Het
Besluit Luchtkwaliteit kent als normen grenswaarden die in de toekomst,
(in 2010 voor NO2 ) dienen te worden gehaald en plandrempels die
elk jaar strenger worden totdat de grenswaarde in 2010 is bereikt. De grenswaarde voor NO2 bedraagt 40 mg/m3.
De plandrempel voor NO2 voor 2001
bedraagt 58 mg/m3.
Bij
alle 33 onderzochte locaties wordt de grenswaarde overschreden. Bij 11 van de 33
onderzochte locaties wordt de plandrempel overschreden. Voor deze 11 locaties dient
een plan te worden opgesteld waarin maatregelen worden geformuleerd gericht op
het voldoen aan de grenswaarde in 2010.
Deze
locaties zijn:
Weg |
NO2
(stikstofdioxide) in mg/m3 |
Delfgauwseweg
(nabij viaduct rijksweg A13) |
82,1 |
Oostpoortweg
|
69,9 |
Michiel
de Ruyterweg |
64,8 |
Zuidwal
(tussen Westvest en Lange Geer) |
64,5 |
Kvar
Savawweg (woningen Brasserkade) |
64,1 |
Julianalaan
(nabij Oostplein) |
63,6 |
Nassaulaan
(zijde rijksweg A13) |
61,5 |
Maria
Duystlaan |
60,8 |
Westlandseweg
(tussen Westvest en Krakeelpolderweg) |
59,7 |
Wateringsevest
|
59,2 |
Oostsingel
(nabij Oostplein) |
58,3 |
De
berekende waarden hebben betrekking op het trottoir langs de betreffende weg,
tenzij anders vermeld.
Op 6
andere wegen (Westvest, Ruys de Beerenbrouckstraat, Vrijenbanselaan,
Bonairestraat, St. Jorisweg en Van Miereveltlaan) dreigt de komende jaren de
plandrempel te worden overschreden. De drie laatstgenoemde wegen ondervinden
een bijdrage aan de luchtverontreiniging vanwege de A13 .
Een
verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/u leidt tot een afname van de
immissie. In Overschie leidt de snelheidsverlaging van 100 naar 80 km/u tot een
verwachte afname van de uitlaatgassen van 7 %. De eerste reacties van
omwonenden zijn positief. Wat het effect is van een verlaging van 120 naar 80
km/u (of 100 km/u) voor Delft kan met behulp van het beschikbare CAR II-model
niet berekend worden. In algemene zin geldt dat een verlaging van de
verkeersintensiteit, een verlaging van de fractie vrachtverkeer en een
snelheidsverlaging de meest effectieve maatregelen voor een betere
luchtkwaliteit zijn.
Naast
een verbetering van de luchtkwaliteit, heeft een snelheidsverlaging ook een
afname van de geluidbelasting tot gevolg. Een afname van 120 naar 100 km/u
leidt tot een afname van indicatief maximaal 2 dB(A), een verlaging van 120
naar 80 km/u leidt tot een afname van maximaal circa 4 dB(A). De daadwerkelijke
afname verschilt per situatie (afstand tot weg, wel of geen afscherming, hoogte
waarneempunt etc.).