Nota

 

Datum

12 september 2002

Ons Kenmerk

02/026622

Opstellers

Jan Keijlewer Ronald de Groot

Bijlagen

5

Onderwerp

EVALUATIE ONDERZOEKEN WESTSCHIL

 


Inleiding

Bij het invoeren van het vergunningparkeren in de Westschil in oktober 2001 is afgesproken dat het regime bij wijze van proef wordt ingevoerd en dat het effect van het parkeerbeleid in Olofsbuurt en Westerkwartier binnen een jaar zal worden geëvalueerd. Dat betekent dat er in oktober 2002 uitsluitsel moet zijn over het al dan niet voortzetten van het regime.

 

In het proefjaar zijn drie onderzoeken uitgevoerd, die tezamen een goed beeld geven van de effecten van het parkeersysteem. Op basis van de verkregen gegevens zal door het vakteam Mobiliteit samen met de Belangen Vereniging Olofsbuurt-Westerkwartier (BVOW) een evaluatiedocument worden opgesteld. In dit document komen de conclusies te staan over de ervaringen en de effecten en zal een aanbeveling worden gedaan over al dan niet invoeren en de condities waaronder.

Dit gezamenlijk met de BVOW op te stellen rapport zal naar verwachting medio december 2002 aan u kunnen worden voorgelegd.

 

Onderzoek en evaluatie

Ten behoeve van de  evaluatie zijn drie onderzoeken uitgevoerd:

1.       Telefonische enquête over de ervaringen van de bewoners in de wijk, uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het vakteam Onderzoek en Statistiek van de gemeente.  In september 2001 (voor invoering van het regime) is een nulmeting gehouden en in april 2002 een één-meting.

2.       Bewonersenquête over de ervaringen van de bewoners in de wijk, uitgevoerd door de belangenvereniging BVOW (mei 2002).

3.       Meting van de fysieke parkeersituatie op straat door het extern bureau Grontmij (maart 2002), de datum maart 2002 is gekozen om vergelijking met de meting van maart 2000 mogelijk te maken.

Deze drie onderzoeken zijn als bijlage bij deze nota gevoegd.

 

In januari 2002 zijn tijdens een overleg tussen de Gemeente en de BVOW de volgende afspraken over een (concept)plan van aanpak gemaakt:

Ø       Verrichten veldwerk en uitvoering van drie onderzoeken

Ø       Eerste beoordeling van de drie concepten

Ø       Opstellen van definitieve rapportages

Ø       Afstemming tussen de deelonderzoeken

Ø       Opstellen van een definitieve rapportage plus bevindingen

 

Het eindresultaat van de evaluatie wordt in een gemeenschappelijk document  voorgelegd aan de politiek. De raad neemt het uiteindelijke besluit onder zijn eigen verantwoordelijkheid omtrent het vervolgtraject.

 

Het overleg van 20 juni 2002

De drie conceptrapporten zijn op 20 juni 2002 met de BVOW en de Grontmij besproken. Voor een volledig beeld van deze bespreking wordt verwezen naar bijgevoegd verslag. Door onze gesprekspartners zijn samengevat de volgende opmerkingen gemaakt.

 

opmerkingen bvow:

Ø       Waar mogelijk veranderingen aanbrengen in communiceren naar buurt

Ø       de proef verlengen

Ø       de problemen in de avond en nacht oplossen

Ø       de bloktijden veranderen

Ø       een tweede bezoekerspas voor bewoners invoeren

Ø       het quotum uitgegeven vergunningen aanpassen

Ø       een rem op het uitgeven van vergunningen

Ø       het aanpassen van stoepparkeren

Ø       meer handhaving

Ø       het krijgen van inzicht in controleroutes

Ø       wat gebeurt er met de tarieven voor de vergunning en het parkeren

Ø       vaststellen of de proef wordt verlengd

 

opmerkingen extern bureau “grontmij”:

Ø       niet de grenzen van het gebied oprekken

Ø       hoe nu omgaan met de mixplaatsen?

Ø       goed realiseren wat er gebeurt als je de vergunning wilt afschaffen. De vergunning is niet bedoeld om iets op te lossen. Het is bedoeld om iets te voorkomen.

Ø       wijst erop dat er behoorlijke consensus is over de resultaten.

 

Overigens zij opgemerkt dat de resultaten genoemd in het rapport van de BVOW de weergave is van de standpunten die door de BVOW worden verwoord namens de bewoners in de Westschil.

 

Voor zover noodzakelijk zijn de rapporten n.a.v. de bespreking aangepast. Vakteam Mobiliteit heeft deze aangepaste rapporten in respectievelijk juli, augustus en september ontvangen.

 

Op 20 juni is tevens afgesproken om de uitkomsten van de evaluaties en de conceptrapportages nog niet openbaar te maken. De BVOW wenste eerst een overleg met het vakteam Mobiliteit over de gezamenlijke rapportage, met als onderwerp: “Wat gaan de BVOW en de Gemeente samen voorstellen: afschaffen vergunningsysteem, definitief invoeren vergunningsysteem, verlengen van de huidige proef, invoeren van een aangepast vergunningsysteem.”

 

De eerder gemaakte afspraak om op basis van de rapporten een gezamenlijk evaluatiedocument op te stellen is herbevestigd.

Vervolg

Om feitelijke invoering van een gewijzigd vergunningsysteem per oktober 2002 te kunnen realiseren had de raad in juni 2002 hiertoe een besluit moeten nemen. Een dergelijk tijdpad zou een adequate evaluatie in de weg hebben gestaan. Bovendien wil de BVOW als er naar aanleiding van de evaluaties wijzigen noodzakelijk zijn deze eerst met de wijk communiceren. De BVOW heeft daarom verzocht om gezien de hoeveelheid aspecten en de complexiteit daarvan de zaken niet te overhaasten.

 

Intussen is in gezamenlijk overleg met BVOW en wethouder een voorlopige oplossing gevonden bij de afloop van de huidige vergunning. Deze oplossing is met de brief van 15 juli jl. aan de bewoners bekendgemaakt. De brief is reeds in juli aan u ter kennisname gezonden.

Stand van zaken nu

De stand van zaken is nu aldus:

Ø       de drie onderzoeken zijn uitgevoerd;

Ø       de rapportages hebben een definitieve status;

Ø       de onderzoeken zijn op elkaar afgestemd op 20 juni 2002; en

Ø       de proef is verlengd tot 1 oktober 2003.

 

Thans moet overleg tussen BVOW en Mobiliteit plaatsvinden waar afspraken gemaakt worden over een gezamenlijk standpunt (één A4) dat vervolgens aan de wethouder zal worden voorgelegd. Hiertoe is inmiddels een afspraak gemaakt. In vervolg hierop moet het evaluatiedocument worden opgesteld, waarna het traject van politiek bestuurlijke besluitvorming kan worden doorlopen.

Planning  vervolgtraject

De activiteiten tot besluit tot invoering van het vergunningregime en vervolgens voorbereiding van de daadwerkelijke invoering, laten zich aldus plannen:

 

1.                  September 2002: de drie rapportages en ter kennisname aan de raad(scommissie) doen toekomen en in de openbaarheid brengen.

2.                  September 2002: overleg van vakteam Mobiliteit met Belangenvereniging BVOV ter voorbereiding van een gezamenlijk standpunt over de voorwaarden waaronder de proef wordt voortgezet.

3.                  September 2002: vakteams TOR en Mobiliteit verzamelen gegevens en doen concept voorstel aan BVOW.

4.                  Oktober-november 2002: met BVOW gezamenlijk opstellen van evaluatie met conclusies en aanbevelingen over al dan niet invoeren en de condities waaronder.

5.                  December 2002: aan B&W voorleggen van het gezamenlijk evaluatie document en deze ter kennisname brengen van de commissie Duurzaamheid.

6.                  Mei 2003: bestuurlijke besluitvorming inzake het al dan niet definitief invoeren van het vergunningsysteem in de Westschil en de aanpassing van de desbetreffende regelgeving (parkeerverordening en bijlagen)

7.                  Juni 2003 en verder: uitvoering noodzakelijke maatregelen en voorbereiding van de feitelijke invoering.

8.                  Oktober 2003: invoering gerealiseerd.

 

De 120 toegezegde extra parkeerplaatsen.

In de gesprekken met de BVOW is ook enige aandacht geschonken aan de problemen betreffende de realisatie in 2002 en 2003 van de indertijd toegezegde 120 extra parkeerplekken. Uit een indertijd opgesteld suggestieboek met potentiële mogelijkheden voor extra plekken zijn de 120 plekken die goed aanlegbaar zouden zijn en de leefomgeving het minst zouden belasten uitgeselecteerd en in twee clusters van 60 plekken verdeeld. Het cluster voor 2002 is met de bewoners die in de omgeving van de nieuwe plekken woonachtig zijn besproken. Tot nu toe zijn 40 van de 60 voorgestelde plekken door buurtbewoners afgewezen. Dit maakt het feitelijk realiseren van de toegezegde 120 plaatsen lastig of bijna onmogelijk. Op het moment van het daadwerkelijk concreet worden van de voorstellen in een straat blijkt dat de voorkeur voor de huidige inrichting erg groot is. De feitelijke ruimte voor realisatie van extra parkeerplekken is in de Olofsbuurt - Westerkwartier niet groot. Dit kan betekenen dat strak vasthouden aan de toezegging betekent dat uiteindelijk parkeerplaatsen weliswaar voor de buurt, maar tegen de zin van de buurt worden aangelegd, dan wel dat realisatie voor e genoemde datum ten koste gaat van de zorgvuldigheid jegens de buurt. Dit is tegen de geest waarin de toezegging gedaan is en is derhalve niet de bedoeling. Uiteraard blijft de toezegging als inspanningsverplichting onverkort staan. De gemeente blijft streven naar realisatie van de 120 plekken voor einde 2003 en zal onverkort doorgaan met zoeken van parkeermogelijkheden en overleg voeren over de haalbaarheid.

 

In het rapport van de BVOW is een bijlage met ‘grijze plekken’ opgenomen. In deze bijlage staan door bewoners aangedragen suggesties waar mogelijk extra parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Vakteam Mobiliteit zal iedere suggestie beoordelen op technische en verkeerskundige haalbaarheid. Daarnaast is reeds een wandeling met de belangenvereniging, wethouder en betrokken ambtenaren afgesproken om de locaties voor extra parkeerplaatsen samen te beoordelen.

 

Daarnaast zijn de onderhandelingen met de NS over gebruik van het terrein bij de Laan van Vollering in vergevorderd stadium. Gebruik van dit terrein door vergunninghouders in de Westschil biedt oplossing van capaciteitsproblemen in het Westerkwartier.

 

Voorstel aan BVOW

In het eerder genoemde gesprek op korte termijn kan gesproken worden over een beperkte aanpassing van de condities waaronder de proef wordt voortgezet.

 

Niet om vooruit te lopen op de conclusies in het later gezamenlijk op te stellen evaluatiedocument, doch om enkele zaken waarop verbetering naar oordeel van zowel BVOW als gemeente thans noodzakelijk en eenvoudig realiseerbaar is, reeds door te voeren.

Uit de drie rapportages blijkt in ieder geval dat de handhaving niet te volle het beoogde resultaat heeft en dat de bloktijden niet volledig overeenkomen met de momenten waarop de parkeerdruk het grootst is: avonden, koopavond en zaterdag.

Sector TOR is, kennis genomen  hebbend van de resultaten recent gestart om de handhavingstrategie op basis van deze uitkomsten te wijzigen. Wij willen BVOW  voorstellen hiermee in te stemmen. Doordat sector Toezicht Openbare Ruimte qua personele bezetting op de vereiste sterkte komt, is wijziging van strategie ook pas recent mogelijk.

Tevens willen we samen met de BVOW genuanceerd naar de bloktijden kijken en die bloktijden overeen te komen, die het meest effect sorteren.

Ons voorstel is om het ochtendblok van 09.00 uur tot 11.00 uur in te trekken en het blok in de avonduren te verlengen. Afhankelijk van de mate waarin het avondblok wordt verlengd; waarbij verlenging voor een beperkt aantal dagen in de week eveneens mogelijk is, ontstaat mogelijkheid om ook een blok op zaterdagmiddag te introduceren. Voorstel is om deze richting samen met de BVOW nader uit te werken. Gezien de geringe prijs van de huidige vergunning en dientengevolge beperkte dekking van de kosten is uitbreiding van de totale tijd waarop het systeem vigeert niet realiseerbaar."

 

Aanbeveling

Wij stellen u voor:

1.       Kennis te nemen van de bijgevoegde onderzoeksrapporten en verslag van het overleg met de BVOW en deze ter kennisname toe te zenden aan de raadscommissie Duurzaamheid.

2.       In te stemmen met de voorgestelde procedure en planning

3.       Uit te spreken dat de gemeente zich zeer zal inspannen om de 120 extra parkeerplekken voor einde 2003 gerealiseerd te hebben, voor zover dit gezien de daadwerkelijke acceptatie bij direct belanghebbenden en de vereiste zorgvuldigheid mogelijk is.

4.       Thans zal met BVOW het voorstel tot intrekking van het ochtendblok, de verlenging van het avondblok en de introductie van een blok op zaterdagmiddag worden besproken. De resultaten van dit gesprek worden betrokken bij de bespreking van de evaluatie in de commissie Duurzaamheid.

5.       Na bespreking in de commissie Duurzaamheid het raadsvoorstel voor aanpassing van de verordening laten opstellen.

 

 

 

 

Bijlagen:          

1.       Verslag Vergadering 20-06-02

2.       Rapport o.b.v. enquête “Vergunning parkeren West Schil 2002” , augustus 2002, Gemeente Delft, vakteam Onderzoek & Statistiek

3.       Bewonersenquête “Parkeren toen en nu”, uitgevoerd door BVOW

4.       “Parkeeronderzoek Westerkwartier en Olofsbuurt 2000, nameting” ,juli 2002, in opdracht van de gemeente uitgevoerd door de Grontmij

 

Jan Keijlewer

Ronald de Groot

Vakteam Mobiliteit