·
De afdeling
Milieu bestaat 20 jaar en organiseert het symposium In principe duurzaam!
waar betrokkenen oefenen met het in de praktijk gebruiken van de principes van
een duurzame stedelijke ontwikkeling.
·
Er wordt, in
nauwe samenwerking met betrokkenen van binnen en buiten de gemeentelijke
organisatie, gewerkt aan de Nota Natuur- en Milieucommunicatie.
·
De
landbouwschool uit Esteli, Nicaragua wint de WaterAward 2000.
·
Ruim 4600
mensen bezoeken de tentoonstellingen in Natuur- en milieucentrum De Papaver.
·
Een zeer
aanzienlijk deel van de Delftse basisschoolleerlingen komt in aanraking met
natuur- en milieucommunicatie via de onderwijsactiviteiten van Natuur- en
milieucentrum De Papaver.
Symposium “In principe duurzaam!”
In
2000 bestond de afdeling Milieu van de gemeente Delft 20 jaar. Ter gelegenheid
van dit jubileum organiseerde de afdeling op vrijdag 15 september het symposium
“In principe duurzaam!” in theater De Veste. Tijdens het symposium, dat werd
voorgezeten door oud-wethouder Riny van der Bie, stonden de ontwikkelingen in
het (Delftse) milieubeleid centraal. Na een korte terugblik op de voorbije
jaren door het afdelingsmanagement van toen en nu, werd er vooral
vooruitgekeken. Frank Bazelmans, directeur van De Straat Milieu-adviseurs
verzorgde een inleiding over het praktisch hanteerbaar maken van het begrip
duurzaamheid. In het tweede deel van het symposium werd van de circa tachtig
aanwezigen een actieve inbreng gevraagd. De (milieu-)ambtenaren van Nederlandse
gemeenten, betrokkenen bij het Delftse duurzaamheidsbeleid en (oud-)medewerkers
van de gemeente Delft oefenden in een workshop met het vertalen van de
uitgangspunten van een duurzame stedelijke ontwikkeling (uit het
Duurzaamheidsplan Delft) in bruikbare richtlijnen voor de praktijk. Gedurende
de pauzes van het symposium konden de aanwezigen ook de milieu-markt bezoeken
waarop verschillende Delftse bedrijven en instellingen die actief zijn op het
gebied van milieu en duurzaamheid, zich presenteerden. Rik Grashoff, wethouder
Duurzaamheid sloot de middag af.
Duurzaamheidsspiegel
De Lokale Duurzaamheid
Spiegel is een initiatief van de Nationale Commissie voor Internationale
Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO). Het omvat een instrument (een
aantal vragenlijsten) waarmee maatschappelijk organisaties kunnen bepalen hoe
duurzaam een gemeente is, ook in vergelijking met andere gemeenten. Er zijn
vragenlijsten voor verschillende thema’s: algemeen beleid, groen & ruimte,
duurzaam bouwen & wonen, energie, internationale samenwerking, sociaal,
verkeer & vervoer, en water. In 1999 werd de Duurzaamheidsspiegel voor het
eerst uitgevoerd. Rotterdam was toen winnaar, in Delft werd geen meting
uitgevoerd. In 2000 hebben Delftse lokale groepen wel deelgenomen en de prestaties
van Delft op het gebied van duurzaamheid beoordeeld. Delft eindigde als 12e
van de in totaal 82 deelnemende gemeenten. De hoge klassering werd met name
gehaald doordat op de verschillende thema’s heel constant werd gescoord.
Delft Kennisstad
In 1995 werd door de
gemeenteraad de strategienota Delft Kennisstad, Werk Centraal vastgesteld. Een
van de kernthema’s waarop de strategie zich richt is milieutechnologie. Het
beheer over het bijbehorende fonds (het milieutechnologiefonds) is
ondergebracht bij het vakteam Milieu. In 2000 is met bijdragen vanuit het
milieutechnologiefonds o.a. het Delfts Energie Agentschap opgericht (zie
paragraaf 4.4.1), een informatiezuil op het Stationsplein gerealiseerd, een
bijdrage geleverd aan het BioMedTech-programma van de provincie Zuid-Holland,
bijgedragen aan verschillende projecten uit het Waterplan Delft (zie hoofdstuk
6), het onderzoek waterspeeltuin voortgezet (TU Delft), op basis van het
vooronderzoek 100 Delftsblauwe daken een raadsvoorstel voor de daadwerkelijk
uitvoering voor dit project gedaan en aangenomen, en bijgedragen aan de
leerstoel afvalmanagement bij het IHE Delft.
Natuur- en milieucommunicatie
Al
jaren is de gemeente Delft actief met de educatie en communicatie over natuur-
en milieu. In 1992 werd het beleidskader “Van Duurzaam Denken naar Duurzaam
Doen” vastgesteld. Jarenlang was dit het kader waarbinnen de Delftse natuur- en
milieucommunicatie vorm kreeg. Een aantal ontwikkelingen gaf echter aanleiding
om de huidige opzet van natuur- en milieucommunicatie aan te passen, namelijk:
·
de totstandkoming van nieuw landelijk beleid ten aanzien van natuur- en
milieueducatie (NME21);
·
de reorganisatie van de gemeentelijke organisatie, waardoor een deel van
de afdeling Milieu en de sectie Natuur- en milieueducatie geïntegreerd werden
tot het vakteam Milieu;
·
het reeds in gang gezette traject van kwaliteitsverbetering van NME in
Delft.
In
nauwe samenwerking met alle betrokkenen (zowel binnen als buiten de
gemeentelijke organisatie) is het hele jaar gewerkt aan de “Nota Natuur- en
milieucommunicatie in Delft: op weg naar een duurzaam Delft”. De nota bevat een
samenhangend plan voor de inzet van sociale instrumenten (educatie,
voorlichting, overleg etc.) ten behoeve van natuur- en milieu. Daarnaast is er
ook aandacht voor de organisatie van natuur- en milieucommunicatie en het
gebruik van het Natuur- en milieucentrum De Papaver. Kernpunten zijn het
ontwikkelen van een structureel aanbod voor het voortgezet onderwijs, het
opzetten van een projectbureau dat ondersteuning biedt aan projecten gericht op
natuur en/of milieu van in- of externe partijen en het moderniseren van het
gebouw De Papaver.
Water Award 2000
Eind
2000 schreef de gemeente Delft de WaterAward 2000 uit. Deze prijsvraag is een
vervolg op het seminar Water in de Wereld dat in 1999 in Delft is gehouden en
waarop vertegenwoordigers van de verschillende partnersteden van Delft spraken
over (water)crisismanagement, waterkwaliteit, waterkwantiteit en
watereducatie.
Aan
de prijsvraag WaterAward 2000 konden inwoners en organisaties uit Delft en de
partnersteden van Delft meedoen. De bedenkers van het leukste waterproject
konden rekenen op een prijs van 500 Euro. Het doel van de prijsvraag is
tweeledig: enerzijds moet het project ertoe bijdragen dat men bewuster omgaat
met water, anderzijds willen de partnersteden van elkaar leren en elkaar helpen
bij oplossingen voor waterproblemen. De internationale jury onder leiding van Rik Grashoff,
wethouder Duurzaamheid, koos begin 2001 een projectvoorstel van de
landbouwschool in Esteli, Nicaragua als winnaar. Het project draait om
watereducatie op basisonderwijs en voor jonge boeren rond de agrarische school.
Beleid
· Bezoek tentoonstellingen Papaver
Doelstelling
Doel gemeente (Nota
Natuur- en Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het
vergroten van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu.
Ecologische basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsverandering,
maar veeleer tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt
zo een basis waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden
teruggevallen.
Resultaat
Gedurende het jaar
zijn in Natuur- en milieucentrum De Papaver verschillende tentoonstellingen te
bezoeken. In 2000 waren dat achtereenvolgens: Kerkuilen, Weer en klimaat, KNNV
jubileumtentoonstelling, en Afval wat doe je ermee? In 2000 bezochten in totaal
ruim 4600 mensen de tentoonstellingen. De meeste bezoekers kwamen op zondag.
Conclusie
De
tentoonstellingen in De Papaver worden redelijk goed bezocht.
·
Deelname
onderwijsactiviteiten Papaver
Doel gemeente (Nota
Natuur- en Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het
vergroten van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu.
Ecologische basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsverandering,
maar veeleer tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt
zo een basis waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden
teruggevallen.
![]() |
In 2000 namen 6645
leerlingen uit het basisonderwijs deel aan de onderwijsactiviteiten van Natuur-
en milieucentrum De Papaver. Het gaat bij activiteiten om excursies en
(praktijk)lessen. Het uitlenen van onderwijsmaterialen is in de telling niet
meegenomen.
Aan de
onderwijsactiviteiten nemen met name de lagere groepen van het basisonderwijs
deel.
In totaal volgden
er in 2000 8086 leerlingen basisonderwijs in Delft. De gemeente Delft bereikte
met de onderwijsactiviteiten vanuit Natuur- en milieucentrum De Papaver in 2000
6645 leerlingen. Hoewel in dit aantal geen rekening is gehouden met leerlingen
die aan meerdere activiteiten deelnamen, kan toch gesteld worden dat een
aanzienlijk deel van de leerlingen uit het Delftse basisonderwijs deelneemt aan
de onderwijsactiviteiten op het gebied van natuur- en milieu van de Papaver.