Wethouder
Rik Grashoff heet allen welkom en opent de bijeenkomst.
De
wethouder wijst op de agenda die ter plaatse is rondgedeeld en zegt toe in het
vervolg de uitgewerkte agenda vooraf toe te sturen aan de deelnemers.
Verslag 12 juni
Wordt
ongewijzigd vastgesteld.
Nieuwe opzet Platform Spoor
Zoals
aangekondigd is een nota opgesteld over de positie van het platform spoor. Doel
daarvan is om het platform een duidelijke en wat formelere status te geven.
Barry Raymakers, contactpersoon voor het platform, licht de gevolgen toe van de
nieuwe opzet, waarmee de gemeenteraad op 31 oktober heeft ingestemd.
De
organisaties die nu al deelnemen aan het platform krijgen op korte termijn het
verzoek om 1 of 2 vaste vertegenwoordigers aan te wijzen die kunnen deelnemen
aan het platform. Die vertegenwoordigers kunnen zich overigens, indien nodig,
laten vervangen. De wens is om de vertegenwoordiging van de studenten te
verbreden, door de delegatie van de studentenverenigingen te laten samenwerken
met VERA.
Verder
zal de gemeente een aantal organisaties direct uitnodigen om deel te nemen aan
het platform, en zal in de Stadskrant een bericht verschijnen waarin overige
gegadigden attent worden gemaakt op de mogelijkheid om zich aan te melden voor
het platform. Het college beoordeelt deze aanmeldingen aan de hand van de in de
nota genoemde criteria.
Stand van zaken
MER-studie: Rik Grashoff meldt dat de studie voor de milieueffectrapportage is
gestart. De leden hebben hiervoor de richtlijnen en de reactienota al
ontvangen. In het kader van de MER worden 4 varianten onderzocht: lang (2600 m,
tussen Kampveldweg en Abtswoudsetunnel) en kort (1900 m, tussen Kampveldweg en
Bolwerk), met een oostelijk (voor het station langs) en westelijk tracé (achter
het station langs).
In
de uitwerking blijkt 1 variant (kort-oost) onuitvoerbaar, omdat de
aansluitingen voor auto- en tramverkeer rond de huidige Irenetunnel niet kunnen
worden opgelost. Deze variant wordt in de stedenbouwkundige uitwerking daarom
niet meegenomen. In de MER loopt deze variant nog wel mee. De tweede korte
variant wordt wel uitgewerkt, omdat deze ter hoogte van de Irenetunnel het
bestaande spoortracé volgt, en dus geen aansluitingsproblemen oplevert.
Binnen
de 3 varianten die resteren wordt ook gekeken naar de ligging van het station
(noordelijk of zuidelijk) en naar het wel of niet behouden van de panden aan de
Van Leeuwenhoeksingel.
Stedenbouwkundige studie: Joan Busquets is gevraagd voor de stedenbouwkundige
uitwerking van de genoemde varianten. De uitwerking van alternatieven is nodig
om uiteindelijk een goede keuze te kunnen maken. De keuze van Busquets lag voor
de hand, omdat hij de eerste visie voor de spoorzone heeft ontwikkeld, en daar
toen veel steun voor vond. Wethouder Grashoff verwacht dat Busquets nog een
aantal weken nodig heeft.
Contacten met marktpartijen: De gemeente spreekt nu met NS Vastgoed en Ballast
Nedam. Dit zijn nu logische partners: NS Vastgoed bezit grond op het voormalig
emplacement, en met Ballast Nedam is al langer contact. De gesprekken zijn erop
gericht om mogelijkheden te bezien om met de ontwikkeling van vastgoed de
financiering van de tunnel rond te krijgen. Met deze partijen heeft de gemeente
nog geen bindende afspraken.
De
economische malaise heeft effecten op de ontwikkeling van het gebied. In
eerdere berekeningen ging de gemeente uit van 50.000-100.000 vierkante meter
kantoren. Nu wordt uitgegaan van meer woningen en minder kantoren (ca. 50.000,
inclusief de gemeentelijke huisvesting).
Rijksbegroting: Door de druk op de rijksbegroting kan de spoortunnel in Delft in de
gevarenzone komen: er is wel geld voor gereserveerd, maar het Rijk is nog geen
verplichtingen aangegaan. Om te voorkomen dat wordt bezuinigd op het project,
heeft Delft contact gehad met meerdere fracties en kamerleden, met name ook met
de nieuwe woordvoerders. De tussenstand is dat het budget (€ 310 miljoen)
gereserveerd blijft tot de periode 2010, en dat alleen het bedrag voor 2006
opschuift naar 2007. Dit heeft geen consequenties voor het project.
Programma van eisen
Algemeen: Kor Buitendijk, procesmanager spoorzone, licht toe dat dit programma
van eisen (PvE) geen keuzes maakt of uitspraken doet, maar opsomt met welke
eisen Busquets rekening moet houden bij de verdere uitwerking. Het uitgangspunt
is dat alle varianten die worden uitgewerkt haalbaar moeten zijn. De vraag aan
het platform is of alle aspecten in dit programma zijn verwerkt.
Wethouder
Grashoff merkt op dat het PvE veel herkenbaars bevat voor de leden van het
platform: de meeste onderdelen zijn eerder al eens ter sprake gekomen. Het stuk
komt aan de orde in de stuurgroep met vertegenwoordigers van gemeente, Rijk
(ministeries van V&W en VROM), de provincie en het stadsgewest Haaglanden,
op 29 november. Het is de bedoeling dat de stuurgroep het PvE dan accordeert.
Planning: De planning die is opgenomen in het stuk wordt nog aangepast. Zo schuift
de behandeling van het PvE in de raadscommissie Duurzaamheid op.
Bestemmingsplan: Op de vraag of het bestemmingsplan (bp) vertraging kan oplopen, antwoordt
Kor Buitendijk dat de bestemmingsplanprocedure start zodra de minister het
projectbesluit heeft genomen. De ambitie is om in korte tijd (6 weken) een
voorontwerp bp te maken, gebruik makend van de resultaten van de studies die nu
worden uitgevoerd. Het moet mogelijk zijn om in hooguit 2 jaar een nieuw bp te
hebben, dus rond 2005-2006. Wethouder Grashoff vult aan dat een bp vigerend is
als Gedeputeerde Staten er hun goedkeuring aan hebben gegeven indien er geen
bedenkingen zijn ingediend bij het college van GS.
Handhaven bebouwing: Belangenvereniging Van Leeuwenhoek is blij dat in model 12 behoud van
panden aan Van Leeuwenhoeksingel wordt meegenomen, maar mist behoud van
Houttuinen. Wethouder Grashoff antwoordt dat het de vraag is of het mogelijk is
om tot een haalbaar plan te komen met behoud van de panden Van
Leeuwenhoeksingel. Behoud van panden aan de Houttuinen is technisch gezien
onmogelijk, en wordt daarom niet meegenomen.
Meervoudig ruimtegebruik: Op de vraag of Busquets eisen mee krijgt op het
gebied van meervoudig ruimtegebruik antwoordt Kor Buitendijk dat dat niet het
geval is, omdat dat niet van belang is voor het stedenbouwkundig ontwerp. Het
onderwerp komt in een later stadium nog wel ter discussie.
Parkeren: Opgemerkt wordt dat in de berekening de huidige parkeerplaatsen aan de
Phoenixstraat ontbreken. Wethouder Grashoff zegt toe dat het PvE wordt
aangevuld met 450 nieuwe parkeerplaatsen als vervanging van de huidige plaatsen
onder het viaduct.
Op
de vraag of de geplande parkeercapaciteit voldoende is om mogelijk extra vraag
in de toekomst op te kunnen vangen, antwoordt Kor Buitendijk dat het PvE een
ondergrens noemt, die voor wat betreft kantoren, ruimer is dan de wettelijke
norm. Er is geen bovengrens. De gemeente wil zoveel mogelijk plekken als
mogelijk is binnen de financieel-economische randvoorwaarden. Wethouder
Grashoff vult aan dat wordt gekeken naar mogelijkheden van dubbelgebruik,
gezien de mix aan kantoren en woningen.
Verkeer Phoenixstraat: BOS/D herhaalt het eerdere pleidooi voor een
andere ligging van de verkeersroute over de Phoenixstraat. In het PvE ligt
echter een westelijke ligging al vast. Wethouder Grashoff zegt dat in het PvE
het gedeelte tussen het Bolwerk en de Westlandseweg is bedoeld. De ligging op
de Phoenixstraat is hierin niet opgenomen. Hij zegt toe in het PvE de
Phoenixstraat expliciet op te nemen, en dat het zijn wens is om het water te
situeren aan de oostkant (tegen de binnenstad) en dat de nieuwe situatie moet
voldoen aan de wet Geluidhinder.
Busquets
gaat ervan uit doorgaand verkeer zoveel mogelijk af te wikkelen om het gebied
heen. De nieuwbouw in de Spoorzone wordt zoveel mogelijk ontsloten vanaf de
Westlandseweg. Westvest en Phoenixstraat blijven open voor bestemmingsverkeer.
Wethouder Grashoff verwacht hier geen intensivering van het verkeer.
Voetgangersroutes: De huidige looproutes zijn niet optimaal. Het platform vraagt of
Busquets kijkt naar een verbetering. Wethouder Grashoff antwoordt dat er een
goede voetgangersroute moet komen tussen het nieuwe station en de
Binnenwatersloot. Hij zegt toe te bezien of de tekst in het PvE daarvoor helder
genoeg is.
Fietsroutes: Het platform merkt op dat de fietsroute door de Barbarasteeg beter kan.
Hoe wordt dat meegenomen? Verbreding van deze route is niet mogelijk, zegt wethouder
Grashoff. In de nieuwe situatie moet een betere route komen, door op de Zuidwal
in beide richtingen een vrijliggend fietspad aan te leggen.
Verzakkingen tijdens de bouw: Op de vraag naar kans op verzakking door de bouw
van de tunnel antwoordt René Buvelot (Railinfrabeheer) dat gekozen is voor een
bouwmethode (diepwanden) waarbij zetting niet zo’n probleem is.
Conclusie: Wethouder Grashoff stelt vast dat het platform zich in grote lijnen kan
vinden in het PvE. Het PvE wordt aangevuld met opmerkingen over de
Phoenixstraat, de parkeercapaciteit en de looproute naar de Binnenwatersloot.
Tot slot merkt hij op dat de bijlagen waarnaar het PvE verwijst onderdeel zijn
van het stuk en eraan worden toegevoegd.
Zodra
het PvE definitief is, wordt de tekst terugvertaald in het Nederlands.
Rondvraag
Wordt
geen gebruik van gemaakt.
Volgende bijeenkomst: 13 januari 2003
Bijlagen:
-
opzet platform spoor
-
presentielijst