PLAN VAN AANPAK
DIGITALISEREN EN ACTUALISEREN
BESTEMMINGSPLANNEN
gemeente Delft
vakteam ruimtelijke ordening
september 2003
INHOUDSOPGAVE
1. Inleiding 3
2.
Samenvatting:
stappenplan 4
3.
Bestemmingsplannen:
3.1 Stand
van zaken 5
3.2 Beslispunten 6
3.2.1
Ambitieniveau 7
4. ICT
4.1 Stand van
zaken 10
4.2 Ambitieniveau 10
5. Financiële onderbouwing 12
1. Inleiding
In Delft vigeren per 1
september 2003 circa 99 bestemmingsplannen, uitwerking- en wijzigingsplannen en
ontwikkelingsplannen. Dit betekent dat de planologische regeling voor bebouwing
en gebruik van gronden binnen de gemeente Delft sterk versnipperd is. Gevolgen
zijn rechtsongelijkheid, het veelvuldig moeten voeren van
vrijstellingsprocedures en problemen met de handhaving van regels.
Met de geplande integrale
herziening van de Wet op de ruimtelijke ordening worden gemeenten verplicht al
hun bestemmingsplannen actueel te hebben. De Wet voorziet in een bouwverbod
voor gebieden waar plannen gelden ouder dan 10 jaar. Gemeenten worden zo
verplicht hun bestemmingsplannen te actualiseren.
Naast actualisatie is in
toenemende mate behoefte aan digitaal raadpleegbare plannen. Burgers en
instanties kunnen zo via internet op eenvoudige wijze nagaan welke de
planologische mogelijkheden zijn van gronden en gebouwen.
In januari 2003 is de
projectgroep "Digitaliseren en actualiseren bestemmingsplannen"
(afgekort: Diac) van start gegaan. Deze projectgroep bestaat vooralsnog
uit vertegenwoordigers van de vakteams
ICT en ruimtelijke ordening.
De einddoelstelling van het
project is tweeledig:
1.
het binnen een relatief
korte periode actualiseren van het bestemmingsplannenbestand
2.
het digitaal aanbieden
van bestemmingsplannen op internet zodanig dat plankaart en voorschriften aan
elkaar gekoppeld zijn
De eerste fase van het
project had tot doel de mogelijkheden en implicaties te inventariseren van het
digitaliseren en actualiseren van het bestemmingsplannenbestand. Die fase heeft
geresulteerd in dit plan van aanpak.
Het plan van aanpak geeft
een stappenplan voor het proces dat uiteindelijk moet leiden tot actuele
digitaal uitwisselbare ruimtelijke plannen. Voor het bepalen van de te nemen
stappen is het van belang de huidige stand van zaken zowel op het gebied van
bestemmingsplannen als van de techniek binnen de gemeente Delft te beschrijven
en te onderzoeken wat de mogelijkheden en knelpunten in dit proces zijn. De
projectgroep heeft daartoe onder meer overleg gevoerd met andere vakteams,
overheidinstanties en leveranciers. De bevindingen hebben geresulteerd in de
formulering van een ambitieniveau voor dit project en een samenvatting van
voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om dit ambitieniveau binnen de gestelde
termijn waar te kunnen maken.
2.
Samenvatting:
stappenplan
Product |
actoren |
proces |
einddatum |
§
Akkoord plan van
aanpak |
Ro/ict |
Behandeling cie duza |
Sept 2003 |
Vaststelling raad |
Okt 2003 |
||
Handboek bestemmingsplannen: §
Standaardteksten
toelichting §
Standaard
voorschriften §
Standaarden plankaart §
Beschrijving proces §
Standaarden
advertentieteksten en brieven |
Ro Mob/mil/ bt/archeo cul,ken,ecwe,wo,on communicatie |
Behandeling cie duza |
Nov 2003 |
Vaststelling raad |
Dec 2003 |
||
Planning actualisatie: §
Overeenstemming
indeling plangebieden §
Planning per
plangebied en raming capaciteit betrokken vakteams §
Prioriteitsstelling
medewerking ontwikkelingen |
Ro |
Behandeling cie duza |
Nov 2003 |
Vaststelling raad |
Dec 2003 |
||
Vaststellen beleidsnota “Kansenkaart” |
Ro |
Inspraak en overleg |
Nov 2003 |
Behandeling cie duza |
Jan 2004 |
||
Vaststelling raad |
Jan 2004 |
||
Opstellen pilot
bestemmingsplan Noordwest deelgebied 2 |
Ro |
B&W brengt voorontwerp
bestemmingsplan in procedure |
Jan 2004 |
Gereedmaken ICT omgeving voor experiment met
pilotplan Noordwest, deelgebied 2 en aanschaf ict apparatuur |
Ict |
|
Dec 2003 |
Experimenteren
digitalisatie bestemmingsplan Noordwest, deelgebied 2 en op grond van
opgedane ervaring opstellen Nota
evaluatie eerste fase diac met: §
Rapportage
bevindingen en knelpunten §
raming benodigde
capaciteit §
raming
kostenbenodigde middelen |
Ro en ict |
Behandeling cie duza |
Jun 2004 |
Pilot bestemmingsplan op
intranet; Nota evaluatie tweede fase diac |
Ict en ro |
Behandeling cie duza |
Dec 2004 |
Pilot bestemmingsplan op
internet Nota evaluatie
derde fase diac
|
Ict en ro |
Behandeling cie duza |
Dec 2006 |
3. Bestemmingsplannen:
3.1 Stand van zaken
Het
bestemmingsplan kent een lange proceduretijd. Afhankelijk van ingediende
reacties neemt het planproces een periode van 15 tot 39 maanden in beslag.
In
dit proces zijn een viertal fasen te onderscheiden:
§
voorontwerpfase
(opstellen plan, inspraak en overleg: 6 tot 8 mnd)
§
ontwerpfase afgesloten
met de vaststelling (4 tot 6 mnd)
§
goedkeuringsfase (plan
wordt voorgelegd aan GS ter goedkeuring: 5 tot 7 mnd)
§
beroepsfase
(beroepsprocedure Raad van State: 12 tot 18 mnd))
Naast bestemmingsplannen kent de gemeente Delft een
andere planologische planvorm namelijk het ontwikkelingsplan.
Ontwikkelingsplannen dienen als ruimtelijke onderbouwing voor verlening van
vrijstelling als bedoeld in artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO). De procedure van
ontwikkelingsplannen is aanzienlijk korter dan het planproces van
bestemmingsplannen. Het proces ziet er als volgt uit:
q Inspraak (en afhankelijk van omvang plangebied: ook
overleg ex art 10 Bro)
q Vaststelling
Met
de vaststelling van de Nota Evaluatie Wijziging WRO 2000, heeft de raad in de
december 2002 besloten alle artikel 19 lid 1 (juncto 4) WRO-procedure vooraf te
laten gaan door een ontwikkelingsplan. Ontwikkelingsplannen vallen niet onder
het project digitaliseren en actualiseren bestemmingsplannen maar ondersteunen
slechts het proces van het digitaliseren en actualiseren. Dat betekent dat het
streven niet gericht is op het digitaal uitwisselbaar aanbieden van
ontwikkelingsplannen).
In
plaats van het steeds met postzegelbestemmingsplannen te reageren op actuele
ontwikkelingen binnen de gemeente Delft worden de ontwikkelingen komende jaren gebaseerd
op ontwikkelingsplannen. Op deze wijze wordt de weg vrijgemaakt voor het werken
aan een beperkt aantal grote plangebieden.
In
Delft vigeren per 1 september 2003 circa 99 bestemmingsplannen, uitwerking- en
wijzigingsplannen en ontwikkelingsplannen (overzicht kaart 1). In deze telling
is niet meegenomen het gevolg van het ingediende verzoek tot schorsing van het
nieuwe bestemmingsplan bij de Raad van State.
Van
deze vigerende bestemmingsplannen is één plan, het bestemmingsplan voor de
binnenstad, nog niet onherroepelijk (beroepsprocedure Raad van State).
Er
zijn drie bestemmingsplannen in procedure: Noordwest, deelgebied 1
(goedkeuringsfase), Station Zuid (ontwerpfase), Buitengebied (voorontwerpfase).
Aan
de opstelling van vier bestemmingsplannen wordt gewerkt: Spoorzone
(uitbesteed), Ikea (uitbesteed), TU-zuid (uitbesteed) en Noordwest, deelgebied
2 (intern).
Twee
wijzigingsplannen zijn in procedure gebracht: Charlotte en Bourbon en Abtswoude
42.
Voorts
zijn in procedure gebracht de ontwikkelingsplannen TU-noord en Papsouwselaan en wordt gewerkt aan het
opstellen van de concept ontwikkelingsplannen: Koepoortgarage, Sporthal
Buitenhof en Vermeertoren.
Bij
de gemeente Delft zijn 22 ontwikkelingen kenbaar gemaakt waarvan medewerking
een wijziging behoeft van het planologisch regime, nog eens 8 ontwikkelingen
worden op korte termijn voorzien.
Alle
bestemmingsplannen die de afgelopen jaren door de gemeente in procedure zijn
gebracht zijn digitaal beschikbaar. De plannen zijn echter niet digitaal
uitwisselbaar / beschikbaar te stellen op internet. Digitale uitwisselbaarheid
vereist een IMRO codering en het aanbrengen van een koppeling tussen plankaart
en voorschriften.
In
het laatste door RO intern opgestelde bestemmingsplan Noordwest deelgebied 1 is
met het redigeren van de voorschriften een voorschot genomen op de toekomstige
digitaal uitwisselbare bestemmingsplannen. De voorschriften zijn zo opgesteld
dat zij eenvoudig kunnen worden gekoppeld aan een plankaartvlak. Deze
"concept-standaarden“zijn meegegeven aan de drie externe bureaus die in
opdracht van de gemeente bestemmingsplannen maken. De opgedane ervaring met die
concept standaarden levert een bijdrage aan de beoogde uiteindelijke vast te
stellen standaardvoorschriften.[rkr1]
Geëxperimenteerd
wordt ook met een nieuwe opzet voor de plantoelichting. Die plantoelichting
moet in de toekomstig een vaste volgorde kennen waarbij alle gegevens en
standpunten over hetzelfde aspect (bijvoorbeeld: functies, mobiliteit, milieu,
bebouwingsmogelijkheden) gerangschikt worden onder één paragraaf. Die
paragrafen vormen de benodigde bouwstenen (motivering) voor de gebiedsvisie op
het betreffende plangebied. De gebiedsvisie zal als samenvatting in het begin
van de toelichting worden opgenomen. Doel is een beter leesbaar bestemmingsplan
te kunnen leveren waar in één opslag duidelijk is wat de gemeente voor ogen
heeft met het bestemmingsplan. Meer details kunnen in de separate paragrafen
worden vernomen. Op de lange termijn kunnen de gegevens van de toelichting die
nu naar onderwerp zijn gerangschikt gekoppeld worden aan de plankaart. In deze
fase van de digitalisatie wordt voornoemde koppeling nog niet meegenomen.
Vertegenwoordigers
van het vakteam RO en het vakteam ICT nemen deel aan het provinciale platform:
ADD-wijzer. Aan dit platform, georganiseerd door de provincie nemen diverse
gemeenten, waterschappen en stedebouwkundige bureaus deel. Deelname aan dit
platform heeft als doel ervaringen met het opstellen en in procedure brengen
van digitaal uitwisselbare ruimtelijke plannen uit te wisselen.
3.2 Beslispunten
1. Binnen de gemeente Delft
gelden een groot aantal bestemmingsplannen waarvan ongeveer de helft ouder is
dan 10 jaar. Dit betekent dat de planologische regeling voor bebouwing en
gebruik van gronden binnen de gemeente Delft sterk versnipperd is. Gevolgen
zijn rechtsongelijkheid, het veelvuldig moeten voeren van
vrijstellingsprocedures en problemen met de handhaving van regels. Met de
geplande integrale herziening van de Wet op de ruimtelijke ordening worden
gemeenten verplicht al hun bestemmingsplannen actueel te hebben. De Wet
voorziet in een bouwverbod voor gebieden waar plannen gelden ouder dan 10 jaar.
Gemeenten worden zo verplicht hun bestemmingsplannen te actualiseren.
Onduidelijk is waarneer de wetswijziging in werking treedt (in ieder geval niet
voor 2005). Naast actualisatie is in toenemende mate behoefte aan digitaal
raadpleegbare plannen. Burgers en instanties kunnen zo via internet op eenvoudige
wijze nagaan welke de planologische mogelijkheden zijn van gronden en gebouwen.
Instemming start actualisatie en
digitalisatie bestemmingsplannen gemeente Delft door accorderen plan van
aanpak.
2. Het actualiseren van bestemmingsplannen heeft tot op
heden weinig prioriteit gekregen. Het gevolg is dat binnen de gemeente soms
sterk uiteenlopende regelingen vigeren. Dit leidt tot rechtsongelijkheid. Door
het gebrek aan continuïteit in de bestemmingsplanproductie is het nu steeds
noodzakelijk de bestemmingsplannen aan te passen aan de in de loop van tijd
opgetreden wijzigingen in regelgeving en beleid. Indien voor het actualiseren
van alle bestemmingsplannen een overzichtelijke en redelijk korte termijn wordt
genomen wordt het mogelijk te werken met een handboek bestemmingsplannen waarin
opgenomen een uniform set aan voorschriften, een uniforme opzet van plankaarten
en een uniforme opzet van de toelichting. Dit handboek dat vastgesteld is door
de raad wordt intern gebruikt maar zal ook worden meegeven aan externen die in
opdracht van de gemeente bestemmingsplannen opstellen. Dit levert naar
verwachting aanzienlijke winst op aan capaciteit per bestemmingsplan en
garandeert uniformiteit in regelgeving. Opstellen
en vaststellen van een Handboek bestemmingsplannen.
3.
Op dit moment zijn
geen vaste afspraken over het moment waarop de gemeenteraad betrokken wordt in de planvorming van het
bestemmingsplan. De gemeenteraad wordt voorin het proces betrokken bij de
planvorming indien er sprake is van een startnota (BP Binnenstad en Noordwest,
deelgebied 1) of een Masterplan (Zuidpoort). In andere gevallen wordt de gemeenteraad pas in de
vaststellingfase bij het bestemmingsplan betrokken, hetgeen vrij laat is om
daadwerkelijk wijzigingen aan te brengen. Een ander knelpunt in het proces is
de betrokkenheid van burgers bij het planproces. Met name de aankondiging van
inspraak stuit vaak op protest. De actualisatieslag van bestemmingsplannen
lijkt een goed moment om met de gemeenteraad vaste afspraken te maken over het
proces en de betrokkenheid van de raad hierin. Die afspraken kunnen meegenomen worden als onderdeel van het
Handboek bestemmingsplannen. Het
vastleggen van het bestemmingsplanproces vormt een onderdeel van het handboek
bestemmingsplannen.
4. Het ruimtelijk ordeningsrecht is een complexe
materie. De in de WRO vastgelegde procedure en terminologie is moeilijk in
begrijpelijke taal te verwoorden naar burgers. Toch verdient het aanbeveling om
alvorens de actualisatieslag te starten, met communicatiemedewerkers alle standaardcorrespondentie
(advertentie en brieven) door te nemen en nieuwe standaarden op te stellen.
Deze kunnen onderdeel vormen van het handboek bestemmingsplannen. Nieuw op te stellen standaardcorrespondentie vormt onderdeel van
het handboek bestemmingsplannen.
5. Bestemmingsplannen zijn een
ruimtelijke vertaling van bestaande beleidregels op gebied van wonen, werken,
ruimtelijke ordening, mobiliteit en milieu. Voor een aantal belangrijke
beleidsterreinen zijn beleidsregels "in de maak" maar nog niet vastgesteld
en dit frustreert het bestemmingsplanproces. Het tijdig (voor de actualisatie)
vaststellen van alle relevante beleidsnota's zal niet haalbaar zijn. Het
streven dient er wel op gericht te zijn die vaststelling waar mogelijk te
halen. Dit geldt in ieder geval voor de
Kansenkaart, een beleidsdocument dat uitspraken doet over de meest belangrijke
aspecten van de ruimtelijke ordening op de schaal van de gehele stad. Vaststelling van de kansenkaart begin2004.
Aandachtpunt
Vanwege
sterk verouderde regelingen en de vele ruimtelijke ontwikkelingen die zich de
afgelopen periode hebben aangediend binnen de gemeente wordt veel van de nu
aanwezige capaciteit aangewend voor het voeren van vrijstellingsprocedures. De
artikel 19 lid 1 en 4 procedures vrijstelling worden gebaseerd op
ontwikkelingsplannen (voor nadere informatie wordt verwezen naar de nota
Evaluatie wijziging WRO die in december 2002door de gemeenteraad is behandeld
en vastgesteld). B&W zijn bevoegd ontwikkelingsplannen in procedure te
brengen. Het actualiseren van alle bestemmingsplannen binnen een redelijke
termijn van 5 jaar zal een fors beslag leggen op de capaciteit. B&W zullen
in de afweging wel of geen ontwikkelingsplan in procedure te brengen het feit
dat het bestemmingsplannenbestand wordt geactualiseerd mede in overweging
nemen.
3.3 Ambitieniveau
Algemeen
Het doel van de
actualisering van bestemmingsplannen is dat een samenhangend geheel van
bestemmingsplannen ontstaat, dat afgestemd is op actuele beleidsinzichten,
regelgeving en gebruikerswensen. Deze
bestemmingsplannen moeten een heldere regeling bevatten die voor de gebruikers
leesbaar en begrijpelijk is.
Het
doel van het digitaliseren van bestemmingsplannen is het toegankelijk maken van
bestemmingsplannen via intranet/internet. Hierbij is het van belang dat de
informatie die wordt aangeboden zo helder mogelijk gerangschikt en geformuleerd
is. Belangrijk hierbij is ook dat een juiste koppeling plaatsvindt tussen
voorschriften, kaart en toelichting.
Uiteindelijk zal de klant plannen via internet kunnen oproepen en
door plaatsing van de cursor op het plankaartdeel het van toepassing zijnde
voorschrift automatisch te zien krijgen. Uit dat voorschrift moet eenvoudig
duidelijk worden waar het betrokken perceel voor gebruikt mag worden en welke
de bebouwingsmogelijkheden zijn. Tevens moet in één opslag duidelijk zijn of er
mogelijkheden zijn voor vrijstellingen. Dit vergt een bepaalde opbouw van de plankaart en
de voorschriften. De plankaart zal voor de raadpleger er min of meer hetzelfde
uitzien als bestaande plankaarten (vergelijk: plankaart bestemmingsplan
Noordwest, deelgebied 1). De
voorschriften zullen veel uitgebreider zijn dan nu het geval is omdat iedere
vrijstelling, nu genoemd in een apart voorschrift, opgenomen moeten worden in
ieder separaat voorschrift waarop de vrijstelling van toepassing is.
Dit stadium van het proces
actualisatie en digitalisatie van bestemmingsplannen omvat NIET de mogelijkheid
om inspraakreacties en zienswijzen via internet te kunnen aanbieden en
beantwoorden. Organisatorisch is dat te complex om
dit mee te nemen in het DIAC-project.
Planning
Met de inwerkingtreding van
de nieuwe Wro is actualisatie noodzakelijk. Omdat de periode waarbinnen alle
bestemmingsplannen geactualiseerd moeten zijn vooralsnog niet duidelijk is
wordt voorlopig uitgegaan van een periode van 5 jaar, gerekend vanaf 1 januari
2004.
Het delftse grondgebied is
nu bezaaid met een lappendeken aan plannen. Voor de nieuw op te zetten
bestemmingsplannen zullen grotere gebieden als planeenheid worden genomen. De
voorgestelde indeling is gebaseerd op type gebieden, uiteindelijk resulterend
in 15 bestemmingsplannen. Dit aantal is niet haalbaar binnen een periode van 5
jaar (niet haalbaar zijn de samenvoeging van de bestemmingsplannen Binnenstad en
Zuidpoort en de samenvoeging van de bestemmingsplannen Spoorzone en Station
Zuid). Ikea kan binnen die periode wel worden samengevoegd met het plan Delft
Oost.
Niet in de planning zal
worden meegenomen het recent vastgestelde bestemmingsplan voor de binnenstad.
De regeling voor dit plangebied is bijzonder complex en de noodzaak tot
herziening van dit plan ontbreekt nu dit plan eerdaags gaat vigeren en dus tot
2013 een actueel plan blijft.
Het bestemmingsplan voor de
Zuidpoort is reeds digitaal uitwisselbaar en zal zodra voldoende ervaring is
opgedaan met het digitaliseren van de plannen alsnog op internet worden gezet.
De nu reeds in procedure
gebrachte bestemmingsplannen ( TU zuid, Ikea en Buitengebied) zullen digitaal
uitwisselbaar zijn (met uitzondering van Noordwest, deelgebied 1 en Station
Zuid)
Met het opstellen van de
planning moet rekening gehouden worden met de reeds voorziene ontwikkelingen.
Omdat anticipatie op een nieuw bestemmingsplan op zijn vroegst mogelijk is in
de ontwerpfase van een bestemmingsplan kan niet voorkomen worden dat voor de
meest urgente ontwikkelingen toch een ontwikkelingsplan zal moeten worden
opgesteld.
Voorlopige planning
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
||||||||||||||||||
Station Zuid |
|
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Spoorzone |
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Buitengebied |
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Ikea |
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Noordwest 1 |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
Noordwest 2 |
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Harnasch |
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Noordoost |
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Zuidwest 1 |
|
|
|
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
||||||||
Zuidwest 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
||||||||
Zuidwest 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
||||
TU noord |
|
|
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
||||||||
TU midden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
||||||||
TU zuid |
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
DSM |
|
|
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
|
|
|
|
|
||||||||
Schie-oevers |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
|
||||||||
Delft oost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
v |
o |
g |
b |
V= voorontwerpfase
O= ontwerpfase
G= goedkeuringsfase
B= beroepsfase
4.1 Stand van zaken
Momenteel
zijn er twee opties om de bestemmingsplannen digitaal te raadplegen. Binnen de
organisatie kan via Zwaan een aantal grenzen van bestemmingsvlakken geraadpleegd worden. Als enige kenmerk kan
men de naam van het plan uit de database halen.
Voor
burgers is momenteel niet veel beschikbaar. Een uitzondering daarop vormt het
bestemmingsplan Binnenstad Delft dat een dezer dagen op de gemeentelijke
website beschikbaar zal worden gesteld.
Hierbij
wordt opgemerkt dat de digitalisatie van dit bestemmingsplan niet voldoet aan
de eisen die gesteld worden aan digitaal uitwisselbare plannen. Zo is er geen
koppeling tussen voorschriften en plankaart en is het plan niet IMRO-gecodeerd
(een standaard codering die ruimtelijke plannen uitwisselbaar maakt)
Applicaties voor digitaal uitwisselbare
bestemmingsplannen
Voor
de opbouw van een digitaal bestemmingsplan zijn een aantal applicaties van
leveranciers beschikbaar. Er zijn een drietal applicaties onderzocht. Op basis
van dat onderzoek concludeert ICT dat voor de opbouw van de bestemmingsplannen
de Plan applicatie van GISKIT het
best aansluit bij reeds aanwezige systemen,standaarden en het ambitieniveau van
RO.
Om
deze module bestemmingsplannen te kunnen laten functioneren is de aanschaf van
het basis systeem “GIS” noodzakelijk. Kosten van een enkele licentie bedraagt
25.000 euro. Afhankelijk van het aantal omgevingen waarbinnen dit systeem
functioneert zijn meerder licenties nodig.
Dit systeem kan overigens ook als basis dienen
voor meerdere applicaties binnen de gemeente. Dan zal er ook sprake zijn van
een verdeling van de kosten over meerdere gebruikers
Ten
behoeve van eerste fase waarbinnen geëxperimenteerd wordt met het digitaal
uitwisselbaar maken van een Delfts bestemmingsplan is de aanschaf van een
enkele licentie voldoende. Afhankelijk van de bevindingen zullen in latere fase meerder licenties moeten worden
aangeschaft. Dan zal ook duidelijk
worden hoeveel servers er nodig zijn om bestemmingsplannen digitaal
uitwisselbaar op internet te kunnen aanbieden. Nadere inventarisatie zal worden
opgenomen in de evaluatie van de eerste en tweede fase.
Voor meer informatie wordt verwezen naar bijlage 3.
4.2 Ambitieniveau
Het
globale implementatie plan ICT bestaat uit een driestappen-plan gestuurd door
beschikbaarheid van het raadplegen van de informatie uit bestemmingsplannen.
Deze
drie stappen moeten als overall resultaat voor RO hebben dat bestemmingsplannen digitaal opgebouwd worden met
gangbare standaarden (IMRO/NPR voor uitwisseling; Digitale Leest voor
presentatie) en gestandaardiseerde procedures (gegevens woordenboek, handboek
ed.) en daarmee uitwisselbaar zijn.
Deze eerste stap
Gedurende deze stap wordt
in een ICT oefenruimte geëxperimenteerd met het pilot plan Noordwest,
deelgebied 2.
Resultaat: digitaal uitwisselbaar bestemmingsplan van het
bestemmingsplan Noordwest, deelgebied 2.
Tijdpad: De technische
implementatie zal naar schatting een doorlooptijd van 6 maanden hebben, midden
2004.
De tweede stap
Binnen deze stap wordt het
pilot-bestemmingsplan in een intranet-applicatie binnen de organisatie
beschikbaar gemaakt. Voor deze stap zal
een investering in hard- en software noodzakelijk zijn.
Resultaat:
Bestemmingsplannen zijn raadpleegbaar via het intranet.
Tijdpad: eind 2004, voor
bestemmingsplannen, medio 2004-2005 voor integratie met andere gemeentelijke
informatiebronnen.
Derde stap
Gedurende
deze stap worden de bestemmingsplangegevens ontsloten voor de burger via de
gemeentelijke web-site. Inhoudelijk zullen de plannen en overige informatie
door communicatie op ‘leesbaarheid’ gescreend moeten worden.
Resultaat: via
Internet/gemeentelijke website raadplegen van bestemmingsplannen.
Tijdpad : geschatte project
aanvang 2006.
5. Financiële
onderbouwing.
Voor
het project Digitalisering en actualisering bestemmingsplannen is in de
programmabegroting een bedrag opgenomen
van 350.000 euro.
Dit
bedrag is als volgt opgebouwd:
1. ICT: aanschaf
software: 85.000 euro
Implementatie software door
leverancier 65.000 euro
Dit
bedrag is voldoende voor het doorlopen van de eerste fase. Een deel van de
kosten (de aangeschafte licentie) kan worden ingezet voor de tweede en derde
fase maar dit is niet voldoende zijn voor het succesvol kunnen starten van die
fasen. Daarvoor is onder meer nodig de aanschaf van nieuwe servers en extra
licenties. Exacte aantallen zijn pas te bepalen na afronding van de eerste
fease. Afhankelijk van de bevindingen in de eerste fase en de mogelijkheden de
noodzakelijke kosten te delen met andere projecten zal in juni 2004 een
voorstel worden geformuleerd voor de verdere financiering en opzet van het
project.
2. RO: extra
juridische ondersteuning voor een periode van drie jaar: 200.000 euro.
Gedurende
de eerste drie jaar is extra juridische capaciteit nodig voor de begeleiding
van bestemmingsplan procedures. Zwaartepunt in de capaciteit ligt in de
voorontwerp- en de ontwerp fase. Uit de
voorlopige planning kan worden afgeleid dat met name in de eerste drie jaar
gemiddeld 6 plannen in voorontwerp-/ontwerp fase verkeren waarin in 2004 10
plannen in begin van het bestemmingsplannen proces verkeren en als logisch
gevolg hiervan in 2006 10 plannen in de afrondende beroepsfase verkeren. Met
deze extra middelen kunnen we derhalve in 2006 9 van de 15 bestemmingsplannen gereed hebben.
Bijlage 3
project digitaliseren en actualiseren
bestemmingsplannen
Voor
de opbouw van een digitaal bestemmingsplan zijn een aantal stand-alone
applicaties van leveranciers beschikbaar. Echter naast de functionaliteit om
een bestemmingsplan te bouwen, is een noodzakelijk gegeven om dit digitale plan
daarna te kunnen uitwisselen en te publiceren via internet.
Daartoe
is een drietal applicaties op papier onderzocht, alle applicaties maken het
mogelijk een IMRO\NPR gecodeerd plan op te bouwen met daarin ruimte voor zelf
toe te voegen definities. Verder kunnen de applicaties gegevens conform de
Digitale Leest (VROM) voorschriften tonen. De applicaties zijn gekozen naar
aanleiding van marktonderzoek naar de leidende software voor de opbouw van
bestemmingsplannen (Universiteit van Tilburg, 2003).
De volgende applicaties zijn
geïnventariseerd:
Deze
applicatie werkt ‘bovenop’ de binnen de gemeente gangbare CAD platformen en
‘bovenop’ het GIS pakket van Esri. Met name dat laatste is wenselijk omdat
daarmee de koppeling tussen kaart en voorschriften/ toelichting direct aan het
vlak gelegd wordt. Dit is beheertechnisch eenvoudiger als de andere oplossingen
en voor invoer in ruimtelijke databases een zeer geschikte opbouw. Het voldoet
als enige aan de gemeentebrede GIS standaard, de shape-file (gecombineerde
geometrie en gegevens). Via het onderliggende GIS pakket kan daarbij zonder
meer data van de CAD platformen gebruikt worden. Het compleet in de database
opslaan van zowel geometrie als kenmerken is mogelijk. Verder kan men
topologische relaties via het GIS pakket in een later stadium afdwingen.
BestPlan (NedGraphics)
Deze
applicatie werkt op het GeoCAD platform en moet via de NedView applicatie voor
het internet ontsloten worden.
Technisch gezien heeft het geen raakvlakken met de beschikbare CAD en
GIS applicaties binnen de gemeente. Heeft daarnaast gescheiden opslag van
geometrie in GeoCAD en kenmerken in een Access database. Beheersmatige is dit
daarmee een lastig pakket.
RO Plan (ISIS)
RO
Plan berust op de MicroStation als onderliggend CAD pakket. Via het MGE
datamodel worden kenmerken via centroides (kernpunten) aan vlakken gekoppeld.
Het MGE datamodel sluit echter niet aan bij de gemeentelijke standaard en is
moeilijk beheersbaar. Indien andere ruimtelijke informatie gecombineerd getoond
moet worden, moet dit naar het MGE datamodel geconverteerd worden. ISIS heeft
daartoe ook een internet-applicatie FlexiWeb, echter de gehele productlijn
wordt gekenmerkt met de kaart als centrale ingang met een eigen bestandsformat.
Gegevens die niet in de kaart staan kunnen niet worden getoond.
Advies
Opbouwapplicatie.
ICT
adviseert om voor de opbouw van de bestemmingsplannen de Plan applicatie van
GISKIT aan te schaffen. Met name de versie welke gebaseerd is op het ArcGIS8
platform (ESRI). Ervaringen kunnen daarmee opgedaan worden binnen de pilot.
Voordelen
zijn dat o.m. expertise over het onderliggende GIS platform binnen de gemeente
beschikbaar is, daarnaast kunnen de
gangbare CAD bestanden ingelezen
worden. Dit laatste is vooral voor het gebruik van de ondergronden van belang
(GBKD en kadastraal) Verder voldoet dit pakket qua output aan de landelijke
standaarden IMRO-NPR-Digitale Leest
maar ook aan de interne GIS standaard, de shape-file. In het kader van
gemeentebrede intra/internet publicatie blijven opties als gebruik onder Zwaan
of de bouwsteen GIS open. Hiermee wordt het gecombineerd raadplegen van
gegevens mogelijk, zonder dat er verzuiling ontstaat. D.w.z. per
beheerapplicatie een eigen browserformat (qua lay-out, functionaliteit en
techniek) en dat alles onder de gemeentelijke website.
Qua
inbedding en gebruik van andere publicatie software t.b.v. het intranet is de
GISKIT applicatie het meest neutraal, mede gezien het gebruikte shape-file
format.
Opm.
Binnen de organisatie zijn van dezelfde leverancier andere applicaties bij Geo
in gebruik. Ervaring is dat bij calls snel en terzake kundig gereageerd wordt.
Een
andere ontwikkeling waarmee rekening gehouden moet worden, is dat binnen de
regiegroep DKO gesproken is over de ESRI-lijn als WebGIS platform. Definitieve
besluitvorming hierover volgt binnenkort, maar de voorgestelde lijn werd met
waarderingontvangen.. Deze productenlijn sluit ook meer aan op de Bouwsteen GIS
en de in de organisatie beschikbare kennis en expertise. Het biedt eveneens een
stabielere modulaire productlijn door gerenommeerde leveranciers (ESRI, Vicrea
solutions ed.).
Eveneens
is de combinatie internet/intranet op dezelfde applicatie mogelijk. De huidige
applicatie die voor ogen staat stelt alle vastgoed-gerelateerde informatie
integraal en overzichtelijk beschikbaar aan burgers, bedrijven en de eigen
organisatie. Bestemmingsplannen vormen daar een integraal en wezenlijk
onderdeel in de informatieverstrekking naar de burger van. Naast het
presenteren van bestemmingsplannen sec kunnen deze geïntegreerd worden met
kadastrale-, topografische- , gebouwen-, milieu-, woz- en adresgegevens
etc.. Kortom het raadplegen door
klikken in de kaart wordt beheersmatig en integraal mogelijk voor de gebruiker.
Verder bestaat er ook een beheersomgeving waarmee de beschikbaarheid van de
informatie door de applicatiebeheerder gemanaged kan worden.
Grofweg
bestaat het systeem dat voor ogen staat uit een basis waarop voor de specifieke
kennisgebieden afzonderlijke modules beschikbaar zijn. De basis zorgt voor de
communicatie/datastroom vanuit de backoffice en het onderling communiceren van de
geïmplementeerde modules. Uit veiligheidsoverweging is een kopie van deze
omgeving buiten de gemeentelijke firewall vereist.
Medegebruikers bij een bestaand systeem kunnen in een latere fase
bestaan uit feitelijk elk organisatie-onderdeel dat met ruimtelijke informatie
( het “waar in de stad”) gegevens naar de burger of de organisatie wil
presenteren.
* = organisatie onderdeel in bezit
van ESRI software.