Als gevolg van de nieuwe busbaan
op het Reinier de Graafpad zal meer busverkeer plaatsvinden over de Reinier de
Graafweg. Deze weg is de toegangsweg voor het ziekenhuis. Aan de oostzijde van
de in- en uitrit kent deze weg een verkeersinstiteit van circa 9400 mvt/etmaal;
aan de westzijde bedraagt deze intensiteit slechts circa 360 mvt/etm (bron:
verkeersmilieukaart).
Door de aanleg van de nieuwe
busbaan zullen per uur 8 bussen extra over de Reinier de Graafweg gaan rijden.
Met behulp van SRM I is een berekening gemaakt van de toename van de geluidbelasting op de
gevels van de woningen langs de Reinier de Graafweg.
Op het deel van de Reinier de
Graafweg ten westen van de in- en uitrit van het ziekenhuis bedraagt de toename
van de gevelbelasting circa 5 dB(A). De totale geluidbelasting vanwege het
verkeer incl. de bussen overschrijdt de voorkeursgrenswaarde echter niet: 50
dB(A).
Op het deel van de Reinier de
Graafweg ten oosten van de in- en uitrit van het ziekenhuis bedraagt de toename
van de gevelbelasting circa 0,3 dB(A). De totale geluidbelasting vanwege het
verkeer incl. de bussen bedraagt hier circa 59 dB(A).
Conclusie
is dat de geluidbelasting op het westelijke deel van de Reinier de Graafweg
toeneemt, maar dat de totale geluidbelasting beperkt blijft. De toename van de
geluidsbelasting vindt zijn oorzaak in de zeer lage verkeersintensiteit op dit
deel van de Reinier de Graafweg. Op het oostelijk deel van de weg valt de
geluidsbelasting van de extra bussen weg in de geluidbelasting vanwege het
reeds aanwezige verkeer. De Wet geluidhinder stelt geen beperkingen aan het
extra busverkeer op de Reinier de Graafweg als gevolg van de nieuwe busbaan.