Stuk 83 I

02/015146                                                                                                     Delft, 11 juni 2002.

 

Onderwerp:       Voorstel tot wijziging van de bijlage behorende bij

de Parkeerverordening gemeente Delft 2001 en de

Verordening Parkeerbelastingen gemeente Delft 2001/

beschikbaar stellen van een raamkrediet van

€ 82.000,- t.b.v. infrastructurele maatregelen.

 

Aan de gemeenteraad,

 

Geachte dames en heren,

 

1.  Inleiding

In navolging van de “nota Bereikbare Binnenstad c.a. “ ligt thans voor u ons voorstel inzake de invoering van het belanghebbenden parkeren in de Schil Oost.

Dit voorstel is het resultaat van een proces dat in nauwe samenspraak met de buurt heeft plaatsgevonden.

Een vijftal bijeenkomsten met een werkgroep van ca. 25 bewoners en twee algemene bewonersavonden heeft plaatsgevonden. Tevens is er een nachtparkeertelling en een telefonische enquête gehouden en zijn twee infobulletins samengesteld en aan alle bewoners en bedrijven verzonden.

Op het eerste bulletin (juli 2001) is door 29 bewoners/bedrijven gereageerd en de reacties zijn in het proces met de werkgroep meegenomen.

Op de tweede algemene bewonersavond (november 2001) werd een petitie met ruim 100 handtekeningen aan de wethouder aangeboden. Het betrof hier voornamelijk bewoners van het Oostblok en de Fabritiusstraat.

Er bestaat een acceptabel draagvlak voor de voorgestelde maatregelen mede dankzij het intensieve overleg dat in de afgelopen tijd heeft plaatsgevonden. Ca. de helft van de geënquêteerden denken dat de maatregelen zullen bijdragen tot de verbetering van de parkeersituatie. De tegenstanders blijken veelal moeite te hebben met het feit dat de vergunning niet kosteloos wordt versterkt.

 

2. Omschrijving van het voorstel:

Het voorstel omvat een kleiner gebied dan aanvankelijk in de “nota een Bereikbare Binnenstad c.a.” was opgenomen. Op de voor u ter inzage gelegde bijlage 1 staat de begrenzing aangegeven die ten grondslag ligt aan de gehouden representatieve telefonische enquête onder de bewoners.

 

De Clara van Sparwoudestraat is gezien de ligging en de aanwezige activiteiten van squash centrum en scholen de aangewezen plek voor het betaald (mix) parkeren voor bezoekers.

 

De bloktijden waarbinnen het vergunningparkeren van kracht is, zijn de volgende:

maandag t/m vrijdag van 16.00 uur tot 20.00 uur

zaterdag van 12.00 uur tot 18.00 uur

Dit in afwijking tot de tijden in de westschil.

 

De kosten voor de parkeervergunning worden in verband met de synchronisatie van de vergunninguitgifte en de harmonisering van de tarieven in de gehele schil rond de binnenstad gesteld op een reductie van 17/12 x € 25.00 = € 35,40 voor een periode van 17 maanden met als ingangsdatum 1 december 2002. De bezoekersregeling is wel analoog met die van de westschil d.w.z dat bezoekers met een bezoekerskaart kunnen parkeren op een vergunninghouderplaats.

3.  Regelgevingstechniek

Er is niet voor gekozen u voor te stellen de bijlage behorende bij de parkeerverordening gemeente Delft 2001 en de verordening Parkeerbelasting gemeente Delft 2001, zoals vast gesteld in openbare raadsvergadering van 22 februari 2001 in te trekken en een herziene bijlage vast  te stellen. Dit zou uit een oogpunt van rechtszekerheid voor degene die belang hebben en betrokken zijn bij de besluitvorming inzake regelgeving parkeren in en autoluw maken van de binnenstad, een ongewenste situatie opleveren. Bijvoorbeeld daar waar men voornemens is of reeds voorbereidingen getroffen heeft om bezwaar te maken.

Mede gelet op het voorgaande achten wij het juister om te kiezen voor het vaststellen van een wijzigingsbesluit, waarbij de elementen die betrekking hebben op de schil worden toegevoegd aan het reeds bestaande besluit. Dat geeft transparantie voor degene die wil weten wat de essentie van de maatregelen voor de schil is. De gehanteerde ontkoppeling blijft zo duidelijk. Tenslotte merken wij op dat na de wijziging en in zijn uiteindelijke verschijningsvorm (tekstuitgave) de betreffende bijlage één geheel zal zijn.

 

Voorts zullen indien uw raad instemt met hetgeen thans door ons wordt voorgesteld dezerzijds nog de nodige concrete verkeersbesluiten worden genomen.

 

4. Uitvoering.

De uitvoering van  fysieke maatregelen zullen hoofdzakelijk bestaan uit het plaatsen van verkeersborden en parkeerautomaten. Ingrepen in de bestaande bestrating, voor zover al aan de orde, zullen beperkt blijven tot het, waar nodig, formaliseren van de parkeerplaatsen. Voor de hieraan eenmalig verbonden kosten wordt voorgesteld een raamkrediet van              € 65.000,-- beschikbaar te stellen en  ten laste te laten komen van het parkeerfonds.

 

5. Kosten

In de parkeernota is vastgesteld dat een vergunningensysteem kostendekkend moet zijn. Door het aanbieden van de vergunningen tegen een gereduceerd tarief zal dit in eerste instantie niet haalbaar zijn. Deze kosten voor de reductie periode van 17 maanden worden geraamd op ca € 17.000,-- .

Een overzicht hiervan is opgenomen in de voor u ter inzage gelegde bijlage 2.

 

6.  Slot

Onder voorbehoud van gunstig advies van de raadscommissie Duurzaamheid stellen wij u  voor in te stemmen met het volgende:

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot         , burgemeester

 

 

 

N. Roos                                 ,secretaris


 

 

Stuk 83 II                     

02/015146

 

 

De raad der gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 juni 2002;

 

gelet op de “Parkeerverordening gemeente Delft 2001” en de “Verordening parkeerbelastingen gemeente Delft 2001”;

 

gelet op de beraadslaging in de gemeenteraad van 22 februari 2001 rond de vaststelling van de regelgeving inzake parkeren in en autoluw maken van de binnenstad (Stuk 01/001859), waarbij is vastgesteld dat deze regelgeving zodanig consequenties kan hebben voor de wijken om de binnenstad dat dit nadere regelgeving voor deze wijken vereist;

 

overwegende dat vorenbedoelde situatie zich concentreert in de wijk Vrijenban;

 

b e s l u i t:

 

I.

 

Vast te stellen de navolgende wijzigingen in de bijlage behorende bij de Parkeerverordening gemeente Delft 2001 en de Verordening Parkeerbelastingen gemeente Delft 2001, zoals vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 februari 2001, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 20 december 2001, bekend gemaakt 28 december 2001:

 

a.

In het eerste lid van artikel 1 wordt na het woord “Rijn-Schiekanaal,” toegevoegd de zinsnede: “tot aan Willem van Aelststraat, zuidelijke bebouwing Willem van Aelststraat (exclusief deze bebouwing), Van Mierenveltlaan OZ , Koepoortplaats NZ, Maria Strickhof (inclusief bebouwing), Van Lodensteynstraat OZ tussen Maria Duystlaan en Bieslandsekade, Bieslandsekade ZZ  ten westen van Van Lodensteynstraat, Stalpaert vd Wieleweg OZ, Oostsingel OZ tot Oostblok, Rijn-Schiekanaal”.

 

b.

In het derde lid van artikel 1 wordt in de eerste regel de zinsnede “één zone” vervangen door “de volgende zones”.

 

c.

In het derde lid van artikel 1 wordt de passage:

 

zone B: Schil

het gebied, buiten (met de wijzers van de klok mee, beginnend bij de Reineveldbrug): Reineveldbrug midden, Rijn-Schiekanaal tot en met Zuidkolk,Westsingel, bebouwing westelijk aan de Spoorsingel tussen Havenstraat en Hugo de Grootstraat, de as van het spoorviaduct tot en met Kampveldweg, de wegas Kampveldweg, de wegas Wateringsevest tot Reineveldbrug midden;”

 

vervangen door:


zone C: Schil-west

het gebied, buiten (met de wijzers van de klok mee, beginnend bij de Zuidkolk): Westsingel, bebouwing westelijk aan de Spoorsingel tussen Havenstraat en Hugo de Grootstraat, de as van het Spoorviaduct tot en met Kampveldweg, de wegas Kampveldweg, de wegas Wateringsevest tot Reineveldbrug midden;”

 

d.

In het derde lid van artikel 1 wordt de passage:

 

zone D:

de wegas Wateringsevest tot westelijke grens bebouwing aan Kalverbos, middenas Watertorengracht tot Reineveldbrug midden”

 

vervangen door:

 

zone D:

het gebied, binnen (met de wijzers van de klok mee, beginnend bij de Kampveldweg): de wegas Wateringsevest tot westelijke grens bebouwing aan Kalverbos, middenas Watertorengracht tot Reineveldbrug midden, de wegas Wateringsevest”

 

e.

In het derde lid van artikel 1 toevoegen de passage:

 

zone E: Schil-oost

het gebied, binnen (met de wijzers van de klok mee, beginnend bij de Koepoortbrug): Rijn-Schiekanaal, zuidelijke bebouwing Willem van Aelststraat (exclusief deze bebouwing), Van Mierenveltlaan OZ , Koepoortplaats NZ, Maria Strickhof (inclusief bebouwing), Van Lodensteynstraat OZ tussen Maria Duystlaan en Bieslandsekade, Bieslandsekade ZZ  ten westen van Van Lodensteynstraat, Stalpaert vd Wieleweg OZ, Oostsingel OZ tot Oostblok, Rijn-Schiekanaal”.

 

 

f.

In artikel 2 wordt de zinsnede “Zone 2: Schil” vervangen door ”Zone 2: Schil-west”.

 

g.

In artikel 2 wordt na de zinsnede “Westplantsoen, 22 parkeerplaatsen aan Kalverbos;” toegevoegd de passage:

 

Zone 6: Schil-oost

Clara van Sparwoudestraat”

 

h.

In artikel 2 wordt na de woorden “Deze plaatsen zijn aangemerkt als Zone 3:” geschrapt de zinsnede:

 

“Hooikade ter hoogte van De Kolk, Plein Delftzicht tussen Hooikade en Crommelinlaan, Crommelinplein,”

 

i

Aan artikel 2 toevoegen de passage:

 

Zone 5: Delftzicht

Hooikade ter hoogte van De Kolk, Plein Delftzicht tussen Hooikade en Crommelinlaan, Crommelinplein”

 

j.

In het eerste lid van artikel 5 wordt onderdeel c “De parkeerplaatsen als bedoeld in artikel 2 onder zone 2:Schil;” vervangen door “De parkeerplaatsen als bedoeld in artikel 2 onder zone 2:Schil-west;”

 

k.

In het eerste lid van artikel 5 wordt onderdeel e toegevoegd:

“De parkeerplaatsen als bedoeld in artikel 2 onder zone 6: Schil-oost.”

 

l.

Bij het eerste lid van artikel 6 in het deel van de Europrijzen (tweede deel):

 

Toevoegen:

Zone 5: € 1,00 per 60 minuten, met een minimale inworp van € 0,20

Zone 6: € 1,50 per 60 minuten, met een minimale inworp van € 0,20

 

En, toevoegen na de woorden “[…] gelden voor zone 3” de woorden “en zone 5 en zône 6)

 

m.

Bij het derde lid van artikel 6 tot tweemaal toe de woorden ”of D” vervangen door: “, D of E”.

 

n.

 

Voor artikel 7 een extra artikel invoegen:

 

artikel 6a Tijdsperiode inzake Parkeerbelasting voor het parkeren bij parkeerapparatuur

 

Per zone, als bedoeld in artikel 1, lid 3 van deze bijlage gelden de volgende tijdvensters, waarbinnen parkeerbelasting wordt geheven:

 

Zone 1:      van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 20.00 uur, op vrijdag en zaterdag van 9.00 uur tot 22.00 uur, op zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur, doch niet op een feestdag,

Zone 2:      van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 11.00 uur en van 16.00 tot 20.00 uur, doch niet op een feestdag,

Zone 3:      van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 20.00 uur, op vrijdag en zaterdag van 9.00 uur tot 22.00 uur, op zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur, doch niet op een feestdag,

Zone 4:      van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 20.00 uur, op vrijdag en zaterdag van 9.00 uur tot 22.00 uur, op zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur, doch niet op een feestdag,

Zone 5:      van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur,

Zone 6:      Van maandag tot en met vrijdag van 16.00 uur tot 20.00 uur, op zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur, doch niet op een feestdag.

 

o.

In artikel 8 in de aanhef zône “A” wijzigen in “B” en in lid 1 en lid 2 eveneens zône “A” wijzigen in “B”.

 

p.

In artikel 9 in de aanhef zône “B”  wijzigen in “C” en in lid 1 en lid 2. eveneens zône “B”  wijzigen in “C”.

 

In artikel 9 wordt het derde lid geschrapt

 

q.

Voor artikel 10 worden twee extra artikelen ingevoegd:

 

Artikel 9a  Parkeerbelasting vergunninghouders zone D (Kalverbos)

 

1.       Voor het parkeren van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 11.00 uur en van 16.00 uur tot 20.00 uur, doch niet op een feestdag, op weggedeelten door vergunninghouders als bedoeld in artikel 4 lid 1 van de parkeerverordening gemeente Delft 2001, in het gebied genoemd zone D in artikel 1 lid 3 van deze bijlage, bedraagt de te heffen parkeerbelasting:

Vergunning voor bewoners en voor bedrijven voor het eerste en tweede kenteken

€ 25,-- per kalenderjaar

€ 2,50 per kalendermaand, of gedeelte daarvan.

 

 

Artikel 9b  Parkeerbelasting vergunninghouders zone E (Schil-oost 

1.       Voor het parkeren van maandag tot en met vrijdag van 16.00 uur tot 20.00 uur, op zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur, doch niet op een feestdag, op weggedeelten door vergunninghouders als bedoeld in artikel 4 lid 1 van de parkeerverordening gemeente Delft 2001, in het gebied genoemd zone E in artikel 1 lid 3 van deze bijlage, bedraagt de te heffen parkeerbelasting:

Vergunning voor bewoners en voor bedrijven voor het eerste en tweede kenteken

€ 25,-- per kalenderjaar

€ 2,50 per kalendermaand, of gedeelte daarvan.

 

r.

In artikel 12 in de aanhef en de punten a t/m e  ( 4x) zône A wijzigen in zône B.

 

II.

Dat de tijdelijke referendumwet (Trw) op bovenstaande wijzigingen van toepassing is;

 

III.

dat de vorenstaande wijzigingen in werking treden met ingang van 1 december 2002;

 

IV.

voor de eenmalige kosten van de infrastructurele maatregelen een raamkrediet beschikbaar te stellen van € 65.000,-- en een bedrag van  € 17.000,--  t.b.v de exploitatiekosten gedurende 17 maanden als gevolg van het toepassen van een gereduceerd niet kostendekkend tarief en deze beide bedragen ten laste te laten komen van het Parkeerfonds en daartoe vast te stellen de 29e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2002.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 juni 2002.

 

 

 

 

                                                             ,burgemeester.

 

 

 

                                                              ,secretaris.