Aan

College van Burgemeester en Wethouders

Afschrift aan

     


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota

 

Datum

07-27-05-2002

Ons Kenmerk

Nieuw kenmerk aanvragen!02/013532

Opsteller

Liset Löffler

Bijlagen

0         

Onderwerp

Voorstel voor vervolgbeleid verwerving Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen

 

 

 

1.       Inleiding

 

In 2000 is onder regime van de Wet voorkeursrecht Gemeenten (WvG) gestart met de aankoop van de panden aan de Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen, terwijl er nog geen zekerheid was over de bouw van de spoortunnel. De verwachting was dat in januari 2003 met de sloop van de Van Leeuwenhoeksingel begonnen kon worden voor de uitvoering van het plan van Ballast Nedam. en dDaarom zijn er koopovereenkomsten afgesloten waarbij eigenaren uiterlijk 31-12-2002 hun pand leeg op moeten leveren.

            De WvG zalis 27 mei binnenkort afgelopen. Verlenging hiervan is niet mogelijk, omdat het bestemmingsplan voor de Spoorzone nog niet in procedure is. Recent is de procesovereenkomst ondertekend, waarmee het project een stap dichter bij realisatie is gekomen. In deze nieuwe situatie moet bepaald worden hoe om te gaan met de gesloten en nog te sluiten koopovereenkomsten. Hieronder worden de gevraagde besluiten in het voorstel voor B & W d.d. 24 apriljuni 2002 over het vervolgbeleid verwerving Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen toegelicht.

 

 

 

2.       Achtergrondinformatie

 

 

Aankoop panden met Wet voorkeursrecht Gemeenten

 

Op 257 mei 2002 is de loopt de WvG (Wet voorkeursrecht Gemeenten) afgelopen die momenteel geldt van toepassing was voorp Van Leeuwenhoeksingel 5 t/m 40, 47 t/m 64 en Houttuinen 1 t/m 27. Vanaf 1999 heeftvoert vakteam Grond voor Van Leeuwenhoeksingel 5 t/m 40 een actief aankoopbeleid (vragen of eigenaren willen verkopen), voor de  andere panden een passief aankoopbeleid (pas aankopen als eigenaar zijn pand aanbiedt) gevoerd.

            Er zijn 3 soorten overeenkomsten afgesloten: 90/10, 80/20 en 0/ 100% + wettelijke rente. In de eerste twee gevallen betaalt de gemeente 90%, respectievelijk 80% van de schadeloosstelling* op de datum van akte van hypotheekvestiging. Het resterend percentage wordt (zonder rentevergoeding) uitbetaald bij het passeren van de akte van levering en de feitelijke oplevering van het pand. Destijds is bewust gekozen voor de 90/10- en 80/20-contracten, zodat de mensen niet een overbruggingshypotheek hoefden af te sluiten. De contracten zijn echter financieel gezien niet gunstig voor de gemeente. Er wordt namelijk een substantieel bedrag al betaald aan eigenaren, zonder dat de gemeente hiervoor een rente ontvangt. De eigenaren wonen min of meer gratis in hun huis en de gemeente ontvangt geen huurinkomsten. Dit pleit er voor om de panden te laten opleveren.

            In de overeenkomsten is afgesproken dat de levering zal geschieden uiterlijk 31-12-2002 of zoveel eerder of later als partijen onderling overeenkomen ten overstaan van de notaris. Bij de overeenkomst ‘0/100% + wettelijke rente’ betaalt de gemeente niets bij het afsluiten van de overeenkomst,. eEr wordt dan geen hypotheek gevestigd, maar de akte van levering zal passeren uiterlijk 31-12-2002 of zoveel eerder of later als partijen onderling overeenkomen. De schadeloosstelling, verhoogd met de wettelijke rente, zal bij de akte van levering en feitelijke oplevering betaald worden.

 

* schadeloosstelling = vermogensschade + inkomensschade + bijkomende schade

 

Aantal panden waarvoor een overeenkomst geldt volgens (april 2002)

80/20-regeling:                                      9 ½

90/10-regeling                                                  

0/100 + wettelijke rente:                        4

Er zijn dus 19 (van de 53) panden waarvoor het contract geldt met de uiterste datum 31-12-2002. (Opmerking: het aantal huisnummers komt niet overeen met het aantal panden! Ook het aantal overeenkomsten komt niet altijd overeen met het aantal panden dat is aangekocht: sommige panden zijn van één eigenaar en sluiten één overeenkomst voor meerdere panden).

 

 

 

Beheer panden

De gemeente heeft met woningcorporatie Duwo een afspraak gemaakt dat zij de vrijkomende woningen in (technisch en juridisch) beheer zal nemen. Dit zullen dus alle panden zijn die in eigendom zijn van de gemeente of waarbij een overeenkomst geldt en de bewoners er uit zijn vertrokken. De bedrijfspanden aan de Houttuinen zouden via Venta verhuurd kunnen worden (die verhuurt ook de PTD-locatie voor de gemeente).

 

Bij de start van de verwervingen heeft de gemeente afspraken met DUWO gemaakt (registratienummer 00/027511, d.d. 8 november 2000) over het inplaatsen van gebruikers in de panden in het zuidelijke (actieve) deel die eigendom van de gemeente zijn. De gemeente heeft nog maar 4 panden in eigendom, die ook leeg zijn opgeleverd. DUWO heeft die panden in beheer genomen en zijn zodoende verantwoordelijk voor de exploitatiekosten, terwijl de gemeente de eigenaarslasten betaalt. Het positieve saldo wordt met de gemeente verrekend. Deze afspraken gelden tot 31-12-2002. Aangezien de gemeente eigenaar-bewoners en huurders aan wil bieden te blijven tot 1 juli 2004 en ook in het noordelijke deel actief wordt verworven, zullen nieuwe afspraken gemaakt moeten worden met DUWO. Binnenkort zullen onderhandelingen hierover starten. Uitgangspunt hierbij is kostendekkendheid, waarbij de verwervingsprijs en de rente buiten beschouwing blijven.

 

 

 

 

 

3.       Onderbouwing voorstel

 

 

 

KoopoOvereenkomsten

 

Voorgesteld wordt de panden die volgens de koopovereenkomst op 31-12-2002 leeg opgeleverd moeten worden, op die datum wel juridisch te laten leveren, maar niet feitelijk en niet leeg. Het is namelijk niet nodig dat de bewoners uit de panden gaan, aangezien het nu zeker is dat de panden niet vóór 1 juli 2004 gesloopt zullen worden.

             Dit houdt in dat bewoners van de aangekochte panden aan Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen, kunnen kiezen tussen het verlaten van het pand per 31-12-2002 of per die datum een nieuwe tijdelijke huurovereenkomst tekenen. Dit geldt zowel voor eigenaar-bewoners als voor huurders.

            Dit betekent dat eigenaar-bewoners hun pand juridisch moeten opleveren, maar er nog niet uit hoeven. Zij kunnen een tijdelijk huurcontract aangaan. en dan Zij hebben zijdan nog 1,5 jaar om naar een andere woonruimte te zoeken. Zodra zij hun huis verlaten, wordt het feitelijk opgeleverd en daarna tijdelijk verhuurd aan anderen. Voor eigenaar-bewoners geldt wel de volgende hardheidsclausule: eigenaar-bewoners die vóór 1 oktober25 mei 2002 in aantoonbaar in onderhandeling zijn voor een andere woning, mogen kiezen voor uitstel van datum van levering. De hieruit voortkomende notariskosten komen voor rekening van de verkoper., die maximaal 6 maanden mag zijn.

            Huurders mogen ook in hun huis blijven wonen, indien zij een huurbeëindigingsovereenkomst hebben getekend met hun verhuurder. Dan heeft de verhuurder de huurder schadeloosgesteld en kan de gemeente de huurder via een corporatie een tijdelijk huurcontract aanbieden. Dit tijdelijk contract moet wel getekend zijn vóórdat het oorspronkelijk huurcontract afloopt.         

 

De oude 80/20-regeling had de gemeente aangeboden om mensen kans te geven om snel te verhuizen. Het was om een gebaar te maken voor hen die niet in deze onzekere situatie willden blijven. Nu is de tijd van onzekerheid voorbij en is de bouw van de tunnel zekerder dan ooit. Ook hebben eigenaren 2 jaar de tijd gehad om te verkopen/ verhuizen. Tevens Omdat is de overeenkomst ongunstig is voor de gemeente, . Om deze drie redenen wordt voorgesteld datom de voor eigenaren gunstige overeenkomst met de 80/20-regeling (dit geldt ook voor 90/10) nog slechts tot 1 oktober 2002 nog aang te boieden zal worden(hierbij geldt de levering uiterlijk 31-12-2002 plaatsvindt).  Vanaf 4 juniDaarna 2002 zullen de volgende twee soorten koopovereenkomsten aangeboden worden, die eigenaar-bewoners wel de mogelijkheid bieden om zo lang mogelijk te blijven wonen in hun huis, maar niet de nadelige effecten van de ‘oude varianten’ hebben:

1.       directe lege oplevering en directe betaling (zgn. 100/0)

2.       koopovereenkomst sluiten en uiterlijk 310 juni 2004 leeg opleveren. en dDe afgesproken vermogensschade zal geïndexeerd worden uitbetaald bij levering (zgn. 0/100 + (nader te bepalen) vastgoedindex);

 

 

 

 

 

Actieve verwerving van noordelijk deel

 

De verwerving zal, ook na het einde van de WvG, gewoon verder gaan. De eigenaren van Van Leeuwenhoeksingel 5 t/m 40 zijn al op een actieve manier benaderd voor verkoop. Het noordelijk deel, de rest van de Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen, is tot nu toe passief aangekocht. Maar doordat de Wet voorkeursrecht Gemeenten eindigt op 257 mei 2002, zijn vanaf die datum de eigenaren niet meer verplicht om hun pand aan de gemeente aan te bieden. Het risico dat speculanten en ontwikkelaars grond aankopen, wordt niet als groot risico gezien. Echter, om grip op de situatie te hebben, wordt voorgesteld Van Leeuwenhoeksingel 47 t/m 64 en Houttuinen vanaf 25 meijuni 2002 actief te verwerven.

 

 

Herhuisvesting

 

De gemeente heeft tijdens een informatiebijeenkomst d.d.op 29 augustus 2000 beloofd dat zij zoute helpen met het vinden van herhuisvesting voor de bewoners die er toen woonden. Dit betekent dus een inspanningsverplichting voor de gemeente. Er wordt momenteel nog met een paar bewoners gesproken over herhuisvesting.

 

Het is mogelijk dat een aantal huurders van zelfstandige woonruimte niet in staat zijn zelf vervangende woonruimte te zoeken (bijvoorbeeld oudere mensen).  NHet voorstel is om henader onderzoek dient uit te wijzen of een verplichting tot herhuisvesting bestaat., indien mogelijk, voorrang te verlenen op de woningmarkt.

 

De situatie is anders bij de PTD-locatie. Die locatie is eigendom van de gemeente, maar wordt verhuurd aan Venta, die het weer onderverhuurt aan o.a. Serpo en allerlei bureaus. Per 1 november 2002 lopen deze huurcontracten af. Veel van de bureaus zullen verhuizen naar de Stadshal, waardoor bij herhuisvesting van deze bureaushier geen problemen worden verwacht. Serpo heeft Eechter heeft Serpo aangegeven dat het moeilijk is herhuisvesting te vinden. De gemeente heeft geen juridische plicht andere huisvesting aan te bieden, maar kan wel een inspanningsverplichting afgeven voor het voeren van R.O.-procedures (artikel 19), indien Serpo een geschikt pand vindt.

 

 

 

4.       Procedures en communicatie

 

In verband met het eindigen van de wettelijke termijn inzake het voorkeursrecht Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen heeft uw college op 21 mei 2002 een besluit genomen om de eigenaren/ rechthebbenden op de hoogte te stellen van het aflopen van de termijn van het voorkeursrecht en de gevolgen daarvan en hen in de gelegenheid te stellen een verzoek in te dienen tot vervallen verklaring van het voorkeursrecht voor hun perceel.

 

Nadat het college van Burgemeester en Wethouders een besluit heeft genomen over dit voorstel op 94 apriljuni 2002, zal overleg gevoerd worden met de belangenvereniging Van Leeuwenhoeksingel. Tegelijkertijd Dan zal dit voorstel ter kennisname aan de (besloten) raadscommissie duurzaamheid voorgelegd worden.

 

In juni 2002 zal Ondertussen kan gestart worden met de voorbereiding van een informatieavond voor bewoners en eigenaren Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen, eind april 2002georganiseerd worden. Op deze avond zal worden uitgelegd hoe met de huidige en nieuwe overeenkomsten contracten en tijdelijke huurovereenkomsten wordt omgaan, zoals besloten is in het B & W-besluit en krijgen bewoners huurders en eigenaren de gelegenheid specifieke vragen te stellen. Tevens zal tevens verteld worden wat het beleid is omtrent de afloop van de WvG opdat 257 mei 2002 de WvG afloopt. Na de informatieavond zullen de eigenaren en bewoners twee een briefven ontvangen. De ene brief bevat  waarin de uitleg  gegeven wordt over de verandering in het beleid van de verwervingen. en de andere is een aangetekende brief die het einde van de WvG aankondigt

 

 

. Tenslotte zal het besluit kenbaar worden gemaakt in de openbare raadscommissie duurzaamheid.

 

In verband met het eindigen van de wettelijke termijn van het voorkeursrecht per 25 mei 2002 dient uw college een vervallenverklaringsbesluit te nemen (o.g.v. artikel 5 WvG) De eigenaren en zakelijk gerechtigden moeten van dit besluit in kennis gesteld worden, alsmede de dienst voor het Kadaster en de Openbare Registers. Een conceptbesluit met bijbehorende conceptbrieven worden op korte termijn aan uw college voorgelegd.


 

 

 

5.       FinancienFinanciën en risico’s

 

 

 

Overzicht uitgaven kosten verwervingen Spoorzone

 

Er is momenteel (2 mei 2002) € 7,3 miljoen uitgegeven en is er voor € 1,0 miljoen een betalingsverplichting aangegaan. De totale verwerving is geschat op ƒ 50 miljoen (€ 22,7 miljoen) prijspeil 1 oktober 1999 (prijspeil meimei 2002 is dit……….. ongeveer ƒ 60 miljoen oftewel € 27 miljoen).

            In het raadsbesluit van 27 april 2000 (registratienummer 00/006826) is ƒ 58 miljoen (oftewel ruim € 26) geaccordeerd om de verwervingen te financieren. Er is ƒ 6 miljoen (€ 2,7 miljoen) gereserveerd voor dekking van kosten die gemaakt moeten worden voor de verwervingen en het beheer en als  risicoafdekking. Naar huidige inzichten en door het langere verwervingstraject zal € 26 miljoen niet voldoende zijn voor de totale verwerving van alle eigendommen. Railinfrabeheer Echter zal echterRailinfrabeheer naar huidige verwachting eind 2003 de administratieve onteigeningsprocedure starten en zullen zij de verwerving overnemen. Tot die tijd zal € 26 miljoen dus wel voldoende zijn.

 

 

 

Financiële gevolgen vier opties gesloten overeenkomsten

 

Er zijn vier verschillende opties om met de gesloten koopovereenkomsten om te gaan:

a)      koopovereenkomst beëindigen en nieuwe huurders er in plaatsen

b)      koopovereenkomst beëindigen en te huur aanbieden aan huidige bewoners

c)      oplevering en sloop

d)      uitstel datum van levering (hierbij zijn twee manieren mogelijk: uitstel zonder rentevergoeding (d1) en uitstel met rentevergoeding in de vorm van wettelijke rente (d2)

 

Er is een schatting gemaakt van de financiële gevolgen van de vier opties. Hieronder is hiervan een overzicht van gegeven (in €).

 

Opties

Jaarlijkse kosten

Jaarlijkse opbrengsten/

Besparingen

Opbrengsten min kosten (1 jaar)

a)

 

22.500

+ 22.500

b)

 

Meer dan 22.500

Meer dan + 22.500

c)

99.500

 

- 99.500

Dd1)

38.500

104.000

+ 65.500

Dd2)

38.500

0

- 38.500

 

In deze notitie wordt overigens op inhoudelijke en financiële gronden gekozen voor optie b.

 

 

Risico’s

 

Er is een aantal risico’s verbonden aan de aankoop van de panden aan de Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen:

a)      Ontwikkeling van de vastgoedmarkt

b)      Ontwikkeling wettelijke rente of vastgoedindex

c)      Spoortunnel gaat niet door of is ernstig vertraagd

d)      Verdeling verwervingskosten onder PPS-partners

 

Prijsstelling

 

Ad a) Er is een verschil in risico’s bij reeds aangekochte pandenonroerend goed en bij het nog te verwerven pandenonroerend goed. Bij de aankoop van dhet panden onroerend goed is het risico aanwezig dat de vastgoedmarkt een neerwaartse beweging maakt en dus de huizenprijzen dalen. Dan is de vraag welke prijs Railinfrabeheer onsde gemeente Delft dan zal vergoeden. Ook levert dit risico op in het geval de spoortunnel niet doorgaat of ernstig vertraagd is, zie Ad 3).

            Bij dhet nog te verwerven panden onroerend goed is de stijging van de huizenprijzen een risico, omdat daarmee de schadelloosstellingschadeloosstelling omhoog gaat. Echter zal het aankoopbedrag zeer waarschijnlijk door PPS-partners overgenomen worden en levert dus  weinig een beperkt risico voor de gemeente op.

Tegenover deze risico’s staan de mogelijke voordelen. Als het onroerend goed meer waard wordt, moet Railinfrabeheer de gemeente Delft meer betalen. Als de gemeente onroerend goed later aankoopt, levert dit een rentevoordeel op.

 

Ad b) Aangezien een aantal van de panden nu aangekocht is volgens de 0/100-regeling, waarbij uiterlijk 31-12-2002 de schadelloosstellingschadeloosstelling plus wettelijke rente daarover vergoed wordt, is de ontwikkeling van de wettelijke rente een risico. Aangezien in het voorstel is opgenomen de vergoeding van de wettelijke rente te veranderen in vergoeding van een vastgoedindex, zal dit risico na 31-12-2002 nihil zijn. Het enige risico is dan de ontwikkeling van de vastgoedindex. Aangezien dit de marktwaarde van de onderliggende objecten volgt, is dit risico nihil. Bovendien zijn deze risico’s afgedekt door de € 2,7 miljoen.

 

Ad c) Het (relatief) grootste financiële risico komt voort uit de mogelijke vertraging of volledig afstel van de spoortunnel. Bij afstel zullen de panden weer worden verkocht. Gezien de prijsontwikkeling op de woningvastgoedmarkt, zal er waarschijnlijk wat betreft de marktwaarde van de panden, geen verlies geleden worden. Dit is wel het geval als de woningvastgoedmarkt een neerwaartse beweging maakt. Dan zouden de panden voor een lager bedrag terugverkocht kunnen worden. Ook is het verschil dat er een schadelloosstellingschadeloosstelling betaald wordt en niet alleen de marktwaarde van de woningen en bedrijfspanden. Dit extra bedrag zal als verlies genomen moeten worden. De kans dat de spoortunnel niet doorgaat, is echter vrij klein, aangezien het project nu in de planstudiefase in het MIT terecht is gekomen. Bovendien wordt het risico van uitstel of afstel mede bepaald door de snelheid van het project en de snelheid van de verwerving en dit heeft de gemeente deels zelf in de hand.

 

Ad d) Over de hoogte van de schadelloosstellingenschadeloosstellingen die betaald worden aan eigenaren van panden aan de Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen is het volgende te melden. Aangezien Railinfrabeheer uiteindelijk de onteigening zal uitvoeren, heeft er overleg plaatsgevonden. Hieruit is gebleken dat Railinfrabeheer, afdeling Grondverwerving en Juridische Zaken akkoord is met de inhoud van de nota: "Voorstel voor vervolgbeleid verwerving Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen, d.d. 03-04-2002". Omdat Railinfrabeheer voor de aanleg van de spoortunnel een Koninklijk Besluit tot onteigening (KB) op grond van titel 2a van de Onteigeningswet zal aanvragen, verandert per datum van inzending van deze aanvraag (volgens huidige inzichten: 1 oktober 2003) een en ander aan de uitvoering en de

inhoud van het grondverwervingsproces. Zo zal bijvoorbeeld Railinfrabeheer als aankopende partij opereren, waardoor diverse "formaliteiten" wijzigen (tenaamstelling aankopende partij, verandering in "kosten-koper-plaatjekostenkoperplaatje", verandering in regievoering, etc.). Dit alles uiteraard in nauw overleg met medewerkers van de gemeente Delft met een gezamenlijk doel voor ogen: de mogelijkheid tot de bouw van de beoogde spoortunnel verwezenlijken.

 

Ook sprak Railinfrabeheer heeft haar vertrouwen uitgesproken in het bureau Hoppener en Verhagen, dat voor onder regie van de gemeente Delft de onderhandelingen uitvoert. De redelijke verwachting is dat het risico dat Railinfrabeheer de bedragen die betaald zijn voor de aankoop van de panden, niet volledig zal vergoeden, erg klein is.

 

 

Afspraken DUWO

 

Bij de start van de verwervingen zijn afspraken met DUWO (registratienummer 00/027511, d.d. 8 november 2000) gemaakt over het inplaatsen van studenten in de panden die eigendom van de gemeente zijn. Er zijn nog maar 4 panden eigendom van de gemeente, die ook leeg opgeleverd zijn. DUWO neemt die panden in beheer, terwijl de gemeente de eigenaarslasten betaalt. DUWO berekent de exploitatielasten (kan positief of negatief zijn) door aan de gemeente, zodat de gemeente de risico’s draagt. Deze afspraken gelden tot 31-12-2002. Aangezien de gemeente eigenaar-bewoners en huurders aan wil bieden te blijven tot 1 juli 2004, zullen nieuwe afspraken gemaakt moeten worden met DUWO. Binnenkort zullen onderhandelingen hierover gestart worden. Uitgangspunt hierbij is kostendekkendheid.

 

 

Conclusies

 

·        Het blijkt uit berekeningen met inschattingen, dat de vier opties financieel gezien niet veel verschillen.

·        De huidige verwervingen vinden plaats binnen de financiële afspraken.

·        De onderkende risico’s zijn beheersbaar.

 

 

 

6.       Besluiten

 

Gezien bovenstaande nota, wordt in het besluit van Burgemeester en Wethouders van 144 mejuni 2002 gevraagd de volgende besluiten te nemen.

 

te besluiten m.b.t. koopovereenkomsten:

·        de panden waarvoor overeenkomsten zijn afgesloten met als uiterste datum van levering 31-12-2002, juridisch te laten leveren op dat moment;

·        dat hiervoor de volgende hardheidsclausule geldt: eigenaar-bewoners die in aantoonbaar onderhandeling zijn voor andere woning, mogen kiezen voor uitstel van datum van levering, die maximaal 6 maanden mag zijn;

·        de huidige 3 vormen van overeenkomsten (80/20, 90/10 en 0/100+ wettelijke rente) tot 1 oktober 2002 aan te bieden;

·        vanaf 4 juni 2002 twee soorten overeenkomsten aan te bieden, die dus na 1 oktober als enige aangeboden worden:

1.       directe lege oplevering en directe betaling (zgn. 100/0)

2.       overeenkomst sluiten en uiterlijk 30 juni 2004 leeg opleveren en de afgesproken vermogensschade zal geïndexeerd worden uitbetaald bij levering (zgn. 0/100 + vastgoedindex);

·        dat eigenaar-bewoners en huurders van de panden aan Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen die al aangekocht zijn, kunnen kiezen tussen het verlaten van het pand per 31-12-2002 of vóór die datum een tijdelijke huurovereenkomst te tekenen met een corporatie die ingaat per 31-12-2002. Bovenstaande geldt voor huurders alleen als er met de verhuurder een huurbeëindigingsovereenkomst getekend is. Dit tijdelijk contract moet wel getekend zijn vóórdat het oorspronkelijk huurcontract af loopt.

·        vanaf mei 2002 Houttuinen actief te verwerven en daarmee geldt dus voor het hele gebied (Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen) dat er actief verworven wordt;

 

te besluiten m.b.t. herhuisvesting:

 

·        via de verhuurder Serpo te melden dat per 1 januari 2004 het pand op de PTD-locatie moet zijn verlaten (de gemeente heeft geen juridische plicht andere huisvesting aan te bieden, maar wel een inspanningsverplichting voor het voeren van R.O.-procedures, indien Serpo een geschikt pand vindt);

·        Nader huurders van zelfstandige woonruimte, die niet in staat zijn zelf vervangende woonruimte te vinden, indien mogelijk, voorrang te verlenen op de woningmarkt.te onderzoeken of een verplichting ten aanzien van herhuisvesting bestaat.

 

 

·        dit voorstel ter kennisname aan de commissie Duurzaamheid voor te leggen

 

·de panden waarvoor koopovereenkomsten zijn afgesloten met als uiterste datum van levering 31-12-2002, te laten leveren;

·dat hiervoor de volgende hardheidsclausule geldt: eigenaar-bewoners die in onderhandeling zijn voor andere woning, mogen kiezen voor uitstel van datum van levering. De hieruit voortkomende kosten komen voor rekening van de verkoper.

·de huidige 3 vormen van koopovereenkomsten tot 1 oktober 2002 aan te bieden;

·per 1 oktober 2002 twee soorten koopovereenkomsten aan te bieden:

1.directe lege oplevering en directe betaling (zgn. 100/0)

1.koopovereenkomst sluiten en uiterlijk 30 juni 2004 leeg opleveren en de afgesproken vermogensschade zal geïndexeerd worden uitbetaald bij levering (zgn. 0/100 + index);

dat eigenaar-bewoners en huurders van de panden aan Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen die al aangekocht zijn, kunnen kiezen tussen het verlaten van het pand per 31-12-2002 of per die datum een tijdelijke huurovereenkomst te tekenen met een corporatie. Bovenstaande geldt voor huurders alleen als er met de verhuurder een huurbeëindigingsovereenkomst getekend is.

·vanaf mei 2002 Houttuinen actief te verwerven en daarmee geldt dus voor het hele gebied (Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen) dat er actief verworven wordt;

 

te besluiten m.b.t. herhuisvesting:

 

·via de verhuurder Serpo te melden dat per 1 januari 2004 het pand op de PTD-locatie moet zijn verlaten (de gemeente heeft geen juridische plicht andere huisvesting aan te bieden);

·huurders van zelfstandige woonruimte, die niet in staat zijn zelf vervangende woonruimte te vinden, indien mogelijk, voorrang te verlenen op de woningmarkt.

 

 

 

 

·dit voorstel ter kennisname aan de commissie Duurzaamheid voor te leggen