In de gemeenteraad van december heeft de gemeenteraad een aantal
bijstellingen van de parkeerverordening vastgesteld. Tijdens het debat is
tevens de parkeersituatie onder het spoorviaduct aan de orde gekomen. De
CDA-fractie heeft toen een motie ingediend om de betaald-parkeerplaatsen op de
Phoenixstraat te herzien en mixplaatsen (combinatie van vergunning- en betaald
parkeren) in te richten. Deze motie is niet in stemming gebracht, onder
toezegging van wethouder Grashoff dat op zeer korte termijn met een voorstel
aan de raad wordt voorgelegd in de geest van de motie.
Er zijn een aantal aanleidingen die een
wijziging van de parkeersituatie daar rechtvaardigen. Op de eerste plaats is er de druk die vanuit de binnenstadszijde
bestaat om meer mogelijkheden te creëren voor vergunninghoudersparkeren.
Daarnaast wordt van verschillende kanten gesignaleerd dat een groot aantal
betaald parkeerplaatsen onder het viaduct en op de Phoenixstraat vaak niet
gebruikt worden, terwijl er vanuit de binnenstad behoefte bestaat aan ruimte
voor vergunninghouders.
De huidige
parkeersituatie onder het spoorviaduct geeft aanleiding om tot een meer
begrijpelijke indeling te komen. Hoewel altijd een bord met de juiste
parkeersituatie wordt gepasseerd (er zijn zo’n 80 borden bijgeplaatst) en het
viaduct met ‘biggenruggetjes’ in tweeën is gedeeld, is een makkelijk te
onthouden indeling gewenst. Er is nu sprake van vier verschillende
parkeerregimes onder het spoorviaduct. Daarnaast bestaan er twee
parkeertarieven vlak naast elkaar (van de schil en van de binnenstad), hetgeen
misverstanden oplevert voor betalende parkeerders. Met enige regelmaat is
gebleken dat parkeerkaartjes aan de ene kant van het viaduct werd gekocht en
aan de andere zijde in de auto worden gelegd, waardoor men in overtreding is.
Op de
Phoenixstraat en onder het spoorviaduct zijn een groot aantal betaald
parkeerplaatsen. Onder het viaduct gaat het om 132 mixplaatsen aan de schilkant
(noord-westkwadrant, incl. Spoorsingel) en 106 plaatsen aan de binnenstadskant
(zuid-oostkwadrant), op de middenberm van de Phoenixstraat zijn er 40, ter
hoogte van de Kamer van Koophandel 8 en bij de publieksbalie van het
stadskantoor zijn 13 betaalde parkeerplaatsen, gerekend vanaf de
Binnenwatersloot. Dat zijn in totaal 132 mix- en 167 uitsluitend
betaald-parkeerplaatsen op straatniveau die bestemd zijn voor bezoekers.
Daarnaast is er de Phoenixgarage, waar plaats is voor 210 betalende bezoekers.
Tenslotte zijn er onder het spoorviaduct in de noord-oostkwadrant op dit moment
108 plaatsen voor vergunninghouders uit de binnenstad.
Het vereenvoudigen
van het parkeerregime onder het spoorviaduct is dus een wens die van de zijde
van burgers, gebruikers, parkeercontroleurs en de gemeenteraad wordt aangegeven.
De insteek is dat er voor vergunninghouders van de binnenstad meer
mogelijkheden kunnen worden gemaakt. Het eenvoudigweg omzetten van de betaalde
plaatsen naar vergunningplaatsen zou
daarvoor evenwel te kort door de bocht zijn, gezien het feit dat er op
verschillende tijdstippen op de dag behoefte is aan de ene keer betaalde
plaatsen en de andere keer vergunningplaatsen.
Over het algemeen
kan gesteld worden dat de betaald parkeerruimte vooral overdag noodzakelijk is
om te parkeren bij kantoren, bedrijven en winkels. De plaatsen voor de
vergunninghouders worden overdag, maar met name buiten de kantoortijden gevuld.
Een optie voor mixplaatsen onder het spoorviaduct ligt op die plaats in de
rede, mede vanwege de directe nabijheid van de Phoenixgarage, waar betaald
parkeren mogelijk blijft.
Om enerzijds meer
mogelijkheden te geven aan vergunninghouders van de binnenstad, zonder
anderzijds de parkeerdruk van de binnenstad te verplaatsen naar de westschil is
het mogelijk om aan de zijde van de westschil (Spoorsingel en spoorviaduct
westzijde) de parkeerplaatsen over de totale lengte van het spoorviaduct
volledig te bestemmen voor vergunninghouders Olofsbuurt/Westerkwartier. Als de
oostzijde van het spoorviaduct en de bestaande betaald parkeerplaatsen op de
Phoenixstraat tussen molen De Roos en Bolwerk worden bestemd als mixplaatsen,
kunnen zowel betalende parkeerders als vergunninghouders van de binnenstad de
ruimte benutten. Daarnaast is er aan de binnenstadskant nog een optimalisatie
mogelijk op een parkeerhaventje, waar 5 extra plaatsen kunnen worden
gerealiseerd.
Vergelijking in
cijfers
Vergunning C (schil) |
Mix C (schil) |
Vergunning B (b’stad) |
Mix B (b’stad) |
Betaald (b’stad) |
|
Huidige situatie |
122 |
132 |
108 |
0 |
167 |
Voorstel nieuwe situatie |
254 |
0 |
0 |
280 |
0 |
Betaalmogelijkheden
versus vergunningmogelijkheden
|
Betaalmogelijkheden schil |
Betaalmogelijkheden binnenstad straatniveau |
Vergunningmogelijk-heden Binnenstad |
Huidige situatie |
132 |
167 |
108 |
Voorstel nieuwe situatie |
0 |
280 |
280 |
Wijziging |
- 132 |
+ 113 |
+ 172 |
|