Nota

 

Datum

2-09-2002

Ons Kenmerk

     

Opsteller

Barry Raymakers

Bijlagen

0        

Onderwerp

Participatie van belanghebbenden in project Spoorzone

 

 


Het project Spoorzone is in de planstudiefase gekomen: belangrijke bestuurlijke besluiten worden nu voorbereid voor de daadwerkelijke uitvoering van de aanleg van de spoortunnel en de inrichting van de Spoor-zone. Deze fase in het project maakt het wenselijk om op hoofdlijnen vast te leggen op welke manier de participatie van belanghebbenden vorm krijgt en hoe draagvlak en betrokkenheid bij de besluitvorming tot stand komt. Deze notitie gaat in op participatie van direct belanghebbenden en met name op rol en werkwijze van het Platform Spoor.

 

Participatie

 

Door de aanleg van de spoortunnel en de ontwikkeling en inrichting van de Spoorzone verandert de directe woon- en leefomgeving van bewoners, eigenaren, winkeliers en andere belanghebbenden in en rond het gebied. Voor sommigen is de verandering ingrijpend, omdat hun panden worden verworven en gesloopt, en ze dus moeten verhuizen. Voor andere bewoners, zoals langs het spoorviaduct, verandert er veel ten goede, maar is er ook enkele jaren sprake van overlast.

 

Al deze verschillende groepen moeten worden betrokken bij de voor-bereiding en planontwikkeling van een dergelijk omvangrijk project. Per onderwerp zal de gemeente over concrete veranderingen overleggen met bewoners en andere belanghebbenden. De ervaring in de stadsvernieuwing heeft geleerd dat het effectief is – zowel voor bewoners als voor de gemeente – dat belanghebbenden zich organiseren en een vertegenwoordiging samenstellen die met de gemeente in overleg treedt. Doorgaans zijn het de bewonersorganisaties en verenigingen van eigenaren die een bestuur samenstellen. In de komende tijd wordt uitgewerkt welke dit voor de Spoorzone zijn. De gemeente nodigt vervolgens de diverse bewoners-organisaties en belangengroeperingen uit om te participeren in onderdelen van het planproces.

 

Na verloop van tijd, als het plan wordt uitgewerkt in formele procedures –

zoals een bestemmingsplan, onteigeningen en een milieueffectrapportage – gaat de participatie over in een vorm van formele inspraak.


Als het gaat om participatie zijn voor de Spoorzone de volgende groepen te onderscheiden:

 

Direct belanghebbenden

 

1.       Eigenaars/bewoners/gebruikers van te slopen panden en objecten:

a.       Van Leeuwenhoeksingel/Stationsplein

b.       Houttuinen

c.       Coenderstraat (benzinestation)

d.       Bacinol

e.       DSM/Gist

 

Direct overleg is noodzakelijk om de gang van zaken te bespoedigen en om langdurige juridische procedures zo veel mogelijk te vermijden. In het geval 1a. loopt dit al geruime tijd (bewonersoverleg met de belangenvereniging Van Leeuwenhoek).

1b. is actueel geworden met de hernieuwde verwervingsactiviteiten. Het gaat hier met name om ondernemers en een enkel woonhuis.

Voor 1c.is al direct overleg geweest met de eigenaar/franchisehouder.

1d. is nieuw en zal in een later stadium van belang zijn.

Voor wat betreft 1e: er is regelmatig bilateraal overleg om te zorgen dat alle informatie over en weer tijdig beschikbaar is en beide belangen goed worden gediend tegen de laagste kosten.

 

2.       Bewoners, ondernemers en andere gebruikers van panden direct rond de Spoorzone (in verband met bouwoverlast: geluid, stof, schade, versperringen en parkeren):

a.      Bewoners/gebruikers Parallelweg, Coenderstraat, Spoorsingel, Phoenixstraat, Westvest.

b.      Bewoners oostelijk deel Westerkwartier, Olofsbuurt, Hof van Delft en Agnetapark.

c.      Bewoners westelijk deel binnenstad.

d.      Bewoners/gebruikers Delftzicht.

e.      Bewoners/gebruikers Voorhof-noordoost.

 

Gezien de aard van de overlast en betrokkenheid is overleg op z’n plaats. Het gaat niet alleen om immateriële problemen (geluidsoverlast van de bouw) maar ook mogelijke materiële schade: inkomstenderving, bouw-schade, extra (exploitatie)kosten. Naast overleg om te komen tot minimalisatie van de overlast (voorstellen voor bouwfasering en wellicht -methodieken) is het opstellen van een compensatieregeling, inclusief een passend reglement, van belang. Ook dit zal onderwerp van overleg zijn. Omdat niet alle genoemde bewoners/gebruikers even zwaar in hun belang worden geschaad is een differentiatie in compensatieregelingen en overlegintensiteit op z’n plaats.

Het overleg is te structureren langs lijnen van geografische indeling (omdat de mate van beïnvloeding en eventuele schade zal verschillen) of langs lijnen van type betrokkenen (omdat de aard van beïnvloeding en eventuele schade zal verschillen).


3.       Exploitanten OV door/langs binnenstad (in verband met versperringen, omleidingen, bereikbaarheid haltes):

a.      NS

b.      HTM

c.      Connexxion

 

De reizigers kunnen worden vertegenwoordigd door een belangen-vereniging als Rover.

 

Indirect belanghebbenden

 

1.       Bewoners van Delft

2.       Ondernemers in Delft (in het bijzonder die in het westelijk deel van de binnenstad)

3.       Treinreizigers/bezoekers aan instellingen in Delft

4.       Toeristen

 

Deze groepen moeten geïnformeerd worden over wat er te gebeuren staat. Een helder gecommuniceerde planning met inschatting van gevolgen is belangrijk.

 

Platform Spoor

 

In 1999 heeft de gemeente het Platform Spoor in het leven geroepen: een groep vertegenwoordigers van organisaties van bewoners en ondernemers in en rond de Spoorzone. Doel van de bijeenkomsten van het platform is om belanghebbenden te informeren over de voortgang van het project. Boven-dien fungeert het platform als klankbord om standpunten te toetsen. Het Platform Spoor is zo een instrument om draagvlak te krijgen en te houden, niet zozeer voor specifieke deelaspecten, maar meer voor de algehele ontwikkelingsrichting.

 

Met het ondertekenen van de procesovereenkomst, in februari van dit jaar, is het spoorproject in een nieuwe fase gekomen. Daarmee is ook het moment aangebroken om de rol en de samenstelling van het Platform Spoor opnieuw vast te stellen, zodat verwachtingen voor iedereen helder zijn.

 

Positie

Het platform is géén besluitvormingsorgaan; deze rol ligt voor de gemeente-lijke verantwoordelijkheden wettelijk vast (gemeenteraad, college van B en W). Wel kunnen de deelnemers van het platform belangrijke onderwerpen bespreken en een standpunt of mening formuleren. Het is van belang deze standpunten en meningen te kennen vóór de formele weg van besluitvorming wordt bewandeld. De raadscommissie Duurzaamheid moet daarom kunnen beschikken over het verslag van de bespreking in het platform, voor elk relevant beslismoment over de ontwikkeling van de Spoorzone.

 

De belangrijke onderwerpen betreffen niet alleen zaken in de fase van planvoorbereiding, maar ook zaken in de fase van de planuitvoering. Zeker gezien de lange periode van bouwen en het uitstellen van het vervaardigen van definitieve ontwerpen tot na het oprichten/instellen van een publiek-private samenwerking is meepraten voor een lange periode relevant. Dit laatste veronderstelt dat de inbreng van de gemeente aan de ‘voordeur’ in het ontwerpproces groot blijft.

 

Samenstelling

Het platform bestaat uit vertegenwoordigers van relevante organisaties –belangenbehartigers en bewonersgroepen – die een bijdrage kunnen leveren aan de visie op het ontwikkelen van de Spoorzone. Ze worden benaderd en gevraagd zich door 1 of 2 personen te laten vertegenwoordigen in het Platform Spoor. Een organisatie kan zelf besluiten de eigen vertegenwoordiger te vervangen door een andere deelnemer. Doel is te komen tot een evenwichtige vertegenwoordiging en een werkbare omvang van 15 - 25 deelnemers.

 

Voorstel is om de volgende organisaties uit te nodigen (de met * gemerkte deelnemers zijn tot heden nog niet vertegenwoordigd in het platform):

 

Bewoners:

·         Bewonersorganisatie Spoorsingel Delft (BOS/D)

·         Vereniging van Eigenaren Westvest II

·         Belangenvereniging Van Leeuwenhoek

·         Bewonersgroep “Van Marken”

·         Belangenvereniging Olofsbuurt/Westerkwartier

·         Bewonersvereniging Delftzicht

·         Stichting Bewonersbelangen Delftwonen

·         Buurt- of bewonersorganisatie binnenstad*                                            

 

Ondernemers

·         Kamer van Koophandel

·         Ondernemers Federatie Delft

·         Winkeliersverenigingen binnenstad*

 

Opiniemakers

·         Rover Delft

·         Studentenorganisatie (VERA)

·         Delfia Batavorum*

·         TU Delft (College van Bestuur, faculteit Bouwkunde)*

·         Milieuorganisatie*

·         Woningcorporaties*

 

Wellicht hebben ook andere organisaties belangstelling om deel uit te maken van het Platform Spoor. Zij krijgen de mogelijkheid dit te melden na een oproep in de Stadskrant. Het college van B&W bepaalt vervolgens of belangstellenden kunnen deelnemen op basis van de volgende criteria:

·         een organisatie mag zich niet laten vertegenwoordigen door iemand die actief betrokken is bij een organisatie die al deelneemt aan het platform;

·         een deelnemer mag niet actief betrokken zijn bij de lokale politieke besluitvorming;

·         een organisatie heeft een directe betrokkenheid bij de Spoorzone.

De selectie wordt ter kennisname toegezonden aan de raadscommissie Duurzaamheid, voorzien van een korte motivatie.

 

Werkwijze

De interne stuurgroep spoor bepaalt de agenda en de planning van het Platform Spoor. De bijeenkomsten worden zo gepland dat het platform kan worden geraadpleegd over te nemen belangrijke besluiten voorafgaand aan besluitvorming door het college van B&W, de raadscommissie, de gemeenteraad of de Stuurgroep Spoorzone Delft met de andere participerende publieke partijen. Een consequentie is dat bepaalde informatie eerder bekend is bij het Platform Spoor dan bij de gemeenteraad.

 

Nu duidelijkheid bestaat over het werk- en besluitvormingsproces voor het komende jaar zijn de onderwerpen en de momenten goed aan te geven. De deelnemers van het platform krijgen vooraf de benodigde informatie toegestuurd. Deze gegevens – met uitzondering van vertrouwelijke gegevens – worden tijdig ter beschikking gesteld aan de leden van het platform, zodat zij zich een mening kunnen vormen en eventueel de achterban kunnen raadplegen. Als stelregel geldt dat de informatie twee weken voor elke bijeenkomst beschikbaar is.

 

Van elke bijeenkomst wordt een verslag gemaakt. Dit wordt gestuurd naar de leden van het platform, naar raadsleden en wordt geplaatst op het internet. De gemeente is niet verantwoordelijk voor eventuele terugkoppeling door leden van het platform naar hun achterbannen.

 

Het Platform Spoor staat onder voorzitterschap van de wethouder Duurzaamheid. Op deze manier bestaat een directe relatie met het lokale en bovenlokale bestuurlijke besluitvormingsproces, omdat de wethouder deelneemt aan de beraadslagingen binnen het college en de vergaderingen van de Stuurgroep Spoorzone Delft voorzit.

 

Het secretariaat ligt bij de directie Programma’s en Projecten. De bijeenkomsten van het platform zijn openbaar. Leden van de raadscommissie Duurzaamheid ontvangen een uitnodiging en de stukken, en kunnen de bijeenkomsten bijwonen als toehoorder.

 

Planning

De onderwerpen voor de komende maanden zijn:

·         Oktober/november: Platform Spoor met het bespreken van de globale ontwerpen van de gekozen voorkeursvarianten, en vooral de hierdoor mogelijke stedelijke ontwikkeling en stedenbouwkundige invulling.

·         November: Besluitvorming door Stuurgroep Spoorzone Delft.

·         Begin januari 2003: Platform Spoor met het bespreken van de concept Nota van uitgangspunten Spoorzone Delft.

·         Eind januari 2003: Besluitvorming door Stuurgroep Spoorzone Delft.

 


Voorstellen

 

·         Akkoord te gaan met het betrekken van bewoners- en belangengroepen conform de beschreven hoofdlijnen.

·         Akkoord te gaan met de samenstelling en werkwijze van het Platform Spoor conform het voorstel.

·         Genoemde organisaties uit te nodigen om deel te nemen aan het platform.