·
De
gemeenteraad stelt de Nota Natuur- en Milieucommunicatie vast en legt hiermee
een solide basis voor een professionele uitvoering van natuur- en
milieucommunicatie in de komende jaren.
·
De Brede
school gaat van start en biedt kinderen van 6 tot en met 12 jaar o.a.
activiteiten op het gebied van natuur en milieu aan.
·
In 2001
bezochten 4.130 personen de tentoonstellingen in De Papaver.
·
In algemene
zin werd van het educatieve aanbod van De Papaver meer gebruik gemaakt. Zo
steeg het aantal deelnemende groepen uit het basisonderwijs aan de
onderwijsactiviteiten met 18% naar 312.
Delft Kennisstad
In 1995 werd door de
gemeenteraad de strategienota Delft Kennisstad, Werk Centraal vastgesteld. Een
van de kernthema’s waarop de strategie zich richt is milieutechnologie. Het
beheer over het bijbehorende fonds (het milieutechnologiefonds) is
ondergebracht bij het vakteam Milieu. In 2001 zijn verschillende projecten
uitgevoerd met bijdragen vanuit het milieutechnologiefonds. Zo werkte het
Delfts Energie Agentschap aan het bijdragen aan een rationeler energieverbruik
en het opwekken van duurzame energie door vooruitstrevende projecten te
stimuleren en te initiëren. De TU Delft rondde het onderzoek naar de
waterkwaliteit in de Waterspeeltuin Korftlaan af en formuleerde aanbevelingen
om de waterkwaliteit ter plaatse te verbeteren (zie ook paragraaf 2.4.6.). Ook
het project ‘100 Delftsblauwe daken’ (toepassing van zonnepanelen in bestaande
bouw) leverde concrete resultaten op, met name via de actie gericht op
particulieren (zie ook paragraaf 4.4.1). Naast het Milieutechnologiefonds was
ook het Energiefonds voor dit project een belangrijke bron van financiën. Met
behulp van het Milieutechnologiefonds werden ook de 3D-projecten ‘Afkoppelen
van regenwater in de Wippolder’ (zie paragraaf 2.4.2) en ‘Milieuzorg en
–educatie in het voortgezet onderwijs’ (zie paragraaf 2.5.3 en paragraaf 7.1)
uitgevoerd. Ten slotte werd uit het fonds bijgedragen aan de leerstoel
Afvalmanagement bij het IHE Delft.
Sterke impuls voor Natuur- en milieucommunicatie
Op
25 oktober 2001 stelde de Delftse gemeenteraad de nota ‘Natuur- en
Milieucommunicatie in Delft: op weg naar een duurzaam Delft’ vast. De nota
vormt de basis voor de uitvoering van natuur- en milieucommunicatie in de
komende jaren en kent drie belangrijke onderdelen: ecologische basisvorming,
natuur- en milieucommunicatie bij lokaal milieubeleid, en natuur- en
milieucommunicatie bij lokaal duurzaamheidsbeleid.
1)
Ecologische basisvorming vormt de basis waarop in de communicatie over
beleid kan worden teruggevallen. Om de kennis van en de zorg en waardering voor
natuur en milieu te vergroten, actualiseert de gemeente het bestaande aanbod
voor het basisonderwijs en ontwikkelt ze een structureel aanbod voor het
voortgezet onderwijs. Voor dit laatste wordt een fulltime medewerker voortgezet
onderwijs aangesteld. Ten slotte wordt ook ten behoeve van het project ‘Brede
School’ (zie onder) een natuur- en milieupakket ontwikkeld.
2)
Natuur- en milieucommunicatie bij lokaal milieubeleid. Natuur- en
milieucommunicatie is een belangrijk instrument bij (de uitvoering van) lokaal
milieubeleid. Om NMC-projecten die in het lokale milieubeleid passen te
stimuleren en te ondersteunen, richt de gemeente een projectbureau Natuur- en
Milieucommunicatie op. Dit projectbureau gaat zowel partijen van binnen als van
buiten de gemeentelijke organisatie ondersteunen bij het voorbereiden en
uitvoeren van projecten. Een van de middelen vormt een Natuur- en Milieufonds
voor financiële ondersteuning van projecten van externe partijen. Jaarlijks
wordt er ca. € 13.000,- in het fonds
gestort.
3)
Natuur- en milieucommunicatie bij lokaal duurzaamheidsbeleid. NMC richt
zich in dit geval op het begeleiden van een interactief beleidsvormingsproces.Doel
is de verschillende partijen in de stad te betrekken bij dit proces, zodat ze
mede vormgeven aan het beleid. In Delft werken vele organisaties, instanties en
bewoners aan het dichterbij brengen van een duurzame stad. Soms is natuur en
milieu hierbij de invalshoek, maar zeker niet altijd. Initiatieven die gericht
zijn op een duurzame samenleving verdienen ondersteuning. Het bestaande overleg
met natuur- en milieuorganisaties, zoals de regionale Natuur- en Milieukring en
het Duurzaamheidsplatform, wordt voortgezet en uitgebreid.
Een
belangrijke plaats in de nota is ook weggelegd voor Natuur- en milieucentrum De
Papaver. Dit wordt omgebouwd tot een volwaardig bezoekerscentrum, maar blijft
ook de huidige functies vervullen. Hiermee wordt De Papaver uiteindelijk: een
bezoekerscentrum voor natuurliefhebbers, recreanten en scholen; een werkplek
voor medewerkers van de gemeente en vrijwilligers; een clubhuis voor natuur- en
milieuorganisaties; een mediatheek voor het publiek en het onderwijs; en een
opslagplaats voor uitleenmaterialen. Ten slotte komt er een website met Delftse
natuur- en milieu-informatie.
Brede
School-project
In
september 2001 ging het project ‘Brede school’ van start. De Brede school is een initiatief van de
gemeente Delft, waarin ze nauw samenwerkt met onderwijsinstellingen, de
buitenschoolse opvang en ouders. Doel van de Brede school is de
ontwikkelingskansen van kinderen van 0 tot en met 18 jaar te verbeteren.
Hiertoe stelt elke wijk een activiteitenprogramma op op het gebied van o.a.
sport, recreatie, cultuur en natuur en
milieu. In het schooljaar 2001-2002 ging de Brede school van start in de wijken
Buitenhof en Voorhof voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar. Binnen drie jaar
wil de gemeente de Brede school de in alle wijken introduceren voor kinderen
van 0 tot 18 jaar. De activiteiten op het gebied van natuur en milieu dragen
bij aan de doelstellingen uit de Nota Natuur- en Milieucommunicatie en worden
georganiseerd door het vakteam Milieu van de gemeente (zie ook paragraaf 6.2.1).
Beleid
· Bezoek tentoonstellingen Papaver
Doelstelling
Doel gemeente (Nota
Natuur- en Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het
vergroten van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu.
Ecologische basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsverandering,
maar veeleer tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt
zo een basis waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden
teruggevallen.
Resultaat
Gedurende het jaar
zijn in Natuur- en milieucentrum De Papaver verschillende tentoonstellingen te
bezoeken. In 2001 waren dat er vijf: Afval wat doe je ermee?, Natuur in Delft,
Bomen, Water, en Licht. In totaal bezochten 4.130 mensen de tentoonstellingen,
waarvan 2.869 (70%) op zondag (grafiek: zie volgende pagina).
Conclusie
De
tentoonstellingen in De Papaver worden redelijk goed bezocht. In 2001 daalde het bezoekersaantal met 10%
ten opzichte van 2000, voornamelijk veroorzaakt door een lager bezoekersaantal
op zondag. Door het geringe aantal jaren waarover cijfers beschikbaar zijn, is
het nog niet mogelijk om te bepalen of er sprake is van een trend.
·
Onderwijsactiviteiten
Papaver
Doel gemeente (Nota
Natuur- en Milieucommunicatie, 2001): Doel van ecologische basisvorming is het
vergroten van kennis over en de waardering en zorg voor natuur en milieu.
Ecologische basisvorming leidt doorgaans niet direct tot gedragsverandering,
maar veeleer tot een grotere betrokkenheid en een breder draagvlak. Het vormt
zo een basis waarop in communicatie over (de uitvoering van) beleid kan worden
teruggevallen.
In totaal maakten
94 basisscholen op de een of andere manier gebruik van het aanbod aan
educatieve materialen van Natuur- en milieucentrum De Papaver: 40 scholen uit
Delft en 54 scholen uit 13 verschillende plaatsen uit de regio.
In 2001 namen 312
groepen uit het basisonderwijs deel aan de onderwijsactiviteiten (excursies en
(praktijk)lessen) van Natuur- en milieucentrum De Papaver.
Naast excursies en
(praktijk)lessen biedt de gemeente Delft de scholen ook verschillende
materialen te leen c.q. te koop aan, zoals leskisten, ontdekdozen,
themajaarpakketten, tentoonstellingen, lesmappen, etc. Het aantal uitleningen
en verkopen bedroeg in 2001 1.199.
Ook gedurende de
schoolvakanties kunnen scholieren terecht in De Papaver tijdens de
vakantie-activiteiten. In 2001 werden in vier schoolvakanties activiteiten
georganiseerd (voorjaar, zomer, herfst, kerst). In totaal namen 615 kinderen
deel aan de activiteiten.
Het aantal groepen
dat deelnam aan onderwijsactiviteiten van Natuur- en milieucentrum De Papaver
steeg in 2001 met 18% ten opzichte van 2000, van 264 naar 312. Met name de
stijging in het aantal groepen 7 en 8 was opmerkelijk: 40%. In totaal namen
naar schatting ruim 7.800 leerlingen deel.
Het aantal
uitleningen en verkopen steeg in 2001 met maar liefst 76%. Het aantal
uitleningen van leskisten en de verkopen van themajaarpakketten verdubbelden
ten opzichte van 2000.
Aan de vakantie-activiteiten
in en om De Papaver namen in 2001 615 kinderen deel: een daling van 30% ten
opzichte van 2000 toen er nog 862 kinderen deelnamen aan de verschillende
activiteiten.
Gezien bovenstaande
lijkt het erop dat er in 2001 meer kinderen in aanraking zijn gekomen met het
natuur- en milieu-educatie aanbod van De Papaver.