Het parkeerbedrijf van de gemeente
Delft is sinds de kanteling van de gemeentelijke organisatie nog niet volledig
op orde gekomen. Om een
transparant en goed georganiseerd parkeerbedrijf neer te kunnen zetten dat het
mobiliteitsbeleid van de gemeente dient is een Regiegroep Parkeren[1]
ingesteld. Deze heeft een verbeteragenda opgesteld die eind 2002 op hoofdlijnen
moet zijn gerealiseerd en hierna kort wordt toegelicht.
De verbeteragenda van de regiegroep parkeren ziet er als
volgt uit.
De agenda van de regiegroep heet niet voor niets verbeteragenda.
Het parkeerbedrijf bestaat immers al geruime tijd en op verschillende plaatsen
in de organisatie wordt gewerkt aan verbeteracties die passen in de agenda van
de regiegroep. Eerste prioriteit heeft daarom het aanbrengen van samenhang
tussen de verschillende acties.
Het parkeerbeleid van de gemeente Delft is te
vinden in verschillende notities en documenten (waaronder de parkeerverordening
en de nota ‘Een Bereikbare Binnenstad’ uit 2000) Wat nog ontbreekt, is een
integrale Nota Parkeren waarin wordt aangegeven hoe de gemeente het
parkeerbeleid als instrument voor het mobiliteitsbeleid wil inzetten; welke
doelen zij zich daartoe stelt en welke middelen zij daarvoor wil inzetten. De
nota is ook een belangrijk instrument om te toetsen welke maatregelen uit het
parkeerfonds kunnen worden gefinancierd en welke ten laste van de algemene
middelen moeten worden gebracht.
Als de nota er is kan het uitvoeringsbeleid daarop
worden afgestemd. Op dit moment ontbreekt een toetsingskader voor beoordelen
van wensen van bewoners en ondernemers bij het vaststellen van het
uitvoeringsbeleid. De parkeerregimes van de verschillende wijken lopen sterk
uiteen.
Het vakteam mobiliteit van WSZ is bezig met een
verbetertraject dat zijn vruchten nog moet afwerpen. Er moeten daarom
prioriteiten worden gesteld. Voorrang krijgt de voortgang van de uitvoering van
het beleid inzake schilparkeren. Eind 2002 wordt gestart met het voorbereiden
van een integrale Nota Parkeren waarin tevens de evaluatie van het huidige
beleid wordt meegenomen.
B. De Keten Parkeren in de gemeentelijke clusterorganisatie
Het “parkeerbedrijf” is een virtuele organisatie.
De facto worden alle parkeergerelateerde taken, door medewerkers van
verschillende vakteams, verspreid over alle clusters uitgevoerd. In
bijlage 1 is een schema op hoofdlijnen van alle deeltaken opgenomen.
Om het bedrijf goed te kunnen beheren en beheersen
is het nodig dat alle deelprocessen, verantwoordelijkheden, taken en
bevoegdheden duidelijk en geaccepteerd zijn. Dat proces is al in gang gezet. Er
zal nog tot het eind van het jaar aan moeten worden gewerkt
C. Voorwaarden voor de uitvoering en handhaving van het
beleid
Er moeten heldere procedures voor
begroting, goedkeuring en verantwoording van uitgaven per fase van de invoering
van nieuw beleid worden vastgesteld.
Elke structurele of incidentele
parkeergerelateerde uitgave zal vooraf zo exact mogelijk worden bepaald en van
een dekkingsvoorstel voorzien. Vooraf wordt fiat gevraagd volgens de geldende
regels. Voor Publiekszaken is in kaart gebracht welke de in 2002 benodigde
personele en materiele middelen zijn. Voor de overige clusters wordt dit op
korte termijn inzichtelijk gemaakt.
Er is een nieuw beleidsondersteunend
rekenmodel voor het parkeerfonds nodig. Effecten van beleidswijzigingen,
waaronder tariefstellingen, aantallen parkeerplaatsen en het gebruik ervan
moeten zichtbaar kunnen worden gemaakt; wijzigingen daarin kunnen
aanzienlijke financiële consequenties
hebben in zowel positieve als negatieve zin. Het programma van eisen voor het
nieuwe rekenmodel is gereed. Het model zelf zal in november 2002 operationeel
zijn. Tot die tijd kan het effect van uitgaven ten laste van de reserve
parkeervoorziening alleen worden berekend met het huidige, verouderde, model.
Het ‘parkeerdossier’ is een
gecompliceerd dossier. Er is veel nieuw beleid gemaakt waarvan de evaluatie nog
moet plaatsvinden er is nog onvoldoende duidelijkheid over de financiering en
de uitvoeringsorganisatie schiet nog tekort. Bij WijkStadsZaken en
Publiekszaken dient de formatie met spoed op sterkte te worden gebracht.
In het kader van het pollerproject
zijn er twee grote nieuwe softwaresystemen ontwikkeld. Eén voor de bediening
van de pollers (TPA). Eén voor het uitgeven van ontheffingen, vergunningen,
kras-, bezoekers- en dagkaarten (DPA). Door de hoge tijdsdruk binnen het
project en het ontbreken van ondersteuningscapaciteit van ICT Delft (ivm de invoering van de euro) is een aantal
ad hoc oplossingen geconstrueerd om in ieder geval de ontheffingen op tijd uit
te kunnen geven en de pollers op 14 januari omhoog te laten gaan. Door de
gemaakte keuzes zijn echter ook onwenselijke situaties en achterstanden
ontstaan. Zo heeft de ontwikkeling van het vergunningendeel van DPA achterstand
opgelopen en kunnen de systemen nog niet met elkaar communiceren. Eerste
prioriteit heeft nu het volledig opleveren van beide systemen en het in het
Delftnet hangen van het tot nu toe ‘stand alone’ functionerende DPA zodat ook de
publieksbalie er mee kan werken . Daarna kan worden begonnen met het inrichten
van een samenhangend, gebruiks- en klantvriendelijk systeem dat in staat is om
de voor de evaluatie van het beleid zo belangrijke managementinformatie over
verkeersbewegingen, pasgebruik en incidentele toegang te genereren. Naar
verwachting is e.e.a. begin september operationeel.
De invoering van
gereguleerd parkeren in een nieuw gebied vergt een zorgvuldige voorbereiding.
Daartoe behoort een juridisch sluitend raadsvoorstel waarin een solide
begroting en bijbehorend dekkingsvoorstel is opgenomen maar ook een intensive
technische en administratieve voorbereiding en een goede voorlichting aan de
burger. Er is een afzonderlijke planning gemaakt waarmee dit ingewikkelde
proces goed beheerst kan worden.
Bijlage: Parkeerketen
Vaststellen Beleidsinstructies Operationalisering
richtlijnen Implementatie
traject Beheer
Beleidsdoelen
[1] De
regiegroep bestaat uit Chris Kruizinga (voorzitter) directeur cluster
Publiekszaken; Fenny de Graaf,
directeur cluster WijkStadszaken; Ronald de Groot, hoof vakteam Mobiliteit
a.i.; Ton Cornax, hoofd vakteam TOR; Michel Schoemaker, controller
Publiekszaken en Elisabeth Friederichs,
extern adviseur TOR.