Milieuprogramma
2002
Inleiding.
Op grond van artikel 4.20
van de Wet milieubeheer moet de gemeenteraad jaarlijks een milieuprogramma
vaststellen. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden
worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan.
2002 is het derde jaar van
uitvoering van het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003. In dit plan wordt een
visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in
concrete projecten. De “basistaken” zijn niet in dit plan opgenomen, maar worden
uiteraard wel uitgevoerd. De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor
een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren.
In 2000 is de gemeente
gereorganiseerd, waarbij de toenmalige afdeling Milieu is opgesplitst in een
vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk-en
stadszaken en een vakteam Milieuzorg (met name vergunningverlening en
handhaving) bij het cluster Publiekszaken.
De in het programma
beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieuzorg
uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken
uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) uitgevoerd door het vakteam
Civiel, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een deel
van het duurzaam bouwen beleid door de vakteam Bouwtoezicht en Monumenten.
In dit programma ontbreekt
daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele
werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een
overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieuzorg.
In samenwerking met alle
gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd
naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.
In 2002 wordt de
samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.
Het is dit jaar, mede als
gevolg van de reorganisatie, niet gelukt om het milieuprogramma voor te leggen
bij de ontwerpbegroting. Ook ontbreekt een overzicht van de financiële gevolgen
van de bij een wettelijke voorschrift opgedragen taak. Als gevolg van een
toenemende integratie van milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen
in de organisatie wordt het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.
Jaarlijks wordt in de vorm
van de Duurzaamheidsmonitor integraal gerapporteerd over de behaalde
doelstellingen. De Duurzaamheidsmonitor bundelt de Milieumonitor, het
Milieujaarverslag, de Gemeentelijk interne milieuzorgrapportage en de
rapportage voortgang uitvoering Duurzaamheidsplan.
Ontwikkelingen.
In 2001 verscheen het
Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4.
Hierin worden zeven milieuproblemen geschetst. Voor het oplossen van een
aantal van deze problemen zijn op gemeentelijk niveau taken weggelegd.
Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe
veiligheid, de beleidsvernieuwing
milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid
voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO,
sociale component). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige
aandacht. Zo wordt thans gewerkt aan het opstellen van een klimaatbeleidsplan,
wordt intensief gewerkt aan uitvoering
van het BRZO en krijgt milieubeleid voor de leefomgeving vorm via de
wijkplannen en het project kansenkaart.
In oktober 2001 werd de
nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werd projecten
en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp. ecologische
basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal) duurzaamheidsbeleid en
werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt. Tevens werd een nieuwe
financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te bereiken
In april 2000 is het Delft
OntwikkelingsProgramma (DOP) vastgesteld als basis voor de aanvraag van ISV middelen bij de Provincie. In het
DOP geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale
partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en instellingen
– wil bereiken rond de thema’s: economie, wonen, mobiliteit, leefbaarheid en
duurzaamheid. Per thema zijn in het DOP de verschillende te bereiken effecten
geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen het themaprogramma
Duurzaamheid worden vier deelprogramma’s onderscheiden: Water en ecologie,
Ruimte, bouwen, energie en afval, Bodemsanering en onderzoek en Geluidhinder.
In mei 2000 werd het Delfts
Waterplan “Een blauw netwerk”
bestuurlijk vastgesteld door zowel de gemeente Delft als het
Hoogheemraadschap van Delfland. In dit plan zijn concrete projecten benoemd
voor de periode 2000-2003 om het stedelijk waterbeheer vorm te geven volgens
het principe water vasthouden, bergen en afvoeren.
Daarnaast is milieu een
belangrijke speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de
herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de
daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het
Zuidpoortgebied en de herstructurering van de wijk Poptahof.
Missie
In een duurzaam Delft wordt:
· zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en
regeneratief worden dan wel blijven
· wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een
balans tussen welzijn en welvaart
· wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale
cohesie en betrokkenheid.
Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame
stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003 zijn uitgewerkt.
Algemeen
Het vakteam Milieu omvat
per 01-01-2002 ca. twaalf formatieplaatsen (15 personen; 11 vrouwen en 4
mannen) en het vakteam Milieuzorg omvat per 01-01-2002 twaalf formatieplaatsen
(12 personen, 7 mannen en 5 vrouwen).
Hoofdafspraken en produkten
Het takenpakket richt zich
op de volgende onderdelen:
·
uitvoeren van wettelijke taken;
·
uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering
en ter ondersteuning van de wettelijke taken;
·
uitvoering van projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het
Waterplan Delft en de nota Natuur en milieucommunicatie in Delft;
·
uitvoering van het collegeprogramma 1999-2002 en het nieuwe collegeprogramma 2002-2005;
·
stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het
Milieutechnologiefonds;
·
stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het
Energiefonds;
·
intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglandenverband.
JAARPROGRAMMA 2002 (cursief zijn nieuw op te starten projecten).
Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003
·
Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26
geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.
·
Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.
Projecten |
Geactualiseerde
planning. Vastgesteld door de Gemeenteraad op 21-02-2002 |
||
|
Start |
Eind planfase |
Eind uitvoeringsfase |
1.
Duurzaam bouwen |
najaar 1999 |
eind 2000 |
2002 |
2.
Kansenkaart van Delft |
najaar 1999 |
eind 2001 |
medio 2002 |
3.
Duurzame herstructurering Schie-oevers |
najaar 1999 |
begin 2000 |
enkele jaren; 6 febr. 2001: ondertekening
overeenkomst met Bedrijvenkring |
4.
Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied |
najaar 1999 |
medio 2002 |
enkele jaren |
5.
Duurzaamheid in wijkplannen |
najaar 1999 |
januari 2000 |
Afgerond |
6.
Duurzame herstructurering Poptahof |
reeds gestart |
3e kwartaal
2002 (definitieve uitgangspunten voor herstructurering) |
na enkele jaren |
7.
Klein Kyoto in Delft |
begin 2000 |
medio 2002 |
Enkele jaren; relatie met
uitvoering van Energiemasterplan |
8.
Duurzame ontwikkeling Zuidpoort |
reeds gestart |
|
2003 (realisatie drietal
deelplannen) |
9.
Eenheid Première Delft |
najaar 1999 |
eind 2000 |
enkele jaren, (eenheid
opgeheven, werkzaamheden gaan naar Delfts Energie Agentschap) |
10. Haalbaarheidsonderzoek
Auto(matisch) weg |
september 1998 |
december 1999 |
Afgerond |
11. Openbaar vervoer |
medio 2001 |
voorjaar 2002 |
eind 2002 |
12. Voldoende ruimte voor voetganger en fietser |
medio 2001 |
najaar 2002 |
na enkele jaren |
13. Water in Ecodus: EcoDusVer en Verder |
voorjaar 2001 |
begin 2002 |
na enkele jaren |
14. Afkoppelen van regenwater
in de Wippolder |
najaar 1999 |
medio 2000 |
begin 2002; evaluatie
gereed 3e kwartaal 2002 |
15. Herstructurering
watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof |
2000 |
eind 2002 |
eind 2015 |
16. Ecologische
hoofdstructuur Delft |
begin 2001 |
begin 2002
(planontwikkeling) |
na enkele jaren |
17. Onderzoek effecten
verminderen grondwateronttrek-kingen in Delft |
najaar 2000 |
begin 2002 |
eind 2004 |
18. Recreatiewater in en om
Delft |
najaar 1999 |
najaar 1999 |
Begin 2002 |
19. Proefproject Waterstad
2000 |
maart 1999 |
voorjaar 2002 |
na enkele jaren |
20. Afval
Tariefsdifferentiatie |
begin 2000 |
1e helft 2002: besluitvorming |
vanaf 1-1-2002 |
21. Afval Uitbreiding
Retourette’s |
september 1999 |
2002 |
Enkele jaren. Afhankelijk
medewerking bedrijven |
22. Afval. Milieuzorg en
educatie in onderwijs |
september 1999 |
zomer 2000; werkplan
gereed |
(voorjaar 2002: 2e
afvalfietstocht) |
23. Afval. Voorlichting op
maat |
september 1999 |
voorjaar 2002: stuk naar de raad met
plan van aanpak |
voorjaar 2003 |
24. Duurzaamheidsmonitor |
najaar 1999 |
Februari behandeling in
gemeenteraad |
permanent |
25. Duurzaamheidstoets |
najaar 1999 |
begin 2002 |
permanent |
26. Gemeentelijke interne
milieuzorg |
najaar 1999 |
|
permanent |
Algemeen
· Afstemming en integratie van milieuactiviteiten (met name tussen vakteam
milieu en milieuzorg, maar ook andere vakteams waar milieu-aspecten spelen)
· Kwaliteitszorg (aanpassen WerkInformatieMap, interne
werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie Papaver en vrijwilligers en
andere vakteams)
· Opstellen van een milieuvisie bij grote projecten
· Instrumenten ontwikkelen om leefbaarheid een invulling te geven
· Planningssystematiek en projectmatig werken verder inhoud geven
Natuur-en
Milieucommunicatie
·
Uitvoeren van de projecten
uit de Natuur en milieucommunicatienota en de uitvoering daarvan.
·
Opzetten projectbureau (en
coördinatie en ondersteuning van projecten van de gemeente en derden)
·
Opbouwen van een
samenwerkingsverband met organisaties en instellingen in de Delftse Hout
·
(Her-)inrichten van de
locatie “De Papaver” als
bezoekerscentrum
·
Deelnemen in en uitvoeren
van het natuur-en milieudeel van het “brede school” project
·
Opbouwen van een mediatheek
in het gebouw “De Papaver”
·
Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere
beleidssectoren (o.a. m.b.v. duurzaamheidstoets).
·
Actualiseren en onderhouden elektronisch Handboek Milieu en plaatsen op
Intranet c.q. Internet en dit een
instrument laten zijn bij de invoering van de duurzaamheidstoets.
·
Delftse Natuur en
milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet, zie ook handboek Milieu).
Hierin aandacht voor samenhang vakteams + producten.
·
Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform
·
Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet
onderwijs NME
·
Ondersteuning Natuur en Milieukring
·
Project Water in de Wereld: contacten met buitenlandse zustersteden,
prijsvraag, maken website.
·
Organiseren van tentoonstellingen in de Papaver
·
Organiseren van vakantieactiviteiten in
voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie i.s.m. vrijwilligers
·
Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen)
i.s.m. vertegenwoordigers van 4 natuur & milieu-organisaties
·
Begeleiden vrijwilliger bij diverse projecten
Gemeentelijke interne
milieuzorg (GIM)
·
Coördinatie en advisering in kader van implementatie GIM (in combinatie
met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke
organisatie.
·
Verzameling milieukwaliteitsgegevens en rapportage aan B&W via
Duurzaamheidsmonitor
·
Speerpunten voor 2002 e.v. betreffen: energie (inkoop van energie en
groene stroom), vervoermanagement en inkoop.
Afval(verwijdering)
·
Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid.
(afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging, milieu en milieuzorg)
·
Vergunningverlening textiel Afvalstoffenverordening.
·
Uitbreiding ondergrondse containers (tot ca 200 stuks)
·
Uitbouwen ‘informerengedeelte’ retourette (Delft Kennisstad) en de
opschaling van het aantal Retourettes in Delft, eventueel gecombineerd met de
servicepunten
Ruimtelijke ordening
algemeen
·
Afronding van onderzoek naar de mogelijkheden voor optimalisering van de
natuur- en milieuparagraaf in bestemmingsplannen.
·
Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen.
·
Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke) bouwlocaties en in bouwoverleg.
·
Opstellen milieu-adviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere
ruimtelijke plannen.
·
Uitvoering geven aan - en begeleiden van - het Stad &
Milieu-experiment Zuidpoort.
·
Duurzaamheid in wijkplannen (en beheer ervan)
Ruimtelijke ordening
specifiek
Geluid
·
Uitvoering geven aan MIG;
starten met opstellen van lokaal, gebiedsgericht geluidbeleid.
·
Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen,
bouw- en bestemmingsplannen.
·
Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond
industrieterreinen (Schieoevers en Gist-brocades), waarbij met name bij
Gist-brocades de sanering van de woningen nog moet plaatsvinden (toets bij
vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma)
·
Uitvoering saneringsregeling weg- en railverkeerslawaai voor Delft en
Pijnacker.
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
Verkeer en vervoer
·
Adviseren t.a.v. de
uitvoering van het Verkeer- en Vervoersplan + (VVP+) en daarin aandacht
schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en
vervoermanagement.
·
Uitbouwen afstemming
van milieu- en verkeers- en
vervoersbeleid.
·
Stimuleren van
Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien
vanuit de Wet milieubeheer
Energie
·
Opstellen gemeentelijk
klimaatbeleidsplan i.s.m. externe doelgroepen
·
Implementeren van energieaspecten in het project Spoorzone/ Poptahof en
begeleiding BAEI traject
·
Begeleiding uitvoering van het project “100 Delftsblauwe daken”
·
Realiseren van een
windmolen op gemeentelijk grondgebied ism Delfts Energie Agentschap
·
Advisering energiebesparing
bij gemeentelijke musea
·
Consequenties uitwerken van
de nieuwe Electriciteitswet
·
Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen.
·
Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer
·
Participeren in het Delfts Energie Agentschap (DEA) in samenwerking met
lokale en Europese partners. Documenteren welke werkzaamheden onder het DEA
vallen en welke onder de gemeente.
·
Vormgeven van en beheer van het Energiefonds en stimulering en bewaking
projecten uit het Energiefonds.
·
Projecten m.b.t. energiebesparing gemeentelijke gebouwen in combinatie
met Wet milieubeheer en GIM o.a. groene stroom en PV.
Duurzaam
bouwen
·
Het uitvoeren van het
duurzaam bouwen beleid, met als speerpunt regelen van duurzaam bouwen in de
gronduitgifte voor utiliteitsbouw
·
Vernieuwen van het duurzaam
bouwen instrumentarium van de gemeente Delft
·
Implementeren van duurzaam
bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen
·
Duurzaam bouwen bij
centrale huisvesting gemeente in Spoorzone
·
Participeren in de
ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met name herstructurering
Schie-oevers)
·
Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en
bestemmingsplannen.
·
Uitvoeren van duurzaam Bouwen projecten in samenwerking met andere
partners.
·
Het uitvoeren van het duurzaam bouwenbeleid, waarbij de nadruk ligt in
het beheer van de bestaande woningvoorraad.
·
Uitvoeren van het nieuwbouwbeleid d.m.v. de verordening Duurzaam Bouwen
Nieuwbouw-woningen
·
Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij de nieuwe
brandweergarage.
·
Controle en bewaking van de duurzaam bouwen afspraken voor het
Zuidpoortgebied
Bodem
·
Het actualiseren van het gemeentelijk bodembeleid en het uitwerken van
het beleid m.b.t. grondstromen (met behulp van de bodemkwaliteitskaart).
·
Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke
werkprocessen.
·
Handhaving van het bouwstoffenbesluit.
·
Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van milieuvergunningen,
bouw- en bestemmingsplannen.
·
Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de
provincie.
·
Verder stimuleren van de toepassing van secundaire grondstoffen (i.s.m.
andere afdelingen)
·
Uitwerken Nederlandse
Richtlijn Bodembescherming (NRB)
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
Veiligheid
·
NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid
·
Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de
opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van
gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water.
·
Het in beeld brengen van de
risicocontouren als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het
spoor.
Water
·
Het uitvoeren van de in het waterplan opgenomen (deel) projecten.
·
Herzien handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie
·
Water paragraaf in bestemmingsplannen
·
Controleren kwaliteit lozingen bedrijven.
·
Controle kwaliteit lozingen
bedrijven op openbaar riool
·
Opstellen handhavingsbeleid
vetlozingen op het openbaar riool
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
Ecologie
·
Uitwerking van de stedelijke ecologische hoofdstructuur en vastleggen in
bestemmingsplannen.
·
Opnemen ecologische aspecten binnen bestemmingsplannen
·
Uitwerken van habitat en vogelrichtlijnen voor gemeentelijk beleid incl.
inventarisaties
Product |
Aantal |
|
Milieuvergunning |
25 |
|
Nadere eisen |
10 |
|
Meldingen (8.40/ 8.19) |
70/10 |
|
Integrale preventieve
controles |
240 |
|
Thema gerichte
preventieve controles |
Pm |
|
Nacontroles |
125 |
|
Milieuklachten klachten
behandelen |
75 |
|
Brzo |
2 inrichtingen |
|
|
|
|
Opmerkingen bij de tabel;
- excl. uren t.b.v.
handhavingbeschikkingen, interne adviezen RO, Bouwen, intern samenwerken en
secundaire producten van het vakteam Milieuzorg,
Onder meer ten gevolge van
het van kracht worden van steeds meer AmvB’s neemt het aantal
vergunningplichtige inrichtingen, en daarmee het aantal jaarlijks te verlenen
milieuvergunningen in Delft af ten opzichte van voorgaande jaren.
Bij sommige bedrijven neemt
het milieurendement van integrale preventieve controle’s zoals deze sinds jaren
worden uitgevoerd af. Bij diverse bedrijven, waar tijdens de vorige controle is
gebleken dat alle voorschiften werden nageleefd, wordt daarom in 2002 afgezien
van een integrale preventieve controle.
Gestreefd wordt naar een
meer herkenbare inzet op specifieke milieuthema’s. In 2002 worden
afvalwatercontroles uitgevoerd in de binnenstad in gebieden waar de
rioleringssituatie daartoe aanleiding geeft. Ook is er preventieve inzet ten
aanzien van horecabedrijven waarover geluidsklachten bekend zijn. Voor wat
betreft de toekomst wordt ook gedacht aan thematische inzet met betrekking tot
belangrijke periodieke verplichtingen van ondernemers, bijvoorbeeld de
grondwatermonitoring, veiligheidskeuring van installaties en/of financiële
zekerheidsstelling. Ook kan in de toekomst worden gedacht aan specifieke
controles op het gebied van de verruimde reikwijdte van de Wet Milieubeheer;
sommige bedrijven waar inzet op dit gebied van belang is komen volgens
standaard planningsmethodiek slechts éénmaal per tien jaar aan de beurt voor
een integrale preventieve controle.
Besluit Risico Zware ongevallen (BRZO)
Goede uitvoering van het
BRZO kost meer tijd dan vooraf ingeschat. Toch wordt één van de belangrijkste
eindproducten voor Delft op het gebied van BRZO medio 2002 verwacht; een
besluit rondom de aanvaardbaarheid van de risico’s ten gevolge van het bedrijf
van der Helm.
Omdat
aan het samenwerken steeds hogere eisen worden gesteld wordt een groeiend
aantal te besteden uren voorzien ten behoeve van samenwerken. Er is tijd nodig
voor samenwerking en overleg met de verschillende vakteams binnen de gemeente,
maar ook is tijd nodig voor het samenwerken met handhavingspartners buiten de
gemeentelijke organisatie ten behoeve van een goede uitvoering van de
bestuursovereenkomst op het gebied van milieu die in de regio Haaglanden is
vastgesteld.
·
Aandacht voor CFK-installaties tijdens preventieve integrale controles,
waar van toepassing.
·
Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van
vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige
inrichtingen.
·
Aandacht voor CPR15-1 bij integrale preventieve
controles.
·
Aandacht voor veranderingen in de regelgeving met betrekking tot de
opslag en verkoop van vuurwerk. Onder meer zal voorlichting aan de Delftse
ondernemers worden georganiseerd over de consequenties van de nieuwe regelgeving.
In
het eerste kwartaal van 2002 wordt een onderzoek afgerond naar de mogelijke
doelstelling van de gemeente op het gebied van beperking van de CO2 productie
door bedrijven. Het onderzoeksverslag bevat ook een inventarisatie van de
mogelijke maatregelen die de gemeente kan toepassen om deze doelstellingen te
bereiken.
In
2002 zal een aanzet worden gegeven tot een discussie over nuancering van de
kentallen en planningssystematiek. Een en ander ter formalisering, maar ook ter
verdere ontwikkeling van de hierboven geschetste meer themagerichte inzet op
het gebied van milieutoezicht bij bedrijven.
Er worden in 2002 geen
gecoördineerde aanvragen volgens artikel 14.1 Wm voorzien. Als zich een
situatie voordoet waarbij het nodig is de procedure te coördineren met andere
overheden dan zal daar invulling aan worden gegeven.
In het kader van het
doelgroepenbeleid zal in 2002 bij de grafische industrie tijdens reguliere
controles worden gecontroleerd of de, naar aanleiding van het doelgroepenbeleid
in de vergunning opgenomen voorschriften, correct worden nageleefd. Bij
controles van metaal- en electrobedrijven zal implementatie van het
desbetreffende convenant een belangrijk onderwerp zijn. Overigens worden in
2002 geen bedrijfsmilieuplannen van metaal- electrobedrijven verwacht.
·
Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving;
aanmoediging van zelfregulering, minimaal handhaving van het in 1994 bereikte
adequate niveau van uitvoering.
·
Voor de nieuwe generaties AMvB’s wordt voor de uitvoering beleid
ontwikkeld.
·
Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en
energieaspecten en verkeer en vervoer).
·
Verder streven naar integrale handhaving (met de andere
handhavingspartners).
·
Lokaal uitvoering geven aan het het doelgroepenbeleid van het rijk.
·
Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving
van andere vakteamen/clusters
·
Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie
·
Beheer van het “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.
Veiligheid
·
Uitvoering van het Besluit Risico Zware Ongevallen
·
Advisering bij het opstellen van rampenplannen
·
Ontheffingen verlenen op grond van de herziene Route gevaarlijke
stoffen.
·
Externe veiligheid ten gevolge van bedrijven en vervoer over spoor en
over de weg
Lucht
·
Advisering omtrent luchtkwaliteit in relatie tot bedrijfs- en
wegverkeeremissies en ten behoeve van ruimtelijke plannen.
·
Monitoring
·
Verzamelen gegevens en opstellen en uitbrengen van de Delftse
Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en
3D-voortgangsrapportage) voor de zomer
·
Aanleveren van gegevens aan de Hoofdinspectie Milieuhygiëne (CCO-lijst)
·
Ontwikkelen nieuw
gegevensbeheersysteem en uitvoeren gebruiksproef
Delft Kennisstad
·
Beheren van het milieutechnologiefonds
·
Beoordelen aanvragen voor subsidie
·
Opstarten en uitvoeren van projecten opgenomen in het Actieplan Delft
Kennisstad 2000 en bewaken van de voortgang ervan
·
Begeleiden van andere projecten die in het kernthema Milieutechnologie
zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan
·
Versterking van milieutechnologie en water en bodem binnen het concept
Delft Kennisstad (volgens het Actieplan Delft Kennisstad 2000).
Regionale samenwerking
·
Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan
Haaglanden in Delft.
·
Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst
handhaving Haaglanden
·
Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden.
·
Uitvoering geven aan geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer in het
kader van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker.
Financiering
Reguliere middelen
Milieutechnologiefonds 2002
In het kader van Delft
Kennisstad is het milieu-technologiefonds ingesteld. Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster
milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van
initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid
d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.
Prioriteit wordt gegeven
aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote
uitstraling of spin-off.
Het vakteam Milieu levert
met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft
Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een
kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van
projecten.
Energiefonds 2002
Op het terrein van het
energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen
voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele)
energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking
met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is het Energiefonds
ingesteld. Het vakteam participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van
ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.
Uren begroting (indicatief)
PROJECT |
TOTAAL (uren) |
Vakteam
Milieu. Indirect
productieve uren |
2865 |
.
Algemeen bestuursondersteuning |
261 |
.
Algemeen extern overleg |
433 |
Administratieve
ondersteuning |
455 |
.
GIM bedrijven overig |
275 |
.
Advisering bodem/geluid bedrijven |
415 |
.
Advisering bouwplannen+overig bedrijven ov. |
125 |
.
Water |
1112 |
.
Beleid bodem |
615 |
.
Adv. tbv. bouwaanvragen part/bedr bodem |
165 |
.
Adv. tbv gem. ontwikkelingen bodem |
500 |
.
Projecten afval |
300 |
.
Beleid afval |
40 |
.
Begeleiding planvorming RO |
1007 |
.
Bestemmingsplannen ruimtelijke ordening |
475 |
.
Verkeer en vervoer ruimtelijke ordening |
100 |
.
Administratieve ondersteuning RO |
237 |
.
Beleid en ontwikkeling RO |
310 |
.
Beleid bouwen/wonen |
90 |
.
Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering |
729 |
.
Begeleiding dubo-proj. bouwen/wonen |
300 |
.
Bouwstoffenbesluit handhaving |
319 |
.
Beleid geluid |
465 |
.
Adv. bouw/best.plan weg- en railverkeer |
461 |
.
Werkbudget klachten verkeerslawaai geluid |
50 |
.
Werkbudget geluidsanering (A/B-lijst) |
240 |
.
Beleid energie |
240 |
.
Begeleiding projecten energie |
420 |
.
Ecologiebeleid |
146 |
.
Communicatie externe partijen |
170 |
.
Communicatie ondersteuning vakteam Milieu |
350 |
.
Procesbegeleiding Duurzaamheidsbeleid |
150 |
.
Monitoring Duurzaamheid |
608 |
.
Natuur-en Milieucommunicatie algemeen |
25 |
.
Milieu op het Net |
175 |
.
Communicatie ondersteuning vakteam Milieuzorg |
30 |
.
RSV Pijnacker |
90 |
.
algemeen + derden beheer regio Haaglanden |
100 |
.
NME-Basisonderwijs algemeen |
1243 |
.
Papaver tentoonstellingen |
300 |
.
Papaver PR (publikaties) |
150 |
.
Papaver-Publieksactiviteiten |
721 |
.
Papaver-Projectbureau |
754 |
Water
in de wereld |
50 |
TOTAAL UREN vakteam Milieu
|
18066 |
PROJECT |
TOTAAL (uren) |
Vakteam
Milieuzorg Milieuvergunningen Nadere
eisen Meldingen
(8.40/8.19) Integrale
preventieve controles Thema
gerichte preventieve controles Nacontroles Milieuklachten
horeca Milieuklachten
overig Brzo Samenwerken,
overleg Ontheffingen
route gevaarlijke stoffen Vrijstellingsregeling horeca
Inzamelvergunning
afvalstoffen (textiel) Administratieve
controles Handhavingsbeschikkingen Ondersteuning
strafrechtelijke handhaving Advies
bouwaanvragen/ bouwplannen Ondersteuning
ivm bestemmingsplannen Zonebeheer
industrielawaai Toetsing
vergunningen derden Diverse Indirect productieve uren
|
2392 1192 677 3355 810 684 717 717 434 868 68 163 164 401 743 176 266 315 122 135 360 2865 |
TOTAAL UREN
vakteam Milieuzorg |
17624 |