Het
vigerende Verkeer- en Vervoersplan past niet meer bij de huidige visie op
mobiliteit en de ruimtelijke ontwikkelingen in Delft. Daarom is in het
collegeprogramma opgenomen om deze collegeperiode een nieuw Lokaal Verkeer- en
Vervoersplan (LVVP) op te stellen.
Het
LVVP wordt het kader voor toekomstige bestuurlijke en ambtelijke besluitvorming
op het gebied van verkeer en vervoer. Het bevat de beleidsdoelen op het gebied
van verkeer en vervoer en de visie op het toekomstige verkeersnetwerk, dit
alles in samenhang en afstemming met andere Delftse plannen. Tevens worden
maatregelen op hoofdlijnen ontwikkeld om het geformuleerde doel te bereiken.
Voor
de vaststelling van het LVVP is een helder afgebakend proces nodig.
Daarvoor
is een projectteam geformeerd met vertegenwoordigers uit de vakteams
Mobiliteit, RO en Milieu. Het kernteam kan worden uitgebreid als vanuit andere
vakteams de behoefte bestaat om actief bij de ontwikkeling van het LVVP te
worden betrokken. De (hoofden van de) vakteams Groen, Wonen, Grond,
Cultuur-kennis-economie en Welzijn, zullen op de hoogte worden gehouden.
Lokale vertegenwoordigers
van gehandicaptenorganisaties, de fietsersbond, 3VO (verenigde verkeersveiligheidsorganisatie),
ANWB, Connexxion, ROVER (vereniging reizigers openbaar vervoer), Kamer van
Koophandel, politie, Horeca Nederland en OFD (ondernemersfederatie Delft)
zullen worden betrokken in de totstandkoming van het LVVP. Hen wordt gevraagd
om onderzoeksresultaten te becommentariëren en aan te vullen. Er zal verder
geen klankbordgroep worden opgericht. Wel zullen leden van maatschappelijke
groeperingen worden gevraagd om in een workshop hun visie kenbaar te maken.
Naast bijdragen van
maatschappelijke groeperingen zullen ook – daar waar relevant – (semi-)overheidsinstellingen
worden betrokken bij diverse onderwerpen, waaronder andere bestuursorganen
(zoals het stadsgewest Haaglanden). Zo zal in overleg met de scholen aan het
onderwerp “kindveilige (school)routes” gestalte worden gegeven en zullen
instanties als de GGD worden geconsulteerd over ondermeer de
verkeersveiligheid.
De mening van bewoners wordt
gepeild via een oproep in de Stadskrant en via het internet. Hun informatie zal
worden gebruikt voor het inventariseren van knelpunten. Bewoners zal verder
worden gevraagd of zij bereid zijn deel te nemen aan een workshop.
Een GDR is een voorziening
die het mogelijk maakt om per computer anoniem te vergaderen (GDR= group
decision room). Er zal één workshop worden georganiseerd. Hiervoor zullen leden
van maatschappelijke groeperingen, bewoners, ambtenaren van de gemeente Delft
en een enkele deskundigen van de TU-Delft worden uitgenodigd. Het maximum
aantal deelnemers is 20; terugkoppeling van de resultaten zal plaatsvinden naar
een grotere groep mensen (zie ook externe communicatie).
In deze workshop zullen de thema’s vervoerwijzekeuze
en de relatie verkeer en milieu aan de orde komen. De deelnemers worden
gevraagd om knelpunten in Delft te identificeren en daarvoor realistische
maatregelen aan te dragen. Deze maatregelen kunnen door alle deelnemers van
commentaar worden voorzien. Ten slotte zal een prioriteitstelling van
maatregelen worden gevraagd. Uit deze prioriteitstelling zal blijken welke
maatregelen op een draagvlak kunnen rekenen, welke maatregelen omstreden zijn
en welke overbodig worden gevonden.
Tijdens het proces zal
regelmatig worden teruggekoppeld met de opdrachtgever (= het sectorhoofd
Duurzaamheid), de vakteamhoofden Mobiliteit, RO en Milieu en de
portefeuillehouder. In deze stuurgroep zullen met name de voortgang, de
resultaten van de deel-onderzoeken en de workshop aan de orde komen.
Bewoners zullen op geregelde
momenten betrokken worden bij de ontwikkeling van het LVVP. In de eerste fase
zal hun mening worden gevraagd ten behoeve van de probleemsignalering. Enkele
van deze bewoners zal tevens worden gevraagd om deel te nemen aan een
GDR-workshop. Bekeken zal worden hoe de resultaten van deze workshop kunnen
worden teruggekoppeld naar iedere belangstellende, via stadskrant of website.
In de besluitvormingsfase
van het proces wordt de officiële inspraakprocedure gevolgd.
Tijdsplanning
De looptijd voor het
ontwikkelen van het LVVP wordt geraamd op 14 maanden. Het proces is
onderverdeeld in vier fasen:
·
Fase
1: voorbereiding en probleemverkenning 2
maanden
·
Fase
2: onderzoek en analyse 7
maanden
·
Fase
3: rapportage 3
maanden
·
Fase
4: inspraak- en besluitvorming 2
maanden
Inmiddels is fase 1 zo goed
als afgerond. Het LVVP zal dus circa 12 maanden na goedkeuring van de
Startnotitie gereed komen.
Fase 1 voorbereiding en probleemverkenning
·
Opstellen
van een voorlopige startnotitie met inhoudsopgave
·
Opstellen
van een concept-onderzoeksagenda
·
Uitwerken
van procesaanpak en tijdsplanning
·
Inventariseren
van huidige en toekomstige stedelijke projecten
·
Inventariseren
van huidige en toekomstige knelpunten, onder andere volgens het Internet-panel
·
Gedachtewisseling
met commissie Duurzaamheid
·
Opstellen
van een definitieve startnotitie
Fase 2 onderzoek en analyse
·
Uitzetten
en uitvoeren van interne/externe onderzoeken:
1.
Verkeersmodel
ontwikkelen en toepassen (VISUM)
2.
Verkeersongevallenanalyse
per vervoerwijze (met VERAS)
3.
Netwerkanalyse
bereikbaarheid in tijd en afstand
4.
Klimaatbeleidsplan:
GDR-workshop over vervoerwijzekeuze: meer fiets, meer OV en minder autoverkeer
5.
Bijzondere
onderwerpen, zoals kindveilige (school)routes, ouderenmobiliteit en recreatief
fietsverkeer
·
Maatregelen
vergelijken op oplossend vermogen en onderlinge samenhang en afhankelijkheid:
vaststellen van pakketten van samenhangende maatregelen
·
Uitzetten
en uitvoeren van onderzoek naar de consequenties van de pakketten van samenhangende maatregelen
·
Uitwerken
van de voorgestelde hoofdoplossingsrichting
Fase 3 rapportage
· Analyseren, interpreteren en
combineren van de resultaten
· Verslaglegging
· Interne en externe
terugkoppeling
· Vastleggen van plannen in
beleidsregels
Fase 4 inspraak en besluitvorming
· Concept besluitvorming
· Inspraakprocedure en
verwerken van de reacties
· Formele besluitvorming
· Vaststellen van het LVVP in
het college van B&W en de Raad.
De
onderstaande mijlpalen zijn onderdeel van de tijdsplanning.
Fase |
Activiteit |
Datum
|
|
… |
|
1 |
Gedachtewisseling
(cie DUZA) |
04-11-03 |
|
Vaststelling
startnotitie LVVP |
Nov/Dec 2003 |
2 |
Uitzetten/starten vijf deel-onderzoeken |
Vanaf Nov 2003 |
|
Onderzoeksresultaten per deelgebied |
Gereed: Feb 2004 |
|
Samenhangende pakketten van maatregelen
ontwikkelen |
Feb 2004 - Mrt 2004 |
|
Bespreking (cie DUZA): Onderzoeksresultaten Kindveilige
(school)routes |
Apr 2004 |
|
Consequenties van verschillende pakketten
onderzoeken (extern onderzoek) |
Apr 2004 - Mei 2004 |
|
Voorgestelde hoofdoplossingsrichting |
Gereed: Jun 2004 |
3 |
Bespreking (cie DUZA): Thema vervoerwijzekeuze en
milieukundige aspecten |
Jun 2004 |
|
Verslaglegging |
Jul/Aug/Sep
2004 |
|
Interne/externe terugkoppeling |
Aug/Sep 2004 |
4 |
Concept
besluitvorming (voor
inspraak vrijgeven) |
Sep 2004 |
|
Inspraakprocedure |
Sep/Okt
2004 |
|
Formele
besluitvorming |
Nov 2004 |
|
Vaststelling
LVVP |
Nov/Dec 2004 |
Voorstel:
1)
Akkoord
gaan met de procesaanpak en tijdsplanning voor het LVVP
2)
Het
Plan van Aanpak LVVP voor overleg aanbieden aan de raad
Jan
Nederveen
Senior
beleidsadviseur mobiliteit