Milieuprogramma 2004

 

Inleiding.

Op grond van artikel 4.20 van de Wet milieubeheer moet de gemeenteraad jaarlijks een milieuprogramma vaststellen. Bij het vaststellen van dit programma moet rekening gehouden worden met het gemeentelijk milieubeleidsplan.

2003 was het vierde jaar van uitvoering van het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003. In dit plan wordt een visie op duurzame stedelijke ontwikkeling beschreven, die vertaald wordt in concrete projecten. Omdat de in dit  plan benoemde projecten nog niet zijn afgerond, is besloten om de komende periode geen nieuw Duurzaamheidsplan op te stellen. Over het opstellen van een nieuw plan zal politieke besluitvorming moeten plaatsvinden. De “basistaken” zijn niet in dit plan opgenomen, maar worden uiteraard wel uitgevoerd. De activiteiten in het milieuprogramma betreffen voor een deel dan ook een doorloop van activiteiten uit voorgaande jaren.

In 2000 is de gemeente gereorganiseerd, waarbij de toenmalige afdeling Milieu is opgesplitst in een vakteam Milieu (met name beleidsvoorbereiding) bij het cluster Wijk-en stadszaken en een vakteam Milieutoezicht (met name vergunningverlening en handhaving) bij het cluster Publiekszaken.

De in het programma beschreven taken worden niet altijd door de vakteams Milieu of Milieutoezicht uitgevoerd. Ook andere diensten en vakteams van de gemeente voeren milieutaken uit. Zo wordt het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) uitgevoerd door het vakteam Civiel, het gescheiden inzamelen van afval door het vakteam Reiniging en een deel van het duurzaam bouwen beleid door het vakteam Bouwtoezicht en Monumenten.

In dit programma ontbreekt daarom een gedetailleerde urenplanning, deze komt terug in de individuele werkplannen van de betreffende sectoren en vakteams. Volstaan wordt met een overzicht van de belangrijkste uitvoerende vakteams Milieu en Milieutoezicht.

In samenwerking met alle gemeentelijke diensten, burgers, bedrijven en andere overheden wordt gestreefd naar een verdere uitbouw en verinnerlijking van het vigerende milieubeleid.

In 2004 wordt de samenwerking op milieugebied met het Stadsgewest Haaglanden voortgezet.

 

Het is dit jaar niet gelukt om het milieuprogramma voor te leggen bij de ontwerpbegroting. Ook ontbreekt een overzicht van de financiële gevolgen van de bij een wettelijke voorschrift opgedragen taak. Als gevolg van een toenemende integratie van milieuwerkzaamheden door andere organisatieonderdelen in de organisatie wordt het moeilijker een dergelijk overzicht te maken.

 

Jaarlijks wordt in de vorm van de Duurzaamheidsmonitor integraal gerapporteerd over de behaalde doelstellingen. De Duurzaamheidsmonitor bundelt de Milieumonitor, het Milieujaarverslag, de Gemeentelijk interne milieuzorgrapportage en de rapportage voortgang uitvoering Duurzaamheidsplan.

 

Ontwikkelingen en basis voor het werkprogramma.

In 2001 verscheen het Nationaal Milieubeleidsplan NMP-4.  Hierin worden zeven milieuproblemen geschetst. Voor het oplossen van een aantal van deze problemen zijn op gemeentelijk niveau taken weggelegd. Speerpunten hierin zijn klimaatbeleid, de beleidsvernieuwing externe veiligheid,  de beleidsvernieuwing milieu en gezondheid (dubo-bouwmaterialen) en vernieuwing van het milieubeleid voor de leefomgeving (Gebiedsvisie, MIG, Luchtkwaliteit, Integratie Milieu-RO, sociale component). In Delft kregen en krijgen deze speerpunten reeds de nodige aandacht. Zo is in april 2003 het gemeentelijk klimaatplan bestuurlijk vastgesteld, wordt intensief gewerkt aan uitvoering van het BRZO en krijgt milieubeleid voor de leefomgeving vorm via de wijkplannen en het project kansenkaart.

 

In oktober 2001 werd de nota “Natuur en milieucommunicatie in Delft” vastgesteld. Hierin werden projecten en doelen benoemd voor Natuur en milieucommunicatie bij resp. ecologische basisvorming, bij (lokaal) milieubeleid, bij (lokaal) duurzaamheidsbeleid en werd de functie van het gebouw “De Papaver” herijkt. Tevens werd een nieuwe financiële injectie gegeven om de benoemde doelen te bereiken

 

In april 2000 is het Delft OntwikkelingsProgramma (DOP) vastgesteld als basis voor de aanvraag  van ISV middelen bij de Provincie. In het DOP geeft de gemeente aan wat zij de komende periode samen met de lokale partners – corporaties, ontwikkelaars /bouwers, bewoners, bedrijven en instellingen – wil bereiken rond de thema’s: economie, wonen, mobiliteit, leefbaarheid en duurzaamheid. Per thema zijn in het DOP de verschillende te bereiken effecten geformuleerd. Deze worden via monitoring verantwoord. Binnen het themaprogramma Duurzaamheid worden vier deelprogramma’s onderscheiden: Water en ecologie, Ruimte, bouwen, energie en afval, Bodemsanering en onderzoek en Geluidhinder.

 

In april 2000 werd het Delfts Waterplan “Een blauw netwerk”  bestuurlijk vastgesteld door zowel de gemeente Delft als het Hoogheemraadschap van Delfland. In dit plan zijn concrete projecten benoemd voor de periode 2000-2003 om het stedelijk waterbeheer vorm te geven volgens het principe water vasthouden, bergen en afvoeren. Omdat de hierin benoemde projecten nog niet zijn afgerond is besloten om op dit moment nog geen vervolg op het Waterplan[1] vast te stellen.

Daarnaast is milieu een belangrijke speerpunt bij een aantal langlopende stedelijke projecten zoals de herstructurering van het TU-gebied, de ondertunneling van het spoor en de daarbij behorende bovengrondse ontwikkeling, de herinrichting van het Zuidpoortgebied, de herstructurering van de wijk Poptahof, de inrichting van de Harnaschpolder, de herstructurering van het Schieoeversgebied etc..

 

In april 2002 trad een nieuw college aan met een nieuw collegeprogramma. In dit collegeprogramma wordt onder het thema Duurzaamheid gekozen om het in 1998 ingezette integrale duurzaamheidsbeleid voort te zetten, waarbij het praktisch en zichtbaar doorvertalen van het begrip “duurzame stedelijke ontwikkeling” centraal staat.

Een beperkt aantal aspecten krijgt hierbij in het bijzonder aandacht:

·         Lokaal klimaatbeleid

·         Waterkwaliteit en –kwantiteit

·         Mobiliteit

·         Intensief ruimtegebruik

·         Midden delfland en Delftse Hout

·         Materiaalkringloop verbeteren

·         Kennistoepassing en innovatie

Delft participeert actief in het landelijk project over de professionalisering van de handhaving.  Delft onderneemt  diverse activiteiten om het verbetertraject in 2005 daadwerkelijk gerealiseerd te hebben. Inmiddels is een extern adviseur aangetrokken om het gemeentelijk verbeterplan te begeleiden. Het richt zich naast de organisatie en  prioriteitstelling, tevens op de kwaliteitsverbetering en transparantie van de handhaving.

 

In april 2003 is het Klimaatplan Delft 2003-2012 bestuurlijk vastgesteld. In dit plan is een bestuurlijke ambitie gekoppeld aan een groot aantal concreet uitvoerbare projecten waarbij de gemeente Delft haar bijdrage levert aan de landelijke doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen.

 

 

Missie

In een duurzaam Delft wordt:

·       zodanig omgegaan met ecosystemen en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en regeneratief worden dan wel blijven

·       wordt een economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt aan een balans tussen welzijn en welvaart

·       wordt aan sociale behoeften voldaan, door deze te richten op sociale cohesie en betrokkenheid.

Om deze richting te geven wordt een zestal principes voor duurzame stedelijke ontwikkeling onderscheiden, die in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 zijn uitgewerkt.

 

 

Algemeen

Het vakteam Milieu omvat per 01-01-2003 ca. dertien formatieplaatsen (18 personen; 13 vrouwen en 5 mannen, 1 vacature) en het vakteam Milieutoezicht omvat per 01-01-2002 twaalf formatieplaatsen (12 personen, 8 mannen en 4 vrouwen).

 

Hoofdafspraken en producten

Het takenpakket richt zich op de volgende onderdelen:

·                     uitvoeren van wettelijke taken;

·                     uitvoering van projecten ter bewaking van de kwaliteit van de uitvoering en ter ondersteuning van de wettelijke taken;

·                     uitvoering van projecten uit het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003, het Waterplan Delft, de nota Natuur en milieucommunicatie in Delft ,het Klimaatplan 2003-2012 en de nota Ecologische hoofdstructuur;

·                     uitvoering van het collegeprogramma 2002-2005;

·                     stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Milieutechnologie­fonds;

·                     stimulering en bewaking van de uitvoering van projecten uit het Energiefonds;

·                     intergemeentelijke milieusamenwerking in Haaglanden verband.

 

JAARPROGRAMMA 2004 (cursief zijn nieuw op te starten projecten).

 

Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

·                     Het opstarten en/of voortzetten van de uitvoering van de 26 geformuleerde projecten in het Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003.

·                     Coördineren uitvoering Duurzaamheidsplan 2000-2003.

 

Projecten

Geactualiseerde planning. Vastgesteld door de Gemeenteraad op 28-11-2002

 

Start

Eind planfase

Eind uitvoeringsfase

1.    Duurzaam bouwen

najaar 1999

2003

2004

2.    Kansenkaart van Delft

najaar 1999

2003

 2003

3.    Duurzame herstructurering Schie-oevers

najaar 1999

afgerond

enkele jaren;

4.    Duurzame ontwikkeling TU-Zuid gebied

najaar 1999

2002

enkele jaren

5.    Duurzaamheid in wijkplannen

najaar 1999

januari 2000

Afgerond

6.    Duurzame herstructurering Poptahof

reeds gestart

1e kwar­taal 2003 (defini­tieve uit­gangs­punten voor herstructu­re­ring)

na enkele jaren

7.    Klein Kyoto in Delft

begin 2000

Gaat op in klimaatplan

Gaat op in klimaatplan

8.    Duurzame ontwikkeling Zuidpoort

reeds gestart

 

2007 (realisatie 1e deelplan 2004)

9.    Eenheid Première Delft

najaar 1999

eind 2000

Afgerond

10. Haalbaarheidsonderzoek Auto(matisch) weg

september 1998

December 1999

Afgerond

11. Openbaar vervoer

medio 2001

begin 2003 (als onderdeel van het LVVP)

2003

12. Voldoende ruimte voor voetganger en fietser

medio 2001

najaar 2002

Afgerond

13. Water in Ecodus: EcoDusVer en Verder

Eind 2002

eind 2003

na enkele jaren

14. Afkoppelen van regenwater in de Wippolder

najaar 1999

medio 2000 planfase afgerond

beheersfase; eva­­­luatie ge­reed 4e kwartaal 2002

15. Herstructurering watersysteem Voorhof, Buitenhof en Tanthof

 2000

eind 2002 (opschaling Tanthof West)

eind 2015

16. Ecologische hoofdstructuur Delft

eind 2001

2002 besluitvorming

na enkele jaren

17. Onderzoek effecten verminderen grondwateronttrek-kingen in Delft

najaar 2000

2002

eind 2005

18. Recreatiewater in en om Delft

najaar 1999

najaar 1999

Afgerond

19. Proefproject Waterstad 2000

maart 1999

 

na enkele jaren

20. Afval ‘Beloningssysteem goed afvalscheidinggedrag’

begin 2000

 

1e helft 2003:

besluitvorming

2004/2005

21. Afval Uitbreiding Retourette’s

september 1999

2002

Beëindigd

22. Afval. Milieuzorg en educatie in onderwijs

september 1999

zomer 2000; werkplan gereed

(voorjaar 2003: 3e afvalfietstocht)

23. Afval. Voorlichting op maat

september 1999

 

eind 2002:

stuk naar de raad met plan van aanpak

voorjaar 2003

24. Duurzaamheidsmonitor

najaar 1999

 

Permanent

25. Duurzaamheidstoets

1e helft 2003

 

2e helft 2003

Permanent

26. Gemeentelijke interne milieuzorg

najaar 1999

1e kwartaal 2003

Permanent

 

Klimaatplan Delft 2003-2012

Het opstarten van de onderstaand geformuleerde projecten uit het Klimaatplan Delft 2003-2012.

 

1

Nieuwe gemeentelijke gebouwen  (excl. stadskantoor)

1a

Nieuwe gemeentelijke stadskantoor

2

Aanpak energiegebruik bestaande gemeentelijke gebouwen/ voorzieningen

2a

Renovatie 2 bestaande gebouwen

2b

Openbare installaties: gemalen

2c

Openbare installaties: verkeersinstallaties en verlichting

3

Nieuwbouw projecten woningbouw

3

Nieuwbouw projecten utiliteitsbouw

3a

Spoorzone

3b

Zuidpoort

4

Bestaande bouwprojecten woningen en utiliteit

4a

Poptahof (3D)

4b

Convenant bestaande woningen (3D)

4c

Bestaande stad bespaart energie

5

Verruimde reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven

6

Duurzame bedrijventerreinen

6a

Naar een duurzame planontwikkeling Technopolis (3D)

6b

Energieprestatie herstructurering Schie-oevers

7

Gemeentelijke Interne Milieuzorg (3D)

7a

Eigen vervoerplan gemeente Delft

7b

Wagenpark

7c

Energiebeheer gemeentelijke gebouwen en voorzieningen en inkoop groene energie

8

Vastleggen verbetering LV/OV/CV als prestatieafspraken in het LVVP

9

Duurzame energie realiseren in de gebouwde omgeving (zie 1,2, 3, 4 en 6)

9a

Windturbines

9b

Toepassing Restwarmte DSM Gist

9c

100 Delfts blauwe daken (incl 2e tranche)

10

Internationaal presentaties

10a

Voortzetting Delfts Energie Agentschap

10b

Europese subsidies aanvragen

11

Monitoring

12

Algemene projectleiding

 

 

Algemeen

·       Afstemming en integratie van milieuactiviteiten (met name tussen vakteam Milieu en Milieutoezicht, maar ook andere vakteams waar milieuaspecten spelen);

·       Kwaliteitszorg (aanpassen WerkInformatieMap, interne werkprocedures/afspraken ook mede i.r.t. locatie Papaver en vrijwilligers en andere vakteams);

·       Opstellen van een milieuvisie bij grote projecten;

·       Instrumenten ontwikkelen om leefbaarheid invulling te geven;

·       Planningssystematiek en projectmatig werken verder inhoud geven.

 

Natuur-en Milieucommunicatie

·                     Uitvoeren van de projecten uit de Natuur-en milieucommunicatienota en de uitvoering daarvan;

·                     Invulling geven aan de ondersteuningsregeling ten behoeve van  de coördinatie en ondersteuning van projecten van de gemeente en derden;

·                     Opbouwen van een samenwerkingsverband met organisaties en instellingen in de Delftse Hout;

·                     (Her-)inrichten van de locatie  “De Papaver” als bezoekerscentrum;

·                     Opbouwen van een mediatheek in het gebouw “De Papaver”;

·                     Deelnemen in en uitvoeren van het natuur-en milieudeel van het “brede school” project in zes wijken;

·                     Versterking van de integratie van milieudoelstellingen in andere beleidssectoren (o.a. m.b.v. duurzaamheidstoets);

·                     Delftse Natuur en milieusite (natuur en milieu op inter- en intranet). Hierin aandacht voor samenhang vakteams + producten. (www.delft.nl/natuurenmilieu)

·                     Faciliteren van het Duurzaamheidsplatform;

·                     Ondersteuning basisonderwijs en voortgezet onderwijs NME;

·                     Ondersteuning Natuur- en Milieukring;

·                     Organiseren van tentoonstellingen in de Papaver;           

·                     Organiseren van vakantieactiviteiten in  voorjaars-, mei-, zomer-, herfst- en kerstvakantie deels i.s.m. vrijwilligers;

·                     Coördinatie Papaver-balie zondags (menskracht en verkoopartikelen) i.s.m. vertegenwoordigers van vier natuur & milieu-organisaties;

·                     Begeleiden vrijwilligers bij diverse projecten.

 

Gemeentelijke interne milieuzorg (GIM)

·                     Coördinatie en advisering in het kader van implementatie GIM (in combinatie met ARBO en bij voorkeur ook kwaliteit) binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie;

·                     Verzameling milieukwaliteitgegevens en rapportage aan B&W via Duurzaamheidsmonitor;

·                     Ontsluiten gegevens via Internet en publieksuitgave;

·                     Speerpunten voor 2004 e.v. betreft vervoermanagement en inkoop.

 

Afval(verwijdering)

·                    Advisering, afstemming en coördinatie afvalstoffenbeleid. (afspraken/overleg tussen vakteams Reiniging, milieu en milieutoezicht);

·                                Vergunningverlening textiel Afvalstoffenverordening;

·                    Verdere uitbreiding ondergrondse containers met 80 stuks tot ca 200 stuks;

·                    Zomogelijk  uitbreiden van het aantal afval brengpunten in Delft, maar eerder nog realiseren van wijk servicepunten.

·                    Uitvoering van de nota “Voorlichting op maat” gericht op wijzigingen in het ophaalsysteem van grofvuil (waarbij de Stichting kringloop Delft intensiever wordt betrokken), het ophalen van klein chemisch afval op standplaatsen en het alternerend ophalen van GFT in het winterseizoen.

 

Ruimtelijke ordening algemeen

·                    Opstellen van natuur- en milieuparagrafen bij bestemmingsplannen;

·                    Participatie in werkgroepen t.b.v. (mogelijke)  bouwlocaties en in bouwoverleg;

·                    Opstellen milieu-adviezen t.a.v. ingediende bouwaanvragen en andere ruimtelijke plannen;

·                    Evaluatie en kennisverspreiding van - het Stad & Milieu-experiment Zuidpoort;

·                    Duurzaamheid in wijkplannen (en beheer ervan).

·                    Advisering en begeleiding m.e.r. procedures

 

Ruimtelijke ordening specifiek

Geluid

·                    Adviseren over de gevolgen van de verwachte aanpassingen van de Wet geluidhinder (oa. hogere grenswaarde-procedures);

·                     Adviseren over geluid(rapportages) in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Mede vormgeven aan het beheer van de vastgestelde geluidzones rond industrieterreinen (Schieoevers en DSM-Gist), (toets bij vergunningverlening; implementatie saneringsprogramma);

·                     Afronding Samenwerkingsverband Delft-Pijnacker (gevelisolatie) is verband met beëindiging budgetregeling saneringsgelden;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten;

·                     Verdere voorbereiding van de realisatie van een geluidsscherm langs de rijksweg A13 ter hoogte van de Professorenwijk;

·                     Verdere voorbereiding van de realisatie van een geluidwal langs de Kruithuisweg ter hoogte van de Amazoneweg.

 

Verkeer en vervoer + luchtkwaliteit

·                    Adviseren t.a.v. de uitvoering van het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan  (LVVP) en daarin aandacht schenken aan langzaam verkeer, het openbaar vervoer, parkeerbeleid en vervoermanagement alsmede de effecten op luchtkwaliteit en geluidhinder;

·                    Uitbouwen afstemming van  milieu- en verkeers- en vervoersbeleid;

·                    Advisering over de koppeling tussen het nieuwe verkeersmodel en rekenprogramma’s op het gebied van geluid en luchtkwaliteit;

·                    Stimuleren van Vervoermanagement bij “grote kantoorcomplexen” en andere bedrijven, gezien vanuit de Wet milieubeheer;

·                    Rapporteren met betrekking tot het Besluit Luchtkwaliteit en het opstellen van een plan van aanpak voor overschrijdingslocaties stikstofdioxide (NO2).

·                    Advisering over luchtkwaliteit t.b.v. bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.

 

            Energie

·                     Implementeren van energieaspecten in het project Spoorzone/ Poptahof en begeleiding BAEI traject;

·                     Begeleiding uitvoering van het project “100 Delftsblauwe daken”;

·                     Realiseren van één of meer windmolens op gemeentelijk grondgebied in samenwerking met het Delfts Energie Agentschap;

·                     Advisering energiebesparing bij gemeentelijke musea;

·                     Consequenties uitwerken van de nieuwe Energiewetgeving (primair Electriciteitswet);

·                     Adviseren over energie in het kader van bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Stimuleren van energiebesparing bij bedrijven vanuit de Wet milieubeheer;

·                     Participeren in het Delfts Energie Agentschap (DEA) in samenwerking met lokale en Europese partners. Documenteren welke werkzaamheden onder het DEA vallen en welke onder de gemeente;

·                     Beheer van  de reserve Energiebesparende Maatregelen (REM) en stimulering en bewaking projecten uit  de REM;

·                     Projecten m.b.t. energiebesparing gemeentelijke gebouwen in combinatie met Wet milieubeheer en GIM o.a. groene stroom en PV..

 

Duurzaam bouwen

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwen beleid, met als speerpunt regelen van duurzaam bouwen in de gronduitgifte voor utiliteitsbouw;

·                     Vernieuwen van het duurzaam bouwen instrumentarium van de gemeente Delft;

·                     Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij nieuwe buurthuizen en gezondheidscentra;

·                     Duurzaam bouwen bij centrale huisvesting gemeente in Spoorzone;

·                     Participeren in de ontwikkeling van Duurzame bedrijventerreinen (met name herstructurering Schie-oevers);

·                     Adviseren over duurzaam bouwen in het kader van grote bouwplannen en bestemmingsplannen;

·                     Uitvoeren van duurzaam bouwen projecten in samenwerking met andere partners;

·                     Het uitvoeren van het duurzaam bouwenbeleid, waarbij de nadruk ligt in het beheer van de bestaande woningvoorraad;

·                     Implementeren van duurzaam bouwen maatregelen bij de nieuwe brandweergarage;

·                     Controle en bewaking van de duurzaam afspraken in uitvoering kerngebied Zuidpoort en maken afspraken nieuwe deelplannen;

·                     Participeren in het Groot Stedenoverleg duurzaam bouwen.

 

Bodem

·                     Het in kaart brengen van het Landsdekkend Beeld;

·                     Formeel opstarten van het proces om bevoegd gezag taken van de Provincie Zuid_Holland naar de gemeente Delft over te dragen;

·                     Het uitwerken van het beleid m.b.t. grondstromen (met behulp van de bodemkwaliteitskaart);

·                     Verdere implementatie van het Bouwstoffenbesluit in de gemeentelijke werkprocessen;

·                     Handhaving van het bouwstoffenbesluit;

·                     Adviseren over bodemonderzoeken in het kader van milieuvergunningen, bouw- en bestemmingsplannen;

·                     Begeleiden van grotere bodemsaneringsprojecten in overleg met de provincie;

·                     Verder stimuleren van de toepassing van secundaire grondstoffen (i.s.m. andere afdelingen);

·                     Uitwerken Nederlandse Richtlijn Bodembescherming (NRB);

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband benoemde en herinrichtingsprojecten in de stad.

 

Veiligheid

·                     NMP-4 beleid omzetten naar gemeentelijk beleid;

·                     Adviseren ten aanzien van aanwezige risicocontouren als gevolg van de opslag van gevaarlijke stoffen bij bedrijven dan wel het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water;

·                     Het in beeld brengen van de risicocontouren als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor.

·                     Adviseren over externe veiligheid bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.

 

Water

·                     Het uitvoeren van de in het waterplan opgenomen (deel) projecten;

·                     Herzien van handboeken openbare ruimte voor de aspecten water en ecologie;

·                     Waterparagraaf in bestemmingsplannen in relatie tot de watertoets;

·                     Controleren kwaliteit lozingen bedrijven;

·                     Controle kwaliteit lozingen bedrijven op openbaar riool;

·                     Opstellen handhavingsbeleid vetlozingen op het openbaar riool;

·                     Uitvoering geven aan de in het ISV-verband  benoemde projecten.

·                     Adviseren over water bij bouwplannen en andere ruimtelijke plannen.

 

Ecologie

·                     Uitwerking van de stedelijke ecologische (hoofdstructuur) en vastleggen in bestemmingsplannen;

·                     Uitwerken van habitat en vogelrichtlijnen voor gemeentelijk beleid incl. inventarisaties.

·                     Adviseren over ecologie bij bouw- en bestemmingsplannen en andere ruimtelijke plannen.

·                     Uitvoeren van de plannen/projecten die in de (concept-)nota ecologische hoofdstructuur zijn vastgelegd.

 

Monitoring

·                     Verzamelen gegevens en opstellen en uitbrengen van de Delftse Duurzaamheidsmonitor (waarin opgenomen: GIM-jaarverslag, milieujaarverslag en 3D-voortgangsrapportage, klimaatmonitoring en natuurmonitor) voor de zomer;

·                     Uitgeven van een publiekssamenvatting van de Duurzaamheidsmonitor;

·                     Aanleveren van gegevens aan de Hoofdinspectie Milieuhygiëne (CCO-lijst);

 

Delft Kennisstad

·                     Beheren van de Reserve milieutechnologie;

·                     Beoordelen aanvragen voor subsidie;

·                     Begeleiden van projecten die in het kernthema Milieutechnologie zijn opgestart en het bewaken van de voortgang ervan;

·                     Verder uitbouwen van het project Waterstad 2000 waarbij kennisontwikkeling en -overdracht voorop staat.

 

Regionale samenwerking

·                    Meewerken aan de uitvoering van het Regionaal Milieubeleidsplan Haaglanden in Delft;

·                    Meewerken aan de uitvoering en implementatie van de bestuursovereenkomst handhaving Haaglanden;

·                    Deelnemen aan projecten, geïnitieerd vanuit het Stadsgewest Haaglanden;

·                    Afronden van het samenwerkingsverband Delft-Pijnacker dat uitvoering geeft aan de geluidssanering t.g.v. weg- en railverkeer.

 

Wet Milieubeheer; vergunningverlening en handhaving

 

Professionalisering in de handhaving

In 2003 is in Delft een project ‘Professionalisering van de Handhaving aangevangen. Eén van de uitgangspunten van dit project is dat de handhaving samen met enkele andere handhavingsdisciplines (o.a. BWT, brandweer gebruiksvergunningen) wordt uitgevoerd. Het projectplan daaromtrent; is tevens een verbeterplan in het kader van het landelijke project ‘Professionalisering’. Om inderdaad per 1 jan. 2005 aan alle kwaliteitscriteria te voldoen zal het vakteam milieutoezicht  in de resterende tijd van 2003 alsmede in 2004 een aanzienlijke beleidsinspanning moeten leveren. Daarbij moet worden gedacht aan beschrijving en formalisering van onder andere; (1) analyse van de milieuproblemen, (2) prioriteitenstelling en meetbare doelstellingen (3) nalevingstrategie, (4) algemene kwaliteitsborging.

 

Piketregeling in verband met geluidklachten

In 2003 is aangevangen met een piketregeling ten behoeve van geluidmetingen bij klachten van horecabedrijven en evenementen. De regeling is een samenwerking met de regiopolitie. De regeling zal in 2004 worden doorgezet.

 

Klimaatplan

In 2002 is het projectdocument ‘Verruimde reikwijdte en zorgplicht bij bedrijven’ opgesteld. In het kader daarvan is het onder andere de bedoeling dat de milieu-inspecteurs allen een training volgen met betrekking tot de verruimde reikwijdte. Vanzelfsprekend blijft er uitvoerig aandacht voor de verruimde reikwijdte tijdens de procedure van de milieuvergunning en tijdens de milieucontroles

 

Bijzondere vergunningen

In 2004 zal onder andere verder worden gewerkt aan de actualisatie van de milieuvergunningen van de bedrijven; v.d. Helm Op- en overslag BV (Schieweg 15) , v.d. Lee Transport (Haagweg 125) en het  Reinier de Graaf ziekenhuis (Reinier de Graafweg 3).

 

Overige landelijke thema’s

Ook aan landelijke thema’s wordt aandacht besteed. Genoemd kunnen worden;

·         Controles bij vuurwerkverkooppunten ter uitvoering van het nieuwe vuurwerkbesluit

·         In 2004 zullen de tankstations met LPG verkooppunten opnieuw worden gecontroleerd. De bedoeling is om de controles dit jaar tenminste eenmaal uit te voeren terwijl de tankwagen het LPG aflevert.

·         Naar verwachting treedt in de tweede helft van 2003 het besluit kwaliteitseisen externe veiligheid inrichtingen in werking. In 2004 zal moeten worden onderzocht welke consequenties dit besluit heeft voor de bedrijven in Delft.

·         Aandacht voor de bestaande convenanten bij het doorlopen van vergunningprocedures en bij het controleren van vergunningplichtige inrichtingen.

·         Aandacht voor CPR15-1 bij integrale preventieve controles.

 

 

Reguliere taakuitvoering vergunningverlening & handhaving

·         Goede en volledige uitvoering van wettelijke milieutaken en handhaving; aanmoediging van zelfregulering, minimaal handhaving van het in 1994 bereikte adequate niveau van uitvoering; Een en ander met inachtneming van bovenstaande.

·         Verdere implementatie verruimde reikwijdte Wet milieubeheer (afval en energieaspecten en verkeer en vervoer).

·         Verder streven naar  integrale handhaving (met de andere handhavingspartners).

·         Lokaal uitvoering geven aan het doelgroepenbeleid van het rijk.

·         Kwaliteitsverbetering handhaving en integratie/afstemming met handhaving van andere vakteams/clusters

·         Indien noodzakelijk de benodigde coördinatie verzorgen m.b.t. het aanvragen om een beschikking artikel 14.1 Wm

·         Verdere uitvoering van het BRZO’99 voor wat betreft de ondernemers waar de gemeente het bevoegd gezag is op grond van de WM.

·         Advisering over vergunningaanvragen aan de Provincie

·         Adviezen naar aanleiding van ruimtelijke plannen

·         Behandelen verzoeken ontheffing m.b.t. de route gevaarlijke stoffen

·         Uitvoering van de regeling incidentele festiviteiten

·         Behandelen aanvragen m.b.t. inzamelen van textiel door charitatieve organisaties

·         Beheer van het “Plan van aanpak waarbij asbest vrij kan komen”.

 

Financiering

 

Reguliere middelen

 

Milieutechnologiefonds 2004

In het kader van Delft Kennisstad is het milieu-technologiefonds ingesteld.  Doel hiervan is: versterken van het kenniscluster milieutechnologie + toepassing ervan in Delft, het ontwikkelen en steunen van initiatieven in technologische sfeer en verder ontwikkelen van het milieubeleid d.m.v. technologische ontwikkelingen en mogelijkheden.

Prioriteit wordt gegeven aan innovatief lokaal toepasbare milieutechnologieprojecten, met een grote uitstraling of spin-off.

Het vakteam Milieu levert met name een inhoudelijke bijdrage aan de pijler milieutechnologie van Delft Kennisstad. Dit varieert van het tot stand brengen en onderhouden van een kennisnetwerk tot het opzetten van concrete projecten dan wel ondersteunen van projecten.

 

Energiefonds 2004

Op het terrein van het energiebeleid wordt een forse intensivering van activiteiten en maatregelen voorzien. Ten behoeve van de financiering van (additionele) energiebesparingsmaatregelen en realisatie van duurzame energie in samenwerking met externe partijen (met name woningbouwverenigingen) is het Energiefonds ingesteld. Het vakteam Milieu participeert actief in het ontwikkelen en realiseren van ideeën om een effectieve bijdrage te leveren aan de reductie van CO2.

 

Uren begroting (indicatief)

PROJECT

TOTAAL (uren)

Vakteam Milieu

 

21271. Algemeen bestuursondersteuning

401

21793. Algemeen extern overleg

338

21796. GIM bedrijven overig

245

21797. Advisering bodem/geluid bedrijven

340

21838. Advisering bouwplannen+overig bedrijven ov.

75

21279. Water

893

21280. Beleid bodem

618

21281. Adv. tbv. bouwaanvragen part/bedr bodem

250

21282. Adv. tbv gem. ontwikkelingen bodem

820

21283. Projecten afval

190

21798. Beleid afval

30

21801. Begeleiding planvorming RO

1531

21802. Bestemmingsplannen ruimtelijke ordening

432

21803. Verkeer en vervoer ruimtelijke ordening

100

21839. Beleid en ontwikkeling RO

300

21287. Beleid bouwen/wonen

50

21288. Bouwstoffenbesluit beleid/uitvoering

380

21805. Begeleiding dubo-proj. bouwen/wonen

270

22642. Bouwstoffenbesluit handhaving

361

21289. Beleid geluid

430

21290. Adv. bouw/best.plan weg- en railverkeer

500

21806. Werkbudget klachten verkeerslawaai geluid

50

21807. Werkbudget geluidsanering (A/B-lijst)

285

21291. Beleid energie

190

21808. Begeleiding projecten energie

417

21876. Ecologiebeleid

140

21292. Communicatie externe partijen

140

21293. Communicatie ondersteuning vakteam Milieu

250

21294. Procesbegeleiding Duurzaamheidsbeleid

155

21295. Monitoring Duurzaamheid

377

21810. Natuur-en Milieucommunicatie algemeen

25

21811. Natuur- en Milieu op het Net

210

21840. Communicatie ondersteuning vakteam Milieutoezicht

15

21297. RSV Pijnacker

30

21298. algemeen + derden beheer regio Haaglanden

95

20267. NME-Basisonderwijs algemeen

1510

20402. NME tentoonstellingen

579

20403. NMEPR (publikaties)

206

20404. NME-Publieksactiviteiten

1162

20405. NME-Projectbureau

1032

22625. NME-Voortgezet Onderwijs

1285

22634. NME. Brede school

360

TOTAAL UREN vakteam Milieu

17067

 

 

Vakteam Milieutoezicht

 

 

Nr.

 

 Omschrijving

 

TOTAAL (uren)

 

Regelstellen (17,5 %)

 

22532

Vergunning (hfd 8 wm)

1209

22533

Melding (hfd 8 wm)

151

22534

Nadere eis

454

22535

Ontheffing route gevaarlijke stoffen

151

22536

Vrijstellingsregeling horeca

302

22537

Inzamel vergunning afvalstoffen

76

Nieuw

Voorlichting, communicatie regelstellen

302

 

Handhaven (35 %)

 

22538

Integrale controle

1512

22539

Thema controle

378

22540

Administratieve controle

76

22541

Nacontrole

756

22542

Klachten horeca

756

22544

Klachten overig

302

22543

BRZO

76

21276

Piket

151

Nieuw

Voorlichting, communicatie handhaven

605

22545

Bestuurlijk HH

605

22546

Ondersteuning strafrecht

76

 

Werk voor interne vakteams (5%)

 

22547

Advies bouwaanvragen/plannen

76

22548

Ondersteuning bestemmingsplannen

454

22549

Gemeentelijke gebouwen

38

22551

Zonebeheer industrielawaai

38

22552

Toetsing vergunningen derden

38

22553

Ondersteuning vakteam Milieu

76

 

Ondersteuning uitvoering (10%)

 

22554

Externe samenwerking (buiten gemeente org.)

151

22555

Interne samenwerking (binnen gemeente org.)

302

26319

Professionalisering in de handhaving

756

Nieuw

Onderzoek, regelgeving en beleidsnota's

302

 

Indirecte werkzaamheden (16%)

2419

 

Organisatie (16,5%)

2494

 

Totaal (100%)

15118

 

 



[1] In 2003 werd het Delftse Waterplan door de Stichting  Natuur en Milieu en de gezamenlijke provinciale milieufederaties genomineerd als een van de drie beste Nederlandse waterplannen