Datum Ons Kenmerk
Opsteller Bijlagen |
Onderwerp
Voorstel
voor vervolgbeleid verwerving Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen
1. Inleiding
In 2000 is onder regime van de Wet voorkeursrecht
Gemeenten (WvG) gestart met de aankoop van de panden aan de Van
Leeuwenhoeksingel en Houttuinen, terwijl er nog geen zekerheid was over de bouw van de spoortunnel.
De verwachting was dat in januari 2003 met de sloop van de Van
Leeuwenhoeksingel begonnen kon worden voor de uitvoering van het plan van
Ballast Nedam. en dDaarom zijn er koopovereenkomsten
afgesloten waarbij eigenaren uiterlijk 31-12-2002 hun pand leeg op moeten
leveren.
De WvG zalis 27 mei binnenkort afgelopen. Verlenging
hiervan is niet mogelijk, omdat het bestemmingsplan voor de Spoorzone nog niet
in procedure is. Recent is de procesovereenkomst ondertekend, waarmee het
project een stap dichter bij realisatie is gekomen. In deze nieuwe situatie
moet bepaald worden hoe om te gaan met de gesloten en nog te sluiten koopovereenkomsten.
Hieronder worden de gevraagde besluiten in het voorstel voor B & W d.d. 24 apriljuni 2002 over het
vervolgbeleid verwerving Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen toegelicht.
2. Achtergrondinformatie
Aankoop panden met Wet
voorkeursrecht Gemeenten
Op 257 mei 2002 is de loopt de WvG
(Wet voorkeursrecht Gemeenten) afgelopen die momenteel geldt van toepassing was voorp Van Leeuwenhoeksingel
5 t/m 40, 47 t/m 64 en Houttuinen 1 t/m 27. Vanaf 1999 heeftvoert
vakteam Grond voor Van Leeuwenhoeksingel 5 t/m 40 een actief aankoopbeleid
(vragen of eigenaren willen verkopen), voor de
andere panden een passief aankoopbeleid (pas aankopen als eigenaar zijn
pand aanbiedt) gevoerd.
Er zijn 3 soorten overeenkomsten afgesloten: 90/10, 80/20
en 0/ 100% + wettelijke rente. In de eerste twee gevallen betaalt de gemeente
90%, respectievelijk 80% van de schadeloosstelling* op de datum van akte van
hypotheekvestiging. Het resterend percentage wordt (zonder rentevergoeding) uitbetaald bij het
passeren van de akte van levering en de feitelijke oplevering van het pand.
Destijds is bewust gekozen voor de 90/10- en 80/20-contracten, zodat de mensen
niet een overbruggingshypotheek hoefden af te sluiten. De contracten zijn
echter financieel gezien
niet gunstig voor de gemeente. Er wordt namelijk een substantieel bedrag
al betaald aan eigenaren, zonder dat de gemeente hiervoor een rente ontvangt.
De eigenaren wonen min of meer gratis in hun huis en de gemeente ontvangt geen
huurinkomsten. Dit pleit er voor om de panden te laten opleveren.
In de overeenkomsten is afgesproken dat de levering zal
geschieden uiterlijk 31-12-2002 of zoveel eerder of later als partijen onderling
overeenkomen ten overstaan van de notaris. Bij de overeenkomst ‘0/100% +
wettelijke rente’ betaalt de gemeente niets bij het afsluiten van de
overeenkomst,. eEr wordt dan geen hypotheek
gevestigd, maar de akte van levering zal passeren uiterlijk 31-12-2002 of
zoveel eerder of later als
partijen onderling overeenkomen. De schadeloosstelling, verhoogd met de wettelijke
rente, zal bij de akte van levering en feitelijke oplevering betaald worden.
* schadeloosstelling =
vermogensschade + inkomensschade + bijkomende schade
Aantal panden waarvoor een
overeenkomst geldt volgens
(april 2002)
80/20-regeling: 9 ½
90/10-regeling 5½
0/100 + wettelijke rente: 4
Er zijn dus 19 (van de 53) panden waarvoor het
contract geldt met de uiterste datum 31-12-2002. (Opmerking: het aantal
huisnummers komt niet overeen met het aantal panden! Ook het aantal
overeenkomsten komt niet altijd overeen met het aantal panden dat is
aangekocht: sommige panden zijn van één eigenaar en sluiten één overeenkomst
voor meerdere panden).
Beheer panden
De gemeente heeft met
woningcorporatie Duwo een afspraak gemaakt dat zij de vrijkomende woningen in
(technisch en juridisch) beheer zal nemen. Dit zullen dus alle panden zijn die
in eigendom zijn van de gemeente of waarbij een overeenkomst geldt en de
bewoners er uit zijn vertrokken. De bedrijfspanden aan de Houttuinen zouden via
Venta verhuurd kunnen worden (die verhuurt ook de PTD-locatie voor de
gemeente).
Bij de start van de verwervingen heeft de gemeente afspraken met DUWO gemaakt (registratienummer 00/027511,
d.d. 8 november 2000) over het inplaatsen van gebruikers in de panden in het zuidelijke (actieve) deel die eigendom van de gemeente
zijn. De gemeente
heeft nog maar 4
panden in eigendom, die ook leeg zijn opgeleverd. DUWO heeft die panden in beheer genomen en zijn zodoende
verantwoordelijk voor de exploitatiekosten, terwijl de gemeente de eigenaarslasten betaalt. Het positieve saldo wordt met
de gemeente verrekend. Deze afspraken gelden tot 31-12-2002. Aangezien de
gemeente eigenaar-bewoners en huurders aan wil bieden te blijven tot 1 juli
2004 en ook in het
noordelijke deel actief wordt verworven, zullen nieuwe afspraken gemaakt moeten worden met
DUWO. Binnenkort zullen onderhandelingen hierover starten. Uitgangspunt hierbij
is kostendekkendheid,
waarbij de verwervingsprijs en de rente buiten beschouwing blijven.
Voorgesteld wordt de panden die volgens de koopovereenkomst
op 31-12-2002 leeg opgeleverd moeten worden, op die datum wel juridisch te
laten leveren, maar niet feitelijk en niet leeg. Het is namelijk niet nodig dat
de bewoners uit de panden gaan, aangezien het nu zeker is dat de panden niet vóór
1 juli 2004 gesloopt zullen worden.
Dit houdt in dat bewoners van de aangekochte panden aan
Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen, kunnen kiezen tussen het verlaten
van het pand per 31-12-2002 of per die datum een nieuwe tijdelijke
huurovereenkomst tekenen. Dit geldt zowel voor eigenaar-bewoners als voor
huurders.
Dit
betekent dat eigenaar-bewoners hun pand juridisch moeten opleveren, maar
er nog niet uit hoeven. Zij kunnen een tijdelijk huurcontract aangaan. en dan Zij hebben zijdan nog 1,5 jaar om
naar een andere woonruimte te zoeken. Zodra zij hun huis verlaten, wordt het
feitelijk opgeleverd en daarna
tijdelijk verhuurd aan anderen. Voor eigenaar-bewoners geldt wel de
volgende hardheidsclausule: eigenaar-bewoners die vóór 1 oktober25 mei
2002
in aantoonbaar
in onderhandeling zijn voor een andere woning, mogen kiezen voor uitstel
van datum van levering. De hieruit voortkomende notariskosten komen voor
rekening van de verkoper., die maximaal 6 maanden mag zijn.
Huurders
mogen ook in hun huis blijven wonen, indien zij een
huurbeëindigingsovereenkomst hebben getekend met hun verhuurder. Dan heeft de
verhuurder de huurder schadeloosgesteld en kan de gemeente de huurder via een
corporatie een tijdelijk huurcontract aanbieden. Dit tijdelijk contract moet wel getekend zijn vóórdat het oorspronkelijk
huurcontract afloopt.
De oude 80/20-regeling had de gemeente aangeboden om
mensen kans te geven om snel te verhuizen. Het was om een gebaar te maken
voor hen die niet in deze onzekere situatie willden blijven. Nu is de
tijd van onzekerheid voorbij en is de bouw van de tunnel zekerder dan ooit. Ook
hebben eigenaren 2 jaar de tijd gehad om te verkopen/ verhuizen. Tevens Omdat is
de overeenkomst ongunstig is
voor de gemeente, . Om deze
drie redenen wordt voorgesteld datom de voor eigenaren
gunstige overeenkomst met de 80/20-regeling (dit geldt ook voor 90/10) nog slechts tot 1
oktober 2002 nog aang te boieden zal worden(hierbij geldt de levering uiterlijk
31-12-2002 plaatsvindt). Vanaf 4 juniDaarna
2002 zullen de
volgende twee soorten koopovereenkomsten aangeboden worden,
die eigenaar-bewoners wel de mogelijkheid bieden om zo lang mogelijk te blijven
wonen in hun huis, maar niet de nadelige effecten van de ‘oude varianten’
hebben:
1.
directe lege oplevering en directe betaling (zgn.
100/0)
2.
koopovereenkomst sluiten en uiterlijk
310 juni 2004 leeg
opleveren. en dDe afgesproken
vermogensschade zal geïndexeerd worden uitbetaald bij levering (zgn. 0/100 + (nader te bepalen) vastgoedindex);
De verwerving zal, ook na het einde van de WvG, gewoon
verder gaan. De
eigenaren van Van Leeuwenhoeksingel 5 t/m 40 zijn al op een actieve
manier benaderd voor verkoop. Het noordelijk deel, de rest van de Van
Leeuwenhoeksingel en Houttuinen, is tot nu toe passief aangekocht. Maar doordat
de Wet voorkeursrecht Gemeenten eindigt op 257 mei 2002, zijn vanaf
die datum de eigenaren niet meer verplicht om hun pand aan de gemeente aan te
bieden. Het risico dat speculanten en ontwikkelaars grond aankopen, wordt niet
als groot risico gezien. Echter, om grip op de
situatie te hebben, wordt voorgesteld Van Leeuwenhoeksingel 47 t/m 64 en
Houttuinen vanaf 25 meijuni 2002 actief te
verwerven.
De gemeente heeft tijdens een informatiebijeenkomst d.d.op 29 augustus 2000
beloofd dat zij zoute helpen met het vinden van herhuisvesting
voor de bewoners die er toen woonden. Dit betekent dus een
inspanningsverplichting voor de gemeente.
Er wordt momenteel nog met een paar bewoners gesproken over
herhuisvesting.
Het is mogelijk dat een aantal
huurders van zelfstandige woonruimte niet in
staat zijn zelf vervangende woonruimte te zoeken (bijvoorbeeld oudere
mensen). NHet voorstel is om henader onderzoek dient uit te wijzen of een verplichting tot
herhuisvesting bestaat., indien mogelijk, voorrang
te verlenen op de woningmarkt.
De situatie is anders bij de PTD-locatie. Die locatie is
eigendom van de gemeente, maar wordt verhuurd aan Venta, die het weer
onderverhuurt aan o.a. Serpo en allerlei bureaus. Per 1 november 2002 lopen
deze huurcontracten af. Veel van de bureaus zullen verhuizen naar de Stadshal,
waardoor bij herhuisvesting van deze bureaushier geen problemen
worden verwacht. Serpo
heeft Eechter heeft Serpo aangegeven
dat het moeilijk is herhuisvesting te vinden. De gemeente heeft geen juridische
plicht andere huisvesting aan te bieden, maar kan wel een
inspanningsverplichting afgeven voor het voeren van R.O.-procedures (artikel
19), indien Serpo een geschikt pand vindt.
4. Procedures
en communicatie
In verband met het eindigen van de wettelijke
termijn inzake het voorkeursrecht Van Leeuwenhoeksingel en
Houttuinen heeft
uw college op 21 mei 2002 een besluit genomen om de eigenaren/ rechthebbenden op de hoogte te stellen van het aflopen van de
termijn van het voorkeursrecht en de gevolgen daarvan en hen in de gelegenheid te stellen een verzoek in te dienen tot
vervallen verklaring van het voorkeursrecht voor hun perceel.
Nadat het college van Burgemeester en Wethouders een
besluit heeft genomen over dit voorstel op 94 apriljuni 2002, zal overleg
gevoerd worden met de belangenvereniging Van Leeuwenhoeksingel. Tegelijkertijd
Dan zal
dit voorstel ter kennisname aan de (besloten) raadscommissie duurzaamheid
voorgelegd worden.
In juni 2002 zal Ondertussen kan gestart
worden met de voorbereiding van een informatieavond voor bewoners
en eigenaren Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen, eind april 2002georganiseerd worden.
Op deze avond zal worden uitgelegd hoe met de huidige en nieuwe overeenkomsten contracten en tijdelijke
huurovereenkomsten wordt omgaan, zoals besloten is in het B &
W-besluit en krijgen bewoners huurders en eigenaren de gelegenheid
specifieke vragen te stellen. Tevens zal tevens verteld
worden wat het beleid is
omtrent de afloop van de WvG opdat 257 mei 2002 de WvG
afloopt. Na de informatieavond zullen de eigenaren en bewoners twee een briefven ontvangen. De ene
brief bevat waarin de uitleg gegeven wordt over de verandering in het beleid van de
verwervingen. en de
andere is een aangetekende brief die het einde van de WvG aankondigt
. Tenslotte
zal het besluit kenbaar worden gemaakt in de openbare raadscommissie
duurzaamheid.
In verband met het eindigen van de wettelijke termijn
van het voorkeursrecht per 25 mei 2002
dient uw college een vervallenverklaringsbesluit te nemen (o.g.v. artikel 5
WvG) De eigenaren en zakelijk gerechtigden moeten van dit besluit in kennis
gesteld worden, alsmede de dienst voor het Kadaster en de Openbare Registers.
Een conceptbesluit met bijbehorende conceptbrieven worden op korte
termijn aan uw college voorgelegd.
5.
FinancienFinanciën en risico’s
Er is momenteel (2 mei 2002) € 7,3 miljoen uitgegeven en
is er voor € 1,0 miljoen een betalingsverplichting aangegaan. De totale
verwerving is geschat op ƒ
50 miljoen (€ 22,7
miljoen) prijspeil
1 oktober 1999 (prijspeil meimei 2002 is dit……….. ongeveer ƒ 60 miljoen oftewel € 27 miljoen).
In het
raadsbesluit van 27 april 2000 (registratienummer 00/006826) is ƒ 58 miljoen
(oftewel ruim € 26) geaccordeerd om de verwervingen te financieren. Er is ƒ 6
miljoen (€ 2,7 miljoen) gereserveerd voor dekking van kosten die gemaakt moeten worden
voor de verwervingen en het beheer en als risicoafdekking. Naar huidige inzichten en door het langere verwervingstraject
zal € 26 miljoen niet voldoende zijn voor de totale verwerving van alle eigendommen. Railinfrabeheer Echter zal
echterRailinfrabeheer
naar huidige verwachting eind 2003
de administratieve onteigeningsprocedure starten en zullen zij de verwerving
overnemen. Tot die tijd zal € 26 miljoen dus wel voldoende
zijn.
Er zijn vier verschillende opties om met de gesloten koopovereenkomsten
om te gaan:
a)
koopovereenkomst beëindigen en nieuwe
huurders er in plaatsen
b)
koopovereenkomst beëindigen en te huur
aanbieden aan huidige bewoners
c) oplevering
en sloop
d)
uitstel datum van levering (hierbij
zijn twee manieren mogelijk: uitstel zonder rentevergoeding (d1) en uitstel met
rentevergoeding in de
vorm van wettelijke
rente (d2)
Er is een schatting gemaakt van de financiële gevolgen
van de vier opties. Hieronder is hiervan een
overzicht van gegeven
(in €).
Opties |
Jaarlijkse kosten |
Jaarlijkse opbrengsten/ Besparingen |
Opbrengsten min kosten (1 jaar) |
a) |
|
22.500 |
+ 22.500 |
b) |
|
Meer dan 22.500 |
Meer dan + 22.500 |
c) |
99.500 |
|
- 99.500 |
|
38.500 |
104.000 |
+ 65.500 |
|
38.500 |
0 |
- 38.500 |
In deze notitie wordt overigens op
inhoudelijke en
financiële gronden gekozen voor optie b.
Er is een aantal risico’s verbonden aan de aankoop van de
panden aan de Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen:
a)
Ontwikkeling van de vastgoedmarkt
b)
Ontwikkeling wettelijke rente of vastgoedindex
c)
Spoortunnel gaat niet door of is ernstig vertraagd
d)
Verdeling verwervingskosten onder PPS-partners
Prijsstelling
Ad a) Er is een verschil in risico’s bij reeds
aangekochte pandenonroerend goed en bij het nog te verwerven pandenonroerend goed. Bij de
aankoop van dhet panden onroerend goed is het
risico aanwezig dat
de vastgoedmarkt een neerwaartse beweging maakt en dus de huizenprijzen
dalen. Dan is de vraag welke prijs Railinfrabeheer onsde gemeente Delft dan
zal vergoeden. Ook levert dit risico op in het geval de spoortunnel niet doorgaat
of ernstig vertraagd is, zie Ad 3).
Bij dhet nog te verwerven panden onroerend goed is de
stijging van de huizenprijzen een risico, omdat
daarmee de schadelloosstellingschadeloosstelling
omhoog gaat. Echter zal het aankoopbedrag zeer waarschijnlijk door PPS-partners
overgenomen worden en levert dus weinig een beperkt risico voor
de gemeente op.
Tegenover deze risico’s staan de mogelijke
voordelen. Als het onroerend goed meer waard wordt, moet Railinfrabeheer de gemeente Delft meer
betalen. Als de gemeente onroerend goed later aankoopt, levert dit een
rentevoordeel op.
Ad b) Aangezien een aantal van de panden nu aangekocht is
volgens de 0/100-regeling, waarbij uiterlijk 31-12-2002 de schadelloosstellingschadeloosstelling plus
wettelijke rente daarover vergoed wordt, is de ontwikkeling van de wettelijke
rente een risico. Aangezien in het voorstel is opgenomen de vergoeding van de
wettelijke rente te veranderen in vergoeding van een vastgoedindex, zal dit
risico na 31-12-2002 nihil zijn. Het enige risico is dan de ontwikkeling van de
vastgoedindex. Aangezien dit de marktwaarde van de onderliggende objecten
volgt, is dit risico nihil. Bovendien zijn deze risico’s afgedekt door de € 2,7
miljoen.
Ad c) Het (relatief) grootste financiële risico komt
voort uit de mogelijke vertraging of volledig afstel van de spoortunnel. Bij
afstel zullen de panden weer worden verkocht. Gezien de prijsontwikkeling op de
woningvastgoedmarkt, zal er
waarschijnlijk wat betreft de marktwaarde van de panden, geen verlies geleden
worden. Dit is wel het geval als de woningvastgoedmarkt een
neerwaartse beweging maakt. Dan zouden de panden voor een lager bedrag terugverkocht
kunnen worden. Ook is het verschil dat er een schadelloosstellingschadeloosstelling
betaald wordt en niet alleen de marktwaarde van de woningen en bedrijfspanden. Dit
extra bedrag zal als verlies genomen moeten worden. De kans dat de spoortunnel
niet doorgaat, is echter vrij klein, aangezien het project nu in de
planstudiefase in het MIT terecht is gekomen. Bovendien wordt het risico van
uitstel of afstel mede bepaald door de snelheid van het project en de snelheid
van de verwerving en dit heeft de gemeente deels zelf in de hand.
Ad d) Over de hoogte van de schadelloosstellingenschadeloosstellingen
die betaald worden aan eigenaren van panden aan de Van Leeuwenhoeksingel en
Houttuinen is het volgende te melden. Aangezien Railinfrabeheer uiteindelijk de
onteigening zal uitvoeren, heeft er overleg plaatsgevonden. Hieruit is gebleken
dat Railinfrabeheer, afdeling Grondverwerving en Juridische Zaken akkoord is
met de inhoud van de nota: "Voorstel voor vervolgbeleid verwerving Van
Leeuwenhoeksingel en Houttuinen, d.d. 03-04-2002". Omdat Railinfrabeheer
voor de aanleg van de spoortunnel een Koninklijk Besluit tot onteigening (KB)
op grond van titel 2a van de Onteigeningswet zal aanvragen, verandert per datum
van inzending van deze aanvraag (volgens huidige inzichten: 1 oktober 2003) een
en ander aan de uitvoering en de
inhoud van het grondverwervingsproces. Zo zal
bijvoorbeeld Railinfrabeheer als aankopende partij opereren, waardoor diverse
"formaliteiten" wijzigen (tenaamstelling aankopende partij, verandering
in "kosten-koper-plaatjekostenkoperplaatje",
verandering in regievoering, etc.). Dit alles uiteraard in nauw overleg met
medewerkers van de gemeente Delft met een gezamenlijk doel voor ogen: de
mogelijkheid tot de bouw van de beoogde spoortunnel verwezenlijken.
Ook sprak Railinfrabeheer heeft haar vertrouwen
uitgesproken in
het bureau Hoppener en Verhagen, dat voor onder regie van de
gemeente Delft de onderhandelingen uitvoert. De redelijke verwachting is
dat het risico dat Railinfrabeheer de bedragen die betaald zijn voor de aankoop
van de panden, niet volledig zal vergoeden, erg klein is.
Bij de start van de verwervingen zijn afspraken met
DUWO (registratienummer 00/027511, d.d. 8 november 2000) gemaakt over het
inplaatsen van studenten in de panden die eigendom van de gemeente zijn. Er
zijn nog maar 4 panden eigendom van de gemeente, die ook leeg opgeleverd zijn.
DUWO neemt die panden in beheer, terwijl de gemeente de eigenaarslasten
betaalt. DUWO berekent de exploitatielasten (kan positief of negatief zijn)
door aan de gemeente, zodat de gemeente de risico’s draagt. Deze afspraken
gelden tot 31-12-2002. Aangezien de gemeente eigenaar-bewoners en huurders aan
wil bieden te blijven tot 1 juli 2004, zullen nieuwe afspraken gemaakt moeten
worden met DUWO. Binnenkort zullen onderhandelingen hierover gestart worden.
Uitgangspunt hierbij is kostendekkendheid.
Conclusies
·
Het blijkt uit berekeningen met inschattingen, dat
de vier opties financieel gezien niet veel verschillen.
·
De huidige verwervingen vinden plaats binnen de
financiële afspraken.
·
De onderkende risico’s zijn beheersbaar.
6. Besluiten
Gezien bovenstaande nota, wordt in
het besluit van Burgemeester en Wethouders van 144 mejuni 2002 gevraagd de
volgende besluiten te nemen.
te besluiten m.b.t. koopovereenkomsten:
·
de panden waarvoor overeenkomsten zijn afgesloten met
als uiterste datum van levering 31-12-2002, juridisch te laten leveren op dat
moment;
·
dat hiervoor de volgende hardheidsclausule geldt:
eigenaar-bewoners die in aantoonbaar onderhandeling zijn voor andere
woning, mogen kiezen voor uitstel van datum van levering, die maximaal 6
maanden mag zijn;
·
de huidige 3 vormen van overeenkomsten (80/20,
90/10 en 0/100+ wettelijke rente) tot 1 oktober 2002 aan te bieden;
·
vanaf 4 juni 2002 twee soorten overeenkomsten aan
te bieden, die dus na 1 oktober als enige aangeboden worden:
1. directe lege oplevering en
directe betaling (zgn. 100/0)
2. overeenkomst sluiten en
uiterlijk 30 juni 2004 leeg opleveren en de afgesproken vermogensschade zal
geïndexeerd worden uitbetaald bij levering (zgn. 0/100 + vastgoedindex);
·
dat eigenaar-bewoners en huurders van de panden aan
Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen die al aangekocht zijn, kunnen kiezen
tussen het verlaten van het pand per 31-12-2002 of vóór die datum een
tijdelijke huurovereenkomst te tekenen met een corporatie die ingaat per
31-12-2002. Bovenstaande geldt voor huurders alleen als er met de verhuurder
een huurbeëindigingsovereenkomst getekend is. Dit tijdelijk contract moet wel
getekend zijn vóórdat het oorspronkelijk huurcontract af loopt.
·
vanaf mei 2002 Houttuinen actief te verwerven en
daarmee geldt dus voor het hele gebied (Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen)
dat er actief verworven wordt;
te besluiten m.b.t. herhuisvesting:
·
via de verhuurder Serpo te melden dat per 1 januari
2004 het pand op de PTD-locatie moet zijn verlaten (de gemeente heeft geen
juridische plicht andere huisvesting aan te bieden, maar wel een
inspanningsverplichting voor het voeren van R.O.-procedures, indien Serpo een
geschikt pand vindt);
·
Nader huurders van zelfstandige woonruimte, die niet in
staat zijn zelf vervangende woonruimte te vinden, indien mogelijk, voorrang te
verlenen op de woningmarkt.te onderzoeken of een verplichting ten aanzien van herhuisvesting bestaat.
·
dit voorstel ter kennisname aan de commissie
Duurzaamheid voor te leggen
·de panden
waarvoor koopovereenkomsten zijn
afgesloten met als uiterste datum van levering 31-12-2002, te laten leveren;
·dat
hiervoor de volgende hardheidsclausule geldt: eigenaar-bewoners die in
onderhandeling zijn voor andere woning, mogen kiezen voor uitstel van datum van
levering. De hieruit voortkomende kosten komen voor rekening van de verkoper.
·de huidige
3 vormen van koopovereenkomsten tot 1 oktober 2002 aan te
bieden;
·per 1 oktober 2002 twee
soorten koopovereenkomsten aan te bieden:
1.directe
lege oplevering en directe betaling (zgn. 100/0)
1.koopovereenkomst
sluiten en uiterlijk 30 juni 2004 leeg opleveren en de afgesproken
vermogensschade zal geïndexeerd worden uitbetaald bij levering (zgn. 0/100 +
index);
dat eigenaar-bewoners en
huurders van de panden aan Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen die al
aangekocht zijn, kunnen kiezen tussen het verlaten van het pand per 31-12-2002
of per die datum een tijdelijke
huurovereenkomst te tekenen met een corporatie. Bovenstaande geldt voor
huurders alleen als er met de verhuurder een huurbeëindigingsovereenkomst
getekend is.
·vanaf mei
2002 Houttuinen actief te verwerven en daarmee geldt dus voor het hele gebied
(Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen) dat er actief verworven wordt;
te besluiten m.b.t.
herhuisvesting:
·via de
verhuurder Serpo te melden dat per 1 januari 2004 het pand op de PTD-locatie
moet zijn verlaten (de gemeente heeft geen juridische plicht andere huisvesting
aan te bieden);
·huurders
van zelfstandige woonruimte, die niet in staat zijn zelf vervangende woonruimte
te vinden, indien mogelijk, voorrang te verlenen op de woningmarkt.
·dit
voorstel ter kennisname aan de commissie Duurzaamheid voor te leggen