Stuk
91 I
02/012367
en 02/012372 Delft,
11 juni 2002.
Onderwerp: Verbetering Parkeerbedrijf
Aan
de gemeenteraad,
Geachte
dames en heren,
Het parkeerbedrijf van de gemeente Delft is sinds
de kanteling van de gemeentelijke organisatie nog niet volledig op orde
gekomen. Om daar op korte termijn verandering in aan te brengen is op
initiatief van de directeuren van de Clusters Publiekszaken en WijksStadszaken
een Regiegroep Parkeren ingesteld. Deze heeft zich ten doel gesteld van het
parkeerbedrijf een goed georganiseerde en transparante organisatie te maken. De
regiegroep haakt in op en bewaakt de samenhang alle binnen de gemeente reeds in
gang gezette verbeteracties en heeft daarnaast voor 2002 een Verbeteragenda
Parkeerbedrijf opgesteld. Daarop staan, kort samengevat, de volgende
punten.
A. Het opstellen van een Parkeernota. Daarin wordt
aangegeven hoe de gemeente het parkeerbeleid als instrument voor het
mobiliteitsbeleid wil inzetten; welke doelen zij zich daartoe stelt en welke
middelen zij daarvoor wil inzetten.
B. Een beschrijving van
de Keten Parkeren. Om het
parkeerbedrijf goed te kunnen beheren en beheersen is het nodig dat alle
deelprocessen, verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden duidelijk
vastgelegd en geaccepteerd zijn.
C. Het scheppen van
randvoorwaarden voor de parkeerorganisatie waaronder
Er zullen
heldere procedures voor begroting, goedkeuring en verantwoording van uitgaven
per fase van de invoering van nieuw beleid worden vastgesteld. Er wordt een
nieuw beleidsondersteunend rekenmodel voor het parkeerfonds gemaakt. Effecten
van beleidswijzigingen, waaronder tariefstellingen, aantallen parkeerplaatsen
en het gebruik ervan kunnen daarmee zichtbaar worden.
Om alle huidige en toekomstige parkeergerelateerde
taken binnen het Parkeerbedrijf naar behoren uit te kunnen voeren is het nodig
dat de formatie structureel wordt aangepast.
·
Adequate ICT-systemen
In het kader van het pollerproject zijn er twee
grote nieuwe softwaresystemen ontwikkeld. Eén voor de bediening van de pollers.
Eén voor het uitgeven van ontheffingen, vergunningen, kras-, bezoekers- en
dagkaarten. De systemen moeten met elkaar gaan communiceren om tot een
samenhangend, gebruiks- en klantvriendelijk systeem te komen dat in staat is om
managementinformatie te genereren.
·
Beheerste planningen
De
invoering van gereguleerd parkeren in een nieuw gebied vergt een zorgvuldige
voorbereiding. Daartoe behoort een juridisch sluitend raadsvoorstel waarin een
solide begroting en bijbehorend dekkingsvoorstel is opgenomen maar ook een
intensive technische en administratieve voorbereiding en een goede voorlichting
aan de burger. Met een toegesneden planning kan dit ingewikkelde proces goed
beheerst worden
In het kader van agendapunt C is als eerste
uitgewerkt de notitie Benodigde personele en materiele middelen voor de
uitvoering van de parkeergerelateerde
taken binnen het Cluster Publiekszaken
Binnen
het Cluster Publiekszaken zijn drie verschillende vakteams (Toezicht Openbare
Ruimten, Publieksbalie en Belastingen) betrokken bij de uitvoering van het
parkeerbeleid.
In
het afgelopen jaar zijn veel nieuwe taken tot hun verantwoordelijkheid gaan
behoren waaronder de invoering van het gereguleerd parkeren in de westelijke
schil; de uitbreiding ervan in de binnenstad en het autoluw plus maken van het
centrum. Daarop was de formatie niet voldoende berekend. Ook de inrichting van
de organisatie is voor verbetering vatbaar. Doordat de kanteling van de
gemeentelijke organisatie grotendeels samenviel met de invoering van het nieuwe
parkeerbeleid had met name TOR weinig gelegenheid om zich te beraden op de
inrichting van de (werkprocessen in de) organisatie.
Tot
nu toe zijn bij alle vakteams de knelpunten in de formatie opgevangen door het
inhuren van -dure- externe capaciteit. Verlenging daarvan is geen optie. De
organisatie moet goed toegerust zijn om het huidig en toekomstig beleid op
kwalitatief hoogstaande wijze uit te voeren. Daarvoor is het nodig dat de
parkeergerelateerde formatie binnen het cluster structureel wordt aangepast.
Daarnaast moet de efficiency worden verhoogd door het stroomlijnen van de
werkprocessen en het invoeren van productnormering.
Binnen
het vakteam TOR is de behoefte aan uitbreiding het meest omvangrijk. Door de
uitbreiding van de gereguleerde gebieden en het beheer van pollers en garage is
naast extra handhavingscapaciteit en
capaciteit voor de afstemming van beleid en uitvoering ook een uitbreiding van
administratieve en technische functies een vereiste. De Publieksbalie behoeft
uitbreiding van het aantal baliemedewerkers en bij het Vakteam Belastingen is
meer capaciteit voor het afhandelen van bezwaarschriften nodig. In totaal is
15,5 fte nodig, daarvan kan door de binnen Publiekszaken geplande
efficiencyslagen na twee jaar weer
3,5
fte kan worden bezuinigd.
De parkeergerelateerde
formatie moet medio 2002 op sterkte zijn gebracht om de contracten met de
externen te kunnen beëindigen, het beheer van de pollers over te kunnen nemen
en de invoering van het gereguleerd parkeren in de Oostschil nog dit jaar te
kunnen realiseren.
Voor de invoering van het gereguleerd parkeren in
de Noord- en Oostschil zijn incidentele uitgaven voor materiele middelen nodig
evenals structurele uitgaven voor onderhoud.
Wij
stellen u voor om overeenkomstig het advies van de commissie Duurzaamheid:
Uw
goedkeuring te hechten aan de Verbeteragenda Parkeren
In
te stemmen met de notitie Benodigde
personele middelen voor de uitvoering van de
parkeergerelateerde taken binnen het cluster Publiekszaken
meer in het bijzonder
·
Goedkeuring te verlenen
aan incidentele uitgaven ter dekking van de
noodzakelijk te maken kosten voor de inhuur van externen totdat de
formatie structureel is uitgebreid; ter
hoogte van € 750.000 en de materiele
kosten voor de invoering van het gereguleerd parkeren in Noord- en
Oostschil ter hoogte van € 313.108
Bij het vakteam Toezicht Openbare Ruimten
0,8 fte
applicatiebeheerder (schaal 9 )
0,5 fte vakjurist (schaal
11 )
1 fte projectmedewerker
parkeren, (schaal 9 )
4, 5 fte administratief
medewerker, schaal 6 )
2 fte seniorcontroleur
(schaal 7 )
2 fte parkeercontroleur
(schaal 6)
1 fte onderhoudsmedewerker
(schaal 6)
Bij het vakteam
Publieksbalie
3,2 fte medewerker
publieksbalie met hoofdtaak parkeren, ( schaal 6)
0.5 fte medewerker
bezwaarschriften (schaal 8)
onder de voorwaarde dat
binnen twee jaar een efficiencyslag is bereikt waardoor weer 3,5 fte kan worden
bezuinigd.
En deze kosten ten laste te brengen van de reserve
parkeervoorzieningen
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft
Mr
H.M.C.M. van Oorschot burgemeester
Mr N. Roos secretaris
Stuk
91 II
02/012367
en 02/012372
De
raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van
burgemeester en wethouders van 11 juni 2002;
b
e s l u i t:
·
Goedkeuring te verlenen
aan incidentele uitgaven ter dekking van de noodzakelijk te maken kosten voor
de inhuur van externen totdat de formatie structureel is uitgebreid; ter hoogte van € 750.000 en de materiele kosten voor de invoering van het
gereguleerd parkeren in Noord- en Oostschil; ter hoogte van € 313.108.
Aldus vastgesteld in de
raadsvergadering van 27 juni 2002.
,burgemeester
,secretaris.