Inzendingen
Water Award 2002
1. Arnold Mulder: Delft Blue Water Information Fountain
Korte
beschrijving: Visualisatie van watercyclus en vergelijking aan hand van
wateraspecten van verschillende partnersteden via informatievoorziening op
fontein.
2.
Hans Kuhlemaijer: Water in Balance
Krte
beschrijving: realiseren van een wateropvangbekken in Midden-Delfland dat qua
inrichting lijkt op wetland zoals ze ooit aanwezig waren in NL: een dynamisch
natuurlijk landschap. Educatie-aspect betreft met name het leren uitvoeren van
projecten en het verzamelen van benodigde info.
3.
Kees Hogervorst: de watervanger, watervasthouder
Korte
beschrijving: handleiding en gebruiksaanwijzing voor het benutten van eigen dak
voor wateropslag en voorkomen van verdamping van het hierin opgevangen
regenwater.
4.
Stadtverwaltung Freiberg
Korte
beschrijving: watervoorziening van zwembad voeden met bronwater i.p.v.
drinkwater. Resultaat: kostenbesparing; project is al uitgevoerd.
5. La Hora Verde: Water for the life
Korte
beschrijving: milieu-educatie via verschillende kanalen (lokale radio en tv,
luidsprekerwagens, scholing van ecologische brigades, kennisuitwisseling tussen
bevolking en organisaties, educatieve wedstrijden).
6. Moprodema: Eduquemos a nuestra comunidad en la conservacion y proteccion
de nuestras fuentes de agua
Korte
beschrijving : In twee dorpen, waar watersituatie laatste 20 jaar
verslechterd is en nog slechts enkele bronnen aanwezig zijn, werken aan
bewustwording. Doelgroepen: basisonderwijs en boerenvoorlichters. Activiteiten:
scholing, gezamenlijke probleemanalyse, uitwerking projecten (opzetten
boomkwekerij en uitvoeren herbebossing en water), evaluatie.
7. We learn with the water… to guarantee the life of the planet
Korte
beschrijving: Veranderen van milieugedrag kinderen in milieuvriendelijke
richting op een school die er naar streeft ecologisch voorbeeldschool te zijn
(en heeft band met Delftse Freinetschool). Activiteiten: scholing leerkrachten,
opzetten soort ecokids, veldexcursies voor leerkrachten en ecokids, forum,
maken didactische spellen, poezie en verhalen.