Stuk 93 I

02/016238                                                                                                       Delft, 11 juni 2002

 

Onderwerp:       Formatie-uitbreiding vakteam

                        Bouwtoezicht en monumenten (BTM)

 

Aan de gemeenteraad.

 

 

Geachte dames en heren,

 

 

In de Zomernota 2002-2005 (p.50) is een nader voorstel aangekondigd om de bouwtoezicht-functie te versterken ten laste van de extra bouwleges. Dit voorstel ligt thans voor. Werd in de Zomernota nog gesproken over een incidentele meevaller in 2001 van ruim € 150.000, inmiddels is duidelijk, dat in 2001 vooral als gevolg van de leges voor Zuidpoort veld 5 en 7 (waarvoor overigens over meerdere jaren werk moet worden uitbesteed) de incidentele meevaller circa tien keer zo hoog is. De ”structurele extra bouwleges” kan de komende jaren veilig op € 250.000 worden gesteld. In de Zomernota worden overigens voorbeelden genoemd, die juist niet op de voorgestelde wijze mogen gefinancierd (de PKVW-functionaris). Hiervoor is inmiddels een andere dekkingsbron aangewezen: MR-ISV- en EZH-gelden (zie stuk 02/001294).

 

De laatste jaren lieten regelmatig een royaal hogere opbrengst zien dan waarin de begroting voorzag, maar die werd mede veroorzaakt door de economische hoogconjunctuur plus het te gelde maken van de waardestijging van het onroerend goed. In de onderbouwing van genoemd bedrag rekenen we ons niet rijker dan we zijn en anticiperen we op drie ontwikkelingen:

 

De noodzaak om de formatie van BTM uit te breiden is groot, om meerdere redenen:

1                    Voorspelbare “onvoldoende” bij VROM-inspectie;

2                    Invloed gewijzigde Woningwet;

3                    Toenemende maatschappelijk vraag om handhaving;

4                    Verbetering klantgericht werken.

Binnen het werkveld van het vakteam zijn nog meer redenen aan te dragen voor formatieve uitbreiding, maar deze blijven buiten het bestek van deze nota, omdat het wettelijk niet is toegestaan werkzaamheden ten laste te brengen van de legesopbrengsten voor een bepaald product (zoals de bouwvergunning), als die werkzaamheden niet nodig zijn ter realisatie van dat product. Zo blijft de legesvrije wijzigingsvergunning voor monumenten hier buiten beschouwing, evenals de basisregistratie gebouwen etc. en valt zelfs handhaving van de verleende vergunning niet onder deze noemer.

 

Inspecties VROM (1)

Begin 2000 kwam het Ministerie van VROM naar buiten met de negatieve conclusies uit door de VROM-inspectie uitgevoerd onderzoek naar de kwaliteit van het bouwtoezicht in Nederland. Vooral de bouwtechnische toetsing schiet ernstig tekort. Voor eind 2003 zullen ook de nog niet onderzochte gemeenten zoals Delft zo’n inspectiebezoek krijgen. Op basis van de bevindingen elders (en de voorproef die Delft in 2001 heeft gehad inzake de asbestsloopvergunning (2001) is aannemelijk, dat ook Bouwtoezicht Delft een onvoldoende tegemoet kan zien.

 

Het voorspelbare slechte rapportcijfer is op zich geen drama, omdat het vooral betekent, dat VROM in de bouwtoezichtdossiers onvoldoende kan terugvinden of en hoe de aanvraag en de uitvoering bouwtechnisch zijn getoetst. Dat de schriftelijke vastlegging onder de maat is wil nog niet zeggen, dat toetsing en toezicht daadwerkelijk zouden tekortschieten. Onder de druk om binnen de fatale termijn en het regime van verouderde bestemmingsplannen vergunningen te verlenen, weten we echter, dat het beter kan en ook beter moet om te bevorderen, dat de bouwproductie op een verantwoord kwaliteitsniveau blijft en de legesbetaler waar voor zijn geld krijgt.

 

Op drie fronten zijn maatregelen nodig: a.) optimalisering van de bedrijfsvoering; b.) consistente houding inzake naleving regelgeving; c.) uitbreiding van de formatie. Punt a.) krijgt nadrukkelijke aandacht in het kader van de PuZa-brede aanpak van de bedrijfsvoering (en beleidscycli) met inschakeling van de nieuw te vormen stafafdelingen. De komst van de gewijzigde Woningwet dwingt tot het geheel herijken van de werkprocessen voor 1 juli 2002. Punt b.) krijgt de nodige aandacht via werkoverleg, trainingen en opleidingen. Punt c.) is in deze nota aan de orde.

 

Wijziging Woningwet (2)

Per 1 januari 2003 wordt de gewijzigde Woningwet van kracht. Zodra de tekst bekend is van de Algemene Maatregel van Bestuur, waarin de grenzen zijn geregeld tussen de vergunningvrij bouwen, de “lichte” bouwvergunning en de “reguliere” bouwvergunning, kan het vakteam BTM zich doelgericht voorbereiden op de implementatie van deze wetswijziging in publieksvoorlichting, werkprocessen, automatisering, legesverordening*) en handhaving. Het gegeven, dat meer bouwwerken vergunningvrij worden leidt gemakkelijk tot de misvatting, dat dan wellicht ook minder personele inzet nodig is. Vooralsnog lijkt echter het tegendeel het geval.

 

Niet alleen is actieve voorlichting nodig om het publiek duidelijkheid te verschaffen, ook is voorspelbaar dat het minder toetsen vooraf al dan niet via bezwaarprocedures zal leiden tot meer handhaving achteraf. Daarnaast leidt het gegeven, dat in een beschermd stadsgezicht vrijwel elke bouwkundige ingreep vergunningplichtig wordt tot toename van de werkdruk in de binnenstad. Dit wordt nog eens versterkt doordat het dikwijls om een “lichte” bouwvergunning zal gaan, waarop spoedig na ontvangst van de aanvraag beschikt moet worden. Alhoewel deze vergunning een beperkter toetsingskader kent, zal dit vooralsnog een aanzienlijke taakverzwaring betekenen: planologische en welstandstoets binnen zes (in plaats van nu dertien) weken na ontvangst.

*) Voorzover deze opbrengstvermindering nu valt te voorzien is deze verdisconteerd in de aan deze nota ten grondslag liggende becijferingen.


 

Meer handhaving (3)

De maatschappelijke roep om meer handhaving is een reactie op het doorgeschoten gedoogbeleid met de gebeurtenissen in Enschede (2000) en Volendam (2001) als dramatische excessen. Effectieve handhaving begint evenwel met gedegen vergunningverlening en idem toezicht op de naleving. De hierna (4) te noemen “klassieke taken” van bouwtoezicht staan hier centraal. Meer nadruk op handhaving als actieve “tak van sport” van o.a. BTM is aan bod in de separate nota “Hand-in-handhaving”, die in maart aan de commissie Leefbaarheid ter kennis is gebracht en die vooral inzoomt op veiligheid. Nu beperken we ons tot de conclusies, die daaruit kunnen worden getrokken voor de vergunningverlening zelf. Het is heel simpel: meer kwaliteit vergt meer tijd en dus meer menskracht. Dat ook hierbij aandacht voor bedrijfsvoering en werkhouding nodig is om de menskracht effectiever en efficiënter in te zetten behoeft geen betoog.

 

Klantgericht werken (4)

De doelstellingen van Neon zijn samengebracht in de missie om “extern georiënteerd en als één gemeente” op te treden. Deze missie komt bij uitstek naar voren bij Publiekszaken, in het bijzonder BTM. Immers, in relatie tot onze producten voegt de missie naast de klassieke borging van rechtszekerheid, rechtsgelijkheid en veiligheid toe, dat het werk gedaan wordt op een wijze, die – binnen de wettelijke mogelijkheden – inspeelt op de wensen van de klant en die getuigt van interne afstemming en coördinatie. Als uitvloeisel hiervan neemt onze digitale dienstverlening toe en behandelen we zoveel mogelijk aanvragen in vooroverleg met als doel de kwaliteit van bouwvoornemen en indieningsbescheiden te verhogen en zo de klant in dit adviestraject het uitzicht te bieden op een snelle bouwvergunning. De groei van digitale dienstverlening vertaalt zich overigens vooral in extra werk via de follow up achter het cyberloket !

Ook de Neondoelstellingen nopen, naast het efficiënter maken van werkprocessen en meer aandacht voor de werkhouding, tot uitbreiding van de capaciteit. Bouwvergunningen e.d. zijn immers noch inhoudelijk, noch qua planologisch toetsingskader of in welstandstermen standaardproducten. Het maatwerk, dat dit met zich meebrengt in de behandeling en in de klassieke taken, kan alleen klantgerichter (bijvoorbeeld sneller en duidelijker) worden gedaan, als er “meer handjes bijkomen”.

 

Functiesoorten

De functies waar het om gaat zijn de volgende:

1                    Applicatiebeheerder 1,0 (1,5) fte       schaal (8 à) 9
Via “Neon” verdween het slechts als nevenactiviteit geregelde applicatiebeheer uit het vakteam, werd de expertise gecentraliseerd in het facilitaire vakteam ICT en werd het aantal gebruikers van de hoofdapplicaties ruimschoots verdubbeld. Het vakteam BTM is twee keer zo groot als de voormalige sectie BWT, terwijl ook het vakteam Toezicht Openbare Ruimte deels met dezelfde applicatie werkt, eveneens zonder formatief over een applicatiebeheerder te beschikken.
Ook spelen de fatale termijnen uit de Woningwet (die per 1 januari 2003 nog korter worden) een grote rol in de werkprocessen. Automatisering is onmisbaar om het werk verantwoord aan te kunnen, maar schept ook extra afhankelijkheid, die alleen te ondervangen is met adequaat applicatiebeheer, continu en direct beschikbaar voor de gebruikers. (Verlof, ADV en ziekte vergen minstens 0,5 fte extra; de totale behoefte à 1,5 fte kan echter voor niet meer dan 1,0 fte aan de bouwvergunning etc. worden gerelateerd; de overige capaciteit kan echter worden gevonden door binnen de sector elkaars achtervang te zijn; de voor TOR in ontwikkeling zijnde voorstellen voorzien hierin.)

2                    2e constructeur                   1,0 fte               schaal 10
Tot 1982 had bouwtoezicht in Delft twee constructeurs (“controleur sterkteberekeningen”) in dienst. Nadien is nog korte tijd een medewerker parttime als 2e constructeur werkzaam geweest, maar al zeker 15 jaar is er maar één beschikbaar, terwijl de bouwproductie met de conjunctuur mee soms flinke pieken kende en de complexiteit van de bouwwerken steeds verder toenam en nog verder zal toenemen: ondergronds bouwen, bijzondere uitvoeringstechnieken, etc. Doorgaan met zo’n minimale capaciteit, die in schril contrast staat met de formatieve situatie in een aantal omringende kleinere gemeenten, is niet verantwoord.

3                    Inspecteur binnendienst       1,0 fte               schaal 10
Met name in de binnenstad c.q. het beschermd stadsgezicht (waarbinnen zelf onderhoud vergunningplichtig is) neemt het aantal bouwaanvragen gegarandeerd toe, terwijl de verruiming van het vergunningvrij bouwen elders dient te worden benut voor meer tijd en aandacht voor de bouwtechnische toets etc. Een extra plantoetser is zonder meer nodig om de wettelijk verplichte taken op verantwoord niveau uit te voeren.

4                    Inspecteur buitendienst        0,5 (à 1,0) fte    schaal 10
Ook buiten is extra aandacht voor de binnenstad nodig. Dit volgt o.a. uit het beschermd stadsgezicht en ook uit het planologisch toetsingskader. Wat het eerste betreft is een actieve houding met het oog op de vergunningplicht relevant en brengen de voorwaarden van de vergunning, waaronder het voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit, voor deze functie werk met zich mee. In de vergunningsprocedure vraagt de invoering van het Functie Limitering Systeem in het nieuwe bestemmingsplan voor de binnenstad extra controlewerk door de buitendienst.

5                    Administratief medewerker   0,5 fte               schaal 06
In de nasleep van de Neon-reorganisatie en de verhuizing van het vakteam BTM naar het gebouw Phoenixstraat zijn maatregelen getroffen inzake postverwerking etc., waarbij achteraf is vastgesteld, dat een tekort ontstond ter grootte van 20 uur per week, voor zeker 90 % (kortom ca. 0,5 fte) toe te rekenen aan het product bouwvergunning etc. Dit tekort is vooralsnog opgevuld door tussenkomst van de facilitaire dienst (HSM), maar dient structureel te worden opgelost.

6           Uitrustingskosten inspecteur buitendienst
Voor de extra inspecteur buitendienst te rekenen op de aanschaf en afschrijving van veiligheidsuitrusting, gsm-toestel, digitale camera en electronische handpalm-agenda.


Samengevat wordt voorgesteld, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Duurzaamheid, om ten aanzien van behoefte en budget als volgt te werk te gaan. (Bedragen in €.)

 

Functie

Salariskosten

Werkplekkosten

Uit leges

1     (1,0 / 09)

48.922

1)

48.922

2     (1,0 / 10)

*)          58.397

2)

58.397

3     (1,0 / 10)

54.408

13.987

68.395

4a   (0,5 / 10)

54.408

13.987

34.193

4b   (0,5 / 10)

 

5     (0,5 / 06)

17.360

3)

17.360

6     uitrustingsstukken functie 4

2.500

Totaal

 

 

229.767

Dekking

 

 

250.000

 

1) neemt werkplek in van thans ingehuurde applicatiebeheerder

2) reserve werkplek beschikbaar

3) betrokkene heeft reeds werkplek

*)  rekening houdend met evt. noodzaak arbeidsmarkttoeslag becijferd als schaal 10a

 

Tenslotte

De huidige formatie plus de voorgestelde uitbreiding zijn ook na de invoering van de gewijzigde Woningwet zeker noodzakelijk om de wettelijk voorgeschreven taken op een minimaal verantwoord niveau uit te voeren. Voor 1 januari 2003 wordt nader onderzocht in hoeverre de tarieven moeten worden aangepast om in te spelen op de gevolgen van de wetswijziging. Voor die tijd zullen wij u voorstellen doen toekomen met betrekking tot wijzigingen van de Bouwverordening en van de Tarievenlijst van de Legesverordening 2003. Gelet op de wetswijziging is een andere opbouw van de tarieven namelijk onvermijdelijk: de melding verdwijnt, de lichte en de gefaseerde vergunning worden ingevoerd, behandelingstermijnen en werkprocessen veranderen.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

H.M.C.M. van Oorschot             ,burgemeester.

 

 

 

N. Roos                                               ,secretaris.


Stuk 93 II

02/016238 II

 

 

 

 

De raad van de gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 juni 2002;

 

gelet op artikel 100 van de Woningwet;

 

mede gelet op artikel 1.1 van de Bouwverordening;

 

b e s l u i t :

 

I           Subfunctie 6.822.0 van de begroting van de gemeente Delft te verhogen met € 229.767, zijnde extra legesopbrengst voor bouwvergunningen;

 

II           Subfunctie 6.822.0 van de begroting van de gemeente Delft te verhogen met € 229.767, zijnde de lasten van de uitbreiding van de formatie van het vakteam Bouwtoezicht en monumenten (cluster Publiekszaken, sector Bouwen Toezicht Ondernemen), voorzover deze ten laste mogen worden gebracht van de extra legesopbrengst, aan te wenden voor de in genoemd voorstel beschreven functies;

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 juni 2002.

 

 

 

,burgemeester

 

 

,secretaris