Memo

 

Datum

28-12-2001

Opsteller

G.J. Ravensbergen

Bijlagen

0        

Onderwerp

Geluidberekening busverkeer Reinier de Graafweg

 


Als gevolg van de nieuwe busbaan op het Reinier de Graafpad zal meer busverkeer plaatsvinden over de Reinier de Graafweg. Deze weg is de toegangsweg voor het ziekenhuis. Aan de oostzijde van de in- en uitrit kent deze weg een verkeersinstiteit van circa 9400 mvt/etmaal; aan de westzijde bedraagt deze intensiteit slechts circa 360 mvt/etm (bron: verkeersmilieukaart).

Door de aanleg van de nieuwe busbaan zullen per uur 8 bussen extra over de Reinier de Graafweg gaan rijden. Met behulp van SRM I is een berekening gemaakt van de toename van de geluidbelasting op de gevels van de woningen langs de Reinier de Graafweg.

Op het deel van de Reinier de Graafweg ten westen van de in- en uitrit van het ziekenhuis bedraagt de toename van de gevelbelasting circa 5 dB(A). De totale geluidbelasting vanwege het verkeer incl. de bussen overschrijdt de voorkeursgrenswaarde echter niet: 50 dB(A).

Op het deel van de Reinier de Graafweg ten oosten van de in- en uitrit van het ziekenhuis bedraagt de toename van de gevelbelasting circa 0,3 dB(A). De totale geluidbelasting vanwege het verkeer incl. de bussen bedraagt hier circa 59 dB(A).

Conclusie is dat de geluidbelasting op het westelijke deel van de Reinier de Graafweg toeneemt, maar dat de totale geluidbelasting beperkt blijft. De toename van de geluidsbelasting vindt zijn oorzaak in de zeer lage verkeersintensiteit op dit deel van de Reinier de Graafweg. Op het oostelijk deel van de weg valt de geluidsbelasting van de extra bussen weg in de geluidbelasting vanwege het reeds aanwezige verkeer. De Wet geluidhinder stelt geen beperkingen aan het extra busverkeer op de Reinier de Graafweg als gevolg van de nieuwe busbaan.