Stuk 113 I
01/013170 Delft,
12 juni 2001.
Onderwerp: Ontwikkeling Spoorzone
Aan de gemeenteraad,
Geachte dames en heren,
Het is al geruime tijd de inzet van het gemeentebestuur, dat het huidige tweesporige viaduct vervangen wordt door een viersporige tunnel. Dit in verband met de bereikbaarheid, de verbetering van de leefomgeving, de vermindering van geluidshinder en de ontwikkel-mogelijkheden bij het Delftse centrum.
Het project behelst een integrale ontwikkeling van de
Spoorzone tussen ’t Haantje en de Abtswoudseweg. Het is gelukt om hiervoor
steun te vinden. De verkenningsfase van
het MIT is inmiddels ambtelijk afgerond, het ministerie van Verkeer en
Waterstaat gaat uit van integrale viersporigheid tussen Rijswijk en Schiedam
voor 2020. In 2010 is er de noodzaak van partiële viersporigheid hetgeen
gerealiseerd kan worden door een viersporige tunnel in Delft. In de periode
2001-2005 wordt wat Delft betreft de uitvoering voorbereid. De haalbaarheid van
het project is toegenomen door een rijksbijdrage van ƒ 640 miljoen; extra
subsidie van het rijk zal echter nodig zijn. In aanvulling hierop zullen -via
Publiek Private Samenwerking (PPS)- ook vanuit de bovengrondse ontwikkeling
gelden beschikbaar komen voor de aanleg van de spoortunnel. Het commitment van
de betrokken publieke partijen (ministeries, Haaglanden, provincie en Delft)
wordt in 2001 vastgelegd in een procesovereenkomst.Verwacht wordt dat na
selectie van in aanmerking komende marktpartijen voor deze PPS in 2002 een
intentieovereenkomst tussen publieke en private partijen gesloten kan worden.
De formalisering van de PPS wordt in 2003 verwacht.
Alle partijen, Rijk, Haaglanden en provincie Zuid-Holland, de gemeente Delft en commerciële partijen hebben belang bij het realiseren van het project: een basisvoorwaarde voor succesvolle samenwerking.
Onderdeel van de voorstellen is dat de gemeentelijke bijdrage (ƒ 100 miljoen) aan de ontwikkeling van de Spoorzone vastgesteld wordt. De gemeentelijke bijdrage van ƒ 100 mln aan het project Spoorzone zal in de komende jaren nog grotendeels vrijgemaakt moeten worden; via het EZH-budget en de reserve Spoorzone is thans ca ƒ 22 mln vrijgemaakt. De reservering van in totaal ƒ 100 mln zal mogelijk deels voorgefinancierd moeten worden vanuit de gemeentelijke reservepositie. Deze voorfinanciering verdient zichzelf uiteindelijk weer terug doordat gaandeweg het ontwikkelingstraject inkomstenverhogingen te verwachten zijn in de vorm van een hogere uitkering in het Gemeentefonds, bouwleges, hogere OZB en grondopbrengsten.
Het gemeentebestuur heeft in de afgelopen jaren reeds een
aantal besluiten genomen die basis zijn voor de voorbereiding van realisatie van de Spoorzone; te noemen zijn met
name de stedenbouwkundige visie van Busquets, de bestemmingsplanprocedure, de
versnelde verwerving van panden aan de Houttuinen en de Van Leeuwenhoeksingel
alsmede de intentieovereenkomst met Ballast Nedam voor de ontwikkeling van de
eerste fase van het bouwproject ‘Delft Centraal’.
Thans wordt aan u een integraal geheel voorgelegd met betrekking tot de stand van zaken –en de nodige vervolgstappen- van de afzonderlijke procesonderdelen. Vele zaken dienen in de nu aangebroken planvoorbereidingsfase nog uitgewerkt te worden. U treft in bijgevoegde documenten daar de nodige toelichting op. Het komend half jaar zal van cruciale betekenis zijn om vast te leggen wat de precieze inbreng van de betrokken partijen is, welke opbrengsten vanuit het Commercieel Programma (woningen, kantoorruimte, horeca) gegenereerd moeten worden ten behoeve van de financiering van het project herontwikkeling Spoorzone, en wat de precieze uitgangspunten moeten zijn –op basis van de stedenbouwkundige visie van Busquets- voor de stedelijke ontwikkeling. In de commissie Duurzaamheid is 12 juni j.l. besproken wat de gemeentelijke strategie in deze naar het ministerie van V&W zal moeten zijn.
Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van
de commissie Duurzaamheid, als volgt te besluiten:
Met betrekking tot de stedelijke ontwikkeling
a)
Akkoord gaan met het opstellen van een Nota van
Uitgangspunten, waarin de integrale randvoorwaarden voor de ontwikkeling van de
Spoorzone worden geformuleerd. Bij het opstellen hiervan wordt ook Joan
Busquets betrokken.
b)
Kennis te nemen van de verschillende vormen van Publiek
Private Samenwerking, en akkoord gaan met de aangegeven uitwerkingsrichting
c)
Akkoord gaan met procesplan en procesplanning van de
planvoorbereiding realisatie Spoorzone
d)
Akkoord gaan met de op de planvoorbereidingsfase aangepaste
projectstructuur
e)
Richting V&W blijven inzetten op substantiële verhoging
van de rijkssubsidie
f)
Besluiten dat de gemeente ƒ 100 mln all in
beschikbaar stelt als bijdrage voor de ontwikkeling van de Spoorzone onder de
voorwaarde dat de procesovereenkomst tot stand komt
g)
Over de wijze van fasering van de gemeentelijke bijdrage
alsmede de begrotingstechnische verwerking besluiten bij de Zomernota 2002-2005
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot , burgemeester.
N.Roos ,
secretaris.
Stuk 113 II
01/013170
De raad van de gemeente Delft,
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 12
juni 2001;
gezioen het advies van de commissie Duurzaamheid;
b e s l u i t :
Met betrekking tot de stedelijke ontwikkeling
a)
Akkoord te gaan met het opstellen van een Nota van
Uitgangspunten, waarin de integrale randvoorwaarden voor de ontwikkeling van de
Spoorzone worden geformuleerd. Bij het opstellen hiervan wordt ook Joan
Busquets betrokken.
b)
Kennis te nemen van de verschillende vormen van Publiek
Private Samenwerking, en akkoord gaan met de aangegeven uitwerkingsrichting
c)
Akkoord te gaan met procesplan en procesplanning van de
planvoorbereiding realisatie Spoorzone
d)
Akkoord te gaan met de op de planvoorbereidingsfase
aangepaste projectstructuur
e)
Richting V&W te blijven inzetten op substantiële
verhoging van de rijkssubsidie
f)
Te besluiten dat de gemeente ƒ 100 mln all in
beschikbaar stelt als bijdrage voor de ontwikkeling van de Spoorzone onder de
voorwaarde dat de procesovereenkomst tot stand komt
g)
Over de wijze van fasering van de gemeentelijke bijdrage
alsmede de begrotingstechnische verwerking te besluiten bij de Zomernota
2002-2005
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28
juni 2001.
, burgemeester.
,
secretaris.