Onderwerp
Aanvullende
informatie t.b.v. de B&W vergadering van 5 juni m.b.t. het vervoer van
gevaarlijke stoffen door Delft
In het kader van het
project spoortunnel Delft is voor het ontwerp van de tunnel uitgegaan van het
vervoer van gevaarlijke stoffen volgens de door het ministerie van verkeer en
waterstaat gewenste omvang en soort. Vervolgens is er door de werkgroep VER,
ondersteund door Bureau Horvat getoetst of het ontwerp aan de gewenste eisen
voldoet. De conclusie hiervan is dat dat het geval is.
Bij de behandeling van het
stuk in het college rees vervolgens de vraag of door het toenemen van de omvang
van het vervoer gevaarlijke stoffen er niet in andere delen van Delft een
gevaarlijker situatie zou ontstaan dan de huidige situatie.
De hoeveelheid gevaarlijke
stoffen die door de tunnel vervoerd kan worden eist - met oog op de
interne veiligheid van de tunnel, d.w.z. voor de treinpassagiers - specifieke
maatregelen die door de werkgroep gecontroleerd en juist bevonden zijn. Wat
betreft de externe veiligheid, d.w.z. voor de omwonenden van de spoorlijn is
onomstotelijk vastgesteld dat de tunnel hiervoor veel betere waarborgen biedt
dan het huidige viaduct. Na de realisatie van de tunnel zullen er ook nog grote
stukken spoorlijn op maaiveld gelegen zijn, echter in gebieden die veel minder
omwonenden in de directe omgeving van de sporen hebben, dan ter plekke van het
viaduct. Het betreft het terrein van DSM, het bedrijventerrein Schieoevers
noord, bedrijventerrein Vulcanusweg in Voorhof, bedrijventerrein
Schieoevers zuid en de bedrijvenstrook langs de Tanthofdreef.
Bovendien is een eventuele
calamiteit met gevaarlijke stoffen op die plekken beter te bestrijden.
Door
de bouw van de spoortunnel worden een aantal van de huidige politiële
gevaarlijke situaties buiten de spoortunnel zoals spoorwegovergangen
weggenomen.
In
de nieuwe situatie zal het spoor niet meer gelijkvloers kruisen met het
overige verkeer. Ook wissels zijn een belangrijke oorzaak van ongevallen
op het spoor. Indien ook deze wissels, die nu vlak bij het station
zijn gelegen, op een voldoende afstand van de bebouwing worden
aangelegd zal er ondanks de toename van het vervoer van gevaarlijk
stoffen een veiliger situatie ontstaan. Daarbij moet ook nog worden vermeld dat
het vervoer over het spoor veiliger is dan het vervoer over de weg.
Het
vervoer over het spoor is ook beter beheersbaar daar wij exact kunnen aangeven
wat er over het spoor wordt vervoerd. Op de weg hebben wij daar nauwelijks
invloed op als het gaat over de hoeveelheden, de aard en de locatie van de
transporten.
Geconcludeerd kan dan ook
worden, dat de veiligheid voor de inwoners van Delft, ondanks een mogelijke
toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen toeneemt met de realisatie van
een spoortunnel.