Wijk- en Stadszaken

 

Mobiliteit

 

Doorkiesnummers:

Telefoon  015 260 27 73

 

Aan

College van Burgemeester en Wethouders

Afschrift aan

Gemeente Schipluiden


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota

 

Datum

21-01-2002

Ons Kenmerk

02/001918

Opsteller

Ed van der Voort

Bijlagen

4

Onderwerp

OV-tracé Reinier de Graafweg

 

 


Geacht college,

 

Inleiding

 

In juni van vorig jaar heeft u besloten in te stemmen met de inpassing van een busbaan in het verlengde van de Reinier de Graafweg. Daarbij is eveneens besloten een artikel 19-procedure op te starten om de aanleg van de busbaan mogelijk te maken.

 

De Gemeente Schipluiden treedt op als trekker van het project omdat het grootste deel van het werk op het grondgebied van Schipluiden ligt. Inmiddels is het Definitief Ontwerp van de busbaan op Delfts grondgebied gereed gekomen en wordt u gevraagd met dit ontwerp in te stemmen.

 

Afwegingen ten aanzien van het ontwerp

 

Huidige situatie (zie bijlage)

Op dit moment ligt in het verlengde van de Reinier de Graafweg alleen een fietspad, het Reinier de Graafpad. Dit fietspad ligt tegen het terrein van de school, het Stanislas College. De woningen langs de Tanthofkade worden ontsloten via de wijk Zuidmade in Den Hoorn. Er is op dit moment geen directe autoverbinding tussen de Tanthofkade en de Reinier de Graafweg.

 

Nieuwe situatie (zie bijlage)

De busbaan zal in het verlengde van de Reinier de Graafweg komen te liggen, globaal op de locatie van het huidige Reinier de Graafpad. Ten zuiden van de busbaan komt een nieuw vrijliggend (brom)fietspad.

Vanaf de Reinier de Graafweg tot en met de ingang van het terrein van het Stanislascollege is de busbaan ook toegankelijk voor bestemmingsverkeer  van de school (fietsers en autoverkeer). Vanaf de ingang van de school  is er sprake van een exclusieve busbaan. Voor fietsers vanaf de Reinier de Graafweg naar de school wordt tot aan de ingang naar de school een fietsstrook aangelegd. Recht tegenover de ingang van het schoolterrein wordt een oversteekmogelijkheid richting het fietspad aangelegd.

 

Schipluiden

De woningen langs de Tanthofkade horen bij Schipluiden, de Tanthofkade zelf is grondgebied van Delft.

De woningen langs de Tanthofkade, ten zuiden van de busbaan, worden in de nieuwe situatie ontsloten via de busbaan in de richting van de Rijksstraatweg. Ook de woningen langs de Tramkade worden op deze wijze ontsloten.

 

Het huidige fietspad langs de Tramkade is onderdeel van een regionale fietsroute richting Den Hoorn. De gemeenteraad van Schipluiden heeft besloten dat deze regionale fietsroute de busbaan ongelijkvloers moet kruisen.

 

Busverkeer

Voor de busbaan wordt het huidige Reinier de Graafpad in zuidelijke richting verbreed. De bussen kunnen hierdoor in een zo recht mogelijke lijn de busbaan op- en afrijden. Het busverkeer naar de Reinier de Graafweg komende vanaf de busbaan moet voorrang verlenen aan het autoverkeer en langzaam verkeer op de Thomeelaan en de Reinier de Graafweg.

Deze voorrangsregeling is gekozen vanwege het wegbeeld van de Reinier de Graafweg. Het moet voor voertuigen die niet van de busbaan gebruik mogen maken, duidelijk zijn dat de doorgaande weg naar de Thomeelaan is en niet naar de busbaan. Langs de Reinier de Graafweg en de Thomeelaan worden fietsstroken aangelegd. Deze fietsstroken vormen voor het autoverkeer een visuele geleiding richting Thomeelaan. Voorrang voor het openbaar vervoer staat haaks op het doortrekken van de fietsstroken, waardoor ook de visuele geleiding van het autoverkeer zou komen te vervallen. Gelet op de lage intensiteiten is eventueel oponthoud voor bussen marginaal. De doorgaande richting van het autoverkeer zal met bebording worden aangeduid. Ter hoogte van de school zijn halteplaatsen voor het openbaar vervoer gepland.

 

Overig verkeer

De busbaan is exclusief bestemd voor de lijnvoering van het openbaar vervoer. Ander verkeer wordt van het tracé geweerd door middel van een afsluiting. Uitzonderingen worden gemaakt voor nood- en hulpdiensten. De toegang van het schoolterrein blijft wel voor fietsers en autoverkeer bereikbaar. De woningen van de Tramkade en de Tanthofkade worden via de busbaan richting de Rijksstraatweg ontsloten.

Op voorspraak van de nood- en hulpdiensten wordt uitgegaan van uitvoering van de afsluiting met pollers. Met behulp van VETAG/VECOM worden de pollers op afstand door de voertuigen bediend. Het is mogelijk dat de voertuigen van de nood- en hulpdiensten eveneens de pollers kunnen bedienen. De pollers komen op het grondgebied van Schipluiden.

In de financiering van het totale project is aanleg van het pollersysteem opgenomen. Voor de kosten van het beheer- en onderhoud wordt nog overleg met Schipluiden gevoerd.

 

Inspraak en overleg

 

Voor het voorliggende ontwerp heeft overleg plaatsgevonden met de direct betrokkenen. Dat zijn de gemeente Schipluiden, als trekker van het project, Connexxion, als vervoerder, en het Stanislascollege.

In oktober is besloten het Definitief Ontwerp voor te leggen aan bewoners en belanghebbenden. Door middel van een informatiebulletin en een advertentie in de Stadskrant is de gelegenheid gegeven inspraakreacties in te dienen.

 

Als bijlage bij deze nota is een overzicht van de inspraakreacties opgenomen. De inspraakreactie van het Stanislas college gaf aanleiding om een fietsstrook toe te voegen zodat de fietser via de fietsstrook de school kan bereiken en niet onnodig hoeven over te steken.

 

Kostenraming en financiering

 

De kosten voor het totale project bedragen € 3.519.973,10. De gemeente Schipluiden draagt, als trekker namens beide gemeenten, zorg voor de financiering. De totale subsidie voor dit project bedraagt € 3.064.150,88. Het merendeel hiervan bestaat uit subsidie in het kader van de EISS-regeling (doorstroming openbaar vervoer). De afgegeven beschikking volgens deze regeling bedraagt

€ 2.268.901,06. Voor onvoorziene omstandigheden is verhoging met 10 procent mogelijk. In de voorwaarden voor deze regeling is opgenomen dat de betrokken gemeenten 3% van het subsidiebedrag, zijnde € 89.290,33, betalen aan het Stadsgewest, wegens organisatorische en technische assistentie. Op basis van de verhouding van het werk en de kosten per grondgebied van Schipluiden en Delft, bedraagt de bijdrage van de Gemeente Delft € 8.272,41. Dekking voor deze bijdrage wordt gehaald uit het uitvoeringsprogramma van het Verkeer en Vervoerplan.

 

Overzicht financiering

EISS-subsidie, incl. 10% onvoorzien (= 97% v.d. aanvraag)                          € 2.420.917,40

Bijdrage Stadsgewest Haaglanden tramaanpassingen                                     € 215.545,60

Subsidie Regiofonds BOR                                                                            € 404.998,84

Eigen bijdrage Gemeente Schipluiden Regiofonds BOR                                  € 380.948,52

Bijdrage Hoogheemraadschap van Delfland                                                      € 22.689,01

Eigen bijdrage Gemeente Schipluiden                                                             € 66.601,32

Eigen bijdrage Gemeente Delft                                                                         € 8.272,41

Totaal                                                                                                      € 3.519.973,10

 

Tijdsplanning

 

De EISS-regeling houdt onder meer in dat voor 1 januari 2002 met de werkzaamheden moet zijn gestart. In december is opdracht voor de aanleg van de brug over de Gaag gegeven, waardoor aan deze subsidievoorwaarde is voldaan. Voor de aanleg van het Delftse deel van het tracé wordt gestreefd naar start werkzaamheden medio augustus 2002.

 

Uitvoering van werkzaamheden

 

Namens de beide gemeenten fungeert Schipluiden als opdrachtgever. Het adviesbureau BKH treedt op als directievoerende partij. Voor het totale werk wordt één aannemer ingehuurd. Het ingenieursbureau van de Gemeente Delft heeft tijdens de uitvoering van de werkzaamheden een toezichthoudende rol.

 

 

Juridisch / planologische procedures

 

De benodigde kapvergunning is verleend. Daarnaast is een bouwvergunning aangevraagd.

 

Zoals gemeld is voor de busbaan zelf een wijziging in het bestemmingsplan noodzakelijk. De hiervoor benodigde artikel 19-procedure is opgestart. Bij goed verloop van deze procedure zal omstreeks augustus van dit jaar de bestemming zodanig zijn gewijzigd dat de busbaan mag worden aangelegd.

 

De Wet geluidhinder stelt geen beperkingen aan het extra busverkeer op de Reinier de Graafweg als gevolg van de nieuwe busbaan (zie bijlage).

 

Voorbehoud

 

In de projectraming van de gemeente Schipluiden is extra subsidiebedrag opgenomen vanuit het BOR-regiofonds voor de realisatie van de fietstunnel. Formeel is deze subsidie nog niet beschikt. Bij uitblijven van de beschikking bestaat de mogelijkheid dat de fietstunnel niet zal worden aangelegd en dat het ontwerp van de omliggende wegen (fietspaden) zodanig moet worden aangepast, dat ook het ontwerp op Delfts grondgebied moet worden gewijzigd. Wanneer deze wijzigingen zich zullen voordoen, wordt u hierover geďnformeerd. Zonodig worden aanvullende besluiten aan u voorgelegd.

 

De aanleg van de busbaan zal alleen dan plaatsvinden wanneer de artikel 19-procedure met goed gevolg wordt doorlopen.

 

Voorstel

 

U wordt voorgesteld:

·         Kennis te nemen van inspraakreacties;

·         Het Definitief Ontwerp naar aanleiding van de inspraakreacties voor te leggen aan de Raad;

·         De Raad voor te stellen een bedrag van € 8.272,41 te reserveren ten gevolge van het subsidiebedrag van € 2.976.344,33 volgens de EISS-regeling, waarvoor dekking wordt gehaald uit het uitvoeringsprogramma van het Verkeer en Vervoerplan.

·         Het voorbehoud te maken dat de artikel 19-procedure met goed gevolg wordt doorlopen.

 


Hoogachtend,

 

 

 

 

R. de Groot

hoofd vakteam Mobiliteit a.i.