Stuk
88 I
02/015673 Delft,
11 juni 2002.
Onderwerp:
- beschikbaar stellen van een rendabel krediet voor de storting
in het regionale
fonds Bereikbaarheidsoffensief Randstad tot een bedrag
van € 11.344.000;
- beschikbaar stellen van een totaal krediet ad € 9.460.000 voor de
ontwikkeling van de
spoorzone
- beschikbaar
stellen van een structureel budget ad € 15.900 voor
lobbywerkzaamheden
Aan
de gemeenteraad,
Geachte
dames en heren,
Passend bij de voortgang van
het project Ontwikkeling Spoorzone heeft het college recent de interne
structuur voor de begrotingsopzet van de Directie Programma’s en Projecten
vastgesteld. Leidraad voor de opzet van de structuur van de nieuwe begroting is
een indeling naar projecten die overeenkomt met de verschillende onderdelen van
het door u geaccordeerde procesplan van juni 2001, t.w.
De
reeds eerder door u ter beschikking gestelde bedragen via de voorziening spoorzone
en het in de reserve EZH opgenomen bedrag voor de ontwikkeling van de Spoorzone
dienen beide als dekkingsbron voor de aan de uitvoering van deze projecten
verbonden kosten. Beide laatstgenoemde onderdelen waren al ‘operationeel’, de
onteigening/verwerving verloopt via het gemeentelijk grondbedrijf (waarvoor jaarlijks
een kapitaalverstrekking uit de algemene dienst beschikbaar komt), en in het
kader van de ontwikkeling van het knooppunt Openbaar Vervoer heeft u voor de
eerste storting in het fonds Bereikbaarheidsoffensief Randstad een
kapitaalkrediet open gesteld.
De
storting in het regionaal fonds Bereikbaarheidsoffensief
Randstad
Een belangrijk onderdeel van
het spoorzoneproject betreft de ontwikkeling van het knooppunt Openbaar
Vervoer. De gemeente Delft ontvangt hiervoor een subsidie € 11.344 miljoen uit het regionale fonds
Bereikbaarheidsoffensief Randstad; de eigen bijdrage van Delft wordt daarmee
verdubbeld.
In het convenant van dit
fonds is vastgelegd dat de inleggers in het fonds (gemeenten, en provincie) hun
inleg zeker moeten hebben gesteld (via storting dan wel garantstelling). In
overleg met het rijk is eerder bepaald dat per 1 mei 2001 voor 40% van de eigen
bijdrage per project in het fonds gestort wordt, hetgeen dan evenredig is aan
de inleg van het rijk in 2001. De opzet is dat in 3 jaartranches (2001-2003) de
volledige inleg wordt gestort.
In 2001 heeft Delft de
eerste tranche van zijn bijdrage (40% van € 11.344 miljoen oftewel ƒ 10 miljoen) voorgefinancierd door een krediet open te
stellen ten laste van het EZH-budget van € 8.44 miljoen in het BOR-fonds gestort. Het EZH-budget moet nu echter weer
vrij gemaakt worden voor de verdere voorbereiding van het spoorzoneproject.
Wij stellen u derhalve thans
voor nu voor de totaal benodigde bijdrage ad € 11.344 miljoen een rendabel krediet beschikbaar te stellen, waar
eerdergenoemde storting van € 4.54 miljoen
in opgenomen kan worden. De werkwijze met betrekking tot dit ‘rendabele’ krediet
is, dat jaarlijks op het totale krediet rente wordt bijgeschreven; de
gemeentelijke begroting wordt hiermee niet belast. Overigens wordt op de
tegoeden in het BOR-fonds ook rente bijgeschreven. Het totale krediet met
bijbehorende uitgaven wordt dan over enige jaren opgenomen in de totale
projectbegroting voor de ontwikkeling van de Spoorzone.
In de afgelopen periode
vanaf 2000 zijn de kosten van de projectorganisatie in eerste aanleg gedekt uit
de voorziening spoorzone (oorspronkelijk ad € 1.361 miljoen, de stand per 1/1/2002
bedraagt € 1.020 miljoen); in aanvulling
hierop is er nog vanuit de EZH-reserve een bedrag beschikbaar van € 8.44 miljoen (waarvan zoals hiervoor aangegeven op
tijdelijke basis de voorfinanciering in het BOR-fonds heeft plaatsgevonden).
Dat bedrag zal echter nog wel formeel ter beschikking moeten worden gesteld.
Wij stellen u thans voor een
kapitaalkrediet van 9,46 miljoen Euro beschikbaar te stellen, dat voor een
gedeelte (volgens huidige aannames circa € 2,5 miljoen in de periode 2002-2005) direct bestemd is om in de komende jaren van
voorbereiding de door de Directie Programma’s en Projecten te maken kosten op
te vangen. Het resterende gedeelte is dan in beginsel bestemd als onderdeel van
de gemeentelijke bijdrage in het samen met de andere publieke en private
partijen te ontwikkelen spoorzone
Voor het beleidsveld mobiliteit was er jaarlijks een budget beschikbaar
ad € 15.900 voor het verrichten van lobbywerkzaamheden.
Dit budget is per abuis niet opgenomen in de begroting 2002. Wij stellen u voor
dit alsnog in de gemeentebegroting 2002 (ten laste van de post structureel
onvoorzien) te corrigeren.
Wij
stellen u met inachtneming van het advies van de commissie Duurzaamheid thans voor:
1.
een rendabel krediet
beschikbaar te stellen voor de storting in het regionale fonds Bereikbaarheidsoffensief
Randstad tot een bedrag van € 11.344.000;
2.
een totaal krediet ad € 9.460.000 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van
de spoorzone, inclusief de daarvoor benodigde voorbereidende activiteiten in de
komende jaren van de Directie Programma’s en Projecten;
3.
voor lobbywerkzaamheden
een structureel budget ad € 15.900 beschikbaar
te stellen;
4.
vast te stellen de 31e
wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2002.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester
N.
Roos, ,secretaris.