Op
27 juni 2002 heeft de raad het besluit genomen de formatie inzake
parkeergerelateerde zaken bij het cluster Publiekszaken met 15,5 ftefte..
uit te breiden (nota verbetering Parkeerbedrijf, nrs. 02/012367 en 02/012372).
Toen is afgesproken dat de stand van zaken van de werving naar B&W en de
commissie zouden worden teruggekoppeld in november.
Deze
rapportgage ligt nu ter kennisname voor. Behalve in te gaan op de in juni
geaccordeerde formatieruimte geeft dit overzicht ook inzicht in de invulling van
de toen al openstaande vacatures.
Op
de eerste plaats volgt hieronder een overzicht van de in juni 2002 door de raad
geaccordeerde formatie-uitbreiding.
Deze
formatie-uitbreiding is aldus nader onderverdeeld:
0,8
fte |
Applicatiebeheerder |
0,5
fte |
Jurist |
1
fte |
Projectmedewerker
parkeren, voor de duur van twee jaar |
4,5
fte |
Administratief
medewerker, waarvan 1,5 fte voor de duur van 2 jaar |
2
fte |
Parkeercontroleur,
ingaande 1-1-2003 (ten behoeve van invoering vergunningparkeren Oostschil) |
2
fte |
Senior
controleur |
1
fte |
Onderhoudsmedewerker |
3,2
fte |
Publieksbaliemedewerker
* |
0,5
fte |
Medewerker
belastingen, ten behoeve van de behandeling van bezwaarschriften
* |
*
Deze medewerkers worden hiërarchisch niet bij het team TOR geplaatst. Zij
worden ook niet door TOR geworven en aangesteld, maar door resp. de vakteams
Publieksbalie en Belastingen.
Daarnaast
heeft het college van B&W op 14 mei 2002 besloten ten laste van de algemene
middelen een coördinator stadstoezichthouders (1 fte) aan te stellen. Onderdeel
van het raadsbesluit was om in november 2002 de raad te rapporteren over de
voortgang van werving, selectie en aanstelling van deze nieuwe medewerkers.
Activiteiten
en resultaten van werving, selectie en aanstelling ten behoeve van deze
formatie
0,8
fte Applicatiebeheerder
De
vacature is in en extern geplaatst geweest. Op 11 september zijn gesprekken
gevoerd met enkele kandidaten. Eén kandidaat is geselecteerd. Vervolgens zijn
onderhandelingen gestart om deze medewerker die thans via een bureau bij de gemeente
werkzaam is over te nemen. Deze onderhandelingen met het bureau zijn eind
oktober afgerond, waardoor de kandidaat per 1 december 2002 in gemeentedienst
komt.
0,5
fte Jurist
Bij
TOR is ten behoeve van de niet parkeergerelateerde taken ook juridische
ondersteuning sectorbreed noodzakelijk. Verwacht wordt dat deze eveneens 0,5
fte werk opleveren. De financiering van deze extra 0,5 fte kan, vooruitlopend
op deze besluitvorming, tijdelijk plaatsvinden uit bestaande (algemene)
bedrijfsvoering. Recent is besloten is met feitelijke werving en selectie niet
te wachten tot de besluitvorming rond is, doch vooruitlopend hierop tot werving
en aanstelling van een tijdelijke kracht (1 fte) over te gaan ter overbrugging
van de periode tot plaatsing van de vaste kracht. Deze is voorzien voor
februari 2003.
1
fte Projectmedewerker parkeren
Deze
functie is per 1 juli 2002 feitelijk vervuld door een interne kandidaat.
4,5
fte administratief medewerker
Op
deze formatie zijn vier nieuwe medewerkers (totaal 3,2 fte) geworven,
geselecteerd en aangesteld. Deze medewerkers zullen in november met hun
werkzaamheden starten. De resterende 1,3 fte formatieruimte wordt thans
gebruikt om de inhuur van tijdelijke medewerkers, welke reeds langere tijd bij
ons werkzaam zijn, voort te zetten. Dit ten behoeve van het inwerken van de pas
geworven medewerkers, teneinde adequate (kwalitatief goede) voortzetting van de
bestaande bedrijfsprocessen te borgen. Omdat de grootste druk in de uitgifte
van de oostschil en de binnenstad in november en december is, is dat de
aangewezen en maximale uitlooptermijn voor de tijdelijke inhuur.
2
fte parkeercontroleur
In
totaal was de feitelijke personele sterkte van de parkeercontroleurs op 6 mei
2002: 15 medewerkers. De sterkte die volgens het organogram mogelijk was, was
op dat moment echter 23 medewerkers voor 36 uur, 2 medewerkers voor 32 uur en 1
medewerker voor 26,75 uur. Op 6 mei is besloten de organieke sterkte te
vergroten met 2 fte (2 x 36 uur). Reeds in het voorjaar waren al intensieve
wervingsactiviteiten gestart.
Deze
hebben geresulteerd in een vullingsverloop waarbij sinds 6 mei in totaal 12
nieuwe controleurs zijn aangenomen:
6
mei 2002 |
15 controleurs in dienst |
1
juni 2002 |
14 controleurs in dienst,
wegens vervroegd pensioen van 1 controleur |
3
juni 2002 |
18 controleurs in dienst,
wegens binnenkomst 4 nieuwe controleurs |
1
augustus 2002 |
17 controleurs in dienst,
wegens bevordering van 1 controleur tot senior |
29
augustus 2002 |
16 controleurs in dienst,
wegens vertrek van 1 controleur |
1
september 2002 |
15 controleurs in dienst,
1 controleur aanvaardt andere betrekking |
1
oktober 2002 |
19 controleurs in dienst,
wegens binnenkomst 4 nieuwe controleurs |
7
oktober 2002 |
20 controleurs in dienst,
wegens binnenkomst 1 nieuwe controleur |
14
oktober 2002 |
22 controleurs in dienst,
wegens binnenkomst 2 nieuwe controleurs |
1
november 2002 |
23 controleurs in dienst,
wegens binnenkomst 1 nieuwe controleur |
De
onderbezetting aan controleurs is hiermee tussen 1 juni 2002 en heden
gereduceerd van 50% tot 18%. De werving van de laatste 5 vacatures voor
controleurs is thans gaande. Als deze zijn ingevuld, is de onderbezetting
weggewerkt.
Per
7 oktober was de formatiesterkte daardoor zodanig, dat met 4 groepen gedraaid
kan worden, zodat voor de basis parkeercontroletaken TOR kwantitatief
(minimaal) voor haar taak berekend is. Voor adequate verzorging van de overige
handhaving en controletaken en voor
“projecthandhaving” is TOR formatief nog niet voldoende op sterkte.
Afhankelijk van het verder invullen van het takenpakket van TOR (naast het
parkeren, waar handhaven we nu wel of niet op) is te bepalen hoe de
taakindeling en functie-indeling kwantitatief en kwalitatief verder te
ontwikkelen zijn. Deze discussie wordt momenteel gevoerd.
2
fte senior controleur
Werving,
selectie en aanstelling van deze medewerkers is afgerond. 1 Senior controleur
(interne kandidaat) is in de functie feitelijk begonnen per 1 augustus. 1
Senior controleur is extern geworven. Deze is feitelijk met zijn taak begonnen
per 1 september. Hiermee beschikt TOR per 1 september over 4 fte senior
controleurs. (NB een senior controleur is een meewerkend voorman en voert
derhalve ook zelf controletaken uit)
1
fte Onderhoudsmedewerker
Voor
adequaat onderhoud is 2 fte onderhoudsmedewerker vereist. Hiertoe is ook de
uitbreiding verleend. De huidige onderhoudsmedewerker valt thans formeel onder
SB, doch wordt feitelijk aangestuurd door TOR. Per 1 november komt deze
medewerker ook organiek onder TOR te vallen, waarmee de feitelijke aansturing
wordt geformaliseerd. Deze formalisatie is noodzakelijk om een efficiënte
onderhoudsorganisatie op te zetten. De werving, selectie en aanstelling wordt
na vorenstaande formalisatie ter hand genomen.
3,2
fte Publieksbalie medewerker
Door
zorg van hoofd Publieksbalie heeft de werving, selectie en aanstelling van deze
3,2 fte plaatsgevonden. Bij één medewerker (1 fte) is wegens privé
omstandigheden de aanstelling inmiddels weer beëindigd. De wervingspublicatie
als gevolg van dit vertrek is in week 42 geplaatst.
0,5
fte Medewerker belastingen
De
0,5 fte voor de fiscaal juridisch consulent parkeerbelastingen is door afd.
belastingen gecombineerd met de voorgenomen 0,5 fte uitbreiding voor de fiscaal
juridisch consulent reclamebelasting. Na akkoord van deze samenvoeging wordt de
werving ter hand genomen.
1
fte Coördinator stadstoezichthouder
Werving
is afgerond. In week 45 vinden selectiegesprekken plaats. Plaatsing is voorzien
per 1 januari 2003, mogelijk eerder. Dit is afhankelijk van de opzegtermijn van
de kandidaat.
0,8
fte |
Applicatiebeheerder |
Onderhandeling
over aanstelling loopt |
0,5
fte |
Jurist |
Werving
tijdelijke kracht loopt |
1
fte |
Projectmedewerker
parkeren |
Gerealiseerd |
4,5
fte |
Administratief
medewerker |
3,2
fte gerealiseerd, 1,3 fte voortzetting tijdelijke inzet |
2
fte |
Parkeercontroleur |
Reductie
onderbezetting van 14 naar 5 vacatures |
2
fte |
Senior
controleur |
Gerealiseerd |
1
fte |
Onderhoudsmedewerker |
Werving
start per 1 november |
3,2
fte |
Publieksbaliemedewerker
|
Gerealiseerd |
0,5
fte |
Medewerker
belastingen |
Werving
aangehouden |
1
fte |
Coördinator
stadstoezichthouders |
Selectie
loopt |
Een belangrijke reden voor verzoek om deze
tussenrapportage was om tijdig vast te stellen of de personele sterkte bij TOR
voldoende is om de invoering van het vergunningregime aan de oostkant van de
binnenstad per 1 december 2002 feitelijk te effectueren. Door de resultaten van
de werving is de huidige personele sterkte bij TOR zodanig dat deze geen
belemmering is voor de feitelijke invoering van de Oostschil. De bezetting
inzake administratief personeel voor de
verlening van vergunningen is organiek uitgebreid met 3,2 fte en de
onderbezetting inzake toezichthouders openbare ruimte is gereduceerd van 50%
tot 18%.
Overige
activiteiten en resultaten van werving, selectie en aanstelling
Op
het moment van opstellen van de nota, begin mei 2002, waren meer functies; dus
ook buiten het werkveld parkeren, bij TOR vacant. Inzake de vulling van deze
functies is het volgende te melden:
·
In de categorie medewerkers vergunningen en ontheffingen waren 2
fte vacant. 8/9 fte hiervan is per 14 augustus 2002 voorzien en 2/3 fte wordt
thans vervuld door een medewerker via een uitzendbureau. Deze krijgt binnenkort
een vaste aanstelling.
·
Vakteamhoofd vakteam vergunningverlening en administratie in oprichting: 1,5 fte
interne inhuur vanaf 15 juli 2002. Hiervan is 0,5 fte tot 1 december 2002.
·
Een teamleider controle is tijdelijk ingehuurd via een
detachering vanuit een andere gemeente. Twee administratief medewerkers
algemeen zijn ingehuurd via een uitzendbureau, zij verzorgen
administratieve en secretariële ondersteuning. Deze functies zullen in de
inrichtingsplannen van de sectorvorming TOR worden geformaliseerd, zodat ze
kunnen worden omgezet in een vaste aanstelling. Aan de inrichtingsplannen wordt
momenteel gewerkt, deze zullen in januari 2003 in besluitvorming gaan.
·
De vijf medewerkers controlekamer parkeergarage zijn
ingehuurd via Parcon. Deze inzet is destijds na de besluitvorming over de
parkeergarage bij overeenkomst voorzien en vastgelegd.
Daarnaast
is nog voorzien in tijdelijke ondersteuning op diverse terreinen. Deze inzet
wordt gefinancierd uit de resterende vacatureruimte:
·
16 uur ten behoeve van management Phoenixgarage
·
8 uur ten behoeve van autoluw plus
·
40 uur ten behoeve van diversen automatisering