
naar agenda 10 september 2002

naar agenda 1 oktober 2002
|
|
Voorzitter: |
Mw. M. Martens |
Secretaris: |
Mw. S. van Roemburg |
Aanwezig: |
Wethouder Grashoff, Oosten (bij
agendapunt 7)
De dames Koning, Lourens, Bolten,
Steffen-Hoogendoorn, de Jong.
De heren Bruins, Van Wijk, Roest, Vis,
Mooiweer, Van der Goot, Meuleman, De Jong, Vuijk, De Wit, Fruyt van
Hertog, Van Tongeren. |
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent de vergadering.
|
|
|
2. |
Mededelingen
De heer Willems heeft zich afgemeld
wegens ziekte.
De heer Meuleman vraagt of de
commissievoorzitter in het vervolg kritisch kan beoordelen of alle
aangevraagde punten zich lenen voor bespreking in de vergadering.
|
|
|
3. |
Vaststelling besluitenlijst van de
commissie Duurzaamheid d.d. 18 juni 2002
De besluitenlijst wordt vastgesteld.
Naar aanleiding van de besluitenlijst
bedankt de heer de Wit wethouder Grashoff voor het nakomen van zijn
toezegging m.b.t. het zebrapad op de Voorhofdreef.
De wethouder meldt naar aanleiding van
de besluitenlijst dat hij de planning van de bestuurlijke
beslismomenten voor de Spoorzone helder zal maken voor de
commissieleden.
|
|
|
4. |
Inventarisatie wensen publieke tribune
om bij een van de agendapunten het woord te voeren
Bij agendapunt 8: mevrouw Priem, de
heer de Ruiter, de heer De Boer namens Vliegent’Art en de heer
Pieters namens de groene groep.
|
|
|
5. |
Vaststelling hamerstukkenagenda 10
september 2002
De commissie stemt in met de
voorgestelde wijze van afdoening.
|
6. |
Rondvraag
FRIS vraagt of het vrachtwagenparkeren
op de Buitenhofdreef aangepakt kan worden. De wethouder is het eens
met de fractie van FRIS dat het vrachtwagenparkeren aangepakt moet
worden, maar dat het tevens een lastig probleem is, met name de
handhaving is lastig omdat medewerking van de politie nodig is. De
wethouder is van plan er regels voor op te stellen waarbij ook reële
alternatieven voor het parkeren moeten worden gevonden. Een voorstel
zal over enkele maanden aan de commissie aangeboden worden.
Stip heeft gevraagd of, alvorens een
ontwikkelingsplan op te laten stellen door Busquets, in de volgende
commissie kan worden besproken wat de richtlijnen zijn die de
raadsleden willen meegeven. De wethouder ontraad het agenderen van het
onderwerp omdat er vooralsnog te weinig materiaal en handvatten
voorhanden zijn om hierover te praten. Op 22 oktober zal het voorstel
mbt de richtlijnen MER aan bod komen. Daarna zal de keuzenotitie mbt
de tunnelvarianten een bestuurlijk moment zijn.
GroenLinks vraagt naar de consequenties
voor het plan Paardenmarkt met het vervallen van hun hoorzitting.
Wethouder Grashoff geeft aan dat de hoorzitting niet is vervallen,
maar uitgesteld. Tevens legt hij uit dat het bestemmingsplan
binnenstad en plan Ipse apart moeten worden bekeken. Eerst zal het
bestemmingsplan binnenstad worden vastgesteld. De wethouder zegt toe
in de commissie van 22 oktober of 19 november eerst het bouwplan in de
commissie te bespreken voordat er een hoorzitting plaatsvindt.
|
|
|
7. |
Actualisatie Gemeentelijk
Rioleringsplan en meerjarenbegroting riolering 2003 (02/021107)
De commissie wil meer handvat om de
aanbesteding te controleren. Wellicht door jaarlijks een lijst te
krijgen van de aannemers waaraan is aanbesteed. Een discussie over de
controlerende rol bij aanbesteding zal in de toekomst nog een keer in
de commissie gevoerd worden.
Het CDA neemt het stuk mee terug naar
de fractie.
De commissie geeft een positief advies
over het voorstel.
|
|
|
8. |
Ontwikkelingsplan Scheepmakerij
(02/022261)
Mw. Priem vraagt de werkplaats op
nummer 8 te behouden omdat het maatschappelijke en historische waarde
heeft.
Dhr. De Ruiter geeft aan dat bij de
voorgestelde bouwplannen te veel licht en lucht aan het herenpad
ontrokken wordt en zou graag een lagere bouwhoogte zien.
Namens Vliegent’Art geeft dhr. De
Boer aan dat zij het pand in gebruik als atelier- en expositieruimte
hebben. Zij zouden het jammer vinden hun ruimte te verliezen en
nodigen de commissieleden uit om een keer langs te komen.
Dhr. Pieters zegt dat er nog steeds een
discussie gaande is over de inpassing van de gevel van pand 9. Dit zou
eerst uitgediscussierd moeten worden.
Wethouder Grashoff geeft aan dat in het
voorbereidingsbesluit van 1996 is bepaald dat pand 8 gesloopt moest
worden en de gevels nrs. 9 en 10 behouden moesten blijven. Hij vraagt
aan de commissie of zij dit wel een verstandige keuze vindt omdat het
niet handig inpasbaar blijkt.
De commissie houdt de behandeling van
het stuk aan omdat zij vinden dat zij onvoorbereid voor deze discussie
waren en wensen meer voorbereidingstijd.
De wethouder zegt nogmaals toe dat de
commissie een notitie zal krijgen over de bestuurlijke beslismomenten
bij artikel 19 procedures.
De tweede termijn zal 1 oktober
voortgezet worden.
|
|
|
9. |
Bijlage parkeer(belasting)verordening
(02/022831)
De PvdA geef aan dat een tariefswijzing
zoals wordt voorgesteld aan de commissie voorgelegd zou moeten worden.
Juist tariefswijziging zou een element bij de evaluatie moeten zijn.
Op deze manier kan het gevaar voor hap-snapbeleid ontstaan.
De wethouder vindt dat er flexibel met
de systematiek omgegaan kan worden in dit geval. De wensen van
belanghebbenden waren dermate logisch dat het bestuur hierin mee wilde
gaan. In dit geval sluit het tarief aan bij de tarieven van de
Spoorsingel /
Phoenixstraat. Aansluiting bij de
tarieven voor de parkeerterreinen zou ook mogelijk kunnen zijn.
Naar aanleiding van deze opmerking van
de wethouder geeft Stadsbelangen aan bij de raadsbehandeling wellicht
met een amendement komt om op een tarief van €1,30 te komen ipv €1,50
De commissie geeft een positief advies
over het voorstel.
|
|
|
10. |
Meerjaren Programma Grond
(02/017700)
GroenLinks heeft betreffend stuk
aangevraagd naar aanleiding van de opmerking van de accountant er meer
aandacht aan te besteden. Inhoudelijk zijn er geen problemen met het
stuk, maar vanuit de commissie wordt aangegeven dat zij het MPG bij
voorkeur bij de jaarrekening ontvangen.
De wethouder zegt toe het MPG voor de
jaarrekening aan de raad aan te bieden.
|
|
|
11. |
Rapport luchtkwaliteit 2001 gemeente
Delft (02/024238)
De vraag bij betreffend voorstel is hoe
de landelijke politiek te benaderen omtrent de overlast van de A13. De
commissie is in meerderheid van mening dat na behandeling van het
luchtkwaliteitsplan rond mei 2003 een standpunt kan worden
geformuleerd en niet naar aanleiding van dit rapport.
|
|
|
12. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om
22.30 uur
|
Toezeggingen |
Per |
gedaan |
- uitzoeken dubbeling tussen voorstel
Oostschil en voorstel Parkeerbedrijf |
Raad 27/6 |
ja |
- uitzoeken ingezette gelden inhuur van
derden |
Cie M&B 20/6 |
ja |
- voortgangsrapportage invulling
vacatures Publiekszaken |
November 2002 |
|
- plan van aanpak nieuwe
bestemmingsplannen plus planning |
Pm |
|
- evaluatie handhaving
bestemmingsplannen |
Zomer 2004 |
|
- toezenden trechternotitie
commissieleden niet-raadsleden |
Zsm |
ja |
- keuzenotitie Spoorzone plus
stedebouwkundig plan |
Oktober 2002 |
verschuift |
- notitie artikel 19 WRO procedure |
Najaar 2002 |
|
- planning project Spoorzone |
Oktober 2002 |
|
- voorstel aanpak overlast
vrachtwagenparkeren |
Pm |
|
- bespreking bouwplan Paardenmarkt |
22/10 of 19/11 |
|
|
|
|
|