Het vakteam Mobiliteit wil bezien of het OV door
aanpassingen van tariefstructuren en betaalwijzen aantrekkelijker kan worden
gemaakt. Hiervoor is een brede notitie in de maak, die medio november zal
worden afgerond. Als voorloper hierop doen wij een voorstel om te komen tot een
proef met een zogenaamd “dal(uren)kaartje”. Dit voorstel is in nauwe
samenwerking met connexxion opgezet.
Hoofddoelstelling van de proef met de invoering van een dalkaartje is om de incidentele reiziger in het OV te krijgen. De concrete uitwerking van het dalkaartje ziet er als volgt uit.
Het
dalkaartje is geldig op doordeweekse dagen na de ochtendspits (vanaf 9:00 uur)
en in het weekend.
Het
dalkaartje is op alle tram- en buslijnen in Delft (1 zone) en omliggende
gebieden (2 zones) van toepassing, met uitzondering van de zone Rijswijk.
Het dalkaartje is verkrijgbaar in bus en tram (bij buschauffeurs en trambestuurders), maar ook op het verkoop- en informatiepunt van connexxion op het Stationsplein.
Prijs
De prijs van het dalkaartje is € 1,= voor een 1-zone en € 2,= voor 2-zones.
·
toename van het
aantal reizigers tijdens de actie
·
effect op de
kwaliteit van de dienstverlening door kaartverkoop in de voertuigen en
(eventueel) discomfort door te volle voertuigen
·
effecten op de
OV-exploitatie
·
toedeling van de
toename in bestaande en nieuwe OV reizigers (structureel en incidenteel)
·
aantallen
“overkomend” fietsverkeer, voetgangers en automobilisten
Op basis van
de evaluatie kan worden besloten de tariefactie structureel in te voeren,
doordat (bijvoorbeeld) de meeropbrengst, door extra reizigers, het
prijsverschil tussen het dalkaartje en het normale tarief in voldoende mate
compenseert, zonder dat er sprake is van extra exploitatiekosten.