Rapport luchtkwaliteit 2001 Gemeente Delft
Gemeente: Delft Datum:
10 juni 2002
Dit rapport betreft de
rapportage over de luchtkwaliteit van de gemeente Delft in de provincie
Zuid-Holland voor het jaar 2001 conform het Besluit luchtkwaliteit (Stb. 2000,
269) van 11 juni 2001.
Nagegaan is of er sprake is
van overschrijdingen van de wettelijke luchtkwaliteitsnormen in het Besluit
luchtkwaliteit voor de
luchtverontreinigende stoffen: stikstofdioxide (NO2), koolmonoxide
(CO), zwevende deeltjes, ook wel fijn stof (PM10), en benzeen (C6H6).
De gemeente is gelegen
in een stedelijk gebied. De achtergrondconcentraties worden mede
bepaald door de aanwezigheid van het industriegebied Rijnmond. Er zijn
overschrijdingen van luchtkwaliteitsnormen geconstateerd.
Stikstofdioxiode
·
Op alle 33 onderzochte
locaties langs binnenstedelijke wegen wordt voor de jaargemiddelde
concentraties van NO2 de wettelijke grenswaarde (40 mg/m3 ) overschreden. De onderzochte
locaties, waar de overschrijdingen zijn opgetreden, zijn voetgangersgebieden
(trottoirs) direct langs de weg.
·
Uit de gegevens van
Rijkswaterstaat en de ‘Zonekaart luchtkwaliteit langs wegen van de Provincie
Zuid-Holland 2000’ blijkt dat binnen een groot gebied (circa 500-600 meter) aan
weerszijden van de rijksweg A13 sprake is van overschrijding van de
wettelijke grenswaarde (40 mg/m3
) voor de jaargemiddelde
concentraties van NO2.
·
Op 11 van de 33
onderzochte plaatsen wordt in 2001 voor de jaargemiddelde concentratie van NO2
ook de plandrempel (58 mg/m3)
overschreden. Binnen dit gebied betreft het circa 4000 meter trottoir[I1] en
worden ca. 1250 personen aan de verontreiniging blootgesteld. Voor het komende
jaar wordt voor deze locatie(s) conform artikel 25 van het Besluit luchtkwaliteit
een plan opgesteld teneinde in 2010 te
voldoen aan de wettelijke luchtkwaliteitsnormen.
·
Uit de gegevens van
Rijkswaterstaat en de Zonekaart luchtkwaliteit langs wegen van de Provincie
Zuid-Holland 2000 blijkt dat binnen een gebied ter grootte van circa 100 meter
aan weerszijden van de rijksweg A13 sprake is van overschrijding van de
plandrempel (58 mg/m3
) voor de jaargemiddelde
concentraties van NO2. Het is niet goed aan te
geven hoeveel personen binnen het bovengenoemde gebied aan deze verontreiniging
blootgesteld worden.
·
Bij 0 verkeerssituaties
is het aantal overschrijdingen van de uurgemiddelde concentraties van NO2
van de grenswaarde (200 mg/m3)
groter dan het wettelijke toegestane aantal 18.
·
Bij 0 drukke
verkeerssituaties (meer dan 40.000 voertuigen per etmaal) is het aantal
overschrijdingen van de uurgemiddelde concentraties van NO2 van de
plandrempel (290 mg/m3)
groter dan het wettelijke toegestane aantal 18.
·
De oorzaak van de
overschrijding(en) met betrekking tot NO2 is naast het wegverkeer
van de rijksweg A13 en de binnenstedelijke wegen met name de hoge
achtergrondconcentratie in Delft (circa 35 mg/m3). De bijdrage van industriële bronnen
(DSM-Gist) is zeer beperkt (< 1 mg/m3).
Zwevende deeltjes (fijn stof)
·
Op 22 plaatsen heeft de
jaargemiddelde concentratie van PM10 de wettelijke grenswaarde (40 mg/m3) overschreden. De onderzochte
locaties, waar de overschrijdingen zijn opgetreden, zijn voetgangersgebieden
(trottoirs) direct langs de weg.
·
Op 6 plaatsen heeft de
jaargemiddelde concentratie van PM10 ook de plandrempel (46 mg/m3) overschreden. De onderzochte
locaties, waar de overschrijdingen zijn opgetreden, zijn voetgangersgebieden
(trottoirs) direct langs de weg. Binnen dit gebied betreft het circa 1700 meter
trottoir[I2] en
worden ca. 450 personen aan de verontreiniging blootgesteld.
·
Op alle 33 onderzochte
plaatsen en mogelijk in de gehele gemeente is het aantal overschrijdingen van
de 24 uurgemiddelde concentratie van PM10 van de grenswaarde (50 mg/m3) groter dan het wettelijke toegestane
aantal 35.
·
Op 20 van de 33
onderzochte plaatsen is het aantal overschrijdingen van de 24 uurgemiddelde
concentratie van PM10 van de plandrempel (70 mg/m3 ) ook groter dan het wettelijke
toegestane aantal 35.
·
De oorzaak van de
overschrijding(en) met betrekking tot PM10 is voornamelijk de hoge
achtergrondconcentratie en in mindere mate het verkeer op de rijksweg A13
Benzeen
·
In de gemeente doen
zich geen situaties voor met drukke wegen én stagnerend verkeer, daarnaast zijn
er ook geen slecht geventileerde parkeergarages aanwezig Er bestaat daarom geen vermoeden dat voor benzeen
de wettelijke luchtkwaliteitsnorm voor de jaargemiddelde concentratie (10 mg/m3) wordt overschreden.
Koolmonoxide
·
In de gemeente doen
zich geen situaties voor met drukke wegen én stagnerend verkeer. Er bestaat
daarom geen vermoeden dat voor koolmonoxide (CO) de wettelijke
luchtkwaliteitsnorm (6000 mg/m3
98 percentiel van de 8-uurgemiddelde concentraties) wordt overschreden.
Naam: Gemeente Delft
(post)adres: Postbus 340
postcode en plaats: 2600
AH Delft
Naam (1) opsteller
rapport: dhr. G.J. Ravensbergen
Naam (2) opsteller
rapport: ………………………….
Naam contactpersoon
gemeente: dhr. G.J. Ravensbergen
Dit rapport betreft de
rapportage over de luchtkwaliteit van de gemeente Delft in de provincie
Zuid-Holland voor het jaar 2001 conform het Besluit luchtkwaliteit (Stb. 269).
Het rapport is op 27
augustus 2002 te Delft goedgekeurd door Burgemeester en Wethouders.
,burgemeester.
,secretaris.
Samenvatting 1
Hoofdstuk 1. Inleiding..................................................................................................................... 5
Hoofdstuk 2. Algemene gegevens over de gemeente en
haar omgeving............................................... 6
Hoofdstuk 3. Bronnen van luchtverontreiniging en te
onderzoeken locaties in de gemeente.................... 7
Hoofdstuk 4. Resultaten en beoordeling voor het jaar
2001................................................................. 8
Paragraaf 4.1. Stikstofdioxide....................................................................................................... 8
Paragraaf 4.1.1. Jaargemiddelde concentraties NO2................................................................. 8
Paragraaf 4.1.2. Uurgemiddelde concentratie van NO2.............................................................. 9
Paragraaf 4.2. Zwevende deeltjes (fijn stof)................................................................................... 10
Paragraaf 4.2.1 Jaargemiddelde concentraties PM10............................................................... 10
Paragraaf 4.2.2 24 uurgemiddelde
concentraties van PM10..................................................... 10
Paragraaf 4.3. Benzeen............................................................................................................. 11
Paragraaf 4.4. Koolmonoxide...................................................................................................... 11
Hoofdstuk 5. Referenties............................................................................................................... 11
Bijlagen....................................................................................................................................... 11
In dit rapport wordt de
luchtkwaliteit van de gemeente Delft in de provincie Zuid-Holland beschreven
voor het jaar 2001.
Nagegaan wordt of er sprake is van overschrijdingen van de wettelijke
luchtkwaliteitsnormen in het Besluit luchtkwaliteit van de
luchtverontreinigende stoffen: stikstof dioxide (NO2), koolmonoxide
(CO), fijn stof (PM10), en benzeen (C6H6). De
luchtkwaliteit met betrekking tot zwaveldioxide (SO2) en lood (Pb)
komt in de provinciale rapportage aan de orde. De verontreiniging door deze
stoffen is representatief voor de algemene luchtkwaliteit in Nederland.
De voornaamste bronnen van
luchtverontreiniging zijn wegverkeer, industriële bedrijven en de landbouw. NO2
wordt voornamelijk veroorzaakt door snelrijdend en optrekkend verkeer. Benzeen
en CO komen voornamelijk vrij bij stagnerend verkeer. De bronnen voor fijn stof
zijn zeer divers: verkeer, industrie; en vele natuurlijke bronnen.
De concentraties van NO2, CO en benzeen (C6H6)
kunnen significant zijn verhoogd door locale emissies en door plaatselijke
omstandigheden die de verspreiding in de atmosfeer belemmeren.
De luchtkwaliteitnormen voor
PM10 worden nagenoeg in geheel Nederland overschreden en het nemen
van maatregelen valt onder het rijksbeleid.
De gevolgen van
luchtverontreinigende stoffen kunnen zijn schade aan de gezondheid van mensen
en dieren, en schade aan planten en gebouwen. NO2 en PM10 veroorzaken
schade aan luchtwegen en versterken hooikoorts, allergische en astmatische
problemen. Benzeen is kankerverwekkend.
De rapportageplicht in het
Besluit luchtkwaliteit heeft betrekking op plaatsen waar naar redelijke
verwachting mensen worden blootgesteld aan te hoge concentraties luchtverontreiniging.
De luchtkwaliteitsniveaus zijn vastgelegd in de vorm van grenswaarden,
plandrempels en alarmdrempels.
Indien de grenswaarde niet
wordt overschreden voldoet de luchtkwaliteit aan de wettelijke norm en zijn
geen maatregelen vereist. Bij overschrijden van plandrempels moet er een plan
worden opgesteld met maatregelen ter beperking van de luchtverontreiniging. Bij
overschrijding van alarmwaarden dient men te handelen conform de procedures
beschreven in de Smogregeling 2001 (Stcrt. 2001, 109).
In de gemeente wonen
96.441 inwoners (Jaarboek bestuursinformatie 2001). In de woonkernen zijn twee
industriekernen (Schieoevers Noord- en Zuid en DSM Gist/Calvé). De
belangrijkste drukke hoofdwegen die woongebieden doorkruisen zijn de
Kruithuisweg en de Provincialeweg. Verder ligt Delft ingeklemd tussen de
rijkswegen A13 en A4
Tabel 1: algemene
gegevens van de gemeente
Soort gebied |
Stedelijk gebied |
Soort omgeving |
Deels open weidegebied; deels stedelijk gebied |
Belangrijke
topografische gegevens |
Ligging nabij rijksweg
A13 en A4 |
Gebruikte regionale
milieuverkeerskaart, naam regio |
N.v.t. |
Toelichting op
gebruikte milieuverkeerskaart |
Pandora (AGV);
Verkeersmilieukaarten 1996-2010 |
Naam gebruikte
milieumodel |
CAR II, versie 1.0 |
Naam gebruikt
verspreidingsmodel |
Pluim-model (i.v.m.
DSM-Gist) |
Naam weerstation
gebruikte klimaatgegevens |
N.v.t. |
Jaargemiddelde
windsnelheid hoger/lager dan gemiddeld |
N.v.t. |
Opmerking t.a.v. de
gebruikte klimaatgegevens |
N.v.t. |
Gegevens die niet
verkregen konden worden, aangeleverd zijn of onzeker zijn |
N.v.t. |
Geplande grootschalige
ontwikkelingen of ingrijpende wijziging in infrastructuur |
Op termijn eventueel de
doortrekking van de rijksweg A4. |
In tabel 2 wordt een
opsomming gegeven van de belangrijkste bronnen van luchtverontreiniging in de
gemeente.
In tabel 3 zijn de
locaties vermeld waar verwacht wordt dat overschrijdingen van grenswaarden
plaats kunnen vinden.
Tabel 2: Lijst van
drukke wegen
Benaming |
Verkeersintensiteit [voertuigen/etmaal] |
Aandeel vrachtverkeer % |
Provincialeweg |
23300 |
11 |
Kruithuisweg |
26600 |
11 |
Wateringsevest |
22200 |
11 |
Westlandseweg |
26500 |
13 |
Kvar Savaweg |
25600 |
8 |
Zuidwal |
23700 |
15 |
Michiel de Ruyterweg |
24000 |
18 |
Oostpoortweg |
25600 |
16 |
|
|
|
Tabel 3 : Te
onderzoeken locaties
Locatie |
Reden van onderzoek |
Zie bijlage 1 |
Drukke
binnenstedelijke wegen en locaties nabij Rijksweg A4 en A13 |
|
|
|
|
In het volgende
hoofdstuk wordt aangegeven of bij de hierboven genoemde locaties sprake is van
overschrijding van grenswaarden of van plandrempels. Detailgegevens zijn terug
te vinden in de tabellen van bijlage 1.
In dit hoofdstuk zullen
achtereenvolgens overzichten worden gegeven van de opgetreden concentraties
en de overschrijdingen van grenswaarden en plandrempels van de
luchtverontreinigende stoffen: NO2, PM10, benzeen, en CO.
Indien de
berekende of gemeten concentraties representatief zijn voor een groter gebied
of het wegvak zal dit worden vermeld.
Toetsing van
de berekende en gemeten concentraties geschiedt aan de grenswaarden en
plandrempels aangegeven in het Besluit luchtkwaliteit (Stb. 200, 267).
Voor NO2
en PM10 zijn in bijlage 1 tabellen opgenomen met berekende of
gemeten concentraties en aantallen keren dat overschrijdingen hebben
plaatsgevonden.
De concentraties NO2
zijn bepaald voor de locaties aangegeven in bijlage 1. De achtergrond
concentratie voor grote delen van de gemeente is relatief hoog door de nabije
ligging van het industriegebied Rijnmond en de rijksweg A13.
Op 33 locaties gelegen
langs binnenstedelijke wegen zijn overschrijdingen van luchtkwaliteitsnormen
geconstateerd. In de tabel “jaargemiddelde NO2 “ in bijlage 1 zijn
de locaties en de gemeten en berekende concentraties weergegeven.
Resumé :
·
Op alle 33 onderzochte
locaties langs binnenstedelijke wegen wordt voor de jaargemiddelde
concentraties van NO2 de wettelijke grenswaarde (40 mg/m3 ) overschreden. De onderzochte
locaties, waar de overschrijdingen zijn opgetreden, zijn voetgangersgebieden
(trottoirs) direct langs de weg.
·
Uit de gegevens van
Rijkswaterstaat en de ‘Zonekaart luchtkwaliteit langs wegen van de Provincie
Zuid-Holland 2000’ blijkt dat binnen een groot gebied (circa 500-600 meter) aan
weerszijden van de rijksweg A13 sprake is van overschrijding van de wettelijke
grenswaarde (40 mg/m3
) voor de jaargemiddelde
concentraties van NO2. Het is niet goed aan te
geven hoeveel personen binnen het bovengenoemde gebied aan deze verontreiniging
blootgesteld worden.
·
Op 11 van de 33
onderzochte plaatsen wordt in 2001 voor de jaargemiddelde concentratie van NO2
ook de plandrempel (58 mg/m3)
overschreden.Voor het komende jaar wordt voor deze locatie(s) conform artikel
25 van het Besluit luchtkwaliteit een plan opgesteld teneinde in 2010 te voldoen aan de wettelijke luchtkwaliteitsnormen.
·
Uit de gegevens van
Rijkswaterstaat en de Zonekaart luchtkwaliteit langs wegen van de Provincie
Zuid-Holland 2000 blijkt dat binnen een gebied ter grootte van circa 100 meter
aan weerszijden van de rijksweg A13 sprake is van overschrijding van de plandrempel
(58 mg/m3 ) voor de jaargemiddelde concentraties
van NO2. Het is niet goed aan te geven hoeveel
personen binnen het bovengenoemde gebied aan deze verontreiniging blootgesteld.
Binnen dit gebied zijn aan de oostzijde van de rijksweg A13 onder meer twee
sportparken (Wippolder en Biesland) gelegen.
·
De oorzaak van de
overschrijding(en) met betrekking tot NO2 is naast het wegverkeer
van de rijksweg A13 en de binnenstedelijke wegen met name de hoge
achtergrondconcentratie in Delft (circa 35 mg/m3). De bijdrage van industriële bronnen
(DSM-Gist) is zeer beperkt (< 1 mg/m3).
Voor 33 locaties
waarvoor op grond van een bijzondere situatie overschrijdingen verwacht worden,
is het aantal uurgemiddelde concentraties van NO2 dat de grenswaarde
heeft overschreden bepaald. In de tabel “uurgemiddelde concentratie van NO2
“ in bijlage 1 zijn locaties en aantallen keren van de overschrijdingen
weergegeven.
Resumé:
·
Bij 0 verkeerssituaties
is het aantal overschrijdingen van de uurgemiddelde concentraties van NO2
van de grenswaarde (200 mg/m3)
groter dan het wettelijke toegestane aantal 18.
·
Bij 0 drukke
verkeerssituaties (meer dan 40.000 voertuigen per etmaal) is het aantal
overschrijdingen van de uurgemiddelde concentraties van NO2 van de
plandrempel (290 mg/m3)
groter dan het wettelijke toegestane aantal 18.
Jaargemiddelde
concentraties van PM10 en aantal
24 uurgemiddelde concentraties van PM10 die de grenswaarde
hebben overschreden zijn bepaald voor de locaties aangegeven in tabel 3 van het
vorige hoofdstuk. Resultaten van metingen of berekeningen voor die locaties
zijn te vinden in tabel: “24uurgemidd. Concentratie PM10 die juist 35 maal
per kalenderjaar wordt overschreden” in bijlage 1.
Op 22 van de 33
onderzochte locaties zijn overschrijdingen van de luchtkwaliteitsnormen voor de
jaargemiddelde concentratie van PM10 geconstateerd.
Resumé
·
Op 22 plaatsen heeft de
jaargemiddelde concentratie van PM10 de wettelijke grenswaarde (40 mg/m3) overschreden. De onderzochte
locaties, waar de overschrijdingen zijn opgetreden, zijn voetgangersgebieden
(trottoirs) direct langs de weg.
·
Op 6 plaatsen heeft de
jaargemiddelde concentratie van PM10 ook de plandrempel (46 mg/m3) overschreden. De onderzochte
locaties, waar de overschrijdingen zijn opgetreden, zijn voetgangersgebieden
(trottoirs) direct langs de weg. Binnen dit gebied betreft het circa 1700 meter
trottoir[I3] en worden
ca. 450 personen aan de verontreiniging blootgesteld.
Op alle 33 onderzochte
plaatsen is het aantal overschrijdingen van de 24 uurgemiddelde concentraties
van PM10 van de grenswaarde groter dan het wettelijke toegestane
aantal.
Resumé:
·
Op alle 33 onderzochte
plaatsen en mogelijk in de gehele gemeente is het aantal overschrijdingen van
de 24 uurgemiddelde concentratie van PM10 van de grenswaarde (50 mg/m3) groter dan het wettelijke toegestane
aantal 35.
·
Op 20 van de 33
onderzochte plaatsen is het aantal overschrijdingen van de 24 uurgemiddelde
concentratie van PM10 van de plandrempel (70 mg/m3 ) ook groter dan het wettelijke
toegestane aantal 35.
In de gemeente doen zich
geen situaties voor met drukke wegen én stagnerend verkeer, daarnaast zijn er
ook geen slecht geventileerde parkeergarages aanwezig Er bestaat daarom geen vermoeden dat voor benzeen de wettelijke
luchtkwaliteitsnorm voor de jaargemiddelde concentratie (10 mg/m3) wordt overschreden.
In de gemeente doen zich
geen situaties voor met drukke wegen én stagnerend verkeer. Er bestaat daarom
geen vermoeden dat voor CO de wettelijke luchtkwaliteitsnorm (6000 mg/m3 98 percentiel van de 8-uurgemiddelde
concentraties) wordt overschreden.
- Verkeersmilieukaarten
gemeente Delft1996-2010
- Verkeerstellingen
2000-2001
- Zonekaart
luchtkwaliteit langs wegen (stikstofdioxide jaargemiddelde 2000), Provincie
Zuid-Holland
- Berkening Provincie
Zuid-Holland m.b.t. de bijdrage van de DSM Gist aan de jaargemiddelde
concentratie stikstofdioxide
Bijlage 1: tabellen met
concentraties van luchtverontreinigende stoffen
Pagina: 9
[I1]betreft
het …m trottoir, is gelegen een ziekenhuis, een school, een park, een
kinderdagverblijf of andere verblijfplaats van een gevoelige groep van personen
Pagina: 9
[I2]betreft
het …m trottoir, is gelegen een ziekenhuis, een school, een park, een
kinderdagverblijf of andere verblijfplaats van een gevoelige groep van personen
Pagina: 9
[I3]betreft
het …m trottoir, is gelegen een ziekenhuis, een school, een park, een
kinderdagverblijf of andere verblijfplaats van een gevoelige groep van personen