Aanwezig Ongeveer 20 belangstellenden Namens de gemeente: E. Bijleveld-van der Hoeven (Programma’s en projecten), T. Lander
(afdeling Ruimtelijke Ordening), K. Mastenbroek (afdeling Ruimtelijke
Ordening), H. Eijkelenburg (CKE) Namens de ontwikkelaar: H. Kuiper (stedenbouwkundig bureau KOW) |
Onderwerp
Inspraakavond
Ontwikkelingsplan TNO d.d. 16 januari 2003
Opening door Edith Bijleveld- van der Hoeven,
projectleider, gemeente Delft
TNO heeft in de loop der jaren door computerisering steeds minder oppervlakte nodig gekregen en heeft daarom het terrein verkocht. Er zal binnen dit terrein een herstructurering plaatsvinden. TNO blijft wel als belangrijke ‘bewoner’ op het terrein aanwezig maar er komt ruimte vrij voor andere functies. Het ontwikkelingsplan voor dit gebied wordt vanavond toegelicht. Kirsten Mastenbroek legt uit aan welke randvoorwaarden het plan moet voldoen. Daarna zal een presentatie plaats vinden door Hans Kuiper van KOW die het plan voor de ontwikkelaar heeft gemaakt. Vervolgens zal Toos Lander ingaan op de procedures. Tot slot wordt gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen.
Het
gaat om het gebied gelegen tussen de Schoemakerstraat, het Delftechpark,
rijksweg A13 en de wijk Wippolder.De gemeente heeft een aantal uitgangspunten
meegegeven aan de ontwikkelaar.
De
noordoostelijke kant blijft behouden voor TNO wegtransportmiddelen. De hier
aanwezige LPG tank zal verplaatst worden zodat de ontwikkelingen op de rest van
het terrein niet onmogelijk worden gemaakt.
Voor
wat betreft het zuid-westelijk gelegen gebied is van belang dat het
hoofdkantoor behouden blijft. Aanvullende kantoren kunnen slechts voor TNO
gerealiseerd worden. Kantoren ten behoeve van anderen zijn slechts mogelijk
nadat de spoorzone is gerealiseerd. De uitbreiding van de kantoren ten behoeve
van TNO mag 25.000 m2 vloeroppervlak beslaan, mogelijk uit te breiden naar
40.000 m2. De eerste 25.000 m2 zal op korte termijn nabij het bestaande
hoofdgebouw gerealiseerd worden. Die uitbreiding past in het geldende
bestemmingsplan.
Op
het noordwestelijk deel van het terrein in aansluiting op de woonwijk Wippolder
worden 330 woningen mogelijk gemaakt.
In
het zuid-oostelijk gebied zijn bedrijven opgenomen. Er is nu uitgegaan van
20.000 m2 BVO. Er zit nog 6.000 m2 overig, dat zou er nog bij kunnen komen. De
gemeente Delft wil graag een onderwijsinstelling. Het is nog onduidelijk welke
onderwijsinstelling daar zijn plek zou kunnen vinden.
Samenvattend
wordt er voor het hele terrein uitgegaan van nieuwbouw van 76.000 m2 bvo. De
gemeente Delft vindt het van belang, dat een aantal belangrijke ecologische
verbindingszones zoals de Schoemakerstraat en langs de A13 gehandhaafd blijven.
Langs het water nabij de A13 wordt om die reden een bebouwingsvrije en groene
zone van 10 meter aangehouden. Aan de noordkant (de kant van de Wippolder) zit
een groene rand. Dat is de verbinding tussen de ecologische zones, waar we een
ruimte van 15 meter vanuit de oever willen reserveren, die groen moet blijven.
De kant van de Schoemakerstraat moet een zo groen mogelijke inrichting krijgen.
De
hoofdontsluiting van het terrein blijft zo en zal in de toekomst een
volwaardige aansluiting worden. Dat betekent dat rechts en links afslaand
verkeer mogelijk moet zijn. De zuidelijke ontsluiting van het terrein zal geen
volwaardige aansluiting worden, maar wordt alleen een toegang of alleen voor
rechts afgaand verkeer omdat anders de doorgang van de schoemakerstraat teveel
belemmerd gaat worden. Aan de zuidzijde van het terrein (naast Delftechpark)
zal een tramtracé gaan lopen, die vervolgens onder de A13 door zal gaan.
Er
wordt overigens vanuit gegaan dat de bestaande bebouwing zoveel mogelijk
hergebruikt gaat worden.
Dit
bureau heeft voor de ontwikkelaar een plan gemaakt.
De
bestaande gebouwen hebben een degelijke structuur, die nog gebruikt kan worden.
Op
het complex zijn op het noordwestelijk deel onder meer een serie grotere
doorgaande kantoorgebouwen gelegen. De wanden worden uit deze hallen gesloopt
en het wordt gesaneerd. Hierin kunnen 350 parkeerplaatsen worden gemaakt en er
bovenop kan een park worden aangelegd. Rond dat park worden woningen gemaakt.
Deze woningen worden op een aantal plekken met loopbruggen verbonden met dat
park. De achterzijde van de woningen met de rug naar het wegtransportinstituut
dienen als een eventuele geluidshinderrug voor TNO en de rijksweg A13. Een
aantal wegen worden omgezet naar openbare groenstructuren. In het midden, op de
lijn noord/zuid kan aan short stay faciliteiten worden gedacht zoals eenheden
waar mensen zoals buitenlandse studenten en hoogleraren korte tijd kunnen
verblijven. Het zou mooi zijn als hier ook nog een serie woon/werkachtige
faciliteiten kan komen waarin kleine startende bedrijven zowel kunnen wonen als
hun bedrijf kunnen uitvoeren. In het zuidwestelijke gedeelte zit het
Nederlandse Meet Instituut (NMI) en waarschijnlijk zal het NMI daar ook
blijven. Het complex zal gerenoveerd worden en nieuwe gevels krijgen. Het
zuidwesten zou verder een goede plek zijn voor een onderwijsvoorziening van
5.000 tot 10.000 m2 want in het zuiden komt een openbaar vervoerslijn. Het
zuidoostelijke gedeelte zal ingevuld worden met een type bebouwing die qua
functie lijkt op het Delftechpark.
Buiten
de ecologische zones en groenstructuren die al rond het hele gebied zijn worden
een aantal dingen toegevoegd, namelijk een meer ecologisch-water gebied tussen
het TNO gedeelte en het nieuw te ontwikkelen bedrijventerrein en er komt een
groene as in het gebied.
Op
dit moment zijn er alleen nog plannen op hoofdlijnen. Nu is het nog een gebied
waar niemand kan komen, maar straks wordt het een deel van Delft.
De
eerste fase bestaat uit uitbreiding van het bestaande witte gebouw naast het
groene gebouw. Het wordt gerenoveerd, er komen nieuwe gevels in en er wordt een
stuk aangebouwd. Die twee gebouwen gaan samen gebruikt worden door TNO.
Een
ontwikkelingsplan geeft de randvoorwaarden voor een toekomstige ontwikkeling.
Op dit moment ligt het ontwikkelingsplan TNO ter inzage. Tot en met 2 februari
kan nog schriftelijk gereageerd worden. De reactie kan gericht worden aan:
Burgemeester en wethouders, Postbus 78, 2600 ME Delft. Van deze bijeenkomst
wordt een verslag gemaakt. Dit verslag en de eventuele schriftelijke reacties
worden samen in een 'Nota Inspraak’ gebracht. Die wordt ter besluitvorming aan
B&W voorgelegd. Als B&W een positief advies afgeeft worden insprekers
op de hoogte gebracht van het feit dat het ontwikkelingsplan en de Nota
Inspraak naar de raadscommissie Duurzaamheid gaat. Na de raadscommissie
Duurzaamheid stelt de gemeenteraad het ontwikkelingsplan vast. Tegen de
vaststelling bestaat geen mogelijkheid tot bezwaar open omdat een
ontwikkelingsplan geen juridische status heeft. Het wordt gevolgd door
enerzijds vrijstellingprocedures op basis van artikel 19 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening voor enige aanvullende voorzieningen voor TNO zoals
bijvoorbeeld de ondergrondse tank. Daarnaast vormt het ontwikkelingsplan de
basis voor het op te stellen bestemmingsplan voor het gehele gebied. Tijdens
deze procedures komt er nog gelegenheid om te reageren op de op dat moment
concretere plannen.
Worden
bestaande gebouwen gesloopt?
Het
is de bedoeling zoveel mogelijk de bestaande bebouwing te handhaven. Een deel
is niet te handhaven onder meer vanwege milieueisen.
Is
dat wegtransportgebied ook het gebied waar de LPG tank komt?
TNO
moet de LPG tank op het eigen terrein, dus het wegtransportgebied, oplossen,
waarschijnlijk gaan ze een ondergrondse voorziening realiseren. Dat is ook
nodig om andere bebouwing daarom heen mogelijk te maken. Er is wel een locatie
bekend op dat terrein. Er wordt nog bekeken of die locatie voldoet aan alle
milieuregels. Er is nog geen vergunning voor afgegeven.
Kan
er iets verteld worden over de artikel 19 WRO-procedures?
De
bedoeling is om twee artikel 19 WRO-procedures in één te doen. Dat is voor
voorzieningen ten behoeve van TNO, namelijk de ondergrondse tank en de opslag
van auto’s. Mogelijk dat de verbinding tussen het nieuwe TNO kantoor en het
oude kantoor ook niet binnen de grenzen van het huidige bestemmingsplan past en
dat daarvoor ook een vrijstellingsprocedure nodig is. Voor ontwikkelingen, die
niet met TNO te maken hebben wordt een bestemmingsplan opgesteld.
Komt
de Technische Hogeschool van Rijswijk naar Delft?
Het
Inholland college is groot instituut is geworden. Het Inholland college wil in
principe haar technische HBO opleidingen in Delft onderbrengen. Een deel van
die opleidingen is recent al naar Delft overgebracht in een tijdelijke
huisvesting aan de Kalfjeslaan maar er moet nog definitieve huisvesting komen.
Het college is nu aan het bekijken hoeveel studenten het heeft, welke
afdelingen er zijn en waar dat moet worden neergezet. De bedoeling is dat het
dicht aan de kant van de TU komt, zodat laboratoria die de TU heeft, voor de
technische HBO opleidingen gebruikt kunnen gaan worden.
Vragensteller is
werkzaam bij een BV van TNO. Deze BV is gesitueerd in het gedeelte waar
kantoren en bedrijfsterreinen komen. Vragensteller neemt aan dat het
betreffende gebouw gehandhaaft blijft. Het bedrijf heeft nu een milieuvergunning.
Wat moet daarmee gebeuren?
Dhr.
Van Dongen van TNO antwoordt dat de activiteiten die daar plaatsvinden onder de
milieuvergunning van het TNO terrein vallen. De
verpakkingsmateriaalactiviteiten zullen blijven maar moeten worden
ondergebracht binnen de muren van het TNO terrein.
De
gemeente voegt daaraan toe, dat bij verandering of aanpassing van de
bedrijfsvoering een revisievergunning van de milieuvergunning aangevraagd moet
worden.
Wordt er in het
kader van dit plan nog iets aan de geluidsoverlast van de A13 gedaan?
Voor
bestaande woningen wordt in het kader van dit plan niets gedaan. In het kader
van een ander plan is de gemeente wel bezig met het voorbereiden van een
geluidswand langs de A13. Voor de te realiseren woningen op het TNO terrein
zouden mogelijk geluidswerende gerealiseerd moeten worden. Als dat nodig is
wordt de te realiseren wand langs de A13 doorgetrokken.
Zijn
er al termijnen voor de te realiseren geluidswand te geven?
Die
zijn hier niet te geven, de afdeling Milieu zal daar specifieker in kunnen
zijn. Het is in voorbereiding.
Welk
segment gaan de woningen krijgen?
Het
gaat waarschijnlijk om het duurdere segment. In ieder geval is het beleid van
de gemeente Delft om zoveel mogelijk aan de bovenkant van de markt te bouwen
omdat er veel behoefte is aan doorstroming op de woningmarkt. De gemeente heeft
aan de ontwikkelaar meegegeven dat in Delft behoefte is aan woon/werkwoningen,
dus een speciaal segment woningen in de wat duurdere koopsector.
Blijft
in het noordoost kwadrant de ecologische zone in stand of wordt dat zelfs
versterkt?
De
zone blijft in stand. Er is nu een vrij grote ontsluiting naar het gedeelte van
wegtransport aanwezig. Die zou versmald kunnen worden, maar dat wordt bepaald
door TNO. Belangrijkste is dat de gemeente de zone heeft vast gelegd op 15 meter.
Er zijn in die zone van 15 meter op dit moment aan de kant
van TNO ook parkeerplaatsen. Gaan die parkeerplaatsen weg?
Er
zitten in de toekomst geen parkeerplaatsen in die 15 meter.
In de groenzone aan de achterkant worden nu bomen
weggehaald, wordt dat hersteld of weer aangeplant?
De
gemeente heeft geen eisen gesteld aan de soort beplanting. De zachte oevers
moeten wel zacht blijven.
TNO
voegt hier aan toe dat er bomen worden gerooid maar ook weer worden uitgezet.
Er komt een bomendepot zodat ze geen hinder ondervinden van de bouw- en
sloopactiviteiten in het gebied. Dit is dus tijdelijk. Na de realisatie van het
vastgoed kunnen ze weer terug.
De doorstroming van de watergang aan de zuidkant zou te
weinig capaciteit hebben. Wordt dat veroorzaakt door het bruggetje nabij
Delftechpark en zo ja wordt dat opgeruimd?
De
gemeente komt in de komende jaren in dit gebied met allerlei plannen. In het
overig TU-gebied zullen ook veranderingen plaats vinden. Iedere keer zal de
gemeente naar de wateraspecten moeten kijken. De komende jaren zullen er in
ieder geval voor wat betreft de wateraspecten verbeteringen plaats vinden. In
het kader van het opstellen van het bestemmingsplan zal het water ook
uitgebreider moeten worden bekeken dan in deze fase is gebeurd. Dan komen
doorstromings-capaciteit en diverse andere aspecten van water uitgebreider aan
bod.
Is
er al zicht op een eventuele planning? Wanneer begint men met de realisatie van
dit plan en hoe lang duurt het?
De
planning is dat op korte termijn de kantoorgebouwen aan de Schoemakerstraat
voor TNO worden gerealiseerd. Deze kantoren passen binnen de huidige rooilijnen
van het huidige bestemmingsplan. Voor de aanvullende voorzieningen voor het
instituut van wegtransport zal een artikel 19 WRO-procedure worden gevoerd. Ook
dat zal op redelijk korte termijn plaatsvinden. De overige ontwikkelingen
zullen pas plaats gaan vinden als er een nieuw bestemmingsplan is opgesteld en
procedureel is afgerond. Wanneer er geen reacties in de diverse fasen van een
bestemmingsplan worden ingediend, zou er met anderhalf jaar een vigerend
bestemmingsplan kunnen liggen, maar het komt nooit voor dat er geen reacties
worden ingediend en dus zal de realisatiefase langer op zich laten wachten.
De
ontwikkelaar vertelt dat het ook met marktwerking te maken heeft. Als er over
drie jaar de behoefte aan woningen groot is, begint men meteen met woningbouw,
maar als er grotere behoefte is aan die onderwijsinstelling dan zal daar eerst
mee worden begonnen. Misschien is het hele gebied tussen nu en acht à tien jaar
gerealiseerd.
Hoe
hoog worden de gebouwen op het terrein?
Het
merendeel van de bebouwing wordt 4 lagen, de hoogteaccenten waarschijnlijk 8
tot 10 lagen.
Is
het bedrijventerrein een soort overloopgebied voor het Delftechpark?
Het
heeft een ander profiel. De gemeente heeft ook behoefte aan wat gewonere
bedrijvigheid en niet overal Research en Development. R&D is voor TU zuid
het gewenste profiel.
De
aanwezigen worden bedankt voor hun aanwezigheid, belangstelling en inbreng.