Delft
Aan: de heer H.M.C.M. van
Oorschot, voorzitter van de gemeenteraad in Delft
Toelichting:
Problematiek.
Al
jaren is er een discussie over een meer veilige snelweg rondom Delft. De PvdA
en Groen Links in Delft stellen daarop aansluitend voor zo spoedig mogelijk
overleg te openen met de beheerder van de A13
(het gaat hier om Rijkswaterstaat) om de leefomgeving, vooral qua geluidshinder
en luchtkwaliteit, van de drukste verkeersader rondom Delft te verbeteren en de
veiligheid met name bij de op- en afritten te vergroten.
Verkeersveiligheid.
Op de
A13 wordt vaak veel te hard gereden, terwijl het één van de drukste
verkeersaders in de regio is. Met enige regelmaat vinden onder andere rondom de
op- en afritten (dodelijke) ongevallen plaats. (vraag: dit is mij niet bekend. Weten jullie dit
zeker? Anders is het natuurlijk wel een misser…)
Luchtkwaliteit.
Uit
eerder gehouden onderzoek naar de gezondheid van mensen luchtkwaliteit ondermeer
bij de
scholen, woonhuizen, kantoren en speelplaatsen langs snelwegen is moet worden vastgesteld
dat zich aldaardaar vaker aandoeningen aan
longen en luchtwegen voordoen. Uit het recente luchtkwaliteitsonderzoekluchtkwaliteitonderzoek van de gemeenten, in
opdracht van het Rijk, is gebleken dat ook in de zone langs de A13 de luchtkwaliteit slecht
is: de nieuwe
luchtkwaliteitsnormen worden zwaar overschreden. Maatregelen moeten dus worden genomen. genomen.
de leefomgeving verbeterd moet worden, aangezien
deze thans een nadelige invloed op de gezondheid kan hebben.
Geluidshinder.
De
bewoners van delen van Delft hebben last van het geluid dat geproduceerd wordt
door het autoverkeer op de A13. Haagse en Rijswijkse omwonenden van de Utrechtse
baan en de A4/A13 klagen hier ook over. De huidige geluidsschermen langs de A13 ter hoogte
van het stedelijk gebied van Delft zijn over grote lengten zwaar verouderd en
veel te laag.
Al
vaker is dit naar voren gebracht en zijn suggesties gedaan voor oplossingen.
Tot nu toe heeft dat niet geresulteerd in effectieve maatregelen.
Wij
vragen nu weer aandacht voor deze nog steeds toenemende geluidsproblematiek,
mede naar aanleiding van de maatregelen die op de A13 in de wijk Overschie te
Rotterdam zijn genomen. In verband met de woonbebouwing die direct langs de A13
staat is bij Overschieer
al eerder een
snelheidslimiet ingesteld op de A13 van 80 km/uur die ook effectief gehandhaafd
wordt.
Geluidshinder kan op verschillende manieren bestreden
worden, namelijk:
·
aan
de bron: bijvoorbeeld: minder auto´s, stillere auto´s, lagere snelheden,
stiller asfalt,
·
in
het overdrachtsgebied: bijvoorbeeld: geluidsschermen of geluidswallen,
·
bij
de ontvanger van het geluid (de woning): bijvoorbeeld: isolatie van de gevels.
De meest effectieve maatregelen zijn de maatregelen aan de bron. Het
meest effectief zou zijn de autowegen in het stedelijke gebied ondergronds of
overkapt aan te leggen. Wij realiseren ons dat de kosten die dit soort
maatregelen met zich meebrengen erg hoog zijn. Daarom stellen wij een aantal
andere maatregelen voor.
Doel.
Concreet
stellen de fracties van de PvdA en Groen Links in Delft het onderstaande voor:
Het
college van B&W op te dragen om in een deugdelijk onderbouwde brief aan de minister van
Verkeer en waterstaat te vragen om de volgende maatregelen te treffen op het wegvak van de A13
ter hoogte van het stedelijk gebied van Delft:
-
toepassing van het
meest stille asfalttype op het wegdek,
-
invoering van een
effectief gehandhaafde snelheidbeperking tot 80 km per uur, conform de
maatregel bij Overschie,
-
verbetering en
verhoging van de thans
zeer verouderde en lage geluidsschermen.
Het college van B&W op te dragen hierover
vervolgens nader overleg te entameren met Rijkswaterstaat.
-ghet College
van B&W een aantal maatregelen voor. De PvdA-gemeenteraadsfracties in Den
Haag, Rijswijk en Leidschendam/Voorburg hebben
of zullen gelijkluidende voorstellen voorleggen aan hun Raad en College van Burgemeester
en Wethouders aangaande de snelwegen
A12, A4 en A13.
Het
gaat erom samen met Rijkswaterstaat maatregelen voor te bereiden die tot doel
hebben:
·Geluidshinder rondom
de snelwegen te beperken
Bijlage:
ontwerpbesluit
Ontwerpbesluit
I
Het Verlagen van de maximumsnelheid naar 80 km per uur op de A 13 vanaf de
afslag Delft-Noord. Met deze maatregel menen de fracties van PvdA en Groen
Links zowel de uitstoot van schadelijke emissies als de geluidshinder te kunnen
beperken. Daarnaast zal door een lagere snelheid de verkeersveiligheid kunnen
toenemen.
II
Het treffen van geluidshindervoorzieningen (bijvoorbeeld geluidsschermen) daar
waar deze rond bovengenoemde
snelwegen ontbreken.
III
Draagt het College van B&W op om de beheerders van de Rijkswegen te
verzoeken de maximumsnelheid op bovengenoemde weg te verlagen tot 80km per uur.
Aldus
besloten in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2003
De
voorzitter, De secretaris,