Verslag

 

Datum

14-11-2002

Ons Kenmerk

-

Opsteller

Barry Raymakers

Bijlagen

2      

Onderwerp

Platform Spoor, 13 november 2002

 

 

 

 

 


Opening

Wethouder Rik Grashoff heet allen welkom en opent de bijeenkomst.

De wethouder wijst op de agenda die ter plaatse is rondgedeeld en zegt toe in het vervolg de uitgewerkte agenda vooraf toe te sturen aan de deelnemers.

 

Verslag 12 juni

Wordt ongewijzigd vastgesteld.

 

Nieuwe opzet Platform Spoor

Zoals aangekondigd is een nota opgesteld over de positie van het platform spoor. Doel daarvan is om het platform een duidelijke en wat formelere status te geven. Barry Raymakers, contactpersoon voor het platform, licht de gevolgen toe van de nieuwe opzet, waarmee de gemeenteraad op 31 oktober heeft ingestemd.

De organisaties die nu al deelnemen aan het platform krijgen op korte termijn het verzoek om 1 of 2 vaste vertegenwoordigers aan te wijzen die kunnen deelnemen aan het platform. Die vertegenwoordigers kunnen zich overigens, indien nodig, laten vervangen. De wens is om de vertegenwoordiging van de studenten te verbreden, door de delegatie van de studentenverenigingen te laten samenwerken met VERA.

Verder zal de gemeente een aantal organisaties direct uitnodigen om deel te nemen aan het platform, en zal in de Stadskrant een bericht verschijnen waarin overige gegadigden attent worden gemaakt op de mogelijkheid om zich aan te melden voor het platform. Het college beoordeelt deze aanmeldingen aan de hand van de in de nota genoemde criteria.

 

Stand van zaken

MER-studie: Rik Grashoff meldt dat de studie voor de milieueffectrapportage is gestart. De leden hebben hiervoor de richtlijnen en de reactienota al ontvangen. In het kader van de MER worden 4 varianten onderzocht: lang (2600 m, tussen Kampveldweg en Abtswoudsetunnel) en kort (1900 m, tussen Kampveldweg en Bolwerk), met een oostelijk (voor het station langs) en westelijk tracé (achter het station langs).

In de uitwerking blijkt 1 variant (kort-oost) onuitvoerbaar, omdat de aansluitingen voor auto- en tramverkeer rond de huidige Irenetunnel niet kunnen worden opgelost. Deze variant wordt in de stedenbouwkundige uitwerking daarom niet meegenomen. In de MER loopt deze variant nog wel mee. De tweede korte variant wordt wel uitgewerkt, omdat deze ter hoogte van de Irenetunnel het bestaande spoortracé volgt, en dus geen aansluitingsproblemen oplevert.

Binnen de 3 varianten die resteren wordt ook gekeken naar de ligging van het station (noordelijk of zuidelijk) en naar het wel of niet behouden van de panden aan de Van Leeuwenhoeksingel.

Stedenbouwkundige studie: Joan Busquets is gevraagd voor de stedenbouwkundige uitwerking van de genoemde varianten. De uitwerking van alternatieven is nodig om uiteindelijk een goede keuze te kunnen maken. De keuze van Busquets lag voor de hand, omdat hij de eerste visie voor de spoorzone heeft ontwikkeld, en daar toen veel steun voor vond. Wethouder Grashoff verwacht dat Busquets nog een aantal weken nodig heeft.

Contacten met marktpartijen: De gemeente spreekt nu met NS Vastgoed en Ballast Nedam. Dit zijn nu logische partners: NS Vastgoed bezit grond op het voormalig emplacement, en met Ballast Nedam is al langer contact. De gesprekken zijn erop gericht om mogelijkheden te bezien om met de ontwikkeling van vastgoed de financiering van de tunnel rond te krijgen. Met deze partijen heeft de gemeente nog geen bindende afspraken.

De economische malaise heeft effecten op de ontwikkeling van het gebied. In eerdere berekeningen ging de gemeente uit van 50.000-100.000 vierkante meter kantoren. Nu wordt uitgegaan van meer woningen en minder kantoren (ca. 50.000, inclusief de gemeentelijke huisvesting).

Rijksbegroting: Door de druk op de rijksbegroting kan de spoortunnel in Delft in de gevarenzone komen: er is wel geld voor gereserveerd, maar het Rijk is nog geen verplichtingen aangegaan. Om te voorkomen dat wordt bezuinigd op het project, heeft Delft contact gehad met meerdere fracties en kamerleden, met name ook met de nieuwe woordvoerders. De tussenstand is dat het budget (€ 310 miljoen) gereserveerd blijft tot de periode 2010, en dat alleen het bedrag voor 2006 opschuift naar 2007. Dit heeft geen consequenties voor het project.

 

Programma van eisen

Algemeen: Kor Buitendijk, procesmanager spoorzone, licht toe dat dit programma van eisen (PvE) geen keuzes maakt of uitspraken doet, maar opsomt met welke eisen Busquets rekening moet houden bij de verdere uitwerking. Het uitgangspunt is dat alle varianten die worden uitgewerkt haalbaar moeten zijn. De vraag aan het platform is of alle aspecten in dit programma zijn verwerkt.

Wethouder Grashoff merkt op dat het PvE veel herkenbaars bevat voor de leden van het platform: de meeste onderdelen zijn eerder al eens ter sprake gekomen. Het stuk komt aan de orde in de stuurgroep met vertegenwoordigers van gemeente, Rijk (ministeries van V&W en VROM), de provincie en het stadsgewest Haaglanden, op 29 november. Het is de bedoeling dat de stuurgroep het PvE dan accordeert.

Planning: De planning die is opgenomen in het stuk wordt nog aangepast. Zo schuift de behandeling van het PvE in de raadscommissie Duurzaamheid op.

Bestemmingsplan: Op de vraag of het bestemmingsplan (bp) vertraging kan oplopen, antwoordt Kor Buitendijk dat de bestemmingsplanprocedure start zodra de minister het projectbesluit heeft genomen. De ambitie is om in korte tijd (6 weken) een voorontwerp bp te maken, gebruik makend van de resultaten van de studies die nu worden uitgevoerd. Het moet mogelijk zijn om in hooguit 2 jaar een nieuw bp te hebben, dus rond 2005-2006. Wethouder Grashoff vult aan dat een bp vigerend is als Gedeputeerde Staten er hun goedkeuring aan hebben gegeven indien er geen bedenkingen zijn ingediend bij het college van GS.

Handhaven bebouwing: Belangenvereniging Van Leeuwenhoek is blij dat in model 12 behoud van panden aan Van Leeuwenhoeksingel wordt meegenomen, maar mist behoud van Houttuinen. Wethouder Grashoff antwoordt dat het de vraag is of het mogelijk is om tot een haalbaar plan te komen met behoud van de panden Van Leeuwenhoeksingel. Behoud van panden aan de Houttuinen is technisch gezien onmogelijk, en wordt daarom niet meegenomen.

Meervoudig ruimtegebruik: Op de vraag of Busquets eisen mee krijgt op het gebied van meervoudig ruimtegebruik antwoordt Kor Buitendijk dat dat niet het geval is, omdat dat niet van belang is voor het stedenbouwkundig ontwerp. Het onderwerp komt in een later stadium nog wel ter discussie.

Parkeren: Opgemerkt wordt dat in de berekening de huidige parkeerplaatsen aan de Phoenixstraat ontbreken. Wethouder Grashoff zegt toe dat het PvE wordt aangevuld met 450 nieuwe parkeerplaatsen als vervanging van de huidige plaatsen onder het viaduct.

Op de vraag of de geplande parkeercapaciteit voldoende is om mogelijk extra vraag in de toekomst op te kunnen vangen, antwoordt Kor Buitendijk dat het PvE een ondergrens noemt, die voor wat betreft kantoren, ruimer is dan de wettelijke norm. Er is geen bovengrens. De gemeente wil zoveel mogelijk plekken als mogelijk is binnen de financieel-economische randvoorwaarden. Wethouder Grashoff vult aan dat wordt gekeken naar mogelijkheden van dubbelgebruik, gezien de mix aan kantoren en woningen.

Verkeer Phoenixstraat: BOS/D herhaalt het eerdere pleidooi voor een andere ligging van de verkeersroute over de Phoenixstraat. In het PvE ligt echter een westelijke ligging al vast. Wethouder Grashoff zegt dat in het PvE het gedeelte tussen het Bolwerk en de Westlandseweg is bedoeld. De ligging op de Phoenixstraat is hierin niet opgenomen. Hij zegt toe in het PvE de Phoenixstraat expliciet op te nemen, en dat het zijn wens is om het water te situeren aan de oostkant (tegen de binnenstad) en dat de nieuwe situatie moet voldoen aan de wet Geluidhinder.

Busquets gaat ervan uit doorgaand verkeer zoveel mogelijk af te wikkelen om het gebied heen. De nieuwbouw in de Spoorzone wordt zoveel mogelijk ontsloten vanaf de Westlandseweg. Westvest en Phoenixstraat blijven open voor bestemmingsverkeer. Wethouder Grashoff verwacht hier geen intensivering van het verkeer.

Voetgangersroutes: De huidige looproutes zijn niet optimaal. Het platform vraagt of Busquets kijkt naar een verbetering. Wethouder Grashoff antwoordt dat er een goede voetgangersroute moet komen tussen het nieuwe station en de Binnenwatersloot. Hij zegt toe te bezien of de tekst in het PvE daarvoor helder genoeg is.

Fietsroutes: Het platform merkt op dat de fietsroute door de Barbarasteeg beter kan. Hoe wordt dat meegenomen? Verbreding van deze route is niet mogelijk, zegt wethouder Grashoff. In de nieuwe situatie moet een betere route komen, door op de Zuidwal in beide richtingen een vrijliggend fietspad aan te leggen.

Verzakkingen tijdens de bouw: Op de vraag naar kans op verzakking door de bouw van de tunnel antwoordt René Buvelot (Railinfrabeheer) dat gekozen is voor een bouwmethode (diepwanden) waarbij zetting niet zo’n probleem is.

 

Conclusie: Wethouder Grashoff stelt vast dat het platform zich in grote lijnen kan vinden in het PvE. Het PvE wordt aangevuld met opmerkingen over de Phoenixstraat, de parkeercapaciteit en de looproute naar de Binnenwatersloot. Tot slot merkt hij op dat de bijlagen waarnaar het PvE verwijst onderdeel zijn van het stuk en eraan worden toegevoegd.

Zodra het PvE definitief is, wordt de tekst terugvertaald in het Nederlands.

 

Rondvraag

Wordt geen gebruik van gemaakt.

 

Volgende bijeenkomst: 13 januari 2003

 

Bijlagen:

- opzet platform spoor

- presentielijst