Stuk 160 I                                                                                           Delft, 28 augustus 2001.

01/021970

 

Onderwerp:     Bestedingsvoorstel nr. 17 (uitslagenlijst nr. 6):

                     Uitbreiden ondergrondse afvalcontainers.

          Beschikbaar stellen van een krediet ad f. 8.000.000,--

          (€ 3.630.000,--) t.b.v. ondergrondse afvalinzameling.  

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

De nota “ondergrondse afvalinzameling“is bedoeld als evaluatie van de eerste fase van plaatsing van ondergrondse containers en om de goedkeuring te krijgen voor de besteding van de geoormerkte EZH gelden ƒ 8 miljoen (€ 3.630.000,-). Bovendien wordt ingegaan op de plaatsingscriteria en de praktische en financiële planning van het project ondergrondse afvalinzameling.In de periode begin 1996 tot april 1998 is in Delft een proef gehouden met de inzameling van afval via het systeem van ondergrondse afvalinzameling. Begin 1998 is de Raad middels een tussenrapportage geïnformeerd over de voortgang van de proef. Bij de nota “ontwikkeling van het reinigingsrecht 1999-2002” (najaar 1998) is besloten om  ca 100 ondergrondse containers te plaatsen voor een bedrag van  ƒ 1,6 miljoen (€ 726.048,35) uit bestaande kredieten “vervanging containers” en in het najaar van 2000 een evaluatie te houden ten aanzien van ondergrondse afvalinzameling en vervolgens het tempo en de financiële consequenties voor de jaren  2001 en later te bepalen.In 1998 is aangegeven dat het in Delft om de plaatsing van 750 tot 800 ondergrondse afvalcontainers zou gaan. De financiële omvang werd toen (1998) geraamd op ƒ 12 miljoen (€ 5.445.400,-) zonder DIFTAR. Gebleken is dat deze raming in de praktijk te laag is, daar een container doorgaans ƒ 20.000,- (€ 9.075,-) kost. Bij een plaatsing van 800 containers betekent dit een bedrag van ƒ16 miljoen (€ 7.260.500,-). Als gevolg van kostenstijgingen door vervuilde grond, het omleggen van kabels en leidingen, de normale prijsstijgingen enz. zullen minder containers geplaatst kunnen worden.

 

Met de nota ondergrondse afvalinzameling (juni 1999) is besloten om ƒ 120.000,- (€ 55.000) aan de reserve te onttrekken ter financiering van een proef met een chipcard nabij de Foulkeslaan. In diezelfde nota zijn de uitgangspunten voor de keuze van de locaties vastgesteld.

Inmiddels is in de loop van 2000 een bedrag van ƒ 8 miljoen (€ 3.630.000,-) uit de EZH-gelden door de raad bestemd voor de plaatsing van ondergrondse afvalcontainers. Na het bekend worden van deze middelen is de voorbereiding van de volgende fase (EZH) gestart. Sinds november 2000 is een tweede projectleider ondergrondse afvalinzameling ingezet om het plaatsingstempo van 100 naar 200 per jaar op te kunnen voeren.

In 1999 en 2000 zijn er in Delft ongeveer 200 ondergrondse containers geplaatst en daardoor konden ongeveer 400 bovengrondse containers uit het straatbeeld worden verwijderd. In 1999 heeft de plaatsing zich voornamelijk geconcentreerd rond knelpunten door heel de stad.

 

In 2000 is gestart met plaatsingen per wijk. In de Wippolder en Tanthof-Oost is hiermee begonnen. In 2001 worden containers geplaatst in de wijken Tanthof-West, Voorhof, Hof van Delft en Buitenhof totaal circa 210 stuks. 


 

Op basis van de nu geoormerkte budgetten is het mogelijk om in totaal circa 500 containers te plaatsen. Door het inzetten van ƒ 500.000,- (€ 226.890,11) per jaar uit de reguliere budgetten voor de jaren 2001 t/m 2004 (“vervangen containers jaarlijks” ƒ 572.000,- (€ 259.562,28) ) totaal dus ƒ 2 miljoen ( € 981.800) kunnen er tot 2004 nog 100 ondergrondse containers extra worden geplaatst, totaal dus 600.  Als de intentie nog steeds is dat er totaal circa 800 ondergrondsecontainers geplaatst moeten worden zijn aanvullende middelen nodig voor de plaatsing van het restant (200 containers).

De extra investering daarvan is circa ƒ 4.000.000,- (€ 1.964.000). Dekking uit de afvalstoffenheffing zal een extra stijging geven van de jaarlijkse kapitaallasten van ca ƒ 330.000,- (€ 150.000,-) circa ƒ 9,43 (€ 4,28) / huishouden per jaar structureel.

Aangezien de druk op de tarieven al groot is, is financiering uit de afvalstoffenheffing geen optie. Om die reden zal  een nadere prioriteitstelling gemaakt moeten worden  om de schaarse middelen (ondergrondse containers) zo effectief mogelijk in te zetten.

Bij grote herinrichtingsprojecten  in de openbare ruimte stellen we voor de investeringen in de ondergrondse containers mee te nemen in het herinrichtingskrediet.

 

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie duurzaamheid stellen wij u voor:

·         In te stemmen met de criteria genoemd in hoofdstuk twee van de voor u ter inzage gelegde nota “ondergrondse afval inzameling”.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

N. Roos                                   ,secretaris.

 

 

 

De raad der gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 augustus 2001;

 

b e s l u i t :

 

1.       In te stemmen met de criteria genoemd in hoofdstuk twee van de nota “ondergrondse afval inzameling”.

2.       In te stemmen met de aanwending van ƒ 8.000.000,- (€ 3.630.000,-) uit de EZH-gelden voor de plaatsing van ondergrondsecontainers volgens gepresenteerde planning.

3.       vast te stellen de 46e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 september 2001.

 

 

,burgemeester.

 

 

,secretaris.