij de notitie zienswijzen is gevoegd;

 

dat de in de hoorzitting naar voren gebrachte toelichting op de zienswijzen is meegenomen bij de behandeling van de zienswijzen;

 

dat naar aanleiding van ambtshalve overwegingen het wenselijk geacht wordt de voor­schriften / plankaart op enkele onderdelen te wijzigen;

 

dat de overwegingen die aan de ambtshalve wijzigingen ten grondslag liggen zijn weer­ge­geven in de bij dit besluit behorende bijlage;

 

gelet op de bij het bestemmingsplan behorende toelichting;

 

b e s l u i t :

 

met inachtneming van de in het voorstel van burgemeester en wethouders weergegeven overwegingen, welke geacht worden deel van dit besluit uit te maken:

 

I.      de zienswijzen van reclamanten:

genoemd onder 1 tot en met 49 in behandeling te nemen;

genoemd onder 50 niet in behandeling te nemen;

 

II.     aan de zienswijzen van reclamanten:

genoemd onder 20 tegemoet te komen;

genoemd onder 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 25, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 en 49 deels tegemoet, deels niet tegemoet te komen;

genoemd onder 7, 9, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36 en 37 niet tegemoet te komen;


 

III.    het bestemmingsplan Zuidpoort gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerp van het bestemmingsplan zoals dit ter inzage heeft gelegen. Deze wijzigingen betreffen:

 

1.          voor wat betreft de plankaart de wijzigingen, zoals weergegeven op de bij dit besluit be­horende en als zodanig gewaarmerkte wijzigingenkaart;

 

2.          voor wat betreft de voorschriften de wijzigingen, inhoudende:

 

a.       In artikel 1, Begripsbepalingen, wordt aan lid 16 na "woning" de zinsnede "/woon­eenheid" toegevoegd.

 

b.       In artikel 1, Begripsbepalingen, wordt aan lid 23, horeca II, voor "avond" de zin­snede "dag," toegevoegd.

 

c.       Aan artikel 1, Begripsbepalingen, wordt een nieuw lid 28 toegevoegd dat luidt als volgt:

       "28. stedebouwkundig bouwblok

       een ruimtelijk stedebouwkundige eenheid waarbij alle zijden begrensd worden door openbare ruimte en waarbij het bebouwingsvlak geheel of uitsluitend aan de randen is opgevuld met bebouwing."

 

4.    Aan artikel 1, Begripsbepalingen, wordt een nieuw lid 29 toegevoegd dat luidt als volgt:

       "29. bestaande woonvoorraad

       de op het moment van het van kracht worden van dit bestemmingsplan bestaande woonvoorraad."

 

5.    In artikel 3, Centrumdoeleinden I (C I), wordt in lid 1 sub b het woord "fietsenstallin­gen" geschrapt.

 

6.    In artikel 3, Centrumdoeleinden I (C I), wordt aan lid 1 een nieuw sub j toegevoegd dat luidt als volgt:

       "j. ten hoogste 11.500 m² is bestemd voor gebruik ten behoeve van wonen."

 

7.    In artikel 3, Centrumdoeleinden I (C I), wordt aan lid 1 een nieuw sub k toegevoegd dat luidt als volgt:

       "k. boven peil gelegen fietsenstallingen uitsluitend zijn toegestaan ter plaatse van de subbestemming CIf."

 

8.    In artikel 3, Centrumdoeleinden I (C I), wordt in lid 5 een nieuw sub f tussenge­voegd dat luidt als volgt:

       "f. in afwijking van de op de kaart aangegeven hoogtemaat mag ter plaatse van de     aanduiding "(50%) 16" de bouwhoogte 16.00 m bedragen over 50% van het             betreffende bouwvlak;"

 

9.    In artikel 3, Centrumdoeleinden I (C I), wordt lid 5 sub f (oud) vernummerd tot sub g en sub g (oud) tot sub h.


 

10.  In artikel 3, Centrumdoeleinden I (C I), wordt in lid 5 sub g (nieuw) het woord "luchtbrug" vervangen door het woord "loopbrug."

 

11.  In artikel 3, Centrumdoeleinden I (C I), wordt in lid 5 aan sub h (nieuw) de zinsnede "van 7 december 2000, nummer DWM / 2000/13147A-." toegevoegd.

 

12.  In artikel 5, Woon- en detailhandelsdoeleinden (WD), wordt aan lid 1 een nieuw sub d toegevoegd dat luidt als volgt:

       "d. ten hoogste 3.000 m² ten behoeve van het wonen aan de bestaande woonvoor­raad mag worden toegevoegd."

 

13.  In artikel 5, Woon- en detailhandelsdoeleinden (WD), wordt aan lid 1 een nieuw sub e toegevoegd dat luidt als volgt:

       "e. uitsluitend ter plaatse van de subbestemming WDf de gronden tevens zijn bestemd voor boven peil gelegen fietsenstallingen."

 

14.  In artikel 5, Woon- en detailhandelsdoeleinden (WD), komt in lid 3 de zinsnede "en gelden de aanduidingen op de kaart" te vervallen.

 

15.  In artikel 5, Woon- en detailhandelsdoeleinden (WD), wordt een nieuw lid 4 tussengevoegd dat luidt als volgt:

"4. Voor het bouwen gelden de aanduidingen op de kaart en dat in afwijking van de op de kaart aangegeven hoogtemaat ter plaatse van de aanduiding (35%)15 de bouwhoogte 15.00 m mag bedragen over 35% van het betreffende bouw­vlak."

 

16.  In artikel 5, Woon- en detailhandelsdoeleinden (WD), wordt lid 4 (oud) vernummerd naar lid 5.

 

17.  In artikel 6, Woon-, detailhandels- en sociaal culturele doeleinden (WDSC), wordt aan lid 1 een nieuw sub c toegevoegd dat luidt als volgt:

       "c. ten hoogste 150 m² per vestiging is bestemd voor gebruik als kantoor."

 

18.  In artikel 6, Woon-, detailhandels- en sociaal culturele doeleinden (WDSC), wordt aan lid 1 een nieuw sub d toegevoegd dat luidt als volgt:

       "d.  uitsluitend ter plaatse van de subbestemming WDSCf de gronden tevens zijn bestemd voor fietsenstallingen."

 

19.  In artikel 9, Detailhandelsdoeleinden, wordt in lid 1 de zinsnede "300 m²" vervan­gen door "500 m²".

 

20.  In artikel 9, Detailhandelsdoeleinden (D), wordt lid 1 als volgt gewijzigd:

       "1. De gronden op de kaart aangewezen voor Detailhandelsdoeleinden (D) zijn bestemd voor:

a.   het uitoefenen van detailhandel en horeca behorende tot categorie I en dienstverlening, met dien verstande dat ten hoogste 500 m² voor horeca is bestemd;

b.   uitsluitend ter plaatse van de subbestemming Df tevens voor fietsenstallingen."


 

21.  In artikel 10, Woongebied (WG), worden in lid 1 sub e de aantallen 27 en 32 vervangen door 30 respectievelijk 35.

 

22.  In artikel 10, Woongebied (WG), wordt in lid 1 een nieuw sub f tussengevoegd dat     luidt als volgt:

       "f.  ten hoogste 20.500 m² ten behoeve van het wonen aan de bestaande woon­voorraad mag worden toegevoegd."

 

23.  In artikel 10, Woongebied (WG), wordt lid 1 sub f (oud) vernummerd tot sub g en sub g (oud) tot sub h.

 

24.  In artikel 10, Woongebied (WG), wordt in lid 4 sub a de zinsnede "bestemming K7" vervangen door de zinsnede "bestemmingen K7, T en W12"'.

 

25.  In artikel 10, Woongebied (WG), worden in lid 4 alle woorden "bouwblok(ken)" ver­vangen door de woorden "stedebouwkundig(e) bouwblok(ken)".

 

26.  In artikel 10, Woongebied (WG), komen in lid 1 sub c en in lid 5 sub a te vervallen.

 

27.  In artikel 10, Woongebied (WG), wordt in lid 5 aan sub d de zinsnede "van 7 de­cember 2000, nummer DWM / 2000/13147A-." toegevoegd.

 

28.  In artikel 19, Verkeers- en Centrumdoeleinden (VC), wordt in lid 1 sub a na "we­gen" de zinsnede "met maximaal 2 x 2 doorgaande rijstroken, opstelstroken en busstroken daaronder niet begrepen", tussengevoegd.

 

29.  In artikel 20, Verkeersdoeleinden (V), wordt in lid 1 na "wegen" de zinsnede "met maximaal 2 x 2 doorgaande rijstroken, opstelstroken en busstroken daaronder niet begrepen", tussengevoegd.

 

30.   In artikel 20, Verkeersdoeleinden (V), wordt tussen "beplantingen" en "nutsvoorzie­ningen" het woord "parkeervoorzieningen" tussengevoegd.

 

31.   In artikel 20, Verkeersdoeleinden (V), wordt lid 2 sub a vervangen door het volgende:

"a. balkons ten behoeve van de aangrenzende bebouwing;"

 

32.  In artikel 25, Algemene vrijstellingsbevoegdheid, wordt in lid 1 sub a na "percenta­ges" de zinsnede "en getallen" tussengevoegd.

 

33.  In artikel 26, Wijzigingsbevoegdheden, wordt in lid 3 sub a vervangen door het volgende:

"a. na verplaatsing dient de woonfunctie gehandhaafd te blijven;"

 

34.  In artikel 28, Ontwikkeling Veld 9, wordt de zinsnede "bestemmingen K7" vervan­gen door de zinsnede "bestemmingen K7, T en W12".

 

35.  In artikel 28, Ontwikkeling Veld 9, wordt voor "bouwblokken" het woord "stede­bouwkundige" tussengevoegd.


 

IV.    aldus vast te stellen het bestemmingsplan Zuidpoort, vervat in de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte plankaart en voorschriften met bijbehorende toelichting, met inachtneming van de onder IIIA genoemde wijzigingenkaart alsmede de onder IIIB ge­noemde wijzigingen in de voorschriften.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 juni 2001.

 

                                                           ,burgemeester.

 

 

                                                           ,secretaris.


Stuk 101 III

01/011498 -01/016095

 

 

BIJLAGE 1            Ambtshalve wijzigingen                                         

 

 

Bij de vaststelling van het bestemmingsplan Zuidpoort wordt het volgende ambtshalve gewij­zigd:

 

1.          Op de plankaart worden de rooilijnen van veld 5 en 7, veld  9 en 10 aangepast. Deze wijzi­ging ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan is noodzakelijk omdat in het ontwerp­bestemmingsplan gebruik is gemaakt van de verkeerde tekening voor dit deel van de plan­kaart

 

2.          In artikel 25 is abusievelijk in het ontwerpbestemmingsplan de afwijking van maten "waar­onder getallen" komen te vervallen. Dit wordt door middel van een ambtshalve wijziging aan het vastgestelde bestemmingsplan toegevoegd.

 

3.          Op de plankaart wordt de bouwhoogte van het zogenoemde Hoogovenpand gewijzigd van 13.00 naar 14.00 m omdat de hoogte van 13.00 m abusievelijk niet overeenkomt met de werkelijke hoogte.

 

4.          In artikel 1, begripsomschrijving, is aan lid 23 is het woord "dag" toegevoegd aan de ope­ningstijden om deze begripsomschrijving beter in overeenstemming te brengen met de in procedure zijnde horecanota voor de binnenstad, waar het Zuidpoortgebied deel van uit­maakt.

 

5.          Aan artikel 1, begripsomschrijving wordt in lid 28 het begrip "stedebouwkundig bouwblok" toegevoegd. Dit begrip wordt gebruikt in de bouwvoorschriften voor veld 9 en is noodzake­lijk om de bebouwingsmogelijkheden voor veld 9 conform de stedebouwkundige rand­voorwaarden voor veld 9 te kunnen vastleggen.

 

6.          Teneinde de bebouwingsmogelijkheden voor veld 9 conform de stedebouwkundige rand­voorwaarden vast te vastleggen zijn in artikel 10 lid 4 en in artikel 28 aan de regeling te­vens de gronden met de bestemming T en W12 toegevoegd.

 


7.          Ingevolge het verzoek van de PPC is aan artikel 3 lid 5 sub h (nieuw) en artikel 10 lid 5 sub d de datum en het nummer van het besluit hogere grenswaarden toegevoegd, te weten 7 december 2000, nummer DWM/2000/13147A-.

 

8.          Teneinde te voldoen aan artikel 15 sub b van het Besluit op de ruimtelijke ordening is in ar­tikel 19 en 20 voor de Zuidwal en de Michiel de Ruyterweg het aantal rijstroken in de voor­schriften opgenomen.

 

9.          Conform de overige voorschriften wordt in artikel 6 lid 1 sub c een maximale maat voor kantoorvestigingen opgenomen van 150 m².


 

10.      Teneinde te voldoen aan het verzoek van de PPC is aan artikel 3 lid 1 sub j, artikel 5 lid 1 sub d en artikel 10 lid 1 sub f een maximaal oppervlak ten behoeve van het wonen toege­voegd die bovenop de bestaande woonvoorraad mag worden gerealiseerd. Het begrip bestaande woonvoorraad is aan de begripsbepalingen toegevoegd.

 

11.      In artikel 1, Begripsbepalingen is aan lid 16, woning, tevens het begrip wooneenheid toe­gevoegd omdat in de overige voorschriften van beide begrippen gebruik wordt gemaakt en hetzelfde wordt bedoeld.

 

12.      Als gevolg van een besluit over de ligging van het tramtracé over de St. Sebastiaansbrug is de afschuining van veld 10 komen te vervallen op de kaart. Hiermee kan de regeling in artikel 10 lid 1 sub c en lid 5 sub a komen te vervallen.

 

13.      In artikel 3 lid 5 sub f (oud) werd abusievelijk verwezen naar de aanduiding "luchtbrug" ter­wijl deze aanduiding op de kaart "loopbrug" is genoemd. De voorschriften zijn als zodanig aangepast.

 

14.      Bij nader inzien is de voorkeur gegeven aan het behoud van de woonfunctie in de zoge­naamde dienstwoningen. Het voorschrift en de toelichting zijn als zodanig aangepast.

 

15.      Het is noodzakelijk gebleken de rooilijn van veld 2 aan de zijde van de Gasthuislaan aan te passen aan die van de naastgelegen panden. De kaart is als zodanig aangepast.

 

16.      Ter plaatse van de groenstrook aan de Zuiderstraat zijn een drietal parkeerhavens alsnog tot Verblijfsgebied bestemd.

 

17.      Omwille van de duidelijkheid en volledigheid zijn in de bestemming Verkeersdoeleinden te­vens parkeervoorzieningen toegestaan en de gebouwen in lid 2 sub a vervangen door bal­kons ten behoeve van aangrenzende bebouwing.