Aangepast communicatieplan herinrichting Markt

 

De markt is van iedereen. Dit is en blijft het uitgangspunt voor de communicatie van de markt. Daarom worden niet alleen de direct belanghebbenden bij het proces betrokken. Op belangrijke beslismomenten zal de hele Delftse bevolking de gelegenheid hebben hun mening te geven.De herinrichting van de markt gebeurt binnen het kader van eerder vastgesteld beleid, met name binnenstad autoluw en onder voorbehoud van functionele randvoorwaarden. De markt is immers een multifunctionele locatie voor evenementen, de weekmarkt, horeca en het historische centrum van Delft.

 

  1. De ontwerpfase (tot einde 2002)

In deze fase staat de interactie met belanghebbenden en andere gebruikers van de markt centraal. Dit is immers de fase waarin in grote lijnen beslist wordt hoe de markt er uiteindelijk uit komt te zien. In deze fase worden allereerst basismodellen voor een nieuwe inrichting ontwikkeld. Vervolgens worden deze uitgewerkt tot visuele varianten van een mogelijke nieuwe markt. Deze varianten worden vervolgens voorgelegd aan de direct belanghebbenden. Voorafgaand aan een belanghebbendenbijeenkomst waarop dit gebeurt zullen gesprekken met afzonderlijke groepen belanghebbenden plaatsvinden. Na de belanghebbendenbijeenkomst zal de Delftse bevolking door middel van een meningspeiling alle betrokken Delftenaren en bezoekers van de markt zijn mening kenbaar kunnen maken over de verschillende varianten. De resultaten worden vervolgens teruggekoppeld aan de direct belanghebbenden. Tenslotte  kiest het gemeentebestuur een van de varianten.

 

Bijgaand schema geeft weer hoe dit interactieve proces verloopt en wat de inzet van communicatie is. Het gaat in de eerste ontwerpfase om drie voorlichtings-bijeenkomsten:

  1. medio november 2001 vond een inloopbijeenkomst plaats voor alle geïnteresseerden.
  2. uiterlijk medio juli 2002 volgt een bijeenkomst voor direct betrokkenen en hun vertegenwoordigers, waarin de belanghebbenden debatteren over de varianten. Op basis van de uitkomst van deze bijeenkomst kunnen de varianten uitgewerkt worden voor de brede meningspeiling.
  1. In het najaar van 2002 volgt een tweede bijeenkomst voor direct belanghebbenden waarin het resultaat van de meningspeiling teruggekoppeld wordt.

 

Om de interactie te verbreden start in deze fase een serie publicaties:

1.       De eerste publicatie verscheen in november en bevatte een aankondiging van de inloopavond en interviews met betrokkenen.

2.       publicatie  2 verschijnt  in het najaar van 2002.  Deze publicatie bevat een verslag van de belanghebbendenbijeenkomst en een visuele presentatie van de varianten. Bovendien wordt in deze publicatie aangegeven hoe de Delftse bevolking hun mening kunnen geven.

3.       In het tweede deel van de ontwerpfase werkt het ontwerpteam de gekozen variant verder uit. Het voorlopig ontwerp wordt vervolgens gepresenteerd in de 3e publicatie.

 

3. Definitief ontwerpfase (eerste kwartaal 2003)

Januari 2003 evalueert de gemeenteraad de effecten van het invoeren van autoluwe binnenstad fase 1. Dit is het moment dat beslist wordt of fase 2 (autoluwe herinrichting Markt) doorgaat. Ook de herinrichtingsvariant wordt dan aan de raad voorgelegd. Bij positieve besluitvorming van beide beslispunten kan het vervolgtraject voor de Markt worden ingezet.

Nu duidelijk is hoe de markt er uiteindelijk uit komt te zien, kan dit ook getoond worden. Dit gebeurt door middel van een tentoonstelling, bij voorkeur in het stadhuis op de markt. De tentoonstelling bevat schetsen en impressies van de uiteindelijke markt en monsters van de materialen die gebruikt gaan worden.

 

4. Aanbestedings- en uitvoeringsdraaiboekfase (tweede en derde kwartaal 2003)

In de loop van deze fase wordt duidelijk hoe de herinrichting uitgevoerd gaat worden. De communicatie is er in deze fase op gericht om de gevolgen voor mensen die daar hinder van gaan ondervinden zo goed mogelijk  bekend te maken.

 

5. Uitvoeringsfase

Als alles volgens planning verloopt kan  in september 2003 de uitvoering beginnen. Dit moment wordt gemarkeerd door middel van een persbericht en een officiële handeling.

 

Markt en Media

Daar waar stappen in het interactieve proces worden gezet wordt de pers geïnformeerd.

 

Advertenties

Naast bovengenoemde free publicity kan er in de verschillende fasen van de herinrichting van de markt geadverteerd worden in de huis-aan-huis bladen van Delft (Delftse Post, Delft op Zondag, de Postiljon). Met de advertenties kunnen mensen worden opgeroepen om mee te doen aan de meningspeiling en kunnen de varianten worden toegelicht. Ook de uiteindelijke keuze voor een variant kan middels een advertentie worden bekendgemaakt. 

 

6. Onderzoek herinrichting van de markt

 

Aanleiding van het onderzoek

Het college heeft besloten dat belanghebbenden en gebruikers niet alleen geïnformeerd worden over de plannen, maar dat zij hier – tot op zekere hoogte – ook inspraak in hebben.

Op dit moment worden drie ruwe ontwerprichtingen (modellen) uitgewerkt tot inrichtingsvarianten. Deze uitgewerkte varianten vormen de basis van het voorbereidingstraject dat in de komende maanden zal plaatsvinden.

Er is een interactief proces opgezet met betrekking tot de communicatie over de plannen. Dit traject ziet er als volgt uit:

·         Ronde met inspraak voor direct belanghebbenden.

·         Aanscherping van de ontwerpen

·         Belanghebbendenavond waarop de nieuwe plannen worden gepresenteerd

·         Brede meningspeiling

 

Doel van het onderzoek

Doel van het onderzoek is tweeledig. Het onderzoek moet inzicht verschaffen in het oordeel van de gebruikers over de voorgestelde varianten en de verschillende elementen daaruit. Daarnaast, maar ondergeschikt, moet met dit onderzoek draagvlak gecreëerd worden voor het uiteindelijke plan onder de gebruikers van de Markt van Delft.

 

Methode van onderzoek

Aan het onderzoek zijn een aantal randvoorwaarden gekoppeld.

·         Het tweede onderzoeksdoel vereist een breed opgezet onderzoek. Zo veel mogelijk mensen moeten in de gelegenheid worden gesteld om hun mening te geven.

·         Verder kunnen deelnemers alleen hun mening geven over plannen die ze daadwerkelijk kunnen zien.

·         En ten slotte moeten de kosten van het onderzoek zo veel mogelijk worden beperkt.

 

Hoe?

Gezien bovengenoemde randvoorwaarden adviseert O&S het volgende:

Na de inspraak van de belanghebbenden dienen de varianten aangepast en uitgewerkt te worden in ‘presentabele’ plannen. Plannen die door leken te beoordelen zijn, zowel in hun totaliteit als op onderdelen. Wij denken hierbij aan maquettes èn heldere, redelijk uitgewerkte driedimensionale schetsen. Voor de vergelijkbaarheid moeten de varianten op dezelfde wijze worden uitgewerkt en alleen inhoudelijk van elkaar afwijken.

 

Er wordt via drie ingangen gemeten:

·         ‘Fysiek’ in het Stadhuis met maquettes en een gestructureerde vragenlijst.

·         Door middel van een kleurenbijlage in de Stadskrant, waarin de plannen worden toegelicht en een korte gestructureerde vragenlijst is opgenomen. Hierin wordt ook gewezen op de mogelijkheid in het Stadhuis te gaan kijken en op het Internet.

·         Door middel van een oproep op de Delft portal of de nieuwe gemeentesite (ook met driedimensionale ontwerpen en een gestructureerde vragenlijst).

 

De maquettes worden gedurende twee weken op donderdag, vrijdagavond en zaterdag in het Stadhuis t.b.v. het onderzoek neergezet. Inwoners en bezoekers van Delft worden vervolgens op verschillende manieren aangespoord het Stadhuis te bezoeken en ter plekke de korte vragenlijst in te vullen.

 

Een van die manieren is via de Stadskrant die huis aan huis wordt verspreid (40.000 adressen). In de Stadskrant wordt een opvallende kleurenbijlage bijgevoegd waarin de drie varianten worden gepresenteerd. De ontvanger kan kiezen om de bijgevoegde vragenlijst in te vullen en te retourneren of naar het Stadhuis te gaan om de maquettes te bekijken. Ten slotte wordt er ook nog verwezen naar het Internet waarop de plannen ook te bekijken zijn.

 

Op de Delft portal en/of de nieuwe gemeentesite wordt een link naar de ontwerpen en de vragenlijst geplaatst, zodat ook iedere bezoeker van de site in de gelegenheid wordt gesteld zijn/haar voorkeur uit te spreken.

 

Werving tot deelname

Om iedereen in de gelegenheid te stellen aan het onderzoek deel te nemen, moet het onderzoek breed aangekondigd worden. Het grote publiek kan bereikt worden door middel van de Stadskrant. De opvallende bijlage stelt iedereen in staat een stem uit te brengen. Daarnaast wordt de meningspeiling aangekondigd op de lokale radio, in de Delftse Post en eventueel in andere bladen. In de aankondigingen wordt verwezen naar de tijden waarop de maquettes in het Stadhuis zijn te bezichtigen en de twee andere mogelijkheden om te stemmen.

Op de gemeentesite en de Delft portal wordt daarnaast ook verwezen naar de plannen en de mogelijkheden hierover een mening te geven.

Tot slot worden mensen op de Markt aangesproken tijdens de uren dat de maquettes te bezichtigen zijn in het Stadhuis.

 

Wij stellen voor dat Onderzoek & Statistiek de uitvoering van het onderzoek voor haar rekening neemt en dat het Vakteam Communicatie de aankondigingen van het onderzoek verzorgt.

 

Te verwachten respons

Het is zeer moeilijk in te schatten hoe hoog de respons m.b.v. deze drie methoden zal worden. Gestreefd wordt naar enkele duizenden, echter uitzetten van een ‘enquête’ in de Stadskrant is zeer vrijblijvend. Het hangt zeer van de communicatie-activiteiten en de attentiewaarde van de kleurenbijlage af in hoeverre de streefaantallen worden gehaald.