Onderwerp
De
Delftpendel (voorheen: Citypendel) rijdt nu ruim een jaar. Tijd om even stil te
staan bij de stand van zaken.
In het afgelopen jaar is een
aantal vermeldenswaardige wijzigingen in de exploitatie doorgevoerd. Het
betreft:
In de voorbereidingsfase van de
Delftpendel is de gemeente door een aantal externe partijen (NOVEM, ministerie
V&W, Spijkstaal) benaderd met het aanbod gebruik te maken van elektrische
voertuigen, die beschikbaar waren in het kader van de door het ministerie
geïnitieerde praktijkproef elektrische voertuigen. Aangezien dit goed past
binnen het gemeentelijk streven naar een leefbare en bereikbare binnenstad is
besloten met de elektrische voertuigen te gaan rijden.
Helaas bleek al vrij snel dat
toezeggingen van de externe partijen niet juist waren:
·
de
actieradius van de voertuigen bleek kleiner dan toegezegd;
·
de
voertuigen waren ouder dan toegezegd, waardoor storingsgevoeliger;
·
het
bleek niet mogelijk een leasecontract voor het onderhoud af te sluiten, ondanks
de toezegging dat dit geen enkel probleem zou zijn.
Ondanks de vele inspanningen van
Connexxion om de auto’s rijdende te houden lukte het niet om een acceptabele
kwaliteit te bieden. Daarom heeft de gemeente na circa een half jaar besloten
om over te stappen op “gewone” 8-persoonsbusjes. Sinds deze overstap in april
2001 is de betrouwbaarheid van de dienstuitvoering sterk toegenomen.
Nadat bleek dat de naam
Citypendel al in gebruik was bij de Nederlandse Spoorwegen, is in de 2e
helft van 2001 de naam veranderd in Delftpendel.
Per 1 januari 2001 heeft Delft
geen officiële koopzondagen meer; winkels mogen iedere zondag open zijn. De
meeste winkels hanteren echter nog steeds de 1e zondag van de maand
als koopzondag. Daarom heeft de Delftpendel nog een jaar op deze dagen
doorgereden. Het aantal reizigers op koopzondag bleef echter dermate minimaal
dat is besloten per 1 januari 2002 alleen nog op koopavond en zaterdag te
rijden.
Per 1 januari jl. zijn de oude
tarieven vervangen door één tarief voor iedereen: €0,50 per persoon, kinderen
tot 12 jaar gratis. Belangrijkste reden
voor deze wijziging is dat de oude tariefstructuur niet geheel duidelijk was
voor het publiek. De wijziging heeft voor de primaire doelgroep van de
Delftpendel (“autobezoekers” van de binnenstad) tot een geringe prijsverlaging
geleid.
Bij de start van de Delftpendel
is voor de exploitatie een budget gereserveerd van ƒ657.000 (€ 298.134) voor de
experimentperiode van ruim twee jaar (nov. 2000 – dec. 2002). Dit bedrag komt
deels van de reguliere begroting, deels eenmalige bijdrage uit het project
Zuidpoort.
De verwachting is dat de
gemeentelijke bijdrage aan de exploitatie over de experimentperiode ongeveer
ƒ740.000 (€336.000) zal zijn. Deze overschrijding van ƒ83.000 (€38.000) wordt
hoofdzakelijk veroorzaakt door:
·
Reizigersinkomsten
Gerekend was op ƒ110.000
(€50.000) reizigersinkomsten in twee jaar; dit lijkt nu uit te komen op nog
geen ƒ15.000 (€7.000). Voornaamste redenen van dit verschil zijn de latere
start van Zuidpoort en het feit dat de inkomsten op basis van de exploitatie
tot nu toe conservatiever zijn ingeschat. Verwachte tegenvaller: ƒ95.000
(€43.000).
·
Kosten elektrische voertuigen
De inzet van elektrische
voertuigen heeft in totaal circa ƒ96.000 (€44.000) gekost. Deels was dit
voorzien, maar een flink deel was ook onvoorzien door het slecht functioneren
van de voertuigen. Mogelijk kunnen bepaalde kosten worden verhaald op de
leveranciers van de voertuigen (schatting: ± ƒ27.000 (€12.000)), maar zolang er
geen zekerheid over vergoeding is, moeten we er van uit gaan dat we het zelf
betalen.
Hier staan twee besparingen
tegenover. Ten eerste rekenden we op leasekosten voor de elektrische
voertuigen. Deze zijn nooit betaald omdat er geen leasecontract tot stand is
gekomen. Voordeel: ƒ62.000 (€28.000). Ten tweede kan, als gevolg van de
overstap op “gewone” voertuigen, op zaterdag met één voertuig minder worden
volstaan doordat het acculaden is vervallen. Exacte besparing lastig te
herleiden; vermoedelijk circa ƒ50.000 (€23.000). Per saldo een besparing
van circa ƒ16.000 (€7.000).
·
Indexatie en koopzondag
In 2001 en 2002 was sprake van
forse prijsstijgingen, met name als gevolg van de sterk gestegen olieprijzen.
Dit levert een tegenvaller op van ƒ30.000 (€14.000). Daar staat echter een
besparing van ƒ26.000 (€12.000) voor het jaar 2002 tegenover als gevolg van het
besluit om per 1 januari 2002 niet meer op koopzondag te rijden. Tegenvaller:
ƒ4.000 (€1.800).