Stuk 160 I Delft,
28 augustus 2001.
01/021970
Onderwerp: Bestedingsvoorstel nr. 17
(uitslagenlijst nr. 6):
Uitbreiden ondergrondse
afvalcontainers.
Beschikbaar stellen van
een krediet ad f. 8.000.000,--
(€ 3.630.000,--) t.b.v.
ondergrondse afvalinzameling.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
De nota
“ondergrondse afvalinzameling“is bedoeld als evaluatie van de eerste fase van
plaatsing van ondergrondse containers en om de goedkeuring te krijgen voor de
besteding van de geoormerkte EZH gelden ƒ 8 miljoen (€ 3.630.000,-). Bovendien
wordt ingegaan op de plaatsingscriteria en de praktische en financiële planning
van het project ondergrondse afvalinzameling.In de periode begin 1996 tot april
1998 is in Delft een proef gehouden met de inzameling van afval via het systeem
van ondergrondse afvalinzameling. Begin 1998 is de Raad middels een tussenrapportage
geïnformeerd over de voortgang van de proef. Bij de nota “ontwikkeling van het
reinigingsrecht 1999-2002” (najaar 1998) is besloten om ca 100 ondergrondse containers te plaatsen
voor een bedrag van ƒ 1,6 miljoen (€
726.048,35) uit bestaande kredieten “vervanging containers” en in het najaar
van 2000 een evaluatie te houden ten aanzien van ondergrondse afvalinzameling
en vervolgens het tempo en de financiële consequenties voor de jaren 2001 en later te bepalen.In 1998 is
aangegeven dat het in Delft om de plaatsing van 750 tot 800 ondergrondse afvalcontainers
zou gaan. De financiële omvang werd toen (1998) geraamd op ƒ 12 miljoen (€
5.445.400,-) zonder DIFTAR. Gebleken is dat deze raming in de praktijk te laag
is, daar een container doorgaans ƒ 20.000,- (€ 9.075,-) kost. Bij een plaatsing
van 800 containers betekent dit een bedrag van ƒ16 miljoen (€ 7.260.500,-). Als
gevolg van kostenstijgingen door vervuilde grond, het omleggen van kabels en
leidingen, de normale prijsstijgingen enz. zullen minder containers geplaatst
kunnen worden.
Met de nota
ondergrondse afvalinzameling (juni 1999) is besloten om ƒ 120.000,- (€ 55.000)
aan de reserve te onttrekken ter financiering van een proef met een chipcard
nabij de Foulkeslaan. In diezelfde nota zijn de uitgangspunten voor de keuze
van de locaties vastgesteld.
Inmiddels
is in de loop van 2000 een bedrag van ƒ 8 miljoen (€ 3.630.000,-) uit de
EZH-gelden door de raad bestemd voor de plaatsing van ondergrondse
afvalcontainers. Na het bekend worden van deze middelen is de voorbereiding van
de volgende fase (EZH) gestart. Sinds november 2000 is een tweede projectleider
ondergrondse afvalinzameling ingezet om het plaatsingstempo van 100 naar 200
per jaar op te kunnen voeren.
In 1999 en
2000 zijn er in Delft ongeveer 200 ondergrondse containers geplaatst en daardoor
konden ongeveer 400 bovengrondse containers uit het straatbeeld worden
verwijderd. In 1999 heeft de plaatsing zich voornamelijk geconcentreerd rond
knelpunten door heel de stad.
In 2000 is
gestart met plaatsingen per wijk. In de Wippolder en Tanthof-Oost is hiermee begonnen.
In 2001 worden containers geplaatst in de wijken Tanthof-West, Voorhof, Hof van
Delft en Buitenhof totaal circa 210 stuks.
Op basis
van de nu geoormerkte budgetten is het mogelijk om in totaal circa 500
containers te plaatsen. Door het inzetten van ƒ 500.000,- (€ 226.890,11) per
jaar uit de reguliere budgetten voor de jaren 2001 t/m 2004 (“vervangen
containers jaarlijks” ƒ 572.000,- (€ 259.562,28) ) totaal dus ƒ 2 miljoen
( € 981.800) kunnen er tot 2004 nog 100 ondergrondse containers extra worden
geplaatst, totaal dus 600. Als de
intentie nog steeds is dat er totaal circa 800 ondergrondsecontainers geplaatst
moeten worden zijn aanvullende middelen nodig voor de plaatsing van het restant
(200 containers).
De extra
investering daarvan is circa ƒ 4.000.000,- (€ 1.964.000). Dekking uit de
afvalstoffenheffing zal een extra stijging geven van de jaarlijkse
kapitaallasten van ca ƒ 330.000,- (€ 150.000,-) circa ƒ 9,43 (€ 4,28) /
huishouden per jaar structureel.
Aangezien
de druk op de tarieven al groot is, is financiering uit de afvalstoffenheffing
geen optie. Om die reden zal een nadere
prioriteitstelling gemaakt moeten worden
om de schaarse middelen (ondergrondse containers) zo effectief mogelijk
in te zetten.
Bij grote
herinrichtingsprojecten in de openbare
ruimte stellen we voor de investeringen in de ondergrondse containers mee te nemen
in het herinrichtingskrediet.
Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie
duurzaamheid stellen wij u voor:
·
In te
stemmen met de criteria genoemd in hoofdstuk twee van de voor u ter inzage
gelegde nota “ondergrondse afval inzameling”.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
De raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28
augustus 2001;
b e s l u i t :
1.
In te
stemmen met de criteria genoemd in hoofdstuk twee van de nota “ondergrondse
afval inzameling”.
2.
In te
stemmen met de aanwending van ƒ 8.000.000,- (€ 3.630.000,-) uit de EZH-gelden
voor de plaatsing van ondergrondsecontainers volgens gepresenteerde planning.
3.
vast
te stellen de 46e wijziging van de gemeentebegroting voor het
dienstjaar 2001.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13
september 2001.
,burgemeester.
,secretaris.