Voorstel

 

aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente delft

 

betreft: Selectie projectontwikkelingsmaatschappijen stationslocatie Delft Zuid

 

bijlage 1: selectierapport

bijlage 2: voorstel Nelis Bouw & Ontwikkeling BV

 

Vakteam Grond, cluster Wijk en Stadszaken

R. van Gameren, projectleider

 

Delft, 27 oktober 2002

 

  1. vooraf

 

Dit voorstel betreft de keuze voor een projectontwikkelingsmaatschappij waarmee de gemeente Delft wenst samen te werken bij het ontwikkelen van de stationslocatie Delft Zuid. De voorliggende keuze is onder voorbehoud van een door het College goed te keuren overeenkomst met deze partij ter zake van deze ontwikkeling. Verwacht wordt dat deze contractfase per februari 2003 kan worden afgerond.

 

  1. Inleiding

 

context

De gemeente Delft heeft ingezet op een grotere betekenis van station Zuid als vestigingslocatie voor kantoorhoudende bedrijvigheid in combinatie met een kwaliteitsimpuls van deze plek in de stad voor het omliggende gebied. Vanuit deze ambitie moet de ontwikkeling van de stationslocatie Delft Zuid gebaseerd zijn op een aanpak waarbij de locatie als geheel in een nieuw concept en in een overzienbare  tijdspanne opnieuw op de kaart worden gezet. Met de huidige povere kwaliteit is het niet mogelijk dit door middel van kleine aanpassingen gedurende langere tijd te doen.

 

Met deze constatering is tevens geconcludeerd dat de gemeente een private partner – een projectontwikkelaar - nodig heeft die deze visie onderschrijft en tevens bereid is om de bouwwerken die in dit concept zijn voorzien te realiseren. Hierbij is risicodeling dan wel het volledig aanvaarden van het ontwikkelingsrisico door ‘de markt’ een van de criteria.

Er is een selectieprocedure ingezet waarbij vijf partijen die hun belangstelling kenbaar hadden gemaakt zijn gevraagd om hun visie op de ontwikkeling van deze stationslocatie te geven.

 

selectie en vervolg

Van deze vijf partijen zijn er drie in het selectieproces afgevallen omdat zij de gemeentelijke ambitie onvoldoende volgden: soms  te weinig soms te veel. Twee partijen hebben de eindstreep gehaald, te weten Blauwhoed Vastgoed BVen Nelis Bouw & Ontwikkeling BV (onderdeel van BAM NBM NV). In dit advies worden de inzendingen van deze twee met elkaar vergeleken en op grond daarvan een voorstel voor de finale keuze voorgelegd. Vervolgens zal worden ingegaan op het vervolgtraject waar nu eveneens een aantal beslissingen over moet worden genomen.

 

  1. Blauwhoed versus Nelis; de vergelijking

 

De vergelijking van Blauwhoed en Nelis is gedaan aan de hand van het ingezonden materiaal in het kader van de selectieprocedure (zie bijlage 1: beoordelingsrapport). Bij de hier volgende vergelijking van partijen wordt gekeken naar de significante verschillen op de drie aspecten die bij de selectie centraal stonden:

 

  1. ontwerp & kwaliteit

 

Blauwhoed:

-          kiest voor een positionering van de vastgoed ontwikkeling aan de zuid zijde van het station met als voorwaarde dat er een perspectief wordt geboden van een meer omvattende ontwikkeling langs de Kruithuisweg richting TU en Technopolis waarbij voorzien moet worden in een langzaam verkeersroute parallel aan de Kruithuisweg, met een nieuwe brug over de Schie. Daarmee wordt het gemeentelijk plan verlaten maar wordt een perspectief geboden op een langere termijn strategie die de stationslocatie, Schieoevers en Technopolis aan elkaar verbindt.

 

Nelis:

 

-          volgt de verkaveling van de gemeente en voegt daar kleine wijzigingen in door ter verbetering. Zij kan zich vinden in de noordelijke verbindingsroute naar de TU (de bestaande) en voorziet in een aansluiting voor langzaam verkeer vanaf de Kruithuisweg naar het station middels een bouwwerk dat tevens als ‘landmark’ voor de locatie functioneert.

 

Afweging:

Het plan van Blauwhoed is interessant voor een langere termijn. Besluitvorming over de diverse ingrediënten die meespelen zal niet op afzienbare termijn kunnen plaatsvinden, maar kan wel een rol spelen bij de verdere uitwerkingen.

Nelis voegt zich geheel binnen het gemeentelijk concept en optimaliseert dit.

 

 

  1. programma & commercieel profiel

 

Blauwhoed:

-          Heeft als oordeel dat het gemeentelijk programma – op de kavel aan de Vulcanusweg – veel te omvangrijk is.  Zij brengt daarmee de opgave terug met 15.000 m2 bvo. Men plaatst de locatie binnen de regionale markt en stelt kwaliteit (zie onder a) als voorwaarde om de locatie voldoende concurrerend te kunnen positioneren.

 

Nelis:

-          Volgt het gemeentelijk programma en denkt dit te kunnen vergroten (ca. 7000m2). De marktoriëntatie is lokaal/regionaal.Men heeft vertrouwen in de afzetbaarheid binnen de planperiode.

 

Afweging:

Blauwhoed toont zich voorzichtiger over de afzetbaarheid van kantoren op de locatie en stelt dat dit slechts zal lukken onder voorwaarde van een ruimtelijke positionering zoals verbeeld in hun ontwerp. Zij hebben geen vertrouwen in de afzetbaar van het – door de gemeente ingezette – grote volume aan de noordzijde van de Kruithuisweg. Daarmee sluit Blauwhoed aan bij opmerkingen van andere partijen die eerder in de selectie zijn afgevallen. De locatie wordt gezien als problematisch.

Nelis voegt zich geheel binnen het gemeentelijk concept en voegt daaraan zelfs volume toe.

 

 

  1. samenwerking & ontwikkeling

 

Blauwhoed:

-          stelt een gezamenlijk studietraject voor dat na een succesvol resultaat – een uitvoerbaar plan dat gemeente en Blauwhoed kunnen onderschrijven – omgezet kan worden in een overeenkomst ter realisatie. Daarbij is Blauwhoed bereid een fasegewijze reserveringsvergoeding te accepteren op basis van tempoafspraken met een exit-regeling, waarbij men afstand doet van het plan en een rentevergoeding betaalt aan de gemeente als men onverhoopt mocht afhaken.

 

Nelis:

-          is bereid op basis van voorliggend plan en programma een overeenkomst aan te gaan waarbij men de grond gefaseerd zou willen afnemen maar ook de mogelijkheid van een gezamenlijke exploitatiemaatschappij met gemeente en eventueel NS en beleggende partij als optie mogelijk vindt. Ook is men bereid om voor een eerste fase een garantie af te geven op basis van bijbehorende marktwaarde.

 

Afweging:

Met het zakelijk commitment dat Nelis in het kader van de selectie afgeeft blijkt dat men vertrouwen heeft in plan en programma. Blauwhoed is  terughoudender  gegeven het feit dat men eerst nog wil studeren op planaanpassing en daarna zich pas verder wil binden.

 

 

 

  1. concluderend selectieadvies

 

De selectieprocedure heeft geleid tot een vergaande reflectie op het door de gemeente ingezette ambitieniveau en stedenbouwkundig en programmatisch concept voor de stationslocatie Delft Zuid. Behoudens Nelis heeft geen van de deelnemende partijen zich zonder meer positief uitgesproken over de haalbaarheid van de ontwikkeling. Dit geeft te denken. Het betekent dat Nelis en daarmee de gemeente ook, haar nek uitsteekt voor een opgave die niet eenvoudig zal zijn.

De inzet van Blauwhoed is daarmee niet op voorhand ‘slechter’. Zij is kritischer op de gemeentelijke inzet maar biedt een nieuw perspectief. Dat nieuwe perspectief kost de gemeente dan wel meer tijd en veel geld. Meer tijd met studie maar ook met besluitvorming over een deel van Schieoevers, de aanleg van een brug, alsmede een enorme aderlating in de lopende grondexploitatie van de stationslocatie zelf. Kiezen voor het voorstel van Nelis sluit overigens een toekomstige ontwikkeling en verbinding, tussen station en TU respectievelijk Technopolis aan de zuidzijde van de Kruithuisweg niet uit.

 

Nu blijkt dat Nelis bereid is ook een stevig zakelijk commitment aan te gaan op de gestelde opgave, ligt het in de rede om voor Nelis als partij te kiezen. Dat wil zeggen: de contractfase in te gaan. Uiteindelijk moet dan blijken of men het risico om deze locatie samen met de gemeente te ontwikkelen werkelijk wil delen. Indien dit niet het geval blijkt dan zullen we ons opnieuw moeten beraden, en zou de visie van Blauwhoed een aanknopingspunt kunnen zijn om verder te gaan.

 

  1. vervolgtraject

 

verder met de geselecteerde kandidaat

Verwacht wordt dat in februari 2003  een concept overeenkomst bereikt zal kunnen worden met de gekozen projectontwikkelaar. Op dat moment wordt de selectieprocedure formeel afgerond. Indien de contractvorming niet het gewenste resultaat oplevert is de gemeente vrij om te bepalen hoe men verder wenst te gaan.

 

Maatschappelijk en bestuurlijk draagvlak

De voorgestelde selectie van Nelis betekent dat conform reeds vastgestelde en gecommuniceerde gemeentelijke uitgangspunten verder zal worden gewerkt aan de stationslocatie. Er is in formele zin geen nieuw besluit nodig, noch dat omwonenden ter plaatse geďnformeerd behoeven te worden over nieuwe gezichtspunten. Dat laat onverlet dat er gecommuniceerd moet worden over de resultaten van de selectie en er een verantwoording moet plaatsvinden.

 

Voorgesteld wordt :

 

  1. Dit voorstel, respectievelijk het besluit in deze van het college van Burgemeester en Wethouders,  ter kennis te brengen van de raadscommissie
  2. Een informatiebijeenkomst te organiseren voor belanghebbenden en geďnteresseerden waarbij het plan van Nelis wordt toegelicht.

 

 

  1. gevraagde beslissingen

 

Het college van Burgemeester en Wethouders wordt verzocht:

 

  1. akkoord te gaan met de selectie van Nelis Bouw & Ontwikkeling BV, onder voorbehoud van een succesvolle contractvorming met deze partij;
  2. akkoord te gaan met het ter kennis brengen van dit voorstel respectievelijk het dit besluit aan de betrokken raadscommissie;
  3. akkoord te gaan met het vrijgeven van het voorstel van Nelis (zie bijlage 2)  voor een informatieve bijeenkomst met belanghebbenden en belangstellenden.
  4. Het vakteam grond – cluster Wijk- en Stadszaken - op te dragen om te verkennen of met Nelis Bouw & Ontwikkeling BV een overeenkomst kan worden aangegaan die recht doet aan de uitgangspunten zoals deze in de selectieprocedure zijn geformuleerd: de realisering van het vereiste programma, het realiseren van een hoogwaardig stedenbouwkundig plan – conform de ambities die zijn verwoord en verbeeld in het aangeboden voorstel - en het beperken van het gemeentelijk financiële risico bij de realisatie.