Milieuprogramma
2004
Inleiding.
Op grond van artikel 4.20
van de Wet milieubeheer moet de gemeenteraad jaarlijks een milieuprogramma
vaststellen. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden
worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan.
2003 was het vierde jaar
van uitvoering van het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003. In dit plan wordt een
visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in
concrete projecten. Omdat de in dit
plan benoemde projecten nog niet zijn afgerond, is besloten om de
komende periode geen nieuw Duurzaamheidsplan op te stellen. Over het opstellen
van een nieuw plan zal politieke besluitvorming moeten plaatsvinden. De
“basistaken” zijn niet in dit plan opgenomen, maar worden uiteraard wel uitgevoerd.
De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een
doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren.
In 2000 is de gemeente
gereorganiseerd, waarbij de toenmalige afdeling Milieu is opgesplitst in een
vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk-en
stadszaken en een vakteam Milieutoezicht (met name vergunningverlening en
handhaving) bij het cluster Publiekszaken.
De in het programma
beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieutoezicht
uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken
uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) uitgevoerd door het vakteam
Civiel, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een
deel van het duurzaam bouwen beleid door het vakteam Bouwtoezicht en
Monumenten.
In dit programma ontbreekt
daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele
werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een
overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieutoezicht.
In samenwerking met alle
gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd
naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.
In 2004 wordt de
samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.
Het is dit jaar niet gelukt
om het milieuprogramma voor te leggen bij de ontwerpbegroting. Ook ontbreekt
een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een wettelijke voorschrift
opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende integratie van
milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen in de organisatie wordt
het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.
Jaarlijks wordt in de vorm
van de Duurzaamheidsmonitor integraal gerapporteerd over de behaalde
doelstellingen. De Duurzaamheidsmonitor bundelt de Milieumonitor, het
Milieujaarverslag, de Gemeentelijk interne milieuzorgrapportage en de
rapportage voortgang uitvoering Duurzaamheidsplan.
Ontwikkelingen en basis voor
het werkprogramma.
In 2001 verscheen het
Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4.
Hierin worden zeven milieuproblemen geschetst. Voor het oplossen van een
aantal van deze problemen zijn op gemeentelijk niveau taken weggelegd.
Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe
veiligheid, de beleidsvernieuwing
milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid
voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO,
sociale component). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige
aandacht. Zo is in april 2003 het gemeentelijk klimaatplan bestuurlijk
vastgesteld, wordt intensief gewerkt aan uitvoering van het BRZO en krijgt
milieubeleid voor de leefomgeving vorm via de wijkplannen en het project
kansenkaart.
In oktober 2001 werd de
nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werden
projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp.
ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal)
duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt.
Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te
bereiken
In april 2000 is het Delft
OntwikkelingsProgramma (DOP) vastgesteld als basis voor de aanvraag van ISV middelen bij de Provincie. In het
DOP geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale
partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en
instellingen – wil bereiken rond de thema’s: economie, wonen, mobiliteit,
leefbaarheid en duurzaamheid. Per thema zijn in het DOP de verschillende te
bereiken effecten geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen
het themaprogramma Duurzaamheid worden vier deelprogramma’s onderscheiden:
Water en ecologie, Ruimte, bouwen, energie en afval, Bodemsanering en onderzoek
en Geluidhinder.
In april 2000 werd het
Delfts Waterplan “Een blauw netwerk”
bestuurlijk vastgesteld door zowel de gemeente Delft als het
Hoogheemraadschap van Delfland. In dit plan zijn concrete projecten benoemd
voor de periode 2000-2003 om het stedelijk waterbeheer vorm te geven volgens
het principe water vasthouden, bergen en afvoeren. Omdat de hierin benoemde
projecten nog niet zijn afgerond is besloten om op dit moment nog geen vervolg
op het Waterplan[1] vast te
stellen.
Daarnaast is milieu een
belangrijke speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de
herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de
daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het
Zuidpoortgebied, de herstructurering van de wijk Poptahof, de inrichting van de
Harnaschpolder, de herstructurering van het Schieoeversgebied etc..
In april 2002 trad een
nieuw college aan met een nieuw collegeprogramma. In dit collegeprogramma wordt
onder het thema Duurzaamheid gekozen om het in 1998 ingezette integrale
duurzaamheidsbeleid voort te zetten, waarbij het praktisch en zichtbaar
doorvertalen van het begrip “duurzame stedelijke ontwikkeling” centraal staat.
Een beperkt aantal aspecten
krijgt hierbij in het bijzonder aandacht:
·
Lokaal klimaatbeleid
·
Waterkwaliteit en –kwantiteit
·
Mobiliteit
·
Intensief ruimtegebruik
·
Midden delfland en Delftse Hout
·
Materiaalkringloop verbeteren
·
Kennistoepassing en innovatie
Delft participeert actief
in het landelijk project over de professionalisering van de handhaving. Delft onderneemt diverse activiteiten om het verbetertraject in 2005 daadwerkelijk
gerealiseerd te hebben. Inmiddels is een extern adviseur aangetrokken om het
gemeentelijk verbeterplan te begeleiden. Het richt zich naast de organisatie
en prioriteitstelling, tevens op de
kwaliteitsverbetering en transparantie van de handhaving.
Missie
In een duurzaam Delft wordt:
· zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en
regeneratief worden dan wel blijven
· wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een
balans tussen welzijn en welvaart
· wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale
cohesie en betrokkenheid.
Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame
stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003 zijn uitgewerkt.
Algemeen
Het vakteam Milieu omvat
per 01-01-2003 ca. dertien formatieplaatsen (18 personen; 13 vrouwen en 5
mannen, 1 vacature) en het vakteam Milieutoezicht omvat per 01-01-2002 twaalf
formatieplaatsen (12 personen, 8 mannen en 4 vrouwen).
Hoofdafspraken en producten
Het takenpakket richt zich
op de volgende onderdelen:
·
uitvoeren van wettelijke taken;
·
uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering
en ter ondersteuning van de wettelijke taken;
·
uitvoering van projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het
Waterplan Delft, de nota Natuur en milieucommunicatie in Delft ,het Klimaatplan
2003-2012 en de nota Ecologische hoofdstructuur;
·
uitvoering van het collegeprogramma 2002-2005;
·
stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het
Milieutechnologiefonds;
·
stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het
Energiefonds;
·
intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglanden verband.
JAARPROGRAMMA 2004 (cursief zijn nieuw op te starten projecten).
Duurzaamheidsplan Delft
2000-2003.
·
Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26
geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.
·
Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.
Projecten |
Geactualiseerde
planning. Vastgesteld door de Gemeenteraad op 28-11-2002 |
||
|
Start |
Eind planfase |
Eind uitvoeringsfase |
1.
Duurzaam bouwen |
najaar 1999 |
2003 |
2004 |
2.
Kansenkaart van Delft |
najaar 1999 |
2003 |
2003 |
3.
Duurzame herstructurering Schie-oevers |
najaar 1999 |
afgerond |
enkele jaren; |
4.
Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied |
najaar 1999 |
2002 |
enkele jaren |
5.
Duurzaamheid in wijkplannen |
najaar 1999 |
januari 2000 |
Afgerond |
6.
Duurzame herstructurering Poptahof |
reeds gestart |
1e kwartaal
2003 (definitieve uitgangspunten voor herstructurering) |
na enkele jaren |
7.
Klein Kyoto in Delft |
begin 2000 |
Gaat op in klimaatplan |
Gaat op in klimaatplan |
8.
Duurzame ontwikkeling Zuidpoort |
reeds gestart |
|
2007 (realisatie 1e
deelplan 2004) |
9.
Eenheid Première Delft |
najaar 1999 |
eind 2000 |
Afgerond |
10. Haalbaarheidsonderzoek
Auto(matisch) weg |
september 1998 |
December 1999 |
Afgerond |
11. Openbaar vervoer |
medio 2001 |
begin 2003 (als onderdeel
van het LVVP) |
2003 |
12. Voldoende ruimte voor
voetganger en fietser |
medio 2001 |
najaar 2002 |
Afgerond |
13. Water in Ecodus:
EcoDusVer en Verder |
Eind 2002 |
eind 2003 |
na enkele jaren |
14. Afkoppelen van regenwater
in de Wippolder |
najaar 1999 |
medio 2000 planfase
afgerond |
beheersfase; evaluatie
gereed 4e kwartaal 2002 |
15. Herstructurering
watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof |
2000 |
eind 2002 (opschaling
Tanthof West) |
eind 2015 |
16. Ecologische
hoofdstructuur Delft |
eind 2001 |
2002 besluitvorming |
na enkele jaren |
17. Onderzoek effecten
verminderen grondwateronttrek-kingen in Delft |
najaar 2000 |
2002 |
eind 2005 |
18. Recreatiewater in en om
Delft |
najaar 1999 |
najaar 1999 |
Afgerond |
19. Proefproject Waterstad
2000 |
maart 1999 |
|
na enkele jaren |
20. Afval ‘Beloningssysteem
goed afvalscheidinggedrag’ |
begin 2000 |
1e helft 2003: besluitvorming |
2004/2005 |
21. Afval Uitbreiding
Retourette’s |
september 1999 |
2002 |
Beëindigd |
22. Afval. Milieuzorg en
educatie in onderwijs |
september 1999 |
zomer 2000; werkplan gereed |
(voorjaar 2003: 3e
afvalfietstocht) |
23. Afval. Voorlichting op
maat |
september 1999 |
eind 2002: stuk naar de raad met
plan van aanpak |
voorjaar 2003 |
24. Duurzaamheidsmonitor |
najaar 1999 |
|
Permanent |
25. Duurzaamheidstoets |
1e helft 2003 |
2e helft 2003 |
Permanent |
26. Gemeentelijke interne
milieuzorg |
najaar 1999 |
1e kwartaal 2003 |
Permanent |
Het opstarten van de onderstaand geformuleerde projecten uit het
Klimaatplan Delft 2003-2012.
1 |
Nieuwe
gemeentelijke gebouwen (excl.
stadskantoor) |
1a |
Nieuwe gemeentelijke
stadskantoor |
2 |
Aanpak energiegebruik
bestaande gemeentelijke gebouwen/ voorzieningen |
2a |
Renovatie 2 bestaande
gebouwen |
2b |
Openbare installaties:
gemalen |
2c |
Openbare installaties:
verkeersinstallaties en verlichting |
3 |
Nieuwbouw projecten
woningbouw |
3 |
Nieuwbouw projecten
utiliteitsbouw |
3a |
Spoorzone
|
3b |
Zuidpoort |
4 |
Bestaande bouwprojecten
woningen en utiliteit |
4a |
Poptahof
(3D) |
4b |
Convenant bestaande
woningen (3D) |
4c |
Bestaande stad bespaart
energie |
5 |
Verruimde reikwijdte en
zorgplicht bij bedrijven |
6 |
Duurzame
bedrijventerreinen |
6a |
Naar een duurzame
planontwikkeling Technopolis (3D) |
6b |
Energieprestatie
herstructurering Schie-oevers |
7 |
Gemeentelijke Interne
Milieuzorg (3D) |
7a |
Eigen vervoerplan
gemeente Delft |
7b |
Wagenpark
|
7c |
Energiebeheer
gemeentelijke gebouwen en voorzieningen en inkoop groene energie |
8 |
Vastleggen verbetering
LV/OV/CV als prestatieafspraken in het LVVP |
9 |
Duurzame energie
realiseren in de gebouwde omgeving (zie 1,2, 3, 4 en 6) |
9a |
Windturbines |
9b
|
Toepassing Restwarmte DSM
Gist |
9c |
100 Delfts blauwe daken
(incl 2e tranche) |
10 |
Internationaal
presentaties |
10a |
Voortzetting Delfts
Energie Agentschap |
10b |
Europese subsidies
aanvragen |
11 |
Monitoring |
12 |
Algemene projectleiding |
Algemeen
· Afstemming en integratie
van milieuactiviteiten (met name tussen vakteam Milieu en Milieutoezicht, maar
ook andere vakteams waar milieuaspecten spelen);
· Kwaliteitszorg (aanpassen
WerkInformatieMap, interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie
Papaver en vrijwilligers en andere vakteams);
· Opstellen van een
milieuvisie bij grote projecten;
· Instrumenten ontwikkelen om
leefbaarheid invulling te geven;
· Planningssystematiek en
projectmatig werken verder inhoud geven.
Natuur-en
Milieucommunicatie
·
Uitvoeren van de projecten uit de Natuur-en milieucommunicatienota en de
uitvoering daarvan;
·
Invulling geven aan de ondersteuningsregeling
ten behoeve van de coördinatie en
ondersteuning van projecten van de gemeente en derden;
·
Opbouwen van een samenwerkingsverband met
organisaties en instellingen in de Delftse Hout;
·
(Her-)inrichten van de
locatie “De Papaver” als
bezoekerscentrum;
·
Opbouwen van een mediatheek
in het gebouw “De Papaver”;
·
Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en milieudeel van het “brede
school” project in zes wijken;
·
Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere
beleidssectoren (o.a. m.b.v. duurzaamheidstoets);
·
Delftse Natuur en milieusite (natuur en
milieu op inter- en intranet). Hierin aandacht voor samenhang vakteams +
producten. (www.delft.nl/natuurenmilieu)
·
Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform;
·
Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet
onderwijs NME;
·
Ondersteuning Natuur- en Milieukring;
·
Organiseren van tentoonstellingen in de Papaver;
·
Organiseren van vakantieactiviteiten in
voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie deels i.s.m.
vrijwilligers;
·
Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen)
i.s.m. vertegenwoordigers van vier natuur & milieu-organisaties;
·
Begeleiden vrijwilligers bij diverse projecten.
Gemeentelijke interne
milieuzorg (GIM)
·
Coördinatie en advisering in het kader van implementatie GIM (in
combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe
gemeentelijke organisatie;
·
Verzameling milieukwaliteitgegevens en rapportage aan B&W via
Duurzaamheidsmonitor;
·
Ontsluiten gegevens via Internet en publieksuitgave;
·
Speerpunten voor 2004 e.v. betreft vervoermanagement en inkoop.
Afval(verwijdering)
·
Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid.
(afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging, milieu en milieutoezicht);
·
Vergunningverlening
textiel Afvalstoffenverordening;
·
Verdere uitbreiding ondergrondse containers met 80 stuks tot ca 200
stuks;
·
Zomogelijk uitbreiden van het
aantal afval brengpunten in Delft, maar eerder nog realiseren van wijk
servicepunten.
·
Uitvoering van de nota “Voorlichting op maat” gericht op wijzigingen in
het ophaalsysteem van grofvuil (waarbij de Stichting kringloop Delft
intensiever wordt betrokken), het ophalen van klein chemisch afval op
standplaatsen en het alternerend ophalen van GFT in het winterseizoen.
Ruimtelijke ordening
algemeen
·
Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen;
·
Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke) bouwlocaties en in bouwoverleg;
·
Opstellen milieu-adviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere
ruimtelijke plannen;
·
Evaluatie en kennisverspreiding van - het Stad & Milieu-experiment
Zuidpoort;
·
Duurzaamheid in wijkplannen (en beheer ervan).
·
Advisering en begeleiding m.e.r. procedures
Ruimtelijke ordening specifiek
Geluid
·
Adviseren over de gevolgen van de verwachte
aanpassingen van de Wet geluidhinder (oa. hogere grenswaarde-procedures);
·
Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen,
bouw- en bestemmingsplannen;
·
Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond
industrieterreinen (Schieoevers en DSM-Gist), (toets bij vergunningverlening;
implementatie saneringsprogramma);
·
Afronding Samenwerkingsverband Delft-Pijnacker (gevelisolatie) is
verband met beëindiging budgetregeling saneringsgelden;
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten;
·
Verdere voorbereiding van de realisatie van een geluidsscherm langs de
rijksweg A13 ter hoogte van de Professorenwijk;
·
Verdere voorbereiding van de realisatie van een geluidwal langs de
Kruithuisweg ter hoogte van de Amazoneweg.
Verkeer en vervoer +
luchtkwaliteit
·
Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Lokaal Verkeer- en
Vervoersplan (LVVP) en daarin aandacht
schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en
vervoermanagement alsmede de effecten op luchtkwaliteit en geluidhinder;
·
Uitbouwen afstemming van milieu-
en verkeers- en vervoersbeleid;
·
Advisering over de koppeling tussen het nieuwe verkeersmodel en
rekenprogramma’s op het gebied van geluid en luchtkwaliteit;
·
Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere
bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer;
·
Rapporteren met betrekking tot het Besluit Luchtkwaliteit en het opstellen van een plan van aanpak
voor overschrijdingslocaties stikstofdioxide (NO2).
·
Advisering over
luchtkwaliteit t.b.v. bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke
plannen.
Energie
·
Implementeren van energieaspecten in het project Spoorzone/ Poptahof en
begeleiding BAEI traject;
·
Begeleiding uitvoering van het project “100 Delftsblauwe daken”;
·
Realiseren van één of meer windmolens op gemeentelijk grondgebied in
samenwerking met het Delfts Energie Agentschap;
·
Advisering energiebesparing bij gemeentelijke musea;
·
Consequenties uitwerken van de nieuwe Energiewetgeving (primair
Electriciteitswet);
·
Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen;
·
Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet
milieubeheer;
·
Participeren in het Delfts Energie Agentschap (DEA) in samenwerking met
lokale en Europese partners. Documenteren welke werkzaamheden onder het DEA
vallen en welke onder de gemeente;
·
Beheer van de reserve
Energiebesparende Maatregelen (REM) en stimulering en bewaking projecten
uit de REM;
·
Projecten m.b.t. energiebesparing gemeentelijke gebouwen in combinatie
met Wet milieubeheer en GIM o.a. groene stroom en PV..
Duurzaam bouwen
·
Het uitvoeren van het
duurzaam bouwen beleid, met als speerpunt regelen van duurzaam bouwen in de
gronduitgifte voor utiliteitsbouw;
·
Vernieuwen van het duurzaam
bouwen instrumentarium van de gemeente Delft;
·
Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen en
gezondheidscentra;
·
Duurzaam bouwen bij centrale huisvesting
gemeente in Spoorzone;
·
Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met
name herstructurering Schie-oevers);
·
Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en
bestemmingsplannen;
·
Uitvoeren van duurzaam bouwen projecten in samenwerking met andere
partners;
·
Het uitvoeren van het duurzaam bouwenbeleid, waarbij de nadruk ligt in
het beheer van de bestaande woningvoorraad;
·
Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij de nieuwe
brandweergarage;
·
Controle en bewaking van de duurzaam afspraken in uitvoering kerngebied
Zuidpoort en maken afspraken nieuwe deelplannen;
·
Participeren in het Groot Stedenoverleg
duurzaam bouwen.
Bodem
·
Het in kaart brengen van
het Landsdekkend Beeld;
·
Formeel opstarten van het
proces om bevoegd gezag taken van de Provincie Zuid_Holland naar de gemeente Delft
over te dragen;
·
Het uitwerken van het beleid m.b.t. grondstromen (met behulp van de
bodemkwaliteitskaart);
·
Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke
werkprocessen;
·
Handhaving van het bouwstoffenbesluit;
·
Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van milieuvergunningen,
bouw- en bestemmingsplannen;
·
Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de
provincie;
·
Verder stimuleren van de toepassing van secundaire grondstoffen (i.s.m.
andere afdelingen);
·
Uitwerken Nederlandse Richtlijn Bodembescherming (NRB);
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde en
herinrichtingsprojecten in de stad.
Veiligheid
·
NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid;
·
Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de
opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van
gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water;
·
Het in beeld brengen van de risicocontouren
als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor.
·
Adviseren over externe veiligheid bij bouw-
en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.
Water
·
Het uitvoeren van de in het waterplan opgenomen (deel) projecten;
·
Herzien van handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en
ecologie;
·
Waterparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de watertoets;
·
Controleren kwaliteit lozingen bedrijven;
·
Controle kwaliteit lozingen bedrijven op
openbaar riool;
·
Opstellen handhavingsbeleid vetlozingen op
het openbaar riool;
·
Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde projecten.
·
Adviseren over water bij bouwplannen en andere ruimtelijke plannen.
Ecologie
·
Uitwerking van de stedelijke ecologische (hoofdstructuur) en vastleggen
in bestemmingsplannen;
·
Uitwerken van habitat en vogelrichtlijnen voor gemeentelijk beleid incl.
inventarisaties.
·
Adviseren over ecologie bij bouw- en bestemmingsplannen en andere
ruimtelijke plannen.
·
Uitvoeren van de plannen/projecten die in de (concept-)nota ecologische
hoofdstructuur zijn vastgelegd.
Monitoring
·
Verzamelen gegevens en opstellen en uitbrengen van de Delftse
Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en
3D-voortgangsrapportage, klimaatmonitoring en natuurmonitor) voor de
zomer;
·
Uitgeven van een publiekssamenvatting van de Duurzaamheidsmonitor;
·
Aanleveren van gegevens aan de Hoofdinspectie Milieuhygiëne (CCO-lijst);
Delft Kennisstad
·
Beheren van de Reserve milieutechnologie;
·
Beoordelen aanvragen voor subsidie;
·
Begeleiden van projecten die in het kernthema
Milieutechnologie zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan;
·
Verder uitbouwen van het project Waterstad 2000
waarbij kennisontwikkeling en -overdracht voorop staat.
Regionale samenwerking
·
Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan
Haaglanden in Delft;
·
Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst
handhaving Haaglanden;
·
Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden;
·
Afronden van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker dat uitvoering
geeft aan de geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer.
In
2003 is in Delft een project ‘Professionalisering van de Handhaving
aangevangen. Eén van de uitgangspunten van dit project is dat de handhaving
samen met enkele andere handhavingsdisciplines (o.a. BWT, brandweer
gebruiksvergunningen) wordt uitgevoerd. Het projectplan daaromtrent; is tevens
een verbeterplan in het kader van het landelijke project ‘Professionalisering’.
Om inderdaad per 1 jan. 2005 aan alle kwaliteitscriteria te voldoen zal het
vakteam milieutoezicht in de resterende
tijd van 2003 alsmede in 2004 een aanzienlijke beleidsinspanning moeten
leveren. Daarbij moet worden gedacht aan beschrijving en formalisering van
onder andere; (1) analyse van de milieuproblemen, (2) prioriteitenstelling en
meetbare doelstellingen (3) nalevingstrategie, (4) algemene kwaliteitsborging.
In
2003 is aangevangen met een piketregeling ten behoeve van geluidmetingen bij
klachten van horecabedrijven en evenementen. De regeling is een samenwerking
met de regiopolitie. De regeling zal in 2004 worden doorgezet.
In
2002 is het projectdocument ‘Verruimde reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven’
opgesteld. In het kader daarvan is het onder andere de bedoeling dat de
milieu-inspecteurs allen een training volgen met betrekking tot de verruimde
reikwijdte. Vanzelfsprekend blijft er uitvoerig aandacht voor de verruimde
reikwijdte tijdens de procedure van de milieuvergunning en tijdens de
milieucontroles
In
2004 zal onder andere verder worden gewerkt aan de actualisatie van de
milieuvergunningen van de bedrijven; v.d. Helm Op- en overslag BV (Schieweg 15)
, v.d. Lee Transport (Haagweg 125) en het
Reinier de Graaf ziekenhuis (Reinier de Graafweg 3).
·
Controles bij vuurwerkverkooppunten ter uitvoering van het nieuwe
vuurwerkbesluit
·
In 2004 zullen de tankstations met LPG verkooppunten opnieuw worden
gecontroleerd. De bedoeling is om de controles dit jaar tenminste eenmaal uit
te voeren terwijl de tankwagen het LPG aflevert.
·
Naar verwachting treedt in de tweede helft van 2003 het besluit kwaliteitseisen
externe veiligheid inrichtingen in werking. In 2004 zal moeten worden
onderzocht welke consequenties dit besluit heeft voor de bedrijven in Delft.
·
Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van
vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige
inrichtingen.
·
Aandacht voor CPR15-1 bij integrale preventieve
controles.
Reguliere taakuitvoering vergunningverlening & handhaving
·
Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving;
aanmoediging van zelfregulering, minimaal handhaving van het in 1994 bereikte
adequate niveau van uitvoering; Een en ander met inachtneming van bovenstaande.
·
Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en
energieaspecten en verkeer en vervoer).
·
Verder streven naar integrale
handhaving (met de andere handhavingspartners).
·
Lokaal uitvoering geven aan het doelgroepenbeleid van het rijk.
·
Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving
van andere vakteams/clusters
·
Indien noodzakelijk de benodigde coördinatie verzorgen m.b.t. het
aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm
·
Verdere uitvoering van het BRZO’99 voor wat betreft de ondernemers waar
de gemeente het bevoegd gezag is op grond van de WM.
·
Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie
·
Adviezen naar aanleiding van ruimtelijke plannen
·
Behandelen verzoeken ontheffing m.b.t. de route gevaarlijke stoffen
·
Uitvoering van de regeling incidentele festiviteiten
·
Behandelen aanvragen m.b.t. inzamelen van textiel door charitatieve
organisaties
·
Beheer van het “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.
Financiering
Reguliere middelen
Milieutechnologiefonds 2004
In het kader van Delft
Kennisstad is het milieu-technologiefonds ingesteld. Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster
milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van
initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid
d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.
Prioriteit wordt gegeven
aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote
uitstraling of spin-off.
Het vakteam Milieu levert
met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft
Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een
kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van
projecten.
Energiefonds 2004
Op het terrein van het
energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen
voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele)
energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking
met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is het Energiefonds
ingesteld. Het vakteam Milieu participeert actief in het ontwikkelen en
realiseren van ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van
CO2.
Uren begroting (indicatief)
PROJECT |
TOTAAL
(uren) |
Vakteam Milieu |
|
21271. Algemeen bestuursondersteuning |
401 |
21793. Algemeen extern overleg |
338 |
21796. GIM bedrijven overig |
245 |
21797. Advisering bodem/geluid bedrijven |
340 |
21838. Advisering bouwplannen+overig bedrijven
ov. |
75 |
21279. Water |
893 |
21280. Beleid bodem |
618 |
21281. Adv. tbv. bouwaanvragen part/bedr bodem |
250 |
21282. Adv. tbv gem. ontwikkelingen bodem |
820 |
21283. Projecten afval |
190 |
21798. Beleid afval |
30 |
21801. Begeleiding planvorming RO |
1531 |
21802. Bestemmingsplannen ruimtelijke ordening |
432 |
21803. Verkeer en vervoer ruimtelijke ordening |
100 |
21839. Beleid en ontwikkeling RO |
300 |
21287. Beleid bouwen/wonen |
50 |
21288. Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering |
380 |
21805. Begeleiding dubo-proj. bouwen/wonen |
270 |
22642. Bouwstoffenbesluit handhaving |
361 |
21289. Beleid geluid |
430 |
21290. Adv. bouw/best.plan weg- en railverkeer |
500 |
21806. Werkbudget klachten verkeerslawaai geluid |
50 |
21807. Werkbudget geluidsanering (A/B-lijst) |
285 |
21291. Beleid energie |
190 |
21808. Begeleiding projecten energie |
417 |
21876. Ecologiebeleid |
140 |
21292. Communicatie externe partijen |
140 |
21293. Communicatie ondersteuning vakteam Milieu |
250 |
21294. Procesbegeleiding Duurzaamheidsbeleid |
155 |
21295. Monitoring Duurzaamheid |
377 |
21810. Natuur-en Milieucommunicatie algemeen |
25 |
21811. Natuur- en Milieu op het Net |
210 |
21840. Communicatie ondersteuning vakteam
Milieutoezicht |
15 |
21297. RSV Pijnacker |
30 |
21298. algemeen + derden beheer regio Haaglanden |
95 |
20267. NME-Basisonderwijs algemeen |
1510 |
20402. NME tentoonstellingen |
579 |
20403. NMEPR (publikaties) |
206 |
20404. NME-Publieksactiviteiten |
1162 |
20405. NME-Projectbureau |
1032 |
22625. NME-Voortgezet
Onderwijs
|
1285 |
22634. NME. Brede
school
|
360 |
TOTAAL
UREN vakteam Milieu
|
17067 |
Vakteam
Milieutoezicht |
|
|
Nr. |
Omschrijving |
TOTAAL
(uren) |
|
Regelstellen
(17,5 %) |
|
22532 |
Vergunning
(hfd 8 wm) |
1209 |
22533 |
Melding
(hfd 8 wm) |
151 |
22534 |
Nadere
eis |
454 |
22535 |
Ontheffing
route gevaarlijke stoffen |
151 |
22536 |
Vrijstellingsregeling
horeca |
302 |
22537 |
Inzamel vergunning afvalstoffen |
76 |
Nieuw |
Voorlichting,
communicatie regelstellen |
302 |
|
Handhaven
(35 %) |
|
22538 |
Integrale
controle |
1512 |
22539 |
Thema
controle |
378 |
22540 |
Administratieve
controle |
76 |
22541 |
Nacontrole |
756 |
22542 |
Klachten
horeca |
756 |
22544 |
Klachten
overig |
302 |
22543 |
BRZO |
76 |
21276 |
Piket |
151 |
Nieuw |
Voorlichting,
communicatie handhaven |
605 |
22545 |
Bestuurlijk
HH |
605 |
22546 |
Ondersteuning
strafrecht |
76 |
|
Werk
voor interne vakteams (5%) |
|
22547 |
Advies
bouwaanvragen/plannen |
76 |
22548 |
Ondersteuning
bestemmingsplannen |
454 |
22549 |
Gemeentelijke
gebouwen |
38 |
22551 |
Zonebeheer
industrielawaai |
38 |
22552 |
Toetsing
vergunningen derden |
38 |
22553 |
Ondersteuning
vakteam Milieu |
76 |
|
Ondersteuning
uitvoering (10%) |
|
22554 |
Externe
samenwerking (buiten gemeente org.) |
151 |
22555 |
Interne
samenwerking (binnen gemeente org.) |
302 |
26319 |
Professionalisering
in de handhaving |
756 |
Nieuw |
Onderzoek,
regelgeving en beleidsnota's |
302 |
|
Indirecte
werkzaamheden (16%) |
2419 |
|
Organisatie
(16,5%) |
2494 |
|
Totaal (100%) |
15118 |
[1] In 2003 werd het Delftse Waterplan door de Stichting Natuur en Milieu en de gezamenlijke provinciale milieufederaties genomineerd als een van de drie beste Nederlandse waterplannen