Milieuprogramma 2002

 

Inleiding.

Op grond van artikel 4.20 van de Wet milieubeheer moet de gemeenteraad jaarlijks een milieuprogramma vaststellen. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan.

2002 is het derde jaar van uitvoering van het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003. In dit plan wordt een visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in concrete projecten. De “basistaken” zijn niet in dit plan opgenomen, maar worden uiteraard wel uitgevoerd. De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren.

In 2000 is de gemeente gereorganiseerd, waarbij de toenmalige afdeling Milieu is opgesplitst in een vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk-en stadszaken en een vakteam Milieuzorg (met name vergunningverlening en handhaving) bij het cluster Publiekszaken.

De in het programma beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieuzorg uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) uitgevoerd door het vakteam Civiel, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een deel van het duurzaam bouwen beleid door de vakteam Bouwtoezicht en Monumenten.

In dit programma ontbreekt daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieuzorg.

In samenwerking met alle gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.

In 2002 wordt de samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.

 

Het is dit jaar, mede als gevolg van de reorganisatie, niet gelukt om het milieuprogramma voor te leggen bij de ontwerpbegroting. Ook ontbreekt een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een wettelijke voorschrift opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende integratie van milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen in de organisatie wordt het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.

 

Jaarlijks wordt in de vorm van de Duurzaamheidsmonitor integraal gerapporteerd over de behaalde doelstellingen. De Duurzaamheidsmonitor bundelt de Milieumonitor, het Milieujaarverslag, de Gemeentelijk interne milieuzorgrapportage en de rapportage voortgang uitvoering Duurzaamheidsplan.

 

Ontwikkelingen.

In 2001 verscheen het Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4.  Hierin worden zeven milieuproblemen geschetst. Voor het oplossen van een aantal van deze problemen zijn op gemeentelijk niveau taken weggelegd. Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe veiligheid,  de beleidsvernieuwing milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO, sociale component). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige aandacht. Zo wordt thans gewerkt aan het opstellen van een klimaatbeleidsplan, wordt intensief  gewerkt aan uitvoering van het BRZO en krijgt milieubeleid voor de leefomgeving vorm via de wijkplannen en het project kansenkaart.

 

In oktober 2001 werd de nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werd projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp. ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal) duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt. Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te bereiken

 

In april 2000 is het Delft OntwikkelingsProgramma (DOP) vastgesteld als basis voor de aanvraag  van ISV middelen bij de Provincie. In het DOP geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en instellingen – wil bereiken rond de thema’s: economie, wonen, mobiliteit, leefbaarheid en duurzaamheid. Per thema zijn in het DOP de verschillende te bereiken effecten geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen het themaprogramma Duurzaamheid worden vier deelprogramma’s onderscheiden: Water en ecologie, Ruimte, bouwen, energie en afval, Bodemsanering en onderzoek en Geluidhinder.

 

In mei 2000 werd het Delfts Waterplan “Een blauw netwerk”  bestuurlijk vastgesteld door zowel de gemeente Delft als het Hoogheemraadschap van Delfland. In dit plan zijn concrete projecten benoemd voor de periode 2000-2003 om het stedelijk waterbeheer vorm te geven volgens het principe water vasthouden, bergen en afvoeren.

Daarnaast is milieu een belangrijke speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het Zuidpoortgebied en de herstructurering van de wijk Poptahof.

 

Missie

In een duurzaam Delft wordt:

·       zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en regeneratief worden dan wel blijven

·       wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een balans tussen welzijn en welvaart

·       wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale cohesie en betrokkenheid.

Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 zijn uitgewerkt.

 

 

Algemeen

Het vakteam Milieu omvat per 01-01-2002 ca. twaalf formatieplaatsen (15 personen; 11 vrouwen en 4 mannen) en het vakteam Milieuzorg omvat per 01-01-2002 twaalf formatieplaatsen (12 personen, 7 mannen en 5 vrouwen).

 

Hoofdafspraken en produkten

Het takenpakket richt zich op de volgende onderdelen:

·                     uitvoeren van wettelijke taken;

·                     uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering en ter ondersteuning van de wettelijke taken;

·                     uitvoering van projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het Waterplan Delft en de nota Natuur en milieucommunicatie in Delft;

·                     uitvoering van het collegeprogramma 1999-2002 en het  nieuwe collegeprogramma 2002-2005;

·                     stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Milieutechnologie­fonds;

·                     stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Energiefonds;

·                     intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglandenverband.

 

JAARPROGRAMMA 2002 (cursief zijn nieuw op te starten projecten).

 

Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003

·                     Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26 geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

·                     Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.

 

Projecten

Geactualiseerde planning. Vastgesteld door de Gemeenteraad op 21-02-2002

 

Start

Eind planfase

Eind uitvoeringsfase

1.    Duurzaam bouwen

najaar 1999

eind 2000

2002

2.    Kansenkaart van Delft

najaar 1999

eind 2001

medio 2002

3.    Duurzame herstructurering Schie-oevers

najaar 1999

begin 2000

enkele jaren;

6 febr. 2001:

ondertekening overeenkomst met Bedrijven­kring

4.    Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied

najaar 1999

medio 2002

enkele jaren

5.    Duurzaamheid in wijkplannen

najaar 1999

januari 2000

Afgerond

6.    Duurzame herstructurering Poptahof

reeds gestart

3e kwar­taal 2002 (defini­tieve uit­gangs­punten voor herstructu­re­ring)

na enkele jaren

7.    Klein Kyoto in Delft

begin 2000

medio 2002

Enkele jaren; relatie met uitvoering van Energiemaster­plan

8.    Duurzame ontwikkeling Zuidpoort

reeds gestart

 

2003 (realisatie drietal deelplannen)

9.    Eenheid Première Delft

najaar 1999

eind 2000

enkele jaren, (eenheid opgeheven, werkzaamheden gaan naar Delfts Energie Agentschap)

10. Haalbaarheidsonderzoek Auto(matisch) weg

september 1998

december 1999

Afgerond

11. Openbaar vervoer

medio 2001

voorjaar 2002

eind 2002

12. Voldoende ruimte voor voetganger en fietser

medio 2001

najaar 2002

na enkele jaren

13. Water in Ecodus: EcoDusVer en Verder

voorjaar 2001

begin 2002

na enkele jaren

14. Afkoppelen van regenwater in de Wippolder

najaar 1999

medio 2000

begin 2002; eva­­­luatie ge­reed 3e kwartaal 2002

15. Herstructurering watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof

 2000

eind 2002

eind 2015

16. Ecologische hoofdstructuur Delft

begin 2001

begin 2002 (planontwikkeling)

na enkele jaren

17. Onderzoek effecten verminderen grondwateronttrek-kingen in Delft

najaar 2000

begin 2002

eind 2004

18. Recreatiewater in en om Delft

najaar 1999

najaar 1999

Begin  2002

19. Proefproject Waterstad 2000

maart 1999

voorjaar 2002

na enkele jaren

20. Afval Tariefsdifferentiatie

begin 2000

 

1e helft 2002:

besluitvorming

vanaf 1-1-2002

21. Afval Uitbreiding Retourette’s

september 1999

2002

Enkele jaren. Afhankelijk medewerking bedrijven

22. Afval. Milieuzorg en educatie in onderwijs

september 1999

zomer 2000; werkplan gereed

(voorjaar 2002: 2e afvalfietstocht)

23. Afval. Voorlichting op maat

september 1999

 

voorjaar 2002:

stuk naar de raad met plan van aanpak

voorjaar 2003

24. Duurzaamheidsmonitor

najaar 1999

Februari behandeling in gemeente­raad

permanent

25. Duurzaamheidstoets

najaar 1999

 

begin 2002

permanent

26. Gemeentelijke interne milieuzorg

najaar 1999

 

permanent

 

Algemeen

·       Afstemming en integratie van milieuactiviteiten (met name tussen vakteam milieu en milieuzorg, maar ook andere vakteams waar milieu-aspecten spelen)

·       Kwaliteitszorg (aanpassen WerkInformatieMap, interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie Papaver en vrijwilligers en andere vakteams)

·       Opstellen van een milieuvisie bij grote projecten

·       Instrumenten ontwikkelen om leefbaarheid een invulling te geven

·       Planningssystematiek en projectmatig werken verder inhoud geven

 

Natuur-en Milieucommunicatie

·                     Uitvoeren van de projecten uit de Natuur en milieucommunicatienota en de uitvoering daarvan.

·                     Opzetten projectbureau (en coördinatie en ondersteuning van projecten van de gemeente en derden)

·                     Opbouwen van een samenwerkingsverband met organisaties en instellingen in de Delftse Hout

·                     (Her-)inrichten van de locatie  “De Papaver” als bezoekerscentrum

·                     Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en milieudeel van het “brede school” project

·                     Opbouwen van een mediatheek in het gebouw “De Papaver”

·                     Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere beleidssectoren (o.a. m.b.v. duurzaamheidstoets).

·                     Actualiseren en onderhouden elektronisch Handboek Milieu en plaatsen op Intranet c.q. Internet en dit een instrument laten zijn bij de invoering van de duurzaamheidstoets.

·                     Delftse Natuur en milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet, zie ook handboek Milieu). Hierin aandacht voor samenhang vakteams + producten.

·                     Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform

·                     Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet onderwijs NME

·                     Ondersteuning Natuur en Milieukring

·                     Project Water in de Wereld: contacten met buitenlandse zustersteden, prijsvraag, maken website.

·                     Organiseren van tentoonstellingen in de Papaver

·                     Organiseren van vakantieactiviteiten in  voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie i.s.m. vrijwilligers            

·                     Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen) i.s.m. vertegenwoordigers van 4 natuur & milieu-organisaties

·                     Begeleiden vrijwilliger bij diverse projecten

 

Gemeentelijke interne milieuzorg (GIM)

·                     Coördinatie en advisering in kader van implementatie GIM (in combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie.

·                     Verzameling milieukwaliteitsgegevens en rapportage aan B&W via Duurzaamheidsmonitor

·                     Speerpunten voor 2002 e.v. betreffen: energie (inkoop van energie en groene stroom), vervoermanagement en inkoop.

 

Afval(verwijdering)

·                    Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging, milieu en milieuzorg)

·                    Vergunningverlening textiel Afvalstoffenverordening.

·                    Uitbreiding ondergrondse containers (tot ca 200 stuks)

·                    Uitbouwen ‘informerengedeelte’ retourette (Delft Kennisstad) en de opschaling van het aantal Retourettes in Delft, eventueel gecombineerd met de servicepunten

 

Ruimtelijke ordening algemeen

·                    Afronding van onderzoek naar de mogelijkheden voor optimalisering van de natuur- en milieuparagraaf in bestemmingsplannen.

·                    Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen.

·                    Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke)  bouwlocaties en in bouwoverleg.

·                    Opstellen milieu-adviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere ruimtelijke plannen.

·                    Uitvoering geven aan - en begeleiden van - het Stad & Milieu-experiment Zuidpoort.

·                    Duurzaamheid in wijkplannen (en beheer ervan)

 

Ruimtelijke ordening specifiek

Geluid

·                    Uitvoering geven aan MIG; starten met opstellen van lokaal, gebiedsgericht geluidbeleid.

·                     Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen.

·                     Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond industrieterreinen (Schieoevers en Gist-brocades), waarbij met name bij Gist-brocades de sanering van de woningen nog moet plaatsvinden (toets bij vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma)

·                     Uitvoering saneringsregeling weg- en railverkeerslawaai voor Delft en Pijnacker.

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten;

 

Verkeer en vervoer

·                    Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Verkeer- en Vervoersplan + (VVP+) en daarin aandacht schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en vervoermanagement.

·                    Uitbouwen afstemming van  milieu- en verkeers- en vervoersbeleid.

·                    Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer

 

            Energie

·                     Opstellen gemeentelijk klimaatbeleidsplan i.s.m. externe doelgroepen

·                     Implementeren van energieaspecten in het project Spoorzone/ Poptahof en begeleiding BAEI traject

·                     Begeleiding uitvoering van het project “100 Delftsblauwe daken”

·                     Realiseren van een windmolen op gemeentelijk grondgebied ism Delfts Energie Agentschap

·                     Advisering energiebesparing bij gemeentelijke musea

·                     Consequenties uitwerken van de nieuwe Electriciteitswet

·                     Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen.

·                     Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer

·                     Participeren in het Delfts Energie Agentschap (DEA) in samenwerking met lokale en Europese partners. Documenteren welke werkzaamheden onder het DEA vallen en welke onder de gemeente.

·                     Vormgeven van en beheer van het Energiefonds en stimulering en bewaking projecten uit het Energiefonds.

·                     Projecten m.b.t. energiebesparing gemeentelijke gebouwen in combinatie met Wet milieubeheer en GIM o.a. groene stroom en PV.

 

Duurzaam bouwen

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwen beleid, met als speerpunt regelen van duurzaam bouwen in de gronduitgifte voor utiliteitsbouw

·                     Vernieuwen van het duurzaam bouwen instrumentarium van de gemeente Delft

·                     Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen

·                     Duurzaam bouwen bij centrale huisvesting gemeente in Spoorzone

·                     Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met name herstructurering Schie-oevers)

·                     Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en bestemmingsplannen.

·                     Uitvoeren van duurzaam Bouwen projecten in samenwerking met andere partners.

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwenbeleid, waarbij de nadruk ligt in het beheer van de bestaande woningvoorraad.

·                     Uitvoeren van het nieuwbouwbeleid d.m.v. de verordening Duurzaam Bouwen Nieuwbouw-woningen

·                     Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij de nieuwe brandweergarage.

·                     Controle en bewaking van de duurzaam bouwen afspraken voor het Zuidpoortgebied

 

            Bodem

·                     Het actualiseren van het gemeentelijk bodembeleid en het uitwerken van het beleid m.b.t. grondstromen (met behulp van de bodemkwaliteitskaart).

·                     Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke werkprocessen.

·                     Handhaving van het bouwstoffenbesluit.

·                     Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen.

·                     Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de provincie.

·                     Verder stimuleren van de toepassing van secundaire grondstoffen (i.s.m. andere afdelingen)

·                     Uitwerken Nederlandse Richtlijn Bodembescherming (NRB)

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten;

 

Veiligheid

·                     NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid

·                     Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water.

·                     Het in beeld brengen van de risicocontouren als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor.

 

Water

·                     Het uitvoeren van de in het waterplan opgenomen (deel) projecten.

·                     Herzien handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie

·                     Water paragraaf in bestemmingsplannen

·                     Controleren kwaliteit lozingen bedrijven.

·                     Controle kwaliteit lozingen bedrijven op openbaar riool

·                     Opstellen handhavingsbeleid vetlozingen op het openbaar riool

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten;

 

Ecologie

·                     Uitwerking van de stedelijke ecologische hoofdstructuur en vastleggen in bestemmingsplannen.

·                     Opnemen ecologische aspecten binnen bestemmingsplannen

·                     Uitwerken van habitat en vogelrichtlijnen voor gemeentelijk beleid incl. inventarisaties

 

Wet Milieubeheer; vergunningverlening en handhaving

 

Primaire producten

 

Product

Aantal

 

Milieuvergunning

25

 

Nadere eisen

10

 

Meldingen (8.40/ 8.19)

70/10

 

Integrale preventieve controles

240

 

Thema gerichte preventieve controles

Pm

 

Nacontroles

125

 

Milieuklachten klachten behandelen

75

 

Brzo

2 inrichtingen

 

 

 

 

 

 

Opmerkingen bij de tabel;

- excl. uren t.b.v. handhavingbeschikkingen, interne adviezen RO, Bouwen, intern samenwerken en secundaire producten van het vakteam Milieuzorg,

 

Aantal milieuvergunningen daalt

Onder meer ten gevolge van het van kracht worden van steeds meer AmvB’s neemt het aantal vergunningplichtige inrichtingen, en daarmee het aantal jaarlijks te verlenen milieuvergunningen in Delft af ten opzichte van voorgaande jaren.

 

Aantal integrale preventieve controles daalt

Bij sommige bedrijven neemt het milieurendement van integrale preventieve controle’s zoals deze sinds jaren worden uitgevoerd af. Bij diverse bedrijven, waar tijdens de vorige controle is gebleken dat alle voorschiften werden nageleefd, wordt daarom in 2002 afgezien van een integrale preventieve controle.

Themacontroles in aanvulling op integrale controles

Gestreefd wordt naar een meer herkenbare inzet op specifieke milieuthema’s. In 2002 worden afvalwatercontroles uitgevoerd in de binnenstad in gebieden waar de rioleringssituatie daartoe aanleiding geeft. Ook is er preventieve inzet ten aanzien van horecabedrijven waarover geluidsklachten bekend zijn. Voor wat betreft de toekomst wordt ook gedacht aan thematische inzet met betrekking tot belangrijke periodieke verplichtingen van ondernemers, bijvoorbeeld de grondwatermonitoring, veiligheidskeuring van installaties en/of financiële zekerheidsstelling. Ook kan in de toekomst worden gedacht aan specifieke controles op het gebied van de verruimde reikwijdte van de Wet Milieubeheer; sommige bedrijven waar inzet op dit gebied van belang is komen volgens standaard planningsmethodiek slechts éénmaal per tien jaar aan de beurt voor een integrale preventieve controle.

 

Besluit Risico Zware ongevallen (BRZO)

Goede uitvoering van het BRZO kost meer tijd dan vooraf ingeschat. Toch wordt één van de belangrijkste eindproducten voor Delft op het gebied van BRZO medio 2002 verwacht; een besluit rondom de aanvaardbaarheid van de risico’s ten gevolge van het bedrijf van der Helm.

 

Samenwerken

Omdat aan het samenwerken steeds hogere eisen worden gesteld wordt een groeiend aantal te besteden uren voorzien ten behoeve van samenwerken. Er is tijd nodig voor samenwerking en overleg met de verschillende vakteams binnen de gemeente, maar ook is tijd nodig voor het samenwerken met handhavingspartners buiten de gemeentelijke organisatie ten behoeve van een goede uitvoering van de bestuursovereenkomst op het gebied van milieu die in de regio Haaglanden is vastgesteld.

 

Landelijke thema’s

Ook aan landelijke thema’s wordt aandacht besteed. Genoemd kunnen worden;

·         Aandacht voor CFK-installaties tijdens preventieve integrale controles, waar van toepassing.

·         Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige inrichtingen.

·         Aandacht voor CPR15-1 bij integrale preventieve controles.

·         Aandacht voor veranderingen in de regelgeving met betrekking tot de opslag en verkoop van vuurwerk. Onder meer zal voorlichting aan de Delftse ondernemers worden georganiseerd over de consequenties van de nieuwe regelgeving.

 

Ontwikkeling van beleid

In het eerste kwartaal van 2002 wordt een onderzoek afgerond naar de mogelijke doelstelling van de gemeente op het gebied van beperking van de CO2 productie door bedrijven. Het onderzoeksverslag bevat ook een inventarisatie van de mogelijke maatregelen die de gemeente kan toepassen om deze doelstellingen te bereiken.

 

In 2002 zal een aanzet worden gegeven tot een discussie over nuancering van de kentallen en planningssystematiek. Een en ander ter formalisering, maar ook ter verdere ontwikkeling van de hierboven geschetste meer themagerichte inzet op het gebied van milieutoezicht bij bedrijven.

 

Coördinatie aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm

Er worden in 2002 geen gecoördineerde aanvragen volgens artikel 14.1 Wm voorzien. Als zich een situatie voordoet waarbij het nodig is de procedure te coördineren met andere overheden dan zal daar invulling aan worden gegeven.

 

Doelgroepenbeleid

In het kader van het doelgroepenbeleid zal in 2002 bij de grafische industrie tijdens reguliere controles worden gecontroleerd of de, naar aanleiding van het doelgroepenbeleid in de vergunning opgenomen voorschriften, correct worden nageleefd. Bij controles van metaal- en electrobedrijven zal implementatie van het desbetreffende convenant een belangrijk onderwerp zijn. Overigens worden in 2002 geen bedrijfsmilieuplannen van metaal- electrobedrijven verwacht.

 

 

Reguliere taakuitvoering vergunningverlening & handhaving

·                    Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving; aanmoediging van zelfregulering, minimaal handhaving van het in 1994 bereikte adequate niveau van uitvoering.

·                     Voor de nieuwe generaties AMvB’s wordt voor de uitvoering beleid ontwikkeld.

·                     Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en energieaspecten en verkeer en vervoer).

·                     Verder streven naar  integrale handhaving (met de andere handhavingspartners).

·                     Lokaal uitvoering geven aan het het doelgroepenbeleid van het rijk.

·                     Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving van andere vakteamen/clusters

·                     Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie

·                     Beheer van het “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.

 

Veiligheid

·                     Uitvoering van het Besluit Risico Zware Ongevallen

·                     Advisering bij het opstellen van rampenplannen

·                     Ontheffingen verlenen op grond van de herziene Route gevaarlijke stoffen.

·                     Externe veiligheid ten gevolge van bedrijven en vervoer over spoor en over de weg

 

            Lucht

·                     Advisering omtrent luchtkwaliteit in relatie tot bedrijfs- en wegverkeeremissies en ten behoeve van ruimtelijke plannen.

·                      

Monitoring

·                     Verzamelen gegevens en opstellen en uitbrengen van de Delftse Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en 3D-voortgangsrapportage) voor de zomer

·                     Aanleveren van gegevens aan de Hoofdinspectie Milieuhygiëne (CCO-lijst)

·                     Ontwikkelen nieuw gegevensbeheersysteem en uitvoeren gebruiksproef

 

Delft Kennisstad

·                     Beheren van het milieutechnologiefonds

·                     Beoordelen aanvragen voor subsidie

·                     Opstarten en uitvoeren van projecten opgenomen in het Actieplan Delft Kennisstad 2000 en bewaken van de voortgang ervan

·                     Begeleiden van andere projecten die in het kernthema Milieutechnologie zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan

·                     Versterking van milieutechnologie en water en bodem binnen het concept Delft Kennisstad (volgens het Actieplan Delft Kennisstad 2000).

 

Regionale samenwerking

·                    Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan Haaglanden in Delft.

·                    Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst handhaving Haaglanden

·                    Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden.

·                    Uitvoering geven aan geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer in het kader van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker.

 

Financiering

 

Reguliere middelen

 

Milieutechnologiefonds 2002

In het kader van Delft Kennisstad is het milieu-technologiefonds ingesteld.  Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.

Prioriteit wordt gegeven aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote uitstraling of spin-off.

Het vakteam Milieu levert met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van projecten.

 

Energiefonds 2002

Op het terrein van het energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele) energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is het Energiefonds ingesteld. Het vakteam participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.

 

Uren begroting (indicatief)

PROJECT

TOTAAL (uren)

Vakteam Milieu.

Indirect productieve uren

 

2865

. Algemeen bestuursondersteuning

261

. Algemeen extern overleg

433

Administratieve ondersteuning

455

. GIM bedrijven overig

275

. Advisering bodem/geluid bedrijven

415

. Advisering bouwplannen+overig bedrijven ov.

125

. Water

1112

. Beleid bodem

615

. Adv. tbv. bouwaanvragen part/bedr bodem

165

. Adv. tbv gem. ontwikkelingen bodem

500

. Projecten afval

300

. Beleid afval

40

. Begeleiding planvorming RO

1007

. Bestemmingsplannen ruimtelijke ordening

475

. Verkeer en vervoer ruimtelijke ordening

100

. Administratieve ondersteuning RO

237

. Beleid en ontwikkeling RO

310

. Beleid bouwen/wonen

90

. Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering

729

. Begeleiding dubo-proj. bouwen/wonen

300

. Bouwstoffenbesluit handhaving

319

. Beleid geluid

465

. Adv. bouw/best.plan weg- en railverkeer

461

. Werkbudget klachten verkeerslawaai geluid

50

. Werkbudget geluidsanering (A/B-lijst)

240

. Beleid energie

240

. Begeleiding projecten energie

420

. Ecologiebeleid

146

. Communicatie externe partijen

170

. Communicatie ondersteuning vakteam Milieu

350

. Procesbegeleiding Duurzaamheidsbeleid

150

. Monitoring Duurzaamheid

608

. Natuur-en Milieucommunicatie algemeen

25

. Milieu op het Net

175

. Communicatie ondersteuning vakteam Milieuzorg

30

. RSV Pijnacker

90

. algemeen + derden beheer regio Haaglanden

100

. NME-Basisonderwijs algemeen

1243

. Papaver tentoonstellingen

300

. Papaver PR (publikaties)

150

. Papaver-Publieksactiviteiten

721

. Papaver-Projectbureau

754

Water in de wereld

 

50

TOTAAL UREN vakteam Milieu

18066

 

 

PROJECT

TOTAAL (uren)

Vakteam Milieuzorg

Milieuvergunningen

Nadere eisen

Meldingen (8.40/8.19)

Integrale preventieve controles

Thema gerichte preventieve controles

Nacontroles

Milieuklachten horeca

Milieuklachten overig

Brzo

Samenwerken, overleg

Ontheffingen route gevaarlijke stoffen

Vrijstellingsregeling horeca

Inzamelvergunning afvalstoffen (textiel)

Administratieve controles

Handhavingsbeschikkingen

Ondersteuning strafrechtelijke handhaving

Advies bouwaanvragen/ bouwplannen

Ondersteuning ivm bestemmingsplannen

Zonebeheer industrielawaai

Toetsing vergunningen derden

Diverse

Indirect productieve uren

 

 

2392

1192

677

3355

810

684

717

717

434

868

68

163

164

401

743

176

266

315

122

135

360

2865

TOTAAL UREN vakteam Milieuzorg

17624