02/021107

NOTA ACTUALISATIE GEMEENTELIJK RIOLERINGSPLAN DELFT EN MEERJARENBEGROTING RIOLERING 2003

 

1 - Inleiding

 

Sinds de vaststelling van het Gemeentelijk Rioleringsplan 2001-2005 (GRP) door de raad op 21 december 2000, zijn er op een aantal aandachtsgebieden nieuwe inzichten ontstaan die het noodzakelijk maken om het GRP te actualiseren. Deze aandachtsgebieden zijn:

·         basisinspanning en waterkwaliteitsspoor riolering

·         riolering buitengebied

·         systematiek rioolrecht

·         beheer oppervlaktewater en grondwater

·         inkomsten rioolrecht

 

Ook bleek bij de vaststelling van de tarieven van de rioolrechten voor 2002 dat er een steeds groter gat aan het ontstaan is tussen de uitgaven en de inkomsten. Door middel van deze actualisatie van de meerjarenbegroting riolering worden de uitgaven en inkomsten weer in balans gebracht. In de “Financiële verkenningen 2002-2005” van maart 2002 is hierover reeds gerapporteerd.

 

Hierbij dient te worden opgemerkt dat gemeente Delft zeker geen voorloper is in het nemen van rioleringsmaatregelen in het kader van de Wet milieubeheer en de Wet verontreiniging oppervlaktewateren. Verdere temporisering van maatregelen wordt niet acceptabel geacht door het Hoogheemraadschap van Delfland en de Provincie Zuid-Holland. Bovendien is het bereiken van de basisinspanning in 2005 vastgelegd in het Convenant Waterplan Delft met het Hoogheemraadschap van Delfland.

 

Alle ontwikkelingen worden in deze nota tezamen met het huidige beheer en onderhoud in een lange termijn planning weergegeven, waarbij per onderdeel een keuze wordt gemaakt in ambitieniveau. Hieruit volgt de daarbij behorende hoogte van het rioolrecht. Na instemming met het meerjarenplan kan dit plan worden verwerkt in de begroting 2003 en verder.

 

De opzet van deze actualisatie volgt de opzet van de leidraad riolering. Per onderwerp worden het doel, de eisen en de maatstaven gegeven. Daarna volgt een beschrijving van de huidige situatie, een evaluatie van waar we nu staan. Tenslotte volgt in de nieuwe situatie een voorstel voor de te volgen strategie.

2 - Basisinspanning en waterkwaliteitsspoor riolering

 

Doel, eisen en maatstaven:

Het doel van de basisinspanning en waterkwaliteitsspoor riolering is de emissies uit het rioolstelsel naar het oppervlaktewater tot een aanvaardbaar niveau terugbrengen.

De eisen hierbij zijn het voldoen aan de basisinspanning en het waterkwaliteitsspoor zoals dat is vastgelegd in het beleid van de waterkwaliteitsbeheerder, het Hoogheemraadschap van Delfland. 

De maatstaven zijn: de berekeningen van de basisrioleringsplannen zijn gereed, de waterkwaliteitstoetsen zijn uitgevoerd, het maatregelenpakket is vastgelegd, en de maatregelen zijn uitgevoerd.

 

Huidige situatie

In het convenant Waterplan Delft is de gemeente met het hoogheemraadschap overeengekomen om in het laatste kwartaal van 2002 de herberekeningen van de 5 basisrioleringsplannen te hebben afgerond en in het laatste kwartaal van 2004 de maatregelen ten behoeve van de basisinspanning riolering en het waterkwaliteitspoor te hebben gerealiseerd. De berekeningen voor de basisinspanning zijn thans voor ca. 50 % gereed.

 

Basisrioleringsplan        basisinspanning            kosten                          maatregel

Van Miereveltlaan          bekend                 500.000,-                persleiding

Oost                            bekend             € 2.000.000,-                berging (collecteur)

Zuidplantsoen               bekend             € 2.000.000,-                riool Rotterdamseweg

West                            in berekening                € 1.000.000,-                berging

Krakeelpolder                niet bekend                   € 1.000.000,-                niet bekend

Transportsysteem         niet bekend                       500.000,-                niet bekend

 

Vanaf 2000 worden reeds maatregelen om te voldoen aan de basisinspanning in combinatie met de rioolrenovatiewerkzaamheden uitgevoerd. Dit zijn maatregelen die sowieso moeten gebeuren om t.z.t. aan de basisinspanning en het waterkwaliteitsspoor te kunnen voldoen. De reeds uitgevoerde maatregelen zijn uit het onderhoudsbudget bekostigd. Uit de nu bekend zijnde gegevens blijkt dat er nog een aanzienlijk bedrag nodig is om de basisinspanning in Delft te bereiken. Volgens de huidige inzichten is ca. € 7 miljoen nodig voor verbeteringsmaatregelen aan het rioleringsstelsel zoals bergingsriolen, bergbezinkbassins en het aanpassen van pompen.

Hiervan is thans 4,5 miljoen bekend en wordt de overige 2,5 miljoen ingeschat. In het GRP was ca. € 3 miljoen geraamd, welke niet als extra investering in de gemeente begroting was opgenomen.

 

Nieuwe situatie

Begin 2003 zijn de definitieve maatregelen bekend en kan de definitieve raming voor alle maatregelen worden gemaakt. Vooralsnog wordt van een investering van ca. € 7 miljoen uitgegaan (prijspeil 2002). 

 

De maatregelen voor de basisinspanning zijn grootschaliger en ingrijpender dan voorheen werd ingeschat. Het behalen van de basisinspanning voor 2005 lijkt praktisch niet uitvoerbaar. Getracht wordt om vooral die maatregelen die de lokale waterkwaliteit bevorderen voor de gestelde termijn van 1 januari 2005 uit te voeren, zodat dan aan het waterkwaliteitsspoor wordt voldaan.

 

Omdat de maatregelen een eenmalige opwaardering/verbetering van het rioolstelsel zijn worden de benodigde gelden niet uit het onderhoudsbudget bekostigd, maar als investering met kapitaallasten in de meerjarenplanning opgenomen. Een afschrijvingstermijn van 40 jaar wordt reëel geacht. Wel zal het onderhoudsbudget op termijn stijgen t.g.v. de areaaluitbreiding door de basisinspanning. Dit zal in een volgende herziening van het GRP in 2005 worden meegenomen. De maatregelen aan de watergangen (baggeren, doorspoelen etc.) maken onderdeel uit van het waterplan.

 

Definitieve overeenstemming met Delfland over de uit de voeren maatregelen wordt verwacht medio 2003, waarna aansluitvergunning en de Wvo overstortvergunning bij Delfland kunnen worden aangevraagd.

 

Investeringsplan basisinspanning (x 1.000.000,- €):

 

Rioleringsgebied            2003                 2004                 2005                 2006                 2007

Miereveltlaan                                                                0,5                  

Oost                                                                                                   1,0                   1,0

Zuidplantsoen               1,5                  0,5                  

West                                                   0,5                   0,5                  

Krakeelpolder                                                               0,5                   0,5                  

Transportsysteem                                                                                                        0,5

Totaal:                          1,5                   1,0                   1,5                   1,5                   1,5

 

kapitaallasten:              0,07                 0,18                 0,29                 0,41                 0,54

(o.b.v. afschrijving 40 jaar lineair)

 

 

De kredieten worden t.z.t. per uit te voeren maatregel c.q. aanbesteding aangevraagd. Om een start met de voorbereidingen te kunnen maken wordt nu reeds een algemeen voorbereidingskrediet GRP van € 500.000,- aangevraagd. De voorbereidingskosten maken deel uit van de geraamde bedragen in het investeringsplan.


3 – Riolering buitengebied

 

Doel, eisen en maatregelen

Het doel van de aanleg van riolering in het buitengebied is het voorkomen van ongezuiverde lozingen op het oppervlaktewater.

De eis is voldoen aan de zorgplicht riolering zoals die in de wet Milieubeheer en de provinciale nota “Rioleringsbeleid in het buitengebied” is opgenomen.

Maatstaven zijn: overeenstemming met het Hoogheemraadschap van Delfland over het aansluitplan buitengebied; ontheffing van de zorgplicht van de provincie Zuid-Holland verkregen voor de percelen die niet gerioleerd worden; de percelen die wel gerioleerd worden voor 2005 aangesloten.

 

Huidige situatie

In 1999 resteerden nog 142 ongerioleerde percelen in de gemeente Delft. Sinds de vaststelling van het GRP zijn 42 percelen aan de Rotterdamseweg / Lau Mazirelweg en 22 percelen aan de Schieweg gerioleerd. Praktisch alle percelen binnen de bebouwde kom zijn hiermee gerioleerd. Van de nog niet gerioleerde percelen in het buitengebied (78 stuks) zijn de rioleringskosten per aansluiting berekend. Voor de meeste aansluitingen liggen deze kosten (ver) boven de door de provincie vastgestelde omslagpunten waaronder gerioleerd moet worden.

 

Nog niet gerioleerde percelen:

 

Aantal              Straat                           kosten: per aansluiting     totaal

30                    Rotterdamseweg                       € 25.000,-                       750.000,-

10                    Rijksstraatweg                             n.n.b.                 n.n.b.

2                      Zwethkade                                € 34.000,-                        68.000,-

30                    Abtswoude                               € 25.000,-                       750.000,-

4                      Middelweg                                   8.800,-                         35.000,-

2                      Aan ’t Verlaat                   7.500,-                         15.000,-

 

Met Midden Delfland zijn afspraken gemaakt voor het rioleren van de Abtswoude zodat daar nieuwe recreatieve ontwikkelingen kunnen plaatsvinden. De gemeentelijke rioleringsbijdrage in dit project bedraagt maximaal 30 * € 11.345 = € 345.000,-.

Voorsalsnog is in dit voorstel uitgegaan van de huidige gemeentegrenzen. Op grond van de gebiedsoverdracht naar Schipluiden zullen naar verwachting ca 25 panden Abtswoude vervallen. Onbekend is of ook nog ongerioleerde panden van Schipluiden naar Delft komen.

 

Nieuwe situatie

Uitgangspunt is dat de percelen met kosten boven de provinciale omslagpunten niet worden aangesloten op de riolering, de perceelseigenaren moeten zelf voor een “gezuiverde” lozing op het oppervlaktewater zorgen. Dit kan door middel van een z.g.n. IBA (o.a. septictank).

 

De percelen aan de Middelweg en Aan ’t Verlaat worden wel op de riolering aangesloten omdat de kosten onder het omslagpunt liggen.

 

Abtswoude wordt gerioleerd vanwege de afspraken met Midden Delfland.

 

De totale investering voor Delft voor de aanleg van riolering in het buitengebied bedraagt ca. € 395.000,-. Omdat de nieuwe aansluitingen een eenmalige uitbreiding van het rioolstelsel zijn worden de benodigde gelden niet uit het onderhoudsbudget bekostigd, maar als investering met kapitaallasten in de meerjarenplanning opgenomen. De investeringen voor de drukriolering worden in 20 jaar afgeschreven. Uitvoering wordt gepland in 2004 omdat de riolering in 2005 moet zijn aangelegd volgens het provinciale beleid.

 

Investeringsplan buitengebied (x 1.000.000,- €):

 

Rioleringsgebied            2003                 2004                 2005                 2006                 2007

Middelweg                                            0,035                                       

Aan ‘t Verlaat                                       0,015                                                                         

Abtswoude                                           0,345                                                                             

Totaal:                                                 0,395                                                              

 

kapitaallasten:              0,000                0,023                0,044                0,043                0,042

(o.b.v. afschrijving 20 jaar lineair)

 

 

4 – Systematiek Rioolrecht

 

Inleiding

In 2001 zijn voor het eerst twee rioolrechten in de Gemeente Delft ingevoerd: een aansluitrecht en een afvoerrecht. Hierdoor konden de eigenaar en de gebruiker van een onroerende zaak apart belast worden en kon het afvoerrecht worden gedifferentieerd. Voor deze wijzen van heffen is het belangrijk om de juiste kosten aan de juiste categorie toe te rekenen, hiervoor moet de begroting op nieuw worden ingericht. De (vaste) aanlegkosten worden verhaald op het aansluitrecht en de (variabele) beheer en onderhoudskosten ten gevolge van het gebruik worden omgeslagen in het afvoerrecht.
Dit resulteert in een aantal begrotingsposten voor de vaste kosten, te weten: kapitaallasten, administratieve posten, aanleg en renovatie riolering en aanleg en renovatie gemalen, en een aantal begrotingsposten voor de variabele kosten, te weten: onderhoud gemalen en riolen.

 

Doel, eisen en maatstaven

Doel van het heffen van het rioolrecht is de eigenaren van een perceel met rioolaansluiting en de gebruikers van de rioolaansluiting te laten betalen voor de dienst die de gemeente levert.

De eisen die gelden volgen uit de comptabiliteitsvoorschriften:  er mag geen winst worden gemaakt op het product riolering, en er mogen geen oneigenlijke kosten worden toegerekend aan het rioolrecht.

De maatstaf is jaarlijks een sluitende begroting vast te stellen, waarin de kosten en de baten van het aansluitrecht en het afvoerrecht in balans zijn.

 

Huidige situatie

Sinds de invoer van het rioolrecht in 2001 is de begroting hier nog niet op ingericht.

De administratieve opsplitsing tussen variabele en vaste kosten respectievelijk t.l.v. het aansluitrecht en het afvoerrecht is nog niet helemaal verwerkt. Er is een nieuwe opzet voor het begrotingsproduct riolering gemaakt, waarbij de vaste en variabele kosten in nieuwe subproducten zijn geclusterd.

 

Strategie 

Uitgaande van de meerjarenraming van deze actualisatie van het GRP wordt voor het jaar 2003 de begrotingsopzet met nieuwe clustering in subproducten gegeven.

Met ingang van 1 januari 2003 wordt met de nieuwe begrotingsstructuur voor het product rioleringen gewerkt. Ten gevolge van de juiste kostentoerekening zal (binnen het indexatie percentage op het totale rioolrecht) het afvoerrecht harder stijgen dan het aansluitrecht.

 

 


5 – oppervlaktewater en grondwater

 

Inleiding

Een aspect dat bij het invoeren van een rioolrecht wel is voorzien, maar niet verder administratief  doorgevoerd, is dat de kosten voor het beheer van het oppervlaktewater (en grondwater) niet uit het rioolrecht bekostigd mogen worden. De comptabiliteitsvoorschriften schrijven dit voor. In de jaren 2001 en 2002 valt dan ook een tekort op het product rioleringen te zien. Dit tekort diende volgens het “belastingplan Delft 2001” uit de algemene middelen gedekt te worden.

 

Doel, eisen, maatstaven

Het doel is te komen tot een juiste begrotingssystematiek voor de beheerkosten van het oppervlaktewater en grondwater.

De eis is te voldoen aan de comptabiliteitsvoorschriften.

Maatstaf is geen beheerkosten voor het oppervlaktewater en grondwater meer onder de post 722.0 rioleringen in de begroting van 2003.

 

Huidige situatie

Om een duidelijker scheiding te krijgen tussen riolering en oppervlaktewater/grondwater is de begrotingspost 722.0 Riolering herzien op de inhoud. De kosten die te maken hebben met het beheer van oppervlaktewater en grondwater zijn berekend. Op grond van het aantal pompen en gemalen is de verhouding tussen oppervlaktegemalen en rioolgemalen respectievelijk 20% en 80%. De begroting voor gemalen is in deze percentages opgesplitst. Voor het jaar 2003 gaat het over een totaal van ca. € 122.000,- aan beheerkosten en € 140.000,- aan kapitaallasten voor het oppervlaktewater en grondwater beheer.

 

Strategie

De totale kosten ad ca. € 262.000,- voor het beheer van het grondwater en het oppervlaktewater worden overgeheveld naar begrotingspost 221.1 Havens/grachten/waterwegen. Hiertegenover kan geen rioolrecht als dekkingsmiddel staan, maar moet dekking elders worden gevonden binnen de gemeentebegroting. 

 

Te zijner tijd zal het stedelijk waterbeheer worden overgedragen aan het hoogheemraadschap van Delfland, en zal een deel van deze kosten komen te vervallen. Wanneer de overdracht van het stedelijk water plaatsvindt valt nog met geen zekerheid te zeggen.

 

In deze actualisatie van het GRP wordt voor het jaar 2003 de begrotingsopzet voor het product 722.0 rioleringen zonder beheerskosten en kapitaallasten voor het waterbeheer gegeven. De kosten voor het waterbeheer worden in de begroting voor 2003 en verder in het product 221.1 Havens/grachten/waterwegen opgenomen.

 

 

 


6 – Inkomsten rioolrechten

 

Inleiding

Ruim een jaar werken met het heffen van rioolrecht levert nieuwe inzichten op over het werkelijke aantal aansluitingen, het percentage oninbaar en de hoeveelheid kwijtschelding. Pas nu worden de definitieve cijfers over 2001 bekend. Dit leidt tot bijstelling van de te verwachten inkomsten in de toekomst.

 

Doel, eisen en maatstaven

Het doel van de inkomsten rioolrechten is de kosten te dekken die voor de instandhouding en het beheer van de riolering gemaakt worden.

Eisen hierbij zijn: 100% kostendekking, efficiënte inning en een zo realistisch mogelijke raming maken van deze inkomsten.

Maatstaf is te beschikken over een kostendekkende meerjarenraming die jaarlijks geactualiseerd wordt.

 

Huidige situatie

Bij de invoering van het rioolrecht is er gerekend met 43.000 aansluitingen in de gemeente Delft. De inmiddels opgeschoonde belastingbestanden leveren een aantal van ca. 46.000 aansluitingen op. Daarnaast moet wel rekening worden gehouden met het feit dat van de opgelegde belastingaanslagen (kohier) ca. 1,25% als vermindering, 1,25% oninbaar en 7,5% als kwijtschelding moet worden begroot. Kwijtschelding vindt alleen bij het afvoerrecht van kleine afvoeren (huishoudens) plaats en bedraagt jaarlijks ca. € 110.000,-.

Volgens de laatste inzichten is er in het jaar 2001 € 5.686.000,- aan rioolrechten geïnd terwijl er € 6.061.676,- was begroot. In het jaar 2002 is bovendien een grote gebruiker, DSM Gist, gestopt met lozen via de riolering. Dit geeft een minderopbrengst van het rioolrecht van ca.

€ 600.000,- per jaar.

 

Strategie

Het aantal aansluitingen waarmee het rioolrecht wordt berekend wordt aangepast. In de meerjarenbegroting wordt rekening gehouden met een lagere opbrengst van de rioolrechten als gevolg van een gedeelte vermindering, oninbaar en kwijtschelding. De ramingen voor deze posten worden in de begroting onder de post 67222 Rioolrechten opgenomen (zie tabel op bladzijde 10).

 

 

7 - Middelen en kostendekking

 

Inleiding

Alle hiervoor geschetste ontwikkelingen zijn naast het huidige beheer en onderhoud in een meerjarenraming 2003 - 2007 geplaatst. Hieruit kan, uitgaande van een 100% dekking, het rioolrecht worden bepaald. Ter vergelijking worden ook de vastgestelde meerjarenramingen uit het GRP 2001 en de gemeentebegroting 2002 gegeven.

 

Indexaties

Bij het opstellen van de begroting 2002 zijn de bedragen uit de meerjarenraming jaarschijf 2002 van het GRP meegenomen. Aan de kostenkant van het onderhoud en de nieuwe aanleg is echter geen indexering berekend, derhalve zijn cijfers prijspeil 2000 gebruikt. In het bijgevoegde meerjaren perspectief zijn alle bedragen prijspeil 2003 opgenomen, voor het bepalen van het werkelijk benodigd budget dient in de komende jaren na 2003 telkens een indexatie voor de loonkosten, materiaalkosten en leveranties te worden meegenomen. De gemeente brede indexatie van de cijfers van 2002 naar 2003 is berekend op 6%.

 


Voorziening Hoogheemraadschap van Delfland

Met het Hoogheemraadschap van Delfland vinden jaarlijks een aantal verrekeningen plaats. Aan de ene kant krijgt het hoogheemraadschap een vergoeding voor het verpompen van het afvalwater van de gemeente Delft naar de afvalwaterzuivering. Aan de andere kant krijgt de gemeente Delft een vergoeding van Delfland voor het transporteren van afvalwater van de gemeenten Pijnacker-Nootdorp en Schipluiden door het rioolstelsel van Delft. Over de jaren heen heeft de gemeente meer geld gekregen van Delfland dan de gemeente heeft moeten betalen aan Delfland. De overschotten zijn beland in de “Voorziening Hoogheemraadschap”. Het batig saldo van de “Voorziening Hoogheemraadschap” per 1-1-2002 was € 417.000,-. Voorgesteld wordt om deze reserve samen te voegen met de egalisatiereserve rioleringen en de verrekeningen met Delfland voortaan via de egalisatiereserve te laten plaatsvinden

 

Egalisatiereserve gemeentelijk rioleringsplan

De egalisatiereserve rioleringen dient om kleine schommelingen in het uitgavenpatroon en de inkomsten uit het rioolrecht op te vangen.

 

Bij de invoering van het rioolrecht op 1 januari 2001 was het noodzakelijk om de egalisatiereserve met  € 1.043.695,- uit de algemene reserve aan te vullen om op een nul saldo uit te komen. In het begrotingsjaar 2001 is de egalisatiereserve door tegenvallers bij de uitvoering van rioleringswerkzaamheden en bij de opbrengsten van het rioolrecht weer op

€ 935.083,- negatief geraakt. Dit werd veroorzaakt door:

 

·          € 380.282,-   bijdrage aan riolering Schieweg

- de aanleg van riolering Schieweg (buitengebied) was wel in de planning , maar niet in de meerjarenbegroting opgenomen.

·             22.793,-   bijdrage aan riolering Jorisweg

- aanleg van nieuwe openbare riolering t.b.v. appartementencomplex.

·          € 375.588,-   lagere inkomsten rioolrechten subfunctie 722.2

- tegenvaller ten gevolge van de hoeveelheden kwijtschelding en oninbaar, alsmede het later kunnen heffen bij de grootverbruikers.

·          € 256.420,-   hogere kosten subfunctie 722.0

- diverse kleine overschrijdingen op verschillende onderhoudsbudgetten.

 

Na het samenvoegen met de voorziening Hoogheemraadschap van Delfland resteert er een negatief saldo van € 518.083,-

 

Verder wordt er van het Hoogheemraadschap van Delfland nog een subsidie van € 35.000,- verwacht voor de aanleg riolering Schieweg. Deze subsidie wordt ook in de egalisatiereserve gestort, waarna er nog een negatief saldo van € 483.083,- resteert.

 

In de accountantsverklaring over 2001 is opgemerkt dat deze reserve in principe geen negatieve stand kan vertonen. Geadviseerd wordt om de reserve aan te vullen. Voor de egalisatiereserve geldt dat deze op basis van een meerjaren dekkingsplan moet worden aangevuld tot een positief saldo. In deze actualisatie wordt daaraan voldaan.

 

In 2003 en 2004 wordt binnen de bestaande budgetten € 483.083 inverdiend waardoor de reserve in 2005 weer positief is. Er wordt eenmalig circa 5000 meter minder riool vervangen. Dit is planningstechnisch, in samenhang met wegenonderhoudsplanning etc. mogelijk gebleken. Thans vindt een nadere inventarisatie plaats van de onderhoudssituatie van het bestaande rioolstelsel. Op grond daarvan zal het komend jaar de onderhoudsstrategie opnieuw tegen het licht worden gehouden. De langere termijn consequenties daarvan zullen bij de nota actualisatie GRP 2004 worden betrokken. Een betere budgetdiscipline moet er voor zorgen dat dergelijke overschrijdingen niet meer voorkomen.

 


Meerjarenramingen riolering x € 1.000.000,-

 

 

Vastgesteld GRP 2001-2005

Prijspeil 2001

 

67220 riolen en gemalen

uitgaven

 

2003             2004                 2005                 2006                 2007

 

-6,0               -6,0                  -6,0                  -6,1                  -6,1

 

67222 rioolrechten

inkomsten

 

 

6,0               6,0                  6,0                  6,0                  6,0

 

 

Gemeente begroting 2002 - 2005

prijspeil 2002

 

67220 riolen en gemalen

saldo

 

2003             2004                 2005                 2006                 2007

 

-5,8               -5,8                  -5,8                  -5,8                  -5,8

 

67222 rioolrechten

saldo

 

 

5,8               5,8                  5,8                  5,8                  5,8

 

 

Voorstel actualisatie GRP 2003 - 2007

Prijspeil 2003 (geen verdere indexatie toegepast!)

67220 riolen en gemalen

2003             2004                 2005                 2006                 2007

 

vaste kosten

oude kapitaallasten

kapitaallasten basisinsp.

totaal vaste kosten

-3,6               -3,6                  -3,6                  -3,6                  -3,6

-0,9               -0,9                  -0,9                  -0,8                  -0,8

-0,1               -0,2                  -0,3                  -0,4                  -0,5

-4,6               -4,7                  -4,8                  -4,8                  -4,9

 

variabele kosten:

 

-1,6               -1,6                  -1,6                  -1,6                  -1,6

 

totaal riolering 

   -6,1              -6,2                   -6,3                  -6,4                  -6,5           

 

 

67222 rioolrechten

  2003             2004                2005               2006                2007

 

aansluitrecht

afvoerrecht klein

afvoerrecht groot

overig (HHD)

totaal

 

4,5                4,6                   4,7                   4,8                   4,9

1,2                1,2                   1,2                   1,2                   1,2

0,2                0,2                   0,2                   0,2                   0,2

0,2                0,2                   0,2                   0,2                   0,2

6,1                6,2                   6,3                   6,4                   6,5

 

jaarlijkse stijging

(2003 incl. indexatie, jaren 2004-2007 exclusief indexatie)

8%               2%                   2%                   2%                   1%

 

 


Rioolrecht

In het GRP werd uitgegaan van een vast rioolrecht (exclusief indexering) voor de jaren 2001 – 2006. De hoogte van het benodigd rioolrecht in het GRP was becijferd op € 119,80. Bij de vaststelling van het belastingplan 2001 is een apart aansluitrecht en afvoerrecht ingevoerd van respectievelijk € 87,70 en € 25,20, bij elkaar € 112,90 (voor grote afvoeren gold € 0,18 en 0,10 per M3). Vanaf 2001 is er te weinig rioolrecht geheven om het GRP in zijn geheel uit te voeren. De jaarlijkse tekorten worden steeds groter. Hierdoor is er een gelijkmatige stijging van 2% per jaar voor de jaren 2003 tot 2007 nodig om op het gewenste investeringsniveau te komen. Bij de vaststelling van het rioolrecht voor 2002 is alleen van de indexatie  (5,75 %) uitgegaan. De tarieven voor 2002 kwamen hierdoor op respectievelijk € 92,74 en € 26,64 (0,19 en 0,11 per m3 voor grote afvoeren).

 

Rioolrecht zonder indexatie (2003 incl. indexatie), prijspeil 2003:

                                        2003   2004                  2005              2006                2007

stijging aansluitrecht            7%                 2%                    2%                 2%                   1%

aansluitrecht                     99,23            101,22   103,24            105,31              106,40

stijging afvoerrecht              11%                0%                    0%                  0%                   0%

afvoerrecht klein                29,56               29,56     29,56              29,56                29,56

rioolrecht totaal   128,79            130,78   132,80            134,86              135,96

stijging totaal                      8%                 2%                     2%                 2%                   1%

afvoerrecht groot                 0,21    0,21                   0,21    0,21                 0,21

afvoerrecht groot                 0,12    0,12                   0,12    0,12                 0,12

 

De totale stijging van 8 % in 2003 is opgebouwd uit 6% indexatie en 2% om op het gewenste investeringsniveau te komen.

Het afvoerrecht stijgt in 2003 met 11% om tot de juiste kostentoerekening tussen variabele en vaste kosten te komen. Het aansluitrecht stijgt in 2003 met 7% om op een totaal stijging van 8% uit te komen. In de jaren daarna vindt alleen stijging van het aansluitrecht plaats vanwege de kosten voor de basisinspanning en buitengebied die ten laste van het aansluitrecht dienen te worden gebracht.

Jaarlijks zal in het begrotingsproces en bij de vaststelling van de nieuwe tarieven een berekening van het rioolrecht gemaakt moeten worden waarbij de indexatie en de verdeling over de vaste en variabele kosten worden vastgelegd.

 

Geraamde opbrengsten rioolrecht (prijspeil 2003):

 

                                2003                 2004                    2005                 2006                 2007

Aansluitrecht

   € 4.484.781,-

   € 4.574.477,-

   € 4.665.966,-

   € 4.759286,-

   € 4.806.879,-

Kohier

   € 4.564.663,-

   € 4.655.956,-

   € 4.749.075,-

   € 4.844.057,-

   € 4.892.497,-

Vermindering

 - €     22.826,-

 - €     23.279,-

 - €     23.745,-

 - €      24.220,-

 - €     24.462,-

Oninbaar

 - €     57.058,-

 - €     58.199,-

 - €     59.363,-

 - €     60.550,-

 - €     61.156,-

Afvoerrecht

   € 1.385.587,-

   € 1.385.587,-

   € 1.385.587,-

   € 1.385.587,-

   € 1.385.587,-

Kleine afvoeren

   € 1.359.728,-

   € 1.359.728,-

   € 1.359.728,-

   € 1.359.728,-

   € 1.359.728,-

Kwijtschelding

 - €   101.980,-

 - €   101.980,-

 - €   101.980,-

 - €   101.980,-

 - €   101.980,-

Grote afvoeren

      165.982,-

      165.982,-

      165.982,-

      165.982,-

      165.982,-

Vermindering

 - €     19.071,-

 - €     19.071,-

 - €     19.071,-

 - €     19.071,-

 - €     19.071,-

Oninbaar

 - €     19.071,-

 - €     19.071,-

 - €     19.071,-

 - €     19.071,-

 - €     19.071,-

 

 

 

 

 

 

 

Risico’s

Er zijn drie risico’s te benoemen in deze risicoparagraaf. Het eerste risico betreft de bezwaarschriftprocedure die loopt ten aanzien van de aanslagen van voor 2001 (invoering nieuwe verordening rioolrechten) van een aantal grote lozers (o.a.TU-Delft). Mochten de grote lozers onverhoopt van de bestuursrechter gelijk krijgen, dan volgt er een eenmalige inkomstenderving van in totaal ca. € 0,7 miljoen. 

Hiernaast ligt er het verzoek van het Hoogheemraadschap van Delfland om € 1,7 miljoen bij te dragen aan het nieuwe transportsysteem voor het afvalwater naar de nieuw te bouwen AWZI Harnaschpolder. Delft heeft deze claim tezamen met de overige gemeenten in Regio  Haaglanden gemotiveerd afgewezen. De toekomst zal moeten uitwijzen waar de kosten uiteindelijk thuishoren.

Als laatste valt te noemen dat de Gelatinefabriek aan de Rotterdamseweg haar activiteiten waarschijnlijk gaat beëindigen. Dit geeft op termijn een minderopbrengst van ca. € 67.000,- per jaar. Wanneer dit het geval is, is nog niet bekend.

 

Benchmark rioleringszorg

Om een beter beeld te krijgen van de doelmatigheid van het rioolbeheer en een vergelijk met andere gemeenten te maken heeft gemeente Delft zich aangemeld voor de tweede pilot benchmark rioleringszorg bij Stichting Rioned. De overeenkomsten met de deelnemers worden in juli 2002 gesloten en het eindrapport zal dan in maart 2003 gereed zijn. De resultaten van de benchmark rioleringszorg zullen worden verwerkt in de actualisatie GRP 2004 en meerjarenbegroting riolering 2004.

 

8 - Conclusie en besluit

 

Conclusie

Wil de gemeente Delft voldoen aan haar wettelijke verplichtingen, dan moet er in de periode tot 2008 nog voor een bedrag van ca. € 7,4 miljoen worden geïnvesteerd in de riolering (basisinspanning en riolering buitengebied). De werken worden gefaseerd uitgevoerd en de kosten worden over meerdere jaren afgeschreven en ten laste gebracht van het aansluitrecht. Het aansluitrecht zal hierdoor van 2003 tot 2007 per jaar met 2% en in 2007 mat 1% bovenop de jaarlijkse inflatie stijgen.

 

De jaarlijkse kosten voor het grondwaterbeheer en oppervlaktewaterbeheer ad € 262.000,- worden overgeheveld van begrotingspost 722.0 Rioleringen naar begrotingspost 221.1 Havens/grachten/waterwegen.

 

De begrotingspost 722.0 rioleringen wordt zo ingericht dat er een heldere scheiding ontstaat tussen de vaste en variabele kosten. In 2003 zal het afvoerrecht harder stijgen dan het aansluitrecht om voor de variabele kosten kostendekkend te worden. Daarna zal het aansluitrecht harder stijgen ten gevolge van de investeringen.

 

De nieuwe inzichten brengen mee, dat de opbrengsten uit het rioolrecht minder optimistisch worden geraamd ten gevolge van oninbare aanslagen, vermindering en kwijtschelding.

 


Voorstel

Voorgesteld wordt:

  1. kennis te nemen van de nota actualisatie Gemeentelijk Rioleringsplan en de meerjarenraming riolering;
  2. de basisinspanning per maatregel, nadat ze exact bekend zijn, te financieren door middel van kredieten, waarbij de afschrijvingen ten laste van het aansluitrecht komen;
  3. voor de riolering in het buitengebied uit te gaan van het in deze nota geschetste minimum scenario en dit te financieren door middel van kredieten, waarbij de afschrijvingen ten laste van het aansluitrecht komen;
  4. een algemeen voorbereidingskrediet GRP van € 500.000,- beschikbaar te stellen, waarbij de afschrijvingen ten laste van het aansluitrecht komen;
  5. de begrotingspost 722.0 Rioleringen opnieuw in te richten, waarbij de jaarlijkse kosten en kapitaallasten voor grondwater en oppervlaktewater ad € 262.000,- worden ondergebracht bij begrotingspost  221.1 Havens/grachten/waterwegen, en de dekking te laten lopen via de algemene middelen;
  6. de vermindering, de kwijtschelding en het oninbaar rioolrecht onder begrotingspost 722.2 Rioolrechten te verantwoorden;
  7. de “Voorziening Hoogheemraadschap” samen te voegen met de “egalisatiereserve rioleringen”;
  8. in 2003 en 2004 binnen de bestaande budgetten € 483.083 in te verdienen waardoor de egalisatiereserve rioleringen in 2005 weer positief is;
  9. kennis te nemen van de stijgingspercentages en de daarbij behorende hoogtes van de rioolrechten, prijspeil 2003, exclusief de indexeringen van lonen, materialen en leveranties, en deze percentages te betrekken bij de opstelling van de jaarlijkse belastingplannen;
  10. de financiële uitwerking van bovenstaande punten plaats te laten vinden in de begroting 2003 en verder;
  11. de resultaten van de benchmark rioleringszorg van de Stichting Rioned verwerken in de actualisatie GRP 2004 en meerjarenbegroting riolering 2004.

 

A.J. Rijsdijk

Projectleider rioleringen.