De stedenbouwkundige Joan
Busquets brengt in beeld hoe de Delftse Spoorzone eruit kan zien na de bouw van
de spoortunnel. Hij werkt nu aan de afronding van zijn ontwerpen. Op het RIS
zijn bij de agenda tekeningen en schetsen te vinden, welke een impressie geven
van de huidige stand van het ontwerpproces. Hierdoor is het mogelijk om een
beeld te krijgen van de kansen tot herinrichting van de Spoorzone zoals prof.
Busquets die ziet.
De sfeer die de tekeningen
oproepen geven u een goede impressie wat zijn ideeën zijn. Het is echter geen
eindproduct. Het materiaal wordt op dit moment getoetst en beoordeeld door de
gemeente Delft, door ProRail (het voormalig Railinfrabeheer) voor wat betreft
de spoorinfra en de OV-knoop, en door
de marktpartijen voor wat betreft de ontwikkelingsmogelijkheden van het te
bouwen vastgoed. Tijdens de commissie zullen de laatste tekeningen worden
gepresenteerd, waarschijnlijk door dhr. Busquets zelf. De opmerkingen
/aanvullingen die u maakt tijdens de commissievergadering zullen leiden tot een
aanvulling, aanpassing en uitwerking van de ontwerpen.
De ontwerpen die Busquets nu
uitwerkt zijn belangrijk bij het bepalen van de definitieve inrichting van de
Spoorzone. Mede aan de hand van de uitwerkingen van Busquets kiezen de partijen
die samenwerken in de planstudie voor de Spoorzone – de gemeente Delft, de
ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer, de provincie Zuid-Holland en het stadsgewest
Haaglanden – later dit jaar een voorkeursvariant voor de spoortunnel.
Busquets werkt de
voorkeursvariant vervolgens verder uit tot een masterplan. Dat masterplan legt
meer in detail vast hoe de Spoorzone in de toekomst wordt ingericht en
ontwikkeld.