Geachte heer Bruins,

 

Graag maken wij gebruik van de door u geboden gelegenheid om als gemeente vroegtijdig onze wensen kenbaar te maken ten aanzien van het openbaar vervoer voor de dienstregeling 2004.

 

Voor de korte termijn zetten wij in op het handhaven van het stadsnet in zijn huidige vorm en het versterken van de regionale lijnen (tram- en streekbusnet). Dit komt tot uiting in het verbeteren of waarborgen van de doorstroming door infrastructurele maatregelen en een terughoudende uitvoering van maatregelen in de 30-km gebieden. Daarnaast wordt er door actief flankerend beleid (o.a. autoluwe binnenstad en tariefactie) gewerkt aan het vergroten van de aantrekkingskracht van het openbaar vervoer.

 

Er bestaan voor de korte termijn enkele specifieke wensen.:

¨    De Noord-westelijke wijken in Delft (Voordijkshoorn en Hof van Delft) verliezen de bediening door lijn 129 na de ingebruikname van de busroute langs de Gist (medio 2003). Daarmee komt met name het gebied ten noorden van de Ruys de Beerenbrouckstraat buiten het invloedsgebied van de bestaande buslijnen te liggen. Graag zien wij voorstellen voor het behoud van een busbediening van dit gebied.

¨    Ten aanzien van het gebied Schie-Oevers Zuid bestaat reeds lang de wens tot een ontsluiting per openbaar vervoer. Wij beseffen dat dit gebied door zijn ligging en aard van de bedrijvigheid moeilijk met een ‘normale’ busdienst kan worden bediend. Desondanks dringen wij toch aan op een verkenning van de mogelijkheden met bijvoorbeeld spitsvervoer, pendelbussen of bedrijfsvervoer.

¨    Op een aantal ondergeschikte onderdelen leven er wensen ten aanzien van aansluitingen, haltes e.d. Deze wensen zullen echter betrokken worden bij uitwerking van dienstregelingvoorstellen en de  vervolggesprekken in de eerste maanden van het jaar 2003. Voorbeelden hiervan zijn de route van buslijn 66 (deze op de heenweg via de TU te laten gaan) en de frequentie van de pendelbus TU-station 69 (die we ook graag op zondagavond willen laten rijden).

 


Voor de middellange termijn zijn wij voornemens om met u te werken aan een visie op het netwerk van openbaar vervoer in en rond Delft. Van de zijde van het OBH is hierop reeds positief gereageerd. Voor dit initiatief zijn diverse aanleidingen aanwezig op de middellange termijn (2004-2010) zoals:

¨    nieuwe lijnen (Agglonet-lijnen)

¨    infrastructuur (brug over Gaag, brug bij Gist, busdoorsteek bij Station Delft-zuid)

¨    nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen (o.a. Zuidpoort, TU-gebied, Harnaschpolder, Spoorzone)

¨    exploitatieve overwegingen (o.a. rendement stadslijnen, inzet Regiotax, fasering Agglo-net lijnen).

 

Met name de infrastructurele wijzigingen worden actueel vanaf medio 2004. Enerzijds is er dus pas vanaf de dienstregeling 2005 een noodzaak tot een structurele herziening van het lijnennet in en rond Delft. Anderzijds is er in de nu gevolgde procedure voor de dienstregeling 2004 onvoldoende tijd voor een gedegen uitwerking van een visie op het netwerk van openbaar vervoer in en rond Delft.

 

Wij vernemen graag van u of en op welke wijze u invulling kunt geven aan onze wensen. Ten aanzien van de uitwerking van de visie voor de middellange termijn (2005 en verder) zullen wij u begin 2003 een voorstel doen voor de aanpak.

 

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

                        , burgemeester.

 

 

                        , secretaris.