Graag maken wij gebruik van
de door u geboden gelegenheid om als gemeente vroegtijdig onze wensen kenbaar
te maken ten aanzien van het openbaar vervoer voor de dienstregeling 2004.
Voor de korte termijn zetten
wij in op het handhaven van het stadsnet in zijn huidige vorm en het versterken
van de regionale lijnen (tram- en streekbusnet). Dit komt tot uiting in het
verbeteren of waarborgen van de doorstroming door infrastructurele maatregelen
en een terughoudende uitvoering van maatregelen in de 30-km gebieden. Daarnaast
wordt er door actief flankerend beleid (o.a. autoluwe binnenstad en
tariefactie) gewerkt aan het vergroten van de aantrekkingskracht van het
openbaar vervoer.
Er bestaan voor de korte
termijn enkele specifieke wensen.:
¨
De Noord-westelijke
wijken in Delft (Voordijkshoorn en Hof van Delft) verliezen de bediening door
lijn 129 na de ingebruikname van de busroute langs de Gist (medio 2003).
Daarmee komt met name het gebied ten noorden van de Ruys de Beerenbrouckstraat
buiten het invloedsgebied van de bestaande buslijnen te liggen. Graag zien wij
voorstellen voor het behoud van een busbediening van dit gebied.
¨
Ten aanzien van het
gebied Schie-Oevers Zuid bestaat reeds lang de wens tot een ontsluiting per
openbaar vervoer. Wij beseffen dat dit gebied door zijn ligging en aard van de
bedrijvigheid moeilijk met een ‘normale’ busdienst kan worden bediend.
Desondanks dringen wij toch aan op een verkenning van de mogelijkheden met
bijvoorbeeld spitsvervoer, pendelbussen of bedrijfsvervoer.
¨
Op een aantal
ondergeschikte onderdelen leven er wensen ten aanzien van aansluitingen, haltes
e.d. Deze wensen zullen echter betrokken worden bij uitwerking van
dienstregelingvoorstellen en de
vervolggesprekken in de eerste maanden van het jaar 2003. Voorbeelden hiervan zijn de
route van buslijn 66 (deze op de heenweg via de TU te laten gaan) en de frequentie van de
pendelbus TU-station 69 (die we ook graag op zondagavond willen laten rijden).
Voor de middellange termijn
zijn wij voornemens om met u te werken aan een visie op het netwerk van
openbaar vervoer in en rond Delft. Van de zijde van het OBH is hierop reeds
positief gereageerd. Voor dit initiatief zijn diverse aanleidingen aanwezig op
de middellange termijn (2004-2010) zoals:
¨
nieuwe lijnen
(Agglonet-lijnen)
¨
infrastructuur (brug
over Gaag, brug bij Gist, busdoorsteek bij Station Delft-zuid)
¨
nieuwe ruimtelijke
ontwikkelingen (o.a. Zuidpoort, TU-gebied, Harnaschpolder, Spoorzone)
¨
exploitatieve
overwegingen (o.a. rendement stadslijnen, inzet Regiotax, fasering Agglo-net
lijnen).
Met name de infrastructurele
wijzigingen worden actueel vanaf medio 2004. Enerzijds is er dus pas vanaf de
dienstregeling 2005 een noodzaak tot een structurele herziening van het
lijnennet in en rond Delft. Anderzijds is er in de nu gevolgde procedure voor
de dienstregeling 2004 onvoldoende tijd voor een gedegen uitwerking van een
visie op het netwerk van openbaar vervoer in en rond Delft.
Wij vernemen graag van u of
en op welke wijze u invulling kunt geven aan onze wensen. Ten aanzien van de
uitwerking van de visie voor de middellange termijn (2005 en verder) zullen wij
u begin 2003 een voorstel doen voor de aanpak.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders
van Delft,
, burgemeester.