BESLUITVORMINGS-FORMULIER  02/015585            

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

In deze nota “handhaving bestemmingsplannen, beleid en uitvoering” wordt een algemene prioriteitsstelling beschreven voor het handhaven van bestemmingsplannen en de wijze waarop deze handhaving zal worden uitgevoerd. Deze nota is te beschouwen als een segment van  alle gemeentelijk handhaving zoals die in de komende jaren door de diverse sectoren zal worden opgesteld.

Uitgangspunt bij het opstellen van het beleid is de vraag geweest welke schade veroorzaakt door het overtreden van bestemmingsplanvoorschriften absoluut voorkomen moet worden. Daarnaast is een schatting gemaakt van de kans dat een bepaalde overtreding zich zal voordoen. De ernst van de overtreding en  de kans dat die overtreding zich voordoet bepalen samen  de prioriteitsstelling in handhaving.

Prioriteitsstelling is alleen zinvol als deze ook kan worden uitgevoerd. Het vakteam bouwtoezicht heeft daarom beschreven hoe zij denkt de gestelde prioriteit in de praktijk te gaan handhaven. Inzichtelijk is gemaakt welke instrumenten zullen worden ingezet, met welke frequentie, hoe het proces van handhaving gaat verlopen en welke de consequenties daarvan zijn voor de  capaciteit.

 

Deze nota beoogt een algemeen kader te geven voor de prioriteitstelling handhaving bestemmingsplannen. Na vaststelling van deze nota zal in ieder bestemmingsplan een handhavingsparagraaf worden opgenomen waarin de algemene prioriteitstelling wordt gespecificeerd voor het betreffende plangebied. De gemeente komt daarmee tegemoet aan de komende wijziging van de Wet op de ruimtelijke ordening en de nieuwe nota Planbeoordeling van de provincie Zuid Holland (criteria voor de goedkeuring bestemmingsplannen). In het ontwerp-bestemmingsplan Binnenstad dat thans ter inzage ligt is vooruitlopend op de vaststelling van deze nota een handhavingsparagraaf opgenomen.

 

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel: De nota vaststellen en ter kennisname aan de raad zenden.

 2.

 

OPMERKINGEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onderwerp

A

Deadline (o.a. wettelijke bepalingen)

Nee

Financiële consequenties

Nee

Personele consequenties

Nee

Publicitaire consequenties

Ja, publicatie wettelijk verplicht

Referendum achteraf mogelijk:

ja/nee, omdat

Voorstel van: Marlies van Arendonk

d.d.30 mei 2002

cluster. Wijk- en stadszaken

toest.2116

 4.

Naam portefeuillehouder(s):

1. Rik Grashoff

2. Christiaan Baljée

Directeur W&S: par.FdG.

Directeur PUZAb.a XX

d.d.30-05-2002

naam    : F.A. de Graaf

toest.

 5.

                                                   (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par. RG

d.d.  31-05-2002

par. FvD

d.d. 31-05-2002

2. par. B/a JT

d.d.  31-05-2002

 

Besluit b en w:

d.d.  04 juni 2002

nr.  4.

 7.

Inleiding aanpassen (mandaat weth. Grashoff).

Voor het overige conform.

 

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

20

20

20

20

20

 

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

 

Netto resultaat in Euro**

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;
**
bedragen x € 1.000;

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voordelig

            Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

           

Personele consequenties van het voorstel

10.

 

PLANNING BESLUITVORMING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd. 4 juni 2002

1.

voor dd.

par.

dd.           *

Commissie(s) 1.

dd. 18 juni 2002

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwijkende adviezen zie pag. 2)

         Ruimte voor interne registratie

11.

                     niet in te vullen door het cluster

               clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Wijk en Stadszaken

Publiekszaken

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam

Par

    d.d.

  kopie

bijl

 

 

 

Ruimtelijke ordening

WH

30/5/02

 

 

 

2.

par.

dd.

Duurzaamheid

PV

30/5/02

 

 

 

 

 

Bouwtoezicht en monumenten

XX

31/5/02

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur W&S

 

 

 

 

 

 

 

Directeur PUZA

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer: 20576

 

Raadsvergadering d.d.

par.

16.