Stuk 88 I

02/015673                                                                                                       Delft, 11 juni 2002.

 

 

Onderwerp:       - beschikbaar stellen van een rendabel krediet voor de storting

                         in het regionale fonds Bereikbaarheidsoffensief Randstad tot een bedrag

                         van 11.344.000;

- beschikbaar stellen van een totaal krediet ad € 9.460.000 voor de

  ontwikkeling van de spoorzone

- beschikbaar stellen van een structureel budget ad € 15.900 voor

  lobbywerkzaamheden

 

Aan de gemeenteraad,

 

Geachte dames en heren,

 

Passend bij de voortgang van het project Ontwikkeling Spoorzone heeft het college recent de interne structuur voor de begrotingsopzet van de Directie Programma’s en Projecten vastgesteld. Leidraad voor de opzet van de structuur van de nieuwe begroting is een indeling naar projecten die overeenkomt met de verschillende onderdelen van het door u geaccordeerde procesplan van juni 2001, t.w.

 

De reeds eerder door u ter beschikking gestelde bedragen via de voorziening spoorzone en het in de reserve EZH opgenomen bedrag voor de ontwikkeling van de Spoorzone dienen beide als dekkingsbron voor de aan de uitvoering van deze projecten verbonden kosten. Beide laatstgenoemde onderdelen waren al ‘operationeel’, de onteigening/verwerving verloopt via het gemeentelijk grondbedrijf (waarvoor jaarlijks een kapitaalverstrekking uit de algemene dienst beschikbaar komt), en in het kader van de ontwikkeling van het knooppunt Openbaar Vervoer heeft u voor de eerste storting in het fonds Bereikbaarheidsoffensief Randstad een kapitaalkrediet open gesteld.

 

De storting in het regionaal fonds Bereikbaarheidsoffensief Randstad

Een belangrijk onderdeel van het spoorzoneproject betreft de ontwikkeling van het knooppunt Openbaar Vervoer. De gemeente Delft ontvangt hiervoor een subsidie € 11.344 miljoen uit het regionale fonds Bereikbaarheidsoffensief Randstad; de eigen bijdrage van Delft wordt daarmee verdubbeld.

In het convenant van dit fonds is vastgelegd dat de inleggers in het fonds (gemeenten, en provincie) hun inleg zeker moeten hebben gesteld (via storting dan wel garantstelling). In overleg met het rijk is eerder bepaald dat per 1 mei 2001 voor 40% van de eigen bijdrage per project in het fonds gestort wordt, hetgeen dan evenredig is aan de inleg van het rijk in 2001. De opzet is dat in 3 jaartranches (2001-2003) de volledige inleg wordt gestort.

 

In 2001 heeft Delft de eerste tranche van zijn bijdrage (40% van € 11.344 miljoen oftewel ƒ 10 miljoen) voorgefinancierd door een krediet open te stellen ten laste van het EZH-budget van € 8.44 miljoen in het BOR-fonds gestort. Het EZH-budget moet nu echter weer vrij gemaakt worden voor de verdere voorbereiding van het spoorzoneproject.

 

Wij stellen u derhalve thans voor nu voor de totaal benodigde bijdrage ad € 11.344 miljoen een rendabel krediet beschikbaar te stellen, waar eerdergenoemde storting van € 4.54 miljoen in opgenomen kan worden. De werkwijze met betrekking tot dit ‘rendabele’ krediet is, dat jaarlijks op het totale krediet rente wordt bijgeschreven; de gemeentelijke begroting wordt hiermee niet belast. Overigens wordt op de tegoeden in het BOR-fonds ook rente bijgeschreven. Het totale krediet met bijbehorende uitgaven wordt dan over enige jaren opgenomen in de totale projectbegroting voor de ontwikkeling van de Spoorzone.

 

De kosten van de voorbereiding van de spoorzone

In de afgelopen periode vanaf 2000 zijn de kosten van de projectorganisatie in eerste aanleg gedekt uit de voorziening spoorzone (oorspronkelijk ad € 1.361 miljoen, de stand per 1/1/2002 bedraagt € 1.020 miljoen); in aanvulling hierop is er nog vanuit de EZH-reserve een bedrag beschikbaar van € 8.44 miljoen (waarvan zoals hiervoor aangegeven op tijdelijke basis de voorfinanciering in het BOR-fonds heeft plaatsgevonden). Dat bedrag zal echter nog wel formeel ter beschikking moeten worden gesteld.

Wij stellen u thans voor een kapitaalkrediet van 9,46 miljoen Euro beschikbaar te stellen, dat voor een gedeelte (volgens huidige aannames circa € 2,5 miljoen in de periode 2002-2005) direct bestemd is om in de komende jaren van voorbereiding de door de Directie Programma’s en Projecten te maken kosten op te vangen. Het resterende gedeelte is dan in beginsel bestemd als onderdeel van de gemeentelijke bijdrage in het samen met de andere publieke en private partijen te ontwikkelen spoorzone

 

Budget lobbywerkzaamheden

Voor het beleidsveld mobiliteit was er jaarlijks een budget beschikbaar ad 15.900 voor het verrichten van lobbywerkzaamheden. Dit budget is per abuis niet opgenomen in de begroting 2002. Wij stellen u voor dit alsnog in de gemeentebegroting 2002 (ten laste van de post structureel onvoorzien) te corrigeren.

 

Voorstel

Wij stellen u met inachtneming van het advies van de commissie Duurzaamheid  thans voor:

 

1.              een rendabel krediet beschikbaar te stellen voor de storting in het regionale fonds Bereikbaarheidsoffensief Randstad tot een bedrag van 11.344.000;

2.              een totaal krediet ad € 9.460.000 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van de spoorzone, inclusief de daarvoor benodigde voorbereidende activiteiten in de komende jaren van de Directie Programma’s en Projecten;

3.              voor lobbywerkzaamheden een structureel budget ad € 15.900 beschikbaar te stellen;

4.              vast te stellen de 31e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2002.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders,

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester

 

N. Roos,                       ,secretaris.