Milieuprogramma 2003

 

Inleiding.

Op grond van artikel 4.20 van de Wet milieubeheer moet de gemeenteraad jaarlijks een milieuprogramma vaststellen. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan.

2003 is het vierde jaar van uitvoering van het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003. In dit plan wordt een visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in concrete projecten. De “basistaken” zijn niet in dit plan opgenomen, maar worden uiteraard wel uitgevoerd. De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren.

In 2000 is de gemeente gereorganiseerd, waarbij de toenmalige afdeling Milieu is opgesplitst in een vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk-en stadszaken en een vakteam Milieuzorg (met name vergunningverlening en handhaving) bij het cluster Publiekszaken.

De in het programma beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieuzorg uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) uitgevoerd door het vakteam Civiel, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een deel van het duurzaam bouwen beleid door het vakteam Bouwtoezicht en Monumenten.

In dit programma ontbreekt daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieuzorg.

In samenwerking met alle gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.

In 2003 wordt de samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.

 

Het is dit jaar niet gelukt om het milieuprogramma voor te leggen bij de ontwerpbegroting. Ook ontbreekt een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een wettelijke voorschrift opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende integratie van milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen in de organisatie wordt het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.

 

Jaarlijks wordt in de vorm van de Duurzaamheidsmonitor integraal gerapporteerd over de behaalde doelstellingen. De Duurzaamheidsmonitor bundelt de Milieumonitor, het Milieujaarverslag, de Gemeentelijk interne milieuzorgrapportage en de rapportage voortgang uitvoering Duurzaamheidsplan.

 

Ontwikkelingen en basis voor het werkprogramma.

In 2001 verscheen het Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4.  Hierin worden zeven milieuproblemen geschetst. Voor het oplossen van een aantal van deze problemen zijn op gemeentelijk niveau taken weggelegd. Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe veiligheid,  de beleidsvernieuwing milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO, sociale component). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige aandacht. Zo zal naar verwachting in februari 2003 het gemeentelijk klimaatplan bestuurlijk worden vastgesteld, wordt intensief gewerkt aan uitvoering van het BRZO en krijgt milieubeleid voor de leefomgeving vorm via de wijkplannen en het project kansenkaart.

 

In oktober 2001 werd de nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werden projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp. ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal) duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt. Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te bereiken

 

In april 2000 is het Delft OntwikkelingsProgramma (DOP) vastgesteld als basis voor de aanvraag  van ISV middelen bij de Provincie. In het DOP geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en instellingen – wil bereiken rond de thema’s: economie, wonen, mobiliteit, leefbaarheid en duurzaamheid. Per thema zijn in het DOP de verschillende te bereiken effecten geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen het themaprogramma Duurzaamheid worden vier deelprogramma’s onderscheiden: Water en ecologie, Ruimte, bouwen, energie en afval, Bodemsanering en onderzoek en Geluidhinder.

 

In april 2000 werd het Delfts Waterplan “Een blauw netwerk”  bestuurlijk vastgesteld door zowel de gemeente Delft als het Hoogheemraadschap van Delfland. In dit plan zijn concrete projecten benoemd voor de periode 2000-2003 om het stedelijk waterbeheer vorm te geven volgens het principe water vasthouden, bergen en afvoeren.

Daarnaast is milieu een belangrijke speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het Zuidpoortgebied en de herstructurering van de wijk Poptahof.

 

In april 2002 trad er een nieuw college aan met een nieuw collegeprogramma. In dit collegeprogramma wordt onder het thema Duurzaamheid gekozen om het in 1998 ingezette integrale duurzaamheidsbeleid voort te zetten, waarbij het praktisch en zichtbaar doorvertalen van het begrip “duurzame stedelijke ontwikkeling” centraal staat.

Een beperkt aantal aspecten krijgt hierbij in het bijzonder aandacht:

·         Lokaal klimaatbeleid

·         Waterkwaliteit en –kwantiteit

·         Mobiliteit

·         Intensief ruimtegebruik

·         Midden delfland en Delftse Hout

·         Materiaalkringloop verbeteren

·         Kennistoepassing en innovatie

Op landelijk niveau vindt er een discussie plaats over de professionalisering van de handhaving. Deze discussie wordt ook in Delft opgepakt.

 

Missie

In een duurzaam Delft wordt:

·       zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en regeneratief worden dan wel blijven

·       wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een balans tussen welzijn en welvaart

·       wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale cohesie en betrokkenheid.

Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 zijn uitgewerkt.

 

 

Algemeen

Het vakteam Milieu omvat per 01-01-2003 ca. dertien formatieplaatsen (18 personen; 13 vrouwen en 5 mannen, 1 vacature) en het vakteam Milieuzorg omvat per 01-01-2002 twaalf formatieplaatsen (12 personen, 8 mannen en 4 vrouwen).

 

Hoofdafspraken en produkten

Het takenpakket richt zich op de volgende onderdelen:

·                     uitvoeren van wettelijke taken;

·                     uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering en ter ondersteuning van de wettelijke taken;

·                     uitvoering van projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het Waterplan Delft en de nota Natuur en milieucommunicatie in Delft en het nog bestuurlijk vast te stellen Klimaatplan 2003-2010;

·                     uitvoering van het collegeprogramma 2002-2005;

·                     stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Milieutechnologie­fonds;

·                     stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Energiefonds;

·                     intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglanden verband.

 

JAARPROGRAMMA 2003 (cursief zijn nieuw op te starten projecten).

 

Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

·                     Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26 geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

·                     Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.

 

Projecten

Geactualiseerde planning. Vastgesteld door de Gemeenteraad op 28-11-2002

 

Start

Eind planfase

Eind uitvoeringsfase

1.    Duurzaam bouwen

najaar 1999

2003

2004

2.    Kansenkaart van Delft

najaar 1999

2003

 2003

3.    Duurzame herstructurering Schie-oevers

najaar 1999

afgerond

enkele jaren;

4.    Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied

najaar 1999

2002

enkele jaren

5.    Duurzaamheid in wijkplannen

najaar 1999

januari 2000

Afgerond

6.    Duurzame herstructurering Poptahof

reeds gestart

1e kwar­taal 2003 (defini­tieve uit­gangs­punten voor herstructu­re­ring)

na enkele jaren

7.    Klein Kyoto in Delft

begin 2000

Gaat op in klimaatplan

Gaat op in klimaatplan

8.    Duurzame ontwikkeling Zuidpoort

reeds gestart

 

2007 (realisatie 1e deelplan 2004)

9.    Eenheid Première Delft

najaar 1999

eind 2000

Afgerond

10. Haalbaarheidsonderzoek Auto(matisch) weg

september 1998

December 1999

Afgerond

11. Openbaar vervoer

medio 2001

begin 2003 (als onderdeel van het LVVP)

2003

12. Voldoende ruimte voor voetganger en fietser

medio 2001

najaar 2002

Afgerond

13. Water in Ecodus: EcoDusVer en Verder

Eind 2002

eind 2003

na enkele jaren

14. Afkoppelen van regenwater in de Wippolder

najaar 1999

medio 2000 planfase afgerond

beheersfase; eva­­­luatie ge­reed 4e kwartaal 2002

15. Herstructurering watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof

 2000

eind 2002 (opschaling Tanthof West)

eind 2015

16. Ecologische hoofdstructuur Delft

eind 2001

2002 besluitvorming

na enkele jaren

17. Onderzoek effecten verminderen grondwateronttrek-kingen in Delft

najaar 2000

2002

eind 2005

18. Recreatiewater in en om Delft

najaar 1999

najaar 1999

Afgerond

19. Proefproject Waterstad 2000

maart 1999

 

na enkele jaren

20. Afval ‘Beloningssysteem goed afvalscheidinggedrag’

begin 2000

 

1e helft 2003:

besluitvorming

2004/2005

21. Afval Uitbreiding Retourette’s

september 1999

2002

Beëindigd

22. Afval. Milieuzorg en educatie in onderwijs

september 1999

zomer 2000; werkplan gereed

(voorjaar 2003: 3e afvalfietstocht)

23. Afval. Voorlichting op maat

september 1999

 

eind 2002:

stuk naar de raad met plan van aanpak

voorjaar 2003

24. Duurzaamheidsmonitor

najaar 1999

 

Permanent

25. Duurzaamheidstoets

1e helft 2003

 

2e helft 2003

Permanent

26. Gemeentelijke interne milieuzorg

najaar 1999

1e kwartaal 2003

Permanent

 

Klimaatplan Delft 2003-2010

Het opstarten van de onderstaand geformuleerde projecten in het begin 2003 bestuurlijk vast te stellen Klimaatplan Delft 2003-2010.

 

1

Nieuwe gemeentelijke gebouwen  (excl stadskantoor)

1a

Nieuwe gemeentelijke stadskantoor

2

Aanpak energiegebruik bestaande gemeentelijke gebouwen/ voorzieningen

2a

Renovatie 2 bestaande gebouwen

2b

Openbare installaties: gemalen

2c

Openbare installaties: verkeersinstallaties en verlichting

3

Nieuwbouw projecten woningbouw

3

Nieuwbouw projecten utiliteitsbouw (excl gemeentelijke gebouwen, excl TNO, Harnaschpolder, Spoorzone, Zuidpoort, TU-Zuid)

3a

Spoorzone

3b

Zuidpoort

4

Bestaande bouw projecten woningen en utiliteit

4a

Poptahof (3D)

4b

Convenant bestaande woningen (3D)

4c

Bestaande stad bespaart energie

5

Verruimde reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven

6

Duurzame bedrijventerreinen Harnaschpolder en TNO Zuidpolder

6a

Naar een duurzame planontwikkeling Technopolis (3D)

6b

Energieprestatie herstructurering Schie-oevers

7

GIM (3D)

7a

Eigen vervoerplan gemeente Delft

7b

Wagenpark

7c

Energiebeheer gemeentelijke gebouwen en voorzieningen en inkoop groene energie

8

Vastleggen verbetering LV/OV/CV als prestatieafspraken in het LVVP

9

Duurzame energie realiseren in de gebouwde omgeving (zie 1,2, 3, 4 en 6)

10a

Windturbines

10b

Toepassing Restwarmte DSM Gist

10c

100 Delfts blauwe daken (incl 2e tranche)

11

Internationaal presentaties

11a

Voortzetting Delfts Energie Agentschap

11b

Europese subsidies aanvragen

12

Monitoring

13

Algemene projectleiding

 

 

Algemeen

·       Afstemming en integratie van milieuactiviteiten (met name tussen vakteam milieu en milieuzorg, maar ook andere vakteams waar milieu-aspecten spelen)

·       Kwaliteitszorg (aanpassen WerkInformatieMap, interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie Papaver en vrijwilligers en andere vakteams)

·       Opstellen van een milieuvisie bij grote projecten

·       Instrumenten ontwikkelen om leefbaarheid een invulling te geven

·       Planningssystematiek en projectmatig werken verder inhoud geven

 

Natuur-en Milieucommunicatie

·                     Uitvoeren van de projecten uit de Natuur en milieucommunicatienota en de uitvoering daarvan.

·                     Opzetten projectbureau (en coördinatie en ondersteuning van projecten van de gemeente en derden)

·                     Opbouwen van een samenwerkingsverband met organisaties en instellingen in de Delftse Hout

·                     (Her-)inrichten van de locatie  “De Papaver” als bezoekerscentrum

·                     Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en milieudeel van het “brede school” project in vier wijken

·                     Opbouwen van een mediatheek in het gebouw “De Papaver”

·                     Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere beleidssectoren (o.a. m.b.v. duurzaamheidstoets).

·                     Delftse Natuur en milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet, zie ook handboek Milieu). Hierin aandacht voor samenhang vakteams + producten.

·                     Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform

·                     Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet onderwijs NME

·                     Ondersteuning Natuur en Milieukring

·                     Organiseren van tentoonstellingen in de Papaver

·                     Organiseren van vakantieactiviteiten in  voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie i.s.m. vrijwilligers            

·                     Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen) i.s.m. vertegenwoordigers van 4 natuur & milieu-organisaties

·                     Begeleiden vrijwilliger bij diverse projecten

 

Gemeentelijke interne milieuzorg (GIM)

·                     Coördinatie en advisering in kader van implementatie GIM (in combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie.

·                     Verzameling milieukwaliteitsgegevens en rapportage aan B&W via Duurzaamheidsmonitor

·                     Speerpunten voor 2003 e.v. betreffen: energie (inkoop van energie en groene stroom), vervoermanagement en inkoop.

 

Afval(verwijdering)

·                    Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging, milieu en milieuzorg)

·                                Vergunningverlening textiel Afvalstoffenverordening.

·                    Uitbreiding ondergrondse containers (tot ca 200 stuks)

·                    Zomogelijk  uitbreieden van het aantal Retourettes in Delft, maar eerder nog realiseren van wijk servicepunten

 

Ruimtelijke ordening algemeen

·                    Afronding van onderzoek naar de mogelijkheden voor optimalisering van de natuur- en milieuparagraaf in bestemmingsplannen.

·                    Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen.

·                    Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke)  bouwlocaties en in bouwoverleg.

·                    Opstellen milieu-adviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere ruimtelijke plannen.

·                    Uitvoering geven aan - en begeleiden van - het Stad & Milieu-experiment Zuidpoort.

·                    Duurzaamheid in wijkplannen (en beheer ervan)

 

Ruimtelijke ordening specifiek

Geluid

·                    Uitvoering geven aan MIG; starten met opstellen van lokaal, gebiedsgericht geluidbeleid.

·                     Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen.

·                     Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond industrieterreinen (Schieoevers en DSM-Gist), waarbij met name bij DSM-Gist de sanering van de woningen nog moet plaatsvinden (toets bij vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma)

·                     Uitvoering saneringsregeling weg- en railverkeerslawaai voor Delft en Pijnacker.

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten;

·                     Voorbereiding van de realisatie van een geluidsscherm langs de rijksweg A13 ter hoogte van de Professorenwijk.

 

Verkeer en vervoer

·                    Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan  (LVVP) en daarin aandacht schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en vervoermanagement alsmede de effecten op luchtkwaliteit en geluidhinder.

·                    Uitbouwen afstemming van  milieu- en verkeers- en vervoersbeleid.

·                    Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer

·                    Rapporteren met betrekking tot het Besluit Luchtkwaliteit en het opstellen van een plan voor overschrijdingslocaties

 

            Energie

·                     Implementeren van energieaspecten in het project Spoorzone/ Poptahof en begeleiding BAEI traject

·                     Begeleiding uitvoering van het project “100 Delftsblauwe daken”

·                     Realiseren van een of meer windmolens op gemeentelijk grondgebied ism Delfts Energie Agentschap

·                     Advisering energiebesparing bij gemeentelijke musea

·                     Consequenties uitwerken van de nieuwe Electriciteitswet

·                     Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen.

·                     Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer

·                     Participeren in het Delfts Energie Agentschap (DEA) in samenwerking met lokale en Europese partners. Documenteren welke werkzaamheden onder het DEA vallen en welke onder de gemeente.

·                     Vormgeven van en beheer van het Energiefonds en stimulering en bewaking projecten uit het Energiefonds.

·                     Projecten m.b.t. energiebesparing gemeentelijke gebouwen in combinatie met Wet milieubeheer en GIM o.a. groene stroom en PV.

 

Duurzaam bouwen

·                     Faciliteren van Groot Stedenoverleg duurzaam bouwen (als gastheer voor 1 jaar)

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwen beleid, met als speerpunt regelen van duurzaam bouwen in de gronduitgifte voor utiliteitsbouw

·                     Vernieuwen van het duurzaam bouwen instrumentarium van de gemeente Delft

·                     Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen en gezondheidscentra.

·                     Duurzaam bouwen bij centrale huisvesting gemeente in Spoorzone

·                     Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met name herstructurering Schie-oevers)

·                     Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en bestemmingsplannen.

·                     Uitvoeren van duurzaam Bouwen projecten in samenwerking met andere partners.

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwenbeleid, waarbij de nadruk ligt in het beheer van de bestaande woningvoorraad.

·                     Uitvoeren van het nieuwbouwbeleid d.m.v. de verordening Duurzaam Bouwen Nieuwbouw-woningen

·                     Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij de nieuwe brandweergarage.

·                     Controle en bewaking van de duurzaam afspraken in uitvoering kerngebied Zuidpoort en maken afspraken nieuwe deelplannen

 

Bodem

·                     Het in kaart brengen van het Landsdekkend Beeld

·                     Het uitwerken van het beleid m.b.t. grondstromen (met behulp van de bodemkwaliteitskaart).

·                     Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke werkprocessen.

·                     Handhaving van het bouwstoffenbesluit.

·                     Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen.

·                     Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de provincie.

·                     Verder stimuleren van de toepassing van secundaire grondstoffen (i.s.m. andere afdelingen)

·                     Uitwerken Nederlandse Richtlijn Bodembescherming (NRB)

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten;

 

Veiligheid

·                     NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid

·                     Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water.

·                     Het in beeld brengen van de risicocontouren als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor.

 

Water

·                     Het uitvoeren van de in het waterplan opgenomen (deel) projecten.

·                     Herzien handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie

·                     Water paragraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de watertoets.

·                     Controleren kwaliteit lozingen bedrijven.

·                     Controle kwaliteit lozingen bedrijven op openbaar riool

·                     Opstellen handhavingsbeleid vetlozingen op het openbaar riool

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten;

 

Ecologie

·                     Uitwerking van de stedelijke ecologische (hoofdstructuur) en vastleggen in bestemmingsplannen.

·                     Uitwerken van habitat en vogelrichtlijnen voor gemeentelijk beleid incl. inventarisaties

 

Monitoring

·                     Verzamelen gegevens en opstellen en uitbrengen van de Delftse Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en 3D-voortgangsrapportage) voor de zomer

·                     Aanleveren van gegevens aan de Hoofdinspectie Milieuhygiëne (CCO-lijst)

·                     Verder ontwikkelen nieuw gegevensbeheersysteem en uitvoeren gebruiksproef

 

Delft Kennisstad

·                     Beheren van het milieutechnologiefonds

·                     Beoordelen aanvragen voor subsidie

·                     Opstarten en uitvoeren van projecten opgenomen in het Actieplan Delft Kennisstad 2000 en bewaken van de voortgang ervan

·                     Begeleiden van andere projecten die in het kernthema Milieutechnologie zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan

·                     Versterking van milieutechnologie en water en bodem binnen het concept Delft Kennisstad (volgens het Actieplan Delft Kennisstad 2000).

 

Regionale samenwerking

·                    Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan Haaglanden in Delft.

·                    Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst handhaving Haaglanden

·                    Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden.

·                    Uitvoering geven aan geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer in het kader van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker.

 


Wet Milieubeheer; vergunningverlening en handhaving

 

Basisprodukten vergunningverlening en handhaving

De volgende basisproducten zijn in 2003 gepland.

 

Product

Aantal

Procedures m.b.t. Milieuvergunningen

25

Nadere eisen

10

Meldingen (8.40)

50

Integrale preventieve controles

240

Thema gerichte preventieve controles

Pm

Nacontroles

125

Handhavingsbeschikkingen

3

Milieuklachten klachten behandelen

50

 

Professionalisering in de handhaving

Recent is onder andere tussen VNG, IPO en VROM overeenstemming bereikt over de kwaliteitscriteria met betrekking tot bestuurlijke milieuhandhaving. Het projectplan daaromtrent; ‘Professionalisering in de handhaving’ voorziet in een ‘nulmeting’ op basis van deze criteria in het 1e kwartaal van 2003. Op basis van de uitkomsten van deze nulmetingen dient een verbeterplan te worden opgesteld met als doel dat de gemeente uiterlijk 1 jan. 2005 aan al de kwaliteitscriteria voldoet. Om inderdaad per 1 jan. 2005 aan alle kwaliteitscriteria te voldoen zal het vakteam milieuzorg  in 2003 en 2004 een aanzienlijke beleidsinspanning moeten leveren. Daarbij moet worden gedacht aan beschrijving en formalisering van onder andere; (1) analyse van de milieuproblemen, (2) prioriteitenstelling en meetbare doelstellingen (3) nalevingsstrategie, (3) toezichtstrategie (4) sanctiestrategie (5) gedoogstrategie, (6) algemene kwaliteitsborging.

 

Prioriteitstelling uitvoering milieutoezicht

Met behulp van PriceWaterHouseCoopers (PWC) is het vakteam Milieuzorg in 2002 aangevangen met een herijking van de prioriteiten. In dit traject wordt ook aandacht geschonken aan benchmarking. Naar verwachting zal dit in het eerste kwartaal van 2003 tot een eindnotitie leidden. De uitkomsten van deze notitie kunnen leiden tot het bijstellen van het werkplan 2003.

 

Bijzondere vergunningen

In 2003 zal in ieder geval een aanvang worden gemaakt met de actualisatie van de milieuvergunningen van de bedrijven; v.d. Helm Op- en overslag BV (Schieweg 15) , v.d. Lee Transport (Haagweg 125), Reinier de Graaf ziekenhuis (Reinier de Graafweg 3).

 

Geluidklachten/ Toezicht aandachtsinrichtingen

In 2003 zullen weer een aantal  controlerondes in de avond en nachtperiode worden gepland bij aandachtsinrichtingen. In principe betreft dit de bedrijven waarover in het afgelopen jaar een klacht over bijvoorbeeld geluid en/of stank in de avond- en nachtperiode is ontvangen.

 

Ten behoeve van geluidklachten die onregelmatig optreden zal een meetkoffer worden aangeschaft waarmee onder meer onbemande metingen kunnen worden verricht op aangeven van een klager.

 

In overleg met de portefeuillehouder zal nog worden bezien of het mogelijk is een piketregeling op te zetten m.b.t. geluidmetingen. Deze regeling zal dan in plaats treden van bovengenoemde controlerondes.

 

Klimaatplan

In 2002 is het projectdocument ‘Verruimde reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven’ opgesteld. Naar aanleiding daarvan zal in 2002 aandacht worden geschonken aan de wijze waarop gegevens met betrekking tot de verruimde reikwijdte in het MIS zijn geregistreerd. Ook is het de bedoeling dat de milieu-inspecteurs allen in 2003 een training volgen met betrekking tot de verruimde reikwijdte. Vanzelfsprekend blijft er uitvoerig aandacht voor de verruimde reikwijdte tijdens de procedure van de milieuvergunning en tijdens de milieucontroles

 

Overige landelijke thema’s

Ook aan landelijke thema’s wordt aandacht besteed. Genoemd kunnen worden;

·         In 2002 zijn de vuurwerkverkooppunten al uitgebreid geïnformeerd over het nieuwe vuurwerkbesluit. In 2003 zal duidelijk worden welke ondernemers aan de nieuwe regels kunnen/willen en moeten gaan voldoen en welke ondernemers het verkopen van vuurwerk staken. Er zal tijd worden gereserveerd voor het benodigde toezicht hieromtrent.

·         In 2003 zullen de tankstations met LPG verkooppunten opnieuw worden gecontroleerd. De bedoeling is om de controles dit jaar tenminste eenmaal uit te voeren terwijl de tankwagen het LPG aflevert. Dit onder meer naar aanleiding van de landelijke prioriteiten van de LCCM.

·         Naar verwachting treedt in de loop van 2003 het besluit kwaliteitseisen externe veiligheid inrichtingen in werking. Er zal moeten worden onderzocht welke consequenties dit besluit heeft voor de bedrijven in Delft.

·         Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige inrichtingen.

·         Aandacht voor CPR15-1 bij integrale preventieve controles.

 

Inventariseren

In 2003 zal in projectvorm aandacht worden besteedt aan het inventariseren van de  bedrijven in Delft. Een discussie en/of aandachtspunt hierbij is de te hanteren standaard m.b.t. bedrijfsindeling.

 

Reguliere taakuitvoering vergunningverlening & handhaving

·         Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving; aanmoediging van zelfregulering, minimaal handhaving van het in 1994 bereikte adequate niveau van uitvoering; Een en ander met inachtneming van bovenstaande.

·         Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en energieaspecten en verkeer en vervoer).

·         Verder streven naar  integrale handhaving (met de andere handhavingspartners).

·         Lokaal uitvoering geven aan het doelgroepenbeleid van het rijk.

·         Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving van andere vakteams/clusters

·         Indien noodzakelijk de benodigde coördinatie verzorgen m.b.t. het aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm

·         Verdere uitvoering van het BRZO’99 voor wat betreft de ondernemers waar de gemeente het bevoegd gezag is op grond van de WM.

·         Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie

·         Adviezen naar aanleiding van ruimtelijke plannen

·         Behandelen verzoeken ontheffing m.b.t. de route gevaarlijke stoffen

·         Uitvoering van de regeling incidentele festiviteiten

·         Behandelen aanvragen m.b.t. inzamelen van textiel door charitatieve organisaties

·         Beheer van het “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.

 

Interne aandachtspunten van het vakteam Milieuzorg

·         Automatisering,

In 2003 is binnen het vakteam milieuzorg aandacht vereist voor modernisering van het huidige MIS. Bijvoorbeeld; het via de PC oproepen van documenten (bij voorbeeld via integratie met een DIS) kan het werk van milieuzorg efficiënter en transparanter maken. Daarnaast zijn er wensen op het gebied van de workflowregistratie en voortgangsbewaking.

·         Bedrijfsvoering en monitoring

Tevens is er meer aandacht voor monitoring van de voortgang van werkzaamheden noodzakelijk, Dit onder meer om overschrijding van de proceduretermijnen en rapellen op klachten en aanschrijvingen te helpen voorkomen. Gestreefd wordt naar een coherente set voortgangs- en/of management rapportages waarin alle werkzaamheden terugkomen. Van adviezen aan duurzaamheid tot en met textielvergunningen aan charitatieve organisaties.

 

 

Financiering

 

Reguliere middelen

 

Milieutechnologiefonds 2003

In het kader van Delft Kennisstad is het milieu-technologiefonds ingesteld.  Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.

Prioriteit wordt gegeven aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote uitstraling of spin-off.

Het vakteam Milieu levert met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van projecten.

 

Energiefonds 2003

Op het terrein van het energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele) energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is het Energiefonds ingesteld. Het vakteam participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.

 

Uren begroting (indicatief)

PROJECT

TOTAAL (uren)

Vakteam Milieu

Indirect productieve uren

 

3057

21271. Algemeen bestuursondersteuning

415

21793. Algemeen extern overleg

434

21796. GIM bedrijven overig

205

21797. Advisering bodem/geluid bedrijven

160

21838. Advisering bouwplannen+overig bedrijven ov.

125

21279. Water

942

21280. Beleid bodem

768

21281. Adv. tbv. bouwaanvragen part/bedr bodem

248

21282. Adv. tbv gem. ontwikkelingen bodem

710

21283. Projecten afval

355

21798. Beleid afval

30

21801. Begeleiding planvorming RO

1102

21802. Bestemmingsplannen ruimtelijke ordening

556

21803. Verkeer en vervoer ruimtelijke ordening

100

21839. Beleid en ontwikkeling RO

300

21287. Beleid bouwen/wonen

120

21288. Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering

673

21805. Begeleiding dubo-proj. bouwen/wonen

194

22642. Bouwstoffenbesluit handhaving

450

21289. Beleid geluid

430

21290. Adv. bouw/best.plan weg- en railverkeer

500

21806. Werkbudget klachten verkeerslawaai geluid

50

21807. Werkbudget geluidsanering (A/B-lijst)

250

21291. Beleid energie

118

21808. Begeleiding projecten energie

582

21876. Ecologiebeleid

146

21292. Communicatie externe partijen

140

21293. Communicatie ondersteuning vakteam Milieu

250

21294. Procesbegeleiding Duurzaamheidsbeleid

155

21295. Monitoring Duurzaamheid

402

21810. Natuur-en Milieucommunicatie algemeen

25

21811. Milieu op het Net

185

21840. Communicatie ondersteuning vakteam Milieuzorg

15

21297. RSV Pijnacker

90

21298. algemeen + derden beheer regio Haaglanden

75

20267. NME-Basisonderwijs algemeen

1622

20402. NME tentoonstellingen

573

20403. NMEPR (publikaties)

208

20404. NME-Publieksactiviteiten

936

20405. NME-Projectbureau

820

20406. Water in de wereld

80

22625. NME-Voortgezet Onderwijs

1246

22634. NME. Brede school

315

TOTAAL UREN vakteam Milieu

20157

 

PROJECT

TOTAAL (uren)

Regelstellen

 

22532 - Vergunningen (hfd 8 wm)

2211

22533 - Meldingen

461

22534 - Nadere eis

1081

22535 - Ontheffing route gevaarlijke stoffen

68

22536 - Vrijstellingsregeling horeca

163

22537 - Inzamel vergunning afvalstoffen

164

Toezicht

 

22538 - Integrale controle

2931

22539 - Thema controle

783

22540 - Adminstratieve controle

374

22541 - Nacontrole

697

22542 - Klachten horeca

649

22543 - BRZO

534

22544 - Klachten overig

654

Handhaven

 

22545 - Bestuurlijk

743

22546 - Ondersteuning strafrecht

169

Overig

 

22547 - Advies bouwaanvragen/plannen

181

22548 - Ondersteuning bestemmingsplannen

315

22549 - Gemeentelijke gebouwen

99

22551 - Zonebeheer industrielawaai

122

22552 - Toetsing vergunningen derden

113

22553 - Ondersteuning vateam Milieu

200

22554 - Externe Samenwerking

701

22555 - Interne Samenwerking

188

Indirect/improductief

4084

TOTAAL UREN vakteam Milieuzorg

17685