1. uitgangspunten van het beleid.

 

Algemeen: In 2004 (nog sterker) nadruk op planvoorbereiding en feitelijke realisatie van projecten en plannen. Voor groot deel mogelijk binnen bestaande financiële kaders en afspraken daarover (voor Poptahof en klimaatbeleid nog financieel kader nader vast te stellen). Lastig daarbij zijn projecten met bovenlokale (mede) financiering: keuze om planvoorbereiding ook hier zo veel mogelijk op te pakken en door te zetten (raillijn 19). Klimaatbeleidplan en LVVP zijn belangrijke “nieuwe” beleidskaders. Deze worden resp. medio en eind 2003 vastgesteld, inclusief financieel kader.

In 2004 de voorbereiding en realisatie van concrete initiatieven. Klimaatbeleid wordt geheel ingebed in de geplande (gebieds)ontwikkelingen en projecten. Integraliteit in de “duurzame aanpak” per gebied/project consequent doorzetten en uitwerken in de concrete planvoorbereidingen en uitvoering. (Zuidpoort, Poptahof, Spoorzone, Technopolis en div. bestemmingsplannen). Ook het uit LVVP voortkomende beleid zal zoveel mogelijk in de geplande (gebieds)-ontwikkelingen worden meegenomen. Consequenties daarvan zijn thans nog niet goed te overzien.

 

  1. actuele ontwikkelingen.

 

- De aanstaande grenswijziging met Schipluiden (per 1/1/2004). De gebiedsontwikkelingen die daarmee samenhangen liggen (in voorbereiding) op schema. Het betreft Harnaschpolder en VDD terrein. Jaar 2004 in teken van afronding bestemmingsplan(nen) en start realisatie.

 

- Rijksbeleid inzake mobiliteit in relatie tot luchtkwaliteit is nog niet helder. Uitstel luchtkwaliteitsbeleid op rijksniveau bepleit bij EU. Op het moment van schrijven van deze notitie is nog geen helderheid over toekomst rijksbeleid op tal van aspecten van “duurzaamheid” en de effecten die dat op het lokale niveau kan hebben.

T.a.v. spoorzone: zie startnota projecten.

 

- Streekplan ZH-west is vastgesteld. Weinig verandering verwacht. Vooralsnog echter geen ruimte voor heroverweging ontwikkeling glasgebied Delft-Pijnacker, door ingrijpen provincie. De “dubbeling” tussen Haaglanden en Provincie werkt frustrerend op goed regionaal ruimtelijk beleid. Wellicht openingen via discussie over toekomst Haaglanden.

 

  1. doelen voor het jaar 2004.

 

Mobiliteit:

·       Realisatie deel fietsroute/voetpad oost-west (Zuidwal-Westlandseweg, in samenhang met realisatie Zuidpoort).

·       Realisatie eerste bewaakte stalling binnenstad bij de markt.

·       Voorbereiding tramlijn 19 naar de TU-wijk en Technopolis.

·       Uitvoering tarievenbeleid en -acties in het openbaar vervoer.

·       Uitvoering fase 2 autoluwe binnenstad.

·       Invoering vergunningparkeren in resterende delen van de schil (rotterdamseweg e.o. en agnetapark e.o.)

·       Implementatie LVVP in projecten.

 

Ruimtelijke ordening, bouwen en wonen, grond:

·       Implementatie welstandsbeleid (plan vaststellen in 2003).

·       Implementatie ‘kansenkaart’ voor duurzame ontwikkeling (vast te stellen in 2003). Deze gaat dienen als onderlegger voor ruimtelijke plannen en planologische procedures.

·       Start uitvoering 1e fase plan Poptahof (plan vast te stellen in 2003).

·       Vaststelling ontwikkelplannen Reinier de Graaf, Yperstraat, Poptahof.

·       Vaststelling bestemmingsplannen noord-oost, noord-west II, Spoorzone en Buitengebied.

·       start bedrijfschap Harnaschpolder.

 

Milieu:

·       Uitvoering verdere afsluitingen binnenstad-oost tegen wateroverlast.

·       Uitbreiding gebiedseigen watersysteem in Tanthof-West.

·       Uitvoering van drainage maatregelen binnenstad.

·       Afronden van de onderhandelingen met het Hoogheemraadschap mbt herpolderen.

·       Start uitvoering duurzame aanpak Poptahof, zowel op water als energie gebied.

·       Uitwerking duurzame ontwikkeling Harnaschpolder in de R.O.-plannen.

·       Implementatie Gemeentelijke interne milieuzorg (wordt in 2003 opnieuw vormgegeven).

·       Start beloningssysteem goed afvalscheidingsgedrag, in combinatie met uitbreiding van inzamelpunten voor gescheiden afval (plan vaststellen in 2003).

·       Uitvoering projecten klimaatbeleid (Plan vaststelling in 2003).

·       Implementatie nieuwe EHS-beleid (planvaststelling in 2003).

·       Realisatie van een geluidsscherm langs de A13 tbv de Professorenwijk.

·       Opstellen van een plan van aanpak ten behoeve van locaties waar de luchtkwaliteit wordt overschreden.