Nota

 

Datum

7-02-2002

Ons Kenmerk

 

Opsteller

E. Pippel

Bijlagen

0        

Onderwerp

Stand van zaken Delftpendel

 

 


De Delftpendel (voorheen: Citypendel) rijdt nu ruim een jaar. Tijd om even stil te staan bij de stand van zaken.

 

1.         Wijzigingen in de exploitatie

In het afgelopen jaar is een aantal vermeldenswaardige wijzigingen in de exploitatie doorgevoerd. Het betreft:

 

Elektrische voertuigen

In de voorbereidingsfase van de Delftpendel is de gemeente door een aantal externe partijen (NOVEM, ministerie V&W, Spijkstaal) benaderd met het aanbod gebruik te maken van elektrische voertuigen, die beschikbaar waren in het kader van de door het ministerie geïnitieerde praktijkproef elektrische voertuigen. Aangezien dit goed past binnen het gemeentelijk streven naar een leefbare en bereikbare binnenstad is besloten met de elektrische voertuigen te gaan rijden.

 

Helaas bleek al vrij snel dat toezeggingen van de externe partijen niet juist waren:

·            de actieradius van de voertuigen bleek kleiner dan toegezegd;

·            de voertuigen waren ouder dan toegezegd, waardoor storingsgevoeliger;

·            het bleek niet mogelijk een leasecontract voor het onderhoud af te sluiten, ondanks de toezegging dat dit geen enkel probleem zou zijn.

 

Ondanks de vele inspanningen van Connexxion om de auto’s rijdende te houden lukte het niet om een acceptabele kwaliteit te bieden. Daarom heeft de gemeente na circa een half jaar besloten om over te stappen op “gewone” 8-persoonsbusjes. Sinds deze overstap in april 2001 is de betrouwbaarheid van de dienstuitvoering sterk toegenomen.

 

Naamgeving

Nadat bleek dat de naam Citypendel al in gebruik was bij de Nederlandse Spoorwegen, is in de 2e helft van 2001 de naam veranderd in Delftpendel.

 

Koopzondag

Per 1 januari 2001 heeft Delft geen officiële koopzondagen meer; winkels mogen iedere zondag open zijn. De meeste winkels hanteren echter nog steeds de 1e zondag van de maand als koopzondag. Daarom heeft de Delftpendel nog een jaar op deze dagen doorgereden. Het aantal reizigers op koopzondag bleef echter dermate minimaal dat is besloten per 1 januari 2002 alleen nog op koopavond en zaterdag te rijden.

 

Tarieven

Per 1 januari jl. zijn de oude tarieven vervangen door één tarief voor iedereen: €0,50 per persoon, kinderen tot 12 jaar gratis. Belangrijkste  reden voor deze wijziging is dat de oude tariefstructuur niet geheel duidelijk was voor het publiek. De wijziging heeft voor de primaire doelgroep van de Delftpendel (“autobezoekers” van de binnenstad) tot een geringe prijsverlaging geleid.

 

2.         Inkomsten en uitgaven

2.1       Meevallers en tegenvallers

Bij de start van de Delftpendel is voor de exploitatie een budget gereserveerd van ƒ657.000 (€ 298.134) voor de experimentperiode van ruim twee jaar (nov. 2000 – dec. 2002). Dit bedrag komt deels van de reguliere begroting, deels eenmalige bijdrage uit het project Zuidpoort.

 

De verwachting is dat de gemeentelijke bijdrage aan de exploitatie over de experimentperiode ongeveer ƒ740.000 (€336.000) zal zijn. Deze overschrijding van ƒ83.000 (€38.000) wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door:

·         Reizigersinkomsten

Gerekend was op ƒ110.000 (€50.000) reizigersinkomsten in twee jaar; dit lijkt nu uit te komen op nog geen ƒ15.000 (€7.000). Voornaamste redenen van dit verschil zijn de latere start van Zuidpoort en het feit dat de inkomsten op basis van de exploitatie tot nu toe conservatiever zijn ingeschat. Verwachte tegenvaller: ƒ95.000 (€43.000).

·         Kosten elektrische voertuigen

De inzet van elektrische voertuigen heeft in totaal circa ƒ96.000 (€44.000) gekost. Deels was dit voorzien, maar een flink deel was ook onvoorzien door het slecht functioneren van de voertuigen. Mogelijk kunnen bepaalde kosten worden verhaald op de leveranciers van de voertuigen (schatting: ± ƒ27.000 (€12.000)), maar zolang er geen zekerheid over vergoeding is, moeten we er van uit gaan dat we het zelf betalen.

Hier staan twee besparingen tegenover. Ten eerste rekenden we op leasekosten voor de elektrische voertuigen. Deze zijn nooit betaald omdat er geen leasecontract tot stand is gekomen. Voordeel: ƒ62.000 (€28.000). Ten tweede kan, als gevolg van de overstap op “gewone” voertuigen, op zaterdag met één voertuig minder worden volstaan doordat het acculaden is vervallen. Exacte besparing lastig te herleiden; vermoedelijk circa ƒ50.000 (€23.000). Per saldo een besparing van circa ƒ16.000 (€7.000).

·         Indexatie en koopzondag

In 2001 en 2002 was sprake van forse prijsstijgingen, met name als gevolg van de sterk gestegen olieprijzen. Dit levert een tegenvaller op van ƒ30.000 (€14.000). Daar staat echter een besparing van ƒ26.000 (€12.000) voor het jaar 2002 tegenover als gevolg van het besluit om per 1 januari 2002 niet meer op koopzondag te rijden. Tegenvaller: ƒ4.000 (€1.800).

 

2.2       Verwachting: exploitatie volledig binnen begroting

De overschrijding van ƒ83.000 (€38.000) kan grotendeels worden opgevangen door een boekhoudkundige verschuiving tussen het exploitatiebudget Delftpendel en het budget voor eenmalige investeringen. Het betreft hier namelijk kosten die waren begroot als eenmalige investeringen, maar die nu onterecht als maandelijkse exploitatiekosten worden gedeclareerd (inbouw VETAG, aanleg elektrische installatie, stallingruimte). Voor de eenmalige investeringen is bij de start van de Delftpendel ƒ160.000 (€73.000) onttrokken aan het parkeerfonds.

 

De feitelijke overschrijding op het exploitatiebudget bedraagt dan nog ƒ22.000 (€10.000). Verwacht wordt dat deze geringe overschrijding (slechts 3% van de begrote uitgaven) aan het einde van 2002 volledig verdampt zal zijn. Twee redenen hiervoor:

-         Connexxion meldt over afgelopen maand een sterke stijging van het aantal reizigers. Dit heeft vermoedelijk te maken met Zuidpoort. Als deze trend zich doorzet, komen de inkomsten hoger uit dan de genoemde ƒ15.000 (€7.000).

-         de kosten als gevolg van het slecht functioneren van de elektrische voertuigen kunnen wellicht verhaald worden op de leveranciers van de voertuigen. Het gaat om een bedrag van circa ƒ27.000 (€12.000).

 

Conclusie: hoewel hier en daar sprake is van mee- en tegenvallers, is de verwachting dat de exploitatie Delfpendel gedurende de experimentperiode geheel binnen de begroting blijft.

 

R. Grashoff, wethouder Duurzaamheid