Stuk 91 I

02/012367 en 02/012372                                                                                  Delft, 11 juni 2002.

 

Onderwerp:  Verbetering Parkeerbedrijf

 

Aan de gemeenteraad,

 

Geachte dames en heren,

 

Het parkeerbedrijf van de gemeente Delft is sinds de kanteling van de gemeentelijke organisatie nog niet volledig op orde gekomen. Om daar op korte termijn verandering in aan te brengen is op initiatief van de directeuren van de Clusters Publiekszaken en WijksStadszaken een Regiegroep Parkeren ingesteld. Deze heeft zich ten doel gesteld van het parkeerbedrijf een goed georganiseerde en transparante organisatie te maken. De regiegroep haakt in op en bewaakt de samenhang alle binnen de gemeente reeds in gang gezette verbeteracties en heeft daarnaast voor 2002 een Verbeteragenda Parkeerbedrijf opgesteld. Daarop staan, kort samengevat, de volgende punten.

 

A. Het opstellen van een Parkeernota. Daarin wordt aangegeven hoe de gemeente het parkeerbeleid als instrument voor het mobiliteitsbeleid wil inzetten; welke doelen zij zich daartoe stelt en welke middelen zij daarvoor wil inzetten.

 

B. Een beschrijving van de  Keten Parkeren. Om het parkeerbedrijf goed te kunnen beheren en beheersen is het nodig dat alle deelprocessen, verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden duidelijk vastgelegd en geaccepteerd zijn.

 

C. Het scheppen van randvoorwaarden voor de parkeerorganisatie waaronder

Er zullen heldere procedures voor begroting, goedkeuring en verantwoording van uitgaven per fase van de invoering van nieuw beleid worden vastgesteld. Er wordt een nieuw beleidsondersteunend rekenmodel voor het parkeerfonds gemaakt. Effecten van beleidswijzigingen, waaronder tariefstellingen, aantallen parkeerplaatsen en het gebruik ervan kunnen daarmee zichtbaar worden.

 

Om alle huidige en toekomstige parkeergerelateerde taken binnen het Parkeerbedrijf naar behoren uit te kunnen voeren is het nodig dat de formatie structureel wordt aangepast.

·         Adequate ICT-systemen

In het kader van het pollerproject zijn er twee grote nieuwe softwaresystemen ontwikkeld. Eén voor de bediening van de pollers. Eén voor het uitgeven van ontheffingen, vergunningen, kras-, bezoekers- en dagkaarten. De systemen moeten met elkaar gaan communiceren om tot een samenhangend, gebruiks- en klantvriendelijk systeem te komen dat in staat is om managementinformatie te genereren. 

·         Beheerste planningen

De invoering van gereguleerd parkeren in een nieuw gebied vergt een zorgvuldige voorbereiding. Daartoe behoort een juridisch sluitend raadsvoorstel waarin een solide begroting en bijbehorend dekkingsvoorstel is opgenomen maar ook een intensive technische en administratieve voorbereiding en een goede voorlichting aan de burger. Met een toegesneden planning kan dit ingewikkelde proces goed beheerst worden

 

In het kader van agendapunt C is als eerste uitgewerkt de notitie Benodigde personele en materiele middelen voor de uitvoering van de  parkeergerelateerde taken binnen het Cluster Publiekszaken  

 

Binnen het Cluster Publiekszaken zijn drie verschillende vakteams (Toezicht Openbare Ruimten, Publieksbalie en Belastingen) betrokken bij de uitvoering van het parkeerbeleid.

 

In het afgelopen jaar zijn veel nieuwe taken tot hun verantwoordelijkheid gaan behoren waaronder de invoering van het gereguleerd parkeren in de westelijke schil; de uitbreiding ervan in de binnenstad en het autoluw plus maken van het centrum. Daarop was de formatie niet voldoende berekend. Ook de inrichting van de organisatie is voor verbetering vatbaar. Doordat de kanteling van de gemeentelijke organisatie grotendeels samenviel met de invoering van het nieuwe parkeerbeleid had met name TOR weinig gelegenheid om zich te beraden op de inrichting van de (werkprocessen in de) organisatie.

 

Tot nu toe zijn bij alle vakteams de knelpunten in de formatie opgevangen door het inhuren van -dure- externe capaciteit. Verlenging daarvan is geen optie. De organisatie moet goed toegerust zijn om het huidig en toekomstig beleid op kwalitatief hoogstaande wijze uit te voeren. Daarvoor is het nodig dat de parkeergerelateerde formatie binnen het cluster structureel wordt aangepast. Daarnaast moet de efficiency worden verhoogd door het stroomlijnen van de werkprocessen en het invoeren van productnormering.

 

Benodigde formatie

Binnen het vakteam TOR is de behoefte aan uitbreiding het meest omvangrijk. Door de uitbreiding van de gereguleerde gebieden en het beheer van pollers en garage is naast extra handhavingscapaciteit  en capaciteit voor de afstemming van beleid en uitvoering ook een uitbreiding van administratieve en technische functies een vereiste. De Publieksbalie behoeft uitbreiding van het aantal baliemedewerkers en bij het Vakteam Belastingen is meer capaciteit voor het afhandelen van bezwaarschriften nodig. In totaal is 15,5 fte nodig, daarvan kan door de binnen Publiekszaken geplande efficiencyslagen na twee jaar weer

3,5 fte kan worden bezuinigd. 

 

De parkeergerelateerde formatie moet medio 2002 op sterkte zijn gebracht om de contracten met de externen te kunnen beëindigen, het beheer van de pollers over te kunnen nemen en de invoering van het gereguleerd parkeren in de Oostschil nog dit jaar te kunnen realiseren.

 

Benodigde materiele middelen

Voor de invoering van het gereguleerd parkeren in de Noord- en Oostschil zijn incidentele uitgaven voor materiele middelen nodig evenals structurele uitgaven voor onderhoud.

 

Wij stellen u voor om overeenkomstig het advies van de commissie Duurzaamheid:

 

Uw goedkeuring te hechten aan de Verbeteragenda Parkeren

 

In te stemmen met de notitie Benodigde personele middelen voor de uitvoering van de  parkeergerelateerde taken binnen het cluster Publiekszaken
meer in het bijzonder

·         Goedkeuring te verlenen aan incidentele uitgaven ter dekking van de  noodzakelijk te maken kosten voor de inhuur van externen totdat de formatie structureel is uitgebreid;  ter hoogte van  € 750.000 en de materiele kosten voor de invoering van het gereguleerd parkeren in Noord- en Oostschil  ter hoogte van  € 313.108

 

 

Bij het vakteam Toezicht Openbare Ruimten

0,8 fte applicatiebeheerder  (schaal 9 )                                                             

0,5 fte vakjurist (schaal 11 )                                                                                         

1 fte projectmedewerker parkeren, (schaal 9 )

4, 5 fte administratief medewerker, schaal 6 )

2 fte seniorcontroleur (schaal 7 )

2 fte parkeercontroleur (schaal 6)

1 fte onderhoudsmedewerker (schaal 6)

 

Bij het vakteam Publieksbalie

3,2 fte medewerker publieksbalie met hoofdtaak parkeren, ( schaal 6)

 

Bij het vakteam Belastingen, per 1-7-2002

0.5 fte medewerker bezwaarschriften  (schaal 8)

 

onder de voorwaarde dat binnen twee jaar een efficiencyslag is bereikt waardoor weer 3,5 fte kan worden bezuinigd.

 

 

En deze kosten ten laste te brengen van de reserve parkeervoorzieningen

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft

 

Mr H.M.C.M. van Oorschot                    burgemeester

 

 

Mr N. Roos                                          secretaris           


 

Stuk 91 II

02/012367 en 02/012372

 

 

 

De raad der gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 juni 2002;

 

b e s l u i t:

 

·         Goedkeuring te verlenen aan incidentele uitgaven ter dekking van de noodzakelijk te maken kosten voor de inhuur van externen totdat de formatie structureel is uitgebreid;  ter hoogte van  € 750.000 en de materiele kosten voor de invoering van het gereguleerd parkeren in Noord- en Oostschil; ter hoogte van  € 313.108.

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 27 juni 2002.

 

 

 

                                                             ,burgemeester

 

 

                                                            

                                                             ,secretaris.