Het project Spoorzone is in de planstudiefase
gekomen: belangrijke bestuurlijke besluiten worden nu voorbereid voor de
daadwerkelijke uitvoering van de aanleg van de spoortunnel en de inrichting van
de Spoor-zone. Deze fase in het project maakt het wenselijk om op hoofdlijnen
vast te leggen op welke manier de participatie van belanghebbenden vorm krijgt
en hoe draagvlak en betrokkenheid bij de besluitvorming tot stand komt. Deze
notitie gaat in op participatie van direct belanghebbenden en met name op rol
en werkwijze van het Platform Spoor.
Door
de aanleg van de spoortunnel en de ontwikkeling en inrichting van de Spoorzone
verandert de directe woon- en leefomgeving van bewoners, eigenaren, winkeliers
en andere belanghebbenden in en rond het gebied. Voor sommigen is de
verandering ingrijpend, omdat hun panden worden verworven en gesloopt, en ze
dus moeten verhuizen. Voor andere bewoners, zoals langs het spoorviaduct,
verandert er veel ten goede, maar is er ook enkele jaren sprake van overlast.
Al
deze verschillende groepen moeten worden betrokken bij de voor-bereiding en
planontwikkeling van een dergelijk omvangrijk project. Per onderwerp zal de
gemeente over concrete veranderingen overleggen met bewoners en andere
belanghebbenden. De ervaring in de stadsvernieuwing heeft geleerd dat het
effectief is – zowel voor bewoners als voor de gemeente – dat belanghebbenden
zich organiseren en een vertegenwoordiging samenstellen die met de gemeente in
overleg treedt. Doorgaans zijn het de bewonersorganisaties en verenigingen van
eigenaren die een bestuur samenstellen. In de komende tijd wordt uitgewerkt
welke dit voor de Spoorzone zijn. De gemeente nodigt vervolgens de diverse
bewoners-organisaties en belangengroeperingen uit om te participeren in
onderdelen van het planproces.
Na
verloop van tijd, als het plan wordt uitgewerkt in formele procedures –
zoals
een bestemmingsplan, onteigeningen en een milieueffectrapportage – gaat de
participatie over in een vorm van formele inspraak.
Als
het gaat om participatie zijn voor de Spoorzone de volgende groepen te
onderscheiden:
Direct
belanghebbenden
1.
Eigenaars/bewoners/gebruikers van te slopen panden en objecten:
a.
Van Leeuwenhoeksingel/Stationsplein
b.
Houttuinen
c.
Coenderstraat (benzinestation)
d.
Bacinol
e.
DSM/Gist
Direct
overleg is noodzakelijk om de gang van zaken te bespoedigen en om langdurige
juridische procedures zo veel mogelijk te vermijden. In het geval 1a. loopt dit
al geruime tijd (bewonersoverleg met de belangenvereniging Van Leeuwenhoek).
1b.
is actueel geworden met de hernieuwde verwervingsactiviteiten. Het gaat hier
met name om ondernemers en een enkel woonhuis.
Voor
1c.is al direct overleg geweest met de eigenaar/franchisehouder.
1d.
is nieuw en zal in een later stadium van belang zijn.
Voor
wat betreft 1e: er is regelmatig bilateraal overleg om te zorgen dat alle
informatie over en weer tijdig beschikbaar is en beide belangen goed worden
gediend tegen de laagste kosten.
2.
Bewoners, ondernemers en andere gebruikers van panden direct rond de
Spoorzone (in verband met bouwoverlast: geluid, stof, schade, versperringen en
parkeren):
a.
Bewoners/gebruikers Parallelweg, Coenderstraat, Spoorsingel,
Phoenixstraat, Westvest.
b.
Bewoners oostelijk deel Westerkwartier, Olofsbuurt, Hof van Delft en
Agnetapark.
c.
Bewoners westelijk deel binnenstad.
d.
Bewoners/gebruikers Delftzicht.
e.
Bewoners/gebruikers Voorhof-noordoost.
Gezien
de aard van de overlast en betrokkenheid is overleg op z’n plaats. Het gaat
niet alleen om immateriële problemen (geluidsoverlast van de bouw) maar ook
mogelijke materiële schade: inkomstenderving, bouw-schade, extra
(exploitatie)kosten. Naast overleg om te komen tot minimalisatie van de
overlast (voorstellen voor bouwfasering en wellicht -methodieken) is het
opstellen van een compensatieregeling, inclusief een passend reglement, van
belang. Ook dit zal onderwerp van overleg zijn. Omdat niet alle genoemde
bewoners/gebruikers even zwaar in hun belang worden geschaad is een
differentiatie in compensatieregelingen en overlegintensiteit op z’n plaats.
Het
overleg is te structureren langs lijnen van geografische indeling (omdat de
mate van beïnvloeding en eventuele schade zal verschillen) of langs lijnen van
type betrokkenen (omdat de aard van beïnvloeding en eventuele schade zal
verschillen).
3.
Exploitanten OV door/langs binnenstad (in verband met versperringen,
omleidingen, bereikbaarheid haltes):
a.
NS
b.
HTM
c.
Connexxion
De
reizigers kunnen worden vertegenwoordigd door een belangen-vereniging als
Rover.
1.
Bewoners van Delft
2.
Ondernemers in Delft (in het bijzonder die in het westelijk deel van de
binnenstad)
3.
Treinreizigers/bezoekers aan instellingen in Delft
4.
Toeristen
Deze
groepen moeten geïnformeerd worden over wat er te gebeuren staat. Een helder
gecommuniceerde planning met inschatting van gevolgen is belangrijk.
In
1999 heeft de gemeente het Platform Spoor in het leven geroepen: een groep
vertegenwoordigers van organisaties van bewoners en ondernemers in en rond de
Spoorzone. Doel van de bijeenkomsten van het platform is om belanghebbenden te
informeren over de voortgang van het project. Boven-dien fungeert het platform
als klankbord om standpunten te toetsen. Het Platform Spoor is zo een
instrument om draagvlak te krijgen en te houden, niet zozeer voor specifieke
deelaspecten, maar meer voor de algehele ontwikkelingsrichting.
Met
het ondertekenen van de procesovereenkomst, in februari van dit jaar, is het
spoorproject in een nieuwe fase gekomen. Daarmee is ook het moment aangebroken
om de rol en de samenstelling van het Platform Spoor opnieuw vast te stellen,
zodat verwachtingen voor iedereen helder zijn.
Het
platform is géén besluitvormingsorgaan; deze rol ligt voor de gemeente-lijke
verantwoordelijkheden wettelijk vast (gemeenteraad, college van B en W). Wel
kunnen de deelnemers van het platform belangrijke onderwerpen bespreken en een
standpunt of mening formuleren. Het is van belang deze standpunten en meningen
te kennen vóór de formele weg van besluitvorming wordt bewandeld. De
raadscommissie Duurzaamheid moet daarom kunnen beschikken over het verslag van
de bespreking in het platform, voor elk relevant beslismoment over de
ontwikkeling van de Spoorzone.
De
belangrijke onderwerpen betreffen niet alleen zaken in de fase van
planvoorbereiding, maar ook zaken in de fase van de planuitvoering. Zeker
gezien de lange periode van bouwen en het uitstellen van het vervaardigen van
definitieve ontwerpen tot na het oprichten/instellen van een publiek-private
samenwerking is meepraten voor een lange periode relevant. Dit laatste
veronderstelt dat de inbreng van de gemeente aan de ‘voordeur’ in het
ontwerpproces groot blijft.
Het
platform bestaat uit vertegenwoordigers van relevante organisaties
–belangenbehartigers en bewonersgroepen – die een bijdrage kunnen leveren aan
de visie op het ontwikkelen van de Spoorzone. Ze worden benaderd en gevraagd
zich door 1 of 2 personen te laten vertegenwoordigen in het Platform Spoor. Een
organisatie kan zelf besluiten de eigen vertegenwoordiger te vervangen door een
andere deelnemer. Doel is te komen tot een evenwichtige vertegenwoordiging en
een werkbare omvang van 15 - 25 deelnemers.
Voorstel
is om de volgende organisaties uit te nodigen (de met * gemerkte deelnemers
zijn tot heden nog niet vertegenwoordigd in het platform):
Bewoners:
·
Bewonersorganisatie Spoorsingel Delft (BOS/D)
·
Vereniging van Eigenaren Westvest II
·
Belangenvereniging Van Leeuwenhoek
·
Bewonersgroep “Van Marken”
·
Belangenvereniging Olofsbuurt/Westerkwartier
·
Bewonersvereniging Delftzicht
·
Stichting Bewonersbelangen Delftwonen
·
Buurt- of bewonersorganisatie binnenstad*
·
Kamer van Koophandel
·
Ondernemers Federatie Delft
·
Winkeliersverenigingen binnenstad*
·
Rover Delft
·
Studentenorganisatie (VERA)
·
Delfia Batavorum*
·
TU Delft (College van Bestuur, faculteit Bouwkunde)*
·
Milieuorganisatie*
·
Woningcorporaties*
Wellicht
hebben ook andere organisaties belangstelling om deel uit te maken van het
Platform Spoor. Zij krijgen de mogelijkheid dit te melden na een oproep in de
Stadskrant. Het college van B&W bepaalt vervolgens of belangstellenden
kunnen deelnemen op basis van de volgende criteria:
·
een organisatie mag zich niet laten vertegenwoordigen door iemand die
actief betrokken is bij een organisatie die al deelneemt aan het platform;
·
een deelnemer mag niet actief betrokken zijn bij de lokale politieke
besluitvorming;
·
een organisatie heeft een directe betrokkenheid bij de Spoorzone.
De
selectie wordt ter kennisname toegezonden aan de raadscommissie Duurzaamheid,
voorzien van een korte motivatie.
De
interne stuurgroep spoor bepaalt de agenda en de planning van het Platform
Spoor. De bijeenkomsten worden zo gepland dat het platform kan worden
geraadpleegd over te nemen belangrijke besluiten voorafgaand aan besluitvorming
door het college van B&W, de raadscommissie, de gemeenteraad of de
Stuurgroep Spoorzone Delft met de andere participerende publieke partijen. Een
consequentie is dat bepaalde informatie eerder bekend is bij het Platform Spoor
dan bij de gemeenteraad.
Nu
duidelijkheid bestaat over het werk- en besluitvormingsproces voor het komende
jaar zijn de onderwerpen en de momenten goed aan te geven. De deelnemers van
het platform krijgen vooraf de benodigde informatie toegestuurd. Deze gegevens
– met uitzondering van vertrouwelijke gegevens – worden tijdig ter beschikking
gesteld aan de leden van het platform, zodat zij zich een mening kunnen vormen
en eventueel de achterban kunnen raadplegen. Als stelregel geldt dat de
informatie twee weken voor elke bijeenkomst beschikbaar is.
Van
elke bijeenkomst wordt een verslag gemaakt. Dit wordt gestuurd naar de leden
van het platform, naar raadsleden en wordt geplaatst op het internet. De
gemeente is niet verantwoordelijk voor eventuele terugkoppeling door leden van
het platform naar hun achterbannen.
Het
Platform Spoor staat onder voorzitterschap van de wethouder Duurzaamheid. Op
deze manier bestaat een directe relatie met het lokale en bovenlokale
bestuurlijke besluitvormingsproces, omdat de wethouder deelneemt aan de
beraadslagingen binnen het college en de vergaderingen van de Stuurgroep
Spoorzone Delft voorzit.
Het
secretariaat ligt bij de directie Programma’s en Projecten. De bijeenkomsten
van het platform zijn openbaar. Leden van de raadscommissie Duurzaamheid
ontvangen een uitnodiging en de stukken, en kunnen de bijeenkomsten bijwonen
als toehoorder.
De
onderwerpen voor de komende maanden zijn:
·
Oktober/november: Platform Spoor met het bespreken van de globale
ontwerpen van de gekozen voorkeursvarianten, en vooral de hierdoor mogelijke
stedelijke ontwikkeling en stedenbouwkundige invulling.
·
November: Besluitvorming door Stuurgroep Spoorzone Delft.
·
Begin januari 2003: Platform Spoor met het bespreken van de concept Nota
van uitgangspunten Spoorzone Delft.
·
Eind januari 2003: Besluitvorming door Stuurgroep Spoorzone Delft.
Voorstellen
·
Akkoord te gaan met het betrekken van bewoners- en belangengroepen
conform de beschreven hoofdlijnen.
·
Akkoord te gaan met de samenstelling en werkwijze van het Platform Spoor
conform het voorstel.
·
Genoemde organisaties uit te nodigen om deel te nemen aan het platform.