Inhoudsopgave

1.       Selectieprocedure  1

2.       Nelis Bouw & Ontwikkeling  2

2.1.     Beoordeling selectieteam   2

2.2.     Presentatie d.d. 26 september 2002  3

2.3.     Finale beoordeling op commitment 4

2.4.     Conclusie  5

3.       Blauwhoed Vastgoed  6

3.1.     Beoordeling selectieteam   6

3.2.     Presentatie d.d. 26 september 2002  7

3.3.     Finale beoordeling op commitment 8

3.4.     Conclusie  9

4.       MAB  10

4.1.     Beoordeling selectieteam   10

4.2.     Presentatie d.d. 26 september 2002  11

4.3.     Conclusie  12

5.       Amstelland Ontwikkeling  13

6.       Tot slot, eindconclusie  14

 

 

Bijlagen

1.    Vragenlijst

2.    Selectiecriteria

 

 

 



1.                  Selectieprocedure

Gemeente Delft heeft ervoor gekozen om middels een vragenlijst een ontwikkelende vastgoedpartij te selecteren die als partner van de gemeente Delft en in samenwerking met de NS de ontwikkeling van de stationslocatie Delft Zuid ter hand kan nemen. In bijlage 1 is de vragenlijst bijgevoegd.

 

De gemeente heeft voor de selectieprocedure vijf projectontwikkelaars benaderd, te weten Amstelland Ontwikkeling, MAB, Nelis Bouw & Ontwikkeling, Blauwhoed Vastgoed en Johan Matser Projectontwikkeling. Johan Matser Projectontwikkeling heeft de gemeente Delft aangegeven niet met de selectieprocedure mee te doen.

 

De vier overgebleven ontwikkelaars hebben tot 13 september 2002 de tijd gekregen hun visie op de stationslocatie te vormen. Vervolgens heeft op 19 september 2002 het selectieteam[1] van de gemeente Delft zich op basis van een aantal criteria een oordeel gevormd over de kwaliteit van de plannen. De beoordelingscriteria zijn afgeleid van de vragenlijst en bijgevoegd in bijlage 2.

 

De conclusies van het selectieteam zijn ter voorbereiding op de presentaties van de projectontwikkelaars op 26 september 2002 voorgelegd aan wethouder R. Grashoff. Op basis van de conclusies van het selectieteam en de presentaties zijn twee projectontwikkelaars uitgekozen om hun plan te presenteren voor de commissie Duurzaamheid op 1 oktober 2002.

 

Na de presentatie van de plannen aan de wethouder zijn twee partijen overgebleven van wie de visie stedenbouwkundig en programmatisch aansluit bij de ambities van de gemeente.

Er was echter nog onvoldoende informatie verkregen over de mate waarin partijen zich willen binden aan een uitvoeringstraject. Daartoe heeft het selectieteam in het kader van de selectieprocedure zowel schriftelijk als mondeling vragen gesteld, maar de antwoorden zijn tot dan toe te beperkt om voldoende houvast te hebben voor een finale beoordeling van de inzendingen.

Er is gekozen om met twee ontwikkelaars nog een extra gesprek te voeren waarin risicodragend deelnemen aan de ontwikkeling van de stationslocatie en de voorwaarden daaraan centraal staan. Deze gesprekken hebben op maandag 7 oktober 2002 en woensdag 9 oktober 2002 plaatsgevonden.

 

Deze rapportage bevat de informatie uit de verschillende procedureronden en de aanbeveling aan wethouder Grashoff om voor een van de ontwikkelaars te kiezen voor de ontwikkeling van stationslocatie Delft Zuid.

 

 

 


2.                  Nelis Bouw & Ontwikkeling

Van de vier uitgenodigde ontwikkelaars is Nelis de enige ontwikkelende aannemer. Nelis heeft binnen de door de gemeente gestelde kaders een plan ontwikkeld en een voorstel gedaan.

2.1.             Beoordeling selectieteam

2.1.1.       Ontwerp & kwaliteit

Nelis heeft een sterk concentrische visie op de gewenste en mogelijke ruimtelijke ontwikkeling van de stationslocatie. De gemeentelijke visie is verder uitgebouwd met extra ideeën gebaseerd op de verbetering van de positie en de bereikbaarheid van het station en op de verbetering van de openbare ruimte. De potentie van de locatie wordt sterk programmatisch ingekleurd.

 

Minder sterk is de visie van betekenis van de stationslocatie op een hoger schaalniveau (station als onderdeel van de Kruithuisweg). De visie van Nelis is vooral gericht op het bereiken van meer intrinsieke kwaliteit van de locatie. Dit alles op een zeer grondig en realistisch detailniveau met aanknopingspunten voor de vervolgfase.

 

Op detailniveau is goed nagedacht over de inbedding van de locatie in de omgeving. Voorbeeld hiervan is ‘Delft University’ als logo voor het station. Bovendien past de visie op het belang van de stationslocatie in Delft en de regio perfect in het regionaal kantorenbeleid.

2.1.2.       Programma & commercieel profiel

Op basis van de intrinsiek kwaliteit van de stationslocatie geeft Nelis aan dat ze verwachten de kantoren op de lokale markt tussen 2004 en 2008 af te kunnen zetten. Het programmatische ambitieniveau overstijgt de gemeentelijke inzet nauwelijks, ze gaan uit van de afzet van 36.000 m2 bvo kantoren.

 

De bandbreedte voor de grondprijs is € 175,-/m2 - € 200,-/m2 bvo. Nelis doet hiermee de hoogste aanbieding van de inzenders, maar nog onder de gemeentelijke raming. Bovendien doen ze geen nadere uitspraken over de grondexploitatie.

 

Nelis is niet op voorhand bereid tot het vastleggen van de afname van de grond op een vooraf afgesproken datum. Ze bieden een gefaseerde afname gekoppeld aan een af te spreken percentage voorverhuur/-verkoop.

2.1.3.       Samenwerking & ontwikkeling

Nelis heeft de vragen met betrekking tot de samenwerking en ontwikkeling beperkt uitgewerkt en te weinig geëxpliciteerd. Ze willen met de gemeente en NS samenwerken in een PPS-constructie, maar maken niet concreet wat van de samenwerkende partners wordt verwacht en hoe de projectorganisatie er uit zou moeten zien.

 

Nelis verwacht de kantoren tussen 2004 en 2008 af te zetten, maar geeft geen commitment op het tijdspad.

2.1.4.       Conclusie

Nelis heeft de opdracht het meest binnen het gestelde kader en het programma van eisen uitgewerkt. Het plan is braaf, ze zijn niet kritisch ten aanzien van het beleid/de aannames van de gemeente Delft.

 

Ze hebben vertrouwen in het ontwikkelen van de locaties, maar geven tegelijkertijd weinig commitment af (ze geven wel commitment op het tempo, maar geven geen afnamegarantie). Nelis biedt de hoogste grondprijs (€ 175,-/m2 - € 200,-/m2 bvo kantoren), maar biedt nog onder de gemeentelijk raming.

 

Ten aanzien van de samenwerking is de voorgestelde PPS nog onvoldoende uitgewerkt op het gebied van zeggenschap en risicoverdeling.

2.2.             Presentatie d.d. 26 september 2002

Nelis heeft 26 september een presentatie gegeven voor het selectieteam en wethouder Grashoff. Voorafgaand aan de presentatie heeft Nelis een lijst vragen ontvangen, die door het selectieteam opgesteld zijn naar aanleiding van het doornemen van de inzending.

2.2.1.       Extra vragen

1.    Hoe zou u inspelen op de technische wens om meer ruimte te maken tussen bebouwing en spoor in verband met trillingen? Is
  dit  is technisch en financieel in uw plan verdisconteerd?
  Hoe is in te spelen op de onzekerheid met betrekking tot de ligging van de perrons en de sporen?

2.    Heeft u een visie hoe u de relatie met de oostzijde van het spoor zou kunnen verbeteren c.q. intensiveren mede met het oog op
  het verbeteren van de realtie tussen het station en het bedrijventerrein Schieoevers en de TU?

3.    De bijdrage aan de kwaliteit van het station en de buitenruimte zijn in uw huidige plan vooral nu in de vorm van de "open plint".
  Zijn er nog andere mogelijkheden?

4.    Verwacht u dat de gemeente verkeerskundige ingrepen doet in het kader van uw voorstel?

5.    Andere gegadigden hebben twijfels over de marktpotentie van de noordkant en daaruit volgend het bouwvolume op die plek.
  Hoe ziet u uw plan als daar geen of slechts een beperkt volume is af te zetten?

6.    Gegeven dat u vertouwen heeft in de afzetbaarheid van het programma, bent u dan bereid grond af te nemen op een vooraf
  afgesproken datum (overigens zonder bouwplicht onder de 50% voorverhuur)?

7.    Kunt u wat dieper ingaan op de risicoverdeling en zeggenschap binnen de voorgestelde PPS?

2.2.2.       Inhoud presentatie en antwoord op vragen

Presentatie

Nelis acht de realisatie van het Monolab op korte termijn niet realistisch. Het plan van Nelis laat een duidelijke korte termijn visie zien. De verbinding tussen de locatie aan de zuidkant van de Kruithuisweg en de locatie aan de noordkant is essentieel. De geplande weg geeft aanleiding voor het ontwikkelen van een verblijfslocatie rondom het station. Het openbare gebied tussen de gebouwen is cruciaal; goede invulling levert meerwaarde voor de kantoren.

 

Delft Zuid heeft marktpotentie vanuit de lokale markt (Delftse verplaatsingsmarkt). Er is behoefte voor kantoren op deze locatie (10.000 m2/jaar met een huurprijs van €125 - €150/m2, resulteert in een grondprijs van €150 - €200/m2.). Een multifunctionele plint geeft een meerwaarde aan de locatie. Door ontsluiting van de stationslocatie onder de Kruithuisweg is de locatie ten noorden van de Kruithuisweg even aantrekkelijk als de zuidelijke locaties. De noordelijke locatie is ‘fors’, maar door een goede faseerbare invulling is het beheersbaar te maken. Nelis pleit voor het vasthouden aan de totaalvisie.

Beantwoording vragen

Nelis wil de ontwikkeling in samenwerking oppakken met de gemeente en de NS (door station onlosmakelijk verbonden met het project). Vanuit een gezamenlijk opdrachtgeverschap brengt iedere partij zijn eigen expertise en kennis in. De gemeente draagt daarbij zorg voor procedures, inspraak beoordeling en de grondexploitatie. Van de NS wordt verwacht dat zij het gebruik en beheer van het station en stationsplein voor hun rekening nemen. Nelis brengt marktkennis, marketing en planuitwerking in het project in.

 

Eerste fase in het project is het ‘aftasten’ van de partners, pas daarna is Nelis bereid garanties af te geven. Nelis heeft vertrouwen in de lokale markt, maar wil daaraan nog geen verdere invulling geven voordat er afspraken zijn gemaakt (anticoncurrentiebeding). Vooral eerste gesprekken met de NS zijn hierin van belang (NS wordt als groot risico gezien). Nelis zal actief met de NS in gesprek gaan over de mogelijkheden van de locatie en de samenwerking voor de ontwikkeling.

 

Station Delft is geen concurrent voor Delft Zuid. Delft Zuid krijgt een aanvullend programma waar andere kantoorgebruikers op af zullen komen. Vooral de betere autobereikbaarheid zal het verschil met de kantoren bij station Delft benadrukken.

2.3.             Finale beoordeling op commitment

Nelis is op maandag 7 oktober 2002 uitgenodigd voor het finale gesprek met de projectleider en planeconoom van de gemeente Delft. De aanbieding die Nelis gedaan heeft komt in het kort neer op het volgende:

 

-   Nelis is bereid en in staat risico’s te dragen, voor zover deze risico’s benoemd en gedefinieerd zijn. Ze opteren voor de rol van
    risicodrager en niet voor de rol van (grond)speculant. Voor waar het (voor-)financiering betreft, opteren ze voor de rol van vastgoedontwikkelaar en niet voor de rol van bankier.

-   Nelis spreekt de bereidheid uit genoegen te nemen met een bij continuïteit passende lagere winst wanneer winstmaximalisatie
   niet haalbaar is. Nelis is bereid het aldus ontstane surplus aan te wenden ter financiering of dekking van eventuele
   exploitatietekorten. De bereidheid hiertoe gaat gepaard met een zelfde commitment van de gemeente Delft en andere partijen.

-   Nelis neemt deel in een Gezamenlijke Exploitatie Maatschappij (zogenaamde GEM) met als participanten de gemeente Delft,
    Nelis en zo mogelijk NS dan wel een beleggende partij.

-   Nelis is bereid tot het gefaseerd afnemen van de grond, met de bereidheid om voor een 1e fase een garantie af te geven op basis
    van de bijbehorende marktwaarde. Bij een nader te bepalen, overigens marktconforme voorafzet is er vervolgens ook de
    bereidheid een bouwplicht aan te gaan. Daarbij kan er een identiek voortschrijdend vervolg gegeven worden aan volgende fases.

-   Nelis is bereid een tijdelijk en of onvoorzienbaar exploitatietekort af te dekken. Overigens zou ook binnen de GEM de bereidheid
    moeten bestaan vastgoed aan te wenden ter dekking van(overbruggings-)financiering terzake.

2.4.             Conclusie

Nelis is de partij die zowel stedenbouwkundig, programmatisch als in termen van bereidheid tot risicodeling de gemeente het meest tegemoet komt.


3.                  Blauwhoed Vastgoed

Blauwhoed heeft zich wel aan de procedure, maar niet aan het door de gemeente ontwikkelde kader gehouden. Ze hebben een ruimer ontwikkelingsperspectief aangeboden; tegelijkertijd geven ze een concreet voorstel voor de invulling van de stationslocatie.

3.1.             Beoordeling selectieteam

3.1.1.       Ontwerp & kwaliteit

De visie van de mogelijke ruimtelijk ontwikkeling van de stationslocatie komt niet overeen met de ‘overall’-visie van de gemeente. Het plan van Blauwhoed heeft als basis een langzaamverkeersroute tussen station Delft Zuid en de TU-wijk en de ontwikkeling van de Kruithuisweg als zichtlocatie. De stationslocatie wordt bekeken als onderdeel van de hele zuidkant van de Kruithuisweg. De ruimtelijke ontwikkeling van de stationslocatie is beperkt in omvang en de drie aangedragen locaties worden in het licht van de Kruithuisweg vervormd en programmatisch ingevuld.

 

Blauwhoed geeft geen beschrijving van de specifieke betekenis van de stationslocatie binnen Delft en de regio. Ook op de kwaliteit van het station en de buitenruimte wordt niet ingegaan.

3.1.2.       Programma & commercieel profiel

Ondanks dat de Haaglanden visie wordt onderschreven is stelt Blauwhoed het ambitieniveau van de locatie als kantorenlocatie in de regionale context veel lager dan de gemeentelijke ambitie.

 

Blauwhoed ontwikkelt op de drie locaties maar 13.000 m2 bvo kantoren in plaats van de door de gemeente voorgestelde 30.000 m2 bvo. De m2 van de locatie aan de Vulcanusweg worden sterk verkleind tot 5.000 m2; de locatie aan de Forensenweg wordt verkleind ten behoeve van een reservering voor het stationsgebouw aan de zuidkant van de Kruithuisweg. Op korte termijn wordt te bescheiden en kleinschalig ingezet op de stationslocatie.

 

De bandbreedte voor de grondprijs is € 100/m2 - €175/m2 afhankelijk van de locatie. Voor de locaties aan de zuidkant van de Kruithuisweg wil Blauwhoed een hogere grondprijs betalen dan voor de locatie aan de noordkant.

 

Blauwhoed is pas bij 50% voorverhuur/-verkoop van de betreffende locatie bereid de afname van de grond vast te leggen.

3.1.3.       Samenwerking & ontwikkeling

Blauwhoed heeft de vragen met betrekking tot de samenwerking en ontwikkeling globaal uitgewerkt. Ze willen met de gemeente samenwerken in een PPS-constructie, maar maken niet concreet wat van de samenwerkende partners wordt verwacht, hoe de projectorganisatie er uit zou moeten zien en hoe de risico’s worden verdeeld.

 

Blauwhoed verwacht de het aangepaste kantorenprogramma voor 2010 af te zetten. Dit straalt weinig vertrouwen uit ten aanzien van het te ontwikkelen plan. Ze wil een voor de gemeente te kleine massa afzetten over een te lange periode.

3.1.4.       Conclusie

Blauwhoed focust zich op de Kruithuisweg, maar heeft wel een plan gemaakt voor de locaties. Ze stelt de gemeentelijke visie ter discussie, en geeft tegelijkertijd de suggestie voor een andere situering (zuidelijk en oostelijk gericht). De realiteitswaarde van deze suggestie staat echter ter discussie.

 

Blauwhoed geeft geen commitment op tempo en afname en is weinig concreet over de samenwerking.

3.2.             Presentatie d.d. 26 september 2002

Blauwhoed heeft 26 september een presentatie gegeven voor het selectieteam en wethouder Grashoff. Voorafgaand aan de presentatie heeft Blauwhoed een lijst vragen ontvangen, die door het selectieteam verzonnen zijn naar aanleiding van het doornemen van de inzending.

3.2.1.       Extra vragen

1.    Plan gaat uit van sterke ontwikkeling in oostelijke en zuidoostelijke richting. Wat als dit niet of slechts op zeer lange termijn
  van de grond kan komen? Moet dan deze stationsontwikkeling worden stopgezet of in welke vorm worden aangepast?

2.    Als alleen aan de noordkant de verbinding gelegd kan worden is dan het daar te maken volume te vergroten?

3.    Wat is nu het speerpunt in de afzetmarkt van de stationslocatie, de kennisstad waar al zeer ruim in voorzien wordt in TU-zuid
  of de lokale markt?

4.    Wat zal het uitgangspunt zijn als de nu voorziene route naar de TU om ruimtelijke of technische mogelijkheden niet of vrijwel
  niet te realiseren is?

5.    Kunt u wat dieper ingaan op de risicoverdeling en zeggenschap binnen de voorgestelde PPS?

3.2.2.       Inhoud presentatie en antwoord op vragen

Presentatie

Blauwhoed wil de Kruithuiswegzone ontwikkelen als stadsstraat. De stadsstraat kan door de visuele bereikbaarheid worden vormgegeven als zichtlocatie, echter niet als ‘uitstapplaats’. Hiertoe wordt op maaiveld een nieuwe ontsluiting (de echte stadsstraat) gemaakt waarlangs aan beide zijden kantoren ontwikkeld kunnen worden.

 

Het plan gaat uit van de ontwikkeling van kantoren aan de zuidkant van de Kruithuisweg. Continuïteit in het plan ontstaat door ook het stationsplein aan de zuidkant te maken.

 

Het programma voor het volume aan de noordkant van de Kruithuisweg (locatie C) is wijkgerichte functies. Het oppervlak dat op locatie A te realiseren is wordt opgeknipt en aan beid zijden, flankerend aan het spoor, worden kantoren ontwikkeld. Rondom stationsplein worden gebouwen ontwikkeld waarin verschillende functies gehuisvest worden, aan beide zijden van de stadsstraat worden kleinschalige kantoren geconcentreerd.

 

Blauwhoed vindt volume C van het gemeentelijk plan een groot volume. Ze is van mening dat op die locatie kennisintensieve bedrijven, die zich richten op de buurt en de reeds bestaande bedrijvenstrook, moeten komen in plaats van kantoren. Op de begane grond van het volume op locatie C kan gedacht worden aan andere functies, zoals een sport-/medisch centrum, fitnessschool e.d. die zicht richten op de buurt.

Op locatie A (opgeknipt aan beide zijden van het spoor) en B kan gedacht worden aan dienstverlenende (financieel, organisatorisch) instanties, en kennisintensieve bedrijven. De autobedrijven zouden verplaatst moeten worden.

Beantwoording vragen

Blauwhoed is van mening dat de gemeente zich nu zou moeten concentreren op de hoogwaardige ontwikkeling aan de zuidzijde van het station en Kruithuisweg. De verbinding tussen het station en de TU wordt gemaakt door een zichtlocatie vanaf de Kruithuisweg op +1-niveau en een doorgangs- en kantorenzone op 0-niveau. Voor de ontwikkelingen rondom het station moet de gemeente geduld hebben, op korte termijn wordt met het ontwikkelen van de drie locaties de ontwikkeling van de Kruithuiswegzone geblokkeerd. Met de huidige visie van de gemeente verslechtert volgens Blauwhoed de kwaliteit van het gebied; Blauwhoed stelt voor eerst verder te praten over de mogelijkheid de focus van de ontwikkeling te verleggen van het station naar de Kruithuisweg.

 

Een ontwikkeling aan de noordzijde van de Kruithuisweg is niet logisch. Alles (Technopolis, continuïteit, ruimtelijk kader) wijst op ontwikkeling aan de zuidzijde. De woonwijk aan het noorden maakt ontwikkeling van een stadsstraat aan het noorden van de Kruithuisweg problematisch. De verbinding van het station (met zijn wijkfunctie) en de kantoorlocaties zou een belasting zijn voor de woonwijk.

 

De huidige langzaamverkeersroute aan de noordkant van de Kruithuisweg op 0-niveau kan nooit de kwalitatieve betekenis krijgen die de toe te voegen begane grond verbinding kan krijgen.

 

Wanneer de Kennisas (stadsstraat) ontstaat, stijgt de waarde van de kantoren voor de lokale markt.

 

Blauwhoed stelt voor om voor de ontwikkeling van de drie locaties nog geen PPS te sluiten, maar op een eenvoudige manier samen te werken. Op basis van volledig vertrouwen in elkaar en de markt kan de risicoverdeling 50%-50% zijn, een andere verdeling is mogelijk. De kosten worden gelijk verdeeld en in de hand gehouden door zoveel mogelijk parallelle trajecten (voorinvestering infrastructuur t.o.v. marktafzet) te starten.

 

Blauwhoed wil station Delft Zuid zonder de zekerheid van het ontwikkelen van de nieuwe route wel ontwikkelen, maar dan moet het accent liggen op het gebied ten zuiden van de Kruithuisweg en niet ten noorden.

3.3.             Finale beoordeling op commitment

Blauwhoed is op woensdag 9 oktober 2002 uitgenodigd voor het finale gesprek met de projectleider en planeconoom van de gemeente Delft. De volgende uitspraken zijn voor Blauwhoed van wezenlijk belang bij het aangaan van commitment voor de stationslocatie.

 

De essentie van het plan van Blauwhoed is de langzaam verkeersroute die de stationslocatie zou moeten verbinden met de TU-wijk en Technoplolis en de concentratie van het programma  op het zuidelijk deel van het projectgebied, zijnde onderdeel van een kantoor/bedrijvenzone langs de Kruithuisweg. De intrinsieke kwaliteit van de locatie is volgens Blauwhoed onvoldoende om het project van de grond te trekken; de stationslocatie moet onderdeel worden van de zuidelijk zone die verbinding legt met de TU. Het in de toekomst investeren in de zuidelijke zijde van de Kruithuisweg en de langzaam verkeersroute is noodzakelijk voor het ‘vermarkten’ van de locatie. De realisatiemogelijkheden van de locatie is moeilijk, wat zich zal vertalen in een marktprijs en aantrekken van ‘huurders’ die je niet wil als je een kwalitatieve ontwikkeling van de locatie wenst.

De huidige gemeentelijk visie is niet marktrealistisch genoeg. Blauwhoed is van mening dat de zuidelijk ontwikkeling het perspectief geeft op een realistische toekomst voor de ontwikkeling van de stationslocatie. Blauwhoed sluit een deelname aan een ontwikkeling als voorgesteld door de gemeente – met een verbinding aan de noordzijde niet uit, maar wenst dit eerst nader te onderzoeken alvorens daar zijn commitment op af te geven.

 

Voor de visie van Blauwhoed is een brugverbinding noodzakelijk. De waarde van het station blijft marginaal voor het gebied als er geen brug kan komen. Een positief signaal voor een dergelijke brug in de toekomst is voldoende om nu aan de slag te gaan; zonder dat deze brug/verbinding al direct wordt gerealiseerd.

 

De aanbieding die Blauwhoed gedaan heeft komt in het kort neer op het volgende:

 

-   Blauwhoed en gemeente doen gezamenlijk onderzoek naar de haalbaarheid van de brug/langzaam verkeersroute.

-   Blauwhoed committeert zich aan een programma van 13.000 m2 binnen het projectgebied (planontwikkeling en in de markt
   zetten)

-   Blauwhoed is bereid tot het betalen van reserveringskosten voor de grond, waarbij er wel fasering aangebracht wordt per kavel.
   Er worden tempoafspraken aan de voorkant gemaakt.   Als Blauwhoed per fase geen 50% verkoop/verhuur heeft, treedt exit -
   regeling in werking, waarbij het plan eigendom van de gemeente blijft (incl. afstandsverklaring van Blauwhoed).

-   Blauwhoed is bereid fasegewijs de grond af te nemen mits ten minste 50% verhuurd/verkocht is.

-   Externe kosten van planvorming zijn voor Blauwhoed (Blauwhoed en gemeente Delft dragen ieder hun interne kosten)

-   Er wordt residueel gerekend.

3.4.             Conclusie

Blauwhoed presenteert plan op basis van een visie, die welliswaar op lange termijn een perspectief kan bieden maar  die niet  overeenkomt met de visie en programmatische inzet van de gemeente. Bij een keuze voor Blauwhoed loopt de gemeente het risico om in een studie traject terecht te komen met een ongewisse afloop. Daarnaast wil Blauwhoed op niet meer dan 13.000 m2 bvo kantoren commitment afgeven, wat een gat in de exploitatie met zich meebrengt van 17.000 m2 bvo kantoren.


4.                  MAB

MAB biedt, net als Blauwhoed, een ruimere ontwikkelingsperspectief . Dit heeft geresulteerd in een minder zwaar programma op de voorgelegde locaties zelf.

4.1.             Beoordeling selectieteam

4.1.1.       Ontwerp & kwaliteit

MAB heeft een degelijke studie gedaan naar de positionering van de stationslocatie op het niveau van Delft. Met deze studie komt MAB tot andere conclusies dan de gemeente voor wat betreft de programmering en de inrichting van de stationslocatie. MAB vindt dat er een vervolgstudie nodig is alvorens zich definitief te kunnen uitspreken over Delft Zuid.

 

Op het niveau van de stationlocatie doet MAB geen uitspraken. De stedenbouwkundige ambitie wordt voor de Kruithuisweg op een hoger niveau en voor het station op een lager niveau ingezet. MAB is van mening dat er potentie ligt aan de zuidkant van de Kruithuisweg, waarvan de stationslocatie alleen een onderdeel vormt.

4.1.2.       Programma & commercieel profiel

Het gemeentelijk programmatisch ambitieniveau wordt door MAG sterk afgezwakt, zelfs gebagatelliseerd. MAB verlaagt het aantal te ontwikkelen m2 bvo kantoren van 30.000 naar 17.000 m2 bvo en geeft daarbij geen indicatie van de grondprijs.

 

MAB is niet bereid tot het afnemen van gronden op een vooraf afgesproken datum. Wel is MAB bereid een studietraject met de gemeente in te gaan.

4.1.3.       Samenwerking & ontwikkeling

Een visie op samenwerking met de gemeente Delft en de NS is niet gegeven en volgens MAB ook voorlopig niet van toepassing. MAB pleit voor een studiefase zonder de betrokkenheid van de NS; wel worden de TU Delft en de partijen van Technopolis als studiepartners gezien. In de studiefase wil MAB zich richten op de Kruithuisweg en niet zo zeer op de stationslocatie.

4.1.4.       Conclusie

MAB heeft niet conform de vraagstelling van de gemeente Delft een plan uitgewerkt voor de drie locaties bij station Delft Zuid. Wel heeft MAB een degelijke studie gedaan naar de positionering van de stationslocatie op het niveau van Delft en komt daarmee tot andere conclusies dan de gemeente voor wat betreft de programmering en inrichting van de stationslocatie.

 

De MAB stelt de gemeentelijke kaders ter discussie, richten zich op de vraag op welke manier het gebied in de toekomst opgepakt zou moeten worden en pleit voor een Delftse Zuid-as (opwaardering en focus op de Kruithuiswegzone).

 

 

Het advies van het selectieteam aan wethouder Grashoff over hoe om te gaan met de inzending van de MAB is ambivalent:

1.    MAB niet kiezen, omdat ze het beleid ter discussie stellen en hun visie niet op stationslocatie Delft Zuid richten, maar op de
  Kruithuisweg, óf

2.    MAB wel kiezen, waarbij de gemeente Delft accepteert dat ze voor de stationslocatie Delft Zuid in een studietraject terecht
  komt (waarmee het vigerend beleid en structuurplan overhoop gehaald wordt) en er voorlopig geen commitment gegeven wordt
  voor de ontwikkeling van 30.000 m2 vastgoed in de komende jaren.

4.2.             Presentatie d.d. 26 september 2002

MAB heeft 26 september een presentatie gegeven voor het selectieteam en wethouder Grashoff. Voorafgaand aan de presentatie heeft MAB een lijst vragen ontvangen, die door het selectieteam verzonnen zijn naar aanleiding van het doornemen van de inzending.

4.2.1.       Extra vragen

1.    Hoe verhoudt uw visie zich tot het regionaal en lokaal ruimtelijk en programmatisch beleid voor de kantoor-/bedrijfslocaties,
  zowel op korte, middellange als lange termijn?

2.    U plaats station Delft Zuid in uw plan als onderdeel van de Kruithuiswegzone. Volgens MAB heeft de stationslocatie als
  vestigingsplaats voor kantoren nauwelijks betekenis. Welke   potentie heeft de locatie dan wel volgens u?

3.    Hoe verhoudt uw studie voorstel zich ten opzichte van de zekerheid die de gemeente wil voor wat betreft de realisering van een
  minimaal programma van 30.000 m2 (Regionaal Structuur Plan-kader) voor 2008 en de schaarste in de lokale markt?

4.    Bij de eerste beoordeling van uw plan is bij ons het vermoeden gerezen dat MAB alleen bereid is risicodragend de drie locaties
  te ontwikkelen onder de voorwaarde van een gecombineerde ontwikkeling met de Kruithuiswegzone. Indien wij uw inzending
  verkeerd dan wel incompleet geïnterpreteerd hebben horen wij dat graag van u tijdens de presentatie.

4.2.2.       Inhoud presentatie en antwoord op vragen

Presentatie

MAB waarschuwt voor het ontwikkelen van een groot volume (17.500 m2) op de locatie aan de noordkant van de Kruithuisweg. Vervolgens is MAB van mening dat niet het spoor/station, maar de Kruithuisweg het adres is van stationslocatie Delft Zuid. Ze pleiten voor lintbebouwing langs de Kruithuisweg in plaats van langs het spoor (locatie A). Ontwikkeling zou zich moeten richten op oost-westverbinding in plaats van noord-zuidverbinding.

Het voorstel van MAB is het ontwikkelen van 3 à 4 volumes op locatie B (16.500 m2), 3 volumes op locatie C (3.600 m2) en 3 à  4 volumes langs de Kruithuisweg (16.500 m2).

Beantwoording vragen

In huidige markt zijn kantoren met oppervlakte van 2.000-5.000 m2 courant, kantoren met grotere oppervlakte niet meer. De locatie zou onafhankelijk van de toevalligheid van het economische moment ontwikkeld moeten worden. Een stationsontwikkeling op basis van de conclusies uit een rapport uit 2000 zou een te eenzijdige benadering van de opgave zijn; beter is het om de locatie door middel van het op de markt zetten van kleine volumes voor te bereiden op de toekomst.

 

Op termijn (middellange-lange) heeft MAB wel vertrouwen in de afname van 10.000 m2 kantooroppervlak. De locatie vraagt daarbij wel om een goede fasering. MAB zou gaan voor de afzet van kleine volumes (2.000 m2-3.000 m2) over een periode van 5-8 jaar, waardoor het minder afhankelijk is van de markt. Op de huidige planning ligt vanuit de gemeente Delft te veel druk. De gemeente wil te snel 30.000 m2 ontwikkelen. Leg nadruk op locatie B, maar ontwikkel meerdere kleine volumes op de locatie.

 

Huidige station is introvert en heeft een verkeerd karakter. Waarschuwing is om op te passen met een te grote schaal van ontwikkeling op de locatie, zowel qua ambitie als qua volume. In de regio is veel concurrentie van kantoren voor eigenaar-gebruikers en advies is om de locatie in te richten voor kleine eigenaren. Als Delft zicht bij de ontwikkeling van Delft Zuid richt op kleine eigenaren zal de centrale spoorzone niet concurreren met Delft Zuid. De potentie van een snelweglocatie is ook een andere dan een stationslocatie.

 

Met adressering van de kantoren aan de Kruithuisweg wordt niet letterlijk de ontsluiting van de kantoren aan de Kruithuisweg bedoeld. De ontsluiting verandert niet, echter doordat de kantoren vanaf de Kruithuisweg zichtbaar zijn, heeft de weg, veel meer dan het station, de adresfunctie.

 

Voor kantoorontwikkeling blijft het station van weinig waarde. Het station heeft een functie voor de omliggende woonwijken. Het heeft geen verblijfskarakter. Stationslocatie kan de eerste fase zijn in de ontwikkeling van de Delftse Zuidas, mits het in de totaalvisie past.

 

MAB is van mening dat het überhaupt niet verstandig is om de drie locaties nu te ontwikkelen. De locaties moeten meegenomen worden in een lange termijn visie waarbij de nadruk ligt op de Kruithuiswegzone. De MAB vindt het onverstandig om zich nu te binden aan de gemeente voor de stationslocatie en pleit voor onderzoek naar de Delftse Zuidas.

4.3.             Conclusie

Met een keuze voor de  MAB als partner voor de ontwikkeling van stationslocatie Delft Zuid loopt de gemeente het risico in een studietraject terecht te komen, waarbij een zeer bescheiden positie is weggelegd voor de stationslocatie en de focus vooral zit op een forse ontwikkeling langs de Kruithuisweg. Daarnaast staat een dergelijke inzet op gespannen voet met andere ontwikkelingen in Delft die de komende tien jaar van de grond moeten komen(centrale spoorzone en technopolis). Dit risico gecombineerd met het uitblijven van commitment van de kant van MAB, leidt tot de conclusie dat MAB niet geschikt is als  partner  voor de ontwikkeling van stationslocatie Delft Zuid.


5.                  Amstelland Ontwikkeling

Amstelland heeft in feite niet aan de selectieprocedure meegedaan, maar slechts een brief gestuurd waarin van belangstelling wordt blijk gegeven zonder de vragen die voorlagen in de selectie te beantwoorden. Er is dus geen uitwerking van een plan en men is niet ingegaan op de vragenlijst. Amstelland is daarmee gediskwalificeerd.


6.                  Tot slot, eindconclusie

De selectieprocedure heeft geleid tot een vergaande reflectie op het door de gemeente ingezette ambitieniveau en stedenbouwkundig en programmatisch concept voor de stationslocatie Delft Zuid. Behoudens Nelis heeft geen van de deelnemende partijen zich zonder meer positief uitgesproken over de haalbaarheid van de ontwikkeling. Dit geeft te denken. Het betekent dat Nelis en daarmee de gemeente ook, haar nek uitsteekt voor een opgave die niet eenvoudig zal zijn.
De inzet van Blauwhoed is daarmee niet op voorhand ‘slechter’. Zij is kritischer op de gemeentelijke inzet maar biedt een nieuw perspectief. Dat nieuwe perspectief kost de gemeente dan wel meer tijd en veel geld. Meer tijd met studie maar ook met besluitvorming over een deel van Schieoevers, de aanleg van een brug, alsmede een enorme aderlating in de lopende grondexploitatie van de stationslocatie zelf. Kiezen voor het voorstel van Nelis sluit overigens een toekomstige ontwikkeling en verbinding, tussen station en TU respectievelijk Technopolis aan de zuidzijde van de Kruithuisweg niet uit.

Nu blijkt dat Nelis bereid is ook een stevig zakelijk commitment aan te gaan op de gestelde opgave, ligt het in de rede om voor Nelis als partij te kiezen. Dat wil zeggen: de contractfase in te gaan. Uiteindelijk moet dan blijken of men het risico om deze locatie samen met de gemeente te ontwikkelen werkelijk wil delen. Indien dit niet het geval blijkt dan zullen we ons opnieuw moeten beraden, en zou de visie van Blauwhoed een aanknopingspunt kunnen zijn om verder te gaan.


Bijlage 1          Vragenlijst
Selectieprocedure ontwikkeling Stationslocatie Delft Zuid

Vragenlijst en spelregels

 

I           Inleiding

 

Onderstaande vragenlijst dient ter selectie van een ontwikkelende vastgoedpartij die als partner van de gemeente Delft en in samenwerking met de NS, de ontwikkeling van de stationslocatie Delft Zuid ter hand kan nemen.

De vragenlijst geeft aan op welke aspecten de gemeente de selectie zal laten plaatsvinden. Tevens wordt bereikt dat er een vooraf gestructureerde vergelijking kan plaatsvinden.

De partijen zijn uiteraard vrij om buiten hetgeen hen gevraagd wordt nog andere zaken te presenteren die men vanuit een eigen visie op de ontwikkeling van het gebied relevant acht.

De vragen zijn ondergebracht in drie rubrieken: ontwerp & kwaliteit, programma & commercieel profiel en samenwerking & ontwikkeling.

Teneinde een zorgvuldige procedure te waarborgen zijn tevens spelregels geformuleerd die de gemeente Delft hanteert bij deze selectieprocedure.

 

II          Vragenlijst

1. ontwerp & kwaliteit

 

De inzet van de gemeente is om met de ontwikkeling van de stationslocatie Delft Zuid een kwaliteitsimpuls te geven aan dit deel van de stad. Dit betekent dat er een nieuwe identiteit en betekenis aan de locatie gegeven moet worden: een plek in de stad en regio waar men trots op mag zijn. Dit zal ook tot uitdrukking moeten worden gebracht in de uitstraling van de gebouwen, de functies hierin en de inrichting van de openbare ruimte en het station.

 

a)    Wat is uw visie op de gewenste en mogelijke ruimtelijke ontwikkeling van deze stationslocatie; de betekenis voor de directe omgeving, de relatie met de TU-wijk en bedrijventerrein Schieoevers en in algemene zin in Delft en de regio.

 

b)    U wordt verzocht uw stedenbouwkundige en architectonische ambitie voor deze stationslocatie aan te geven. U wordt gevraagd dit in ieder geval te presenteren in de vorm van één of meerdere ‘artist impressions’ die in een later stadium – bij een uitwerking als bouwplan – als reële referentie kunnen dienen in conceptuele zin en ten aanzien van het kwaliteitsniveau van het project.

 

c)    Welke opvatting heeft u over de kwaliteit van station en buitenruimte en de wijze waarop u daar een bijdrage aan zou willen leveren?

 


2. programma & commercieel profiel

 

De inzet van de gemeente is het realiseren van een kantorenlocatie. Een uitdaging hierbij is in hoeverre er door toevoeging van andere functies er een meerwaarde kan ontstaan voor de locatie zelf en voor een grotere omgeving. Daarnaast geldt een inschatting van het marktsegment en afzettempo; daar hoort ook een inschatting van de grondwaarde bij.

 

a)    Welke visie heeft u op de locatie als kantorenlocatie in de regionale context? (concurrentieprofiel, afzetbaarheid)

 

b)    Welk programmatisch ambitieniveau (meerdere functies) acht u haalbaar, gelet op relaties in directe en verder gelegen omgeving;

·         welke grondprijs (bandbreedte) acht u de locatie als kantorenlocatie waard?

·         bent u bereid – en onder welke voorwaarden – om de afname van de benodigde grond voor de realisering van bouwwerken vast te leggen op een vooraf af te spreken datum?

 

3. samenwerking & ontwikkeling

 

a)    Welke visie heeft u op de samenwerking met gemeente en NS in het kader van deze locatieontwikkeling? Wat verwacht u van uw partners in dit project: hoe stelt u zich de projectorganisatie voor, respectievelijk het traject van planuitwerking?

 

b)    Kunt u zich vinden in het uitgezette tijdpad voor de ontwikkeling van de locatie; heeft u overwegingen ten aanzien van tempo en kritische massa bij realisering?

 

III Spelregels

 

1.    Eventuele kosten gemaakt ten behoeve van deelname aan de competitie worden niet vergoed door de gemeente Delft.

2.    Inzendingen worden eigendom van de gemeente Delft.

3.    Sluitingsdatum van indiening is 13 september 2002, 17.00 uur. Later ingediende inzendingen worden niet bij de selectie betrokken.

4.    Inzendingen moeten volledig zijn. Na de sluitingsdatum wordt geen gelegenheid gegeven  aanvullende gegevens aan te leveren.

5.    Informatie die naar het oordeel van de gemeente Delft relevant is voor alle deelnemers wordt aan alle deelnemers verstrekt.

6.    De inzendingen worden zowel op inhoud (ontwerp & kwaliteit, programma & commercieel profiel, samenwerking & ontwikkeling) als op maatschappelijk en politiek draagvlak beoordeeld.

7.    De gemeente Delft behoudt zich het recht voor geen winnaar aan te wijzen indien geen van de inzendingen als voldoende wordt beoordeeld.

8.    Indien meerdere inzendingen voldoen aan de criteria en geselecteerd worden, wordt daarbij een volgorde aangegeven. Onderhandelingen worden gestart met de eerste kandidaat en kunnen worden voortgezet met de eerstvolgende kandidaat op de lijst indien geen overeenstemming kan worden bereikt met de eerste kandidaat.

 


Bijlage 2          Selectiecriteria

Het selectieteam heeft bij het beoordelen van de plannen de volgende criteria gebruikt:

 

Ontwerp & kwaliteit

-   Visie op gewenste en mogelijke ruimtelijke ontwikkeling stationslocatie

-   Visie op betekenis stationslocatie voor directe omgeving

-   Visie op relatie stationslocatie met de TU-wijk en bedrijventerrein Schieoevers

-   Visie op belang stationslocatie in Delft en regio

-   Waardering stedenbouwkundige en architectonische ambitie

-   Opvatting over de kwaliteit van station en buitenruimte (mate van concreetheid)

-   Bijdrage aan kwaliteit station en buitenruimte

Programma & commercieel profiel

-   Visie op locatie als kantorenlocatie in regionale context (concurrentieprofiel en     afzetmarkt)

-   Programmatisch ambitieniveau

-   Bandbreedte grondprijs (hoogte)

-   Bereidbaarheid tot het vastleggen van de afname van grond op een vooraf     afgesproken datum

Samenwerking & ontwikkeling

-   Visie op samenwerking met gemeente en NS

-   Verwachtingen van partners (mate van expliciteit)

-   Voorstelling projectorganisatie (mate van concreetheid)

-   Voorstelling traject van planuitwerking (mate van concreetheid)

-   Mening over uitgezette tijdspad voor de ontwikkeling (commitment op het tijdspad)

-   Overwegingen tav tempo en kritische massa bij realisering (mate van concreetheid)

 

 

NB

De criteria waarbij om een visie van de ontwikkelaar gevraagd wordt, worden beoordeeld op:

- de aansluiting/toevoeging van de visie van de ontwikkelaar op het gemeentelijk beleid

- de praktische impact (wat kunnen we ermee)

- het realiteitsgehalte

 



[1]   Het selectieteam heeft bestaan uit: projectleider stationslocatie Delft Zuid, beleidsmedewerker economie, stedenbouwkundige, jurist vastgoed, medewerker vastgoed, beleidsmedewerker mobiliteit, adviseur van de welstandcommissie