Nota

 

Datum

28-05-2002

Ons Kenmerk

02/015146

Opsteller

J. Keijlewer

Bijlagen

2     

Onderwerp

parkeren Oostschil

 

 


Geacht College,

 

1.   Inleiding

Op 22 februari 2001 stelde de gemeenteraad vast de definitieve regelgeving parkeren in en autoluw maken van de binnenstad (Stukken 1 II t/m 1 X) (01/001859). Zoals wij in het betreffende raadsvoorstel hebben aangegeven, hebben de maatregelen voor de binnenstad effect op de parkeerdruk in de schil om de binnenstad heen. Dat is ook te lezen in de nota “Bereikbare binnenstad”. In oktober 2001 is in de westelijke schil het vergunningparkeren ingevoerd en is in maart 2002 ook het Kalverbos bij het gebied betrokken. Vorig jaar maart is het proces gestart om het vergunningparkeren ook in de oostelijke schil in te voeren.

 

2.   Procesbeschrijving

Om te komen tot het voorliggende voorstel is een werkgroep met circa 25 bewoners in het leven geroepen. In vijf bijeenkomsten is het voorstel uitgewerkt. Daarnaast is twee maal een informatiebulletin in de wijk verspreid en heeft in november 2001 een tweede algemene bewonersavond plaatsgevonden.

In mei 2001 is door een extern bureau een parkeertelling verricht. In januari van dit jaar heeft een telefonische enquête plaatsgevonden.

Het proces heeft ertoe geleid dat een kleiner gebied, dan oorspronkelijk in de parkeernota was voorgesteld, tot vergunninghoudergebied wordt verklaard en dat de bloktijden meer zijn aangepast aan de wensen van bewoners en bedrijven in het gebied. De verslagen, rapporten en aantekeningen zijn als bijlage aan deze nota toegevoegd.

 

3.     Maatregelen op hoofdlijnen

Het voorstel sluit in grote lijnen aan op de regeling van de westelijke schil, met een aantal kleine aanpassingen. Deze aanpassingen betreffen met name de bloktijden waarbinnen een vergunning verplicht is.

Een beperkt deel van de wijk Vrijenban wordt ingericht als vergunninghoudergebied. De grenzen van het gebied omvatten een kleiner gebied als in de nota “Bereikbare binnenstad” is aangegeven. De uiteindelijke grenzen, die onder meer bepaald zijn op basis van een representatieve telefonische enquête onder de bewoners, zijn als volgt: Willem van Aelststraat (met uitsluitsel van de bebouwing), wegas Van Miereveltlaan, Koepoortplaats, Maria Strickhof (inclusief bebouwing), Van Lodensteynstraat, Bieslandsekade, Stalpaert van der Wieleweg, Oostsingel.

Binnen dit gebied komt één locatie met betaald(mix)parkeerplaatsen: alle parkeerplaatsen van de Clara van Sparwoudestraat. Deze locatie biedt bezoekers van de scholen en het squashcentrum de gelegenheid in de buurt van hun bestemming zonder vergunning, maar tegen betaling te parkeren.

 

De tijden waarop het vergunningparkeren van kracht is, zijn als volgt:

van maandag tot en met vrijdag alleen van 16.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur. 

 

In verband met de synchronisatie van de uitgifte van de parkeer- vergunningen wordt voorgesteld in dit gebied een proefperiode van 17 maanden te houden en wel met ingang van 1 december 2002. Dit in tegenstelling tot de reeds gereguleerde Schil gebieden. De kosten voor de vergunning zal gedurende deze periode 17/12 x € 25 (analoog aan west schil) = € 35,40 bedragen.

Na deze periode ligt het in het voornemen een kostendekkend tarief voor de gehele schil rond de binnenstad in te voeren. Harmonisatie tot  één tarief ligt hieraan ten doel.

Verder is in de schil geen onderscheid gemaakt tussen de verkrijging en de prijs van een vergunning voor bewoners en voor bedrijven.

Tenslotte wordt aangesloten bij het experiment van de westschil met betrekking tot de bezoekersregeling. Met dit laatste wordt bedoeld dat een systeem wordt beproefd waarmee een bezoeker van een bewoner op een vergunninghouderplaats zijn auto kan parkeren met gebruik van een bezoekerskaart.

 

In de bijlage:1 is een tekening van het voorgestelde vergunninghouder- gebied opgenomen.

 

4.     Inspraak en draagvlak

In het eerste informatiebulletin van juli 2001 is de bewoners de gelegenheid geboden te reageren op de voorstellen. 29 bewoners, waaronder enkele bedrijven, hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt. De opmerkingen en suggesties uit deze reacties zijn in het verdere proces met de werkgroep meegenomen.

Op de tweede algemene bewonersavond in november 2001 is een petitie aangeboden aan de wethouder met daarin ruim 100 handtekeningen van voornamelijk bewoners van het Oostblok en de Fabritiusstraat.

Het intensieve overleg met de wijk heeft ertoe geleid dat er een redelijk draagvlak bestaat voor de maatregelen. Globaal genomen denkt ongeveer de helft van de ondervraagden dat de maatregelen zullen bijdragen aan een verbetering van de parkeersituatie. Uit de antwoorden op de enquêtevragen blijkt dat de meeste mensen die tegen het systeem zijn, vooral moeite hebben met het feit dat de vergunning niet kosteloos wordt verstrekt.

 

5.     Rechtsbescherming

Voor wat betreft de rechtsbeschermingsmogelijkheden voor burgers en bedrijven inzake de nu voorgestelde verkeersmaatregelen verwijzen wij naar punt 6 van het raadsvoorstel (stuk 1 I) van 20 februari 2001 (01/001859).

 

6.     Regelgevingstechniek

Er is niet voor gekozen u voor te stellen de bijlage behorende bij de parkeerverordening gemeente Delft 2001 en de verordening Parkeerbelasting gemeente Delft 2001, zoals vastgesteld in openbare raadsvergadering van 22 februari 2001 in te trekken en een herziene bijlage vast te stellen. Dit zou uit een oogpunt van rechtszekerheid voor degene die belang hebben bij en betrokken zijn bij de besluitvorming inzake regelgeving parkeren in en autoluw maken van de binnenstad een ongewenste situatie opleveren. Bijvoorbeeld daar waar men voornemens is of reeds voorbereidingen getroffen heeft om bezwaar te maken.

Mede gelet op het voorgaande achten wij het juister om te kiezen voor het vaststellen van een wijzigingsbesluit, waarbij de elementen die betrekking hebben op de schil worden toegevoegd aan het reeds bestaande besluit. Dat geeft transparantie voor degene die wil weten wat de essentie van de maatregelen voor de schil is. De gehanteerde ontkoppeling blijft zo duidelijk. Tenslotte merken wij op dat na de wijziging en in zijn uiteindelijke verschijningsvorm (tekstuitgave) de betreffende bijlage één geheel zal zijn.

 

7.     Planning

Gelet op de benodigde voorbereidingstijd, kan het vergunningensysteem op 1 december 2002 in de oostelijk schil worden ingevoerd.

 

8.     Communicatie

Bij een positief besluit wordt het besluit in de stadskrant gepubliceerd.

De bewoners en bedrijven uit het voorgestelde gebied worden persoonlijk middels een schrijven op de hoogte gebracht van de maatregelen. Daarbij wordt, analoog aan de westschil, de gelegenheid geboden een vergunning aan te vragen.

 

9.Verkeersbesluiten

Wanneer de gemeenteraad instemt met hetgeen thans wordt voorgesteld, betekent dit dat er vervolgens nog concrete verkeersbesluiten door het college van B&W dienen te worden genomen.

 

10.  Uitvoering

De fysieke maatregelen zullen met name bestaan uit het plaatsen van verkeersborden en parkeerautomaten. Ingrepen in de bestaande bestrating, voor zover al aan de orde, zullen beperkt blijven tot het, waar nodig, formaliseren van de parkeerplaatsen. Voor de hieraan eenmalig verbonden kosten wordt voorgesteld een raamkrediet van € 65.000,-- beschikbaar te stellen en ten laste te laten komen van het parkeerfonds

 

11.  Kosten

In de parkeernota is vastgesteld dat een vergunningensysteem kostendekkend moet zijn. Door het aanbieden van de vergunningen tegen een gereduceerd tarief zal dit in eerste instantie niet het geval zijn. Deze kosten voor de reductie periode van 17 maanden worden geraamd op ca € 17.000,-- .

Een overzicht hiervan is opgenomen in bijlage: 2.

 

9.       Voorstel

U wordt voorgesteld :

 

 

A. van der Horst

Hoofd vakteam Mobiliteit a.i.