Onderwerp
1.
Inleiding
Op
22 februari 2001 stelde de gemeenteraad vast de definitieve regelgeving
parkeren in en autoluw maken van de binnenstad (Stukken 1 II t/m 1 X)
(01/001859). Zoals wij in het betreffende raadsvoorstel hebben aangegeven,
hebben de maatregelen voor de binnenstad effect op de parkeerdruk in de schil om
de binnenstad heen. Dat is ook te lezen in de nota “Bereikbare binnenstad”. In
oktober 2001 is in de westelijke schil het vergunningparkeren ingevoerd en is
in maart 2002 ook het Kalverbos bij het gebied betrokken. Vorig jaar maart is
het proces gestart om het vergunningparkeren ook in de oostelijke schil in te
voeren.
2.
Procesbeschrijving
Om
te komen tot het voorliggende voorstel is een werkgroep met circa 25 bewoners
in het leven geroepen. In vijf bijeenkomsten is het voorstel uitgewerkt.
Daarnaast is twee maal een informatiebulletin in de wijk verspreid en heeft in
november 2001 een tweede algemene bewonersavond plaatsgevonden.
In
mei 2001 is door een extern bureau een parkeertelling verricht. In januari van
dit jaar heeft een telefonische enquête plaatsgevonden.
Het
proces heeft ertoe geleid dat een kleiner gebied, dan oorspronkelijk in de
parkeernota was voorgesteld, tot vergunninghoudergebied wordt verklaard en dat
de bloktijden meer zijn aangepast aan de wensen van bewoners en bedrijven in
het gebied. De verslagen, rapporten en aantekeningen zijn als bijlage aan deze
nota toegevoegd.
3.
Maatregelen op hoofdlijnen
Het
voorstel sluit in grote lijnen aan op de regeling van de westelijke schil, met
een aantal kleine aanpassingen. Deze aanpassingen betreffen met name de
bloktijden waarbinnen een vergunning verplicht is.
Een
beperkt deel van de wijk Vrijenban wordt ingericht als vergunninghoudergebied.
De grenzen van het gebied omvatten een kleiner gebied als in de nota
“Bereikbare binnenstad” is aangegeven. De uiteindelijke grenzen, die onder meer
bepaald zijn op basis van een representatieve telefonische enquête onder de
bewoners, zijn als volgt: Willem van Aelststraat (met uitsluitsel van de
bebouwing), wegas Van Miereveltlaan, Koepoortplaats, Maria Strickhof (inclusief
bebouwing), Van Lodensteynstraat, Bieslandsekade, Stalpaert van der Wieleweg,
Oostsingel.
Binnen
dit gebied komt één locatie met betaald(mix)parkeerplaatsen: alle
parkeerplaatsen van de Clara van Sparwoudestraat. Deze locatie biedt bezoekers
van de scholen en het squashcentrum de gelegenheid in de buurt van hun
bestemming zonder vergunning, maar tegen betaling te parkeren.
De
tijden waarop het vergunningparkeren van kracht is, zijn als volgt:
van
maandag tot en met vrijdag alleen van 16.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 12.00
tot 18.00 uur.
In
verband met de synchronisatie van de uitgifte van de parkeer- vergunningen
wordt voorgesteld in dit gebied een proefperiode van 17 maanden te houden en
wel met ingang van 1 december 2002. Dit in tegenstelling tot de reeds
gereguleerde Schil gebieden. De kosten voor de vergunning zal gedurende deze
periode 17/12 x € 25 (analoog aan west schil) = € 35,40 bedragen.
Na
deze periode ligt het in het voornemen een kostendekkend tarief voor de gehele
schil rond de binnenstad in te voeren. Harmonisatie tot één tarief ligt hieraan ten doel.
Verder
is in de schil geen onderscheid gemaakt tussen de verkrijging en de prijs van
een vergunning voor bewoners en voor bedrijven.
Tenslotte
wordt aangesloten bij het experiment van de westschil met betrekking tot de
bezoekersregeling. Met dit laatste wordt bedoeld dat een systeem wordt beproefd
waarmee een bezoeker van een bewoner op een vergunninghouderplaats zijn auto
kan parkeren met gebruik van een bezoekerskaart.
In
de bijlage:1 is een tekening van het voorgestelde vergunninghouder- gebied
opgenomen.
4.
Inspraak en draagvlak
In
het eerste informatiebulletin van juli 2001 is de bewoners de gelegenheid
geboden te reageren op de voorstellen. 29 bewoners, waaronder enkele bedrijven,
hebben van deze gelegenheid gebruik gemaakt. De opmerkingen en suggesties uit
deze reacties zijn in het verdere proces met de werkgroep meegenomen.
Op
de tweede algemene bewonersavond in november 2001 is een petitie aangeboden aan
de wethouder met daarin ruim 100 handtekeningen van voornamelijk bewoners van
het Oostblok en de Fabritiusstraat.
Het
intensieve overleg met de wijk heeft ertoe geleid dat er een redelijk draagvlak
bestaat voor de maatregelen. Globaal genomen denkt ongeveer de helft van de
ondervraagden dat de maatregelen zullen bijdragen aan een verbetering van de
parkeersituatie. Uit de antwoorden op de enquêtevragen blijkt dat de meeste
mensen die tegen het systeem zijn, vooral moeite hebben met het feit dat de
vergunning niet kosteloos wordt verstrekt.
5.
Rechtsbescherming
Voor
wat betreft de rechtsbeschermingsmogelijkheden voor burgers en bedrijven inzake
de nu voorgestelde verkeersmaatregelen verwijzen wij naar punt 6 van het
raadsvoorstel (stuk 1 I) van 20 februari 2001 (01/001859).
6.
Regelgevingstechniek
Er
is niet voor gekozen u voor te stellen de bijlage behorende bij de
parkeerverordening gemeente Delft 2001 en de verordening Parkeerbelasting
gemeente Delft 2001, zoals vastgesteld in openbare raadsvergadering van 22
februari 2001 in te trekken en een herziene bijlage vast te stellen. Dit zou
uit een oogpunt van rechtszekerheid voor degene die belang hebben bij en
betrokken zijn bij de besluitvorming inzake regelgeving parkeren in en autoluw
maken van de binnenstad een ongewenste situatie opleveren. Bijvoorbeeld daar
waar men voornemens is of reeds voorbereidingen getroffen heeft om bezwaar te
maken.
Mede
gelet op het voorgaande achten wij het juister om te kiezen voor het
vaststellen van een wijzigingsbesluit, waarbij de elementen die betrekking
hebben op de schil worden toegevoegd aan het reeds bestaande besluit. Dat geeft
transparantie voor degene die wil weten wat de essentie van de maatregelen voor
de schil is. De gehanteerde ontkoppeling blijft zo duidelijk. Tenslotte merken
wij op dat na de wijziging en in zijn uiteindelijke verschijningsvorm
(tekstuitgave) de betreffende bijlage één geheel zal zijn.
7.
Planning
Gelet
op de benodigde voorbereidingstijd, kan het vergunningensysteem op 1 december
2002 in de oostelijk schil worden ingevoerd.
8.
Communicatie
Bij
een positief besluit wordt het besluit in de stadskrant gepubliceerd.
De
bewoners en bedrijven uit het voorgestelde gebied worden persoonlijk middels
een schrijven op de hoogte gebracht van de maatregelen. Daarbij wordt, analoog
aan de westschil, de gelegenheid geboden een vergunning aan te vragen.
9.Verkeersbesluiten
Wanneer
de gemeenteraad instemt met hetgeen thans wordt voorgesteld, betekent dit dat
er vervolgens nog concrete verkeersbesluiten door het college van B&W
dienen te worden genomen.
10. Uitvoering
De
fysieke maatregelen zullen met name bestaan uit het plaatsen van verkeersborden
en parkeerautomaten. Ingrepen in de bestaande bestrating, voor zover al aan de
orde, zullen beperkt blijven tot het, waar nodig, formaliseren van de
parkeerplaatsen. Voor de hieraan eenmalig verbonden kosten wordt voorgesteld
een raamkrediet van € 65.000,-- beschikbaar te stellen en ten laste te laten
komen van het parkeerfonds
11. Kosten
In
de parkeernota is vastgesteld dat een vergunningensysteem kostendekkend moet
zijn. Door het aanbieden van de vergunningen tegen een gereduceerd tarief zal dit
in eerste instantie niet het geval zijn. Deze kosten voor de reductie periode
van 17 maanden worden geraamd op ca € 17.000,-- .
Een
overzicht hiervan is opgenomen in bijlage: 2.
9.
Voorstel
U wordt voorgesteld :
A. van
der Horst
Hoofd
vakteam Mobiliteit a.i.