Resultaten inspraakproces belanghebbendengroepen
Markt.
In de periode 2 t/m 12
september jl. heeft de inspraakronde met belanghebbenden groepen over de
herinrichting van de Markt plaatsgevonden. Uitspraken zijn gevraagd of 5
hoofdthema’s: Hugo, bomen, terrassen, weekmarkt en fietsen. Tevens is gevraagd
zelf punten aan te dragen die van belang worden gevonden. Hierbij de resultaten
op hoofdlijnen:
Bomen : voor de kerk en in de
tuin (sfeer verhogend)
Terrassen : Vrijthofmodel of
gelijkzijdig franse terrassen (lichte voorkeur). Eilandmodel geen optie.
Weekmarkt: dwarsoriëntatie (relatie met gevels en vrije ruimte om stadhuis)
eventueel compact model (vrije ruimte bij kerk)
Fietsen : definitief ondergronds
en tijdelijk binnen de kerkmuur.
Horeca ondernemers
Hugo : hoeft
niet weg, mag wel
Bomen : ja
Terrassen : unaniem voor
Vrijthofmodel en verbeteren van uitstraling. Eilandmodel persé niet.
Mogelijkheid van winterterrassen bespreekbaar maken.
Weekmarkt: dwarsoriëntatie (relatie met panden en doorloop noord/zuid)
Fietsen :
ondergronds en eventueel als tussenoplossing fietsen binnen kerkmuur.
Hugo : moet op het plein blijven, waar is minder
belangrijk
Bomen : verdeelde meningen (ja vanwege sfeer/intimiteit,
nee omdat kerk aan het zicht wordt onttrokken)
Terrassen : verdeelde voorkeur tussen
Vrijthofmodel (maximaal vrij middenplein) en franse terrassen (gevels/winkel
meer in het zicht)
Weekmarkt: voorkeur dwarsoriëntatie (relatie met gevels, noord-zuid route,
vrije ruimte om stadhuis), eventueel compact model (vrije route langs kerk).
Model doosneden geen optie.
Fietsen : onderscheid maken tussen kort en
langparkeerders. Langparkeren definitief ondergronds, tot die tijd in kerktuin.
Hugo : in meerderheid geen bezwaar tegen verplaatsing
Bomen : belangrijk punt. als er bomen komen, dan grote.
In uitwerking varianten rekening mee houden.
Terrassen : meningen verdeeld. In elk
geval mogen terrassen het plein niet domineren. Eilandmodel wordt afgewezen.
Fietsen : steun voor goede voorzieningen, maar niet de
illusie hebben alles te kunnen regelen. Logische parkeerplek voor
langparkeerders en verder voorzieningen voor de “snelle bezoeker”.
Zie verder bijgevoegd verslag.
Hugo : van
het midden weg
Weekmarkt : voorkeur
voor model 1 (langoriëntatie) en 4 (compact model)
Er zijn er contacten geweest
met organisatoren van evenementen, het Stadhuis, het Evenementenbureau en de
Kerkvoogdij. De Kerkvoogdij gaf aan dat zij het bespreekbaar vinden om de
kerktuin meer bij het openbaar gebied te trekken, echter een fietsenstalling in
de kerktuin heeft zeker géén voorkeur bij hen. Deze overleggen hebben verder
niet geresulteerd in specifieke wensen of voorkeuren t.a.v. de herinrichting.
Verder naar voren gebrachte aandachtspunten
-
Markt is schakel tussen
noord-zuid verbinding, waarbij zuid-oost en zuid-west evenveel aandacht moeten hebben
-
handhaven huidige
karakter
-
ruimtelijke beleving
terugbrengen
-
geen moderne fratsen
-
aanlooproutes bij plein
betrekken (markt groter maken dan het plein)
-
plein moet een helder
rustig beeld uitstralen met historische kwaliteit en tegelijkertijd voldoende
levendigheid.
-
vaste inrichting is
belangrijker dan de flexibele elementen.
-
Markt zoals die is
wordt zeer gewaardeerd: terughoudendheid betrachten bij herinrichting.
-
kerktuin open stellen
-
betere afspraken over
evenementen qua omvang, kwaliteit en intensiteit (kwaliteitscommissie
instellen)
-
autoluw prachtig, maar
parkeerfaciliteiten voor bewoners zijn onder de maat
-
gracht Oude Langendijk
terugbrengen
-
Markt moet karakter van
plein terugkrijgen
-
één niveau van gevel
tot gevel, met behoud van privéstoepen
-
relatie leggen tussen
plein en gevels: uitstraling moet worden verbeterd
Samengevat:
Er is géén draagvlak voor:
-
doorsneemodel weekmarkt
-
eilandenmodel terrassen
-
“streng” model
fietsparkeren.
-
Hugo naar Oude
Langendijk.
Er is wél draagvlak voor:
-
eventueel verplaatsen
Hugo
-
bomen omgeving Oude
kerk
-
Vrijthofmodel
(voorkeur) en gelijkzijdig model franse terrassen (minderheid)
-
warenmarkt in
langoriëntatie, dwarsoriëntatie en model compact
-
ondergrondse
fietsvoorzieningen en in afwachting daarvan voorzieningen bij kerktuin