Milieuprogramma
2003
Inleiding.
Op grond van artikel 4.20
van de Wet milieubeheer moet de gemeenteraad jaarlijks een milieuprogramma
vaststellen. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden
worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan.
2003 is het vierde jaar van
uitvoering van het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003. In dit plan wordt een
visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in
concrete projecten. De “basistaken” zijn niet in dit plan opgenomen, maar worden
uiteraard wel uitgevoerd. De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor
een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren.
In 2000 is de gemeente
gereorganiseerd, waarbij de toenmalige afdeling Milieu is opgesplitst in een vakteam
Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk-en stadszaken en
een vakteam Milieuzorg (met name vergunningverlening en handhaving) bij het
cluster Publiekszaken.
De in het programma beschreven taken worden
niet altijd door de vakteams Milieu of Milieuzorg uitgevoerd. Ook andere
diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken uit. Zo wordt het
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) uitgevoerd door het vakteam Civiel, het
gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een deel van het
duurzaam bouwen beleid door het vakteam Bouwtoezicht en Monumenten.
In dit programma ontbreekt
daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele
werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een
overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieuzorg.
In samenwerking met alle
gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd
naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.
In 2003 wordt de
samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.
Het is dit jaar niet gelukt
om het milieuprogramma voor te leggen bij de ontwerpbegroting. Ook ontbreekt
een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een wettelijke voorschrift
opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende integratie van milieuwerkzaamheden
door andere organisatieonderdelen in de organisatie wordt het moeilijker een
dergelijk overzicht te maken.
Jaarlijks wordt in de vorm
van de Duurzaamheidsmonitor integraal gerapporteerd over de behaalde
doelstellingen. De Duurzaamheidsmonitor bundelt de Milieumonitor, het
Milieujaarverslag, de Gemeentelijk interne milieuzorgrapportage en de
rapportage voortgang uitvoering Duurzaamheidsplan.
Ontwikkelingen en basis
voor het werkprogramma.
In 2001 verscheen het
Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4.
Hierin worden zeven milieuproblemen geschetst. Voor het oplossen van een
aantal van deze problemen zijn op gemeentelijk niveau taken weggelegd.
Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe
veiligheid, de beleidsvernieuwing
milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid
voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO,
sociale component). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige
aandacht. Zo zal naar verwachting in februari 2003 het gemeentelijk klimaatplan
bestuurlijk worden vastgesteld, wordt intensief gewerkt aan uitvoering van het
BRZO en krijgt milieubeleid voor de leefomgeving vorm via de wijkplannen en het
project kansenkaart.
In oktober 2001 werd de
nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werden
projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp.
ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal)
duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt.
Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te
bereiken
In april 2000 is het Delft
OntwikkelingsProgramma (DOP) vastgesteld als basis voor de aanvraag van ISV middelen bij de Provincie. In het
DOP geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale
partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en
instellingen – wil bereiken rond de thema’s: economie, wonen, mobiliteit,
leefbaarheid en duurzaamheid. Per thema zijn in het DOP de verschillende te
bereiken effecten geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen
het themaprogramma Duurzaamheid worden vier deelprogramma’s onderscheiden:
Water en ecologie, Ruimte, bouwen, energie en afval, Bodemsanering en onderzoek
en Geluidhinder.
In april 2000 werd het
Delfts Waterplan “Een blauw netwerk”
bestuurlijk vastgesteld door zowel de gemeente Delft als het
Hoogheemraadschap van Delfland. In dit plan zijn concrete projecten benoemd
voor de periode 2000-2003 om het stedelijk waterbeheer vorm te geven volgens
het principe water vasthouden, bergen en afvoeren.
Daarnaast is milieu een
belangrijke speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de
herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de
daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het
Zuidpoortgebied en de herstructurering van de wijk Poptahof.
In april 2002 trad er een
nieuw college aan met een nieuw collegeprogramma. In dit collegeprogramma wordt
onder het thema Duurzaamheid gekozen om het in 1998 ingezette integrale
duurzaamheidsbeleid voort te zetten, waarbij het praktisch en zichtbaar doorvertalen
van het begrip “duurzame stedelijke ontwikkeling” centraal staat.
Een beperkt aantal aspecten
krijgt hierbij in het bijzonder aandacht:
·
Lokaal klimaatbeleid
·
Waterkwaliteit en –kwantiteit
·
Mobiliteit
·
Intensief ruimtegebruik
·
Midden delfland en Delftse Hout
·
Materiaalkringloop verbeteren
·
Kennistoepassing en innovatie
Op landelijk niveau vindt
er een discussie plaats over de professionalisering van de handhaving. Deze
discussie wordt ook in Delft opgepakt.
Missie
In een duurzaam Delft wordt:
· zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en
regeneratief worden dan wel blijven
· wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een
balans tussen welzijn en welvaart
· wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale
cohesie en betrokkenheid.
Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame
stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003 zijn uitgewerkt.
Algemeen
Het vakteam Milieu omvat
per 01-01-2003 ca. dertien formatieplaatsen (18 personen; 13 vrouwen en 5
mannen, 1 vacature) en het vakteam Milieuzorg omvat per 01-01-2002 twaalf
formatieplaatsen (12 personen, 8 mannen en 4 vrouwen).
Hoofdafspraken en produkten
Het takenpakket richt zich
op de volgende onderdelen:
·
uitvoeren van wettelijke taken;
·
uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering
en ter ondersteuning van de wettelijke taken;
·
uitvoering van projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het
Waterplan Delft en de nota Natuur en milieucommunicatie in Delft en het nog
bestuurlijk vast te stellen Klimaatplan 2003-2010;
·
uitvoering van het collegeprogramma 2002-2005;
·
stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het
Milieutechnologiefonds;
·
stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het
Energiefonds;
·
intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglanden verband.
JAARPROGRAMMA 2003 (cursief zijn nieuw op te starten projecten).
Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003.
·
Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26
geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.
·
Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.
Projecten |
Geactualiseerde
planning. Vastgesteld door de Gemeenteraad op 28-11-2002 |
||
|
Start |
Eind planfase |
Eind uitvoeringsfase |
1.
Duurzaam bouwen |
najaar 1999 |
2003 |
2004 |
2.
Kansenkaart van Delft |
najaar 1999 |
2003 |
2003 |
3.
Duurzame herstructurering Schie-oevers |
najaar 1999 |
afgerond |
enkele jaren; |
4.
Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied |
najaar 1999 |
2002 |
enkele jaren |
5.
Duurzaamheid in wijkplannen |
najaar 1999 |
januari 2000 |
Afgerond |
6.
Duurzame herstructurering Poptahof |
reeds gestart |
1e kwartaal
2003 (definitieve uitgangspunten voor herstructurering) |
na enkele jaren |
7.
Klein Kyoto in Delft |
begin 2000 |
Gaat op in klimaatplan |
Gaat op in klimaatplan |
8.
Duurzame ontwikkeling Zuidpoort |
reeds gestart |
|
2007 (realisatie 1e
deelplan 2004) |
9.
Eenheid Première Delft |
najaar 1999 |
eind 2000 |
Afgerond |
10. Haalbaarheidsonderzoek
Auto(matisch) weg |
september 1998 |
December 1999 |
Afgerond |
11. Openbaar vervoer |
medio 2001 |
begin 2003 (als onderdeel
van het LVVP) |
2003 |
12. Voldoende ruimte voor
voetganger en fietser |
medio 2001 |
najaar 2002 |
Afgerond |
13. Water in Ecodus:
EcoDusVer en Verder |
Eind 2002 |
eind 2003 |
na enkele jaren |
14. Afkoppelen van regenwater
in de Wippolder |
najaar 1999 |
medio 2000 planfase
afgerond |
beheersfase; evaluatie
gereed 4e kwartaal 2002 |
15. Herstructurering
watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof |
2000 |
eind 2002 (opschaling
Tanthof West) |
eind 2015 |
16. Ecologische
hoofdstructuur Delft |
eind 2001 |
2002 besluitvorming |
na enkele jaren |
17. Onderzoek effecten
verminderen grondwateronttrek-kingen in Delft |
najaar 2000 |
2002 |
eind 2005 |
18. Recreatiewater in en om
Delft |
najaar 1999 |
najaar 1999 |
Afgerond |
19. Proefproject Waterstad
2000 |
maart 1999 |
|
na enkele jaren |
20. Afval ‘Beloningssysteem
goed afvalscheidinggedrag’ |
begin 2000 |
1e helft 2003: besluitvorming |
2004/2005 |
21. Afval Uitbreiding
Retourette’s |
september 1999 |
2002 |
Beëindigd |
22. Afval. Milieuzorg en
educatie in onderwijs |
september 1999 |
zomer 2000; werkplan
gereed |
(voorjaar 2003: 3e
afvalfietstocht) |
23. Afval. Voorlichting op
maat |
september 1999 |
eind 2002: stuk naar de raad met
plan van aanpak |
voorjaar 2003 |
24. Duurzaamheidsmonitor |
najaar 1999 |
|
Permanent |
25. Duurzaamheidstoets |
1e helft 2003 |
2e helft 2003 |
Permanent |
26. Gemeentelijke interne
milieuzorg |
najaar 1999 |
1e kwartaal 2003 |
Permanent |
Het opstarten van de onderstaand geformuleerde projecten in het begin
2003 bestuurlijk vast te stellen Klimaatplan Delft 2003-2010.
1 |
Nieuwe
gemeentelijke gebouwen (excl stadskantoor) |
1a |
Nieuwe gemeentelijke
stadskantoor |
2 |
Aanpak energiegebruik
bestaande gemeentelijke gebouwen/ voorzieningen |
2a |
Renovatie 2 bestaande
gebouwen |
2b |
Openbare installaties:
gemalen |
2c |
Openbare installaties:
verkeersinstallaties en verlichting |
3 |
Nieuwbouw projecten
woningbouw |
3 |
Nieuwbouw projecten
utiliteitsbouw (excl gemeentelijke gebouwen, excl TNO, Harnaschpolder,
Spoorzone, Zuidpoort, TU-Zuid) |
3a |
Spoorzone
|
3b |
Zuidpoort |
4 |
Bestaande bouw projecten
woningen en utiliteit |
4a |
Poptahof
(3D) |
4b |
Convenant bestaande
woningen (3D) |
4c |
Bestaande stad bespaart
energie |
5 |
Verruimde reikwijdte en
zorgplicht bij bedrijven |
6 |
Duurzame
bedrijventerreinen Harnaschpolder en TNO Zuidpolder |
6a |
Naar een duurzame
planontwikkeling Technopolis (3D) |
6b |
Energieprestatie
herstructurering Schie-oevers |
7 |
GIM
(3D) |
7a |
Eigen vervoerplan
gemeente Delft |
7b |
Wagenpark
|
7c |
Energiebeheer
gemeentelijke gebouwen en voorzieningen en inkoop groene energie |
8 |
Vastleggen verbetering
LV/OV/CV als prestatieafspraken in het LVVP |
9 |
Duurzame energie
realiseren in de gebouwde omgeving (zie 1,2, 3, 4 en 6) |
10a |
Windturbines |
10b
|
Toepassing Restwarmte DSM
Gist |
10c |
100 Delfts blauwe daken
(incl 2e tranche) |
11 |
Internationaal
presentaties |
11a |
Voortzetting Delfts
Energie Agentschap |
11b |
Europese subsidies
aanvragen |
12 |
Monitoring |
13 |
Algemene projectleiding |
Algemeen
· Afstemming en integratie
van milieuactiviteiten (met name tussen vakteam milieu en milieuzorg, maar ook
andere vakteams waar milieu-aspecten spelen)
· Kwaliteitszorg (aanpassen
WerkInformatieMap, interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie
Papaver en vrijwilligers en andere vakteams)
· Opstellen van een
milieuvisie bij grote projecten
· Instrumenten ontwikkelen om
leefbaarheid een invulling te geven
· Planningssystematiek en
projectmatig werken verder inhoud geven
Natuur-en
Milieucommunicatie
·
Uitvoeren van de projecten uit de Natuur en milieucommunicatienota en de
uitvoering daarvan.
·
Opzetten projectbureau (en
coördinatie en ondersteuning van projecten van de gemeente en derden)
·
Opbouwen van een
samenwerkingsverband met organisaties en instellingen in de Delftse Hout
·
(Her-)inrichten van de
locatie “De Papaver” als
bezoekerscentrum
·
Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en milieudeel van het “brede
school” project in vier wijken
·
Opbouwen van een mediatheek
in het gebouw “De Papaver”
·
Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere
beleidssectoren (o.a. m.b.v. duurzaamheidstoets).
·
Delftse Natuur en
milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet, zie ook handboek Milieu).
Hierin aandacht voor samenhang vakteams + producten.
·
Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform
·
Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet
onderwijs NME
·
Ondersteuning Natuur en Milieukring
·
Organiseren van tentoonstellingen in de Papaver
·
Organiseren van vakantieactiviteiten in
voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie i.s.m. vrijwilligers
·
Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen)
i.s.m. vertegenwoordigers van 4 natuur & milieu-organisaties
·
Begeleiden vrijwilliger bij diverse projecten
Gemeentelijke interne
milieuzorg (GIM)
·
Coördinatie en advisering in kader van implementatie GIM (in combinatie
met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke
organisatie.
·
Verzameling milieukwaliteitsgegevens en rapportage aan B&W via
Duurzaamheidsmonitor
·
Speerpunten voor 2003 e.v. betreffen: energie (inkoop van energie en
groene stroom), vervoermanagement en inkoop.
Afval(verwijdering)
·
Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg
tussen vakteams Reiniging, milieu en milieuzorg)
·
Vergunningverlening
textiel Afvalstoffenverordening.
·
Uitbreiding ondergrondse containers (tot ca 200 stuks)
·
Zomogelijk uitbreieden van het
aantal Retourettes in Delft, maar eerder nog realiseren van wijk servicepunten
Ruimtelijke ordening
algemeen
·
Afronding van onderzoek naar de mogelijkheden voor optimalisering van de
natuur- en milieuparagraaf in bestemmingsplannen.
·
Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen.
·
Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke) bouwlocaties en in bouwoverleg.
·
Opstellen milieu-adviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere
ruimtelijke plannen.
·
Uitvoering geven aan - en begeleiden van - het Stad &
Milieu-experiment Zuidpoort.
·
Duurzaamheid in wijkplannen (en beheer ervan)
Ruimtelijke ordening
specifiek
Geluid
·
Uitvoering geven aan MIG;
starten met opstellen van lokaal, gebiedsgericht geluidbeleid.
·
Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen,
bouw- en bestemmingsplannen.
·
Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond
industrieterreinen (Schieoevers en DSM-Gist), waarbij met name bij DSM-Gist de
sanering van de woningen nog moet plaatsvinden (toets bij vergunningverlening;
implementatie saneringsprogramma)
·
Uitvoering saneringsregeling weg- en railverkeerslawaai voor Delft en
Pijnacker.
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
·
Voorbereiding van de realisatie van een geluidsscherm langs de rijksweg
A13 ter hoogte van de Professorenwijk.
Verkeer en vervoer
·
Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Lokaal Verkeer- en
Vervoersplan (LVVP) en daarin aandacht
schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en
vervoermanagement alsmede de effecten op luchtkwaliteit en geluidhinder.
·
Uitbouwen afstemming van milieu-
en verkeers- en vervoersbeleid.
·
Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere
bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer
·
Rapporteren met betrekking tot het Besluit Luchtkwaliteit en het opstellen van een plan voor
overschrijdingslocaties
Energie
·
Implementeren van energieaspecten in het project Spoorzone/ Poptahof en
begeleiding BAEI traject
·
Begeleiding uitvoering van het project “100 Delftsblauwe daken”
·
Realiseren van een of meer windmolens op gemeentelijk grondgebied ism
Delfts Energie Agentschap
·
Advisering energiebesparing bij gemeentelijke musea
·
Consequenties uitwerken van de nieuwe Electriciteitswet
·
Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen.
·
Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer
·
Participeren in het Delfts Energie Agentschap (DEA) in samenwerking met
lokale en Europese partners. Documenteren welke werkzaamheden onder het DEA
vallen en welke onder de gemeente.
·
Vormgeven van en beheer van het Energiefonds en stimulering en bewaking
projecten uit het Energiefonds.
·
Projecten m.b.t. energiebesparing gemeentelijke gebouwen in combinatie
met Wet milieubeheer en GIM o.a. groene stroom en PV.
Duurzaam bouwen
·
Faciliteren van Groot
Stedenoverleg duurzaam bouwen (als gastheer voor 1 jaar)
·
Het uitvoeren van het
duurzaam bouwen beleid, met als speerpunt regelen van duurzaam bouwen in de
gronduitgifte voor utiliteitsbouw
·
Vernieuwen van het duurzaam
bouwen instrumentarium van de gemeente Delft
·
Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen en
gezondheidscentra.
·
Duurzaam bouwen bij
centrale huisvesting gemeente in Spoorzone
·
Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met
name herstructurering Schie-oevers)
·
Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en
bestemmingsplannen.
·
Uitvoeren van duurzaam Bouwen projecten in samenwerking met andere
partners.
·
Het uitvoeren van het duurzaam bouwenbeleid, waarbij de nadruk ligt in
het beheer van de bestaande woningvoorraad.
·
Uitvoeren van het nieuwbouwbeleid d.m.v. de verordening Duurzaam Bouwen
Nieuwbouw-woningen
·
Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij de nieuwe
brandweergarage.
·
Controle en bewaking van de duurzaam afspraken in uitvoering kerngebied
Zuidpoort en maken afspraken nieuwe deelplannen
Bodem
·
Het in kaart brengen van
het Landsdekkend Beeld
·
Het uitwerken van het beleid m.b.t. grondstromen (met behulp van de
bodemkwaliteitskaart).
·
Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke
werkprocessen.
·
Handhaving van het bouwstoffenbesluit.
·
Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van milieuvergunningen,
bouw- en bestemmingsplannen.
·
Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de provincie.
·
Verder stimuleren van de toepassing van secundaire grondstoffen (i.s.m.
andere afdelingen)
·
Uitwerken Nederlandse Richtlijn Bodembescherming (NRB)
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
Veiligheid
·
NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid
·
Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de
opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van
gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water.
·
Het in beeld brengen van de
risicocontouren als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het
spoor.
Water
·
Het uitvoeren van de in het waterplan opgenomen (deel) projecten.
·
Herzien handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie
·
Water paragraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de watertoets.
·
Controleren kwaliteit lozingen bedrijven.
·
Controle kwaliteit lozingen
bedrijven op openbaar riool
·
Opstellen handhavingsbeleid
vetlozingen op het openbaar riool
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
Ecologie
·
Uitwerking van de stedelijke ecologische (hoofdstructuur) en vastleggen
in bestemmingsplannen.
·
Uitwerken van habitat en vogelrichtlijnen voor gemeentelijk beleid incl.
inventarisaties
Monitoring
·
Verzamelen gegevens en opstellen en uitbrengen van de Delftse
Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en
3D-voortgangsrapportage) voor de zomer
·
Aanleveren van gegevens aan de Hoofdinspectie Milieuhygiëne (CCO-lijst)
·
Verder ontwikkelen nieuw gegevensbeheersysteem en uitvoeren
gebruiksproef
Delft Kennisstad
·
Beheren van het milieutechnologiefonds
·
Beoordelen aanvragen voor subsidie
·
Opstarten en uitvoeren van projecten opgenomen in het Actieplan Delft
Kennisstad 2000 en bewaken van de voortgang ervan
·
Begeleiden van andere projecten die in het kernthema Milieutechnologie
zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan
·
Versterking van milieutechnologie en water en bodem binnen het concept
Delft Kennisstad (volgens het Actieplan Delft Kennisstad 2000).
Regionale samenwerking
·
Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan
Haaglanden in Delft.
·
Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst
handhaving Haaglanden
·
Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden.
·
Uitvoering geven aan geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer in het
kader van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker.
Product |
Aantal |
Procedures m.b.t.
Milieuvergunningen |
25 |
Nadere eisen |
10 |
Meldingen (8.40) |
50 |
Integrale preventieve
controles |
240 |
Thema gerichte
preventieve controles |
Pm |
Nacontroles |
125 |
Handhavingsbeschikkingen |
3 |
Milieuklachten klachten
behandelen |
50 |
Recent is onder andere
tussen VNG, IPO en VROM overeenstemming bereikt over de kwaliteitscriteria met
betrekking tot bestuurlijke milieuhandhaving. Het projectplan daaromtrent;
‘Professionalisering in de handhaving’ voorziet in een ‘nulmeting’ op basis van
deze criteria in het 1e kwartaal van 2003. Op basis van de uitkomsten van deze
nulmetingen dient een verbeterplan te worden opgesteld met als doel dat de
gemeente uiterlijk 1 jan. 2005 aan al de kwaliteitscriteria voldoet. Om
inderdaad per 1 jan. 2005 aan alle kwaliteitscriteria te voldoen zal het
vakteam milieuzorg in 2003 en 2004 een
aanzienlijke beleidsinspanning moeten leveren. Daarbij moet worden gedacht aan
beschrijving en formalisering van onder andere; (1) analyse van de
milieuproblemen, (2) prioriteitenstelling en meetbare doelstellingen (3)
nalevingsstrategie, (3) toezichtstrategie (4) sanctiestrategie (5)
gedoogstrategie, (6) algemene kwaliteitsborging.
In 2003 zal in ieder geval
een aanvang worden gemaakt met de actualisatie van de milieuvergunningen van de
bedrijven; v.d. Helm Op- en overslag BV (Schieweg 15) , v.d. Lee Transport
(Haagweg 125), Reinier de Graaf ziekenhuis (Reinier de Graafweg 3).
In 2003 zullen weer een
aantal controlerondes in de avond en
nachtperiode worden gepland bij aandachtsinrichtingen. In principe betreft dit
de bedrijven waarover in het afgelopen jaar een klacht over bijvoorbeeld geluid
en/of stank in de avond- en nachtperiode is ontvangen.
Ten behoeve van
geluidklachten die onregelmatig optreden zal een meetkoffer worden aangeschaft
waarmee onder meer onbemande metingen kunnen worden verricht op aangeven van
een klager.
In overleg met de
portefeuillehouder zal nog worden bezien of het mogelijk is een piketregeling
op te zetten m.b.t. geluidmetingen. Deze regeling zal dan in plaats treden van
bovengenoemde controlerondes.
In 2002 is het
projectdocument ‘Verruimde reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven’ opgesteld.
Naar aanleiding daarvan zal in 2002 aandacht worden geschonken aan de wijze
waarop gegevens met betrekking tot de verruimde reikwijdte in het MIS zijn
geregistreerd. Ook is het de bedoeling dat de milieu-inspecteurs allen in 2003
een training volgen met betrekking tot de verruimde reikwijdte. Vanzelfsprekend
blijft er uitvoerig aandacht voor de verruimde reikwijdte tijdens de procedure
van de milieuvergunning en tijdens de milieucontroles
·
In 2002 zijn de vuurwerkverkooppunten al uitgebreid geïnformeerd over
het nieuwe vuurwerkbesluit. In 2003 zal duidelijk worden welke ondernemers aan
de nieuwe regels kunnen/willen en moeten gaan voldoen en welke ondernemers het
verkopen van vuurwerk staken. Er zal tijd worden gereserveerd voor het
benodigde toezicht hieromtrent.
·
In 2003 zullen de tankstations met LPG verkooppunten opnieuw worden
gecontroleerd. De bedoeling is om de controles dit jaar tenminste eenmaal uit
te voeren terwijl de tankwagen het LPG aflevert. Dit onder meer naar aanleiding
van de landelijke prioriteiten van de LCCM.
·
Naar verwachting treedt in de loop van 2003 het besluit kwaliteitseisen
externe veiligheid inrichtingen in werking. Er zal moeten worden onderzocht
welke consequenties dit besluit heeft voor de bedrijven in Delft.
·
Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van
vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige
inrichtingen.
·
Aandacht voor CPR15-1 bij integrale preventieve
controles.
Reguliere taakuitvoering
vergunningverlening & handhaving
·
Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving;
aanmoediging van zelfregulering, minimaal handhaving van het in 1994 bereikte
adequate niveau van uitvoering; Een en ander met inachtneming van bovenstaande.
·
Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en
energieaspecten en verkeer en vervoer).
·
Verder streven naar integrale
handhaving (met de andere handhavingspartners).
·
Lokaal uitvoering geven aan het doelgroepenbeleid van het rijk.
·
Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving
van andere vakteams/clusters
·
Indien noodzakelijk de benodigde coördinatie verzorgen m.b.t. het
aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm
·
Verdere uitvoering van het BRZO’99 voor wat betreft de ondernemers waar
de gemeente het bevoegd gezag is op grond van de WM.
·
Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie
·
Adviezen naar aanleiding van ruimtelijke plannen
·
Behandelen verzoeken ontheffing m.b.t. de route gevaarlijke stoffen
·
Uitvoering van de regeling incidentele festiviteiten
·
Behandelen aanvragen m.b.t. inzamelen van textiel door charitatieve
organisaties
·
Beheer van het “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.
Interne aandachtspunten van het vakteam Milieuzorg
·
Automatisering,
In 2003 is binnen het
vakteam milieuzorg aandacht vereist voor modernisering van het huidige MIS.
Bijvoorbeeld; het via de PC oproepen van documenten (bij voorbeeld via
integratie met een DIS) kan het werk van milieuzorg efficiënter en
transparanter maken. Daarnaast zijn er wensen op het gebied van de
workflowregistratie en voortgangsbewaking.
·
Bedrijfsvoering en monitoring
Tevens is er meer aandacht voor monitoring van de voortgang van
werkzaamheden noodzakelijk, Dit onder meer om overschrijding van de
proceduretermijnen en rapellen op klachten en aanschrijvingen te helpen
voorkomen. Gestreefd wordt naar een coherente set voortgangs- en/of management
rapportages waarin alle werkzaamheden terugkomen. Van adviezen aan duurzaamheid
tot en met textielvergunningen aan charitatieve organisaties.
Financiering
Reguliere middelen
Milieutechnologiefonds 2003
In het kader van Delft
Kennisstad is het milieu-technologiefonds ingesteld. Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster
milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van
initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid
d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.
Prioriteit wordt gegeven
aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote
uitstraling of spin-off.
Het vakteam Milieu levert
met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft
Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een
kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van
projecten.
Energiefonds 2003
Op het terrein van het
energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen
voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele)
energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking
met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is het Energiefonds
ingesteld. Het vakteam participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van
ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.
Uren begroting (indicatief)
PROJECT |
TOTAAL
(uren) |
Vakteam Milieu Indirect productieve uren |
3057 |
21271. Algemeen bestuursondersteuning |
415 |
21793. Algemeen extern overleg |
434 |
21796. GIM bedrijven overig |
205 |
21797. Advisering bodem/geluid bedrijven |
160 |
21838. Advisering bouwplannen+overig bedrijven
ov. |
125 |
21279. Water |
942 |
21280. Beleid bodem |
768 |
21281. Adv. tbv. bouwaanvragen part/bedr bodem |
248 |
21282. Adv. tbv gem. ontwikkelingen bodem |
710 |
21283. Projecten afval |
355 |
21798. Beleid afval |
30 |
21801. Begeleiding planvorming RO |
1102 |
21802. Bestemmingsplannen ruimtelijke ordening |
556 |
21803. Verkeer en vervoer ruimtelijke ordening |
100 |
21839. Beleid en ontwikkeling RO |
300 |
21287. Beleid bouwen/wonen |
120 |
21288. Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering |
673 |
21805. Begeleiding dubo-proj. bouwen/wonen |
194 |
22642. Bouwstoffenbesluit handhaving |
450 |
21289. Beleid geluid |
430 |
21290. Adv. bouw/best.plan weg- en railverkeer |
500 |
21806. Werkbudget klachten verkeerslawaai geluid |
50 |
21807. Werkbudget geluidsanering (A/B-lijst) |
250 |
21291. Beleid energie |
118 |
21808. Begeleiding projecten energie |
582 |
21876. Ecologiebeleid |
146 |
21292. Communicatie externe partijen |
140 |
21293. Communicatie ondersteuning vakteam Milieu |
250 |
21294. Procesbegeleiding Duurzaamheidsbeleid |
155 |
21295. Monitoring Duurzaamheid |
402 |
21810. Natuur-en Milieucommunicatie algemeen |
25 |
21811. Milieu op het Net |
185 |
21840. Communicatie ondersteuning vakteam
Milieuzorg |
15 |
21297. RSV Pijnacker |
90 |
21298. algemeen + derden beheer regio Haaglanden |
75 |
20267. NME-Basisonderwijs algemeen |
1622 |
20402. NME tentoonstellingen |
573 |
20403. NMEPR (publikaties) |
208 |
20404. NME-Publieksactiviteiten |
936 |
20405. NME-Projectbureau |
820 |
20406. Water in de wereld |
80 |
22625. NME-Voortgezet
Onderwijs
|
1246 |
22634. NME. Brede
school
|
315 |
TOTAAL
UREN vakteam Milieu
|
20157 |
PROJECT |
TOTAAL
(uren) |
Regelstellen |
|
22532 - Vergunningen (hfd 8 wm) |
2211 |
22533 - Meldingen |
461 |
22534 - Nadere eis |
1081 |
22535 - Ontheffing route gevaarlijke
stoffen |
68 |
22536 - Vrijstellingsregeling horeca |
163 |
22537 - Inzamel vergunning
afvalstoffen |
164 |
Toezicht |
|
22538 - Integrale controle |
2931 |
22539 - Thema controle |
783 |
22540 - Adminstratieve controle |
374 |
22541 - Nacontrole |
697 |
22542 - Klachten horeca |
649 |
22543 - BRZO |
534 |
22544 - Klachten overig |
654 |
Handhaven |
|
22545 - Bestuurlijk |
743 |
22546 - Ondersteuning strafrecht |
169 |
Overig |
|
22547 - Advies bouwaanvragen/plannen |
181 |
22548 - Ondersteuning
bestemmingsplannen |
315 |
22549 - Gemeentelijke gebouwen |
99 |
22551 - Zonebeheer industrielawaai |
122 |
22552 - Toetsing vergunningen derden |
113 |
22553 - Ondersteuning vateam Milieu |
200 |
22554 - Externe Samenwerking |
701 |
22555 - Interne Samenwerking |
188 |
Indirect/improductief |
4084 |
TOTAAL UREN vakteam Milieuzorg |
17685 |