Aan

commissie Duurzaamheid


 

Nota

 

Datum

9-01-2003

Ons Kenmerk

  

Opsteller

Barry Raymakers

Bijlagen

1        

Onderwerp

Het stedelijk ontwerp voor de Spoorzone: een eerste impressie

 

 


 

 

 

 

 

De stedenbouwkundige Joan Busquets brengt in beeld hoe de Delftse Spoorzone eruit kan zien na de bouw van de spoortunnel. Hij werkt nu aan de afronding van zijn ontwerpen. Op het RIS zijn bij de agenda tekeningen en schetsen te vinden, welke een impressie geven van de huidige stand van het ontwerpproces. Hierdoor is het mogelijk om een beeld te krijgen van de kansen tot herinrichting van de Spoorzone zoals prof. Busquets die ziet.

 

De sfeer die de tekeningen oproepen geven u een goede impressie wat zijn ideeën zijn. Het is echter geen eindproduct. Het materiaal wordt op dit moment getoetst en beoordeeld door de gemeente Delft, door ProRail (het voormalig Railinfrabeheer) voor wat betreft de spoorinfra en de OV-knoop,  en door de marktpartijen voor wat betreft de ontwikkelingsmogelijkheden van het te bouwen vastgoed. Tijdens de commissie zullen de laatste tekeningen worden gepresenteerd, waarschijnlijk door dhr. Busquets zelf. De opmerkingen /aanvullingen die u maakt tijdens de commissievergadering zullen leiden tot een aanvulling, aanpassing en uitwerking van de ontwerpen.

 

De ontwerpen die Busquets nu uitwerkt zijn belangrijk bij het bepalen van de definitieve inrichting van de Spoorzone. Mede aan de hand van de uitwerkingen van Busquets kiezen de partijen die samenwerken in de planstudie voor de Spoorzone – de gemeente Delft, de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de provincie Zuid-Holland en het stadsgewest Haaglanden – later dit jaar een voorkeursvariant voor de spoortunnel.

 

Busquets werkt de voorkeursvariant vervolgens verder uit tot een masterplan. Dat masterplan legt meer in detail vast hoe de Spoorzone in de toekomst wordt ingericht en ontwikkeld.