Onderzoeksvoorstel Delfts Blauwe Daken

 

1          Inleiding

 

Zonnepanelen zetten zonlicht om in elektriciteit. Zonne-energie is onuitput­telijk, schoon en gratis. Zelfs bij bewolkt weer leveren zonnepanelen al stroom. Standaardpanelen hebben een oppervlak van circa 1 m2, zijn duurzaam en behoeven geen onderhoud.

Het gebruik van zonnepanelen levert een bijdrage aan de verminderde uitstoot van schadelijke gassen, zoals het broeikasgas CO2.  De gemeente Delft wil om deze redenen de toepassing van zonnepanelen stimuleren. Daarom voert ze met het Delfts Energie Agentschap (DEA) verschillende projecten uit in samenwerking met woningcorpo­raties, bedrijven en instel­lingen. Een van deze projecten was de actie  Delftsblauwe Daken.

 

De actie Delftsblauwe Daken voor doe-het-zelvers richtte zich op particuliere eigenaren van een woning in Delft en liep van juli 2001 t/m september 2001. Vooraf werd een deelnemerplafond ingesteld van 100 huishoudens. Het animo bleek echter dermate groot dat dit plafond al snel werd verhoogd tot 400 deelnemers. In totaal vroegen 1100 Delftenaren een informatiepakket aan.

Binnen de actie werden systemen bestaande uit 1, 2 of 3 zonne­panelen aangeboden. De zonne­panelen worden geleverd in doe-het-zelf-pakketten voor bevestiging op een schuin dak, een plat dak of aan de gevel.

 

Sinds 1 januari 2001 is er vanuit het Rijk voor particulieren de Energie­Premie­­Regeling (EPR), die een flinke subsidie geeft voor zonnepanelen op een woonhuis. De 400 deelnemers aan de Delftse actie konden daarnaast rekenen op een extra financiële bijdrage van de gemeente Delft en Eneco energie Delfland. De korting op de aanschafprijs kon hierdoor oplopen tot maar liefst 85%. Eén zonnepaneel voor een plat dak kostte in dat geval slechts ƒ 323,- (€146,57).

 

2          Aanleiding tot het onderzoek

 

De laatste zonnepanelen zijn in februari 2002 geleverd. In totaal deden 400 huiseigenaren mee. Het succes van de actie Delftsblauwe Daken lag daarmee ver boven de verwachting. Vergelijkbare initiatieven in andere steden zijn/waren veel minder succesvol.  Het vakteam milieu vraagt zich enerzijds af wat de redenen zijn van het succes, anderzijds welke elementen van de actie bij een eventueel vervolg voor verbetering vatbaar zijn. Het vakteam milieu heeft derhalve Onderzoek & Statistiek (vakteam ICT) gevraagd een evaluatie te houden onder gebruikers en onder niet-gebruikers die wel een informatiepakket hebben aangevraagd.

 

3          Doel van het onderzoek

 

Het onderzoek moet inzicht verschaffen in :

 

  1. de samenstelling van de groep informatieaanvragers naar achtergrondkenmerken,
  2. de redenen voor het niet deelnemen van informatieaanvragers,
  3. de samenstelling van de groep deelnemers naar achtergrondkenmerken,
  4. de redenen voor deelname,
  5. wat deelnemers vinden van het product (panelen, installatie),
  6. en wat deelnemers vinden van de verschillende onderdelen van de actie (informatieverstrekking, vergunningen, EPA).

 

4          Methode van onderzoek

 

In totaal hebben er ongeveer 1100 mensen een informatiepakket aangevraagd, waarvan er 400 hebben deelgenomen aan de actie. Van al deze personen zijn de NAW-gegevens bekend. Gezien de beperkte omvang van de onderzoeksgroepen deelnemers (400) en informatieaanvragers (700) wordt voorgesteld alle personen te benaderen voor deelname aan het onderzoek.

 

Uit analyse van de leeftijd en het geslacht van de hoofdbewoner op de adressen van de informatieaanvragers blijkt dat we voor 84% te maken hebben met personen in de leeftijd van 20 t/m 55 jaar. Uit onderzoek blijkt dat de internetpenetratie binnen deze leeftijdsgroep in Delft hoog is. Als onderzoeksmethode wordt het volgende voorgesteld:

 

Aan alle personen wordt een brief van de gemeente gestuurd met het verzoek een vragenlijst over de actie in te vullen op het internet. In deze brief wordt een unieke logincode en wachtwoord opgenomen. Dit betekent wel een iets complexere mailmerge.

Op deze wijze is een gericht rappel mogelijk.

 

Gestreefd wordt naar de volgende minimale responsaantallen:

 

Informatieaanvragers : 200 (29%)

Deelnemers :             200 (50%)

 

Na 2 weken zal er indien nodig een gericht rappel worden gestuurd aan de niet-responderenden. Met dit rappel zal een schriftelijke versie van de vragenlijst worden meegestuurd. Mocht de respons onder de deelnemers na het schriftelijke rappel niet tot het streefaantal hebben geleid, dan zal er een telefonisch rappel plaatsvinden met de mogelijkheid de enquête telefonisch te doen.

 

In de vragenlijst komen o.a. de volgende onderwerpen aan de orde:

-          reden niet-aanschaf zonnepaneel in de tijd voor de actie

-          bezoek informatiemarkt

-          eventueel ontbrekende informatie

-          redenen voor aanschaf /  niet aanschaf

-          oordeel over het aanbod

-          oordeel over contacten met gemeente en Beldezon

-          oordeel over EPA en wat er mee gedaan

-          duidelijkheid betaling

-          indruk van de kwaliteit van het geleverde

-          installatiegemak

-          energieopbrengst tot nu toe

-          huidige houding t.o.v. de actie

-          achtergrondgegevens

 

 

5          Planning

 

In onderstaand schema staat steeds aangegeven in welke week welke activiteit dient plaats te vinden en door wie.

 

 

Week

Activiteit

Wie?

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

1

2

3

4

5

 

 

 

Voorbereiding

Bespreken voorstel

O&S/

Milieu

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maken vragenlijst

O&S

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Offerte aanvragen onderzoeks-bureau(s)

O&S

 

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat vragenlijst

Milieu

 

 

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opdrachtverstrekking bureau

 

 

 

 

 

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uitvoering

Programmeren vragenlijst

bureau

 

 

 

 

a

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brief wethouder

Milieu

 

 

 

 

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verzending brieven

bureau

 

 

 

 

 

 

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veldwerk internet

 

 

 

 

 

 

 

 

a

a

a

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rappel

bureau

 

 

 

 

 

 

 

 

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veldwerk schriftelijk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Analyse en rapportage

levering bestand

bureau

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Analyse en rapportage

O&S

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a

a

a

 

 

 

 

Bespreken conceptrapport

O&S/ Milieu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a

 

 

 

 

Opleveren eindrapport

O&S

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a

 

 

 

 

 

 

6          Capaciteitsbeslag/kosten

 

Met de clusters van de gemeente Delft is een afspraak gemaakt over het doorberekenen van de kosten door middel van een puntensysteem. Aangezien het Cluster Wijk- en Stadszaken reeds al de haar ter beschikking gestelde punten heeft besteed kunnen de kosten voor dit onderzoek niet op die manier worden verrekend.

 

De kosten van het onderzoek zullen in zijn geheel worden doorberekend aan het vakteam Milieu. De kosten (incl. BTW) staan hieronder weergegeven:

 

 

Milieu

O&S

Extern bureau

totaal

Voorbereiding

 

€ 160,-

 

 

Internetvragenlijst

 

 

€ 5188,40

 

verzenden brieven

x

 

 

 

analyse & rapportage

 

€ 320,-

 

 

 

 

 

 

 

Totaal 

 

€ 480,-

€ 5188,40

€ 5668,40

 

 

 

 

 

mogelijke extra kosten

 

 

 

 

produktie vragenlijsten

 

€ 50,-

 

 

verzenden schriftelijke reminder

x

 

 

 

data-entry schriftelijk

 

 € 100,-

 

 

telefonische reminder

 

 

€ 595,-

 

 

 

 

 

 

totaal mogelijke extra kosten

 

 € 150,-

 € 595,-

€ 745,-

 

X = neemt vakteam zelf ter hand