Stuk 83 I
02/015146
Delft, 11 juni 2002.
Onderwerp: Voorstel
tot
wijziging van de bijlage behorende bij
de
Parkeerverordening gemeente Delft 2001 en de
Verordening
Parkeerbelastingen gemeente Delft 2001/
beschikbaar
stellen van een raamkrediet van
€ 82.000,-
t.b.v. infrastructurele maatregelen.
Aan de gemeenteraad,
Geachte dames en heren,
1. Inleiding
In navolging van de “nota Bereikbare Binnenstad c.a. “ ligt
thans voor u ons voorstel inzake de invoering van het belanghebbenden parkeren
in de Schil Oost.
Dit voorstel is het resultaat van een proces dat in nauwe
samenspraak met de buurt heeft plaatsgevonden.
Een vijftal bijeenkomsten met een werkgroep van ca. 25
bewoners en twee algemene bewonersavonden heeft plaatsgevonden. Tevens is er
een nachtparkeertelling en een telefonische enquête gehouden en zijn twee
infobulletins samengesteld en aan alle bewoners en bedrijven verzonden.
Op het eerste bulletin (juli 2001) is door 29
bewoners/bedrijven gereageerd en de reacties zijn in het proces met de
werkgroep meegenomen.
Op de tweede algemene bewonersavond (november 2001) werd een
petitie met ruim 100 handtekeningen aan de wethouder aangeboden. Het betrof
hier voornamelijk bewoners van het Oostblok en de Fabritiusstraat.
Er bestaat een acceptabel draagvlak voor de voorgestelde
maatregelen mede dankzij het intensieve overleg dat in de afgelopen tijd heeft
plaatsgevonden. Ca. de helft van de geënquêteerden denken dat de maatregelen
zullen bijdragen tot de verbetering van de parkeersituatie. De tegenstanders
blijken veelal moeite te hebben met het feit dat de vergunning niet kosteloos
wordt versterkt.
2. Omschrijving van het voorstel:
Het voorstel omvat een kleiner gebied dan aanvankelijk in de
“nota een Bereikbare Binnenstad c.a.” was opgenomen. Op de voor u ter inzage
gelegde bijlage 1 staat de begrenzing aangegeven die ten grondslag ligt aan de
gehouden representatieve telefonische enquête onder de bewoners.
De Clara van Sparwoudestraat is gezien de ligging en de
aanwezige activiteiten van squash centrum en scholen de aangewezen plek voor
het betaald (mix) parkeren voor bezoekers.
De bloktijden waarbinnen het vergunningparkeren van kracht
is, zijn de volgende:
maandag t/m vrijdag van 16.00 uur tot 20.00 uur
zaterdag van 12.00 uur tot 18.00 uur
Dit in afwijking tot de tijden in de westschil.
De kosten voor de parkeervergunning worden in verband met de
synchronisatie van de vergunninguitgifte en de harmonisering van de tarieven in
de gehele schil rond de binnenstad gesteld op een reductie van 17/12 x € 25.00
= € 35,40 voor een periode van 17 maanden met als ingangsdatum 1 december 2002.
De bezoekersregeling is wel analoog met die van de westschil d.w.z dat
bezoekers met een bezoekerskaart kunnen parkeren op een vergunninghouderplaats.
3.
Regelgevingstechniek
Er is niet voor gekozen u voor te stellen de bijlage
behorende bij de parkeerverordening gemeente Delft 2001 en de verordening
Parkeerbelasting gemeente Delft 2001, zoals vast gesteld in openbare
raadsvergadering van 22 februari 2001 in te trekken en een herziene bijlage
vast te stellen. Dit zou uit een
oogpunt van rechtszekerheid voor degene die belang hebben en betrokken zijn bij
de besluitvorming inzake regelgeving parkeren in en autoluw maken van de
binnenstad, een ongewenste situatie opleveren. Bijvoorbeeld daar waar men
voornemens is of reeds voorbereidingen getroffen heeft om bezwaar te maken.
Mede gelet op het voorgaande achten wij het juister om te
kiezen voor het vaststellen van een wijzigingsbesluit, waarbij de elementen die
betrekking hebben op de schil worden toegevoegd aan het reeds bestaande
besluit. Dat geeft transparantie voor degene die wil weten wat de essentie van
de maatregelen voor de schil is. De gehanteerde ontkoppeling blijft zo
duidelijk. Tenslotte merken wij op dat na de wijziging en in zijn uiteindelijke
verschijningsvorm (tekstuitgave) de betreffende bijlage één geheel zal zijn.
Voorts zullen indien uw raad instemt met hetgeen thans door
ons wordt voorgesteld dezerzijds nog de nodige concrete verkeersbesluiten
worden genomen.
4. Uitvoering.
De uitvoering van
fysieke maatregelen zullen hoofdzakelijk bestaan uit het plaatsen van
verkeersborden en parkeerautomaten. Ingrepen in de bestaande bestrating, voor
zover al aan de orde, zullen beperkt blijven tot het, waar nodig, formaliseren
van de parkeerplaatsen. Voor de hieraan eenmalig verbonden kosten wordt
voorgesteld een raamkrediet van
€ 65.000,-- beschikbaar te stellen en
ten laste te laten komen van het parkeerfonds.
5. Kosten
In de parkeernota is vastgesteld dat een vergunningensysteem
kostendekkend moet zijn. Door het aanbieden van de vergunningen tegen een
gereduceerd tarief zal dit in eerste instantie niet haalbaar zijn. Deze kosten
voor de reductie periode van 17 maanden worden geraamd op ca € 17.000,-- .
Een overzicht hiervan is opgenomen in de voor u ter inzage
gelegde bijlage 2.
6. Slot
Onder voorbehoud van gunstig advies van de raadscommissie
Duurzaamheid stellen wij u voor in te
stemmen met het volgende:
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot , burgemeester
N. Roos ,secretaris
Stuk 83 II
02/015146
De raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11
juni 2002;
gelet op de “Parkeerverordening gemeente Delft 2001” en de
“Verordening parkeerbelastingen gemeente Delft 2001”;
gelet op de beraadslaging in de gemeenteraad van 22 februari
2001 rond de vaststelling van de regelgeving inzake parkeren in en autoluw
maken van de binnenstad (Stuk 01/001859), waarbij is vastgesteld dat deze
regelgeving zodanig consequenties kan hebben voor de wijken om de binnenstad
dat dit nadere regelgeving voor deze wijken vereist;
overwegende dat vorenbedoelde situatie zich concentreert in
de wijk Vrijenban;
b e s l u i t:
I.
Vast te stellen de navolgende wijzigingen in de bijlage
behorende bij de Parkeerverordening gemeente Delft 2001 en de Verordening
Parkeerbelastingen gemeente Delft 2001, zoals vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 22 februari 2001, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit
van 20 december 2001, bekend gemaakt 28 december 2001:
a.
In het eerste lid van artikel 1 wordt na het woord
“Rijn-Schiekanaal,” toegevoegd de zinsnede: “tot aan Willem van Aelststraat,
zuidelijke bebouwing Willem van Aelststraat (exclusief deze bebouwing), Van
Mierenveltlaan OZ , Koepoortplaats NZ, Maria Strickhof (inclusief bebouwing),
Van Lodensteynstraat OZ tussen Maria Duystlaan en Bieslandsekade,
Bieslandsekade ZZ ten westen van Van
Lodensteynstraat, Stalpaert vd Wieleweg OZ, Oostsingel OZ tot Oostblok,
Rijn-Schiekanaal”.
b.
In het derde lid van artikel 1 wordt in de eerste regel de
zinsnede “één zone” vervangen door “de volgende zones”.
c.
In het derde lid van artikel 1 wordt de passage:
“zone B: Schil
het gebied, buiten (met de wijzers van de klok mee, beginnend
bij de Reineveldbrug): Reineveldbrug midden, Rijn-Schiekanaal tot en met
Zuidkolk,Westsingel, bebouwing westelijk aan de Spoorsingel tussen Havenstraat
en Hugo de Grootstraat, de as van het spoorviaduct tot en met Kampveldweg, de
wegas Kampveldweg, de wegas Wateringsevest tot Reineveldbrug midden;”
vervangen door:
“zone C: Schil-west
het gebied, buiten (met de wijzers van de klok mee,
beginnend bij de Zuidkolk): Westsingel, bebouwing westelijk aan de Spoorsingel
tussen Havenstraat en Hugo de Grootstraat, de as van het Spoorviaduct tot en
met Kampveldweg, de wegas Kampveldweg, de wegas Wateringsevest tot
Reineveldbrug midden;”
d.
In het derde lid van artikel 1 wordt de passage:
“zone D:
de wegas Wateringsevest tot westelijke grens bebouwing aan
Kalverbos, middenas Watertorengracht tot Reineveldbrug midden”
vervangen door:
“zone D:
het gebied, binnen (met de wijzers van de klok mee,
beginnend bij de Kampveldweg): de wegas Wateringsevest tot westelijke grens
bebouwing aan Kalverbos, middenas Watertorengracht tot Reineveldbrug midden, de
wegas Wateringsevest”
e.
In het derde lid van artikel 1 toevoegen de passage:
“zone E: Schil-oost
het gebied, binnen (met de wijzers van de klok mee,
beginnend bij de Koepoortbrug): Rijn-Schiekanaal, zuidelijke bebouwing Willem
van Aelststraat (exclusief deze bebouwing), Van Mierenveltlaan OZ ,
Koepoortplaats NZ, Maria Strickhof (inclusief bebouwing), Van Lodensteynstraat
OZ tussen Maria Duystlaan en Bieslandsekade, Bieslandsekade ZZ ten westen van Van Lodensteynstraat,
Stalpaert vd Wieleweg OZ, Oostsingel OZ tot Oostblok, Rijn-Schiekanaal”.
f.
In artikel 2 wordt de zinsnede “Zone 2: Schil”
vervangen door ”Zone 2: Schil-west”.
g.
In
artikel 2 wordt na de zinsnede “Westplantsoen, 22 parkeerplaatsen aan
Kalverbos;” toegevoegd de passage:
Clara van Sparwoudestraat”
h.
In artikel 2 wordt na de woorden “Deze plaatsen zijn
aangemerkt als Zone 3:” geschrapt de zinsnede:
“Hooikade ter hoogte van De Kolk, Plein Delftzicht tussen
Hooikade en Crommelinlaan, Crommelinplein,”
i
Aan artikel 2 toevoegen de passage:
Hooikade ter hoogte van De Kolk, Plein Delftzicht tussen
Hooikade en Crommelinlaan, Crommelinplein”
j.
In het eerste lid van artikel 5 wordt onderdeel c “De
parkeerplaatsen als bedoeld in artikel 2 onder zone 2:Schil;” vervangen door
“De parkeerplaatsen als bedoeld in artikel 2 onder zone 2:Schil-west;”
k.
In het eerste lid van artikel 5 wordt onderdeel e
toegevoegd:
“De parkeerplaatsen als bedoeld in artikel 2 onder zone 6:
Schil-oost.”
l.
Bij het eerste lid van artikel 6 in het deel van de
Europrijzen (tweede deel):
Toevoegen:
“Zone 5: € 1,00 per 60 minuten, met een minimale inworp van € 0,20
Zone 6: € 1,50 per 60 minuten, met een minimale inworp van € 0,20”
En, toevoegen na de woorden “[…] gelden voor zone 3” de woorden “en
zone 5 en zône 6)
m.
Bij het derde lid van artikel 6 tot tweemaal toe de woorden
”of D” vervangen door: “, D of E”.
n.
Voor artikel 7 een extra artikel invoegen:
“artikel
6a Tijdsperiode inzake Parkeerbelasting voor het parkeren bij parkeerapparatuur
Per zone, als bedoeld in artikel 1, lid 3 van deze bijlage gelden de
volgende tijdvensters, waarbinnen parkeerbelasting wordt geheven:
Zone 1: van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 20.00 uur, op vrijdag
en zaterdag van 9.00 uur tot 22.00 uur, op zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur,
doch niet op een feestdag,
Zone 2: van maandag tot en met zaterdag van 09.00
uur tot 11.00 uur en van 16.00 tot 20.00 uur, doch niet op een feestdag,
Zone 3: van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 20.00 uur, op vrijdag
en zaterdag van 9.00 uur tot 22.00 uur, op zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur,
doch niet op een feestdag,
Zone 4: van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 20.00 uur, op vrijdag
en zaterdag van 9.00 uur tot 22.00 uur, op zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur,
doch niet op een feestdag,
Zone 5: van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur,
Zone 6: Van maandag tot en met
vrijdag van 16.00 uur tot 20.00 uur, op zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur, doch
niet op een feestdag.
o.
In artikel
8 in de aanhef zône “A” wijzigen in “B” en in lid 1 en lid 2 eveneens zône “A”
wijzigen in “B”.
p.
In artikel
9 in de aanhef zône “B” wijzigen in “C”
en in lid 1 en lid 2. eveneens zône “B”
wijzigen in “C”.
In artikel 9 wordt het derde lid geschrapt
q.
Voor artikel 10 worden twee extra artikelen ingevoegd:
“Artikel 9a Parkeerbelasting
vergunninghouders zone D (Kalverbos)
1.
Voor het parkeren van maandag tot
en met zaterdag van 09.00 uur tot 11.00 uur en van 16.00 uur tot 20.00 uur,
doch niet op een feestdag, op weggedeelten door vergunninghouders als bedoeld
in artikel 4 lid 1 van de parkeerverordening gemeente Delft 2001, in het gebied
genoemd zone D in artikel 1 lid 3 van deze bijlage, bedraagt de te heffen
parkeerbelasting:
Vergunning voor bewoners en voor bedrijven voor het eerste en tweede
kenteken
€ 25,-- per kalenderjaar
€ 2,50 per kalendermaand, of gedeelte daarvan.
Artikel 9b Parkeerbelasting vergunninghouders zone E
(Schil-oost
1.
Voor het parkeren van maandag tot
en met vrijdag van 16.00 uur tot 20.00 uur, op zaterdag van 12.00 tot 18.00
uur, doch niet op een feestdag, op weggedeelten door vergunninghouders als
bedoeld in artikel 4 lid 1 van de parkeerverordening gemeente Delft 2001, in
het gebied genoemd zone E in artikel 1 lid 3 van deze bijlage, bedraagt de te
heffen parkeerbelasting:
Vergunning voor bewoners en voor bedrijven voor het eerste en tweede
kenteken
€ 25,-- per kalenderjaar
€ 2,50 per kalendermaand, of gedeelte daarvan. “
r.
In artikel 12 in de aanhef en de punten a t/m e ( 4x) zône A wijzigen in zône B.
II.
Dat de tijdelijke referendumwet (Trw) op bovenstaande
wijzigingen van toepassing is;
III.
dat de vorenstaande wijzigingen in werking treden met ingang
van 1 december 2002;
IV.
voor de eenmalige kosten van de infrastructurele maatregelen
een raamkrediet beschikbaar te stellen van € 65.000,-- en een bedrag van € 17.000,--
t.b.v de exploitatiekosten gedurende 17 maanden als gevolg van het
toepassen van een gereduceerd niet kostendekkend tarief en deze beide bedragen
ten laste te laten komen van het Parkeerfonds en daartoe vast te stellen de 29e
wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2002.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27
juni 2002.
,burgemeester.
,secretaris.