Onderwerp
EVALUATIE ONDERZOEKEN WESTSCHIL
Bij het invoeren van het
vergunningparkeren in de Westschil in oktober 2001 is afgesproken dat het
regime bij wijze van proef wordt ingevoerd en dat het effect van het
parkeerbeleid in Olofsbuurt en Westerkwartier binnen een jaar zal worden
geëvalueerd. Dat betekent dat er in oktober 2002 uitsluitsel moet zijn over het
al dan niet voortzetten van het regime.
In het proefjaar zijn drie
onderzoeken uitgevoerd, die tezamen een goed beeld geven van de effecten van
het parkeersysteem. Op basis van de verkregen gegevens zal door het vakteam
Mobiliteit samen met de Belangen Vereniging Olofsbuurt-Westerkwartier (BVOW)
een evaluatiedocument worden opgesteld. In dit document komen de conclusies te
staan over de ervaringen en de effecten en zal een aanbeveling worden gedaan
over al dan niet invoeren en de condities waaronder.
Dit gezamenlijk met de BVOW
op te stellen rapport zal naar verwachting medio december 2002 aan u kunnen
worden voorgelegd.
Ten behoeve van de evaluatie zijn drie onderzoeken uitgevoerd:
1.
Telefonische enquête over de ervaringen van de bewoners in de wijk,
uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het vakteam Onderzoek en Statistiek
van de gemeente. In september 2001
(voor invoering van het regime) is een nulmeting gehouden en in april 2002 een
één-meting.
2.
Bewonersenquête over de ervaringen van de bewoners in de wijk,
uitgevoerd door de belangenvereniging BVOW (mei 2002).
3.
Meting van de fysieke parkeersituatie op straat door het extern bureau
Grontmij (maart 2002), de datum maart 2002 is gekozen om vergelijking met de
meting van maart 2000 mogelijk te maken.
Deze drie onderzoeken zijn
als bijlage bij deze nota gevoegd.
In januari 2002 zijn
tijdens een overleg tussen de Gemeente en de BVOW de volgende afspraken over
een (concept)plan van aanpak gemaakt:
Ø Verrichten veldwerk en
uitvoering van drie onderzoeken
Ø Eerste beoordeling van de
drie concepten
Ø Opstellen van definitieve
rapportages
Ø Afstemming tussen de
deelonderzoeken
Ø Opstellen van een
definitieve rapportage plus bevindingen
Het eindresultaat van de
evaluatie wordt in een gemeenschappelijk document voorgelegd aan de politiek. De raad neemt het uiteindelijke
besluit onder zijn eigen verantwoordelijkheid omtrent het vervolgtraject.
Ø Waar mogelijk veranderingen
aanbrengen in communiceren naar buurt
Ø de proef verlengen
Ø de problemen in de avond en
nacht oplossen
Ø de bloktijden veranderen
Ø een tweede bezoekerspas
voor bewoners invoeren
Ø het quotum uitgegeven
vergunningen aanpassen
Ø een rem op het uitgeven van
vergunningen
Ø het aanpassen van
stoepparkeren
Ø meer handhaving
Ø het krijgen van inzicht in
controleroutes
Ø wat gebeurt er met de
tarieven voor de vergunning en het parkeren
Ø vaststellen of de proef
wordt verlengd
Ø niet de grenzen van het
gebied oprekken
Ø hoe nu omgaan met de
mixplaatsen?
Ø goed realiseren wat er
gebeurt als je de vergunning wilt afschaffen. De vergunning is niet bedoeld om
iets op te lossen. Het is bedoeld om iets te voorkomen.
Ø wijst erop dat er
behoorlijke consensus is over de resultaten.
Overigens zij opgemerkt dat
de resultaten genoemd in het rapport van de BVOW de weergave is van de
standpunten die door de BVOW worden verwoord namens de bewoners in de
Westschil.
Voor zover noodzakelijk
zijn de rapporten n.a.v. de bespreking aangepast. Vakteam Mobiliteit heeft deze
aangepaste rapporten in respectievelijk juli, augustus en september ontvangen.
Op 20 juni is tevens
afgesproken om de uitkomsten van de evaluaties en de conceptrapportages nog
niet openbaar te maken. De BVOW wenste eerst een overleg met het vakteam
Mobiliteit over de gezamenlijke rapportage, met als onderwerp: “Wat gaan de
BVOW en de Gemeente samen voorstellen: afschaffen vergunningsysteem, definitief
invoeren vergunningsysteem, verlengen van de huidige proef, invoeren van een
aangepast vergunningsysteem.”
De eerder gemaakte afspraak
om op basis van de rapporten een gezamenlijk evaluatiedocument op te stellen is
herbevestigd.
Om feitelijke invoering van
een gewijzigd vergunningsysteem per oktober 2002 te kunnen realiseren had de
raad in juni 2002 hiertoe een besluit moeten nemen. Een dergelijk tijdpad zou
een adequate evaluatie in de weg hebben gestaan. Bovendien wil de BVOW als er
naar aanleiding van de evaluaties wijzigen noodzakelijk zijn deze eerst met de
wijk communiceren. De BVOW heeft
daarom verzocht om gezien de hoeveelheid aspecten en de complexiteit daarvan de
zaken niet te overhaasten.
Intussen is in gezamenlijk
overleg met BVOW en wethouder een voorlopige oplossing gevonden bij de afloop
van de huidige vergunning. Deze oplossing is met de brief van 15 juli jl. aan
de bewoners bekendgemaakt. De brief is reeds in juli aan u ter kennisname
gezonden.
De stand van zaken is nu
aldus:
De activiteiten tot besluit
tot invoering van het vergunningregime en vervolgens voorbereiding van de
daadwerkelijke invoering, laten zich aldus plannen:
6.
Mei 2003: bestuurlijke besluitvorming inzake het al dan niet definitief invoeren
van het vergunningsysteem in de Westschil en de aanpassing van de
desbetreffende regelgeving (parkeerverordening en bijlagen)
7.
Juni 2003 en verder: uitvoering noodzakelijke maatregelen en voorbereiding van de
feitelijke invoering.
8.
Oktober 2003: invoering gerealiseerd.
De 120 toegezegde extra parkeerplaatsen.
In de gesprekken met de
BVOW is ook enige aandacht geschonken aan de problemen betreffende de
realisatie in 2002 en 2003 van de indertijd toegezegde 120 extra
parkeerplekken. Uit een indertijd opgesteld suggestieboek met potentiële
mogelijkheden voor extra plekken zijn de 120 plekken die goed aanlegbaar zouden
zijn en de leefomgeving het minst zouden belasten uitgeselecteerd en in twee
clusters van 60 plekken verdeeld. Het cluster voor 2002 is met de bewoners die
in de omgeving van de nieuwe plekken woonachtig zijn besproken. Tot nu toe zijn
40 van de 60 voorgestelde plekken door buurtbewoners afgewezen. Dit maakt het
feitelijk realiseren van de toegezegde 120 plaatsen lastig of bijna onmogelijk.
Op het moment van het daadwerkelijk concreet worden van de voorstellen in een
straat blijkt dat de voorkeur voor de huidige inrichting erg groot is. De
feitelijke ruimte voor realisatie van extra parkeerplekken is in de Olofsbuurt
- Westerkwartier niet groot. Dit kan betekenen dat strak vasthouden aan de
toezegging betekent dat uiteindelijk parkeerplaatsen weliswaar voor de buurt,
maar tegen de zin van de buurt worden aangelegd, dan wel dat realisatie voor e
genoemde datum ten koste gaat van de zorgvuldigheid jegens de buurt. Dit is
tegen de geest waarin de toezegging gedaan is en is derhalve niet de bedoeling.
Uiteraard blijft de toezegging als inspanningsverplichting onverkort staan. De
gemeente blijft streven naar realisatie van de 120 plekken voor einde 2003 en
zal onverkort doorgaan met zoeken van parkeermogelijkheden en overleg voeren
over de haalbaarheid.
In het rapport van de BVOW
is een bijlage met ‘grijze plekken’ opgenomen. In deze bijlage staan door
bewoners aangedragen suggesties waar mogelijk extra parkeerplaatsen
gerealiseerd kunnen worden. Vakteam Mobiliteit zal iedere suggestie beoordelen
op technische en verkeerskundige haalbaarheid. Daarnaast is reeds een wandeling
met de belangenvereniging, wethouder en betrokken ambtenaren afgesproken om de
locaties voor extra parkeerplaatsen samen te beoordelen.
Daarnaast zijn de
onderhandelingen met de NS over gebruik van het terrein bij de Laan van
Vollering in vergevorderd stadium. Gebruik van dit terrein door
vergunninghouders in de Westschil biedt oplossing van capaciteitsproblemen in
het Westerkwartier.
In het eerder genoemde
gesprek op korte termijn kan gesproken worden over een beperkte aanpassing van
de condities waaronder de proef wordt voortgezet.
Niet om vooruit te lopen op
de conclusies in het later gezamenlijk op te stellen evaluatiedocument, doch om
enkele zaken waarop verbetering naar oordeel van zowel BVOW als gemeente thans
noodzakelijk en eenvoudig realiseerbaar is, reeds door te voeren.
Uit de drie rapportages
blijkt in ieder geval dat de handhaving niet te volle het beoogde resultaat
heeft en dat de bloktijden niet volledig overeenkomen met de momenten waarop de
parkeerdruk het grootst is: avonden, koopavond en zaterdag.
Sector TOR is, kennis
genomen hebbend van de resultaten
recent gestart om de handhavingstrategie op basis van deze uitkomsten te
wijzigen. Wij willen BVOW voorstellen
hiermee in te stemmen. Doordat sector Toezicht Openbare Ruimte qua personele
bezetting op de vereiste sterkte komt, is wijziging van strategie ook pas
recent mogelijk.
Tevens willen we samen met
de BVOW genuanceerd naar de bloktijden kijken en die bloktijden overeen te
komen, die het meest effect sorteren.
Ons
voorstel is om het ochtendblok van 09.00 uur tot 11.00 uur in te trekken en het
blok in de avonduren te verlengen. Afhankelijk van de mate waarin het avondblok
wordt verlengd; waarbij verlenging voor een beperkt aantal dagen in de week
eveneens mogelijk is, ontstaat mogelijkheid om ook een blok op zaterdagmiddag
te introduceren. Voorstel is om deze richting samen met de BVOW nader uit te
werken. Gezien de geringe prijs van de huidige vergunning en dientengevolge
beperkte dekking van de kosten is uitbreiding van de totale tijd waarop het
systeem vigeert niet realiseerbaar."
Wij stellen u voor:
1.
Kennis te nemen van de bijgevoegde onderzoeksrapporten en verslag van
het overleg met de BVOW en deze ter kennisname toe te zenden aan de raadscommissie
Duurzaamheid.
2.
In te stemmen met de voorgestelde procedure en planning
3.
Uit te spreken dat de gemeente zich zeer zal inspannen om de 120 extra
parkeerplekken voor einde 2003 gerealiseerd te hebben, voor zover dit gezien de
daadwerkelijke acceptatie bij direct belanghebbenden en de vereiste
zorgvuldigheid mogelijk is.
4.
Thans zal met BVOW het
voorstel tot intrekking van het ochtendblok, de verlenging van het avondblok en
de introductie van een blok op zaterdagmiddag worden besproken. De resultaten
van dit gesprek worden betrokken bij de bespreking van de evaluatie in de
commissie Duurzaamheid.
5.
Na bespreking in de commissie
Duurzaamheid het raadsvoorstel voor aanpassing van de verordening laten
opstellen.
Bijlagen:
1.
Verslag Vergadering 20-06-02
2.
Rapport o.b.v. enquête “Vergunning parkeren West Schil 2002” , augustus
2002, Gemeente Delft, vakteam Onderzoek & Statistiek
3.
Bewonersenquête “Parkeren toen en nu”, uitgevoerd door BVOW
4.
“Parkeeronderzoek Westerkwartier en Olofsbuurt 2000, nameting” ,juli
2002, in opdracht van de gemeente uitgevoerd door de Grontmij
Jan
Keijlewer
Ronald
de Groot
Vakteam
Mobiliteit