MOTIVERING VAN DE AMBTSHALVE WIJZIGINGEN
 
A. Belangrijke wijzigingen.

 

1. Ipse (Km-26-A-5).

Ten tijde van de terinzagelegging in ontwerp is een bouwplan voor het Ipse- vestiging aan de Paardenmarkt in procedure gebracht. Ipse stelt zich tot doel geestelijk gehandicapten huisvesting en verzorging te bieden. Ten behoeve van de verbetering van de financiële grondslagen van het plan zullen maximaal 20 woningen toegevoegd kunnen worden. Tussen Ipse en de Kantoorgracht wordt een langzaamverkeersroute aangebracht.

 Er zijn bezwaren ingediend die onder meer betrekking hebben op de hoogteopbouw. Met het bouwplan was verder in het ontwerp bestemmingsplan niet op de juiste wijze rekening gehouden. Voorts is gebleken dat de Rijksdienst voor de Monumentenzorg zich niet kon verenigen met het bouwplan. Bijstelling is noodzakelijk. Daarom is het beter de directe vertaling van het huidige bouwplan niet langer in het bestemmingsplan over te nemen maar een transformatielocatie (nr. 46) toe te voegen. Daarin worden criteria vastgelegd waaraan bij de voortgezette planontwikkeling rekening gehouden moet worden. Deze bieden voldoende ruimte om te komen tot een gewijzigd ontwerp voor een bouwplan dat past in het beschermde stadsgezicht en in de (woon)omgeving. De hoogtenopbouw zal een afgeleide zijn van het te behouden Voorhuis. Het is de bedoeling dat daartegen u-vormige nieuwbouw wordt gerealiseerd met – in hoofdzaak – twee tot vier bouwlagen in de gevelvlakken. In een denkbeeldig kapprofiel kunnen ook ruimten worden ondergebracht.

 

2. Zuidwal (Kz-10-A-7).

In de toekomst zal tramlijn 19 naar het TU-gebied worden doorgetrokken. Het tracé loopt over de Zuidwal. Er is voldoende ruimte, maar de beschikbare breedte zal opnieuw ingedeeld moeten worden waarbij een strook die in het ontwerp bestemmingsplan de bestemming “verkeers-en verblijfsgebied openbaar(Vb(o))” heeft gewijzigd wordt in “Wegverkeer (Vw)”
Bij de reconstructie zal deze grond nodig zijn om de rijbanen op een goede en veilige manier vorm te geven.

 

3. Asvest – Achterom.

Mede naar aanleiding van zienswijzen is een ambtelijke studie verricht naar de mogelijkheden die transformatielocatie 1 biedt. Het betreft het bouwblok dat begrensd wordt door het Achterom en de Asvest/Zuidwal. Tevens maakt de Hamtunnel deel uit van de locatie. Het is de bedoeling dat aan de oost- en de zuidzijde van het bouwblok dat gedeeltelijk door Asvest en Achterom wordt begrensd een ontwikkeling op gang komt die uiteindelijk in een volwaardige pleinwand zal resulteren. De stedenbouwkundige kenmerken van dit pleingebied rechtvaardigen incidenteel een vierlaagse bebouwing, met dien verstande dat een goede afwisseling in bouwhoogten moet worden vastgelegd. Verder moet er voor gewaakt worden dat de bruikbaarheid, waaronder bezonning en privacy van woningen aan het Achterom niet achteruitgaat. Tevens is de visuele kwaliteit van groot belang. Daarom zal in de in voorbereiding zijnde nota Beeldregie Binnenstad aandacht aan de vormgevingsapecten worden geschonken. 

 

3. Dakterrassen.

In de binnenstad komen dakterrassen veel voor. Het is een goede voorziening in een eigen buitenruimte voor bovenwoningen, met name in het kernwinkelgebied. In het ontwerp bestemmingsplan was bepaald dat een dakterras mag worden gerealiseerd met een afrastering waarvan de hoogte – gemeten tot de bovenzijde van de aanbouw – 1.80 meter mag bedragen. Gebleken is dat daardoor het gevaar bestaat dat de bruikbaarheid van erven en tuinen die op de begane grond aanwezig zijn onevenredig benadeeld kan worden door vermindering van uitzicht en zonlichttoetreding. Daarom is een verlaging tot 1 meter geboden, uitgezonderd een lengte van 2 meter aansluitend aan en loodrecht op de achtergevel. Tevens is in het gewijzigd vastgestelde bestemmingsplan bepaald dat dakterrassen uitsluitend op aanbouwen die minimaal één bouwlaag minder hebben dan het bijbehorende hoofdgebouw mogen worden gerealiseerd. Dit om te voorkomen dat op platte daken van hoofdgebouwen of op aanbouwen die even hoog zijn als hoofdgebouwen dakterrassen worden gemaakt.

 

4. Skateboardbaan Paardenmarkt (Km- 3-A-1).

Recent is de bouw van een skateboardbaan aan het noordoostelijk deel van de Paardenmarkt voltooid. Voorheen werd vooral op het Doelenplein en bij het aldaar gevestigde Filmhuis overlast ondervonden van jongeren die deze vorm van vrijetijdsbesteding beoefenen. Bij de nu gekozen locatie zijn weinig woningen aanwezig. Enige overlast is niet altijd te voorkomen. Een voorziening in de Delftse Hout is voor de jongere kinderen te ver weg. Tenslotte rekent de gemeente het tot haar verantwoordelijkheid om ook voor deze groep van jongeren passende speelvoorzieningen tot stand te brengen.

 

5. Pluympot (Km-10-A-2).

 

De westzijde van deze straat is opgenomen onder de transformatielocaties. Het zijn voor een deel achterkanten die een groeiproces naar voorkanten kunnen doormaken. In het ontwerp bestemmingsplan was de bestemming “Erf” aan deze bebouwing geven, hoewel het de bedoeling was een bestemming “Woondoeleinden” te geven met directe bouwtitel. Aldaar kan – in hoofdzaak – tweelaagse bebouwing worden opgericht, waarbij een goede afstemming met de oostkant van de Pluympot van belang is. In dit kader kan vermeld worden dat de aanvankelijk opgenomen bouwhoogte teruggebracht is naar aanleiding van zienswijzen.

 

6. TU-bibliotheek (Km-24-A-3).

 

In verband met een binnengekomen bouwaanvraag die past in de afgesproken voorwaarden is het niet langer nodig de TU-bibliotheek op te nemen onder de transformatielocaties.

 

7. Oostplantsoen, Roeivereniging DDS (Km-25-A-4).

Tussen weg en water bevindt zich de bebouwing van de Roeivereniging DDS. In het (voor)ontwerp bestemmingsplan was al rekening gehouden met plannen tot verbouwing van deze accommodatie. Gebleken is dat een aanbouw, zuidelijk van het bestaande gedeelte, op een juridisch betere wijze in het plan verwerkt moest worden.

 

8. Hoogheemraadschap (Km-27-A-6).


In het ontwerp bestemmingsplan was een transformatielocatie opgenomen om nieuwbouw van een kantoor voor deze instelling mogelijk te maken. Het gaat om ca. 800 m² kantoorvloeroppervlak in een gedeeltelijk verdiept te bouwen pand (goothoogte maximaal 8 meter) op het binnenterrein. Er is aldaar op het binnenterrein reeds bebouwing aanwezig van het Hoogheemraadschap. Er is in het verleden een aantal keren overlegd met deze instelling. Een bouwplan dat paste in het bestemmingsplan Komplan 1976 zou ten koste gaan van een zeer fraaie beuk achter sociëteit Phoenix. Daarom is in 1998 afgesproken het geplande kantoor een kwart slag te draaien. Daarmee wordt tevens een goede pleinwand gecreëerd. Met een bewoner van een pand aan de Oude Delft die ten behoeve van dit bouwplan tuingrond verkocht heeft is door het Hoogheemraadschap een overeenkomst gesloten. Het desbetreffende huis zal te zijner tijd in zijn geheel worden toegevoegd aan het kantorenbestand van het Hoogheemraadschap.  De gemeente hecht eraan de wens van het Hoogheemraadschap om in de binnenstad van Delft gehuisvest te blijven te honoreren. er is de komende jaren sprake van een toenemende behoefte aan werkplekken omdat de taken van het Hoogheemraadschap uitgebreid worden. Het is voor alle partijen echter duidelijk is dat toevoeging van nog meer permanente bebouwing op het binnenterrein voorkomen moet worden. In verband met een over te nemen zienswijze is de transformatielocatie verkleind tot de destijds afgesproken plek waar het kantoor het best gebouwd kan worden.

 

9. Fietstrommels.

 

Er bestaat behoefte aan een betere bergingsmogelijkheid van fietsen voor bewoners. Tot nu worden rijwielen her en der in de open lucht neergezet. Er is vandalisme en diefstal van de vaak dure rijwielen. Tevens zijn de her en der neergezette fietsen niet fraai om te zien. Daarom wordt gedacht aan gesloten bergingen. In het gewijzigd vast te stellen bestemmingsplan is daarvoor een vrijstellingsmogelijkheid opgenomen. Op het openbaar gebied kunnen fietstrommels in principe worden gebouwd. Voorwaarde is dat een en ander past in de cultuurhistorische karakteristiek, dan wel daar niet mee in strijd komt. In de Nota Beeldregie Binnenstad zal aan dit onderwerp aandacht worden gegeven en zullen criteria worden opgenomen die bij een voorgenomen plaatsing in acht genomen moeten worden. De verlening van een vrijstelling wordt niet overwogen als sprake is van strijdigheid met redelijke eisen van welstand. Tevens is het mogelijk fietstrommels in de bestemming “Groenvoorzieningen” te bouwen. Hiervoor gelden dezelfde condities.

 

10. Nota Beeldregie Binnenstad.

In het plan wordt op een aantal plaatsen verwezen naar de Nota Beeldregie Binnenstad. Het betreft de wettelijk verplichte beleidsnota voor de welstandsbeoordeling van o.m. bouwplannen binnen het beschermd stadsgezicht. Deze nota is nog niet gereed op het moment van de vaststelling van het bestemmingsplan. Tevens is nog niet zeker of die nota toegepast kan worden op het tijdstip waarop het bestemmingsplan rechtskracht gekregen zal hebben. Verwijzing naar beleidsdocumenten in conceptvorm heeft geen zin. In verband hiermee is aan de begripsbepalingen van artikel 1 een definitie toegevoegd welke als praktische consequentie heeft dat slechts getoetst kan worden aan een Nota Beeldregie Binnenstad die door burgemeester en wethouders is vastgesteld. Dat betekent dat de conceptnota onderwerp van informatie en inspraak is geweest en dat deze tevens is behandeld in een raadscommissie. Het is tenslotte nog nie zeker of het stuk de naam Nota Beeldregie Binnenstad zal krijgen. Daarom wordt in de begripsbepaling toegevoegd: “of een daarmee gelijkt te stellen beleidsnota inzake de visuele kwaliteit.”

 

11. FunctieLimiteringsSysteem

In artikel 13 van de voorschriften is het FunctieLimiteringsSysteem opgenomen. Een belangrijk onderdeel daarvan is de flexibiliteit. Zo zijn er bepalingen om de telling van panden aan te passen en percentages te veranderen. Ten opzichte van het in ontwerp ter inzage gelegde bestemmingsplan wordt nu tevens voorgesteld de wijzigingsbevoegdheid om ten aanzien van individuele gedeelten van straten, grachten e.d. het FLS voor één of meer functies buiten werking te stellen aan de raad op te dragen. Het was voorheen een bevoegdheid voor burgemeester en wethouders. Deze mogelijkheid is verstrekkend van aard en kan daarom beter aan de raad worden voorbehouden. Dit betekent een wijzing van artikel 13 lid 7.

 

12. Regeling prostitutie.

 

Delft heeft na het vervallen van de strafbaarstelling van de prostitutie een zgn paraplubestemmingsplan voor de gehele stad opgesteld. Eerst zijn echter algemene beleidsuitgangspunten geformuleerd. Op basis daarvan is in het bestemmingsplan een meer gedetailleerde regeling van dit onderwerp opgenomen. Ten opzichte van het ontwerp bestemmingsplan is nu bepaald dat seksinrichtingen niet gevestigd mogen worden in panden met een woonbestemming. De bestemming mag uitsluitend zijn”Gemengde doeleinden’. Verder is het FLS van toepassing verklaard. Een en ander betekent niet dat in de gehele binnenstad geen prostitutiebedrijven gevestigd kunnen worden. Er zijn nog wel enige FLS-stroken met een mogelijkheid voor bedrijfsvestiging. Het stratenregister is aangepast door opnemen van de Paardenmarkt bij de “gesloten verklaarde gebieden”.

 

13. dubbeltelbepaling.

 

Ter voorkoming dat een bouwmogelijkheid (bijvoorbeeld voor erfbebouwing) twee keer wordt benut via een (schijn)overdracht van grond is een dubbeltelbepaling nuttig. Deze wordt standaard in veel bestemmingsplannen opgenomen. Het is beter om een dergelijke bepaling ook in de onderhavige voorschriften op te nemen door toevoeging aan artikel 2 (Wijze van meten).

 

14. Zelfstandige opgangen naar bovenwoningen boven winkels.

 

Woonruimten boven winkels worden in het algemeen ook als woning gebruikt. De gemeente heeft dit jarenlang als vast beleid. Zelfstandige opgangen naar die bovenwoningen mogen dan ook niet bij de winkelruimte worden getrokken. In het ontwerp bestemmingsplan stond in artikel 3 dat “bestaande opgangen naar bovenwoningen “zoveel mogelijk moeten worden gehandhaafd”. Dit zou de deur openzetten naar het laten vervallen. In het vast te stillen bestemmingsplan zijn daarom de woorden “zoveel mogelijk” weggelaten.

 

15. Rekenregel aanpassen.

 

Het algemene beleid bij achterwaartse uitbreiding van hoofdgebouwen is te voorkomen dat binnenterreinen verder dichtgebouwd worden. In een aantal gevallen is dieper bouwen dan het bestaande overigens mogelijk: bijvoorbeeld bij een oorspronkelijk ondiep hoofdgebouw of bij toepassing van het compensatiebeginsel (erfbebouwing slopen en in ruil daarvoor het hoofdgebouw verlengen). Het plan bevat een rekenmethode om de extra bouwdiepte te bepalen teneinde te voorkomen dat bij achterwaartse uitbreiding achterburen last gaan ondervinden als gevolg van verlies van privacy e.d. In het bestemmingsplan, zoals in ontwerp ter inzage gelegd, werd gemeten van achtergevel tot achtergevel (de meest voorkomende situatie). In het vast te stellen plan kan ook gemeten worden van achtergevel tot voorgevel als geen sprake is van een traditioneel bouwblok.

 

16. vrijstellingsmogelijkheid voor hoge tuinmuren vervallen.

 

In het ontwerp bestemmingspan was een vrijstelling opgenomen om erfafscheidingen (tuinmuren) tot maximaal 4 meter hoogte te bouwen. In de binnenstad komen hoge tuinmuren op veel plaatsen voor. De standaardhoogte van een tuinmuur of andere vorm van erfafscheiding is in het plan op 2 meter bepaald. De vrijstelling om nieuwe tuinmuren tot 4 meter hoogte te kunnen bouwen is vervallen in verband met verwachte problemen ten aanzien van de bezonning en de lichttoetreding in de aangrenzende tuin of bebouwing. Bestaande hoge tuinmuren mogen overigens herbouwd worden.


B. Wijzigingen details

1.       Wijzigingskaart Plankaart noord:
Kn-2-A-0: Noordeinde 12; hoofdbebouwing uitbreiden en monumentale boom in tuin toevoegen i.v.m. uitkomsten nader onderzoek;

2.       Wijzigingskaart Plankaart midden:
Km-3-A-1: aanduidingen S (speelplaats) op twee plekken toevoegen als gevolg van bestaande situatie (zie tevens A4);

3.       Wijzigingskaart Plankaart zuid:
Kz-12-A-8: bestemming Vb(o) wijzigen in Vb (p) in verband met grondverkoop;
Kz-11-A-9: bestemming “Erf” wijzigen in Vb(o) in verband met openbare voetgangsverbinding;
Kz-13-A-10: nummering transformatielocatie aanpassen i.v.m. vergissing.

4.       Aanpassingen en correcties van het FLS.

            Algemeen

Het FunctieLimiteringsSysteem is op enige tientallen plaatsen bijgesteld naar aanleiding van zienswijzen en een laatste correctieronde. In enkele gevallen zijn panden toegevoegd die over het hoofd gezien waren. Daarmee worden de gebruiksmogelijkheden verruimd. Een voorbeeld betreft de Brabantse Turfmarkt tussen de Huyterstraat en de Gasthuisplaats. In andere gevallen bleek een hoekpand een zelfstandig onderdeel te hebben in de zijstraat. De FLS-lijsten en de FLS-stroken zijn aangepast als er sprake is van een toevoeging c.q vermindering van het aantal panden. De percentages die betrekking hebben op de mogelijkheden voor functieverandering zijn zoveel mogelijk gelijk gehouden. Op de Wijzigingskaarten zijn deze – veelal kleinere – veranderingen met de letter A aangegeven. Deze komen tevens voor op een overzicht waarin de mutaties ten aanzien van het FLS zijn weergegeven en van een korte verklaring zijn voorzien.

Van belang is nog te vermelden dat de bevoegdheid om FLS-stroken geheel of gedeeltelijk aan te passen en buiten werking te stellen als economische of daarmee gelijk te stellen ontwikkelingen daartoe aanleiding vormen in het gewijzigd vast te stellen bestemmingsplan aan de raad is toegekend vanwege de ingrijpende werking daarvan. De gemeentelijke sturing ten aanzien van de functionele ontwikkeling van bepaalde gracht- of stadsgedeelten kan alsdan losgelaten worden. In het ontwerp bestemmingsplan was deze bevoegdheid aan burgemeester en wethouders toegekend.
Zie verder onder A (belangrijke wijzigingen) nr. 11.

          Aanpassingen FLS-lijsten

 

Þ              De met een x gemerkte panden in de FLS-lijsten uit het in ontwerp ter inzage gelegde bestemmingsplan zijn na een hernieuwde inventarisatie van een passende functie voorzien, aansluitend op het bestaande en krachtens het plan toelaatbare gebruik.

Þ              De afkortingen van de letters in de FLS-lijsten zijn verklaard: B – bedrijf; DH – detailhandel; K – kantoor; H – horeca; LS – leegstaand; W – woning; M – maatschappelijk doeleinden; Tevens is een verklaring opgenomen van de cijfers 0 en 1 in de kolom “Bouwlaag”: 0 – begane grond; 1 – eerste verdieping. Toevoegen: NK – niet kantoorfunctie (geldt de verdiepingen van de panden langs de Oude Delft, Westvest, Phoenixstraat en Noordeinde).

 

    Aanpassingen FLS-stroken

Onderstaand een opsomming van de FLS-stroken die aangepast zijn op grond van nader onderzoek  en een laatste correctieronde. Op de Wijzigingskaarten ten behoeve van de Vaststelling zijn de – meestal kleine – wijzigingen aangeven met : FLS-A (zonder nummer).

 

1)       Strook BM-1

Þ              Op de plankaart wordt nr 49 ook opgenomen in de strook. De strook loopt vanaf Beestenmarkt 33 t/m 47. Beestenmarkt 49 moet van deze strook verwijderd worden.

Þ              Op de plankaart is Beestenmarkt 31 niet opgenomen in BM-1. Deze mag nog worden toegevoegd aan BM-1 op de plankaart.

2)       Strook BM-3

Þ              De strook is op de plankaart 1 pand te ver doorgetrokken. Beestenmarkt 56 is het laatste pand dat bij de strook hoort.

3)       Strook BT-3

Þ              Congregatiehof 1 t/m 9  toegevoegd. Deze panden liggen aan de Brabantse Turfmarkt maar hebben de ingang aan het Congregatiehof. Deze panden waren al opgenomen in de FLS-strook. Verder is Brabantse Turfmarkt 62 opgenomen. Het adres was al opgenomen in ML-2. De plankaart behoeft geen correctie.

4)       Strook BT-4

Þ              BT-4       aantal panden gesteld op 18 (was 14). Adresreeks aangepast met Markt 13-17. FLS lijst BT-4 uitbreid met 4 panden BT 13-17 4x Woonfunctie. De strook moet op de plankaart verlengd worden met de vier panden Brabantse Turfmarkt 13 t/m 17.

5)       Strook BW-1

Þ              Op de plankaart mag de adresaanduiding Burgwal 101 verdwijnen, omdat het foutief en verwarrend is.

6)       Strook BW-3

Þ              Plankaart aanpassen: de strook begint op Burgwal 2.

7)       Strook CA-1

Þ              Adresreeks verkleinen: Wijnhaven 22 vervalt. Deze wijziging heeft geen verdere consequenties.

Þ              Plankaart: strooknaam voor de Camaretten moet worden gewijzigd in CA-1.

8)       Strook CH-1

Þ              Plankaart: De strookaanduiding op de plankaart aan de (Noord- of) evenzijde van de straat mag worden doorgetrokken. Verder mag het lijnstuk ononderbroken worden getrokken t.p.v. Choorstraat 2. Het lijnstuk aan de zuidzijde tpv Choorstraat 1 mag worden doorgetrokken tot aan de straat Hippolytusbuurt.

9)       Strook DP-1

Þ              DP-1 strookte niet met de inhoud van de FLS-lijst. Deze worden aan elkaar gelijkgemaakt.

Þ              Plankaart: Doortrekken van 2 lijnstukken. De eerste betreft voor Pluympot 22 (oostzijde). De tweede betreft het lijnstuk aan de zuidzijde, deze loopt door tot aan de Verwersdijk.

Þ              Strookdefinitie aantal panden gesteld op 8 (was 7). De strook is uitbreid met 1 pand SPAZIO meubels, DH, het is aan de voorzijde gelegen van het gebouw waarin ook het Filmhuis is gesitueerd.

Þ              Hotel de Plataan is gewijzigd van 2 functies H, naar 1 functie H, met pandadres Doelenplein 10 / 11. FLS-lijst is hierop tevens aangepast.

10)   Strook GL-1

Þ              Op de plankaart de aanduiding doortrekken t/m nr 43 (bovenwoning van strookeinde nr 41).

11)   Strook GL-2

Þ              Op de plankaart de strookaanduiding doortrekken tot aan Gasthuislaan 70 (het pand op de hoek).

12)   Strook HI-1

Þ              De aanduiding op de plankaart moet gewijzigd worden: De strook eindigt met het hoekpand nr 47 en gaat niet de hoek om.

Þ              Functiewijziging: Hippolytusbuurt 39, met huidige functie X, krijgt nu de functie DH..

13)   Strook HK-1

Þ              De hele strook is opnieuw geïnventariseerd en behoeft aanpassing op de plankaart. Hieronder de panden met functie:

 

STROOK

PAND

BESTAANDE FUNCTIE

ADRES

VERKLARING

HK-1

1

W

HEILIGE GEESTKERKHOF 01

WONING

HK-1

2

DH

HEILIGE GEESTKERKHOF 02

KAARTENHUIS / KINDERKLEDING 2E HANDS

HK-1

3

H

HEILIGE GEESTKERKHOF 03

PROEFLOKAAL VIEUX JEAN VOORZIJDE

HK-1

4

H

HEILIGE GEESTKERKHOF 04 / 05

CAFE OUDE JAN

HK-1

5

H

HEILIGE GEESTKERKHOF 06 / 07

PROEFLOKAAL MAGAZIJNINGANG

HK-1

6

W

HEILIGE GEESTKERKHOF 08

GARAGE TBV WONING HGSTKHF 13

HK-1

7

W

HEILIGE GEESTKERKHOF 09 TM 12

WOONCOMPLEX

HK-1

8

H

HEILIGE GEESTKERKHOF 16 / 17

GRIEKS RESTAURANT

14)   Strook JG-1

Þ              Plankaart: hoekpand Jacob Gerritstraat-Burgwal aanpassen en FLS-Lijst. JG-1 begint op Jacob Gerritstraat 4, dus naast het hoekpand.

Þ              Plankaart: Het hoekpand JGerritstraat-Oude Langendijk behoort volledig tot strook JG-1 en niet bij OL-2.

15)   Strook KG-1

Þ              De plankaartaanduiding moet worden aangepast voor Breestraat 1. Hiervan is alleen het voorste pand(gedeelte) meegenomen in het FLS.

16)   Strook KM-1

Þ              Aantal panden gesteld op 9 (was 8), adresreeks aangepast met Koornmarkt 16. FLS lijst KM-1 uitgebreid met 1 pand Koornmarkt 16 met Horecafunctie (hotel). Plankaart wordt aangepast.

Þ              FLS lijst KM-1 functiewijziging Koornmarkt 18 van Woon- naar Horecafunctie (hotel)

17)   Strook KM-2

Þ              FLS lijst KM-2 functiewijziging Koornmarkt 17/17a van Woon- naar Bedrijfsfunctie.

18)   Strook KM-5

Þ              Van de Leeuw Optiek heeft drie panden in plaats van 2. In totaal heeft KM-5 dan 7 panden, tegen 8 panden voorheen. De FLS lijst is hierop ook aangepast.

19)   Strook KR-1

Þ              Kromstraat 9 t/m 15. Dit betreffen geen 4 panden maar 2 panden, beide met leegstand.

Þ              Verder is de FLS-lijst uitgebreid met het adres Kromstraat 41. Het pandentotaal komt op 27, was 29.

Þ              Functiewijziging: Kromstraat 27 krijgt nu de functie Wonen.

Þ              Functiewijziging Kromstraat 41: Onbekende functie krijgt functie Wonen.

20)   Strook LG-1

Þ              Functiewijziging Lange Geer 50 van Woon- naar Bedrijfsfunctie (formeel)

Þ              Lange Geer 16 (2 panden) behoeft een functiewijziging.

Þ              Strook MA-1: Markt 58, welke nu niet is opgenomen, wordt gebruikt en voor het café op de begane grond en voor de bovenwoning. Opnemen in de FLS-lijst.

21)   Strook MA-3

Þ              Markt 22 komt te vervallen, het betreft een bovenwoning. Strook MA-3 verliest zodoende 1 pand, dat in de FLS-strook is verwerkt. In totaal heeft MA-3 nu 9 panden. Plankaart behoeft geen verandering.

22)   Strook ML-3

Þ              Aantal panden gecorrigeerd naar 25 (was 23) en de FLS lijst ML-3 uitgebreid met 2 panden. Zie nieuwe FLS lijst. Plankaart in orde.

ML-3

1

DH

0

MOLSLAAN 134

ML-3

2

W

0

MOLSLAAN 136 T/M 160

ML-3

3

W

0

MOLSLAAN 136 T/M 160

ML-3

4

W

0

MOLSLAAN 136 T/M 160

ML-3

5

W

0

MOLSLAAN 162

 

23)   Strook ML-4

Þ              Aantal panden gecorrigeerd naar 23 (was 9). FLS lijst ML-4 uitgebreid met 14 panden. Zie nieuwe FLS lijst. Plankaart is in orde. Panden waren aanvankelijk niet meegenomen

 

ML-4

8

K

0

MOLSLAAN 121

ML-4

9

K

0

MOLSLAAN 123

ML-4

10

K

0

MOLSLAAN 125

ML-4

11

W

0

MOLSLAAN 127

ML-4

12

W

0

MOLSLAAN 129

ML-4

13

K

0

MOLSLAAN 131

ML-4

14

K

0

MOLSLAAN 133A

ML-4

15

K

0

MOLSLAAN 135

ML-4

16

M

0

MOLSLAAN 139

ML-4

17

W

0

MOLSLAAN 141

ML-4

18

W

0

MOLSLAAN 143

ML-4

19

W

0

MOLSLAAN 145

ML-4

20

W

0

MOLSLAAN 177

ML-4

21

W

0

MOLSLAAN 179

ML-4

22

W

0

MOLSLAAN 181A

ML-4

23

W

0

MOLSLAAN 183

 

24)   Strook MO-1

Þ              Molenstraat 11a is een Bedrijfsfunctie.

25)   Strook MS-1

Þ              Functiewijziging Molstraat 2 toegevoegd, wordt Wonen.

Þ              Molstraat 4 t/m 44 is een wooncomplex en was geteld als 5 panden, dit wordt nu 3 panden

Þ              Molstraat 35 gewijzigd van Detailhandel, naar Bedrijfsfunctie, omdat het een opslag betreft.

Þ              Molstraat 37, met functie onbekend is afgevoerd.

Þ              Molstraat 39 met functie onbekend is afgevoerd.

26)   Strook NE-1 Begane grond

Þ              Plankaart aanpassen: Noordeinde 2 en Noordeinde 4 worden toegevoegd. De FLS gegevens blijven ongewijzigd.

27)   Strook NE-2

Þ              Functie/adreswijziging: het pand Noordeinde 65a met onbekende functie wordt gewijzigd in Noordeinde 65 met Woonfunctie.

28)   Strook NL-1

Þ              Definitie en FLS aangepast. Vrouwenregt 1 verwijderd. Dit pand was foutief als afzonderlijk pand opgenomen. Het hoekpand behoort tot VR-1.

29)   Strook NL-2

Þ              Nieuwelangendijk 11 is gewijzigd in Detailhandel en had een onbekende functie.

Þ              Oranje Plantage 3 heeft functie W, deze was onbekend.

Þ              Plankaart aanpassen: Oranje Plantage 1 t/m 5 behoren tot NL-2.

30)   Strook OD-1 Bouwlaag 0

Þ              Plankaart aanpassen: Lijnstuk ononderbroken de hoek om laten gaan bij Oude Delft 1. Noordelijkste lijnstuk niet de hoek om laten gaan, maar laten eindigen op het hoekpand.

31)   Strook NS-1

Þ              Nieuwstraat 3 is gewijzigd in functie DH. Voorheen had het een onbekende functie.

32)   Strook OD-2 Bouwlaag 0

Þ              Definitie: Barbarasteeg 4 vervalt: dit adres wordt niet gebruikt binnen de strook.

Þ              Functiewijziging Oude Delft 73 van Leegstand naar Kantoorfunctie.

Þ              Plankaart: De aanduiding is ter plaatse van Virgiel, Oude Delft 55/57 was niet duidelijk. Binnen het FLS gaat het hier om 2 eenheden (“panden”) met Horecafunctie (sociëteit).

33)   Strook OD-2 Bouwlaag 1

Þ              Functiewijziging Oude Delft 73 1e etage van NK naar Kantoorfunctie.

34)   Strook OD-3 Bouwlaag 0

Þ              Functiewijziging Oude Delft 4 van Kantoor- naar Woonfunctie.

Þ              Functiewijziging Oude Delft 6 van Leegstand naar Woonfunctie

Þ              Pand met functie toevoegen Oude Delft 8/10: Er is een bouwvergunning verleend voor Oude Delft 8-10, om aldaar een woning te bouwen.

Þ              Plankaart: De aanduidingslijn iets verder naar het noorden doortrekken.

35)   Strook OD-8 Bouwlaag 0

Þ              Plankaart: Het hoekpand Oude Delft-Oude Kerkstraat behoort  ook tot OD-8.

36)   Strook OE-3

Þ              Oosteinde 173 afgevoerd van het FLS, het betreft een onderdoorgang naar het achterterrein.

37)   Strook OK-1

Þ              Plankaart: de strook bestaat nu uit twee lijnstukken, welke tot 1 lijnstuk gemaakt worden. Het huisnummer 12 dat op de plankaart staat wordt verwijderd, want dat staat volgens de officiële huisnummerkaart niet bij het juiste pand.

38)   Strook OL-1

Þ              De functie van het hoekpand aan de Oude Langendijk 01 / Koornmarkt 86 is ambtshalve gewijzigd in functie DH, had een onbekende functie.

39)   Strook OL-2

Þ              Plankaart: De strook moet op het Horecapand beginnen: Oude Langendijk 19.

40)   Strook OS-1

Þ              Plankaart: OS-1 moet verder naar het noorden worden doorgetrokken zoals gedefinieerd: "OOSTERSTRAAT 27 t/m 69 (oneven), VLAMINGSTRAAT 100"

Þ              Oosterstraat 55 t/m 61 komen ambtshalve te vervallen, omdat deze bebouwing op een binnenterrein staat.

41)   Strook PH-1 Bouwlaag 0

Þ              Plankaart: de lijnstukken iets meer doortrekken, bv over Phoenixstraat 10-15 heen.

42)   Strook PH-2 Bouwlaag 0

Þ              Plankaart:Phoenixstraat 66 wordt opgenomen in het FLS met functie H. Het gaat om 2 functie-eenheden (= 2 panden binnen FLS).

43)   Strook PH-2 Bouwlaag 1

Þ              Plankaart:Phoenixstraat 66 wordt opgenomen in het FLS met functie NK. Het gaat om 2 functie-eenheden (= 2 panden binnen FLS).

44)   Strook PP-1

Þ              Aantal panden gesteld op 25 (was 26). FLS lijst PP-1: verminderd met 1 pand (kapsalon valt buiten FLS, zit op 1e etage). Op de plankaart hoeft niets te worden gewijzigd.

45)   Strook PS-1

Þ              Begint nu op Peperstraat 1 (is FLS adres). Plankaart blijft opgewijzigd.

Þ              Onbekende functie van 1 van de twee panden aan de Peperstraat 7 gewijzigd in DV. Deze behoorde tot het voormalige reisbureau.

46)   Strook PY-1

Þ              Plankaart: Lijnstuk moet in het noorden iets worden doorgetrokken, zodat Kruisstraat 4 erbinnen valt.

47)   Strook VD-1

Þ              VERWERSDIJK 1 t/m 103 (oneven), CELLEBROERSSTRAAT 47 t/m 61 (oneven), CELLEBROERSSTRAAT 1 t/m 21 (oneven). Dat betekent 8 extra panden. De FLS lijst is hierop aangepast. Aan strook VD-1 is 1x een DH- en 7x een W-functie toegevoegd. 1 pand van de 2 detailhandelfuncties wordt als magazijn benut en als Woonfunctie aangemerkt..

Þ              Verwersdijk 73 en Verwersdijk 73a krijgen ipv de functie X, nu de functie M: i.v.m. een kinderopvang.

Þ              De functie van het pand met adres Verwersdijk 87a wordt Wonen, had voorheen een onbekende functie

48)   Strook VS-1

Þ              Definitie gewijzigd van VOORSTRAAT 1 t/m 105 (oneven) naar VOORSTRAAT 1 t/m 105a (oneven).

49)   Strook VS-2

Þ              Functiewijziging: Voorstraat 16 had een onbekende functie, deze is DV geworden.

50)   Strook WE-2 Bouwlaag 0

Þ              Plankaart wijzigen: lijnstuk bij Westvest 5a doortrekken tot einde pand.

51)   Strook WH-1

Þ              Pandvolgorde omgedraaid, in dezelfde richting als de huisnummers oplopen. Heeft verder geen consequenties.

52)   Strook WV-2

Þ              Definitie was WATERINGSEVEST 23 t/m 36 (doorlopend) en wordt nu WATERINGSEVEST 23 t/m 34 (doorlopend). Hoekpand Wateringsevest 35 / 36 valt al onder NE-2. De FLS lijst is bijgewerkt: Hoekpand Wateringsevest 35 / 36 vervalt. Het aantal panden bedraagt nu 9.