3  Algemeen

 

·       De afdeling Milieu bestaat 20 jaar en organiseert het symposium In principe duurzaam! waar betrokkenen oefenen met het in de praktijk gebruiken van de principes van een duurzame stedelijke ontwikkeling.

·       Er wordt, in nauwe samenwerking met betrokkenen van binnen en buiten de gemeentelijke organisatie, gewerkt aan de Nota Natuur- en Milieucommunicatie.

·       De landbouwschool uit Esteli, Nicaragua wint de WaterAward 2000.

·       Ruim 4600 mensen bezoeken de tentoonstellingen in Natuur- en milieucentrum De Papaver.

·       Een zeer aanzienlijk deel van de Delftse basisschoolleerlingen komt in aanraking met natuur- en milieucommunicatie via de onderwijsactiviteiten van Natuur- en milieucentrum De Papaver.

 

3.1       Ontwikkelingen in 2000

 

Symposium “In principe duurzaam!”

In 2000 bestond de afdeling Milieu van de gemeente Delft 20 jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum organiseerde de afdeling op vrijdag 15 september het symposium “In principe duurzaam!” in theater De Veste. Tijdens het symposium, dat werd voorgezeten door oud-wethouder Riny van der Bie, stonden de ontwikkelingen in het (Delftse) milieubeleid centraal. Na een korte terugblik op de voorbije jaren door het afdelingsmanagement van toen en nu, werd er vooral vooruitgekeken. Frank Bazelmans, directeur van De Straat Milieu-adviseurs verzorgde een inleiding over het praktisch hanteerbaar maken van het begrip duurzaamheid. In het tweede deel van het symposium werd van de circa tachtig aanwezigen een actieve inbreng gevraagd. De (milieu-)ambtenaren van Nederlandse gemeenten, betrokkenen bij het Delftse duurzaamheidsbeleid en (oud-)medewerkers van de gemeente Delft oefenden in een workshop met het vertalen van de uitgangspunten van een duurzame stedelijke ontwikkeling (uit het Duurzaamheidsplan Delft) in bruikbare richtlijnen voor de praktijk. Gedurende de pauzes van het symposium konden de aanwezigen ook de milieu-markt bezoeken waarop verschillende Delftse bedrijven en instellingen die actief zijn op het gebied van milieu en duurzaamheid, zich presenteerden. Rik Grashoff, wethouder Duurzaamheid sloot de middag af.

 

Duurzaamheidsspiegel

De Lokale Duurzaamheid Spiegel is een initiatief van de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling (NCDO). Het omvat een instrument (een aantal vragenlijsten) waarmee maatschappelijk organisaties kunnen bepalen hoe duurzaam een gemeente is, ook in vergelijking met andere gemeenten. Er zijn vragenlijsten voor verschillende thema’s: algemeen beleid, groen & ruimte, duurzaam bouwen & wonen, energie, internationale samenwerking, sociaal, verkeer & vervoer, en water. In 1999 werd de Duurzaamheidsspiegel voor het eerst uitgevoerd. Rotterdam was toen winnaar, in Delft werd geen meting uitgevoerd. In 2000 hebben Delftse lokale groepen wel deelgenomen en de prestaties van Delft op het gebied van duurzaamheid beoordeeld. Delft eindigde als 12e van de in totaal 82 deelnemende gemeenten. De hoge klassering werd met name gehaald doordat op de verschillende thema’s heel constant werd gescoord.

 

Delft Kennisstad

In 1995 werd door de gemeenteraad de strategienota Delft Kennisstad, Werk Centraal vastgesteld. Een van de kernthema’s waarop de strategie zich richt is milieutechnologie. Het beheer over het bijbehorende fonds (het milieutechnologiefonds) is ondergebracht bij het vakteam Milieu. In 2000 is met bijdragen vanuit het milieutechnologiefonds o.a. het Delfts Energie Agentschap opgericht (zie paragraaf 4.4.1), een informatiezuil op het Stationsplein gerealiseerd, een bijdrage geleverd aan het BioMedTech-programma van de provincie Zuid-Holland, bijgedragen aan verschillende projecten uit het Waterplan Delft (zie hoofdstuk 6), het onderzoek waterspeeltuin voortgezet (TU Delft), op basis van het vooronderzoek 100 Delftsblauwe daken een raadsvoorstel voor de daadwerkelijk uitvoering voor dit project gedaan en aangenomen, en bijgedragen aan de leerstoel afvalmanagement bij het IHE Delft.

 

Natuur- en milieucommunicatie

Al jaren is de gemeente Delft actief met de educatie en communicatie over natuur- en milieu. In 1992 werd het beleidskader “Van Duurzaam Denken naar Duurzaam Doen” vastgesteld. Jarenlang was dit het kader waarbinnen de Delftse natuur- en milieucommunicatie vorm kreeg. Een aantal ontwikkelingen gaf echter aanleiding om de huidige opzet van natuur- en milieucommunicatie aan te passen, namelijk:

·         de totstandkoming van nieuw landelijk beleid ten aanzien van natuur- en milieueducatie (NME21);

·         de reorganisatie van de gemeentelijke organisatie, waardoor een deel van de afdeling Milieu en de sectie Natuur- en milieueducatie geïntegreerd werden tot het vakteam Milieu;

·         het reeds in gang gezette traject van kwaliteitsverbetering van NME in Delft.

In nauwe samenwerking met alle betrokkenen (zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie) is het hele jaar gewerkt aan de “Nota Natuur- en milieucommunicatie in Delft: op weg naar een duurzaam Delft”. De nota bevat een samenhangend plan voor de inzet van sociale instrumenten (educatie, voorlichting, overleg etc.) ten behoeve van natuur- en milieu. Daarnaast is er ook aandacht voor de organisatie van natuur- en milieucommunicatie en het gebruik van het Natuur- en milieucentrum De Papaver. Kernpunten zijn het ontwikkelen van een structureel aanbod voor het voortgezet onderwijs, het opzetten van een projectbureau dat ondersteuning biedt aan projecten gericht op natuur en/of milieu van in- of externe partijen en het moderniseren van het gebouw De Papaver.

 

Water Award 2000

Eind 2000 schreef de gemeente Delft de WaterAward 2000 uit. Deze prijsvraag is een vervolg op het seminar Water in de Wereld dat in 1999 in Delft is gehouden en waarop vertegenwoordigers van de verschillende partnersteden van Delft spraken over (water)­crisismanagement, waterkwaliteit, waterkwantiteit en watereducatie.

Aan de prijsvraag WaterAward 2000 konden inwoners en organisaties uit Delft en de partnersteden van Delft meedoen. De bedenkers van het leukste waterproject konden rekenen op een prijs van 500 Euro. Het doel van de prijsvraag is tweeledig: enerzijds moet het project ertoe bijdragen dat men bewuster omgaat met water, anderzijds willen de partnersteden van elkaar leren en elkaar helpen bij oplossingen voor waterproblemen. De internationale  jury onder leiding van Rik Grashoff, wethouder Duurzaamheid, koos begin 2001 een projectvoorstel van de landbouwschool in Esteli, Nicaragua als winnaar. Het project draait om watereducatie op basisonderwijs en voor jonge boeren rond de agrarische school.

 

3.2       Indicatoren

Beleid

 

·       Bezoek tentoonstellingen Papaver

 

Doelstelling

Doel gemeente (Nota Natuur- en Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het vergroten van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu. Ecologische basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsveran­dering, maar veeleer tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt zo een basis waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden teruggevallen.

 


Resultaat

 


Gedurende het jaar zijn in Natuur- en milieucentrum De Papaver verschillende tentoonstellingen te bezoeken. In 2000 waren dat achtereenvolgens: Kerkuilen, Weer en klimaat, KNNV jubileumtentoonstelling, en Afval wat doe je ermee? In 2000 bezochten in totaal ruim 4600 mensen de tentoonstellingen. De meeste bezoekers kwamen op zondag.

 

Conclusie

De tentoonstellingen in De Papaver worden redelijk goed bezocht.

 

 

·         Deelname onderwijsactiviteiten Papaver

 

Doelstelling

Doel gemeente (Nota Natuur- en Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het vergroten van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu. Ecologische basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsveran­dering, maar veeleer tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt zo een basis waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden teruggevallen.

 


Resultaat

 


In 2000 namen 6645 leerlingen uit het basisonderwijs deel aan de onderwijsactiviteiten van Natuur- en milieucentrum De Papaver. Het gaat bij activiteiten om excursies en (praktijk)lessen. Het uitlenen van onderwijsmaterialen is in de telling niet meegenomen.

Aan de onderwijsactiviteiten nemen met name de lagere groepen van het basisonderwijs deel.

 

Conclusie

In totaal volgden er in 2000 8086 leerlingen basisonderwijs in Delft. De gemeente Delft bereikte met de onderwijsactiviteiten vanuit Natuur- en milieucentrum De Papaver in 2000 6645 leerlingen. Hoewel in dit aantal geen rekening is gehouden met leerlingen die aan meerdere activiteiten deelnamen, kan toch gesteld worden dat een aanzienlijk deel van de leerlingen uit het Delftse basisonderwijs deelneemt aan de onderwijsactiviteiten op het gebied van natuur- en milieu van de Papaver.