Naar aanleiding van het
Definitief Ontwerp zijn vijf reacties binnengekomen. Hieronder wordt per
reactie kort aangegeven wat de reactie inhoudt en hoe de beantwoording heeft
geluid. Elke brief is inmiddels beantwoord.
De heer Bouten maakt bezwaar
tegen het plaatsen van een bussluis op de Jan Thomeelaan.
Antwoord: In het
antwoord is aangegeven dat dit moet berusten op een misverstand, omdat er geen
bussluis geprojecteerd op de Jan Thomeelaan, maar op de busbaan zelf en wel op
het grondgebied van de gemeente Schipluiden. De voorziening waarop de heer
Bouten doelt is een wegversmalling die dient voor de overgang van het profiel
met fietsstroken naar een gemengd profiel.
2 Stanislas College,
Reinier de Graafpad 1, d.d. 29-11-2001
Het Stanislas College maakt
bezwaar tegen de vormgeving van de fietsvoorziening ter ontsluiting van de
hoofdingang van de school. Na verbouwing van de school maken de scholieren
gebruik van een nieuwe toegang aan het Mozartpad, maar met name ’s avonds
zullen ook fietsers van de hoofdingang gebruik maken. Het bezwaar van de school
is dat deze fietsers de busbaan moeten oversteken om het nieuwe fietspad ten
zuiden van de busbaan te bereiken. Daarbij acht zij de situatie in de bocht van
de Reinier de Graafweg / Jan Thomeelaan onveilig, zeker wanneer er bussen
(hard) rechtdoor rijden. De school stelt voor het ontwerp zodanig aan te passen
dat er tussen de busbaan en de school een fietsvoorziening komt zodat niet alle
fietsers de busbaan over hoeven te steken.
Antwoord: In de huidige situatie wordt de hoofdingang gebruikt
door personenauto’s en kleinere vrachtwagens van leveranciers. Samen met de
fietsers maken zij gebruik van dezelfde weg. In de nieuwe situatie zal tot aan
de hoofdingang van de school een fietsstrook worden aangelegd naast de busbaan,
zodat de fietser vanaf de Reinier de Graafweg via deze fietsstrook de school
kan bereiken. De nieuwe weg wordt
breder dan het huidige Reinier de Graafpad. Alleen de fietsers van en naar
Schipluiden dienen de busbaan over te steken.
De situatie in de bocht van
de Reinier de Graafweg / Jan Thomeelaan wordt in de nieuwe situatie veiliger,
doordat de voorrangssituatie (die niet anders is dan de huidige) duidelijker
wordt geaccentueerd door het aanleggen van fietsstroken. Deze voorrangsregeling
heeft voor de bussen een snelheidsremmend effect. Daarbij zijn bushaltes op de
busbaan nabij de school voorzien, waardoor eveneens de snelheid van de bussen
wordt beperkt.
Mevrouw Middelbeek tekent
bezwaar aan tegen de toename van het aantal bussen op de Reinier de Graafweg.
De Reinier de Graafweg is een smalle weg en bevat reeds veel fietsers,
autoverkeer en bussen. Daarnaast vraagt zij zich af hoeveel bussen het
daadwerkelijk zijn. De bewoners ondervinden nu al veel overlast door
(verkeers)geluid.
Antwoord:
De toename van het aantal bussen verschilt per wegdeel. Ten oosten van de toegang
tot het ziekenhuis is de toename tijdens de spits 4 bussen van lijn 128 (2 per
uur per richting). Ten westen is de toename 8 bussen, omdat naast lijn 128 ook
lijn 132 per uur 2
keer per richting door zal rijden. Het vakteam Mobiliteit is niet van mening dat de Reinier de Graafweg een te smal profiel heeft voor de afwikkeling van het verkeer, ook niet met de toename van het aantal bussen. In westelijke richting is er een vrijliggend fietspad en in oostelijke richting ligt een fietssuggestiestrook.
De mate van geluidhinder is
onderzocht door het vakteam Milieu. De conclusie is dat door toename van het
aantal busbewegingen het geluidsniveau toeneemt, maar dat zowel ten westen als
ten oosten van de toegang naar het ziekenhuis de wettelijke normen niet worden
overschreden.
4 Mevr. Van Gool, Reinier
de Graafweg 190, d.d. 26-11-2001
Ook mevrouw Van Gool zet
kanttekeningen bij het aantal bussen en de verwachte geluidsoverlast. Daarnaast
vraagt zij zich af waarom de kern Den Hoorn moet worden ontzien ten koste van
de Reinier de Graafweg.
Antwoord: Voor de beantwoording inzake het aantal bussen en de
geluidsoverlast wordt verwezen naar de beantwoording van de reactie van mevrouw
Middelbeek.
Het doel van de busbaan ten
behoeve van de lijnen 128 en 132 is niet het ontlasten van de kern van Den
Hoorn. Door middel van de busbaan ontstaat er een snellere verbinding tussen
het Westland en Delft. Daarbij wordt de bereikbaarheid per openbaar vervoer van
het Reinier de Graafgasthuis sterk verbeterd. Voor de ontsluiting van de kern
van Den Hoorn komt vervangend openbaar vervoer.
5 Mevr. De Clerq, Reinier
de Graafweg 262, d.d. 14-12-2001
Evenals het Stanislas College
vreest mevrouw De Clerq voor een onveilige situatie in de bocht van de Reinier
de Graafweg / Jan Thomeelaan. Ook maakt zij zich zorgen over de toename van de
geluidsoverlast.
Van groot belang vindt
mevrouw De Clerq een stukje groen moet wijken ten gunste van de busbaan.
Daarnaast vermoedt zij dat wanneer de busbaan eenmaal is aangelegd, al gauw een
doorgaande verbindingsweg richting Rijksweg 4 zal volgen.
Evenals mevrouw Van Gool
stelt mevrouw De Clerq vraagtekens bij de noodzaak van de buslijn en het
ontzien van Den Hoorn ten koste van de Reinier de Graafweg.
Antwoord: De beantwoording inzake de verkeersveiligheid is
analoog aan de beantwoording van het Stanislas College. Voor de beantwoording
inzake de geluidsoverlast wordt verwezen naar de beantwoording van mevrouw
Middelbeek.
De beplanting die moet wijken
voor de aanleg van de busbaan maakt deel uit van een gebiedje tussen de Jan
Thomeelaan en de Tanthofkade. Het te verdwijnen deel maakt ongeveer 15% van dit
gebied uit. De waterpartij in het gebied blijft in zijn geheel gehandhaafd. Na
gereedkomen van de busbaan en het fietspad wordt nieuwe beplanting aangebracht.
De doortrekking van de
Reinier de Graafweg zal op de korte of middellange termijn zeker niet
plaatsvinden. De voorgenomen wijziging van het bestemmingsplan houdt ook niet
in dat zonder meer in plaats van een busbaan een volledig openbare weg kan
worden aangelegd. Daar is aparte besluitvorming voor noodzakelijk. Wanneer
sprake zal zijn van duidelijke plannen in die richting worden bewoners en
belanghebbenden daarvan tijdig op de hoogte gebracht en in de gelegenheid
gesteld hun standpunten naar voren te brengen.
Voor de beantwoording inzake
de noodzaak van de busbaan en het ontzien van Den Hoorn wordt verwezen naar de
beantwoording van de mevrouw Van Gool.