Algemeen /
Communicatie
·
Sinds maart 2003 beschikt het vakteam Milieu over een
fulltime medewerker voor het Voortgezet Onderwijs
·
De natuuractiviteiten die de gemeente in het kader van de
Brede School aanbiedt zijn zeer in trek. Totaal namen 84 kinderen, verdeeld
over Buitenhof en Voorhof deel.
·
In totaal maakten 43 basisscholen uit Delft en 44 uit de
regio gebruik van het aanbod aan educatieve materialen.
·
337 groepen uit het basisonderwijs namen deel aan de
onderwijsactiviteiten, totaal 8.267 leerlingen. Dit is 12,5% meer dan in
voorgaande jaren.
·
Er werden 186 themajaarpakketten, 17 lesbrieven, 274
leskisten, 102 ontdekdozen, 65 lesmappen en spellen, 1016 stuks
veldwerkmateriaal geleend dan wel aangeschaft. 585 kinderen ontvingen daarnaast
het themajaarpakket kerst.
·
6.647 personen bezochten de tentoonstellingen in De Papaver.
·
292 kinderen namen deel aan de vijf
schoolvakantie-activiteiten.
De uitwerking van de nota ‘Natuur- en Milieucommunicatie in Delft: op weg naar een duurzaam Delft’ (oktober 2001) is in 2002 ter hand genomen. Gestart is met de actualisatie van het bestaande aanbod voor het basisonderwijs, de ontwikkeling van een structureel aanbod voor het voortgezet onderwijs, en een natuur- en milieupakket in het kader van de Brede School. Het vakteam Milieu ondersteunde een aantal projecten van derden, zoals de Paddentrek en de Dierenopvangdag en gaf een folder uit waarin de ondersteuningsmogelijkheden beschreven staan. Ook kwamen in 2002 de Natuur- en Milieukring (overleg met natuur- en milieuorganisaties) en het Duurzaamheidsplatform (overleg met betrokken partijen bij duurzaamheidsbeleid) enige malen bijeen.
·
Er zijn drie ontwikkelingsplannen goedgekeurd en
vijf in voorbereiding, die allen voldoen aan alle tegenwoordige
duurzaamheidseisen. De daarop volgende bestemmingsplannen zullen vanzelf dan
ook duurzame bestemmingsplannen zijn. ·
Er is in 2002 één overtreding van bepalingen in
bestemmingsplannen buitengebied geconstateerd. ·
Met in werking treden van de Verordening Duurzaam
Bouwen is duurzaam bouwen de norm geworden bij nieuwbouw. ·
Het percentage rioolbuis van minder-milieubelastend
materiaal is afgelopen jaar flink gestegen: van 13% in 1999 tot 20% in 2002. ·
Voor de ondergrondse parkeergarage Zuidpoort is
109.000 m3 grond ontgraven. 63% was schoon en is toegepast op de
locatie Karitaat in het toekomstige Technopolis, 17% is toegepast in de
geluidswal langs de A16 bij Bavel, 7% is ter plekke hergebruikt, en 12% was
sterk verontreinigd en is inmiddels gereinigd. ·
Alle nieuwe woonruimten voldoen aan de landelijke
energieprestatie norm. ·
Voor drie utiliteitsgebouwen werd een
bouwvergunning verleend. De gebouwen voldoen precies aan de landelijke
energieprestatienorm. |
|
Met het in werking treden van de Verordening Duurzaam Bouwen is duurzaam bouwen (op een basisniveau) de norm geworden bij nieuwbouw.
Duurzaam renoveren/beheren valt veel moeilijker te controleren, voor 90% van de renovatie-ingrepen is geen bouwvergunning vereist. Daarom werkt de gemeente aan een convenant met de woningcorporaties om daar afspraken over te maken.
Delft werkt aan een zogenaamde kansenkaart voor de gewenste
ruimtelijke structuur van Delft. Deze kaart geeft inzicht in waar wat kan als
het om duurzame ontwikkelingen gaat (bodem, water, luchtkwaliteit, geluid,
bedrijvigheid, energie, natuurontwikkeling, e.d.).
Als tussenstap naar het bestemmingsplan binnenstad heeft de
gemeente het FunctieLimiteringsSysteem (FSL) in het leven geroepen. Met het FSL
wil de gemeente de diversiteit aan functies in de binnenstad beschermen. Het
FSL geeft aan tot welk percentage een bepaalde functie mag groeien in
nauwkeurig bepaalde deelgebieden.
Medio 2002 is het voorontwerp-bestemmingsplan Station-Zuid
gepresenteerd, dat verdere ontwikkeling tot een moderne stationslocatie
mogelijk maakt. Ook zal daarmee een einde komen aan het doorgaande vrachtverkeer
door de Voorhof.
In februari gaf minister Netelenbos het startsein voor het
project Spoorzone. Eerst zijn alle randvoorwaarden voor de ontwikkeling van
infrastructuur (tunnel, station, en ov-knoop) en herinrichting van het stedelijk
gebied (inrichting, verkeer, veiligheid en milieu) op een rijtje gezet. De
gemeente heeft zelf initiatief genomen voor het laten opstellen van een
MilieuEffectRapportage.
Het TNO-terrein aan de Schoemakerstraat krijgt een nieuwe
bestemming: combinatie van TNO-functies, woonruimte en ruimte voor een
Hoogwaardig Openbaar Vervoer-lijn, inclusief een regionaal fietspad. Het
benodigde Ontwikkelingsplan TNO-terrein is vastgesteld.
In de Harnaschpolder worden een nieuw bedrijventerrein en woningbouwlocaties ontwikkeld. De gemeenten Schipluiden, Den Haag en Delft ontwikkelen samen het bedrijventerrein. Delft heeft voor het bedrijventerrein en de woningbouwlocaties een milieuvisie opgesteld als input voor de verdere ontwikkeling.
Tijdens de Nationale Klimaatconferentie op 18 februari 2002 presenteerde Delft de wijze waarop zij praktisch uitvoering geeft aan het klimaatbeleid. Dit beleid is vastgelegd in het Klimaatplan Delft.
Mobiliteit
·
86% van de woningen op de A-lijst en 27% van de
woningen op de B-lijst is gesaneerd, een toename van 5% ·
Er zijn in 2002 geen woningen gesaneerd die last
hebben van geluid van railverkeer. Voor 390 woningen is het wachten op de
spoortunnel. ·
Sinds november 2002 is het mogelijk automatisch
autoverkeer te tellen en verkeersintensiteiten te berekenen. Vanaf 2003 kan
bekeken worden of het autoverkeer toeneemt of afneemt. ·
De gemeente heeft 300 extra fietsklemmen geplaatst. ·
Eind jaren ’90 is een flinke reductie van het
aantal verkeersslachtoffers bereikt. Sindsdien is de situatie stabiel. ·
Op drie locaties in Delft werden de geldende
plandrempels voor NO2 (stikstofdioxide) en fijn stof overschreden.
Voor benzeen en CO (koolmonoxide) waren er ook dit jaar geen
overschrijdingen. |
Ontwikkeling lokaal verkeers- en vervoerplan
Het nieuwe lokale verkeers- en vervoerplan (LVVP) is in de steigers gezet. Het plan bevat beleidsdoelen en een visie op het toekomstig verkeersnetwerk in samenhang met andere Delftse plannen. Delft wil een toename van fiets- en OV gebruik stimuleren en een afname van het gebruik van de auto met behoud van het functioneren van de stad.
Water en ecologie
·
De gemeente en het Hoogheemraadschap hebben met succes de
genomen maatregelen ingezet om wateroverlast in de binnenstad te voorkomen.
·
De gemeente en het Hoogheemraadschap hebben een
toekomstverkenning water- en bodempeil in de Binnenstad van Delft afgerond en
een start gemaakt met een zorgvuldige voorbereiding van de overige afsluitingsconstructies
van de grachten in de oostelijke binnenstad.
·
De oppervlaktewaterkwaliteit is stabiel, de waterkwaliteit
kan nog aanzienlijk worden verbeterd.
·
De zwemwaterkwaliteit is voor wat betreft de Kinderboerderij
Tanthof en de Waterspeeltuin Korftlaan verbeterd.
·
De opschaling van het gebiedseigen watersysteem laat op zich
wachten door tegenvallers.
·
Van 70 strekkende kilometer oever in beheer bij de gemeente
is inmiddels 8 kilometer natuurvriendelijk ingericht.
Delftse Water Award
In 2001 stelde de gemeente de Water Award in, een prijs voor het vergroten van het ‘waterbewustzijn’ bij de verschillende partnersteden van Delft en voor het uitwisselen van projectideeën. In 2002 is de prijs wederom uitgereikt en is tevens besloten de ondersteuning in de vorm van een prijs te beëindigen. Doel en middel bleken niet geheel op elkaar aan te sluiten.
Beschermingsplan Amfibieën
Op verzoek van de gemeente stelde de KNNV (Vereniging voor veldbiologie) een plan op ter bescherming van de paddentrek om te voorkomen dat jaarlijks duizenden amfibieën worden doodgereden. De uitvoering van de beschermingsmaatregelen zal in de loop van 2003 gerealiseerd worden.
Inrichting Groenfonds Midden-Delfland
Het Groenfonds Midden-Delfland is een feit en Delft heeft een storting van € 4.54 miljoen gedaan. Per 1 januari 2003 treedt het fonds in werking. In het boekje “Groenfonds Midden-Delfland; voor wie wacht komt alles te laat” staan de toepassingsmogelijkheden beschreven. Het fonds richt zich met name op het behoud en het versterken van agrarisch cultuurlandschap en op het versterken van de stad-land relatie.
Afval
·
Digitaal melden grof vuil levert 1803 meldingen op in ruim
een half jaar.
·
Eind 2002 waren er 498 ondergrondse containers.
·
De totale hoeveelheid te verbranden afval daalde in 2002
naar 24.364 ton.
·
De totale hoeveelheid afval dat gescheiden wordt ingezameld
steeg met 1,3% naar 38,4%.
·
Het percentage huishoudens dat zegt deel te nemen aan de
scheiding van afval lijkt zich alleen voor papier te stabiliseren. Deelname aan
glas en KCA scheiding daalde licht. Deelname aan textiel en GFT scheiding fors
en ligt nu op resp. 55% en 40%.
·
In 2002 werden 11.869 stuks wit- en bruingoed ingezameld,
1228 meer dan in 2001.
·
30% van de huishoudens maakt gebruik van een
anti-drukwerksticker.
·
38% van het bedrijfsafval dat op het Overlaadstation wordt
aangeboden, wordt hergebruikt.
Delftenaren virtueel achter stuur vuilniswagen
Bewoners van de wijk Wippolder konden als eerste in Nederland 24 uur per dag en 7 dagen per week hun grof vuil aanmelden bij de gemeente. Bovendien kon men zelf kiezen wanneer het grof vuil zou moeten worden opgehaald. Vanaf 18 juni 2002 kunnen alle Delftenaren virtueel achter het stuur van de vuilniswagen kruipen. Bovendien kan iedereen meldingen of klachten over de openbare ruimte via internet doorgeven.
Tweede afvalfietstocht in Delft
Zo’n 125 leerlingen van het voortgezet onderwijs bezochten op 16 mei verschillende bedrijven in Delft die een link hebben met het thema afval. Leerlingen krijgen inzicht in hoe bedrijven met afval omgaan en dat goed afvalmanagement financieel voordeel oplevert.
Retourette
Plus in Plusmarkt Tanthof
Delft heeft al enige jaren een Retourette in de Plusmarkt in Tanthof. Bewoners kunnen hier diverse afvalsoorten gescheiden aanbieden. Sinds dit jaar ook klein wit- en bruingoed. In de Retourette geeft de gemeente informatie over milieuzaken en afvalscheiding en –preventie in het bijzonder. Gestart is met een facelift van dit onderdeel, waaronder de informatie computer.
Week van de leefbaarheid in Tanthof
In de week van 27 mei vond de ‘week van de leefbaarheid’ plaats; een manifestatie voor een schoon en veilig Tanthof. De gemeente verwijderde o.a. graffiti, bewoners maakten hun straten extra schoon en wie wilde kreeg bloemen en planten om het geheel op te fleuren. De politie gaf voorlichting op scholen over vandalisme.
Bedrijven
·
De gemeentelijke organisatie gebruikte in 2002 2% minder
papier dan in 2001.
·
In 2002 maakten 25 bedrijven in totaal 81 keer gebruik van
de Vrijstellingsregeling Horeca. Deze regeling was in 2001 voor het eerst van
kracht. Deze regeling biedt horeca-, sport- en recreatiebedrijven de
mogelijkheid om maximaal acht maal per jaar een festiviteit te organiseren
waarbij de normale geluidsvoorschriften niet van toepassing zijn.
·
Van 90 % van de bedrijven met een milieuvergunning, was de
vergunning dekkend en toereikend.
·
Het percentage bedrijven met een dekkende en toereikende
milieuvergunning dat bovendien rekening houdt met de verruimde reikwijdte,
neemt toe.
·
Van de bedrijven die in 2002 (integraal) werden
gecontroleerd, voldeed 74% (2001 61%) van de bedrijven met een milieuvergunning
bij de eerste controle aan de milieuwetgeving. Bij de bedrijven waarop algemene
milieuregels (amvb’s) van toepassing zijn, gold dit voor 75% (2001 77%).
·
Het aantal bedrijven met een energiebesparingsplan neemt
langzaamaan toe.
·
Het saneringsprogramma voor geluidssanering vanwege
industrie is afgerond.
Gemeentelijke interne milieuzorg (GIM) en Arbo-zorg gekoppeld
De gemeente startte met de uitvoering van het plan van aanpak naar aanleiding van de risico-inventarisatie en –evaluatie, waaronder verschillende milieuaspecten. Ook de opbouw van het arbomilieuzorgsysteem vordert gestaag. De gemeentelijke inkoop vindt voortaan zo plaats, dat alle duurzaamheidsaspecten worden meegewogen. De gemeente koopt in ieder geval nu 100% groene stroom in. Om maximale energiebesparing te realiseren start in 2003 een energiecoördinator bij de gemeente.
Prioriteitsstelling vakteam Milieuzorg (sinds 2003 Milieutoezicht)
Handhaving staat sinds de rampen in Enschede en Volendam hoog op de agenda. Dat leidde er toe dat het vakteam zich heroriënteert op wat ze wel en niet kan en moet doen. Met de uitvoering van het (landelijke) project “professionalisering van de handhaving” geeft het vakteam hier handen en voeten aan.
Energie bij bedrijven
De gemeente kan bedrijven die onder de Wet milieubeheer vallen, in Delft zo’n 1400, aanspreken op hun energieverbruik. Een studente van de TU Delft onderzocht hoeveel er op het energieverbruik van bedrijven zou kunnen worden bespaard. Tevens onderzocht ze wat de gemeentelijke mogelijkheden zijn om die besparing te realiseren. De aanbevelingen zijn overgenomen in het reguliere werk en in het Klimaatplan.
Milieu en
gezondheid
·
Het percentage gehinderden door stank is over heel
Delft toegenomen. ·
70% van alle Delftse huishoudens ondervindt hinder
van één of meerdere geluidbronnen. ·
Bij de verschillende klachtentelefoons kwamen 431
klachten binnen, 141 minder dan in 2001. ·
Er worden geen bindende normen wat betreft externe
veiligheidsrisico’s overschreden. ·
De gemeente voldoet wat betreft
rampenbestrijdingsplannen aan de geldende wetgeving. Er is één bedrijf dat
een veiligheidsrapport moet hebben en dat is adequaat. |
Luchtkwaliteit
Alle wegvakken in Delft voldeden aan de normen voor benzeen en koolmonoxide, zo rapporteerde de gemeente aan de Provincie. Op 3 locaties in Delft werden echter de normen voor stikstofdioxide en fijn stof overschreden. In het te ontwikkelen Lokaal Verkeers- en Vervoerplan zullen maatregelen worden opgenomen om het aantal overschrijdingslocaties c.q. de ernst van de overschrijding te voorkomen.
Geluid
Ter oriëntatie: 70
dB(A) is het geluid van een benzine motormaaier op 10 meter afstand. 60 dB(A) is het geluid van
de grootste pit van het gasfornuis in de hoogste stand. |
Delft heeft twee industrieterreinen, DSM Gist/Calvé en Schie-oevers, die geluidsoverlast veroorzaken voor omliggende woningen. Het gaat om 537 woningen waarbij de geluidbelasting hoger is dan 55 dB(A). Alle 10 woningen die volgens het provinciale saneringsplan aanpakt moesten worden, zijn gesaneerd.
De sanering van 29 woningen aan de Oostsingel/Vrijenbanselaan vanwege wegverkeerslawaai is afgerond. In totaal dienen nu nog 2.032 woningen, die een geluidbelasting van 60 tot 65 dB(A) hebben, en 80 woningen, die een geluidbelasting tussen de 65 en 70 dB(A) hebben, gesaneerd te worden.
Sinds 1998 is het aantal nog te saneren woningen die last hebben van railverkeer gelijk gebleven: 641. Met de komst van de spoortunnel zal dat verminderen tot circa 250. Sanering daarvan moet in 2010 gebeurd zijn.
Milieurisico’s
Besluit risico’s zware ongevallen 1999
Dit besluit moet ervoor zorgen dat de risico’s van zware ongevallen met gevaarlijke stoffen beter beheersbaar zijn. In Delft zijn twee bedrijven verplicht een preventiebeleid en een veiligheidsbeheerssysteem te hebben en één bedrijf moet ook een veiligheidsrapport indienen. In 2001 bleek dat beleid en systeem nog niet helemaal in orde waren. In 2002 intensiveerde de gemeente de handhaving.
Externe veiligheid
Bij externe veiligheid spreekt men van individueel risico en groepsrisico[1]. In Delft voldoen circa 50 woningen niet aan de streefwaarde voor het risico voor bestaande situaties. Deze woningen liggen in de nabijheid van een LPG-station. De situatie bestaat reeds een geruim aantal jaren. Het bedrijf voldoet aan de wetgeving.
Vanwege de dichte bebouwing dichtbij de A13 en het grootste gedeelte van het spoor wordt hier de oriënterende waarde (niet bindend) voor het groepsrisico overschreden. Bij herziening van bestemmingsplannen wordt onderzocht hoe het risico verlaagd kan worden.
* De Delftse Duurzaamheidsmonitor 2003 is een bundeling van de
Milieumonitor, het Milieujaarverslag, de GIM-rapportage en de Voortgangsrapportage
3D, zoals deze tot 2000 verschenen en gaat over 2002.
[1] Individueel risico van een
activiteit is de kans per jaar dat iemand die zich voortdurend en onbeschermd
op een bepaalde plaats zou bevinden dodelijk getroffen wordt door een ongeval.
Het groepsrisico is de kans dat er per jaar in één keer een groep mensen komt
te overlijden bij een ongeval met gevaarlijke stoffen.