Delft

                                                                                                         

 

 

Aan: de heer H.M.C.M. van Oorschot, voorzitter van de gemeenteraad in Delft

 

 

Initiatiefvoorstel 80km zones om A13 langs Delft

 

 

 

Toelichting:

Problematiek.

 

Al jaren is er een discussie over een meer veilige snelweg rondom Delft. De PvdA en Groen Links in Delft stellen daarop aansluitend voor zo spoedig mogelijk overleg te openen met de beheerder van de A13  (het gaat hier om Rijkswaterstaat) om de leefomgeving, vooral qua geluidshinder en luchtkwaliteit, van de drukste verkeersader rondom Delft te verbeteren en de veiligheid met name bij de op- en afritten te vergroten.

 

Verkeersveiligheid.

 

Op de A13 wordt vaak veel te hard gereden, terwijl het één van de drukste verkeersaders in de regio is. Met enige regelmaat vinden onder andere rondom de op- en afritten (dodelijke) ongevallen plaats. (vraag: dit is mij niet bekend. Weten jullie dit zeker? Anders is het natuurlijk wel een misser…)

 

 

Luchtkwaliteit.

 

Uit eerder gehouden onderzoek naar de gezondheid van mensen luchtkwaliteit ondermeer bij de scholen, woonhuizen, kantoren en speelplaatsen langs snelwegen is moet worden vastgesteld dat zich aldaardaar vaker aandoeningen aan longen en luchtwegen voordoen. Uit het recente luchtkwaliteitsonderzoekluchtkwaliteitonderzoek van de gemeenten, in opdracht van het Rijk, is gebleken dat ook in de zone langs de A13 de luchtkwaliteit slecht is: de nieuwe luchtkwaliteitsnormen worden zwaar overschreden. Maatregelen moeten dus worden genomen.   genomen.

de leefomgeving verbeterd moet worden, aangezien deze thans een nadelige invloed op de gezondheid kan hebben.

 

Geluidshinder.

De bewoners van delen van Delft hebben last van het geluid dat geproduceerd wordt door het autoverkeer op de A13. Haagse en Rijswijkse omwonenden van de Utrechtse baan en de A4/A13 klagen hier ook over. De huidige geluidsschermen langs de A13 ter hoogte van het stedelijk gebied van Delft zijn over grote lengten zwaar verouderd en veel te laag.

Al vaker is dit naar voren gebracht en zijn suggesties gedaan voor oplossingen. Tot nu toe heeft dat niet geresulteerd in effectieve maatregelen.

Wij vragen nu weer aandacht voor deze nog steeds toenemende geluidsproblematiek, mede naar aanleiding van de maatregelen die op de A13 in de wijk Overschie te Rotterdam zijn genomen. In verband met de woonbebouwing die direct langs de A13 staat is bij Overschieer al eerder een snelheidslimiet ingesteld op de A13 van 80 km/uur die ook effectief gehandhaafd wordt.


 

 

 

Geluidshinder kan op verschillende manieren bestreden worden, namelijk:

 

·  aan de bron: bijvoorbeeld: minder auto´s, stillere auto´s, lagere snelheden, stiller asfalt,

·  in het overdrachtsgebied: bijvoorbeeld: geluidsschermen of geluidswallen,

·  bij de ontvanger van het geluid (de woning): bijvoorbeeld: isolatie van de gevels.

 

De meest effectieve maatregelen zijn de maatregelen aan de bron. Het meest effectief zou zijn de autowegen in het stedelijke gebied ondergronds of overkapt aan te leggen. Wij realiseren ons dat de kosten die dit soort maatregelen met zich meebrengen erg hoog zijn. Daarom stellen wij een aantal andere maatregelen voor.

 

Doel.

 

Concreet stellen de fracties van de PvdA en Groen Links in Delft het onderstaande voor:

 

Het college van B&W op te dragen om in een deugdelijk onderbouwde brief aan de minister van Verkeer en waterstaat te vragen om de volgende maatregelen te treffen op het wegvak van de A13 ter hoogte van het stedelijk gebied van Delft:

 

-                      toepassing van het meest stille asfalttype op het wegdek,

-                      invoering van een effectief gehandhaafde snelheidbeperking tot 80 km per uur, conform de maatregel bij Overschie,

-                      verbetering en verhoging van de thans zeer verouderde en lage geluidsschermen.

 

Het college van B&W op te dragen hierover vervolgens nader overleg te entameren met Rijkswaterstaat.

 

-ghet College van B&W een aantal maatregelen voor. De PvdA-gemeenteraadsfracties in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam/Voorburg hebben of zullen gelijkluidende voorstellen voorleggen aan hun Raad en College van Burgemeester en Wethouders aangaande de snelwegen A12, A4 en A13.

Het gaat erom samen met Rijkswaterstaat maatregelen voor te bereiden die tot doel hebben:

 

·De gezondheid van omwonenden van de snelwegen te verbeteren

·Geluidshinder rondom de snelwegen te beperken

·Veiligheid op en rond de snelwegen te vergroten

 


Bijlage: ontwerpbesluit

 

 

Ontwerpbesluit

 

I Het Verlagen van de maximumsnelheid naar 80 km per uur op de A 13 vanaf de afslag Delft-Noord. Met deze maatregel menen de fracties van PvdA en Groen Links zowel de uitstoot van schadelijke emissies als de geluidshinder te kunnen beperken. Daarnaast zal door een lagere snelheid de verkeersveiligheid kunnen toenemen.

 

II Het treffen van geluidshindervoorzieningen (bijvoorbeeld geluidsschermen) daar waar deze rond bovengenoemde snelwegen ontbreken.

 

III Draagt het College van B&W op om de beheerders van de Rijkswegen te verzoeken de maximumsnelheid op bovengenoemde weg te verlagen tot 80km per uur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2003

 

 

 

 

De voorzitter,           De secretaris,