Benodigde personele en materiele middelen voor de uitvoering van de  parkeergerelateerde taken binnen het cluster Publiekszaken

 

1. Inleiding.................................................................................................................................

2. Vakteam  Toezicht Openbare Ruimte...............................................................................

2.1 De Toekomst van TOR....................................................................................................

2.2 Vereisten voor de overgangssituatie met het oog op de verdere invoering van het parkeerbeleid.....................................................................................................................

3.  Vakteam Publieksbalie.....................................................................................................

4. Vakteam Belastingen.........................................................................................................

5. Nadere onderbouwing benodigde uitbreiding parkeergerelateerde formatie..

6. Financiële consequenties...................................

 

1. Inleiding

In deze notitie wordt beschreven wat de bij het parkeerbedrijf betrokken vakteams van het cluster Publiekszaken nodig hebben om zich aan te passen aan de nieuwe taken die het afgelopen jaar tot hun verantwoordelijkheid zijn gaan behoren.

De kanteling van de gemeentelijke organisatie in combinatie met de invoering van het nieuwe parkeer-beleid heeft grote gevolgen gehad voor het vakteam TOR. Vanaf het begin van zijn bestaan (1 maart 2000) ging vrijwel alle aandacht uit naar het nieuwe parkeerbeleid waardoor het vakteam - samengesteld uit zes verschillende onderdelen van de oude organisatie - weinig gelegenheid had zich op de nieuwe taken en de toekomst te beraden. Gedurende het jaar 2001 zijn daarom een aantal maatregelen getroffen om onstane knelpunten op te lossen.

 

Om de uitbreiding van het gereguleerd parkeren in de binnenstad, de invoering van het gereguleerd parkeren in de westelijke schil en het autoluw plus maken van het centrum, alsook de euroconversie en de exploitatie van de Phoenixgarage in goede banen te leiden werd externe capaciteit ingehuurd. Die voorzag ten dele in de noodzakelijke, maar tot op dat moment bij TOR nog ontbrekende formatie.

 

Zodra de afsluiting van de binnenstad een feit was is het bestuur, management  en  medewerkers, begonnen aan de uitwerking van actieplannen voor het verder toerusten van de organisatie op de nieuwe taken.

 

2. Vakteam  Toezicht Openbare Ruimte

Het vakteam bestaat op dit moment uit 74 fte waarvan 33 vacatures. Mede door de hoeveelheid vacatures en het werk dat natuurlijk wèl gedaan moet worden, is TOR te veel afhankelijk geworden uitzendkrachten. 

 

De leiding van TOR bestaat uit het vakteamhoofd, een teamleider binnen (vergunningverlening) en een teamleider buiten. De teamleider buiten geeft behalve aan de parkeercontroleurs, ook leiding aan de stadstoezichthouders .

 

De parkeergerelateerde formatie

Voor de controle van alle huidige gereguleerde gebieden is 28 fte nodig en opgenomen in de formatie van TOR. Op die formatie zijn op dit moment echter 16 vacatures. Intussen zijn voor 6 vacatures nieuwe medewerkers gevonden. De werving wordt thans voortgezet. Bij de invoering van de Oostschil zijn nog eens twee parkeercontroleurs extra nodig.

 

Voor het uitgeven van de bulk van parkeervergunningen en ontheffingen, kras en bezoekerskaarten en overige parkeerproducten, het behandelen van klachten, het geven van voorlichting en het administratief verwerken van bezwaarschriften is 1 fte opgenomen in de formatie van TOR. Die is op dit moment vacant. Nodig is echter 5,5 fte.

 

Parkeergerelateerde werkprocessen en administratieve procedures

Binnen het vakteam zijn de volgende zaken voor verbetering vatbaar:

·    De beschrijving van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van het team in de Keten Parkeren en de vertaling daarvan naar medewerkers van het team

·    De afstemming van parkeergerelateerde ICT-systemen en het bijbehorende applicatiebeheer

·    Onderhoud parkeerapparatuur op straat en in de Phoenixgarage (nog afgezien van de pollers)

·    Klachtenprocedure, procedure afhandeling bezwaarschriften

·    (Bestuurs-) juridische ondersteuning management en controleurs

·    Procedures en controle financiële stromen parkeerproducten en inkomsten

·    Een aantal elementen van het van beheerssysteem van de Phoenixgarage, waaronder de administratieve organisatie, moet nog worden verbeterd

·    Administratieve procedures bij problemen met pollers

 

Met ondersteuning van het vakteam procesondersteuning van de sector WIZ is een begin gemaakt met het beschrijven van de belangrijkste parkeergerelateerde werkprocessen te weten:

§    verlenen parkeervergunning 

§    verlenen RVV/ autoluw plus ontheffing 

§    controle en handhaving verordening parkeerbelasting 

§    controle en handhaving wet mulder 

§    afhandeling naheffingsaanslagen

§    stappenplan en planning informatievoorziening Publieksbalie bij invoeren nieuw gereguleerd gebied  

2.1 De Toekomst van TOR

TOR werkt aan een nota over zijn toekomst. Daarin wordt geschetst hoe TOR aankijkt tegen de inhoud van zijn taken nu en op middellange termijn, welke verbeteringen nodig zijn, hoe de werkprocessen op orde zullen worden gebracht en welke cultuurverandering wordt nagestreefd. Daarvoor worden in de nota actieplannen opgenomen. Voorts wordt aandacht besteed aan de inbedding van TOR binnen Publiekszaken; de behoefte aan en plaats van beleidsmedewerkers en de verbetering van de samenwerking met andere vakteams in de gemeentelijke organisatie.

 

Hoewel de discussie nog niet is afgerond tekenen de contouren van de inrichting van de nieuwe organisatie zich al wel af. Binnen de sector zal waarschijnlijk worden gekozen voor een scheiding van vergunningverlening & administratie enerzijds en handhaving & controle anderzijds. In de nota worden gepleit voor het op termijn uitbreiden van de taken van de parkeercontroleurs met taken van controleurs openbare ruimten. Dit mede met het oog op de toename van het aantal openbare ruimten en de behoefte aan veiligheid en orde bij de burger. Controleurs die de handhaving van de parkeerverordening in een wijk voor hun rekening nemen kunnen in een ‘loop’ ook het overige toezicht voor hun rekening nemen.

2.2 Vereisten met het oog op de verdere invoering van het parkeerbeleid

De formele besluitvorming over de Toekomst van TOR, is pas met de behandeling van de Zomernota te verwachten. Vooruitlopend daarop is het verstandig een aantal maatregelen  te treffen om een goede aansluiting te vinden met de nieuwe taken en het interne verbetertraject.

 

Verlenging van de inzet van externen is geen optie. Het is verstandiger TOR in staat  te de benodigde parkeergerelateerde capaciteitsuitbreiding te gaan werven. De eigen organisatie moet kwalitatief en kwantitatief toegerust zijn om het bestaande beleid op kwalitatief hoogstaande wijze uit te voeren. Het betreft dan vooral de activiteiten met een structureel karakter. Meer specifiek: afstemming beleid/uitvoering, klachtbehandeling, voorlichting, vergunning- en ontheffingverlening, en administratieve afwerking bezwaarschriften. De daarvoor benodigde formatie is met een toelichting opgenomen in paragraaf 5.


3.  Vakteam Publieksbalie

 

Een deel van het werk van het vakteam TOR wordt uitgevoerd door medewerkers van de publieksbalie en heeft natuurlijk ook voor hen gevolgen gehad. Bij de invoering van het gereguleerd parkeren in Olofsbuurt/Westerkwartier zijn voorbereidingen getroffen om de nieuwe parkeerproducten via bulkverwerking aan te maken, te versturen en te laten betalen. Toch kon niet voorkomen worden dat een grote toeloop op de balie ontstond. In de piekperiode liepen de wachttijden erg op door het beperkte aantal inzetbare balies en de tijd die het kost om parkeerproducten uit te geven.

 

Behalve piekperioden in de belasting van de balie als gevolg van de nieuwe parkeerverordening is ook de structurele afgifte van parkeerproducten toegenomen. Een groot aantal daarvan behoeft bij afgifte nadere handelingen, zoals registratie en controlewerkzaamheden (bijvoorbeeld bezoekerskraskaarten). Naast de toename in kwantiteit van het aantal producten is er tevens sprake van groeiende complexiteit.

 

Om parkeerproducten (nu al meer dan 50) te kunnen verkopen en de bijbehorende voorlichting te kunnen geven heeft een publieksbaliemedewerker veel specialistische en gedetailleerde kennis nodig. Hoewel aandacht is besteed aan instructie, opleiding en handboek, moet geconstateerd worden dat dit aspect verdere verbetering behoeft.

 

Om de structurele verkoop van parkeerproducten en de periodiek terugkerende piekbelasting aan te kunnen is in totaal 3,2 fte extra nodig bovenop de huidige voor parkeren beschikbare informatie (1 fte).

 

4. Vakteam Belastingen

“Parkeerbonnen” zijn fiscale naheffingsaanslagen. De administratieve verwerking daarvan vindt plaats binnen TOR. Bezwaarschriften tegen naheffingsaanslagen worden administratief voorbereid bij TOR. De afhandeling ervan is een bevoegdheid van Belastingen.

 

Met het toenemen van het aantal gereguleerde gebieden neemt ook het aantal naheffingsaanslagen toe en daarmee is ook het aantal bezwaarschriften gegroeid. In de administratieve voorbereiding daarvan is  door capaciteitsgebrek bij TOR achterstand ontstaan waardoor ook de afhandeling bij Belastingen vertraging opliep. Verdere vertraging ontstond door de late implementatie van de GH2.1. module Parkeerbelasting en door het feit dat bij Belastingen veel capaciteit naar de WOZ en de Euroconversie ging. De achterstand die is ontstaan wordt nu weggewerkt.

 

Belastingen beschikt over 0,5 fte voor het afhandelen van bezwaarschriften tegen naheffingsaanslagen. In verband met de uitbreiding van het aantal gereguleerde gebieden wordt meer dan een verdubbeling van het aantal naheffingsaanslagen en bezwaarschriften verwacht Om nieuw achterstanden te voorkomen moet de dure externe capaciteit zo spoedig mogelijk worden vervangen door eigen formatie. Daarvoor is 0,5 fte extra nodig.

 

5. Nadere onderbouwing benodigde formatie

 

Na twee jaar zal een deel van de benodigde formatie naar verwachting weer kunnen worden bezuinigd als gevolg van de binnen  Publiekszaken geplande efficiencyslagen.

 

Zodra de werkprocessen van de betrokken vakteams en de ondersteunende ICT volledig op orde zijn, wordt begonnen met productnormering. Er zullen normtijden worden vastgesteld voor de procedures nodig voor het uitgeven van de verschillende producten. Op basis van die normtijden en het aantal uit te geven producten wordt vastgesteld wat de bijbehorende formatie moet zijn. Vervolgens kan daarover per jaar gedocumenteerd verantwoording worden afgelegd. Er is dan een concrete en heldere basis gelegd op grond waarvan de begroting voor het er op volgende jaar kan worden  bijgesteld.

 

Op dit moment is nog niet bekend waar de meeste efficiencyeffecten kunnen worden behaald, Vooruitlopend op de resultaten van de productnormering wordt voorcalculatorisch rekening gehouden met een bezuiniging van  3,5 fte op alle parkeergerelateerde taken binnen PuZa.

 

Bij het in deze paragraaf opgenomen overzicht van extra benodigde formatie is nog geen rekening gehouden met de uitkomst van op dit moment lopende discussies over de plaats waar een aantal werkzaamheden het beste kan worden verricht. In het kader van de uitwerking van “handen en voeten”  wordt nog nagedacht over de beste plek voor beleidsfuncties binnen het cluster PuZa. Ook is er nog discussie over de verdeling van taken tussen TOR, Publieksbalie en Belastingen. Een en ander wordt in de nota over de Toekomst van TOR verder uitgewerkt.

 

Ongeacht de uitkomst van de discussies is de hierna opgenomen formatie in ieder geval nu nodig.

 

TOR

Om de structurele werkzaamheden op goede manier te kunnen uitvoeren is nodig:

0,8 fte applicatiebeheerder  (voor heel TOR is 1 fte nodig)                                               

0,5 fte jurist (voor heel TOR is 1 fte nodig)                                                                                

1 fte projectmedewerker parkeren voor de duur van twee jaar

4, 5 fte administratief medewerker, waarvan 1,5 fte voor de duur van 2 jaar

 

Voor het invoeren van het gereguleerd parkeren in de Oostschil is (per 1-1-2003) nodig

2 fte parkeercontroleur

 

Voor de versterking en ontlasting van het management van TOR is nodig

2 fte seniorcontroleur.

1 coördinator stadstoezichthouders

 

Voor het eerstelijns onderhoud van pollers en parkeerautomaten

1 fte extra boven de fte die nu van Stadsbeheer wordt betrokken.

 

Toelichting

Het parkeergerelateerde applicatiebeheer zat tot nu toe nu in het takenpakket van een administratieve medewerker die part time werkt.. Met het oog op het beheer en de doorontwikkeling van de parkeerapplicaties (er komen steeds meer parkeerproducten bij) alsook het genereren van managementinformatie is 0,8 fte begroot.

 

0,5 fte jurist is nodig voor het beantwoorden van de vele bestuursjuridische uitvoeringsvraagstukken rondom parkeren en het overleg met WSZ, het voorkomen van procedures en het bijstaan van parkeercontroleurs bij uit hun werk voortvloeiende procedures

 

1 fte projectmedewerker parkeren gaat geheel op aan de coördinatie van alle aspecten van de uitvoering van het parkeerbeleid, overleg met en instructie van medewerkers van het eigen en andere vakteams, het beheer van het handboek parkeren en het beantwoorden van vragen van het bestuur.
Verwacht wordt dat deze functie nog twee jaar nodig is.

 

Het aantal van 4,5 fte administratief medewerker is gebaseerd op:

·    het aantal minuten aan administratieve handelingen dat nodig is per in bulk verwerkt parkeerprodukt, uitgaande van vier keer per jaar een bulkverwerking (binnenstad, westelijke schil, oostelijke schil, ontheffingen autoluw plus; als de noord- en de zuidschil zijn ingevoerd vindt in totaal zes keer per jaar een bulkverwerking plaats).

·    de tijd die nodig is voor de financiële afwikkeling van de  bulkverwerking

·    de tijd die nodig is voor de verwerking van naheffingsaanslagen en de administratieve voorbereiding van de afhandeling van bezwaarschriften

·    het aantal  vergunning- en ontheffings gerechtigden en de daarmee samenhangende verkoop van de overige produkten,

·    ervaringscijfers inzake klachten, verzoeken om informatie, te verwachten aantallen bezwaarschriften (op weigeringen van vergunningen of ontheffingen én naheffingsaanslagen) 

Naar verwachting kan op deze formatie door efficiencyslagen na twee jaar weer 1,5 fte worden bezuinigd.

 

De voor Oostelijk schil benodigde formatie parkeercontroleurs is gebaseerd op de bij de Olofsbuurt/Westerkwartier gehanteerde norm dat per gereguleerd gebied per dag minimaal twee maal één uur door twee controleurs moet worden gecontroleerd.

 

Per ploeg (7-8) parkeercontroleurs is één senior (meewerkend voorman/vrouw) nodig voor de planning en organisatie van het werk en de informatievoorziening. Er wordt ook buiten kantoortijden gewerkt. Er zijn nu twee senioren werkzaam. Als de hele formatie op orde is (30 fte) zijn er twee extra senioren nodig.

 

1 fte extra is nodig voor het eerstelijns- en preventief onderhoud aan het toegenomen bestand van parkeerautomaten tijdens reguleringstijden (langer dan 8 uur per dag en ook in het weekeinde), de pollers en de garages. Het tweede lijnsonderhoud is uitbesteed aan leveranciers en de verkeersstoringsdienst.

 

1 fte coördinator stadstoezichthouders is nodig om die taak, die tot 1996 werd vervuld door een aparte functionaris, uit het pakket van de teamleider parkeercontroleurs te halen.

 

Publieksbalie

3,2 fte medewerker publieksbalie met hoofdtaak parkeren, waarvan 1 fte voor de duur van 2 jaar

 

Toelichting

Het aantal van 3.2 fte bestaat uit 1 fte voor informatievoorziening/call centre (sinds de invoering van het nieuwe parkeerbeleid is er per dag een full time kracht nodig geweest voor de behandeling van alle telefonische verzoeken om informatie) en 2.2 fte voor baliehandelingen inzake het verstrekken van vergunningen, kras- en bezoekerskaarten voor de binnenstad en alle schilgebieden, uitgaande van het ervaringsfeit dat circa 20% van alle klanten zich bij de balie meldt voor die producten.

Een totaal van 4.2 fte baliemedewerker neemt dan door het jaar heen zes piekperiodes alsook de structurele uitgifte van alle andere parkeerproducten en de telefonische informatievoorziening voor zijn  rekening. Naar verwachting kan daarop door efficiencyslagen na twee jaar weer 1fte worden bezuinigd.

 

 

Vakteam Belastingen

0.5 fte medewerker bezwaarschriften

 

Toelichting

De berekening is gebaseerd op het aantal bezwaarschriften dat tot de invoering van het nieuwe parkeerbeleid op een aantal van 11.000 naheffingsaanslagen werd ontvangen en verwerkt door 0,5 fte bij Belastingen. De uitbreiding van de gereguleerde gebieden levert nog een 13.000 extra naheffingsaanslagen op, waardoor in totaal 1fte nodig is voor de afhandeling van de bezwaarschriften die worden verwacht op een totaal van 24.000 naheffingsaanslagen per jaar.

 


6. Financiële consequenties

 

In bijlage 1 is zo volledig mogelijk in kaart gebracht en toegelicht wat de incidentele en structurele financiële consequenties (personeel en materieel) van het nieuwe parkeerbeleid voor Puza in 2002 zijn inclusief de invoering van het gereguleerd parkeren in de Noord- en Oostschil en de exploitatie van de Phoenixgarage.