3  Algemeen / communicatie

 

·       De gemeenteraad stelt de Nota Natuur- en Milieucommunicatie vast en legt hiermee een solide basis voor een professionele uitvoering van natuur- en milieucommunicatie in de komende jaren.

·       De Brede school gaat van start en biedt kinderen van 6 tot en met 12 jaar o.a. activiteiten op het gebied van natuur en milieu aan.

·       In 2001 bezochten 4.130 personen de tentoonstellingen in De Papaver.

·       In algemene zin werd van het educatieve aanbod van De Papaver meer gebruik gemaakt. Zo steeg het aantal deelnemende groepen uit het basisonderwijs aan de onderwijsactiviteiten met 18% naar 312.

 

3.1       Ontwikkelingen in 2001

 

Delft Kennisstad

In 1995 werd door de gemeenteraad de strategienota Delft Kennisstad, Werk Centraal vastgesteld. Een van de kernthema’s waarop de strategie zich richt is milieutechnologie. Het beheer over het bijbehorende fonds (het milieutechnologiefonds) is ondergebracht bij het vakteam Milieu. In 2001 zijn verschillende projecten uitgevoerd met bijdragen vanuit het milieutechnologiefonds. Zo werkte het Delfts Energie Agentschap aan het bijdragen aan een rationeler energieverbruik en het opwekken van duurzame energie door vooruitstrevende projecten te stimuleren en te initiëren. De TU Delft rondde het onderzoek naar de waterkwaliteit in de Waterspeeltuin Korftlaan af en formuleerde aanbevelingen om de waterkwaliteit ter plaatse te verbeteren (zie ook paragraaf 2.4.6.). Ook het project ‘100 Delftsblauwe daken’ (toepassing van zonnepanelen in bestaande bouw) leverde concrete resultaten op, met name via de actie gericht op particulieren (zie ook paragraaf 4.4.1). Naast het Milieutechnologiefonds was ook het Energiefonds voor dit project een belangrijke bron van financiën. Met behulp van het Milieutechnologiefonds werden ook de 3D-projecten ‘Afkoppelen van regenwater in de Wippolder’ (zie paragraaf 2.4.2) en ‘Milieuzorg en –educatie in het voortgezet onderwijs’ (zie paragraaf 2.5.3 en paragraaf 7.1) uitgevoerd. Ten slotte werd uit het fonds bijgedragen aan de leerstoel Afvalmanagement bij het IHE Delft.

 

Sterke impuls voor Natuur- en milieucommunicatie

Op 25 oktober 2001 stelde de Delftse gemeenteraad de nota ‘Natuur- en Milieucommunicatie in Delft: op weg naar een duurzaam Delft’ vast. De nota vormt de basis voor de uitvoering van natuur- en milieucommunicatie in de komende jaren en kent drie belangrijke onderdelen: ecologische basisvorming, natuur- en milieucommunicatie bij lokaal milieubeleid, en natuur- en milieucommunicatie bij lokaal duurzaamheidsbeleid.

1)       Ecologische basisvorming vormt de basis waarop in de communicatie over beleid kan worden teruggevallen. Om de kennis van en de zorg en waardering voor natuur en milieu te vergroten, actualiseert de gemeente het bestaande aanbod voor het basisonderwijs en ontwikkelt ze een structureel aanbod voor het voortgezet onderwijs. Voor dit laatste wordt een fulltime medewerker voortgezet onderwijs aangesteld. Ten slotte wordt ook ten behoeve van het project ‘Brede School’ (zie onder) een natuur- en milieupakket ontwikkeld.

2)       Natuur- en milieucommunicatie bij lokaal milieubeleid. Natuur- en milieucommunicatie is een belangrijk instrument bij (de uitvoering van) lokaal milieubeleid. Om NMC-projecten die in het lokale milieubeleid passen te stimuleren en te ondersteunen, richt de gemeente een projectbureau Natuur- en Milieucommunicatie op. Dit projectbureau gaat zowel partijen van binnen als van buiten de gemeentelijke organisatie ondersteunen bij het voorbereiden en uitvoeren van projecten. Een van de middelen vormt een Natuur- en Milieufonds voor financiële ondersteuning van projecten van externe partijen. Jaarlijks wordt er ca. € 13.000,-  in het fonds gestort.

3)       Natuur- en milieucommunicatie bij lokaal duurzaamheidsbeleid. NMC richt zich in dit geval op het begeleiden van een interactief beleidsvormingsproces.Doel is de verschillende partijen in de stad te betrekken bij dit proces, zodat ze mede vormgeven aan het beleid. In Delft werken vele organisaties, instanties en bewoners aan het dichterbij brengen van een duurzame stad. Soms is natuur en milieu hierbij de invalshoek, maar zeker niet altijd. Initiatieven die gericht zijn op een duurzame samenleving verdienen ondersteuning. Het bestaande overleg met natuur- en milieuorganisaties, zoals de regionale Natuur- en Milieukring en het Duurzaamheidsplatform, wordt voortgezet en uitgebreid.

Een belangrijke plaats in de nota is ook weggelegd voor Natuur- en milieucentrum De Papaver. Dit wordt omgebouwd tot een volwaardig bezoekerscentrum, maar blijft ook de huidige functies vervullen. Hiermee wordt De Papaver uiteindelijk: een bezoekerscentrum voor natuurliefhebbers, recreanten en scholen; een werkplek voor medewerkers van de gemeente en vrijwilligers; een clubhuis voor natuur- en milieuorganisaties; een mediatheek voor het publiek en het onderwijs; en een opslagplaats voor uitleenmaterialen. Ten slotte komt er een website met Delftse natuur- en milieu-informatie.

 

Brede School-project

In september 2001 ging het project ‘Brede school’ van start. De Brede school is een initiatief van de gemeente Delft, waarin ze nauw samenwerkt met onderwijsinstellingen, de buitenschoolse opvang en ouders. Doel van de Brede school is de ontwikkelingskansen van kinderen van 0 tot en met 18 jaar te verbeteren. Hiertoe stelt elke wijk een activiteiten­programma op op het gebied van o.a. sport, recreatie, cultuur en  natuur en milieu. In het schooljaar 2001-2002 ging de Brede school van start in de wijken Buitenhof en Voorhof voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar. Binnen drie jaar wil de gemeente de Brede school de in alle wijken introduceren voor kinderen van 0 tot 18 jaar. De activiteiten op het gebied van natuur en milieu dragen bij aan de doelstellingen uit de Nota Natuur- en Milieucommunicatie en worden georganiseerd door het vakteam Milieu van de gemeente (zie ook paragraaf 6.2.1).

 

 

3.2       Indicatoren

 

Beleid

 

·       Bezoek tentoonstellingen Papaver

 

Doelstelling

Doel gemeente (Nota Natuur- en Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het vergroten van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu. Ecologische basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsveran­dering, maar veeleer tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt zo een basis waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden teruggevallen.

 

Resultaat

Gedurende het jaar zijn in Natuur- en milieucentrum De Papaver verschillende tentoonstellingen te bezoeken. In 2001 waren dat er vijf: Afval wat doe je ermee?, Natuur in Delft, Bomen, Water, en Licht. In totaal bezochten 4.130 mensen de tentoonstellingen, waarvan 2.869 (70%) op zondag (grafiek: zie volgende pagina).


 


Conclusie

De tentoonstellingen in De Papaver worden redelijk goed bezocht. In 2001 daalde het bezoekersaantal met 10% ten opzichte van 2000, voornamelijk veroorzaakt door een lager bezoekersaantal op zondag. Door het geringe aantal jaren waarover cijfers beschikbaar zijn, is het nog niet mogelijk om te bepalen of er sprake is van een trend.

 

 

·         Onderwijsactiviteiten Papaver

 

Doelstelling

Doel gemeente (Nota Natuur- en Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het vergroten van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu. Ecologische basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsveran­dering, maar veeleer tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt zo een basis waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden teruggevallen.

 

Resultaat

In totaal maakten 94 basisscholen op de een of andere manier gebruik van het aanbod aan educatieve materialen van Natuur- en milieucentrum De Papaver: 40 scholen uit Delft en 54 scholen uit 13 verschillende plaatsen uit de regio.

 

In 2001 namen 312 groepen uit het basisonderwijs deel aan de onderwijsactiviteiten (excursies en (praktijk)lessen) van Natuur- en milieucentrum De Papaver.

 

Naast excursies en (praktijk)lessen biedt de gemeente Delft de scholen ook verschillende materialen te leen c.q. te koop aan, zoals leskisten, ontdekdozen, themajaarpakketten, tentoonstellingen, lesmappen, etc. Het aantal uitleningen en verkopen bedroeg in 2001 1.199.

 

Ook gedurende de schoolvakanties kunnen scholieren terecht in De Papaver tijdens de vakantie-activiteiten. In 2001 werden in vier schoolvakanties activiteiten georganiseerd (voorjaar, zomer, herfst, kerst). In totaal namen 615 kinderen deel aan de activiteiten.

 


 


Conclusie

Het aantal groepen dat deelnam aan onderwijsactiviteiten van Natuur- en milieucentrum De Papaver steeg in 2001 met 18% ten opzichte van 2000, van 264 naar 312. Met name de stijging in het aantal groepen 7 en 8 was opmerkelijk: 40%. In totaal namen naar schatting ruim 7.800 leerlingen deel.

 

Het aantal uitleningen en verkopen steeg in 2001 met maar liefst 76%. Het aantal uitleningen van leskisten en de verkopen van themajaarpakketten verdubbelden ten opzichte van 2000.

 

Aan de vakantie-activiteiten in en om De Papaver namen in 2001 615 kinderen deel: een daling van 30% ten opzichte van 2000 toen er nog 862 kinderen deelnamen aan de verschillende activiteiten.

 

Gezien bovenstaande lijkt het erop dat er in 2001 meer kinderen in aanraking zijn gekomen met het natuur- en milieu-educatie aanbod van De Papaver.