PLAN VAN AANPAK

 

 

DIGITALISEREN EN ACTUALISEREN

 

BESTEMMINGSPLANNEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gemeente Delft

vakteam ruimtelijke ordening

september 2003

 

INHOUDSOPGAVE

 

 

1.         Inleiding                                                                                                          3                                                                                                       

 

2.                  Samenvatting: stappenplan                                                                               4         

 

3.                  Bestemmingsplannen:                                                                                                

3.1         Stand van zaken                                                                                             5

3.2         Beslispunten                                                                                                   6

3.2.1          Ambitieniveau                                                                                                 7                                                                                

 

4.        ICT                                                                                                                 

4.1        Stand van zaken                                                                                              10

4.2        Ambitieniveau                                                                                                  10

 

5.         Financiële onderbouwing                                                                                  12

 

 

                                                          


1.         Inleiding

 

In Delft vigeren per 1 september 2003 circa 99 bestemmingsplannen, uitwerking- en wijzigingsplannen en ontwikkelingsplannen. Dit betekent dat de planologische regeling voor bebouwing en gebruik van gronden binnen de gemeente Delft sterk versnipperd is. Gevolgen zijn rechtsongelijkheid, het veelvuldig moeten voeren van vrijstellingsprocedures en problemen met de handhaving van regels.

 

Met de geplande integrale herziening van de Wet op de ruimtelijke ordening worden gemeenten verplicht al hun bestemmingsplannen actueel te hebben. De Wet voorziet in een bouwverbod voor gebieden waar plannen gelden ouder dan 10 jaar. Gemeenten worden zo verplicht hun bestemmingsplannen te actualiseren.

Naast actualisatie is in toenemende mate behoefte aan digitaal raadpleegbare plannen. Burgers en instanties kunnen zo via internet op eenvoudige wijze nagaan welke de planologische mogelijkheden zijn van gronden en gebouwen.

 

In januari 2003 is de projectgroep "Digitaliseren en actualiseren bestemmingsplannen" (afgekort: Diac) van start gegaan. Deze projectgroep bestaat vooralsnog uit  vertegenwoordigers van de vakteams ICT en ruimtelijke ordening.

 

De einddoelstelling van het project is tweeledig:

1.                  het binnen een relatief korte periode actualiseren van het bestemmingsplannenbestand

2.                  het digitaal aanbieden van bestemmingsplannen op internet zodanig dat plankaart en voorschriften aan elkaar gekoppeld zijn

 

De eerste fase van het project had tot doel de mogelijkheden en implicaties te inventariseren van het digitaliseren en actualiseren van het bestemmingsplannenbestand. Die fase heeft geresulteerd in dit plan van aanpak.

Het plan van aanpak geeft een stappenplan voor het proces dat uiteindelijk moet leiden tot actuele digitaal uitwisselbare ruimtelijke plannen. Voor het bepalen van de te nemen stappen is het van belang de huidige stand van zaken zowel op het gebied van bestemmingsplannen als van de techniek binnen de gemeente Delft te beschrijven en te onderzoeken wat de mogelijkheden en knelpunten in dit proces zijn. De projectgroep heeft daartoe onder meer overleg gevoerd met andere vakteams, overheidinstanties en leveranciers. De bevindingen hebben geresulteerd in de formulering van een ambitieniveau voor dit project en een samenvatting van voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om dit ambitieniveau binnen de gestelde termijn waar te kunnen maken.


 

2.       Samenvatting: stappenplan

 

 

Product

actoren

proces

einddatum

§           Akkoord plan van aanpak

Ro/ict

Behandeling cie duza

Sept 2003

Vaststelling raad

Okt 2003

Handboek bestemmingsplannen:

§         Standaardteksten toelichting

§         Standaard voorschriften

§         Standaarden plankaart

§         Beschrijving proces

§         Standaarden advertentieteksten en brieven

 

Ro

Mob/mil/

bt/archeo

cul,ken,ecwe,wo,on communicatie

Behandeling cie duza

Nov 2003

Vaststelling raad

Dec 2003

Planning actualisatie:

§         Overeenstemming indeling plangebieden

§         Planning per plangebied en raming capaciteit betrokken vakteams

§         Prioriteitsstelling medewerking ontwikkelingen

Ro

Behandeling cie duza

Nov 2003

Vaststelling raad

Dec 2003

Vaststellen beleidsnota “Kansenkaart”

Ro

Inspraak en overleg

Nov 2003

Behandeling cie duza

Jan 2004

Vaststelling raad

Jan 2004

Opstellen pilot bestemmingsplan Noordwest deelgebied 2

Ro

B&W brengt voorontwerp bestemmingsplan in procedure

Jan 2004

Gereedmaken ICT omgeving

voor experiment met pilotplan Noordwest, deelgebied 2 en aanschaf ict apparatuur

Ict

 

Dec 2003

 

 

Experimenteren digitalisatie bestemmingsplan Noordwest, deelgebied 2 en op grond van opgedane ervaring opstellen Nota evaluatie eerste fase diac met:

§         Rapportage bevindingen en knelpunten

§         raming benodigde capaciteit

§         raming kostenbenodigde middelen

Ro en ict

Behandeling cie duza

Jun 2004

Pilot bestemmingsplan op intranet;

Nota evaluatie tweede fase diac

Ict en ro

Behandeling cie duza

Dec 2004

Pilot bestemmingsplan op internet

Nota evaluatie derde fase diac

Ict en ro

Behandeling cie duza

Dec 2006

 


3.   Bestemmingsplannen:

 

3.1   Stand van zaken

Het bestemmingsplan kent een lange proceduretijd. Afhankelijk van ingediende reacties neemt het planproces een periode van 15 tot 39 maanden in beslag.

In dit proces zijn een viertal fasen te onderscheiden:

§         voorontwerpfase (opstellen plan, inspraak en overleg: 6 tot 8 mnd)

§         ontwerpfase afgesloten met de vaststelling (4 tot 6 mnd)

§         goedkeuringsfase (plan wordt voorgelegd aan GS ter goedkeuring: 5 tot 7 mnd)

§         beroepsfase (beroepsprocedure Raad van State: 12 tot 18 mnd))

 

Naast bestemmingsplannen kent de gemeente Delft een andere planologische planvorm namelijk het ontwikkelingsplan. Ontwikkelingsplannen dienen als ruimtelijke onderbouwing voor verlening van vrijstelling als bedoeld in artikel 19 van de Wet  op de Ruimtelijke Ordening (WRO). De procedure van ontwikkelingsplannen is aanzienlijk korter dan het planproces van bestemmingsplannen. Het proces ziet er als volgt uit:

q       Inspraak (en afhankelijk van omvang plangebied: ook overleg ex art 10 Bro)

q       Vaststelling

 

Met de vaststelling van de Nota Evaluatie Wijziging WRO 2000, heeft de raad in de december 2002 besloten alle artikel 19 lid 1 (juncto 4) WRO-procedure vooraf te laten gaan door een ontwikkelingsplan. Ontwikkelingsplannen vallen niet onder het project digitaliseren en actualiseren bestemmingsplannen maar ondersteunen slechts het proces van het digitaliseren en actualiseren. Dat betekent dat het streven niet gericht is op het digitaal uitwisselbaar aanbieden van ontwikkelingsplannen).

In plaats van het steeds met postzegelbestemmingsplannen te reageren op actuele ontwikkelingen binnen de gemeente Delft worden de ontwikkelingen komende jaren  gebaseerd op ontwikkelingsplannen. Op deze wijze wordt de weg vrijgemaakt voor het werken aan een beperkt aantal grote plangebieden.    

 

In Delft vigeren per 1 september 2003 circa 99 bestemmingsplannen, uitwerking- en wijzigingsplannen en ontwikkelingsplannen (overzicht kaart 1). In deze telling is niet meegenomen het gevolg van het ingediende verzoek tot schorsing van het nieuwe bestemmingsplan bij de Raad van State.

 

Van deze vigerende bestemmingsplannen is één plan, het bestemmingsplan voor de binnenstad, nog niet onherroepelijk (beroepsprocedure Raad van State).

 

Er zijn drie bestemmingsplannen in procedure: Noordwest, deelgebied 1 (goedkeuringsfase), Station Zuid (ontwerpfase), Buitengebied (voorontwerpfase).

 

Aan de opstelling van vier bestemmingsplannen wordt gewerkt: Spoorzone (uitbesteed), Ikea (uitbesteed), TU-zuid (uitbesteed) en Noordwest, deelgebied 2 (intern).

Twee wijzigingsplannen zijn in procedure gebracht: Charlotte en Bourbon en Abtswoude 42.

 

Voorts zijn in procedure gebracht de ontwikkelingsplannen TU-noord en  Papsouwselaan en wordt gewerkt aan het opstellen van de concept ontwikkelingsplannen: Koepoortgarage, Sporthal Buitenhof en Vermeertoren.

 

Bij de gemeente Delft zijn 22 ontwikkelingen kenbaar gemaakt waarvan medewerking een wijziging behoeft van het planologisch regime, nog eens 8 ontwikkelingen worden op korte termijn voorzien. 

 

Alle bestemmingsplannen die de afgelopen jaren door de gemeente in procedure zijn gebracht zijn digitaal beschikbaar. De plannen zijn echter niet digitaal uitwisselbaar / beschikbaar te stellen op internet. Digitale uitwisselbaarheid vereist een IMRO codering en het aanbrengen van een koppeling tussen plankaart en voorschriften.

In het laatste door RO intern opgestelde bestemmingsplan Noordwest deelgebied 1 is met het redigeren van de voorschriften een voorschot genomen op de toekomstige digitaal uitwisselbare bestemmingsplannen. De voorschriften zijn zo opgesteld dat zij eenvoudig kunnen worden gekoppeld aan een plankaartvlak. Deze "concept-standaarden“zijn meegegeven aan de drie externe bureaus die in opdracht van de gemeente bestemmingsplannen maken. De opgedane ervaring met die concept standaarden levert een bijdrage aan de beoogde uiteindelijke vast te stellen standaardvoorschriften.[rkr1] 

Geëxperimenteerd wordt ook met een nieuwe opzet voor de plantoelichting. Die plantoelichting moet in de toekomstig een vaste volgorde kennen waarbij alle gegevens en standpunten over hetzelfde aspect (bijvoorbeeld: functies, mobiliteit, milieu, bebouwingsmogelijkheden) gerangschikt worden onder één paragraaf. Die paragrafen vormen de benodigde bouwstenen (motivering) voor de gebiedsvisie op het betreffende plangebied. De gebiedsvisie zal als samenvatting in het begin van de toelichting worden opgenomen. Doel is een beter leesbaar bestemmingsplan te kunnen leveren waar in één opslag duidelijk is wat de gemeente voor ogen heeft met het bestemmingsplan. Meer details kunnen in de separate paragrafen worden vernomen. Op de lange termijn kunnen de gegevens van de toelichting die nu naar onderwerp zijn gerangschikt gekoppeld worden aan de plankaart. In deze fase van de digitalisatie wordt voornoemde koppeling nog niet meegenomen.

 

Vertegenwoordigers van het vakteam RO en het vakteam ICT nemen deel aan het provinciale platform: ADD-wijzer. Aan dit platform, georganiseerd door de provincie nemen diverse gemeenten, waterschappen en stedebouwkundige bureaus deel. Deelname aan dit platform heeft als doel ervaringen met het opstellen en in procedure brengen van digitaal uitwisselbare ruimtelijke plannen uit te wisselen.

 

 

3.2    Beslispunten

 

1.       Binnen de gemeente Delft gelden een groot aantal bestemmingsplannen waarvan ongeveer de helft ouder is dan 10 jaar. Dit betekent dat de planologische regeling voor bebouwing en gebruik van gronden binnen de gemeente Delft sterk versnipperd is. Gevolgen zijn rechtsongelijkheid, het veelvuldig moeten voeren van vrijstellingsprocedures en problemen met de handhaving van regels. Met de geplande integrale herziening van de Wet op de ruimtelijke ordening worden gemeenten verplicht al hun bestemmingsplannen actueel te hebben. De Wet voorziet in een bouwverbod voor gebieden waar plannen gelden ouder dan 10 jaar. Gemeenten worden zo verplicht hun bestemmingsplannen te actualiseren. Onduidelijk is waarneer de wetswijziging in werking treedt (in ieder geval niet voor 2005). Naast actualisatie is in toenemende mate behoefte aan digitaal raadpleegbare plannen. Burgers en instanties kunnen zo via internet op eenvoudige wijze nagaan welke de planologische mogelijkheden zijn van gronden en gebouwen. Instemming start actualisatie en digitalisatie bestemmingsplannen gemeente Delft door accorderen plan van aanpak.

 

2.       Het actualiseren van bestemmingsplannen heeft tot op heden weinig prioriteit gekregen. Het gevolg is dat binnen de gemeente soms sterk uiteenlopende regelingen vigeren. Dit leidt tot rechtsongelijkheid. Door het gebrek aan continuïteit in de bestemmingsplanproductie is het nu steeds noodzakelijk de bestemmingsplannen aan te passen aan de in de loop van tijd opgetreden wijzigingen in regelgeving en beleid. Indien voor het actualiseren van alle bestemmingsplannen een overzichtelijke en redelijk korte termijn wordt genomen wordt het mogelijk te werken met een handboek bestemmingsplannen waarin opgenomen een uniform set aan voorschriften, een uniforme opzet van plankaarten en een uniforme opzet van de toelichting. Dit handboek dat vastgesteld is door de raad wordt intern gebruikt maar zal ook worden meegeven aan externen die in opdracht van de gemeente bestemmingsplannen opstellen. Dit levert naar verwachting aanzienlijke winst op aan capaciteit per bestemmingsplan en garandeert uniformiteit in regelgeving. Opstellen en vaststellen van een Handboek bestemmingsplannen.

 

3.       Op dit moment zijn geen vaste afspraken over het moment waarop de gemeenteraad    betrokken wordt in de planvorming van het bestemmingsplan. De gemeenteraad wordt voorin het proces betrokken bij de planvorming indien er sprake is van een startnota (BP Binnenstad en Noordwest, deelgebied 1) of een Masterplan (Zuidpoort). In andere gevallen  wordt de gemeenteraad pas in de vaststellingfase bij het bestemmingsplan betrokken, hetgeen vrij laat is om daadwerkelijk wijzigingen aan te brengen. Een ander knelpunt in het proces is de betrokkenheid van burgers bij het planproces. Met name de aankondiging van inspraak stuit vaak op protest. De actualisatieslag van bestemmingsplannen lijkt een goed moment om met de gemeenteraad vaste afspraken te maken over het proces en de betrokkenheid van de raad hierin. Die afspraken kunnen meegenomen worden als onderdeel van het Handboek bestemmingsplannen. Het vastleggen van het bestemmingsplanproces vormt een onderdeel van het handboek bestemmingsplannen.

 

4.       Het ruimtelijk ordeningsrecht is een complexe materie. De in de WRO vastgelegde procedure en terminologie is moeilijk in begrijpelijke taal te verwoorden naar burgers. Toch verdient het aanbeveling om alvorens de actualisatieslag te starten, met communicatiemedewerkers alle standaardcorrespondentie (advertentie en brieven) door te nemen en nieuwe standaarden op te stellen. Deze kunnen onderdeel vormen van het handboek bestemmingsplannen.  Nieuw op te stellen standaardcorrespondentie vormt onderdeel van het handboek bestemmingsplannen.

 

5.       Bestemmingsplannen zijn een ruimtelijke vertaling van bestaande beleidregels op gebied van wonen, werken, ruimtelijke ordening, mobiliteit en milieu. Voor een aantal belangrijke beleidsterreinen zijn beleidsregels "in de maak" maar nog niet vastgesteld en dit frustreert het bestemmingsplanproces. Het tijdig (voor de actualisatie) vaststellen van alle relevante beleidsnota's zal niet haalbaar zijn. Het streven dient er wel op gericht te zijn die vaststelling waar mogelijk te halen.  Dit geldt in ieder geval voor de Kansenkaart, een beleidsdocument dat uitspraken doet over de meest belangrijke aspecten van de ruimtelijke ordening op de schaal van de gehele stad. Vaststelling van de kansenkaart begin2004.

 

Aandachtpunt

Vanwege sterk verouderde regelingen en de vele ruimtelijke ontwikkelingen die zich de afgelopen periode hebben aangediend binnen de gemeente wordt veel van de nu aanwezige capaciteit aangewend voor het voeren van vrijstellingsprocedures. De artikel 19 lid 1 en 4 procedures vrijstelling worden gebaseerd op ontwikkelingsplannen (voor nadere informatie wordt verwezen naar de nota Evaluatie wijziging WRO die in december 2002door de gemeenteraad is behandeld en vastgesteld). B&W zijn bevoegd ontwikkelingsplannen in procedure te brengen. Het actualiseren van alle bestemmingsplannen binnen een redelijke termijn van 5 jaar zal een fors beslag leggen op de capaciteit. B&W zullen in de afweging wel of geen ontwikkelingsplan in procedure te brengen het feit dat het bestemmingsplannenbestand wordt geactualiseerd mede in overweging nemen.

 

3.3        Ambitieniveau

 

Algemeen

Het doel van de actualisering van bestemmingsplannen is dat een samenhangend geheel van bestemmingsplannen ontstaat, dat afgestemd is op actuele beleidsinzichten, regelgeving  en gebruikerswensen. Deze bestemmingsplannen moeten een heldere regeling bevatten die voor de gebruikers leesbaar en begrijpelijk is.

Het doel van het digitaliseren van bestemmingsplannen is het toegankelijk maken van bestemmingsplannen via intranet/internet. Hierbij is het van belang dat de informatie die wordt aangeboden zo helder mogelijk gerangschikt en geformuleerd is. Belangrijk hierbij is ook dat een juiste koppeling plaatsvindt tussen voorschriften, kaart en toelichting.

 

Uiteindelijk zal de klant plannen via internet kunnen oproepen en door plaatsing van de cursor op het plankaartdeel het van toepassing zijnde voorschrift automatisch te zien krijgen. Uit dat voorschrift moet eenvoudig duidelijk worden waar het betrokken perceel voor gebruikt mag worden en welke de bebouwingsmogelijkheden zijn. Tevens moet in één opslag duidelijk zijn of er mogelijkheden zijn voor vrijstellingen. Dit vergt een bepaalde opbouw van de plankaart en de voorschriften. De plankaart zal voor de raadpleger er min of meer hetzelfde uitzien als bestaande plankaarten (vergelijk: plankaart bestemmingsplan Noordwest, deelgebied 1).  De voorschriften zullen veel uitgebreider zijn dan nu het geval is omdat iedere vrijstelling, nu genoemd in een apart voorschrift, opgenomen moeten worden in ieder separaat voorschrift waarop de vrijstelling van toepassing is.

 

Dit stadium van het proces actualisatie en digitalisatie van bestemmingsplannen omvat NIET de mogelijkheid om inspraakreacties en zienswijzen via internet te kunnen aanbieden en beantwoorden. Organisatorisch is dat te complex om dit mee te nemen in het DIAC-project.

 

Planning

Met de inwerkingtreding van de nieuwe Wro is actualisatie noodzakelijk. Omdat de periode waarbinnen alle bestemmingsplannen geactualiseerd moeten zijn vooralsnog niet duidelijk is wordt voorlopig uitgegaan van een periode van 5 jaar, gerekend vanaf 1 januari 2004.

 

Het delftse grondgebied is nu bezaaid met een lappendeken aan plannen. Voor de nieuw op te zetten bestemmingsplannen zullen grotere gebieden als planeenheid worden genomen. De voorgestelde indeling is gebaseerd op type gebieden, uiteindelijk resulterend in 15 bestemmingsplannen. Dit aantal is niet haalbaar binnen een periode van 5 jaar (niet haalbaar zijn de samenvoeging van de bestemmingsplannen Binnenstad en Zuidpoort en de samenvoeging van de bestemmingsplannen Spoorzone en Station Zuid). Ikea kan binnen die periode wel worden samengevoegd met het plan Delft Oost.

 

Niet in de planning zal worden meegenomen het recent vastgestelde bestemmingsplan voor de binnenstad. De regeling voor dit plangebied is bijzonder complex en de noodzaak tot herziening van dit plan ontbreekt nu dit plan eerdaags gaat vigeren en dus tot 2013 een actueel plan blijft.

Het bestemmingsplan voor de Zuidpoort is reeds digitaal uitwisselbaar en zal zodra voldoende ervaring is opgedaan met het digitaliseren van de plannen alsnog op internet worden gezet.

De nu reeds in procedure gebrachte bestemmingsplannen ( TU zuid, Ikea en Buitengebied) zullen digitaal uitwisselbaar zijn (met uitzondering van Noordwest, deelgebied 1 en Station Zuid)

Met het opstellen van de planning moet rekening gehouden worden met de reeds voorziene ontwikkelingen. Omdat anticipatie op een nieuw bestemmingsplan op zijn vroegst mogelijk is in de ontwerpfase van een bestemmingsplan kan niet voorkomen worden dat voor de meest urgente ontwikkelingen toch een ontwikkelingsplan zal moeten worden opgesteld.

 

 

Voorlopige planning

 

 

2003

2004

2005

2006

2007

2008

Station Zuid

 

o

g

b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spoorzone

 

 

 

v

o

g

b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buitengebied

 

v

o

g

b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikea

 

 

 

v

o

g

b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noordwest 1

g

b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noordwest 2

 

 

 

 

v

o

g

b

 

 

 

 

 

 

 

 

Harnasch

 

 

 

 

v

o

g

b

 

 

 

 

 

 

 

 

Noordoost

 

 

 

 

v

o

g

b

 

 

 

 

 

 

 

 

Zuidwest 1

 

 

 

 

 

 

 

v

o

g

b

 

 

 

 

 

Zuidwest 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

v

o

g

b

 

 

 

Zuidwest 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

v

o

g

b

TU noord

 

 

 

 

 

 

v

o

g

b

 

 

 

 

 

 

TU midden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

v

o

g

b

TU zuid

 

 

 

v

o

g

b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSM

 

 

 

 

 

 

v

o

g

b

 

 

 

 

 

 

Schie-oevers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

v

o

g

b

 

Delft oost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

v

o

g

b

 

V= voorontwerpfase

O= ontwerpfase

G= goedkeuringsfase

B= beroepsfase

 

 


 

4                    ICT

 

4.1  Stand van zaken

 

Momenteel zijn er twee opties om de bestemmingsplannen digitaal te raadplegen. Binnen de organisatie kan via Zwaan een aantal grenzen van   bestemmingsvlakken geraadpleegd worden. Als enige kenmerk kan men de naam van het plan uit de database halen.

Voor burgers is momenteel niet veel beschikbaar. Een uitzondering daarop vormt het bestemmingsplan Binnenstad Delft dat een dezer dagen op de gemeentelijke website beschikbaar zal worden gesteld.

Hierbij wordt opgemerkt dat de digitalisatie van dit bestemmingsplan niet voldoet aan de eisen die gesteld worden aan digitaal uitwisselbare plannen. Zo is er geen koppeling tussen voorschriften en plankaart en is het plan niet IMRO-gecodeerd (een standaard codering die ruimtelijke plannen uitwisselbaar maakt)

 

Applicaties voor digitaal uitwisselbare bestemmingsplannen

Voor de opbouw van een digitaal bestemmingsplan zijn een aantal applicaties van leveranciers beschikbaar. Er zijn een drietal applicaties onderzocht. Op basis van dat onderzoek concludeert ICT dat voor de opbouw van de bestemmingsplannen de Plan applicatie van GISKIT het best aansluit bij reeds aanwezige systemen,standaarden en het ambitieniveau van RO.

Om deze module bestemmingsplannen te kunnen laten functioneren is de aanschaf van het basis systeem “GIS” noodzakelijk. Kosten van een enkele licentie bedraagt 25.000 euro. Afhankelijk van het aantal omgevingen waarbinnen dit systeem functioneert zijn meerder licenties nodig.

Dit  systeem kan overigens ook als basis dienen voor meerdere applicaties binnen de gemeente. Dan zal er ook sprake zijn van een verdeling van de kosten over meerdere gebruikers

Ten behoeve van eerste fase waarbinnen geëxperimenteerd wordt met het digitaal uitwisselbaar maken van een Delfts bestemmingsplan is de aanschaf van een enkele licentie voldoende. Afhankelijk van de bevindingen zullen in  latere fase meerder licenties moeten worden aangeschaft.  Dan zal ook duidelijk worden hoeveel servers er nodig zijn om bestemmingsplannen digitaal uitwisselbaar op internet te kunnen aanbieden. Nadere inventarisatie zal worden opgenomen in de evaluatie van de eerste en tweede fase.

 

Voor meer informatie wordt verwezen naar bijlage 3.

 

4.2         Ambitieniveau

Het globale implementatie plan ICT bestaat uit een driestappen-plan gestuurd door beschikbaarheid van het raadplegen van de informatie uit bestemmingsplannen.

Deze drie stappen moeten als overall resultaat voor RO  hebben dat bestemmingsplannen digitaal opgebouwd worden met gangbare standaarden (IMRO/NPR voor uitwisseling; Digitale Leest voor presentatie) en gestandaardiseerde procedures (gegevens woordenboek, handboek ed.) en daarmee uitwisselbaar zijn.

 

 

 

 

Deze eerste stap

Gedurende deze stap wordt in een ICT oefenruimte geëxperimenteerd met het pilot plan Noordwest, deelgebied 2.

Resultaat: digitaal uitwisselbaar bestemmingsplan van het bestemmingsplan Noordwest, deelgebied 2.

Tijdpad: De technische implementatie zal naar schatting een doorlooptijd van 6 maanden hebben, midden 2004.

 

De tweede stap

Binnen deze stap wordt het pilot-bestemmingsplan in een intranet-applicatie binnen de organisatie beschikbaar gemaakt. Voor deze stap zal  een investering in hard- en software noodzakelijk zijn.

Resultaat: Bestemmingsplannen zijn raadpleegbaar via het intranet. 

Tijdpad: eind 2004, voor bestemmingsplannen, medio 2004-2005 voor integratie met andere gemeentelijke informatiebronnen. 

           

Derde stap

Gedurende deze stap worden de bestemmingsplangegevens ontsloten voor de burger via de gemeentelijke web-site. Inhoudelijk zullen de plannen en overige informatie door communicatie op ‘leesbaarheid’ gescreend moeten worden.

Resultaat: via Internet/gemeentelijke website raadplegen van bestemmingsplannen.

Tijdpad : geschatte project aanvang 2006.


    5.     Financiële onderbouwing.

 

Voor het project Digitalisering en actualisering bestemmingsplannen is in de programmabegroting  een bedrag opgenomen van 350.000 euro.

Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

 

1.    ICT:      aanschaf software:                                             85.000 euro

                   Implementatie software door leverancier                65.000 euro

Dit bedrag is voldoende voor het doorlopen van de eerste fase. Een deel van de kosten (de aangeschafte licentie) kan worden ingezet voor de tweede en derde fase maar dit is niet voldoende zijn voor het succesvol kunnen starten van die fasen. Daarvoor is onder meer nodig de aanschaf van nieuwe servers en extra licenties. Exacte aantallen zijn pas te bepalen na afronding van de eerste fease. Afhankelijk van de bevindingen in de eerste fase en de mogelijkheden de noodzakelijke kosten te delen met andere projecten zal in juni 2004 een voorstel worden geformuleerd voor de verdere financiering en opzet van het project.

 

2.    RO:      extra juridische ondersteuning voor een periode van drie jaar: 200.000 euro.

Gedurende de eerste drie jaar is extra juridische capaciteit nodig voor de begeleiding van bestemmingsplan procedures. Zwaartepunt in de capaciteit ligt in de voorontwerp- en de ontwerp fase.  Uit de voorlopige planning kan worden afgeleid dat met name in de eerste drie jaar gemiddeld 6 plannen in voorontwerp-/ontwerp fase verkeren waarin in 2004 10 plannen in begin van het bestemmingsplannen proces verkeren en als logisch gevolg hiervan in 2006 10 plannen in de afrondende beroepsfase verkeren. Met deze extra middelen kunnen we derhalve in 2006 9 van  de 15 bestemmingsplannen gereed hebben.


Bijlage 3

 

nadere informatie ICT

project digitaliseren en actualiseren bestemmingsplannen

 

 

Voor de opbouw van een digitaal bestemmingsplan zijn een aantal stand-alone applicaties van leveranciers beschikbaar. Echter naast de functionaliteit om een bestemmingsplan te bouwen, is een noodzakelijk gegeven om dit digitale plan daarna te kunnen uitwisselen en te publiceren via internet. 

Daartoe is een drietal applicaties op papier onderzocht, alle applicaties maken het mogelijk een IMRO\NPR gecodeerd plan op te bouwen met daarin ruimte voor zelf toe te voegen definities. Verder kunnen de applicaties gegevens conform de Digitale Leest (VROM) voorschriften tonen. De applicaties zijn gekozen naar aanleiding van marktonderzoek naar de leidende software voor de opbouw van bestemmingsplannen (Universiteit van Tilburg, 2003).

           

            De volgende applicaties zijn geïnventariseerd:

 

GisKIT - Plan

Deze applicatie werkt ‘bovenop’ de binnen de gemeente gangbare CAD platformen en ‘bovenop’ het GIS pakket van Esri. Met name dat laatste is wenselijk omdat daarmee de koppeling tussen kaart en voorschriften/ toelichting direct aan het vlak gelegd wordt. Dit is beheertechnisch eenvoudiger als de andere oplossingen en voor invoer in ruimtelijke databases een zeer geschikte opbouw. Het voldoet als enige aan de gemeentebrede GIS standaard, de shape-file (gecombineerde geometrie en gegevens). Via het onderliggende GIS pakket kan daarbij zonder meer data van de CAD platformen gebruikt worden. Het compleet in de database opslaan van zowel geometrie als kenmerken is mogelijk. Verder kan men topologische relaties via het GIS pakket in een later stadium afdwingen.

  

BestPlan (NedGraphics)

Deze applicatie werkt op het GeoCAD platform en moet via de NedView applicatie voor het internet ontsloten worden.  Technisch gezien heeft het geen raakvlakken met de beschikbare CAD en GIS applicaties binnen de gemeente. Heeft daarnaast gescheiden opslag van geometrie in GeoCAD en kenmerken in een Access database. Beheersmatige is dit daarmee een lastig pakket.

 

RO Plan (ISIS)

RO Plan berust op de MicroStation als onderliggend CAD pakket. Via het MGE datamodel worden kenmerken via centroides (kernpunten) aan vlakken gekoppeld. Het MGE datamodel sluit echter niet aan bij de gemeentelijke standaard en is moeilijk beheersbaar. Indien andere ruimtelijke informatie gecombineerd getoond moet worden, moet dit naar het MGE datamodel geconverteerd worden. ISIS heeft daartoe ook een internet-applicatie FlexiWeb, echter de gehele productlijn wordt gekenmerkt met de kaart als centrale ingang met een eigen bestandsformat. Gegevens die niet in de kaart staan kunnen niet worden getoond.

 

Advies Opbouwapplicatie.

ICT adviseert om voor de opbouw van de bestemmingsplannen de Plan applicatie van GISKIT aan te schaffen. Met name de versie welke gebaseerd is op het ArcGIS8 platform (ESRI). Ervaringen kunnen daarmee opgedaan worden binnen de pilot.

 

Voordelen zijn dat o.m. expertise over het onderliggende GIS platform binnen de gemeente beschikbaar is, daarnaast kunnen  de gangbare CAD bestanden ingelezen  worden. Dit laatste is vooral voor het gebruik van de ondergronden van belang (GBKD en kadastraal) Verder voldoet dit pakket qua output aan de landelijke standaarden IMRO-NPR-Digitale Leest  maar ook aan de interne GIS standaard, de shape-file. In het kader van gemeentebrede intra/internet publicatie blijven opties als gebruik onder Zwaan of de bouwsteen GIS open. Hiermee wordt het gecombineerd raadplegen van gegevens mogelijk, zonder dat er verzuiling ontstaat. D.w.z. per beheerapplicatie een eigen browserformat (qua lay-out, functionaliteit en techniek) en dat alles onder de gemeentelijke website.   

Qua inbedding en gebruik van andere publicatie software t.b.v. het intranet is de GISKIT applicatie het meest neutraal, mede gezien het gebruikte shape-file format.

Opm. Binnen de organisatie zijn van dezelfde leverancier andere applicaties bij Geo in gebruik. Ervaring is dat bij calls snel en terzake kundig gereageerd wordt.

 

 

Een andere ontwikkeling waarmee rekening gehouden moet worden, is dat binnen de regiegroep DKO gesproken is over de ESRI-lijn als WebGIS platform. Definitieve besluitvorming hierover volgt binnenkort, maar de voorgestelde lijn werd met waarderingontvangen.. Deze productenlijn sluit ook meer aan op de Bouwsteen GIS en de in de organisatie beschikbare kennis en expertise. Het biedt eveneens een stabielere modulaire productlijn door gerenommeerde leveranciers (ESRI, Vicrea solutions ed.).

Eveneens is de combinatie internet/intranet op dezelfde applicatie mogelijk. De huidige applicatie die voor ogen staat stelt alle vastgoed-gerelateerde informatie integraal en overzichtelijk beschikbaar aan burgers, bedrijven en de eigen organisatie. Bestemmingsplannen vormen daar een integraal en wezenlijk onderdeel in de informatieverstrekking naar de burger van. Naast het presenteren van bestemmingsplannen sec kunnen deze geïntegreerd worden met kadastrale-, topografische- , gebouwen-, milieu-, woz- en adresgegevens etc..  Kortom het raadplegen door klikken in de kaart wordt beheersmatig en integraal mogelijk voor de gebruiker. Verder bestaat er ook een beheersomgeving waarmee de beschikbaarheid van de informatie door de applicatiebeheerder gemanaged kan worden.

Grofweg bestaat het systeem dat voor ogen staat uit een basis waarop voor de specifieke kennisgebieden afzonderlijke modules beschikbaar zijn. De basis zorgt voor de communicatie/datastroom vanuit de backoffice en het onderling communiceren van de geïmplementeerde modules. Uit veiligheidsoverweging is een kopie van deze omgeving buiten de gemeentelijke firewall vereist.

Medegebruikers bij een bestaand systeem kunnen in een latere fase bestaan uit feitelijk elk organisatie-onderdeel dat met ruimtelijke informatie ( het “waar in de stad”) gegevens naar de burger of de organisatie wil presenteren.

            * = organisatie onderdeel in bezit van ESRI software.

 


 [rkr1] Heb je hier al cocnlusie’s van ?