Stuk 113 I

01/013170                                                                                                     Delft, 12 juni 2001.

 

Onderwerp: Ontwikkeling Spoorzone

 

Aan de gemeenteraad,                                                                    

 

Geachte dames en heren,

 

Het is al geruime tijd de inzet van het gemeentebestuur, dat het huidige tweesporige viaduct vervangen wordt door een viersporige tunnel. Dit in verband met de bereikbaarheid, de verbetering van de leefomgeving, de vermindering van geluidshinder en de ontwikkel-mogelijkheden bij het Delftse centrum.

Het project behelst een integrale ontwikkeling van de Spoorzone tussen ’t Haantje en de Abtswoudseweg. Het is gelukt om hiervoor steun te vinden.  De verkenningsfase van het MIT is inmiddels ambtelijk afgerond, het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat uit van integrale viersporigheid tussen Rijswijk en Schiedam voor 2020. In 2010 is er de noodzaak van partiële viersporigheid hetgeen gerealiseerd kan worden door een viersporige tunnel in Delft. In de periode 2001-2005 wordt wat Delft betreft de uitvoering voorbereid. De haalbaarheid van het project is toegenomen door een rijksbijdrage van ƒ 640 miljoen; extra subsidie van het rijk zal echter nodig zijn. In aanvulling hierop zullen -via Publiek Private Samenwerking (PPS)- ook vanuit de bovengrondse ontwikkeling gelden beschikbaar komen voor de aanleg van de spoortunnel. Het commitment van de betrokken publieke partijen (ministeries, Haaglanden, provincie en Delft) wordt in 2001 vastgelegd in een procesovereenkomst.Verwacht wordt dat na selectie van in aanmerking komende marktpartijen voor deze PPS in 2002 een intentieovereenkomst tussen publieke en private partijen gesloten kan worden. De formalisering van de PPS wordt in 2003 verwacht.

Alle partijen, Rijk, Haaglanden en provincie Zuid-Holland, de gemeente Delft en commerciële partijen hebben belang bij het realiseren van het project: een basisvoorwaarde voor succesvolle samenwerking.

 

Onderdeel van de voorstellen is dat de gemeentelijke bijdrage (ƒ 100 miljoen) aan de ontwikkeling van de Spoorzone vastgesteld wordt. De gemeentelijke bijdrage van ƒ 100 mln aan het project Spoorzone zal in de komende jaren nog grotendeels vrijgemaakt moeten worden; via het EZH-budget en de reserve Spoorzone is thans ca ƒ 22 mln vrijgemaakt. De reservering van in totaal ƒ 100 mln zal mogelijk deels voorgefinancierd moeten worden vanuit de gemeentelijke reservepositie. Deze voorfinanciering verdient zichzelf uiteindelijk weer terug doordat  gaandeweg het ontwikkelingstraject inkomstenverhogingen te verwachten zijn in de vorm van een hogere uitkering in het Gemeentefonds, bouwleges, hogere OZB en grondopbrengsten.

 

Het gemeentebestuur heeft in de afgelopen jaren reeds een aantal besluiten genomen die basis zijn voor de  voorbereiding van realisatie van de Spoorzone; te noemen zijn met name de stedenbouwkundige visie van Busquets, de bestemmingsplanprocedure, de versnelde verwerving van panden aan de Houttuinen en de Van Leeuwenhoeksingel alsmede de intentieovereenkomst met Ballast Nedam voor de ontwikkeling van de eerste fase van het bouwproject ‘Delft Centraal’.

 

Thans wordt aan u een integraal geheel voorgelegd met betrekking tot de stand van zaken   –en de nodige vervolgstappen- van de afzonderlijke procesonderdelen. Vele zaken dienen in de nu aangebroken planvoorbereidingsfase nog uitgewerkt te worden. U treft in bijgevoegde documenten daar de nodige toelichting op. Het komend half jaar zal van cruciale betekenis zijn om vast te leggen wat de precieze inbreng van de betrokken partijen is, welke opbrengsten vanuit het Commercieel Programma (woningen, kantoorruimte, horeca) gegenereerd moeten worden ten behoeve van de financiering van het project herontwikkeling Spoorzone, en wat de precieze uitgangspunten moeten zijn –op basis van de stedenbouwkundige visie van Busquets- voor de stedelijke ontwikkeling. In de commissie Duurzaamheid is 12 juni j.l. besproken wat de gemeentelijke strategie in deze naar het ministerie van V&W zal moeten zijn.

                                                                                                                                                      

 

Voorstel

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Duurzaamheid, als volgt te besluiten:

 

Met betrekking tot de stedelijke ontwikkeling

a)        Akkoord gaan met het opstellen van een Nota van Uitgangspunten, waarin de integrale randvoorwaarden voor de ontwikkeling van de Spoorzone worden geformuleerd. Bij het opstellen hiervan wordt ook Joan Busquets betrokken.

 

Met betrekking tot de samenwerking tussen publieke sector en marktpartijen

b)        Kennis te nemen van de verschillende vormen van Publiek Private Samenwerking, en akkoord gaan met de aangegeven uitwerkingsrichting

 

Met betrekking tot de planvoorbereidingsfase 2001-2005

c)        Akkoord gaan met procesplan en procesplanning van de planvoorbereiding realisatie Spoorzone

d)        Akkoord gaan met de op de planvoorbereidingsfase aangepaste projectstructuur

 

Met betrekking tot de Financiën

e)        Richting V&W blijven inzetten op substantiële verhoging van de rijkssubsidie

f)          Besluiten dat de gemeente ƒ 100 mln all in beschikbaar stelt als bijdrage voor de ontwikkeling van de Spoorzone onder de voorwaarde dat de procesovereenkomst tot stand komt

g)        Over de wijze van fasering van de gemeentelijke bijdrage alsmede de begrotingstechnische verwerking besluiten bij de Zomernota 2002-2005

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot                     , burgemeester.

 

 

N.Roos                                               , secretaris.


Stuk 113 II

01/013170

 

De raad van de gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 12 juni 2001;

 

gezioen het advies van de commissie Duurzaamheid;

 

b e s l u i t :

 

Met betrekking tot de stedelijke ontwikkeling

a)        Akkoord te gaan met het opstellen van een Nota van Uitgangspunten, waarin de integrale randvoorwaarden voor de ontwikkeling van de Spoorzone worden geformuleerd. Bij het opstellen hiervan wordt ook Joan Busquets betrokken.

 

Met betrekking tot de samenwerking tussen publieke sector en marktpartijen

b)        Kennis te nemen van de verschillende vormen van Publiek Private Samenwerking, en akkoord gaan met de aangegeven uitwerkingsrichting

 

Met betrekking tot de planvoorbereidingsfase 2001-2005

c)        Akkoord te gaan met procesplan en procesplanning van de planvoorbereiding realisatie Spoorzone

d)        Akkoord te gaan met de op de planvoorbereidingsfase aangepaste projectstructuur

 

Met betrekking tot de Financiën

 

e)        Richting V&W te blijven inzetten op substantiële verhoging van de rijkssubsidie

f)          Te besluiten dat de gemeente ƒ 100 mln all in beschikbaar stelt als bijdrage voor de ontwikkeling van de Spoorzone onder de voorwaarde dat de procesovereenkomst tot stand komt

g)        Over de wijze van fasering van de gemeentelijke bijdrage alsmede de begrotingstechnische verwerking te besluiten bij de Zomernota 2002-2005

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 juni 2001.

 

 

            , burgemeester.

 

                                   , secretaris.