Procesplan

voor het plan van aanpak luchtkwaliteit Delft

 
 
 
 
 
April 2003

 

Probleembeschrijving

 

 

 

1. Inleiding

Vanaf medio 2001 gelden vanuit de Europese Unie nieuwe regels voor de luchtkwaliteit in Nederland, deze zijn vastgelegd in het Besluit luchtkwaliteit. Het Besluit luchtkwaliteit bevat luchtkwaliteitsnormen voor de stoffen zwaveldioxide, stikstofoxiden, stikstofdioxide, zwevende deeltjes, lood, koolmonoxide en benzeen. Aan de hand van de concentratie van deze stoffen wordt de kwaliteit van de lucht beoordeeld.

 

In september 2002 is het Rapport Luchtkwaliteit 2001 door het college van B&W vastgesteld. Uit dit rapport bleek dat op 11 locaties langs binnenstedelijke wegen, alsmede in een zone van circa 100 meter langs de Rijksweg A13, de plandrempel voor NO2 (stikstofdioxide) wordt overschreden. Daarnaast worden op een aantal lokaties de normen voor fijn stof (PM10) overschreden. De overige stoffen voldoen voldoen aan de normen.

 

Het Besluit luchtkwaliteit verplicht de gemeente tot het maken van een plan van aanpak voor bovengenoemde overschrijdingslocaties (knelpunten). Dit plan van aanpak dient uiterlijk 1 mei 2004 bestuurlijk te zijn vastgesteld. Vooruitlopend hierop wordt nu dit procesplan vastgesteld. In dit procesplan wordt aangegeven hoe het bestuur invulling zal geven aan de verplichting tot het maken van een plan van aanpak.

 

Dit procesplan heeft alleen betrekking op locaties waar sprake is van overschrijding van normen voor NO2. Voor de overschrijding van normen voor PM10 (fijn stof) dient het Rijk beleid te formuleren. Verder heeft dit procesplan (en het in een later stadium op te stellen plan van aanpak) alleen betrekking op maatregelen langs wegen. Andere bronnen zoals de industrie en scheepvaart in o.a. het Rijnmond gebied vallen buiten de reikwijdte van dit plan.

 

Het plan van aanpak is gericht op de gesignaleerde knelpunten. Daarbij kan een onderscheid worden gemaakt in binnenstedelijke wegen en bovengemeentelijke wegen. Medio 2002 is binnen het Stadsgewest Haaglanden een ambtelijke werkgroep in het leven geroepen om de aanpak van de bovengemeentelijke knelpunten (rijkswegen) te coördineren. Voor Delft betekent dit dat maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit langs de rijksweg A13 in Haaglandenverband worden besproken met ondermeer Rijkswaterstaat en de Provincie Zuid-Holland.

 

 

 

2. Huidige situatie: overschrijdingslocaties plandrempel NO2 2001

 

Binnenstedelijke wegen

Uit het Rapport luchtkwaliteit 2001 blijkt dat op 11 van de 33 onderzochte locaties de plandrempel voor NO2 ( 58 mg/m3) wordt overschreden. Bij bovengenoemde situaties gaat het om binnenstedelijke wegen (zie bijlage tabel 1 en kaart ). Langs deze wegen met een overschrijding van de plandrempel zijn circa 250 woningen gelegen.

 

Rijksweg A13

Uit de zonekaart luchtkwaliteit langs wegen van de Provincie Zuid-Holland blijkt dat  in een zone van circa 100 meter langs de A13 de plandrempel voor NO2 wordt overschreden. In deze zone langs de Rijksweg A13 is de wijk Vrijenban (Wilgenlaan, Oude IJsbaan, Van Assendelftstraat, Hendrik de Keijserweg) gelegen. Dit is een dichtbevolkte wijk met laag- en hoogbouw. Ook woningen aan de Delfgauwseweg (weerszijden rijksweg A13) liggen in deze overschrijdingszone. In totaal gaat het om ruim 300 woningen.

Andere gevoelige objecten in deze zone zijn enkele gebouwen van de psychiatrische instelling Sint Joris, de sportparken Brasserskade, Biesland en Wippolder, de Waterspeeltuin en een kinderboerderij.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

 

3. Toekomstige situatie: overschrijdingslocaties grenswaarde NO2 2010

 

Binnenstedelijke wegen

Uit indicatief onderzoek van de gemeente voor de situatie 2010, het jaar waarin aan de grenswaarde van 40 mg/m3 moet worden voldaan, blijkt dat er nog op 8 locaties sprake is van overschrijding van de grenswaarde. Langs deze binnenstedelijke wegen met een overschrijding van de grenswaarde zijn circa 200 woningen gelegen.

 

Rijksweg A13

In opdracht van de Provincie Zuid-Holland heeft TNO onderzoek verricht naar de luchtkwaliteit langs rijkswegen in het jaar 2010. Uit dit onderzoek[1] blijkt dat in 2010 langs de rijksweg A13 in Delft 323 woningen binnen de  40 mg/m3-contour gelegen zijn. Deze woningen zijn gelegen in de wijk Vrijenban en langs de Delfgauwseweg (weerszijden van de Rijksweg A13).

 

Omdat de ligging van de 58mg/m3-contour in 2001 ongeveer overeenkomt met de 40 mg/m3-contour in 2010, is het aantal woningen en gevoelige locaties waar sprake is van een normoverschrijding als gevolg van de rijksweg A13 ongeveer hetzelfde. 

 

 

4. Bronnen van de verontreiniging

De belangrijkste oorzaak van de overschrijdingen is de achtergrondconcentratie. Deze bedraagt in Delft in 2001 circa 35 mg/m3 en in 2010 circa 29 mg/m3. Verder is de rijksweg A13 een belangrijke bron. De rijksweg zorgt daarbij ook voor cumulatie op een aantal dichtbijgelegen binnenstedelijke wegen zoals de Delfgauwseweg, Oostpoortweg en Kvar Savaweg. Langs de Delfgauwseweg (nabij het viaduct A13) is de bijdrage van de rijksweg A13 circa 30 mg/m3. Tenslotte zorgen enkele drukke binnenstedelijke wegen, zoals de Zuidwal, Michiel de Ruyterweg en de Westlandseweg voor overschrijdingen van de plandrempel.

De bijdrage van industriële bronnen (DSM-Gist) is zeer beperkt (< 1 mg/m3).

 

 

Oplossingen/maatregelen

 

5. Mogelijke maatregelen en oplossingsrichtingen

Voor wat de maatregelen betreft wordt een 2-sporenbeleid gevoerd: In Haaglanden verband wordt in overleg met Rijkswaterstaat en de Provincie Zuid-Holland onderzocht welke maatregelen op de rijksweg A13 kunnen worden getroffen ter verbetering van de luchtkwaliteit (zie ook onder kopje ‘Benodigd nader onderzoek’).

Naar verwachting zullen maatregelen op de rijksweg A13 ter verbetering van de luchtkwaliteit ook een positief effect hebben op de luchtkwaliteit langs een aantal binnenstedelijke wegen aan de oostzijde van Delft.

Voor de binnenstedelijke wegen is in de onderstaande tabel een aantal specifieke maatregelen opgesomd.

 


 

Knelpunt

Mogelijke maatregelen 11 knelpunten

Delfgauwseweg

(ten oosten van

kr. Nassaulaan

ri. Pijnacker)

Maatregelen op rijksweg A13

Verlagen verkeersintensiteit (invloed doortrekken N470 ?)

Plaatsen geluidsscherm westzijde A13 (Professorenwijk), effect stadszijde ?

Dichten “gat”  onder scherm aan de oostzijde van het viaduct

Regelcircuit verkeerslichten en aanleg rotonde Pauwmolen: verbeterde doorstroming

Maatregelen bij woningen: meenemen in geluidssanering woningen

 

Kvar Savaweg

(Brasserskade)

Verbetering doorstroming verkeer door verbreding  ikv ‘aansluiting Delft-Noord’ (uitvoering in 2003 gepland)

Maatregelen op rijksweg A13: oa. Invulling restruimte tussen A13 en Kvar Savaweg met bijv. begroeiing.

 

Oostpoortweg

(nabij Stille Putten)

Verlagen verkeersintensiteit (invloed doortrekken N470 ?)

Maatregelen op rijksweg A13

 

Nassaulaan

Verlagen verkeersintensiteit (invloed doortrekken N470 ?)

Maatregelen op rijksweg A13

Plaatsen geluidsscherm westzijde A13 (Professorenwijk), effect stadszijde ?

Aanleg rotonde Pauwmolen: verbeterde doorstroming

 

Zuidwal

(tussen Lange Geer en Asvest)

Optimaliseren profilering bij reconstructie

Verlaging verkeersintensiteit

Maatregelen bij woningen: meenemen bij nieuwbouw woningen (mechanische ventilatie via achterzijde)

 

Wateringsevest

Verlaging verkeersintensiteit

Maatregelen bij woningen: meenemen in geluidssanering woningen

 

Julianalaan

(nabij Oostplein)

Verlagen verkeersintensiteit

Maatregelen op rijksweg A13

 

Oostsingel (nabij Oostplein)

Verlagen verkeersintensiteit

Maatregelen op rijksweg A13

 

M. de Ruyter-weg (nabij Mijnbouwplein)

Verlaging verkeersintensiteit

Maatregelen bij woningen: meenemen bij nieuwbouw woningen (mechanische ventilatie via achterzijde)

 

Maria Duystlaan (nabij brug)

Autoluwe binnenstad à verlaging verkeersintensiteit

Zorgvuldige inpassing nieuwbouw woningen i.r.t. luchtkwaliteit

 

Westlandseweg

(nabij Ambachtsstraat)

Verlaging verkeersintensiteit

 

 

 

 

 

6. Prioritering in de aanpak van knelpunten

Doel van het luchtkwaliteitsplan is dat de grenswaarde voor NO2 in 2010 bereikt wordt. Omdat niet alle knelpunten tegelijk kunnen worden aangepakt, zal een prioritering worden aangebracht. Uitgangspunten daarbij zijn, in volgorde van prioriteit:

 

 

Daarnaast zal ook worden gestreefd naar het aanhaken bij lopende ontwikkelingen zoals de reconstructie van wegen. Tenslotte zal aandacht moeten worden geschonken aan het voorkomen van nieuwe knelpunten (aanleg nieuwe wegen, wijzigingen verkeerscirculatie, nieuwbouw gevoelige bestemmingen).

 

Hieronder wordt een beeld gegeven van de voorlopige prioriteitstelling van de knelpuntlocaties.

Mogelijk zullen een aantal van de knelpunten verdwijnen danwel in omvang afnemen als maatregelen worden getroffen op of aan de rijksweg A13.  De prioriteitstelling wordt aangegeven met + t/m +++.

 

Prioriteit +++ 

Grootste knelpuntlocatie in Delft zijn de woningen aan de Delfgauwseweg (nrs. 150-156 en 170 e.v.) en Oostpoortweg. De berekende waarde op deze locaties zijn het hoogste van Delft. Het gaat hier om relatief veel woningen.  Om in 2010 aan de grenswaarde te voldoen, zijn zowel op de A13 als de Delfgauwseweg en Oostpoortweg maatregelen noodzakelijk. 

 

Prioriteit ++

Bij de locaties Zuidwal en M. de Ruyterweg zijn maatregelen op de lokale weg nodig. Het gaat hier om relatief veel (nieuwe) woningen en blootgestelden (winkelgebied) met een iets minder hoge NO2-immissie.

 

Prioriteit +

Bij de locaties Nassaulaan, Julianalaan en Oostsingel zijn maatregelen op de rijksweg A13 naar verwachting afdoende. Deze wegen ondervinden allen een bijdrage van de rijksweg A13. Het gaat hier om een relatief groot aantal woningen met een NO2-immissie van net boven de plandrempel.

 

Prioriteit +

Bij de locaties Westlandseweg en Wateringsevest zijn maatregelen op de lokale weg nodig. Het gaat hier om relatief weinig woningen met een NO2-immissie van net boven de plandrempel.

 

Prioriteit +

Het knelpunt Kvar Savaweg betreft woningen aan de Brasserskade (nrs 217 en lager). Hier gaat het echter om een klein aantal woningen met een hoge NO2-immisie. Maatregelen voor de verbetering van dit knelpunt zullen met name op de Rijksweg A13 moeten worden getroffen.

 

Prioriteit +

Op de locatie M. Duystlaan (De Genestetstraat) zullen woningen gesloopt worden voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage. In verband met de luchtkwaliteit zal een zorgvuldige inpassing plaatsvinden van de nieuw te bouwen woningen op de parkeergarage.

 

 

7. Benodigd nader onderzoek

In Haaglanden-verband en in overleg met Rijkswaterstaat en de provincie is de gemeente Delft bezig om maatregelen te onderzoeken ter verbetering van de luchtkwaliteit langs de rijksweg A13. In eerste instantie zal aan TNO worden gevraagd te onderzoeken wat het effect is van specifieke bestaande situaties zoals hoogteligging van de A13 en de aanwezigheid van geluidsschermen met verschillende hoogten. Zo wordt een nauwkeuriger beeld verkregen van de situatie langs de A13. TNO zal verder gevraagd worden het effect op de luchtkwaliteit van enkele maatregelen te schatten of indien mogelijk te berekenen. Verkeersmaatregelen die de doorstroming van het verkeer gelijkmatiger laten verlopen hebben een positief effect op de luchtkwaliteit. Dit zijn maatregelen zoals snelheidverlaging tot 80 km/uur en een inhaalverbod voor vrachtwagens. Andere maatregelen kunnen zijn andere route voor het verkeer, met name het vrachtverkeer, dat een belangrijk aandeel heeft in de luchtverontreiniging.

In een later stadium zullen met de betrokken partijen afspraken worden gemaakt over de uitvoering van maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit langs de rijksweg A13. Verder is nader onderzoek nodig om de situatie in 2010 te kunnen bepalen met het nieuw NEC- scenario (zie voetnoot p. 3). Hiervoor zijn gegevens van Rijkswaterstaat nodig.

 

 

8. Relevante ruimtelijke ontwikkelingen

Een aantal reeds in gang gezette ontwikkelingen heeft gevolgen voor de lokale luchtkwaliteit. Zo heeft de aanleg van de N470 tussen de A13 en Pijnacker-Zoetermeer in 2006-2007 gevolgen voor de verkeersintensiteit op een aantal wegen in Delft-Oost. Ook zal het beleid om te komen tot een autoluwe binnenstad, leiden tot de wijziging van de verkeersintensiteit op een aantal wegen. Tenslotte heeft de voorgenomen aanleg van de rijksweg A4 door Midden-Delfland gevolgen voor o.a. de verkeersintensiteit op de rijksweg A13.

 

Daarnaast zijn er de komende jaren een aantal grote nieuwbouwprojecten aan de orde zoals: Zuidpoort, Herontwikkeling Spoorzone en Harnaschpolder. Deze en bovengenoemde ontwikkelingen zullen hun weerslag vinden in het nieuw te ontwikkelen verkeersmodel (VISSUM) voor 2010-2020 alsook in het in 2003-2004 op te stellen LVVP. De effecten op de lokale luchtkwaliteit zullen daarbij onderzocht worden.

 

 

 

Uitvoeringsaspecten

 

9. Actoren

Bij het opstellen van het plan van aanpak zullen het vakteam Mobiliteit en het vakteam Ruimtelijke Ordening worden betrokken. In Haaglanden-verband zal overleg worden gepleegd met Rijkswaterstaat en de Provincie Zuid-Holland over maatregelen op rijks- en evt. provinciale wegen. Verder zullen bewonersgroepen worden benaderd voor overleg over de mogelijk te treffen maatregelen.

 

10. Communicatie

Afhankelijk van de resultaten van het nadere onderzoek zullen bewoners van knelpuntlocaties worden voorgelicht over de te treffen maatregelen. Daarnaast zal in Haaglanden-verband op korte termijn een communicatieplan worden opgesteld.

 

11. Planning

Het op te stellen plan van aanpak dient voor 1 mei 2004 bestuurlijk te zijn vastgesteld. Daartoe is onderstaande planning opgesteld.

 

Tabel planning plan van aanpak luchtkwaliteit

Activiteit

Uitvoering

Urenraming

Gereed

1. Identificeren mogelijke maatregelen binnenstedelijke wegen + A13

Gemeente Vakteams, Milieu + Mobiliteit, Haaglanden

20

April-Augustus 2003

2. Berekenen A13 met effecten lokale morfologie 

Haaglanden, TNO

Nvt

Juli-Augustus 2003

3. Berekenen A13 2010 NEC-scenario

Haaglanden, TNO

Nvt

Juli-Augustus 2003

4. Berekenen effectiviteit maatregelen A13

Haaglanden, TNO

Nvt

Juli-Augustus 2003

5. Berekenen situatie 2002 incl. A13

Gemeente vakteam Milieu

10

Juni 2003

6. Berekenen situatie 2010 incl. A13 met NEC-scenario

Gemeente vakteam Milieu

10

Juni 2003

7. Definitieve keuze locaties waar maatregelen nodig zijn

Gemeente vakteam Milieu + Mobiliteit

10

Augustus 2003

8. Maatregelenkeuze per locatie/weg

Gemeente vakteams, Milieu + Mobiliteit, RO, Haaglanden

10

September 2003

9. Financiering maatregelen in kaart brengen

Gemeente vakteam Milieu + Mobiliteit

10

September 2003

10. Keuze maatregelenpakket per locatie

Gemeente Vakteams, Milieu + Mobiliteit, RO

10

September 2003

11. Communicatie bewonersgroepen, draagvlak creëren

Gemeente vakteam Milieu Mobiliteit

20

Oktober 2003

12. Overeenstemming hogere overheden mbt maatregelen A13

Haaglanden, bestuur

ntb

Oktober 2003

13. Opstellen plan van aanpak

Gemeente vakteam Milieu

30

Oktober 2003- December 2003

14. Vaststelling plan van aanpak door B&W en Raad

Gemeente vakteam Milieu, bestuur

10

Januari 2004

 

 

 

 

Na 1 mei 2004:

 

 

 

15. Uitvoering van de maatregelen

Gemeente Vakteams, Milieu + Mobiliteit + RO

ntb

 

16. Monitoring van de maatregelen

Gemeente vakteam Milieu

ntb

 

 

 

 

 

 

 

12. Financiën

Vooralsnog bestaan de kosten om te komen tot een plan van aanpak luchtkwaliteit uit personele kosten en onderzoekskosten. De personele kosten worden gedekt door de reguliere uren van de vakteams Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening. Voor de onderzoekskosten (TNO, zie tabel onder 2,3, en 4) zal binnen Haaglanden een nog te formuleren verdeelsleutel worden gehanteerd. Daarbij zal naar verwachting  Rijkswaterstaat een aanzienlijk deel van de kosten financieren en de gemeenten naar rato van het lokale probleem meefinancieren. Ook Stadsgewest Haaglanden en de Provincie Zuid-Holland zullen meefinacieren. De onderzoekskosten voor Delft worden geschat op maximaal € 3000,-. Binnen de beschikbare budgetten is hiervoor dekking aanwezig.

 

 



[1] Inmiddels heeft het RIVM een nieuw scenario (zgn. NEC (National Emission Ceilings)-scenario, gebaseerd op het voldoen aan de Europese NEC-richtlijn) ontwikkeld dat voortaan als standaard zal gelden voor de verschillende rekenmodellen voor de berekening van luchtkwaliteitsimissies. Om de situatie in het jaar 2010 te kunnen berekenen met dit NEC-scenario is het noodzakelijk om de bijdrage van de rijksweg A13 in 2010 conform het NEC-scenario in beeld te krijgen. Rijkswaterstaat zal naar verwachting in mei 2003 de genodigde gegevens leveren. Daarna kan een berekening worden gemaakt van de situatie in 2010. Tevens kan dan een uitspraak worden gedaan op welke locaties er in 2010 sprake is van overschrijding van de grenswaarde voor NO2. In het op te stellen luchtkwaliteitsplan voor 2004 zal beleid worden geformuleerd ter verbetering van de situatie op deze locaties.