Onderwerp
In
juni van vorig jaar heeft u besloten in te stemmen met de inpassing van een
busbaan in het verlengde van de Reinier de Graafweg. Daarbij is eveneens
besloten een artikel 19-procedure op te starten om de aanleg van de busbaan
mogelijk te maken.
De
Gemeente Schipluiden treedt op als trekker van het project omdat het grootste
deel van het werk op het grondgebied van Schipluiden ligt. Inmiddels is het
Definitief Ontwerp van de busbaan op Delfts grondgebied gereed gekomen en wordt
u gevraagd met dit ontwerp in te stemmen.
Huidige situatie (zie
bijlage)
Op
dit moment ligt in het verlengde van de Reinier de Graafweg alleen een
fietspad, het Reinier de Graafpad. Dit fietspad ligt tegen het terrein van de
school, het Stanislas College. De woningen langs de Tanthofkade worden
ontsloten via de wijk Zuidmade in Den Hoorn. Er is op dit moment geen directe
autoverbinding tussen de Tanthofkade en de Reinier de Graafweg.
Nieuwe situatie (zie
bijlage)
De
busbaan zal in het verlengde van de Reinier de Graafweg komen te liggen,
globaal op de locatie van het huidige Reinier de Graafpad. Ten zuiden van de
busbaan komt een nieuw vrijliggend (brom)fietspad.
Vanaf
de Reinier de Graafweg tot en met de ingang van het terrein van het
Stanislascollege is de busbaan ook toegankelijk voor bestemmingsverkeer van de school (fietsers en autoverkeer).
Vanaf de ingang van de school is er
sprake van een exclusieve busbaan. Voor fietsers vanaf de Reinier de Graafweg
naar de school wordt tot aan de ingang naar de school een fietsstrook
aangelegd. Recht tegenover de ingang van het schoolterrein wordt een
oversteekmogelijkheid richting het fietspad aangelegd.
De
woningen langs de Tanthofkade horen bij Schipluiden, de Tanthofkade zelf is
grondgebied van Delft.
De woningen langs de
Tanthofkade, ten zuiden van de busbaan, worden in de nieuwe situatie ontsloten
via de busbaan in de richting van de Rijksstraatweg. Ook de woningen langs de
Tramkade worden op deze wijze ontsloten.
Het
huidige fietspad langs de Tramkade is onderdeel van een regionale fietsroute
richting Den Hoorn. De gemeenteraad van Schipluiden heeft besloten dat deze
regionale fietsroute de busbaan ongelijkvloers moet kruisen.
Voor
de busbaan wordt het huidige Reinier de Graafpad in zuidelijke richting verbreed.
De bussen kunnen hierdoor in een zo recht mogelijke lijn de busbaan op- en
afrijden. Het busverkeer naar de Reinier de Graafweg komende vanaf de busbaan
moet voorrang verlenen aan het autoverkeer en langzaam verkeer op de Thomeelaan
en de Reinier de Graafweg.
Deze
voorrangsregeling is gekozen vanwege het wegbeeld van de Reinier de Graafweg.
Het moet voor voertuigen die niet van de busbaan gebruik mogen maken, duidelijk
zijn dat de doorgaande weg naar de Thomeelaan is en niet naar de busbaan. Langs
de Reinier de Graafweg en de Thomeelaan worden fietsstroken aangelegd. Deze
fietsstroken vormen voor het autoverkeer een visuele geleiding richting
Thomeelaan. Voorrang voor het openbaar vervoer staat haaks op het doortrekken
van de fietsstroken, waardoor ook de visuele geleiding van het autoverkeer zou
komen te vervallen. Gelet op de lage intensiteiten is eventueel oponthoud voor
bussen marginaal. De doorgaande richting van het autoverkeer zal met bebording
worden aangeduid. Ter hoogte van de school zijn halteplaatsen voor het openbaar
vervoer gepland.
Overig verkeer
De
busbaan is exclusief bestemd voor de lijnvoering van het openbaar vervoer.
Ander verkeer wordt van het tracé geweerd door middel van een afsluiting.
Uitzonderingen worden gemaakt voor nood- en hulpdiensten. De toegang van het
schoolterrein blijft wel voor fietsers en autoverkeer bereikbaar. De woningen
van de Tramkade en de Tanthofkade worden via de busbaan richting de
Rijksstraatweg ontsloten.
Op
voorspraak van de nood- en hulpdiensten wordt uitgegaan van uitvoering van de
afsluiting met pollers. Met behulp van VETAG/VECOM worden de pollers op afstand
door de voertuigen bediend. Het is mogelijk dat de voertuigen van de nood- en
hulpdiensten eveneens de pollers kunnen bedienen. De pollers komen op het
grondgebied van Schipluiden.
In
de financiering van het totale project is aanleg van het pollersysteem
opgenomen. Voor de kosten van het beheer- en onderhoud wordt nog overleg met
Schipluiden gevoerd.
Voor
het voorliggende ontwerp heeft overleg plaatsgevonden met de direct
betrokkenen. Dat zijn de gemeente Schipluiden, als trekker van het project,
Connexxion, als vervoerder, en het Stanislascollege.
In
oktober is besloten het Definitief Ontwerp voor te leggen aan bewoners en
belanghebbenden. Door middel van een informatiebulletin en een advertentie in
de Stadskrant is de gelegenheid gegeven inspraakreacties in te dienen.
Als
bijlage bij deze nota is een overzicht van de inspraakreacties opgenomen. De
inspraakreactie van het Stanislas college gaf aanleiding om een fietsstrook toe
te voegen zodat de fietser via de fietsstrook de school kan bereiken en niet
onnodig hoeven over te steken.
De
kosten voor het totale project bedragen € 3.519.973,10. De gemeente Schipluiden
draagt, als trekker namens beide gemeenten, zorg voor de financiering. De
totale subsidie voor dit project bedraagt € 3.064.150,88. Het merendeel hiervan
bestaat uit subsidie in het kader van de EISS-regeling (doorstroming openbaar
vervoer). De afgegeven beschikking volgens deze regeling bedraagt
€ 2.268.901,06. Voor
onvoorziene omstandigheden is verhoging met 10 procent mogelijk. In de
voorwaarden voor deze regeling is opgenomen dat de betrokken gemeenten 3% van
het subsidiebedrag, zijnde € 89.290,33, betalen aan het Stadsgewest, wegens
organisatorische en technische assistentie. Op basis van de verhouding van het
werk en de kosten per grondgebied van Schipluiden en Delft, bedraagt de
bijdrage van de Gemeente Delft € 8.272,41. Dekking voor deze bijdrage wordt
gehaald uit het uitvoeringsprogramma van het Verkeer en Vervoerplan.
De
EISS-regeling houdt onder meer in dat voor 1 januari 2002 met de werkzaamheden
moet zijn gestart. In december is opdracht voor de aanleg van de brug over de
Gaag gegeven, waardoor aan deze subsidievoorwaarde is voldaan. Voor de aanleg
van het Delftse deel van het tracé wordt gestreefd naar start werkzaamheden
medio augustus 2002.
Namens
de beide gemeenten fungeert Schipluiden als opdrachtgever. Het adviesbureau BKH
treedt op als directievoerende partij. Voor het totale werk wordt één aannemer
ingehuurd. Het ingenieursbureau van de Gemeente Delft heeft tijdens de
uitvoering van de werkzaamheden een toezichthoudende rol.
De
benodigde kapvergunning is verleend. Daarnaast is een bouwvergunning
aangevraagd.
Zoals
gemeld is voor de busbaan zelf een wijziging in het bestemmingsplan
noodzakelijk. De hiervoor benodigde artikel 19-procedure is opgestart. Bij goed
verloop van deze procedure zal omstreeks augustus van dit jaar de bestemming
zodanig zijn gewijzigd dat de busbaan mag worden aangelegd.
De Wet geluidhinder stelt geen beperkingen aan het extra
busverkeer op de Reinier de Graafweg als gevolg van de nieuwe busbaan (zie
bijlage).
In de projectraming van de
gemeente Schipluiden is extra subsidiebedrag opgenomen vanuit het
BOR-regiofonds voor de realisatie van de fietstunnel. Formeel is deze subsidie
nog niet beschikt. Bij uitblijven van de beschikking bestaat de mogelijkheid
dat de fietstunnel niet zal worden aangelegd en dat het ontwerp van de
omliggende wegen (fietspaden) zodanig moet worden aangepast, dat ook het
ontwerp op Delfts grondgebied moet worden gewijzigd. Wanneer deze wijzigingen
zich zullen voordoen, wordt u hierover geďnformeerd. Zonodig worden aanvullende
besluiten aan u voorgelegd.
De
aanleg van de busbaan zal alleen dan plaatsvinden wanneer de artikel
19-procedure met goed gevolg wordt doorlopen.
U
wordt voorgesteld:
·
Kennis te nemen van inspraakreacties;
·
Het Definitief Ontwerp naar aanleiding van de inspraakreacties voor te
leggen aan de Raad;
·
De Raad voor te stellen een bedrag van € 8.272,41 te reserveren ten
gevolge van het subsidiebedrag van € 2.976.344,33 volgens de EISS-regeling,
waarvoor dekking wordt gehaald uit het uitvoeringsprogramma van het Verkeer en
Vervoerplan.
·
Het voorbehoud te maken dat de artikel 19-procedure met goed gevolg
wordt doorlopen.
|