Nota

 

Datum

30-01-2002

Ons Kenmerk

02/003201

Opsteller

E.T.J. Nas

Bijlagen

0        

Onderwerp

Parkeersituatie spoorviaduct/Phoenixstraat

 

 


Geacht college,

 

In de gemeenteraad van december heeft de gemeenteraad een aantal bijstellingen van de parkeerverordening vastgesteld. Tijdens het debat is tevens de parkeersituatie onder het spoorviaduct aan de orde gekomen. De CDA-fractie heeft toen een motie ingediend om de betaald-parkeerplaatsen op de Phoenixstraat te herzien en mixplaatsen (combinatie van vergunning- en betaald parkeren) in te richten. Deze motie is niet in stemming gebracht, onder toezegging van wethouder Grashoff dat op zeer korte termijn met een voorstel aan de raad wordt voorgelegd in de geest van de motie.

 

Nadere aanleiding

Er zijn een aantal aanleidingen die een wijziging van de parkeersituatie daar rechtvaardigen. Op de eerste plaats is er de druk die vanuit de binnenstadszijde bestaat om meer mogelijkheden te creëren voor vergunninghoudersparkeren. Daarnaast wordt van verschillende kanten gesignaleerd dat een groot aantal betaald parkeerplaatsen onder het viaduct en op de Phoenixstraat vaak niet gebruikt worden, terwijl er vanuit de binnenstad behoefte bestaat aan ruimte voor vergunninghouders.

De huidige parkeersituatie onder het spoorviaduct geeft aanleiding om tot een meer begrijpelijke indeling te komen. Hoewel altijd een bord met de juiste parkeersituatie wordt gepasseerd (er zijn zo’n 80 borden bijgeplaatst) en het viaduct met ‘biggenruggetjes’ in tweeën is gedeeld, is een makkelijk te onthouden indeling gewenst. Er is nu sprake van vier verschillende parkeerregimes onder het spoorviaduct. Daarnaast bestaan er twee parkeertarieven vlak naast elkaar (van de schil en van de binnenstad), hetgeen misverstanden oplevert voor betalende parkeerders. Met enige regelmaat is gebleken dat parkeerkaartjes aan de ene kant van het viaduct werd gekocht en aan de andere zijde in de auto worden gelegd, waardoor men in overtreding is.

 

De situatie, om welke plaatsen gaat het

Op de Phoenixstraat en onder het spoorviaduct zijn een groot aantal betaald parkeerplaatsen. Onder het viaduct gaat het om 132 mixplaatsen aan de schilkant (noord-westkwadrant, incl. Spoorsingel) en 106 plaatsen aan de binnenstadskant (zuid-oostkwadrant), op de middenberm van de Phoenixstraat zijn er 40, ter hoogte van de Kamer van Koophandel 8 en bij de publieksbalie van het stadskantoor zijn 13 betaalde parkeerplaatsen, gerekend vanaf de Binnenwatersloot. Dat zijn in totaal 132 mix- en 167 uitsluitend betaald-parkeerplaatsen op straatniveau die bestemd zijn voor bezoekers. Daarnaast is er de Phoenixgarage, waar plaats is voor 210 betalende bezoekers. Tenslotte zijn er onder het spoorviaduct in de noord-oostkwadrant op dit moment 108 plaatsen voor vergunninghouders uit de binnenstad.

 

Het vereenvoudigen van het parkeerregime onder het spoorviaduct is dus een wens die van de zijde van burgers, gebruikers, parkeercontroleurs en de gemeenteraad wordt aangegeven. De insteek is dat er voor vergunninghouders van de binnenstad meer mogelijkheden kunnen worden gemaakt. Het eenvoudigweg omzetten van de betaalde plaatsen naar vergunningplaatsen zou  daarvoor evenwel te kort door de bocht zijn, gezien het feit dat er op verschillende tijdstippen op de dag behoefte is aan de ene keer betaalde plaatsen en de andere keer vergunningplaatsen.

Over het algemeen kan gesteld worden dat de betaald parkeerruimte vooral overdag noodzakelijk is om te parkeren bij kantoren, bedrijven en winkels. De plaatsen voor de vergunninghouders worden overdag, maar met name buiten de kantoortijden gevuld. Een optie voor mixplaatsen onder het spoorviaduct ligt op die plaats in de rede, mede vanwege de directe nabijheid van de Phoenixgarage, waar betaald parkeren mogelijk blijft.

 

Aanpak

Om enerzijds meer mogelijkheden te geven aan vergunninghouders van de binnenstad, zonder anderzijds de parkeerdruk van de binnenstad te verplaatsen naar de westschil is het mogelijk om aan de zijde van de westschil (Spoorsingel en spoorviaduct westzijde) de parkeerplaatsen over de totale lengte van het spoorviaduct volledig te bestemmen voor vergunninghouders Olofsbuurt/Westerkwartier. Als de oostzijde van het spoorviaduct en de bestaande betaald parkeerplaatsen op de Phoenixstraat tussen molen De Roos en Bolwerk worden bestemd als mixplaatsen, kunnen zowel betalende parkeerders als vergunninghouders van de binnenstad de ruimte benutten. Daarnaast is er aan de binnenstadskant nog een optimalisatie mogelijk op een parkeerhaventje, waar 5 extra plaatsen kunnen worden gerealiseerd.


Vergelijking in cijfers

 

 

Vergunning C (schil)

Mix C

(schil)

Vergunning B (b’stad)

Mix B

(b’stad)

Betaald

(b’stad)

Huidige situatie

122

132

108

0

167

Voorstel

nieuwe situatie

254

0

0

280

0

 

Betaalmogelijkheden versus vergunningmogelijkheden

 

Betaalmogelijkheden schil

Betaalmogelijkheden

binnenstad straatniveau

Vergunningmogelijk-heden Binnenstad

Huidige situatie

132

167

108

Voorstel

nieuwe situatie

0

280

280

Wijziging

- 132

+ 113

+ 172

 

Voor- en nadelen

De nadelen van dit voorstel:

-          Er worden geen vergunningplaatsen exclusief voor de binnenstad gereserveerd, maar gecombineerd met betaald parkeren;

-          Het aantal betaald parkeermogelijkheden neemt per saldo af met 19 plaatsen;

-          Tijdens piektijden voor betalende bezoekers is het aanbod voor vergunninghouders minder gunstig en geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt. Als de gegevens van de Phoenixgarage een goede indicatie vormen, dan zal er donderdag overdag, vrijdagavond en zaterdagmiddag een piekprobleem zijn.

 

Voordelen van dit voorstel;

-          Het aantal mogelijkheden voor gebruik door vergunninghouders van de binnenstad neemt enorm toe. Mede vanwege de gesignaleerde druk is te verwachten dat de vergunninghouders veel meer parkeermogelijkheid zullen hebben;

-          De aanwezige parkeerruimte wordt beter verdeeld naar de per dagdeel wisselende vraag naar type parkeerplaats. Er zullen veel minder vaak plaatsen leegstaan;

-          De westschil kan de eigen vergunninghouders nog verwerken, zonder de overloop van de binnenstad te moeten opvangen, in overeenstemming met de doelstelling van het vergunningparkeren in de westschil;

-          De situatie onder het viaduct wordt veel overzichtelijker en eenvoudiger te onthouden door van vier naar twee regimes te gaan. Het viaduct is al en blijft fysiek gescheiden door ‘biggenruggetjes’, hetgeen de grens markeert die ook al in regelgeving is vastgelegd. Tenslotte blijft er één parkeertarief over en één reguleringstijd onder het viaduct, te weten de tijden en tarieven van de binnenstad.

 

Kosten

De kosten van dit voorstel worden voornamelijk bepaald door het verplaatsen, aanpassen en saneren van aanwezige borden en parkeerautomaten. Deze worden geschat op €7.500,-.

Verplaatsen en opnieuw instellen automaten                    € 3.000,-

Optimaliseren: 5 extra parkeerplaatsen                    500,-

Nieuwe verkeersborden                                       € 2.500,-

Aanpassingen en saneren borden                                    € 1.500,-  +

Totaal                                                                           € 7.500,-

Deze kosten zullen ten laste worden gebracht van de reserve parkeervoorzieningen.

 

Voorstel

1.       Onder het spoorviaduct westzijde en aan de Spoorsingel tussen Kampveldweg en Bolwerk de parkeerplaatsen volledig te bestemmen voor vergunninghouders van de Olofsbuurt/Westerkwartier;

2.       Onder het spoorviaduct oostzijde tussen Kampveldweg en Bolwerk de parkeerplaatsen volledig te bestemmen voor dubbelgebruik (mixplaatsen), waar zowel vergunninghouders van de binnenstad, als betalende parkeerders mogen parkeren tijdens de reguleringstijden;

3.       De 40 betaald-parkeerplaatsen op de Phoenixstraat middenberm te bestemmen voor mixparkeren, evenals de 21 betaald parkeerplaatsen op de Phoenixstraat gevelzijde, gelegen t.h.v. de Kamer van Koophandel en tussen de ingang Phoenixgarage en Binnenwatersloot.

4.       De kosten ad €7.500,- ten laste te brengen van de reserve parkeervoorzieningen;

5.       Deze wijzigingen te laten verwerken conform dit besluit door middel van een verordeningswijziging en deze door de gemeenteraad in maart te laten vaststellen.

 


Hoogachtend,     

 

 

 

 

E.T.J. Nas

Wijk- en Stadszaken, sector Duurzaamheid